Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a España 2016 (2.UWT), etappe 18

Gepost door Cecchini 
Cecchini 07 september 2016 21:33


Etappe 18 » Requena › Gandía (200.6k)







Vertrektijd 12.40 verwachte aankomsttijd 17.40

Algemeen Klassement

1QuintanaNairoMovistar Team2069:35:32
2FroomeChristopherTeam Sky 3:37
3ChavesJohan EstebanORICA-BikeExchange 3:57
4ContadorAlbertoTinkoff 4:02
5YatesSimonORICA-BikeExchange 6:03
6TalanskyAndrewCannondale-Drapac Pro Cycling Team 7:34
7SánchezSamuelBMC Racing Team 8:12
8FormoloDavideCannondale-Drapac Pro Cycling Team 8:13
9ScarponiMicheleAstana Pro Team 8:28
10de la CruzDavidEtixx - Quick Step 8:52

Cecchini 07 september 2016 21:37
Ik ga er geen extra topic aan wijden, maar misschien dat Bromerta en Horsie is back hun mening over onderstaande link kunnen ventileren. In begrijpelijk taal aub.
[www.teamlottojumbo.nl]
Walnoot 07 september 2016 21:48
Heijboer legt het wel redelijk uit toch? Op de Covadonga trapte Gesink hetzelfde piekvermogen weg als op zijn max in aanloop naar de Vuelta, daar was hij met andere woorden op zijn best. En 442 watt over 20 minuten is heel veel, overigens. Als je dat vijf minuten kan trappen ben je al geen kleine jongen. Je ziet ook dat hij in eerdere etappes een stuk minder piekvermogen heeft omdat hij zich rustig houdt, en dat na het na de Covadonga allemaal wat minder wordt door vermoeidheid van de eerdere etappes. De piek naar beneden na de Covadonga is de rustdag. Ook wel interessant om te zien vind ik zijn 20 minuten piek in de slapjanussenetappe: daar zit hij op 280 ongeveer, met grote afstand het minst in de hele Vuelta. Het was dus echt een semi-rustdag.

Volgens mij is er aan die onderste grafiek wat minder te zien, alleen dat Gesink veel op de trappers staat dus. En dat hij een overtuigende eindsprint had
Cecchini 07 september 2016 21:56
Nee hoor, dat verhaal was mij ook wel redelijk duidelijk, maar als Horsie is Back en Bromerta er mee aan de slag gaan, duizelt het me binnen de korste tijd voor de ogen, en zijn de paniekaanvallen in Huize Cecchini niet van de lucht. Zoals Luijt al zei, ik krab dan nog even aan mijn wattages.
Von Kármán 07 september 2016 22:39
Aangezien Gesink precies 70 kilo is zal Vayer concluderen 'miraculeux'.
Horsie is back 07 september 2016 23:16
Dad's Army: "Don't panic, don't panic". Hilarisch.

Laat ik vooropstellen nog nooit een Pioneer Powermeter in werkelijkheid te hebben gezien, laat staan een power file te hebben geanalyseerd.
Ik verdiep me er ook niet zo in omdat het voor mij persoonlijk geen betekenis heeft.
Maar hè, ik heb zo’n verschrikkelijke dorst, zoals Raymond van ’t Groenewoud ooit treffend zong, al bedoelde die natuurlijk heel wat anders.

Het is logisch, dat vooral wegrenners en zeker ronderenners kiezen voor een prestatie-index, zoals het gemiddeld vermogen over 20 minuten, omdat dit tijdens wedstrijden en vooral ook trainingen vrij gemakkelijk en vaak genoeg uitgevoerd kan voeren. In deze korte tijd wordt bovendien het duurvermogen al heel behoorlijk aangesproken en kunnen fouten en invloeden niettemin beter worden genivelleerd dan bij korte(re) tijdsperioden.

De Power meter bestaat pas sinds 1986 en werd pas heel laat populair en zeker uitgebreide analyses, bestaan feitelijk nog maar een paar jaar.
Bovendien is de Pioneer natuurlijk een moderne powermeter, die vooral ook in alle sectoren van de trapcyclus meet, terwijl de powermeters zeker in het begin alleen het geheel maten of alleen maar weergaven.

Dit alles betekende dat testen tijdens wedstrijden en training ineens in real-time en vooral wedstrijdspecifiek konden worden gedaan.
De ergometer had nogal wat haken en ogen vanwege beschikbaarheid, verschillen in protocol, vooral ook in betrouwbaarheid en bovenal de crux van absoluut vermogen versus relatief vermogen.
Eddy Merckx bijvoorbeeld zou in zijn nadagen (1975) ooit op de Universiteit van Köln een uur lang 455w getrapt hebben.

Wat de grafiek dus laat zien is hoe Robert Gesink het naseizoen na behoorlijk sterk door blessure’s te zijn teruggeworpen weer geleidelijk heeft opgebouwd.
Aan het begin van de grafiek is mooi zichtbaar hoe rust het lichaam weer aanzet tot een betere prestatie, het zogenaamde supercompensatie effect.
Op de Covadonga werd voorlopig het sterkste resultaat qua 20 minuten gemiddeld vermogen behaald.
Daarna zie je, dat de vermoeidheid ook bij Robert Gesink geleidelijk toeslaat.

De kunst blijft dus het lichaam zodanig te prikkelen, dat het bereid blijft minimaal hetzelfde prestatieniveau te handhaven, maar binnen bepaalde grenzen ook te verbeteren. Iets te veel en zeker als dit continu gebeurt kan dit leiden tot prestatieverlies, tot overreaching als voorstadium van overtraindheid en uiteindelijk overtraindheid zelf. Doe je te weinig, dan doet het lichaam ook niet meer dan strikt noodzakelijk.

Ik had al eerder gelezen, dat het vele staan op de pedalen van Robert Gesink in de eindfase ingegeven werd om niet te veel last te krijgen van krampen.
Staande kan er uiteraard wat gemakkelijker een hoger vermogen gedraaid worden, maar het is ook vermoeiender en vanaf bepaalde snelheden ook nadelig vanwege hogere luchtweerstand. Bovendien heeft Robert Gesink lange latten.

Maar het is evident, dat wat we hier aan data voorgeschoteld krijgen basaal is, niettemin belangrijk en natuurlijk is dit niet het hele (mogelijke) verhaal.

Moderne technieken en wetenschap maken steeds meer mogelijk, maar ook begint men te onderkennen, dat subjectieve factoren een grote, soms zelfs onzichtbare rol, blijven spelen. Het bekende mysterieuze krachten in de sport (uit te breiden tot het leven) is geen loze uitdrukking.
Horsie is back 07 september 2016 23:23
Von Kármán Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aangezien Gesink precies 70 kilo is zal Vayer
> concluderen 'miraculeux'.

Robert is inderdaad lid van Vayer's bende, maar Vayer wil nog wel in aanmerking nemen, dat het toch minstens om prestaties moet gaan, langer dan 20 minuten, liefst toch een half uur en dat als laatste beklimming in een zware bergetappe van toch minimaal 4 tot 5 uur. Dus geen ploegentijdrit van 2 of 3 uur.
Andere Peter 07 september 2016 23:42
Mooi gesproken, Horsie.

Het blijft reëel om te veronderstellen wat iedereen ook zonder grafieken ziet: dat hij sterk uit de Vuelta zal komen. Ik blijf hopen dat hij de kans van zijn leven krijgt in Lombardije.
Prikdude 08 september 2016 00:13
Hoezo kans? Gaat gewoon winnen daar.
Slimmerd 08 september 2016 09:30
Kansloos natuurlijk tegenover Joaquim Rodriguez
Von Kármán 08 september 2016 09:32
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Von Kármán Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aangezien Gesink precies 70 kilo is zal Vayer
> > concluderen 'miraculeux'.
>
> Robert is inderdaad lid van Vayer's bende, maar
> Vayer wil nog wel in aanmerking nemen, dat het
> toch minstens om prestaties moet gaan, langer dan
> 20 minuten, liefst toch een half uur en dat als
> laatste beklimming in een zware bergetappe van
> toch minimaal 4 tot 5 uur. Dus geen ploegentijdrit
> van 2 of 3 uur.

Volgens Strava is er een segment van 20:36 waarin hij 441 Watt trapt en 598 hoogtemeters overbrugt met een gemiddelde stijging van 10.2%. Volgens dr. Ferrari dus 5.77 W/kg, hetgeen natuurlijk niet zo schokkend is.
Bromertà 08 september 2016 09:35
Krab lekker verder.
Bromertà 08 september 2016 09:55
De CdA van Gesink is al niet om over naar huis te schrijven, maar staand is ie een wapperende vlag in de wind. Tel daarbij op de rolweerstand van het vaak slechte wegdek, een extra vleugje tegenwind en 2 kilogrammetjes meer gewicht (volgens Vetooo) en de waarden van Strava en DrF kruipen al naar elkaar toe. Maar 6,1 w/kg en 5,8 w/kg [DrF] blijven moeilijk te rijmen.

Gisteren lagen de waarden op Strava (Bennett) en [DrF] nog verder uit elkaar; betonweg met grind?
Cyclad 08 september 2016 12:09
Rodriguez is door zijn team overgehaald om die koersen te rijden, het komt mij voor dat hij zelf liever niet wilde. Hoe gemotiveerd is hij nog? En...hoe vaak heeft Purito die koersen al gewonnen in zijn leven?
Slimmerd 08 september 2016 13:10
Beppu, Rolland, Vervaecke, Cattaneo en Jauregui zijn er snel in de etappe vandoor gegaan en hebben reeds 1'14
Slimmerd 08 september 2016 13:14
Het is snel duidelijk wie er vandaag voorop mogen rijden, na 15km is de voorsprong reeds 3'00

AK posities:
44. Rolland 1.25'17
79. Vervaeke 2.41'41
83. Jauregui 2.44'44
100. Catteneo 2.56'06
119. Beppu 3.22.13


Beppu is de enige die aan werkweigering deed op weg naar Formigal! Dus hup kopgroep, fuck de sprinters!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2016 13:19 door Slimmerd.
Shinzawai 08 september 2016 13:20
Vreemd dat Rolland en Vervaeke in deze etappe gaan aanvallen, terwijl het bepaald niet hun terrein is.
Slimmerd 08 september 2016 13:52
Giant is de ploeg die besloten heeft de boel onder controle te houden, ze rijden nu op 4'57 en het gat blijft daar al een tijd hangen.
JW 08 september 2016 14:55
Rolland heeft al verschillende keren bewezen dat hij deze ronde niet op zijn best is.
Meestal laatste wiel in de kopgroep, en als de finale aanbrak kon hij niet mee.
Dan liever met zwakkere medevluchters en een eenvoudiger finale in de aanval.

Ook Vervaeke heeft weleens beter gereden.

Los daarvan: het is allemaal verspilde moeite.
De sprintersploegen houden de kopgroep binnen bereik.
Cecchini 08 september 2016 16:06
Koen Bouwman leert 3 weken hard bij, constant in het laatste wiel van het peloton. Hij denkt wat Thomas Dekker kon, kan ik ook.
JW 08 september 2016 16:59
Àrme vluchters, zo warm en zo ver, en ook zo kansloos.

Op zo'n parkoers en met zo'n klein groepje.
Daarachter de grote meute die met ze speelt als een kat met een muis.
Cecchini 08 september 2016 17:53
Ik zeg KEUKELEIRE
Tinuz 08 september 2016 17:53
Keukeleire Cort Nielsen wint.
Cecchini 08 september 2016 17:54
Wie vangt Wuyts op ?
Slimmerd 08 september 2016 17:57
Keukeleire, Keukeleire, het is Jens Keukeleire..... Dat is nummer vijf!!
Het was van ver, maar wat een sprint.

.
.
.
.
.
.
.
.
Het is Cort Nielsen
<de Cauwer> Staat er een 7 achterop?
Ja, Cort Nielsen. Orica is goed bezig deze Vuelta.
Sub Culture 08 september 2016 17:58
Dacht het via de geluidloze stream op mijn werk ook.
Maar twijfelde dan toch weer.
Jammer, die 5de volgt nog wel.
El Chaba 08 september 2016 18:01
Hahahahahaha, zelden zo gelachen de laatste tijd..!
Wat maakte Wuyts zichzelf dit keer onsterfelijk belachelijk, niet omdat hij zich vergiste maar vanwege zijn reactie toen bleek dat hij het gruwelijk mis had. Onder meer tot drie keer toe een soort van grommende kreet van teleurstelling van héél diep binnenuit.
JW 08 september 2016 18:02
Nee. Zijn gabarit !
Cecchini 08 september 2016 20:21
Tweet Frank Heinen

Als Wuyts zegt dat Keukeleire wint, dan wint Keukeleire. Officials van de Vuelta houden gewoon stug vol van niet. Treurig.
ton duk 08 september 2016 20:30
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hahahahahaha, zelden zo gelachen de laatste
> tijd..!

Vorige week was de Devenijns-Keukeleire al hilarisch...deze Keukeleire-Nielsen is nu al historisch hot smiley
gr
Walnoot 08 september 2016 21:16
Vond deze wel meevallen. Wuyts had het even een half minuutje zwaar maar daarna herpakte hij zich wel redelijk. Zo'n teleurstelling kan ik best begrijpen. Stukken beter dan die etappe met Devenyns, daar klonk Wuyts twintig minuten lang alsof hij seks had met twee Oezbeekse prostituees.

Dacht overigens ook dat het Keukeleire was, al ruim voor de laatste bocht. En als José dat bevestigt, wie ben ik dan om te twijfelen?
Kuiperberg 08 september 2016 21:23
Beide heren hebben het tegenwoordig ook meer over de regionale wijnen en de restaurants dan over het wielrennen. Het zijn levensgenieters, mooie betaalde uitjes voor twee pensionado's.
Curzio 09 september 2016 08:07
Toch niet. Ze hadden het halfkoers uitgebreid over de baansprint achter zware motoren of iets dergelijks, ik had er nog nooit van gehoord, maar de namen en de voorvallen die beide heren dan moeiteloos kunnen oplepelen, één brok wielerkennis. Vooral natuurlijk De Cauwer, die weet zelfs het verzet waarmee die mannen reden.
Horsie is back 09 september 2016 13:27
@ Curzio. De baansprint achter grote motoren? Heel vroeger werd er gewoon 100 in het uur gereden en dan ook nog een baansprint?
Het wereld snelheidsrecord achter grote motoren (een auto hier) staat volgens mij op naam van ene Theo Bos met een slordige 140km/h.
Gegangmaakt op een afdaling et cetera.

Maar Theo Bos teerde natuurlijk dan ook op zijn vergaarde roem, waarmee hij in 2001 in Trexlertown (what's in a name overigens) al is begonnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2016 13:28 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen