Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Definitief: klim van Ventoux wordt ingekort

Gepost door rustdag 
rustdag 13 juli 2016 18:28
De aankomst van de 12e etappe van de Ronde van Frankrijk zal morgen niet zoals voorzien op de top van de Mont Ventoux liggen. De finish wordt verplaatst naar Chalet Reynard, op 6,5 kilometer van de top van de mythische berg. De weersomstandigheden leidden tot die beslissing, zo meldde organisator Christian Prudhomme. Op de Franse nationale feestdag worden hevige rukwinden voorspeld, waardoor het voorziene slot van de etappe te gevaarlijk zou worden.
Tinuz 13 juli 2016 18:33
Finish dus net na het lange steilste stuk.
Cyclad 13 juli 2016 18:35
Prima beslissing.
JdB 13 juli 2016 18:37
Lijkt me een verstandige beslissing.
Olano 13 juli 2016 18:43
De Giro-organisatie had ze er twee keer op laten rijden, die houden wel van een mooie mix van sensatie en risico.

Verder geheel terecht.
predator 13 juli 2016 18:45
Hoe laat zijn ze dan binnen? 16.30 al?
Kuiperberg 13 juli 2016 18:47
Hoe dan ook, wordt het nog wel een spektakel. Want ook in lagere deel zal het flink gaan spoken. En nu de finish direct na de steilste stukken, we zullen het meemaken.
Slimmerd 13 juli 2016 18:51
Voor ons wielervolgers jammer, maar verder een volkomen logische beslissing.
JW 13 juli 2016 18:51
De ASO had geen keuze.
Die berg is bij zo harde wind absoluut levensgevaarlijk.

Of we daardoor veel gaan missen betwijfel ik.
Misschien levert dit wel een mooiere etappe op.
rustdag 13 juli 2016 19:29
zo'n 20 min eerder. dat kan al vanaf 16.39 zijn



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2016 19:30 door rustdag.
Snorfietser 13 juli 2016 19:46
Zullen wel wat later starten.
Shinzawai 13 juli 2016 19:55
Het stuk met de meeste wind eruit zou de koers juist minder afwachtend moeten maken. Niet dat Quintana nu ineens wel gaat aanvallen, maar iemand anders durft misschien iets meer.
Bromertà 13 juli 2016 21:20
José Been
‏@TourDeJose
This is what 120 km/h winds look like on Mont Ventoux. Tomorrow it might even be more (via @kaleberg) [youtu.be] #NotSafe
Andere Peter 13 juli 2016 22:41
Eens met Shinzawai. Paradoxaal genoeg speelt de kortere beklimming aanvallende klimmers in de kaart. Zelfs bij normale wind zie je op de Ventoux zelden een lange aanval van een eenling. Omdat ze allemaal vrees hebben voor de wind in dat maanlandschap. Quintana is spekkoper.
Luijt 14 juli 2016 01:27
Het enige dat overblijft zijn die paar steile kilometers door het bos. Dat stelt echt niet veel voor.

De Ventoux is ook zo mooi vanwege de combinatie van het eerste hete steile deel, dan het minder steile maar wel winderige deel de eerste kilometers vanaf waar nu de finish is getrokken en tenslotte de laatste wel weer steile kilometer. Heel erg jammer.

De organisatie zal wel blij zijn: nog minder kans op grote verschillen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 01:28 door Luijt.
Super Grover 14 juli 2016 02:38
Ik zie Dumoulin al gaan zoals die renner op 1:05 in het filmpje. Gebruik maken van de de wind inplaats van een probleem.
Michael B* 14 juli 2016 09:32
Zijn toch allemaal profs, die kunnen toch allemaal wel een beetje sturen. Gaan we nu voortaan preventief windschermen plaatsen als het een beetje waait? pfff.
De ronde van Zuid Holland wordt toch ook niet afgelast met windkracht 6? Ook het fietsen met wind is een vaardigheid. Survival of the fittest.Net zoals afdalen etc. Gaan we nu voortaan ook limieten / houdingen op de fiets instellen, net of wat Froome heeft gedaan in de afdaling niet gevaarlijk is. Zullen we dan ook maar gelijk het veldrijden afschaffen? Of het veldrijden zomers laten plaatsvinden? Dat Youtube filmpje is van 2013. Met windkracht 6 kan je makkelijk de Mont Ventoux opfietsen. Dan maar wat minder reclamewagens boven op de berg.

Als je kijkt naar het onderstaande windoverzicht op de Mont Ventoux dan valt het allemaal reuze mee.





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 09:34 door Michael B*.
Bromertà 14 juli 2016 11:00
JdB 14 juli 2016 12:20
Ja, de beelden van gisteren lieten duidelijk zien dat aankomst bovenop niet verantwoord zou zijn.
Miquel1983 14 juli 2016 12:24
Ik denk niet dat je windkracht 6 in Zuid-Holland kunt vergelijken met windkracht 6 op een berg. In de bergen kan het weer meer onvoorspelbaar zijn dan in het laagland; het gaat daarbij niet alleen om gemiddelde windkracht maar ook om extreme windstoten. Bovendien is het nogal een verschil wanneer een renner een greppel of een ravijn in waait.

Het is jammer maar ik vind het een wijs besluit om de veiligheid voorop te stellen, zeker na de extreme ongevallen die we dit jaar al gezien hebben.
Erik S. 14 juli 2016 13:38
Nu windkracht 11 met vlagen tot 134 km/u op top van de Ventoux. Prima beslissing dus van de organisatie. Wel sneu voor de camper toeristen die al dagen juist op dat punt hebben staan wachten (maar die zijn toch al sneu...).
Miquel1983 14 juli 2016 14:06
Jeetje, windkracht 11 is het hardste wat ooit in Nederland is gemeten. Daarmee trek je bomen uit de grond. Ik hoop dat het lager op de berg dan toch echt een stuk kalmer is.
Koppi 14 juli 2016 14:28
Maar goed dat er op de top van de Ventoux geen bomen staan. Overigens, windkracht 12 is in Nederland toch ook wel eens gemeten (niet als uurgemiddelde maar tijdens windstoten).
cyclingfreakske 14 juli 2016 14:59
... alleen ervaar je zo'n windsnelheden op een berg helemaal anders. zeker zo'n kale top is erger dan een hoop open velden op bijna zeeniveau.
Koppi 14 juli 2016 15:13
Dat denk ik niet. Km/uur is km/uur. Alleen komt zo'n windstoot in het laaglandse binnenland maar zeer zelden voor (en dan nog maar heel kortstondig) terwijl het op zo'n top blijft voortrazen.
cyclingfreakske 14 juli 2016 15:29
denk dat je het niet begrijpt... er speelt op hoogte meer mee dan enkel km/u...

Preudhomme zei gisteren nog dat zelfs bij 70km/u het onverantwoord is de aankomst op de top te houden, omdat de wind helemaal vrij spel heeft op die hoogte.

en een wind van 70km/u hebben we hier al wel veel vaker gehad..... dan waai je hier nog niet van je fiets af. op die hoogte wel als hij in de zij zit. . De invloed van de wind is anders op hoogte.
Lijkt me dat je niet veel ervaring hebt met windsnelheden in hooggebergte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 15:31 door cyclingfreakske.
Koppi 14 juli 2016 16:14
Niet ieder paard is een goede ruiter en men hoeft geen kip te zijn om over de kwaliteit van een ei te mogen oordelen.
Ik begrijp het prima. Maar begrijp jij dit: windsnelheidsmeters liegen niet. 70 km per uur is op het vlakke(denk Gent-Wevelgem 2015)echt net zo hard als op een bergtop. Heeft die wind géén vrij spel, dan haalt'ie domweg de 70 niet meer.
Ik ben het trouwens eens met het schrappen van die laatste kilometers.
cyclingfreakske 14 juli 2016 18:08
ik bedoel ermee dat een wind die tegen een bergwand aanwaait en wervelingen meebrengt veroorzaakt een ander gedrag dan een wind aan dezelfde snelheden op vlakke delen. bijkomende factor met extra gevaar, onvoorspelbaarder. ik zal het zo uitdrukken.
Koppi 14 juli 2016 20:00
Oké, dus die top is wegens de bergwanden toch niet zo heel erg kaal. Nou snap ik het.winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen