Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederlandse klassementsrenners

Gepost door Vortax 
Vortax 24 juli 2016 01:53
Peiling
Welke Nederlandse klassementsrenner heeft de grootste kans op het winnen van een grote ronde?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 74 stemmen ontvangen.
Steven Kruijswijk 36
 
49%
Tom Dumoulin 23
 
31%
Robert Gesink 6
 
8%
Wout Poels 3
 
4%
Wilco Kelderman 2
 
3%
Bauke Mollema 4
 
5%



Ongekende weelde op ronderenners gebied voor de (chauvinistische) Nederlandse wielerfan. Afgelopen grote rondes ging - voor wat betreft het behalen van een podium - het telkens mis met het einde in zicht. In de toekomst is kans op succes in grote rondes groot. Ben benieuwd wie jullie de meeste kans geven tot het winnen van een grote ronde, en waarom?
lodjan 24 juli 2016 01:57
Omdat Sam Oomen er niet bij staat, heb ik maar op Kruijswijk gestemd.
ton duk 24 juli 2016 07:37
Aangezien ik hier al jaren beweer dat POELS intrinsiek onze beste Ronderenner is....gaat dit ook binnen 2 jaar gebeuren


gr
Sub Culture 24 juli 2016 08:46
Dumoulin wint binnen 2-3 jaar de Tour.
Kruijswijk had de kans van zijn leven in de Giro, matig deelnemersveld, Nibali en Valverde in een matige vorm, hoewel die eerste alsnog wist te winnen. Krijgt hij nooit meer.
Gesink heeft mij vorig jaar verrast in de Tour, maar zie ik niet als een intrinsieke winnaar van een grote ronde.
Kelderman zakt de laatste jaren zelfs door het ijs naar het einde toe van rittenkoersen van een week, lijkt mij mentaal ook niet de sterkste.
Mollema, kent altijd wel een slechte 3de week.
Poels, reed een uitstekend 2de deel van de Tour, maar mocht zich dan ook het eerste deel van de Tour sparen alsook in de klimtijdrit.
pirke 24 juli 2016 09:13
Wordt een mooie Giro komend jaar als Kruijswijk, Dumoulin en Poels gaan strijden om de verdeling van plaatsen 1, 2 en 3 op het podium spinning smiley sticking its tongue out
Snorfietser 24 juli 2016 09:37
Kruijswijk heeft denk ik de grootste kans, Dumoulin en Poels hebben ook mogelijkheden. Voor Mollema is podium het maximale en voor Gesink en Kelderman zit ook dat er niet in.
Cyclad 24 juli 2016 10:07
Dat is voor mij duidelijk, dat is Tom Dumoulin. Heeft alles in zich om ooit een grote ronde te winnen, mits hij zich daarop focust.
Steven Kruijswijk is een klasbak, het is niet onmogelijk dat hij ooit een grote ronde wint, maar zijn beste kans heeft hij al gehad.
Wout Poels is een twjfelgeval. Intrinsiek moet hij het kunnen (zeker bergop doet hij echt voor niemand onder), maar hoe gaat hij om met de andere aspecten rondom het behalen van zo'n topklassering? Is hij daarvoor leider genoeg? Heb mijn twijfels, maar proberen moet hij het zeker.
Robert Gesink is maximaal top 5, verder zal hij nooit komen.
Bauke Mollema idem. Deze Tour lang erg goed, maar uiteindelijk toch niet goed genoeg voor de absolute top.
Wilco Kelderman is zeer talentvol, maar hij ontbeert de eigenschappen die hem tot een topper zouden moeten maken.

Resteert Sam Oomen. Niet genoemd, wel interessant. Nog volop in ontwikkeling, maar er zit een prima kop op, weet wat hij wil en wat hij kan. En dat is veel. Hoever dat gaat reiken weten we niet, maar zijn rondetalent is er.
Walnoot 24 juli 2016 11:29
Mollema wint volgend jaar de Vuelta door heel het seizoen te sparen. Kruijswijk in 2019 de Giro. Dumoulin gaat nooit een grote ronde winnen omdat hij alleen de Tour echt vindt tellen en daar altijd net iemand voor moet laten, de Vuelta en de Giro zal hij nooit meer in haarscherp betwisten. Maar gaat toch de beste renner van deze generatie worden. Gesink heeft de pech dat hij een miet is en er in de grote rondes druk is, Kelderman is te matig en kan net als Poels te slecht sturen (in meerdere opzichten). Maar twee grote rondes in een paar jaar kan ik mee leven. Als we ze allemaal winnen, begint het ook saai te worden.
ton duk 24 juli 2016 12:28
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kelderman is te
> matig en kan net als Poels te slecht sturen (in
> meerdere opzichten).

Grappig vond ik dat Clement gisteren het tegenovergestelde beweerde over Kelderman en sturen.....
gr
Walnoot 24 juli 2016 12:50
Ken Kelderman als renner toevallig een beetje, en van wat ik heb gezien, kan hij inderdaad en op zich wel bochten rijden. Maar het is duidelijk dat hij behoorlijk vaak valt door eigen schuld, wellicht heeft het te maken met verkeerde materiaalkeuzes (zoals Clement gisteren impliceerde), of met het nemen van risico's. Hopelijk zijn dat zaken waar Kelderman de komende tijd aan gaat werken.
Miquel1983 24 juli 2016 13:12
Ik zie Kruiswijk de Giro wel een keer winnen de komende 2 jaar. Eventueel de Vuelta, maar ik weet niet hoe specifiek zijn voorbereiding daarvoor is en Contador zal op topniveau zijn.

Dumoulin heeft de meeste potentie van allemaal, maar de vraag is waar zijn ambities liggen. Hij is geen pure klimmer dus hij moet dan wel mager willen worden en zich volledig op het rondewerk gaan focussen.

Poels het grote vraagteken voor mij. Kan hij omgaan met de druk en de leidersrol?

Van Gesink, Mollema en Kelderman verwacht ik niet dat ze ooit een grote ronde zullen winnen. Oomen ben ik benieuwd naar, ken ik nog niet zo goed.
Andere Peter 24 juli 2016 14:03
Het aardige is nu juist dat voor ongeveer iedereen zal gelden dat deze inschatting in elk van de laatste 3 grote ronden flink gewijzigd is. Ik begrijp wel dat de mannen wier laatste Ronde goed was hier hoog scoren. Ik zou gezien de specifieke wapens nu ook voor Kruijswijk of Dumoulin willen kiezen.

Maar ik vind het allemaal iets te opportunistisch hoe anderen worden afgeschreven. Ik kies als tegenwicht (en waarschijnlijk als enige) voor Kelderman. Terwijl ik erken dat er nu sprake lijkt van stagnatie. Maar kijk even waar Froome stond toen hij 25 was. En over Kruijswijk had niemand het in de zomer van 2012 als toekomstig rondewinnaar.
ton duk 24 juli 2016 14:40
Heeft Kelderman zelf al niet 's aangegeven dat het vaak ook aan concentratie en focus lag ....
gr
El Mik 24 juli 2016 14:46
.edit verkeerde plek



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2016 14:47 door El Mik.
JW 24 juli 2016 15:00
De Tour zal altijd het sterkst bezet zijn, dus die valt af.
Alhoewel: zowel dit jaar als een paar jaar geleden vielen veel favorieten uit of faalden ze. Dan valt die bezetting ook nog wel mee.

Maar in principe lijkt de winstkans voor Giro en Vuelta .groter.
En dan lijkt mij Kruijswijk de grootste kanshebber, vooral omdat hij relatief in de derde week het minst verzwakt.

Geen van de anderen is er afgelopen jaren ook zo dicht bij geweest.
Arsimo 24 juli 2016 17:25
Gesink maakt geen kans op grote ronde zege. Die kans had hij ooit maar er moet al een enorm wonder gebeuren wil hij zelfs in de .a.s. jaren podiumnivo halen. .

Mollema zie ik nog wel eens podium halen in de Vuelta of eventueel Giro als hij zich daar volledig op richt maar niet meer dan dat

Wout Poels is een groot vraagteken. Het fysieke talent heeft hij er zeker voor, maar de rest? Ik ben bang van niet, maar toegegeven, ik had ook niet verwacht dat hij LBL zou winnen

Kelderman heeft een surplus aan talent, maar er moet wel wat heel wat gebeuren om het er uit te laten komen lijkt het. Wie weet waar hij over 3, 4 jaar staat. Kan absolute wereldtop zijn maar ook zelfs al gedesillusioneerd gestopt. Durf er niets van te zeggen.

Dumoulin kan het misschien maar het parkoers moet dan echt op zijn maat zijn. Vermageren is dan sowieso nodig maar gaat dat dan niet te veel ten koste van zijn sterkste wapen? Hij moet tenslotte nog wel ergens het verschil kunnen maken als hij een grote ronde wil winnen. Ik ben bang dat het er net niet in zal zitten. Hij zal wel een grote carriere opbouwen sowieso.

Kruiswijk zie ik veruit de meeste kans maken. Niet in de Tour of het moet een hele zware editie zijn. Giro of Vuelta zie ik hem winnen in de a.s. 3 jaar.

Op langere termijn ben ik benieuwd naar de grote ronde mogelijkheden van (idd) Oomen en ook naar Mathieu van der Poel als die eindelijk ophoudt met spielerij en zich uitsluitend met het echte fietsen gaat bezighouden. .
cyclingfreakske 24 juli 2016 18:24
M. VD Poel met spielerij..... ahum... je vergeet zijn leeftijd.
het is goed dat hij zijn mogelijkheden verkent, ook op deze leeftijd. wel straf dat anderen zoals een Tom Dumoulin zo lang speeltijd krigen van de publeike opinie, terwijl jong geweld in opgang nog maar aan het begin van een carriere staat en geesi tword dat hij eindelijk eens richting kiest.
gewoon belachelijk.

Heeft wel geleerd dat de mtb een zware sport is, de tegenstand zeer taai bij int. topwedstrijden en de Sunshine Cup een soort trainingsvakantie is voor de meesten, waardoor de tegenstand vrij zwak is, en daardoor geen enkele referentie bied naar echte wedstrijden. En je dus niet onbezonnen "eventjes de tegenstand gaat inpakken".

laat hem nog maar eventjes doen. voor een ronde moet je hem nog niet noteren, laat hem eerst bewijzen dat hij een palmares bij elkaar krijgt en zijn grenzen verkent, om dan een richting te kiezen.
Papa VDP zal het ook niet anders willen.
Luijt 25 juli 2016 00:31
Mollema had zonder val hier podium gereden. Marijn de Vries denkt ten onrechte dat ie zonder val er ook zou zijn afgekukeld. Mollema was ijzersterk en had geen ploeg.

Onderschat wordt het verschil tussen de tour en de andere grote rondes. Ik zie Kruijswijk, Poels en Dumoulin nog niet zomaar podium rijden in de tour.

En Kelderman nog minder.

Gesink mogelijk maar is ook stresskip.

Ik hoop zo dat ze het allemaal blijven proberen en zich niet voor veel geld hoereren aan Sky of welke andere poenclub dan ook.
Arsimo 25 juli 2016 03:02
Ik vergeet zijn leeftijd helemaal niet. Ik zeg niet dat MvdP nu al een ronderenner zou kunnen zijn. Maar ik vind wel dat hij zijn tijd verdoet dit seizoen met dat MTB-en. Hij had een mooi wegseizoen kunnen rijden en daarmee in 2017 weer een stap en dan in 2018 naar een grote ronde. Nu schuift dat allemaal maar op. Uiteraard zijn keus maar ik vind het zonde van zijn mogelijkheden.
Prikdude 25 juli 2016 05:18
Wat een kansloze figuren zitten hier toch ook. Iedereen die niet ziet dat Gesink de komende Vuelta gaat winnen heeft geen poep in z'n doppen maar kak in z'n karkas.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 05:19 door Prikdude.
Eddy Veen 25 juli 2016 09:19
Met Kruijswijk als meesterknecht moet het lukkenwinking smiley
JW 25 juli 2016 10:04
Ik hoop zo dat ze het allemaal blijven proberen en zich niet voor veel geld hoereren aan Sky of welke andere poenclub dan ook.

En zo is het maar net !
Cecchini 25 juli 2016 10:33
Ik ga niet zitten zeiken over taalfouten of zo, maar het kan geen kwaad dat je je eigen post nog eerst even naleest voordat je op de verzendknop drukt. Scheelt ons ook wat energie.
Luijt 25 juli 2016 11:04
Dat verwijzen naar leeftijden heeft geen enkele zin en de vergelijking met Froome heeft geen enkele zin. De vergelijking tussen de beide heren gaat op geen enkele manier op.
Biti 25 juli 2016 13:08
Gesink is passé. Heeft nooit echt meegedaan voor de zege in een grote ronde en gaat dat ook niet meer doen. Was een subtopper en is nu zeker geen kanshebber meer om te winnen.

Mollema zou kans maken om te winnen als hij zich volledig zou richten op een zwak bezette Vuelta of Giro. En dan nog moet het allemaal mee zitten natuurlijk. Mollema heeft altijd wel wat slechte dagen. De Tour gaat hij nooit winnen. In de Tour is Mollema niet meer dan een subtoppertje. Ik lees dat hij het podium wil halen in de Tour. Gaat hem niet lukken, maar betekent ook dat hij de GIro of de Vuelta niet gaat winnen. Te klein motortje voor een rittenkoers van 3 weken.

Tot zo ver de renners die in de Tour al top 10 hebben gereden. De Tour is toch wat anders dan de Giro en de Vuelta.

Dumoulin: bergop toch te zwak m.i. Deed het leuk in de Vuelta, maar in de Giro was het niks en in de Tour een klassement rijden is toch wat anders dan een paar dagen aan de leiding rijden in de Giro. Zit in tegenstelling tot Gesink en Mollema nog wel rek in zijn prestaties.

Wout Poels: m.i. geen echte klassementsrenner, wel een hele goede klimmer. Een klassement rijden is echter meer dan hard een berg op rijden. Heeft ook nog nooit een klassement gereden in een grote ronde. Vraag me af of hij de druk van kopman zijn aan kan. Ik denk van niet. Zo'n rol als nu, is ideaal voor hem.

Kruijswijk had de kans in de Giro, maar heeft het niet gehaald. Deelnemersveld Giro is wat anders dan het deelnemersveld in de Tour. Kan best een loodzware en zwakbezette Giro winnen, mits hij met de druk om kan gaan. Vallen is namelijk niet alleen maar pech. Normaal gesproken geef je 3 minuten voorsprong niet meer af.

Kelderman: ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten in Kelderman.Zo'n renner kan m.i. ook beter in een andere ploeg wat gaan knechten om het daarna evt. zelf weer te proberen.

Kortom: als ik op iemand mijn geld in moet zetten, dan is het op Kruijswijk, mits hij zich niet op de Tour gaat richten.
Mazter 25 juli 2016 16:14
Ik deel de enthousiasme niet echt na de teloorgang van Mollema. Inclusief Gesink in de Vuelta van 2009 en Mollema in de Tour van 2013 is dit nu al de 5de keer dat een Nederlander in de slotweek van het podium kukelt. 5 uit 5 is geen incident, zouden ze in de meeste landen zeggen.

Pech, traditionele mindere derde week, gebrek aan bepaalde kwaliteit, gebrek aan een ploeg. Alle excuses hebben de revue gepasseerd. Het opmerkelijke is dat naast die 5x dat men van een podium plek de top 11 in duikelde er nog 12 keer een Nederlander in de top 10 eindigde sinds de veelbelovende top 10 plek van Gesink in de Vuelta van 2008. Van die 12x wist men zich 8x te handhaven of verbeteren, 3x zakte men lichtjes met minimale verschillen en slechts 1x kreeg men te maken met een van de bovengenoemde excuses.

Om even naar de buitenlandse evenknieën te kijken, het is sinds 2008 slechts 4x voorgekomen dat een buitenlandse podiumpretendent na de 2de rustdag met een verlies van meer dan 3 minuten van het podium viel. 2x (Schleck, Rodriguez) kwam dat door beperkte tijdritcapaciteiten in een 45+ km lange tijdrit en 2x (Voeckler, Porte) kwam dat door renners die in een eerdere vroege vlucht bonusminuten cadeau hadden gekregen.

Het kunnen veelzeggende en nietszeggende statistieken zijn. Maar kennelijk voelt de Nederlandse ronderenner zich meer thuis op de plekken 4 tot 10 dan op een stressvolle podium plek. Als ik dan toch geld op een renner zou moeten zetten dan zou het op Dumoulin zijn. Al is het alleen maar omdat hij in een gesloten ronde in een afsluitende tijdrit op zaterdag de leiderstrui zou kunnen pakken. Maar dan zou echt alles mee moeten zitten. De rest zou natuurlijk ook "gewoon" kunnen winnen als alles meezit, maar dan zouden ze als leiders toch echt 4 maatjes moeten groeien.
El Mik 25 juli 2016 16:59
Goede post. Bewijst maar eens dat de mensen die zeggen dat "het" buitenlanders net zo vaak overkomt als Nederlanders, maar wij alleen met een Nederlandse bril kijken gewoon onjuist is.

De gevallen op een rijtje:
Gesink in de Vuelta viel, zeker podium weg.
Kruijswijk in de Giro viel, zeker podium (en eindzege) weg.
Dumoulin in de Vuelta was waarschijnlijk net niet goed genoeg om te winnen, maar met een ploeg had hij zijn podium wel gered.
Mollema 2e keer in de Tour viel, lastig in te schatten of hij het anders gered had.
Mollema 1e keer in de Tour gewoon niet goed genoeg, oke.

In je statistiek ontbreekt dan wel mensen die uitvielen denk ik, zoals Igor Anton in de Vuelta die hij waarschijnlijk ging winnen. Of viel dat net niet binnen de slotweek?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 17:03 door El Mik.
Mazter 25 juli 2016 18:03
Ik heb de grens maar bij 16de/17de etappe getrokken omdat dat meestal wel na de 2de rustdag viel. Anton was inderdaad in er vlak voor in de 14de etappe. Misschien nog even het resterende rijtje van top 10 klasseringen, met eerst de klassering 5 etappes voor het einde:
Gesink, Vuelta 2008, stond 5de, eindigde 7de
Gesink, Tour 2010, stond 6de, eindigde 5de na dq Contador
Kruiswijk, Giro 2011, wandelde in de slotweek de top 10 binnen naar een 9de plek
Mollema, Vuelta 2011, stond 4de, eindigde 4de (hoezo slechte 3de week?)
Gesink, Vuelta 2012, stond 6de, eindigde 6de
Ten Dam, Vuelta 2012, stond 7de, eindigde 8ste
Kelderman, Giro 2014, stond 8ste, eindigde 7de
Ten Dam, Tour 2014, stond 8ste, eindigde 9de
Mollema, Tour 2014, stond 7de, eindigde 10de
Kruiswijk, Giro 2015, stond 8ste, eindigde 7de
Gesink, Tour 2015, stond 6de, eindigde 6de
Mollema, Tour 2015, stond 9de, eindigde 7de



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 18:07 door Mazter.
Cyclad 25 juli 2016 18:42
Ik weiger verbanden te zien. Er is echt geen enkel verband tussen bv de downfall van Tom Dumoulin en de tuimelpartij van Kruijswijk in de Giro.
Wel zie ik, dat het meer gebeurt dan gemiddeld, maar dat kun je toch moeilijk op het Nederlanderschap schuiven.
Bovendien lijkt Tom Dumoulin mij echt geen last te hebben van podiumstress, hij was op het moment supreme net niet goed genoeg. Dat geldt ook voor Mollema, bij hem kwam er ook nog een portie pech bij waardoor hij lager eindigde dan nodig was.
Wellicht was stress bij Kruijswijk wel een deel van de verklaring, maar dat weet ik allerminst zeker.

Als ik jouw laatste post zie Mazter, kun je ook concluderen dat een plaats buiten het podium de plaats is waar onze Nederlandse toppers momenteel thuishoren en dat het daarom ook echt niet onlogisch dat het podium in de laatste dagen van een ronde uit zicht verdwijnt. Uiteindelijk komt vrijwel iedereen op zijn plaats terecht. Nogmaals, met uitzondering van Kruijswijk, hij had zonder val de Giro wel gewonnen. Hij heeft het dus echt verspeeld.
Andere Peter 25 juli 2016 23:13
Natuurlijk heeft een blik op de leeftijd wel zin, wanneer de vraag gaat over de kans dat iemand (ooit). Een 32-jarige krijgt minder kansen dan een 23-jarige. Daarnaast is groeimarge waarschijnlijker bij een 23-jarige dan bij een 32-jarige.

Ik vergeleek ook niet met Froome, ik wees naar diens status op zijn 25e. Het helpt bij het inschatten wie er naar de top van de Mount Everest kan gaan, om te kijken hoe de mensen die daar nu zijn, daar zijn gekomen.
Andere Peter 25 juli 2016 23:21
Uitstekende post vanwege de poging tot kwantificeren. Echter, dat de verklaring iets met stress te maken zou hebben wordt niet bewezen en zelfs niet aannemelijk gemaakt. Dat is zuiver een aanname. Om nog maar te zwijgen van een echte verklaring: waarom hebben Nederlanders dan meer last van podiumstress dan pakweg een Colombiaan?

Met uitzondering van Kruijswijk werden de wegzakkende Nederlanders omgeven door renners die (in het hooggebergte waar die ronde werd beslist) net een fractie beter waren. Er vind steeds een vrij normale correctie plaats, die zich meestal alk eren tijdje had aangekondigd. En die niet toevallig plaats vond aan het einde, waar de organisatoren de climax zorgvuldig inplanden.
Andere Peter 25 juli 2016 23:25
Stress in de zin van voelde zich onder druk gezet op een onderdeel waar hij iets minder is dan de belager, leek mij bij Kruijswijks val wel deel van de verklaring. Maar dat is inderdaad iets anders dan kan niet met podium stress omgaan.
Luijt 26 juli 2016 12:14
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een 32-jarige krijgt minder kansen
> dan een 23-jarige. Daarnaast is groeimarge
> waarschijnlijker bij een 23-jarige dan bij een
> 32-jarige.
>
Vergeet niet te melden dat de paus katholiek is!
Mazter 26 juli 2016 14:36
Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen of de namen de Gendt, Hesjedal of Velits om er maar eens een paar te noemen op het podium van grote ronde thuis horen. Zij hebben de kans die ze in hun schoot hebben gekregen in ieder geval niet verkwanseld.

Ik heb overigens de woord stress deze keer niet in mond genomen, ik wilde alleen aantonen dat het bij Nederlanders buitensporig vaak voorkomt. Maar nu we het er toch over hebben. Stress komt in verschillende gradaties voor. Podiumstress, wedstrijdmomentstress, geef het beestje maar een naam. De kunst tijdens een grote ronde is om er op ieder gewenste moment mee om te kunnen gaan. Of wachten we gewoon tot de put gevuld is met kalfjes zodat er geen meer in kunnen vallen...

Het verband tussen Kruiswijk en Dumoulin. Ze werden beiden onder druk gezet. De een in een afdaling en de ander door demarrages bergop. Bij beiden zou je kunnen zeggen dat ze de fout maakten om mee proberen te gaan. De een maakte een stuurfout, de ander vergallopeerde zich bergop en kon het daarna niet meer rechtbreien.

Ik ben het eens dat er op een gegeven moment correcties op treden door een intensievering van de strijd aan de top. Maar om nog vers in bet geheugen te blijven, een Yates valt dan van het podium en wordt in zijn witte trui keurig vierde op een zucht van het podium. En Mollema...tsja, die mag als troost maar een criterium winnen in Poels zijn achtertuin.

Overigens, is er een probleem met de Nederlandse wielrenners? Hoewel ik er mijn bedenkingen over heb is dat niet aan mij om te concluderen noch op te lossen. Maar er zitten ondertussen al zoveel kalfjes in de put dat ze in ieder geval niet meer kunnen verdrinken. De vraag is alleen, hoe krijgt men ze eruit. Of wacht men gewoon tot de put gevuld is met kalfjes, zodat er geen meer in kan vallen...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 15:03 door Mazter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen