Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Tour de France 12e etappe van Montpeller naar Mont Ventoux (Chalet Reynard) over 178 km

Gepost door Cecchini 
Cecchini 13 juli 2016 23:42




Vertrektijd 11.35 verwachte aankomsttijd 17.00 uur

Algemeen Klassement na 11 etappes

1. FROOME Christopher 1 TEAM SKY 52h 34' 37''
2. YATES Adam 209 ORICA-BIKEEXCHANGE 52h 35' 05'' + 00' 28''
3. MARTIN Daniel 184 ETIXX-QUICK STEP 52h 35' 08'' + 00' 31''
4. QUINTANA Nairo 11 MOVISTAR TEAM 52h 35' 12'' + 00' 35''
5. MOLLEMA Bauke 61 TREK - SEGAFREDO 52h 35' 33'' + 00' 56''
6. BARDET Romain 41 AG2R LA MONDIALE 52h 35' 33'' + 00' 56''
7. HENAO Sergio Luis 2 TEAM SKY 52h 35' 33'' + 00' 56''
8. VALVERDE Alejandro 12 MOVISTAR TEAM 52h 35' 50'' + 01' 13''
9. VAN GARDEREN Tejay 99 BMC RACING TEAM 52h 35' 50'' + 01' 13''
10. KREUZIGER Roman 36 TINKOFF 52h 36' 05'' + 01' 28''








1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 10:24 door Cecchini.
Cecchini 14 juli 2016 00:06
Jan Krekels winnaar 19e etappe Tour de France 1971 van Blois naar Versailles


Jan Krekels na zijn winst in de touretappe in gesprek met De Neel en Theo Koomen.


Jan Krekels kan ik me vooral herinneren als winnaar van het Olympisch goud in Mexico in een discipline die jammer genoeg niet meer bestaat de ploegentijdrit voor 4 renners over een afstand van 100 km. Krekels maakte deel uit van een werkelijk monumentaal viertal. Wat te denken van de namen van zijn 3 collega's Fedor den Hertog, Joop Zoetemelk en René Pijnen. Renners die in hun verschillende disciplines (de baan, de tijdrit, de ontsnapping, de cols) absolute wereldtop waren. Krekels was van dit viertal in zekere zin de meest opmerkelijke, omdat hij achteraf gezien een redelijk onbekende renner is gebleken, ondanks zijn winst in een Touretappe in 1971, die overigens werd gewonnen door Eddy Merckx voor Joop Zoetemelk en Lucien van Impe.


Eddy Merckx winnaar Tour de France 1971 het tourboek bestuderend


De erelijst van Jan is vrij klein. Als prof won hij ook nog een etappe in de Ronde van Zwitserland en was hij eindwinnaar van de Ruta del Sol. Zijn Olympisch Goud was echter voldoende reden voor een mooi epos van Mariska Tjoelker voor Het is Koers.

Oog in oog met De Krekel

Of hij nog regelmatig op de fiets zit, vraag ik hem. Vanuit een gebruind gezicht kijken twee blauwgrijze ogen me vrolijk aan: ‘Maar natuurlijk! Fietsen moet je goed bijhouden, dat houdt je gezond. Iedereen zou dat moeten doen.’ Dat het WK wielrennen dit jaar in zijn provincie neerstrijkt, vindt hij fantastisch: ‘Goed voor de provincie, goed voor de sport.’

Het is 2 oktober 2011 en ondanks dat het loof al goudgeel kleurt, schijnt de zon alsof het hartje zomer is. Ik ben een dagje in Limburg, voor de WK Promotietocht waarmee de organisatie van het WK wielrennen alvast een voorschotje neemt op 2012. Voor mijn artikel wil ik een aantal meefietsende prominenten spreken en de PR-man heeft me beloofd me bij iedere stop even bij iemand te introduceren. Ook in Bemelerberg doet hij dat: ‘Zie je dat groepje mannen, daar onder die boom?’ zegt hij terwijl zijn arm richting de bomenrand naast het restaurant wijst. ‘Die tweede van rechts, dat is Jan Krekels. Olympisch kampioen ploegentijdrit in 1968, met Joop Zoetemelk. Het is misschien wel leuk om even met hem te praten.’ Ik knik en laat niet merken dat de naam Krekels me niets zegt. 1968, het jaar van Jan Janssen, dat weet ik wel. Maar een Olympische medaille? Thuis maar even opzoeken, neem ik me voor, terwijl ik naar het groepje mannen toe loop. Vier paar ogen kijken me aan. Grijze koppen, de gerimpelde gezichten nat van het zweet. Strakke rennerstricootjes over minder strakke buiken, in de gehandschoende handen flesjes fris en bruine bolletjes kaas en ham. Een van de mannen ziet mijn notitieblok en begint meteen zijn buurman op de schouder te slaan. ‘Dit is Jan Krekels,’ zegt hij tegen mij, ‘weet u dat wel? Olympisch kampioen hoor, da’s niet niks hè!’ Jan Krekels grinnikt een beetje en ik voel me ineens wat ongemakkelijk. Oog in oog met een Olympisch kampioen wielrennen, denk ik ineens, dit had mijn vader moeten zien. Ik slik een keer. En vraag Jan Krekels dan of hij nog regelmatig op de fiets zit.

Het gesprek duurt maar een paar minuten; de promotietocht moet verder. Ik stap in de volgbus en maak een paar extra aantekeningen voor ik weer naar het open gedeelte van de bus loop om de bewegingen in het peloton te volgen. Als we de Cauberg oprijden, zie ik dat Limburgs bekendste heuvel ook vandaag de jongens van de kerels scheidt. Krekels en zijn vrienden trappen fier naar boven terwijl sommige jongere renners zich wanhopig aan een paar meerijdende auto’s vastklampen om er bovenaan de heuvel alsnog als een speer vandoor te gaan, op weg naar de WK-finishzuil. Ik onderstreep de naam Krekels in mijn notitieblok, vastbesloten hem thuis meteen te googelen.

Het eerste Googleresultaat is – hoe kan het ook anders – de Wikipedia-pagina over Jan Krekels, bijnaam De Krekel. Er wordt gerept over de vele overwinningen die hij als amateur bij elkaar reed. Het hoogtepunt in zijn carrière, zo vervolgt Wikipedia, is de Olympische gouden medaille die hij in 1968 in Mexico won op de 100 kilometer ploegenachtervolging. Zijn ploeggenoten waren niet de minsten: Joop Zoetemelk, Fedor den Hertog en René Pijnen. Het was de tijd waarin de Olympische gedachte zich slechts uitstrekte tot amateursporters; mannen als Jan Janssen hadden er dus niets te zoeken. Ik zoek verder en lees ergens dat de kenners Krekels een grote toekomst als prof voorspelden. Al die overwinningen in het amateurpeloton en het Olympisch goud konden niets anders dan de opmaat naar een machtig profbestaan zijn. Maar dat pakte anders uit.



[www.youtube.com]

Meteen in 1969 tekende Jan Krekels een profcontract, bij de Nederlandse Caballero-ploeg. Geen gelukkige keuze, geeft hij veertig jaar later in een interview met het Limburgs familiemagazine Nummer 1 toe. Eigenlijk had hij gewoon voor een buitenlandse ploeg moeten kiezen, vertelt Krekels in datzelfde gesprek, net als Joop toen deed. Dan had hij meer uit zijn carrière gehaald, véél meer zelfs. In een ander artikel lees ik dat zijn keuze voor een Nederlandse ploeg alles te maken had met angst voor de Franse taal en een grote liefde voor het Limburgse land. Hij reed altijd voor Nederlandse ploegen, met wat korte tussenstops bij een paar Belgische teams. Ondanks dat hij voor kleine ploegen reed, fietste hij – zeker in zijn eerste profjaren – een paar mooie overwinningen bijeen: een etappe in de Tour de France – die hij overigens drie keer uitreed – , een etappe in de Ronde van Zwitserland en het eindklassement in de Ruta del Sol. Er zijn renners die het met minder moeten doen. Krekels’ profcarrière besloeg uiteindelijk tien jaar. Toen zijn oude ploegmaat Joop Zoetemelk in 1980 de Tour won, was De Krekel al prof-af.

Na zijn profcarrière bouwde Jan Krekels in Sittard een eigen bedrijf op. Geen fietsenwinkel, zoals veel van zijn generatiegenoten deden, maar een bedrijf in de warmtetechniek. Als ik de naam intik, ontdek ik dat VOF Jan Krekels nog altijd bestaat. Ik zie het voor me: de oud-Olympisch kampioen en winnaar van een rit in de Tour de France, die dag in dag uit cv-installaties inregelt. Bij hoeveel Limburgse gezinnen zal de verwarming snorren dankzij de vaardige handen van De Krekel? Hier een kop koffie, daar een mooi verhaal, de ogen altijd even vrolijk twinkelend. En aan het einde van de dag, na de aardappels, de groente en het karbonaadje, nog even een rondje op de fiets. Want dat fietsen, dat moet je goed bijhouden.

Dit Rit Naar Bordeaux 14 juli 2016 07:08
Heb er zin in. Iedereen zit te bitchen op Quintana maar als hij vandaag met Froome aan de voet begint heeft hij het gewoon heel goed gedaan.

Zonder ploeg als lichte Colombiaan maar 12 seconden verliezen in een waaierrit daar zou hij op voorhand voor tekenen denk ik.
Michael B* 14 juli 2016 08:31
Die 35 seconde achterstand kan Quintana vandaag in een klap goed maken, kwestie van Froome op het juiste moment een uppercut geven
Johan 14 juli 2016 08:45
Kan, ja, maar of hij wil? Hij zal wel weer op de laatste bergetappe wachten, als hij al 2-3 minuten achter staat...
Pyama 14 juli 2016 08:53
Omdat hij dat 1x gedaan heeft ivm Valverde/teamorders?
Hij verspilt geen onnodige energie als aanvallen toch geen zin heeft (bijv. tegenwind).
predator 14 juli 2016 10:29
Dit Rit Naar Bordeaux Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb er zin in. Iedereen zit te bitchen op Quintana
> maar als hij vandaag met Froome aan de voet begint
> heeft hij het gewoon heel goed gedaan.
>
> Zonder ploeg als lichte Colombiaan maar 12
> seconden verliezen in een waaierrit daar zou hij
> op voorhand voor tekenen denk ik.

Zonder ploeg?
Bromertà 14 juli 2016 10:39
Mont Ventoux tot Chalet Renard vanaf St Esteve profiel


Traject:


Gegevens klim vanaf St. Estève:
Mont Ventoux

Distance	9.6 km
Pourcentage	9.22 %
Départ  	Virage en épingle à cheveux dans St Estève
Coordonnées	5°14'23.7"E 44°06'48.6"N
Altitude	541 m
Arrivée  	Chalet Reynard
Coordonnées	5°19'07.5"E 44°09'07.3"N
Altitude	1417 m

Bron ...

Via Strava kan je hier e.e.a. bekijken.
Bromertà 14 juli 2016 10:45
Om P[DrF] = 6 w/kg te halen, moeten de renners ongeveer precies 30 minuten over die 9,6km doen (zonder "crazy wind" uiteraard ; - )
Michael B* 14 juli 2016 10:46
Laurens ten Dam heeft momenteel nog de KOM in handen
Jaar 2013, Laurens ten Dam 18,1km/u, 385W, tijd van 31:51
Ben benieuwd hoeveel trager dan wel sneller hij wel niet zal zijn over dit traject.
Kunnen we gelijk nagaan in hoeverre zijn conditie is, beter gezegd begint Ten Dam nu oud te worden... verval nu intreedt of ligt het meer aan zijn voorbereiding zoals hij deze heeft gedaan in California.
Frederik D. 14 juli 2016 10:47
Quintana moet tegen de MV met een hoog tempo rijden en dat tempo langzaam verhogen zodat men één voor één moet lossen. Als één van de eerste klassementsmannen zal Mollema wel lossen. En misschien op drie vierde van de klim gaat ook Froome ervan af. Of juist niet. Maar als Quintana zo rijdt, dan is men ook hier blij met hem.
Bromertà 14 juli 2016 11:03
Sky en Trek kunnen de handen ineen slaan en Quintana in de winderige aanloop naar de slotklim helemaal slopen. Wordt weer een hectisch gedoe.
Frederik D. 14 juli 2016 11:16
Ook dat is mogelijk.
Hangmat 14 juli 2016 11:46
Speciaal voor jou blijft ten Dam nog een jaartje langer.
Inigo 14 juli 2016 11:52
Droomscenario is natuurlijk waaiers voor de Ventoux en Quintana die van een achterliggende groep iedereen oprolt op de klim - behalve Froome natuurlijk.
Inigo 14 juli 2016 11:53
Overigens lijkt het erop dat Froome de afgelopen winter goed heeft nagedacht hoe hij geliefder kan worden bij het (Franse) publiek, en daarbij Contador als voorbeeld genomen. Zouden er meer mogen doen.
Johan 14 juli 2016 12:39
Froome en Quintana kondigen allebei al aan het vandaag rustig aan te gaan doen. Froome met het oog op de ITT morgen, Quintana 'omdat er nog veel bergen komen na vandaag'.

15 renners weg inmiddels...
Erik S. 14 juli 2016 12:46
14 vooruit met 6 in de achtervolging, oa Lindeman, Vanmarcke en Clement er bij, Slagter in het achtervolgende groepje. Peloton doet niets, zit al op meer dan 5'.
Heisenberg 14 juli 2016 12:46
Kopgroep
Bertjan Lindeman and Sep Vanmarcke (Lotto-Jumbo), Stef Clement (IAM), Serge Pauwels and Daniel Teklehaimanot (DiData), André Greipel and Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Bryan Coquard and Sylvain Chavanel (Direct Energie), Julian Alaphilippe and Iljo Keisse (Etixx-Quick Step), Dani Navarro and Cyril Lemoine (Cofidis)

Achtervolgers
Diego Rosa (Astana), Paul Voss (Bora), Cyril Gautier (AG2R-La Mondiale), Tom-Jelte Slagter (Cannondale-Drapac), Georg Preidler (Giant-Alpecin) and Vegard Breen (Fortuneo-Vital Concept)

Nog meer achtervolgers
Alberto Losada (Katusha) and Mikaël Chérel (AG2R)

Het peloton laat lopen

Edit: Het was niet Alaphillipe maar Chris Anker Sorensen (Fortuneo-Vita Concept).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 12:48 door Heisenberg.
Heisenberg 14 juli 2016 12:52
Losada en Cherel terug in het peloton. Katusha rijdt weer achter de feiten aan en achtervolgt (achterstand meer dan 6 minuten).
De groep Lindeman / Clement laat de groep Slagter niet zomaar aansluiten. Het verschil is nog altijd een minuut.
Inigo 14 juli 2016 12:54
Windkracht 7 uit het noorden, tot die klim van de 4e categorie dus op de kant. Daarna tegen. Niet echt uitnodigend voor waaiers dus: op dat 4e/3e categorie klimmetje kunnen achterblijvers terugrijden naar een eventuele voorste groep.
Hangmat 14 juli 2016 13:24
Een kopgroep met weinig renners die dit tot een succesvol einde kunnen brengen.
MarcoV 14 juli 2016 13:28
als je maar voorsprong genoeg hebt ... (zie Eros Poli. En renners als Pauwels en Navarro kunnen wel tegen een berg van ''slechts' 10 kilometer op rijden.
zumsteg 14 juli 2016 13:32
De achtervolgers, waar Breen gelost is, inmiddels op 4:35 minuten. Het peloton op 12 minuten.

Dit is grofweg de 'klimvolgorde' lijkt me:

Navarro
Pauwels
Clement
Teklehaimanot
De Gendt
Lindeman
Sorensen
Chavanel
Coquard
Vanmarcke
Keisse
Lemoine
Greipel

Kansen voor Hol en Bel, alleen Navarro is een lastige klant. Eruit waaieren dan maar.
Velodroom 14 juli 2016 13:41
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Om P[DrF] = 6 w/kg te halen, moeten de renners
> ongeveer precies 30 minuten over die 9,6km doen
> (zonder "crazy wind" uiteraard ; - )

Ik heb het niet geverifieerd, maar er zijn er tot nu toe nog maar twee, die sneller waren.
Eén renner van de ploeg MUTANT en één renner van de ploeg MIRACULEUX.

30:53 is dus de maatstaf.
Miquel1983 14 juli 2016 13:59
Inmiddels 17 minuten voorsprong op het peloton en 5 minuten op het 2e groepje met Slagter en Rosa.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 14:03 door Miquel1983.
Hangmat 14 juli 2016 14:02
Onderschat Chavanel niet...
Miquel1983 14 juli 2016 14:04
Ik ben benieuwd of de Gendt zich een keer kan inhouden. Ik neem aan dat Greipel in die groep zit om voor de Gendt te werken.
Sub Culture 14 juli 2016 14:16
Leuk, strijd op 2 fronten.
Vooraan veel Belgen en Nederlanders.
Hopelijk door ontwikkelingen bij protagonisten wat extra spankracht voor het klassement.
rustdag 14 juli 2016 14:20
Ik zie liever dat de toppers gaan strijden voor ritwinst. wordt weleens tijd zeg. Nu zal de regie steeds moeten schakelen.
rustdag 14 juli 2016 14:24
OORLOG!!!!!!!!!!!!!!
Heisenberg 14 juli 2016 14:24
Waaiers dankzij Sky en Etixx.
Miquel1983 14 juli 2016 14:27
Barguil gelost (zit in laatste waaier)

Froome en Quintana beide op kop gezien in de voorste waaier



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 14:28 door Miquel1983.
rustdag 14 juli 2016 14:28
Mooi kut. voor Tom
Heisenberg 14 juli 2016 14:28
Ook Sagan en (ik denk) Meintjes in de laatste groep. Daar ook veel TLJ, weet niet of Kelderman wel voorin zit.
Heisenberg 14 juli 2016 14:31
Quintana goed voorin. Ik denk iedereen uit de top-10.

Benieuwd hoeveel energie ze gaan verspillen om Barguil en Meintjes op achterstand te rijden.
rustdag 14 juli 2016 14:32
Mollema heeft wel een mooi treintje
Heisenberg 14 juli 2016 14:33
Niemand van TLJ in de groep Froome. Maar daar valt het stil nu blijkt dat de grote mannen allemaal mee zitten.
Heisenberg 14 juli 2016 14:38
Etixx en Trek rijden nu toch weer vol door.
De groep Barguil / Kelderman / Meintjes is nog niet in de buurt.
Het verschil met de kopgroep is nog een kwartier.
Eindhovuh 14 juli 2016 14:40
Waarom rijdt Etixx zo hard?
Tinuz 14 juli 2016 14:48
Barguil wederom de schlemiel. Giant Alpecin kan achter de feiten aanrijden.
Heisenberg 14 juli 2016 14:50
Groep Clement
Groep Slagter op 6'10
Groep Mollema op 13'18
Groep Kelderman op 14'30

Nog geen auto's achter de eerste waaier. Aru reed lek en zal hard moeten knokken om terug te komen.

Angelo Tulik (Direct Energie) DNF
Heisenberg 14 juli 2016 14:52
Dankzij Lutsenko is Aru rap terug. Zijn ploeggenoten zakken wel terug naar de groep Barguil. Giant krijgt daar steun van Bora en FDJ.
Arsimo 14 juli 2016 14:53
Idd wel wat vreemd. Voor Daniel Martin is er toch niet veel te winnen of verliezen in deze situatie. Het is 100% zeker dat Yates in het eerste peloton zit?

(ik zie een stream, maar luister geen commentaar, dus weet niet of daar wat gezegd is)
Heisenberg 14 juli 2016 14:55
Daniel Martin voor de ritzege. Het lijkt er op dat Etixx daar voor rijdt, want zo bang zullen ze niet voor de nummer 13, 15, 18 en 19 van het klassement. Het verschil met de kopgroep is 12'47.
Heisenberg 14 juli 2016 14:58
Witte trui was present in de eerste waaier.
Arsimo 14 juli 2016 15:02
Tja, ik dacht daar ook aan, maar dan moeten ze nog wel 6, 7 minuten voor de voet er af rijden? Flinke klus in minder dan 40 km. En dan ook nog de kans dat in dat geval anderen (Froome, Quintana e.a.) met de prijs aan de haal gaan? Aan de andere kant, Kittel zal ook niet zoveel kansen meer krijgen dus ze moeten wat? Ik zou dan eerder werken aan een podiumplaats voor Martin achter Froom en Quintana, daar maakt hij echt wel kans op.
Heisenberg 14 juli 2016 15:04
Yates doet goede zaken zo. De nummer 2 t/m 6 voor de witte trui zitten in de grote groep achterblijvers.
Dankzij Trek en Etixx komen ze ook niet meer terug. Het verschil loopt al richting 2 minuten.
Aru wisselt ondertussen weer van fiets. Nu geen hulp van ploeggenoten, maar wel een ploegleidersauto.
cyclingfreakske 14 juli 2016 15:10
Barguil.... luistert die ooit wel naar de teambriefing ?
de zoveelste keer dat die achteraan zit te slapen, terwijl er al dagen gezegd word dat deze rit vandaag mogelijk in waaiers gaat gereden worden. Gisteren werd dat bijna zeker met die berichten over toenemende wind en de inkorting op de Ventoux. Voor de start werd er nog stevig op gedrukt dat het vrijwel zeker i nwaaiers ging uiteenvallen... en ja hoor... die Franse uil zit op hun nationale feestdag te achteraan te pitten.

Ik ken wel wat ploegmakkers die Barguil het liefst van zijn fiets en uit de Tour trappen....
Heisenberg 14 juli 2016 15:10
Cannondale goed vertegenwoordigd in het peloton. Rijden tot nu toe een belabberde Tour. Zie onderstaand feitje. De actie van Slagter is dan wel weer passend.

Quote

After 11 stages, Tinkoff got 11 riders (Sagan 7 times, Majka twice, Bodnar and Kreuziger one time) on the daily top 10. Just one rider so far for FDJ, Lampre-Merida and Giant-Alpecin. None for Cannondale-Drapac.
Arsimo 14 juli 2016 15:13
Maar wat maakt het uit voor Barguil? Elke keer als het echt pittig bergop gaat deze Tour moet hij er af, dat hebben ze binnen de ploeg inmiddels toch ook wel gezien? Hij is gewoon niet top en er dus kwa klassement toch niets meer te halen voor hem deze Tour. En vandaag op de Ventoux ook niet.

Beter om te hopen en werken dat hij in de Alpen zijn goede benen weer vindt.
Wanny 14 juli 2016 15:15
Barguil kan beter gelijk een half uur achterstand pakken en dan komende week in de Alpen wat proberen. In plaats van nu Dumoulins kansen in de tijdrit om zeep helpen.
Arsimo 14 juli 2016 15:16
Grappig wel, Giant-Alpecin maar 1 renner top 10 deze Tour. Maar dan wel precies die plek in de top 10 waar het echt om gaat.
Heisenberg 14 juli 2016 15:21
Etixx en Trek rijden door, maar niet meer volle bak. De achterstand is nog 9'29. De groep Barguil rijdt daar 2 minuten achter. Volgens Ducrot zit Henao ook in de tweede groep, toch de nummer 7 van het klassement.

De Gendt pakt het eerste bergpuntje



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 15:23 door Heisenberg.
Andere Peter 14 juli 2016 15:27
Ik schakel net pas in. Maar doet Dumoulin dan echt veel kopwerk voor Barguil? Zien we dat of speculeren we daarover? Lijkt mij dat hij zich hier niet helemaal blind hoeft te rijden.
Eindhovuh 14 juli 2016 15:32
We hebben hem op kop zien rijden.

Ik vind het vooral heel bijzonder om te zien dat Etixx en bmc zo hard rijden. Waarom in hemelsnaam.
cyclingfreakske 14 juli 2016 15:40
... de ploegleiding ziet dat niet zo. IK denk dat er wel beteren zijn dan Barguil op dit moment, maar ze mogen hun ding niet doen.
Helaas maakt Barguil die fouten elke keer opnieuw en opnieuw, en dan bedoel ik niet alleen in de Tour... hij steekt het gewoon niet in zijn hoofd en zit liever met zijn tabletje te spelen.
Heisenberg 14 juli 2016 15:43
De groep Slagter is ingelopen. Het peloton volgt op 7'48. Uit de top-20 ontbreken in het eerste peloton:
7. Henao
13. Meintjes
15. Barguil
18. Kelderman
19. Reichenbach

Henao zat wel gewoon voorin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 15:45 door Heisenberg.
Heisenberg 14 juli 2016 15:45
Valpartij voor in de groep Froome.
Gerrans het grootste slachtoffer.
Het peloton valt stil en houdt zelfs plaspauze.
Cecchini 14 juli 2016 15:46
Soort van safety car in de etappe.
Arsimo 14 juli 2016 15:46
De achterstand op iets meer dan 30km (dus 20km van de voet) is 7:45. Nog twee minuten er af en de winnaar zit niet langer vooraan. Etixx heeft echt zo veel vertrouwen in Dan Martin voor de ritzege? En BMC in Porte?

En zit Henao inderdaad niet in het eerste peloton?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 15:46 door Arsimo.
Cecchini 14 juli 2016 15:47
Kansen voor de kopgroep stijgen ineens, en 2e peloton kan zo weer terug komen.
Heisenberg 14 juli 2016 15:47
Gerrans en Stannard hard onderuit.
De kopgroep mag gaan rijden voor de zege. Coquard al gelost.
Vermoedelijk sluiten ook Barguil en co. zo ook weer aan bij het peloton.
Heisenberg 14 juli 2016 15:49
Nieuwe situatie:

Kopgroep met Clement en Lindeman
Groot peloton op meer dan 9 minuten.
Vortax 14 juli 2016 15:51
Wat een onzin.
Ed@ 14 juli 2016 15:52
Hup Stef Hup Bert-Jan
zumsteg 14 juli 2016 15:55
Dat Movistar niet even vol gas geeft, het was toch koers? Ze wachtten een paar jaar geleden ook niet op Valverde. Valverde had echt pech, een lekke band. Froome had gewoon het verkeerde wiel gekozen, daar heb je wel invloed op, op een lekke band veel minder.
Slimmerd 14 juli 2016 15:58
Dus Stannard en Gerrans vallen en we stoppen met koersen?

Ritzege voor één van de vluchters dus, lijkt me typisch iets voor De Gendt, maar Clement zou leuk zijn.

Nkg 23km en 9'45
Cecchini 14 juli 2016 16:05
Mollema heeft dit jaar geen klagen over zijn (Trek) ploeg
Heisenberg 14 juli 2016 16:10
De kopgroep is bijna aan de voet van de klim. Favorieten voor de zege?

*** De Gendt
** Navarro, Clement
* Pauwels, Lindeman, Sorensen
Hemmeneggs 14 juli 2016 16:11
De Tour wacht op iemand
Slimmerd 14 juli 2016 16:13
Greipel valt alvast aan op 14km van de streep en mag zo als eerste beginnen aan de klim.
Slimmerd 14 juli 2016 16:17
Matthias Frank moet al lossen in het peloton in de aanloop naar de voet van de Ventoux
Heisenberg 14 juli 2016 16:18
Er laten al heel wat renners lopen in het peloton (of ze worden gewoon uit het wiel gereden). Ik meen dat Kelderman er een van was.
Slimmerd 14 juli 2016 16:19
Op 11km van de streep valt Greipel weer terug in de kopgroep
Slimmerd 14 juli 2016 16:19
Greipel meteen gelost, nog 11 man over vooraan.

In het peloton Stuyven en Cancellara op kop voor Mollema
Slimmerd 14 juli 2016 16:21
Keisse is er nu ook vanaf vooraan, nog 10 man op 10km van de streep
Slimmerd 14 juli 2016 16:22
Sörensen zijn we ook kwijt, gaat rap vooraan, Lemoine ook weg, Vanmarcke in laatste wiel
Slimmerd 14 juli 2016 16:23
De Gendt overigens licht vooruit, Vanmarcke eraf en ook Chavanel en Clement in moeilijkheden
Slimmerd 14 juli 2016 16:24
De Gendt, Pauwels, Navarro en Lindeman blijven nog met zijn vieren over vooraan., nog 8,5km en 7'11
Slimmerd 14 juli 2016 16:25
Rolland valt direct aan vanuit het peloton, niemand lijkt direct te willen volgen/meespringen
Slimmerd 14 juli 2016 16:26
De Skytrein op kop peloton.

Lindeman gelost vooraan na versnelling De Gendt, Chavanel op eigen tempo ook nog goed vooruit.
Heisenberg 14 juli 2016 16:26
Navarro de enige die een tweede 1-2 voor België kan dwarsbomen.
Lindeman en Clement helaas kansloos.
Slimmerd 14 juli 2016 16:28
Rolland weer ingelopen door Kiryienka en de rest van de groep der favorieten.

Chavanel sluit vooraan weer aan; De Gendt, Pauwels, Navarro en Chavanel lijken te bepalen wie er de zege neemt.
Slimmerd 14 juli 2016 16:29
Pauwels en Navarro nu vooraan nog samen over, terwijl het peloton nu begint aan de officiële klim.

Nog 7km voor de koplopers.
Slimmerd 14 juli 2016 16:32
Aanval van Pantano nu, moet wel even 6'50 overbruggen, Valverde reageert.
Slimmerd 14 juli 2016 16:32
Valverde op en over Pantano
Slimmerd 14 juli 2016 16:33
Thomas met een moeilijk moment bij de favorieten, Landa en Poels nu de tempomakers en dan nog Henao over.
Andere Peter 14 juli 2016 16:33
De beschuttingstheorie klopt. De kortere klim met meer beschutting nodigt uit tot een langere aanval. Vaker op Châlet Reynard finishen en het winderige open stuk mijden zou leiden tot meer open koers.
Slimmerd 14 juli 2016 16:34
Er gebeurt nog niks, aanvallen van nutteloze als Rolland (voor de klim) en Pantano. Valverde rijdt gewoon constant 5'' voor de trein uit en wordt nu weer gegrepen
PVW 14 juli 2016 16:35
Altijd fijn als iemand zijn eigen gelijk eventjes verkondigd. En dat obv één waarneming.
Slimmerd 14 juli 2016 16:35
Pantano, Rolland en Nieve gelost.

Vooraan is De Gendt weer op 5'' van de twee leiders
Slimmerd 14 juli 2016 16:36
Quintana nu, Poels mag aan de bak.

Achteraan Martin eraf
Slimmerd 14 juli 2016 16:36
Heano en Poels hebben Quintana tot de orde geroepen
Heisenberg 14 juli 2016 16:36
Aanval Quintana, maar Poels houdt het gat klein en Henao rijdt het dicht.
Martin en Kreuziger in de problemen.
De Gendt weer terug bij Pauwels en Navarro.
Slimmerd 14 juli 2016 16:38
Barguil en Reichenback hangen achteraan de groep, terwijl Mollema en Poels vooraan zitten.

Wederom aanval Quintana

Voor De Gendt, Pauwels en Navorro nog 4.5 km.
Slimmerd 14 juli 2016 16:39
Poels, Henao, Froome, Quintana, Valverde, Porte, Van Garderen, Aru, Mollema, Rodriguez, Bardet, Yates, Meintjes en Barguil dat hangt nu nog samen. Hebbben overigens maar 30'' dichtgereden tot op heden op de koplopers



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 16:44 door Slimmerd.
Slimmerd 14 juli 2016 16:41
Martin hangt met Moreno op 30'', Kreuziger zit daar nog tussen.

Koplopers nog 3700 meter, Chavanel en Clement op 17''
Slimmerd 14 juli 2016 16:42
De Gendt met een aanval, Navarro kan niet meteen mee en nu gaat Pauwels op zoek naar zijn landgenoot
Slimmerd 14 juli 2016 16:44
Pauwels en De Gendt zo goed als samen op 3km van de streep.
Andere Peter 14 juli 2016 16:45
Pff, het is niet mijn theorie. Ik haalde in het algemeen die theorie aan. Ik heb Rolland, Valverde en Quintana (2x) vroeg zien aangaan. Ik zie de nr 3 van het klassement vrij vroeg lossen.
Slimmerd 14 juli 2016 16:45
Daarachter versnelling Rodriguez en Valverde die daar natuurlijk weer op reageert, Henao en Poels snel op de afspraak, Froome volgt met de rest. Barguil lijtk nu te lossen
Heisenberg 14 juli 2016 16:46
België gaat weer 1-2 eindigen. Onvoorstelbaar.
Als de klim nog steeds HC is, De Gendt straks ook in de bergtrui.
Andere Peter 14 juli 2016 16:46
Thomas had gisteren dienst is vandaag niet de laatste man.
Slimmerd 14 juli 2016 16:47
Gezien de steilte van de klim verwacht ik dat wel
Slimmerd 14 juli 2016 16:47
Pauwels weer bij De Gendt en met versnelling op 2km van de streep
Slimmerd 14 juli 2016 16:47
20'' Navarro
46'' Chavanel/Clement
MarcoV 14 juli 2016 16:48
hoorbaar ge'boe' langs de kant van 'supporters' als Froome en co langskomen. Bah.
Slimmerd 14 juli 2016 16:49
Versnelling Froome, Porte en Quintana snel mee.
Slimmerd 14 juli 2016 16:49
Verder nog niemand mee, nog een versnelling, Quintana past
MarcoV 14 juli 2016 16:49
Quintana kraakt nu bij het versnellen van Froome!
Slimmerd 14 juli 2016 16:50
Quintana wordt ingelopen door Aru, Bardet, Rodriguez, van Garderen, Mollema, Meintjes, Yates en Valverde



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 16:51 door Slimmerd.
Slimmerd 14 juli 2016 16:50
Pauwels en De Gendt op 1200 meter van de streep, Navarro weer op 7''
MarcoV 14 juli 2016 16:51
hup Bauke, hij rijdt weg van het groepje



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 16:51 door MarcoV.
Slimmerd 14 juli 2016 16:51
Mollema versnelt bij de achtervolgende groep, niemand kan reageren voorlopig
Heisenberg 14 juli 2016 16:51
Mollema kanshebber voor het podium!
Andere Peter 14 juli 2016 16:51
Mollema verdedigt zijn podiumplek tegenover Porte

* tuurlijk, ietwat voorbarig
Slimmerd 14 juli 2016 16:52
Mollema sluit aan bij Froome en Porte

Nog 500 meter voor de koplopers en navarro erbij
Arsimo 14 juli 2016 16:52
Wow, Mollema sluit aan bij Froome!
Slimmerd 14 juli 2016 16:53
1. De Gendt
2. Pauwels 2''
3. Navarro 14''
4. Clement 40''
5. Chavanel
6. Lindeman 2'52
7. Teklehaymanot 3'13
8. Vanmarcke 3'26
9. Sörensen 4'23
10. Mollema 5'05



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:02 door Slimmerd.
rustdag 14 juli 2016 16:53
Slimmerd 14 juli 2016 16:54
Mollema versnelt bij Froome en Porte
MarcoV 14 juli 2016 16:55
Mollema nu op kop van z'n trio!

In daguitslag ook leuk van Clement die aanvankelijk niet eens voorzien was voor de Tour.
Slimmerd 14 juli 2016 16:55
Kwam niet echt weg
Slimmerd 14 juli 2016 16:56
Yates versnelt nu daarachter,
Slimmerd 14 juli 2016 16:57
Porte lek aan de kant
MarcoV 14 juli 2016 16:57
Froome zonder fiets!
Slimmerd 14 juli 2016 16:57
Froome is aan het rennen en heeft geen fiets
Ed@ 14 juli 2016 16:57
Wat een schandaal !!!
MarcoV 14 juli 2016 16:58
Froome van z'n fiets geslagen o.i.d? Er werd al boe geroepen
Arsimo 14 juli 2016 16:59
Mollena toch geen geel nu?
rustdag 14 juli 2016 16:59
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:00 door rustdag.
Erik S. 14 juli 2016 16:59
Mollema geel?!
Andere Peter 14 juli 2016 16:59
Lijkt mij pure sabotage te zijn geweest tegen Froome. Maar laten we de feiten afwachten.

Ze gaan die uitslag schrappen, of de tijd van Froome/Porte gelijk zetten met Mollema denk ik.

Maar als ze dat niet doen dan heeft Mollema geel.
Ed@ 14 juli 2016 17:00
Zal toch wel geneutraliseerd worden of heeft Lefevere de motoren omgekocht?
Andere Peter 14 juli 2016 17:01
Koppi 14 juli 2016 17:02
MarcoV 14 juli 2016 17:02
al jaren was te vrezen dat er ooit iets grondig mis ging bij een aankomst bergop ... eigenlijk bleef het nog lang uit
rustdag 14 juli 2016 17:02
Val froome door toeschouwer , bron radio
Tinuz 14 juli 2016 17:02
Balen voor Mollema, ook.
MarcoV 14 juli 2016 17:03
vol op een motor geknald
Slimmerd 14 juli 2016 17:03
Mollema lag zelf dus ook op de grond, moest fiets bij motor wegtrekken
Koppi 14 juli 2016 17:04
Motor remt, Porte klapt er als eerste vol op.
Kuiperinho 14 juli 2016 17:04
Moest een keer gebeuren. Maar ja, wat doe je aan die gekken
Miquel1983 14 juli 2016 17:04
Ze zijn tegen een motor opgeknald met zijn 3-en, incl Mollema

Waarschijnlijk reden ze dus nog meer dan 20 seconden op kop dat moment.

Onduidelijk waarom de motor plots viel / stil stond
MarcoV 14 juli 2016 17:05
als er al geel is, is het nog voor Yates ook ...
Erik S. 14 juli 2016 17:05
Slimmerd 14 juli 2016 17:06
Mollema lag zelf ook, was zelf ook een slachtoffer
Erik S. 14 juli 2016 17:06
Onder voorbehoud dat en zo, uiteraard...
Frederik D. 14 juli 2016 17:06
Yates geel? Mollema twee?
Blijft knettergek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:07 door Frederik D..
Heisenberg 14 juli 2016 17:07
Verwacht dat Froome en Porte zelfde tijd als Mollema krijgen. Zou passen bij de eerdere bonussen voor Yates en Henao.

Ben het er zelf niet mee eens, want waar leg je de grens? Heel veel renners hebben hinder gehad van de val en de opstopping.
Andere Peter 14 juli 2016 17:07
En daardoor blijft Yates in tijd Mollema voor.
Michael B* 14 juli 2016 17:09
Jammer dat de etappe niet 6km langer had geduurd, dan had Mollema geel gehad, danwel Froome op 5 minuten kunnen rijden. Ja ik weet het, ik ben niet sportief, maar dat boeit niet, zolang Mollema maar de Tour wint
predator 14 juli 2016 17:09
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verwacht dat Froome en Porte zelfde tijd als
> Mollema krijgen. Zou passen bij de eerdere
> bonussen voor Yates en Henao.
>
> Ben het er zelf niet mee eens, want waar leg je de
> grens? Heel veel renners hebben hinder gehad van
> de val en de opstopping.

Wel terecht natuurlijk. Dit is sportkilling.
Eazster 14 juli 2016 17:10
Surrealistische beelden van een rennende Froome op de Kale Berg. Apocalypse now ... Who's in command?..Ain't you?!.
Jammer voor de 3 sterkste klassementsmannen Froome ,Mollema en Porte. Ook al zetten ze Froome en Porte nog in dezelfde tijd als Mollema ,dan nog hebben ze hinder ondervonden. het geluk van Yates en Quintana.

Mooie overwinning voor de Gendt (Wat kan die fraai ,maar apart fietsen met hollen en stilstaan ,maar altijd maar die motor vinden) die kan het ook niet helpen.
Slimmerd 14 juli 2016 17:10
Voorlopig klassement natuurlijk
Miquel1983 14 juli 2016 17:10
Op het moment dat ze tegen de motor opknallen, zie je dat er tussen de toeschouwers aan beide kanten maar 1 meter ruimte zit. Bizar. Misschien ook wel naief van organisatie om daar geen hekken te plaatsen, aangezien toeschouwers nu nog dikker op berg zullen hebben gestaan na inkorting van etappe. Maar die toeschouwers zelf blijven ook knettergek.
Michael B* 14 juli 2016 17:11
Graag Froome een tijdstraf geven, is niet toegestaan om rennend het parkoers af te leggen, is WIELrennen en niet RENNEN
Carlos Danger 14 juli 2016 17:11
Kuiperinho Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moest een keer gebeuren. Maar ja, wat doe je aan
> die gekken


Toeschouwersaantal limiteren. Langs slechts één kant de berg op en vol is vol. Algehele drooglegging van het gehele traject.
Algemene sluiting van alle café's. Of gewoon ermee stoppen.
Andere Peter 14 juli 2016 17:11
Dat is inderdaad het precedent. Dat is het minimale wat ze gaan doen.

Maar er is een verschil: ook Mollema werd opgehouden. Gelijk schakelen met Mollema betekent dat er nog steeds tijdschade is voor Froome/Porte/Mollema. Als men dat meeneemt in de overweging, dan zou men nog iets anders kunnen verzinnen. Als er een tijdswaarneming is kort voor het ounbt van die val, dan zou men daar de virtuele streep kunnen leggen. Maar ja, is die er? *

* Die zou er misschien wel standaard moeten zijn.
Carlos Danger 14 juli 2016 17:12
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------
> Graag Froome een tijdstraf geven, is niet
> toegestaan om rennend het parkoers af te leggen,
> is WIELrennen en niet RENNEN


Kan Froomie een beetje zwemmen? Zie daar wel een aardige tri-atleet in.
Casa Lua 14 juli 2016 17:12
Maar als je het hebt over "gelijk" trekken. Hoe wordt dan het voordeel van Mollema op de groep Quintana/Yates gecompenseerd? Bedoel dus dat als je gaat schuiven waar houdt het dan op? Alleen voor de gele trui?
Cecchini 14 juli 2016 17:13
Sodemieter toch op man, en het publiek floot hem nog uit ook. Frankrijk als vakantieland maar eens een keer overslaan me dunkt.
diravi 14 juli 2016 17:14
Het publiek stond natuurlijk vele rijen dikker ivm het inkorten van de etappe. Benieuwd naar de verhalen van de betrokken. Ook Mollema heeft tijd verloren op Yates.
Andere Peter 14 juli 2016 17:14
Onsportief is niet erg. Dat je gestoord bent rekenen we je hier ook niet aan. Maar de irrationele gedachte dat de koers er niet anders zou hebben uitgezien als de streep 6 km verder had gelegen is onvergeeflijk.
rustdag 14 juli 2016 17:14
De TV motor zal tegen een toeschouwer zijn gereden, en de drie er op geklapt Daar kan je dan toch niks mee doen
Andere Peter 14 juli 2016 17:15
Ook lekker, 63 miljoen mensen de schuld geven.
Miquel1983 14 juli 2016 17:15
Groep Quintana / Yates stond zelf ook even stil, maar hoeveel tijdsverlies dat was in verhouding tot Mollema, is natuurlijk niet te zeggen. Ik hoop dat ze daarvoor een tijdsmeting hebben.
Carlos Danger 14 juli 2016 17:16
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sodemieter toch op man, en het publiek floot hem
> nog uit ook. Frankrijk als vakantieland maar eens
> een keer overslaan me dunkt.


Als iedereen dat zou doen, zou het stil zijn langs het parcours. Het zijn vaak de vakantiegangers van elders, die zich misdragen.
Miquel1983 14 juli 2016 17:20
Meer dranghekken op zo'n berg dan maar; voor zo'n mega-evenement moet dat toch geen probleem zijn
Andere Peter 14 juli 2016 17:21
Bizar ook dat het Yates is die nu officieus in het geel staat, terwijl juist Yates zijn voorsprong op de rest min of meer dankt aan een jurytafelingreep...
Kuiperberg 14 juli 2016 17:22
Hekken plaatsen vanaf 5 km tot de eindstreep. Was mogelijk geen tijd meer voor door de inkorting. Maar dit maakt de koers kapot. Heel slecht dit.
Prikdude 14 juli 2016 17:23


Zo, de Ventoux is weer een verhaal rijker. Froome zal wederom wat aan imago winning hebben gedaan (dan wel medelijden kwekend dan wel onbedoeld de lachspieren kietelend), de tijdsverschillen zijn straks in Parijs te verwaarlozen (wat ze ook besluiten), wij Nederlanders kunnen weer even hopen en iedereen die denkt een zinnige mening te bezigen kan nu losgaan over publiek en motoren (edit: en reglementen niet te vergeten!). Maak, maak, maak die maakbaarheid.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:24 door Prikdude.
Miquel1983 14 juli 2016 17:24
Porte op 2.30 in AK nu; die heeft ook een berg tijd verloren. Voor de 2e keer. Die had anders nu 2e in AK gestaan, met Mollema op 3. Belachelijk dit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:27 door Miquel1983.
diravi 14 juli 2016 17:25
Tinuz 14 juli 2016 17:26
Sjappoo voor Mollema, in elk geval. Topprestatie vandaag!!
Lauwerszz 14 juli 2016 17:26
Volgens mij kunnen ze maar 1 ding doen en dat is Froome en Porte dezelfde tijd geven als Mollema. Anders zou de organisatie wel echt een flater slaan.
Tinuz 14 juli 2016 17:26
Sjappoo voor Mollema, in elk geval. Topprestatie vandaag!!!
utrecht 14 juli 2016 17:28
Dit waren echt legendarische beelden. Volgens mij kunnen ze niks doen hoor, de organisatie. Als ze froome en porte in de tijd van mollema gaan zetten, dan gaan de renners erachter ook klagen. die zijn ook opgehouden.
Andere Peter 14 juli 2016 17:28
Wat te zeggen van Froomes impuls om te gaan rennen? Ik ben geen basher hoor, ik vind hem heel goed. Maar was dat nu de best denkbare reactie?
Miquel1983 14 juli 2016 17:29
Dat met die boog vond ik nog wel meevallen (behalve voor Yates dan), maar nu zat ik echt vol adrenaline achter de tv. Ik vond dit veel erger als toeschouwer.
AK 14 juli 2016 17:29
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:29 door AK.
Frederik D. 14 juli 2016 17:29
groep mollema, froome en porte 20 sec. bonificatie geven als pleister op de wonde?
Miquel1983 14 juli 2016 17:31
utrecht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit waren echt legendarische beelden. Volgens mij
> kunnen ze niks doen hoor, de organisatie. Als ze
> froome en porte in de tijd van mollema gaan
> zetten, dan gaan de renners erachter ook klagen.
> die zijn ook opgehouden.

Die zijn echt niet langer opgehouden dan Mollema; die verloor daar zelf ook zeker 10-15 seconden. De organisatie heeft wat mij betreft maar 1 keuze en dat is tijd gelijk trekken. Of in uiterste geval tijd van Porte en Froome gelijk trekken aan groepje met Yates. Nu is het belachelijk. Ik ben geen fan van Froome, maar hij verdient gewoon die gele trui.
rustdag 14 juli 2016 17:32
Andere Peter 14 juli 2016 17:34
Ze gaan denk ik Froome en Porte in de tijd van Mollema zetten. Daar wijst het precedent ook op.

In werkelijkheid zijn ze alledrie nog wat meer opgehouden, omdat ook Mollema viel. Maar ook de groep Quintana werd opgehouden. Dat zou je min of meer tegen elkaar kunnen wegstrepen. Dan heb je denk ik de kleinste ingreep, met de meeste juridische basis en met minimale voor/nadelen voor de favorieten.
JdB 14 juli 2016 17:36
Het was denk ik wel de beste reactie, tenzij er alleen wat aan de wielen kapot was. Want dan kan je beter met de fiets wachten op een nieuw wiel. Kan je echt niet verder op de fiets, dan kan je hem beter achter laten.
Ik vond zijn tweede afstappen vreemder. De vervangende fiets reed wel niet goed, maar altijd nog harder dan lopend. Hij had beter doorgemodderd op die fiets tot de Sky-auto achter hem zat.
El Mik 14 juli 2016 17:37
Je kunt de Keniaan wel uit Kenia halen, maar Kenia niet uit de Keniaan?
Eazster 14 juli 2016 17:38
Inderdaad makkelijk nu om nu meteen de Fransen de schuld te geven. Zag ook een gek met een poolse vlag en Majka op z'n shirt die bijna eerder al voor een valpartij zorgde. Had de motor sowieso niet verder voor het drietal moeten rijden? Allemaal vragen waar nu nog geen antwoord op weten.

Dat Froomey de berg op rent is natuurlijk een begrijpelijke reflex ( komisch bovendien) en eigenlihjk raar dat je geen stuk lopend mag volbrengen toch?
Heb toch meermaals renners met de fiets in de hand de streep over zien komen na bijvoorbeeld een valpartij voor de finish?

Gelukkig morgen een "saaie" eerlijke tijdrit,met ademruimte.
predator 14 juli 2016 17:39
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat te zeggen van Froomes impuls om te gaan
> rennen? Ik ben geen basher hoor, ik vind hem heel
> goed. Maar was dat nu de best denkbare reactie?

Ik was meer verbijsterd over de fiets die hij kreeg.
Andere Peter 14 juli 2016 17:40
En ga je die mensen fouilleren om drooglegging van de openbare weg mogelijk te maken?
cire 14 juli 2016 17:44
koers is koers. En altijd de route met de fiets bij je afleggen. Je ziet gevallen renners in een massasprint ook altijd met hun fiets aan de hand over de streep komen.
SS3000 14 juli 2016 17:45
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad makkelijk nu om nu meteen de Fransen de
> schuld te geven. Zag ook een gek met een poolse
> vlag en Majka op z'n shirt die bijna eerder al
> voor een valpartij zorgde. Had de motor sowieso
> niet verder voor het drietal moeten rijden?
> Allemaal vragen waar nu nog geen antwoord op
> weten.
>
> Dat Froomey de berg op rent is natuurlijk een
> begrijpelijke reflex ( komisch bovendien) en
> eigenlihjk raar dat je geen stuk lopend mag
> volbrengen toch?
> Heb toch meermaals renners met de fiets in de hand
> de streep over zien komen na bijvoorbeeld een
> valpartij voor de finish?
>
> Gelukkig morgen een "saaie" eerlijke tijdrit,met
> ademruimte.

Je geeft zelf het antwoord, fiets in de hand. Froome rende zonder fiets. Net als Sepulveda verleden jaar direct diskwalificatie.
Arsimo 14 juli 2016 17:46
Formeel volgens de lettertjes van de officiele wielerwetten mag het helemaal niet wat Froome deed. Hij moet een fiets bij zich houden, desnoods op zijn nek nemen en dan gaan rennen (ala veldrijden). Als hij bij wijze van spreken zo rennend zonder fiets over de streep was gegaan dan zou hij niet gefinished zijn!

De situatie is best complex. Om hier een beetje voor ieder rechtvaardige oplossing te verzinnen die ook min of meer volgens de (geest van de) regeltjes is zal niet meevallen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:49 door Arsimo.
predator 14 juli 2016 17:47
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hekken plaatsen vanaf 5 km tot de eindstreep. Was
> mogelijk geen tijd meer voor door de inkorting.
> Maar dit maakt de koers kapot. Heel slecht dit.

Kon kennelijk niet door de wind
Cecchini 14 juli 2016 17:48
Dat gejoel is wel Frans
utrecht 14 juli 2016 17:49
eerder nederlands. Nergens zoveel gejoel als op de Alp D'Huez als Voeckler voorbij rijdt.
Koppi 14 juli 2016 17:49
Het beeld van de dag het jaar, mag ik dat zeggen?

Kuiperberg 14 juli 2016 17:49
Je mag wel rennen, maar je moet wel met een fiets over de finish. Desnoods een driewieler.
JW 14 juli 2016 17:50
Fiets in de hand mag wel, zonder fiets rennen niet.
Quintana had ook zijn fiets aan Froome mogen afstaan.

In feite is dit m.i. een onmogelijke casus voor de jury. Zeker na de rare besluiten t.a.v. Yates en Henao. Je kunt niet eindeloos blijven sjoemelen met reglementen.

Zeker niet omdat zowel jury als organisatie hier stevig de fout in zijn gegaan.
Organisatie: het besluit om de finish te verleggen had gepaard moeten gaan met plaatsing dranghekken op de nieuwe laatste kilometers naar de finish.
Jury: had Froome onmiddellijk moeten wijzen op het onreglementaire van zijn run.
Dat moet je niet met nieuwe fouten recht wille breien.

Mollema in dezelfde tijd als Froome/Porte ??
Het lijkt me dat Mollema niets fout heeft gedaan.

Jury kan m.i. weinig anders dan huidige tijden handhaven. En zou er vanaf kunnen zien Froome te straffen voor zijn onreglementaire rennen (waar in de gekte van het moment natuurlijk alle begrip voor valt op te brengen).

Bizar einde van deze etappe. Vooral meer dan beroerd (en onverdiend) voor Froome.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:51 door JW.
rustdag 14 juli 2016 17:51
Chris Froome ‏@chrisfroome 2 min2 minuten geleden
Still in the #YellowJersey #TDF
predator 14 juli 2016 17:51
SS3000 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eazster Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inderdaad makkelijk nu om nu meteen de Fransen
> de
> > schuld te geven. Zag ook een gek met een poolse
> > vlag en Majka op z'n shirt die bijna eerder al
> > voor een valpartij zorgde. Had de motor sowieso
> > niet verder voor het drietal moeten rijden?
> > Allemaal vragen waar nu nog geen antwoord op
> > weten.
> >
> > Dat Froomey de berg op rent is natuurlijk een
> > begrijpelijke reflex ( komisch bovendien) en
> > eigenlihjk raar dat je geen stuk lopend mag
> > volbrengen toch?
> > Heb toch meermaals renners met de fiets in de
> hand
> > de streep over zien komen na bijvoorbeeld een
> > valpartij voor de finish?
> >
> > Gelukkig morgen een "saaie" eerlijke
> tijdrit,met
> > ademruimte.
>
> Je geeft zelf het antwoord, fiets in de hand.
> Froome rende zonder fiets. Net als Sepulveda
> verleden jaar direct diskwalificatie.

Die reed in een auto. Wel wat anders bijdehand.
Andere Peter 14 juli 2016 17:51
Bullshit. Overmacht. Doet denken aan de fascistische regelneukersclaim dat Armstrong had moeten worden gestraft voor het afsnijden van de bocht na de val van Beloki. Dat idee had ook nooit enige kans. De reglementen en de jury bieden genoeg ruimte voor discretie van de jury.

Discretie is hier: de bevoegdheid om een regel wel of niet toe te passen.
Carlos Danger 14 juli 2016 17:54
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ga je die mensen fouilleren om drooglegging van
> de openbare weg mogelijk te maken?


Absoluut. Absoluut. Absoluut.
De mens wordt steeds gekker en dat vraagt om (nog) gekkere maatregelen. Dus alcoholpoortjes bij het
betreden van het parcours. Bovendien ook al die idiote sleurhutten verbieden.
Andere Peter 14 juli 2016 17:56
Even rekenen, maar het lijkt er inderdaad op dat ze Froome en Porte in de tijd van Mollema plaatsen en verder de uitslag respecteren.
rustdag 14 juli 2016 17:56




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 17:58 door rustdag.
Kuiperberg 14 juli 2016 17:57
Nu helemaal een chaos. Want Porte dan ?? Is ook opgehouden??
Arsimo 14 juli 2016 17:57
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fiets in de hand mag wel, zonder fiets rennen
> niet.
> Quintana had ook zijn fiets aan Froome mogen
> afstaan.

Detail, dat laatste had (ook) niet gemogen - mag alleen van een ploegmaat. Herinner je nog het geval vorig jaar met Simon Clarke en Richie Porte?
Carlos Danger 14 juli 2016 17:57
Iemand al gevraagd wat de grote Patrick ervan vindt?
Arsimo 14 juli 2016 17:58
Zal wel hetzelfde gelden als voor Froome. Alleen dat zie je in de top 10 niet terug vanwege het eerder verlies van Porte deze Tour.
rustdag 14 juli 2016 18:00


Staat morgen aardig wat wind
Miquel1983 14 juli 2016 18:01
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 18:02 door Miquel1983.
Miquel1983 14 juli 2016 18:01
Porte staat op 2:22, dus net achter de nr 10 Rodriguez. Dat was de achterstand van Porte op Froome voor deze etappe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 18:02 door Miquel1983.
cyclingfreakske 14 juli 2016 18:04
Volgens Antenne 2 (veloclub) zou men de tijd van de 3km genomen hebben en over de hele lijn doortrekken. (er was geen tijdsopbame op 1km van de meet nb...)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 18:04 door cyclingfreakske.
Bromertà 14 juli 2016 18:04
Er staat niet voor niets P[DrF]. Moet ik het nog verder uitleggen voor je?
Arsimo 14 juli 2016 18:04
Wellicht de meeste simpele aanpassing en die nog enig recht doet.

Maar er is wel op af te dingen natuurlijk, want bijvoorbeeld als het ongeval niet gebeurd was dan had het klassement er ook niet precies uitgezien. Froome, Mollema en Porte hadden dan met zijn drieen tot de streep vol doorgereden en zeer waarschijnlijk nog iets meer afstand genomen. Maar goed, daar kan men in de praktijk nu natuurlijk niets mee.
SS3000 14 juli 2016 18:04
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> SS3000 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eazster Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Inderdaad makkelijk nu om nu meteen de
> Fransen
> > de
> > > schuld te geven. Zag ook een gek met een
> poolse
> > > vlag en Majka op z'n shirt die bijna eerder
> al
> > > voor een valpartij zorgde. Had de motor
> sowieso
> > > niet verder voor het drietal moeten rijden?
> > > Allemaal vragen waar nu nog geen antwoord op
> > > weten.
> > >
> > > Dat Froomey de berg op rent is natuurlijk een
> > > begrijpelijke reflex ( komisch bovendien) en
> > > eigenlihjk raar dat je geen stuk lopend mag
> > > volbrengen toch?
> > > Heb toch meermaals renners met de fiets in de
> > hand
> > > de streep over zien komen na bijvoorbeeld een
> > > valpartij voor de finish?
> > >
> > > Gelukkig morgen een "saaie" eerlijke
> > tijdrit,met
> > > ademruimte.
> >
> > Je geeft zelf het antwoord, fiets in de hand.
> > Froome rende zonder fiets. Net als Sepulveda
> > verleden jaar direct diskwalificatie.
>
> Die reed in een auto. Wel wat anders bijdehand.

Regels zijn er voor allemaal. Zonder fiets rennen mag niet, 100m in een auto mag niet. De 1 is een topper en komt er mee weg, de ander is onbekend en dan heeft de jury opeens lef. Klassenjustitie in optima forma! Froome had die fiets in zijn nek moeten leggen. Nu hoort hij uit de Tour gezet worden. Je kunt de regels niet aanpassen aan wie het overkomt. Betrouwbaarheid van het wielrennen is vandaag verkocht voor de commercie!
utrecht 14 juli 2016 18:04
hier gaat nog vaak aan gerefereerd worden...
Sjorsoll 14 juli 2016 18:05
En Mollema krijgt helemaal niets meer terug. Flikker toch op. De groten worden altijd bevoordeeld en dat houdt denivellering in stand en dat komt de spanning ook niet ten goede. Dat hij zijn geel terug krijgt vind ik prima, juich ik zelfs toe. Maar Froome wordt tegemoet gekomen, en Mollema niet.

Laat dan de tijden gelden die vlak voor de val golden.
Prikdude 14 juli 2016 18:05
Ja, maar dat is terecht.
Eindhovuh 14 juli 2016 18:06
Ja benieuwd wat Patrick ervan vond. Heel zijn ploeg opofferen in een wilde jacht en dan D. Martin er meteen af zien liggen.
Arsimo 14 juli 2016 18:06
Dan krijgt men een hele andere stand dan die nu gepubliceerd is. Die bewering lijkt me dus niet te kloppen.
Casa Lua 14 juli 2016 18:07
Naja, het voelt wellicht als het juiste maar volgens mij zijn we deze week (Yates en nu Porte/Froome) een "grens" over gegaan. Valpartijen, tijdverlies door toedoen van dranghekken, KM- bogen, reclame-uitingen, of hinder/val door een toeschouwer is nu dus reden om het geleden tijdverlies te compenseren. Wat bijvoorbeeld met de casus boog/Gesink in de tijdrit (in Zwitserland dacht ik)??? Hellend vlak volgens mij dit
Clavan 14 juli 2016 18:07
Heb ik nog wat gemist de laatste 4 km?
Miquel1983 14 juli 2016 18:08
Dan praat je gelukkig maar over 10 a 20 seconden ofzo. Ik hoop niet dat dat achteraf beslissend zal zijn.

Nu ben ik wel erg benieuwd naar de tijdrit van Mollema. Froome zal waarschijnlijk meer afstand nemen. Quintana kan het redelijk tegenwoordig, maar verder lijken alleen van Garderen en Valverde me goede tijdrijders uit top-10, en natuurlijk Porte op nr 11, die morgen waarschijnlijk een flinke sprong gaat maken in AK.
JW 14 juli 2016 18:09
Helemaal gelijk. Ik bedoelde natuurlijk Henao.
cyclingfreakske 14 juli 2016 18:13
Dat werd gezegd op veloclub a2, die direct na aankomst al alles en iedereen aan het bevragen / interviewen waren, terwijl op de rest de camera maar op herhaling van beelden bleef lopen en volgepraat werd door de commentator (wuyts enz)

we zullen nog even afwachten. ongetwijfeld gaat er toch reactie komen van de rest, maar ze moeten wel met iets boven komen om de ceremonie protocoler te kunnen afhandelen.

Radio Tour (interne communicatie) heeft wel zowat de tijdsverschillen bijgehouden, om een compromis te bekomen zal men wellicht daarop verder borduren maar zal mogelijk avondwerk worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 18:19 door cyclingfreakske.
Andere Peter 14 juli 2016 18:13
Onzin. Mollema is nog altijd net zozeer benadeeld als Froome/Porte die in dezelfde tijd worden geplaatst. Ook de groep-Quintana werd gehinderd (maar ietsje minder in tijd dan Mollema).

De tijden van vóór de val laten gelden stuit op problemen:
- dan moet je wel een betrouwbare meting op dat punt hebben
- er is bij mijn weten geen precedent voor
utrecht 14 juli 2016 18:14
Benieuwd wat d'n Greg of Johnny hier van vinden. Of alle andere renners die ooit benadeeld zijn door een supporter, motor of volgauto...
cyclingfreakske 14 juli 2016 18:14
niet bepaald..... ze schakelden even over op de uitzending van een duatlon.
Miquel1983 14 juli 2016 18:18
In meerdaagse wedstrijden mag tijdsverlies door toedoen van fouten / nalatigheid organisatie of toeschouwers wat mij betreft altijd gecompenseerd worden. Motors horen ook bij de organisatie. Die lekke band van Henao vond ik wel erg glad ijs.

Verder had Sepulveda vorig jaar wat mij betreft ook niet uit koers hoeven te worden genomen. Maar het is wel extremer om in een auto te gaan zitten dan dat stuk te rennen / lopen. Bovendien gebeurde dat niet in volle finale, tussen dikke rijen joelende toeschouwers. Hoeveel adrenaline denk je dat Froome daar had? Dan is rationeel nadenken erg lastig.
Goozzer 14 juli 2016 18:21
Pech is natuurlijk pech, wat daarvan de oorzaak ook is. Als je dat gaat corrigeren, is het eind in feite zoek. Porte had immers normaal gezien ook geen tijd verloren eerder in de Tour. Om nog maar te zwijgen over valpartijen (vaak buiten eigen schuld) en de doorwerking daarvan. Geen beginnen aan....
Miquel1983 14 juli 2016 18:21
utrecht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Benieuwd wat d'n Greg of Johnny hier van vinden.
> Of alle andere renners die ooit benadeeld zijn
> door een supporter, motor of volgauto...

Hoogerland reed niet voor het klassement, maar voor etappe-overwinning. Wat moeten ze dan doen? Hem die overwinning toekennen, waarvan het maar zeer de vraag was of hij die gehaald had. Idem voor van Avermaet. Dat was een eendaagse koers; geen tijdscompensatie aan de orde. Wel WT-punten, maar ze hadden geen enkel referentiekader om van Avermaet in de uitslag te zetten in San Sebastian.
Arsimo 14 juli 2016 18:21
Sjorsoll 14 juli 2016 18:22
Eens, maar Mollema kwam een minuut of anderhalf eerder dan Froome over de streep.

Wie zegt dat er geen betrouwbare meting was op dat punt? Verder moet een precedent ooit ontstaan, anders zou het woord ''precedent'' geen bestaansrecht hebben. Dit was een prima geval voor een stukje jurisprudentie.
Andere Peter 14 juli 2016 18:25
Te flauw in mijn ogen. Te lui eigenlijk in de uitvoering.
Arsimo 14 juli 2016 18:26
Zit wat in - de uitwerking van het (goede) idee had beter gekund. Maar een betere kost meer tijd en dan zal de maker het te laat hebben gevonden?
SS3000 14 juli 2016 18:27
Schuilen voor hagelstenen is 20 seconden tijdstraf, allemaal onbekende renners. Sepulveda wordt de tour uitgeschopt. Rennen zonder fiets wordt beloond. Klassenjustitie! De winnaar staat vast, de jury regelt het wel.
Andere Peter 14 juli 2016 18:27
Je zou nog als objectieve grens kunnen zien, dat de pechgevallen waarbij men ingreep niet het gevolg waren van renner-renner of renner-toeschouwer, maar van organisatie-renner, waarbij ook nog eens duidelijk is dat de vertegenwoordiger van de organisatie (eerst de boog, vandaag de motor) de eerste move maakt.
Super Grover 14 juli 2016 18:27
Volledig mee eens. Had Contador dan niet ook in de zelfde tijd moeten worden gezet in de etappe waar hij viel? Was toch zeker niet zijn eigen fout? Of Majka gisteren? Parcours was niet veilig, hij viel over een (te hoge) drempel, dus fout van de organisatie.

Dit zijn nogal extreme voorbeelden, maar waar komt de grens te liggen op deze manier?
Goozzer 14 juli 2016 18:28
Maar die zekerheid heb je nu natuurlijk evenmin, het blijft enorm arbitrair - noch daargelaten dat Froome de regels overtreedt door te gaan rennen zonder fiets, wat schappelijk door de vingers kan worden gezien, maar hem helemaal niets aanrekenen wel het andere uiterste en op zichzelf een nieuwe onrechtvaardigheid. Juist t.o.v. de enige vedelijkingsmaatstaf: zij die ook pech hebben (gehad), en die wel aangerekend hebben gekregen...
Kuiperberg 14 juli 2016 18:30
Heeft Porte nu ook dezelfde tijd gekregen als Mollema en Froome ? Is me nog niet duidelijk.
Andere Peter 14 juli 2016 18:31
Sepulvéda stapte toch in de auto? Ik snap niet dat je niet snapt dat dit een heel ander geval is.

Met klassejustitie heeft het niks te maken. Sterker nog, ik denk dat hoogste klasse het meest gehinderd wordt en in alle opzichten het meest wordt geviseerd. Recht spreken is niet het volgen van regels, dan zou een computer het kunnen. Het is juist het toepassen ervan.
Miquel1983 14 juli 2016 18:31
Ja, Porte heeft dezelfde tijd. Stond voor de etappe 2:22 achter Froome en nu nog steeds.
Arsimo 14 juli 2016 18:35
In alle consternatie vergeten we even de opvallendste sportieve observatie van vandaag ten aanzien van de winst in deze Tour: Quintana viel flink tegen, als die niet serieus betert in de Alpen dan maakt hij geen enkele kans tegen Froome. En zelfs tweede in Parijs is dan niet eens een automatische zekerheid.
Andere Peter 14 juli 2016 18:39
Ik bedoelde het hier niet reglementair. Dat lijkt op Armstrong/Beloki en lijkt me een no-brainer: daar gaat geen jury straf voor geven wegens overmacht.

Ik bedoelde: was het snelste/beste oplossing? Dat lijkt mij niet. Hij legt hierdoor meters te voet af die hij met de reservefiets had kunnen doen. Hij legt meters op de flutfiets af die hij op de reservefiets had kunnen doen. Hij stelt het moment van oplossing uit. Gewoon wachten op die plek zou ook een andere uitweg hebben geboden aan de jury: precies meten hoe lang hij stilstond.

Het leek mij irrationele paniek, alsof hij dacht dat de finish 100m verder was. Toegegeven: mogelijk wist Froome niet hoe ver die volgauto zat.
predator 14 juli 2016 18:40
SS3000 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Schuilen voor hagelstenen is 20 seconden
> tijdstraf, allemaal onbekende renners. Sepulveda
> wordt de tour uitgeschopt. Rennen zonder fiets
> wordt beloond. Klassenjustitie! De winnaar staat
> vast, de jury regelt het wel.

Tuurlijk joh. Waarom kijk je nog?
Andere Peter 14 juli 2016 18:41
Het is aan jou om aan te tonen dat er wèl een betrouwbare meting voor alle renners zou zijn. Jij hebt die fantasiemeting nodig voor je oplossing, niet ik. GPS alléén is niet voldoende betrouwbaar.
Miquel1983 14 juli 2016 18:41
Ja, de demarrages van Quintana waren nogal slap. Hij finishte zelfs nog 7 seconden achter het groepje met Yates en Aru. Maar ze hebben hem uiteindelijk dezelfde tijd gegeven (net als Valverde en van Garderen). Dat zijn de renners die hier het meeste voordeel hadden achteraf.
Andere Peter 14 juli 2016 18:42
Mjaah. En de beste Tour-Mollema ooit gezien.
Tinuz 14 juli 2016 18:43
Nog meer goochelen door de jury, Mollema nu plots teruggezet naar plek 4?
Arsimo 14 juli 2016 18:50
Door de correctie Quintana (nu zelfde tijd als groepje Aru e.a) is deze weer iets gestegen. Tijd Mollema is onveranderd. Ach, wat boeit het, morgen deze tijd hebben we een heel andere stand.
Velodroom 14 juli 2016 18:50
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er staat niet voor niets P[DrF]. Moet ik
> het nog verder uitleggen voor je?

Steevast als ik denk. Hier kan zelfs Broeder zich geen buil aan vallen, dan is het fail. cool smiley

Juiste tijdopname vanaf tv-scherm was niet mogelijk, maar heb wel de indruk, dat Mollema over is. Hij zou van de bovenmeester.een zes hebben gekregen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 19:10 door Velodroom.
Miquel1983 14 juli 2016 18:50
Ja, dat komt doordat ze Quintana dezelfde tijd hebben gegeven als het groepje Yates, terwijl de Colombiaan eigenlijk 7 seconden daar achter finishte.

Waarschijnlijk heeft de organisatie er voor gekozen om de groepssamenstelling van het moment van de opstopping te hanteren. Het is voor mij onduidelijk of Quintana daar langer moest wachten dan de rest of dat hij in de laatste 500 meter simpelweg uit het wiel werd gereden.
Andere Peter 14 juli 2016 18:53
Ik denk dat Quintana werd opgehouden.
Miquel1983 14 juli 2016 18:56
Overigens wel respect voor De Gendt dat hij hier wint, nadat hij eerder door van Avermaet vrij genadeloos uit het wiel werd gereden. En respect voor Greipel dat hij wederom niet te beroerd is om in dienst van een ploeggenoot te rijden.
Super Grover 14 juli 2016 18:59
Boeit vrij veel. Vind het nogal subject zo, al die correcties van de jury.

Het is toch vrij simpel? De gene die het snelst van start naar de finish komt is de winnaar. Alle gekkigheden onderweg (valpartijen, gesloten spoorweg, schapen op het parcours, supporters die in de weg staan) moeten overwonnen worden. Zuur als iemand daar hinder van ondervind maar dat kan iedereen overkomen. In sommige gevallen stopt het peloton zelf om het op te lossen, soms niet, prima. Nu reden alle renners door voor hun tijd en in mijn optiek moet de jury dat niet corrigeren.
Sjorsoll 14 juli 2016 19:01
Volgens mij zijn de verschillen bij Yates net zo gemeten.
JW 14 juli 2016 19:01
Carlos Danger 14 juli 2016 19:04
Sneu voor Thomas, dat zijn prachtige zege wordt ondergesneeuwd en sneu voor Mollema, die eigenlijk wordt
gestraft voor zijn snelle reactie na de botsing van Porte met de motard.
DiDanio 14 juli 2016 19:09
Ze hebben bij de organisatie nog geluk dat Mollema relatief snel door kon en zo nog voor de 2e groep kon blijven. Wat als Mollema ook materiele schade zou hebben gehad en terug was gevallen.. wat zou men dan met de tijden van de 3 hebben gedaan?
Andere Peter 14 juli 2016 19:18
1. Dat was veel overzichtelijker
2. Dat zegt niet dat er nu een betrouwbare meting is op dat punt.
TdJ 14 juli 2016 19:26
Bauke Mollema Verified account
‏@BaukeMollema

What's going on? Seems like everybody gets time bonuses. I wonder what would have happened if I would have been the only one to go down...
Frederik D. 14 juli 2016 19:33
Daar heeft Mollema wel gelijk in. Maar anderzijds ...
SS3000 14 juli 2016 19:38
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> SS3000 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Schuilen voor hagelstenen is 20 seconden
> > tijdstraf, allemaal onbekende renners.
> Sepulveda
> > wordt de tour uitgeschopt. Rennen zonder fiets
> > wordt beloond. Klassenjustitie! De winnaar
> staat
> > vast, de jury regelt het wel.
>
> Tuurlijk joh. Waarom kijk je nog?


Vandaag was de laatste keer dat ik keek. Ik hou van eerlijke sport, vandaag was een aanfluiting. Als ik nep sport wil zien kijk ik wel WWE.
Ik sluit mij aan bij B. Mollema.

Als ik scripted TV wil zien zet ik liever Criminal Minds op, is spannender dan de grote "hoe laten we Froome winnen" show,
JW 14 juli 2016 19:39
Goeie vraag van Bauke. Ik betwijfel heel erg of hij dan ook de tijd van de winnaar had gekregen.

Froome wordt nu niet bestraft voor het onreglementair afleggen van een deel van het parkoers. Dat kan ik, gezien de hectiek van het moment, nog billijken.
Maar wat de jury nu, en niet voor de eerste keer deze Tour, doet is wel heel precedent scheppend.
rustdag 14 juli 2016 19:46
Carlos Danger 14 juli 2016 19:54
cyclingfreakske 14 juli 2016 19:55
een totaal betrouwbare meting zal er niet zijn... het zal een compromis worden op basis van de laatst gemleten tussentijden. De interne radiocommunicatie en de beelden van ca 1 a 1.5km van de aankomst zullen mogelijk daarvoor gebruikt zijn.
het is en blijft een compromis uitwerken.

het klassement is dus ook niet zomaar behouden, de achtstand op dat moment is wel doorgerekend.
Ook een stevig domper voor Mollema in dat opzicht, dat hij misschien net voor/na Porte en Froome over de finish had aangekomen. Nu vervalt zowel zijn prestatie als die van de koplopers in het niets door dat incident.

Wat wel zeer erg stoort is dat er geen melding word gemaakt van een idioot die in de weg liep en een motard die aanreed en bijna omviel.
VTM wilde het weer als puur spektakel brengen en deed onmiddelijk al alsof Froome de gele trui had gestolen..... wat een idioten !

Morgenvoormiddag zal in Village Depart (FR3) er heel uitgebreid over gediscusieerd worden. EN normaal ook door Preudhomme alles toegelicht word.
Froome kan er ook niks aan doen, maar ik vrees dat door dit incident de Fransen zich weer echt als beesten gaan gedragen.
JW 14 juli 2016 19:55
Enig juiste jury-beslissing was m.i. geweest de hele zaak te behandelen als "prech".
Daarvan zijn genoeg precedenten te vinden.
En de tijden van binnenkomst te hanteren.
Maar dat hadden ze al eerder bij Yates en Henao ook moeten doen.

Dit is een glijdende schaal, waar elk voorval nieuwe uitzonderingen op de reglementen uitlokt.
Carlos Danger 14 juli 2016 19:57
Sub Culture 14 juli 2016 19:58
Ach ja valpartij, dat is voor le petit histoire hé.
De Gendt wint.
JW 14 juli 2016 20:00
Ja, pech. [edit: zie nu pas de typo winking smiley ]
Zoals elke valpartij of botsing met toeschouwer of motard beschouwd en behandeld wordt als iets wat een renner kan overkomen. "All in the game".
Hoe beroerd en onrechtvaardig ook voor wie het overkomt.
Maar daarbij verdient elke renner gelijke behandeling.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 23:16 door JW.
Carlos Danger 14 juli 2016 20:00
Andersom, ben ik bang.
Carlos Danger 14 juli 2016 20:06
Zeker. In deze wordt de renner, die het meest snel en alert reageerde(Mollema) bestraft of toch in ieder geval benadeeld.
Tweevoudig winnaar en gele trui-drager, die de fiets aan de kant zet en verder gaat lopen wordt hier door de organisatie
iets te duidelijk - en m.i. onterecht - beschermd.
cyclingfreakske 14 juli 2016 20:15
met "time bonus" kan je wel duiden dat Quintana enz daar goed mee wegkomen.
Als de hele oorzaak duidelijk word, zal Bauke wellicht ook wel bedenken dat het huidige compromis voor alle partijen eerlijker is.
In zijn persoonlijke situatie is dat niet zo leuk omdat zijn eindrush pas op de zogenaamde tijdsmeting werd ingezet.

Het zal je maar overkomen, je koerst zeer aantrekkelijk en verrast vriend en vijand om die Fransen toch te laten zien dat het anders kan.... en dan gebeurd dit door een idioot. btw : Die Pool met zijn kartonnen bordje en Poolse vlag die in beel en de weg liep... die mochten ze ook platrijden.
liep daar bijna een sukkelnde Porte omver en dan nog eerns bijna tegen een motard door met zichzelf bezig te zijn (joehoe..ik ben ik beeld)
Miquel1983 14 juli 2016 20:17
Mollema viel bovenop Froome en Porte, dus logisch dat hij als eerste verder reed. Bovendien was zijn fiets niet beschadigd en die van Froome en Porte wel. Geloof maar dat elke klassementsrenner hierop alert reageert, wanneer hij en zijn fiets niet al te gehavend zijn.

Verder begrijp ik de reactie van Mollema wel. Hij had hier 40 seconden kunnen winnen op Yates, Quintana en co i.p.v. 20. Misschien zelfs nog wel Porte en Froome met een laatste jump uit het wiel kunnen rijden. Natuurlijk is hij teleur gesteld. Maar hoe zou Mollema gereageerd hebben wanneer zijn fiets wel kapot was en Porte de enige was die door had gekund?

De positie van de jury is om onpartijdig te zijn en deze situatie vanuit alle standpunten te bekijken en dan een compromis te sluiten. Dat hebben ze naar mijn idee goed gedaan.

En nu maar eens kritisch gaan kijken naar die idiote taferelen met toeschouwers die we bergop steeds zien. Dit is niet de eerste keer dat er opstoppingen ontstaan doordat auto's en motors niet meer door het publiek heen kunnen. Het begint steeds meer op een carnaval te lijken, met weinig respect voor de wielrenners zelf.
cyclingfreakske 14 juli 2016 20:21
Eigenlijk kan je wel stellen dat Froome uiteindelijk de rest van de Tour het grootste slachtoffer en doelwit word bij de publieke opinie.,
dan bedoel de publieke reactie toen die op het podium kwam, De Fransen hielden zich tot nu toe redelijk rustig op wat zuipende ruziezoekers na, maar zullen wellicht vanaf nu zich weer als beesten gaan gedragen tegen alles dat een opschrift met "SKY" draagt (ook supporters moeten uitkijken, vorig jaar zijn er enkelen met een sky t-shirt aangevallen)

Opvallend is wel dat tijdens deze Tour alleen Sky renners toch weer boegeroep kregen en bespuwd werden met momenten. Dat is niet om welke renner ze zijn, wel omdat ze een SKY truitje aanhebben.
Ook verzorgers naast de baan zijn al vaker lastiggevallen door zuipende Fransen in deze Tour.
Ik vrees voor excessen de resterende etappes. Zeker met aankomst bergop.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 23:30 door cyclingfreakske.
Carlos Danger 14 juli 2016 20:24
Die idioten zijn al jarenlang een gegeven. Het is aan de organisatie daar iets (of niets) aan te doen.
Vanaf nu is er geen duidelijkheid meer. Stel: Volgende week zit de top 5-6 bij elkaar op de laatste klim. De nr.3
(om het even wie dat is) voelt langzaam de benen leeglopen en denkt: Weet je wat, ik wacht even op het juiste moment
en stuur heel lichtjes het publiek in, val tegen de toeschouwers aan, maak een hoop misbaar en peddel vervolgens rustig
richting finish, alwaar hij dezelfde tijd krijgt als de winnaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 20:25 door Carlos Danger.
MarcoV 14 juli 2016 20:26
dit compromis lijkt me de minste slechte beslissing, want de 'georganiseerde chaos' is hier wel debet aan.

Dat hoorbare boe-geroep lijkt me ook een slecht signaal. Blijkbaar had Froome heel snel gezien dat de achterliggende motor over z'n frame was gereden waardoor hij ging rennen. Toen ik dat eerste beeld zag, vreesde dat het publiek ook iets met z'n fiets gedaan zou hebben ... en ik vrees dat zoiets één van de komende paar jaar toch gaat gebeuren.
Bromertà 14 juli 2016 20:40
Wat een bende, wat een chaos. Niet alleen tijdens maar zeker ook na de wedstrijd. Porte, Froome en Mollema knallen op een TV-motor, die plots moest remmen voor een "gevallen toeschouwer." Mollema krabbelt als eerste overeind, daarna Porte. Froome heeft pech en kan niet verder op z'n gebroken vehikel. Een fractie later trapt Porte zijn ketting tussen bracket en voorblad. Eigen fout !

Mollema komt van de AK-mannen als eerste over de streep met een voorsprong van 19 seconden op Yates, Aru, Meintjes, Bardet en Rodriguez. Valverde en Quintana komen 7 seconden later over de meet. Van Garderen dan weer 29 seconden verder achterop, Porte op 1'25" en Froome uiteindelijk op 1'40" .

De jury zit er mee in de maag en verschuift tot tweemaal toe het AK. Quintana krijgt extra bonus. Niemand weet waarom.

In alle hectiek zou je haast vergeten dat Mollema hier een fenomenale prestatie heeft neergezet door de slotklim inclusief val af te werken in 29'35".
Kuiperberg 14 juli 2016 21:00
Gelijk zetten tijden Porte en Froome met Mollema is logisch. Maar de bonus voor Quintana is een lachertje. Terecht dat TREK in beroep gaat tegen deze beslissing. De enige oplossing om deze chaos te voorkomen, die eigenlijk al veel vaker had kunnen gebeuren in de laatste tien jaar, zijn hoge dranghekken vanaf 10 km tot de eindstreep. Dit is logistiek wel een gigantische klus, of onderaan de berg, de boel afzetten en geen enkele supporter meer langs het parkoers. Anders blijven we deze valpartijen houden en een aanslag op een renner acht ik ook niet onwaarschijnlijk met al die gekken langs de kant. Dus of heel veel hekken of op iedere klim geen toeschouwers meer. Neemt de organisatie geen draconische maatregelen dan is het snel gedaan met de TdF.
Staffie 14 juli 2016 21:06
Ik denk dat Porte nog de meeste reden tot klagen heeft. Reed hard voorop (reed weg?). Voor Froome en Mollema. Maakt de hardste klap en beland onderaan het stapeltje......en uiteindelijk staat ie nogsteeds op kansloze plek in het klassement.
Mollema heeft laten zien wat ie waard is. Maar meer dan wat seconden winst op yates en consorten was het nu niet waard. Als hij echt meer wil....dan had hij er zelf eerder aan moeten beginnen.
JW 14 juli 2016 21:09
Vanavond (voor de eerste keer dit jaar) toch maar eens Avondetappe kijken.
Daar zal ongetwijfeld nog stevig worden nagepraat over deze m.i. discutabele beslissingen van de jury.
Wanny 14 juli 2016 21:17
Uiteindelijk zullen die paar seconden het verschil ook niet maken in Parijs.

Wat blijft hangen is dat Froome niet zo oppermachtig is dan andere jaren, maar morgen toch al wel een mooie marge zal hebben na de tijdrit. Heeft ook nog geluk dat Porte de eerste week al pech heeft gehad, anders had die nog weleens kort kunnen staan.
En Mollema laat zich duidelijk zien als nummer drie op dit moment. In goede vorm kan ie ook een aardige tijdrit rijden, dus ik verwacht hem nog wel in de top 5 op de rustdag. En wie weet wat er dan nog kan in de laatste week.
cyclingfreakske 14 juli 2016 21:19
je kan een fout van een renner niet vergelijken met de fouten van mensen die voor een organisatie werken of door derden daarin betrokken worden, waardoor de koers letterlijk word geblokkeerd en word beinvloed.
Als ze het ongeluk met Yates en die boog als ongeluk inroepen ter verantwoordelijkheid van de organisatie, dan is dit vandaag ook op zijn plaats.

De fout van de organisatie is dat ze nu weer - net als andere jaren - geen motards voorop laten rijden en de toeschouwer verplichten ruimte te maken, zoals vroeger wel het geval was... nee , ze blijven zeer kort voor de renner in de weg rijden en vergeten dat ook een camera een zoomlens heeft thumbs down
ALs er wa tgebeurd en renners hebben daardoor geen schijn van kans om te ontwijken, dan moet de organisatie ook verantwoordelijk durven nemen.
en dat hebben ze nu wel gedaan denk ik.

ik hoop dat ze de volgende aankomsten bergop toch anders aanpakken aangaande de motards. Die agente nreden vandaag ook niet op de juiste plaats (naast de renners en vlak ervoor)... normaal moet die beetje voorop net plaats maken. te hopen dat ze dat dan wel gaan doen.
lodjan 14 juli 2016 21:20
Bromertà Schreef:
-------
>
> In alle hectiek zou je haast vergeten dat Mollema
> hier een fenomenale prestatie heeft neergezet door
> de slotklim inclusief val af te werken in 29'35".

Dankzij de adrenaline.

Wat mij betreft zouden de echte tijden doorberekend zijn. Dat maakt de Tour ook spannender en mooier. Froome zou nog weer aan de bak moeten.
Ook zou mijn opmerking mbt tot Yates zijn uitgekomen (deze val op de rode vod verdient wel een gele trui ipv een witte).
lodjan 14 juli 2016 21:26
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> In zijn persoonlijke situatie is dat niet zo leuk
> omdat zijn eindrush pas op de zogenaamde
> tijdsmeting werd ingezet.
>

Heb je nu nog steeds niet door dat Froome en Porte de finishtijd van Bauke Mollema hebben gekregen?
Wanny 14 juli 2016 21:27
Voor de spanning in de Tour was de echte uitslag wel mooi geweest ja. Dan had je gegarandeerd spanning tot ver in de laatste week. Nu heb je kans dat Froome het morgen alweer ver beslist. En wie weet had Bauke het geel nog even mogen aanraken, dat is ook alweer 27 jaar terug voor een landgenoot.
cyclingfreakske 14 juli 2016 21:27
ik verwacht van Porte nog een terugval in de 3e week tijdens een Alpenrit. meestal kent die daar een slechte dag met een hoop tijdverlies.
de klimmen zijn er vaak langer en dat is geen voordeel voor hem.
Mollema zie ik ook nog wel mooie dingen doen.
Pyama 14 juli 2016 22:04
Eens met supergrover en jw. Pech is pech. Dir is valsspelerij... Morgen niet meer kijken.
Nürburgring78 14 juli 2016 22:12
Ik ben het helemaal met Zonneveld en Nelissen eens.
Belachelijke beslissing dit van de jury.
Robobas 14 juli 2016 22:37
Ik snap dat geklaag over Mollema niet. Froome en Porte krijgen terecht dezelfde tijd als hij. Het is wel vreemd dat Quintana in dezelfde tijd als het groepje voor hem krijgt. Eens met Kuiperberg dus en niet met de tafel in de Avondetappe.

Hebben ze misschien de tijdverschillen op het moment van de botsing van Porte met die motor genomen? Als Quintana op dat moment bij Yates c.s. zat zou dat een verklaring kunnen zijn.
Mazter 14 juli 2016 22:55
De tijd op 1200 meter van de meet is zogenaamd genomen. Ik denk echter dat tijd van de eersten (Mollema, Yates) van die 2 groepjes is genomen en iedereen die voor het incident bij hen zat dezelfde tijd heeft gekregen

Alhoewel, bijna iedereen. Snap dan alleen niet waarom Valverde en van Garderen geen tijdcorrectie hebben gekregen. Zaten volgens mij ook in het groepje Yates/Quintana maar hebben vooralsnog wel 7 en 12 extra seconden verloren in het AK. En waarom geen correctie voor groep 3. Een Henao bijv, die dus 15 seconden verloor door een kopman die daar na correctie dus niet was.

Yates vat het in ieder geval sportiever op dan Mollema. Hoewel hij eerder natuurlijk ook heeft geprofiteerd van een dergelijke beslissing.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 22:57 door Mazter.
Nürburgring78 14 juli 2016 23:01
Robobas Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik snap dat geklaag over Mollema niet. Froome en
> Porte krijgen terecht dezelfde tijd als hij.

Waarom terecht? Mollema had geen materiaalpech maar Froome wel.
Maar pech hoort ook bij het wielrennen.
Waarom moet dat gecompenseerd worden? Leg mij dat eens uit.

Want er zijn talrijke voorbeelden uit het verleden
waarin dat niet gebeurde.

Mollema lag ook op het asfalt. Zonder die val zou de voorsprong op andere concurrenten
voor het AK veel groter zijn geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 23:12 door Nürburgring78.
cyclingfreakske 14 juli 2016 23:26
Valverde had als eerste de rol gelost, Van Garderen volgte even nadien, dit alles heel kort voor het incident.
scheelt 5 en 1 seconden.

In Vive le Velo opperde Planckaert dat Froome dsq moest hebben puur reglementair gezien, ook al omdat hij willekeur noemde.
dat zou betekenen DSQ en tijdzetting van het groepje waar hij bij zat.
Ook Porte word dan samengeplaatst met Bauke ipv de reele tijd.
maw : zijn we zowat op dezelfde uitslag als nu in het klassement.. Veel uitleg op tv om hetzelfde als het compromis te eindigen.

de komende dagen alvast Youtube in het oog houden... gaan vrijwel zeker filmpjes verschijnen van mobile filmende supporters die mogelijk de klojo van dienst in beeld hebben die alles veroorzaakte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2016 23:32 door cyclingfreakske.
Bromertà 14 juli 2016 23:51
Vanaf St Estève tot Chalet Reynard, 9,6km met 876m hoogteverschil zijn dit de tijden opgetekend door Strava.
1	Romain Bardet	Jul 14, 2016	19.4km/h	-	-	1,795.0	29:45
2	Adam Yates	Jul 14, 2016	19.3km/h	-	-	1,788.9	29:51
3	Sébastien Reichenbach	Jul 14, 2016	18.7km/h	-	-	1,726.3	30:56
4	Laurens ten Dam	Jul 14, 2013	18.1km/h	168bpm	385W	1,676.6	31:51
5	Mika G	Jun 1, 2014	17.5km/h	-	-	1,619.0	32:59
6	Thomas De Gendt	Mar 11, 2016	17.4km/h	164bpm	377W Powermeter	1,610.1	33:10
7	george bennett	Mar 11, 2016	17.4km/h	-	328W Powermeter	1,606.8	33:14
8	Lawson Craddock	Mar 11, 2016	17.4km/h	174bpm	390W Powermeter	1,606.0	33:15
8	Jacques Janse van Rensburg	Mar 11, 2016	17.4km/h	167bpm	347W Powermeter	1,606.0	33:15
10	Steven Kruijswijk	Mar 11, 2016	17.3km/h	149bpm	347W Powermeter	1,605.2	33:16

Mollema weliswaar 19 seconden sneller over de meet, maar vooraan in het pak begonnen, dus eigen waarneming blijft 29'35", wat goed is voor P[DrF] = 6,1 w/kg. (incl. val)
Velodroom 14 juli 2016 23:53
Nürburgring78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Robobas Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik snap dat geklaag over Mollema niet. Froome
> en
> > Porte krijgen terecht dezelfde tijd als hij.
>
> Waarom terecht? Mollema had geen materiaalpech
> maar Froome wel.
> Maar pech hoort ook bij het wielrennen.
> Waarom moet dat gecompenseerd worden? Leg mij dat
> eens uit.
>
> Want er zijn talrijke voorbeelden uit het
> verleden
> waarin dat niet gebeurde.
>
> Mollema lag ook op het asfalt. Zonder die val zou
> de voorsprong op andere concurrenten
> voor het AK veel groter zijn geweest.


De complicatie van het hele voorval zit volgens mij in de dubbele pech van de gele truidrager Chris Froome.
Het begint allemaal met het bizarre vermijdbare voorval, waarbij een gebiologeerde Porte op een stilstaande motorrijder knalt en de anderen in zijn val "meeneemt".
Mollema kon zich meteen oprichten en was gelijk weg. Porte had dacht ik nog problemen met zijn ketting, maar Froome zag onmiddellijk, dat hij geen renfiets meer had, omdat het frame van zijn fiets door een navolgende motorrijder was geknakt. Het op een lopen zetten (voor wielrenners een doodzonde) was natuurlijk het gevolg van een oerinstinct. Froommie leverde hier het ultieme bewijs, dat hij toch geen alien is. smiling smiley

Het gebeurde 1200 m voor de finish, dus nauwelijks tijd om e.e.a. recht te zetten.
Dit niet corrigeren zou tot gevolg kunnen hebben, dat in de toekomst incidenten een handje worden geholpen.

Gezien de animositeit tussen de Franse pers en Froome had de organisatie ook geen behoefte om dit op de spits te drijven door Froommie geen helpende hand toe te steken. Alhoewel dit natuurlijk geen rol mag spelen.
Andere Peter 15 juli 2016 00:00
De Quintana-situatie is mij nog wat onduidelijk. Maar kennelijk is heel aannemelijk gemaakt dat ook hem op dat punt iets is overkomen door een externe factor. Dat kun je opmaken uit het. in mijn ogen uiterst logische en juridisch goed onderlegde, besluit van de jury.
cyclingfreakske 15 juli 2016 00:09
zou deze de oorzaak zijn ? die Poolse idioot met bordje die vol in beeld liep, leek voordien ook nogal ver op de weg rond te springen...
de motard ervoor uitgeweken en zo aan de andere kant publiek aangereden, met alle gevolgen ?

zie minuut 8.50 a 8.55

idiote "ben ik in beeld" supporter en crash
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen