Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Percorso Il Lombardia 2016

Gepost door Fashionisto 
Fashionisto 12 september 2016 17:41
Nu de Canadese koersen voorbij zijn, kijk ik vooruit naar het laatste heftige klauterwerk van dit jaar: Il Lombardia!
In eerste instantie ben ik vooral nieuwsgierig naar Van Avermaet: normaliter is dit z'n minste klassieker, maar wie weet kan hij ook hier hoge ogen gooien (na winst op zwaar terrein in zowel de Tour, Rio als Montreal). Toen stuitte ik op een interview met Mollema: deze wist mee te delen dat hij La Classica delle Foglie Morte had aangestreept omdat het parcours nog zwaarder zijn. Dat ben ik uit gaan zoeken, en inderdaad: het parcours is zwaarder dan ooit tevoren:



De eerste 130 kilometer zijn enkel van betekenis omdat de iconische Madonna del Ghisallo erin is opgenomen. De Colle Brianza (vermoedelijk een kilometer of 4 tegen 7%) bezorgt de renners enkel een lichte tinteling in de beenspieren: deze zullen pas op de proef worden gesteld bij het passeren van Torre de' Busi. Wat dan volgt is dit:
Valcava - 11,6km a 8%
Berbenno - 6.5km a 5% (plusminus)
Sant' Antonio Abbandonato - 6.5km a 8.9%
Miragolo San Salvatore - 8.9km a 7%
Selvino - 6.9km a 4%
Bergamo Alta - 1.2km a 7.9%

Goed, al die getallen hoeven natuurlijk niets te betekenen, wanneer men besluit met de rem erop te rijden en te wachten tot de voet van (vermoedelijk) de Miragolo, maar dit biedt perspectief voor fantastische beelden met veel (natuur)geweld. Wellicht dat men bij de UCI achteraf tot het spontane besluit komt om de winnaar van deze koers de regenboogtrui aan te reiken en de doffe ellende in Qatar te laten voor wat het is.

Nu begrijp ik wel dat Rodrigueze weer vanuit zijn pensioen is opgetrommeld. en wat te denken van Hesjedal en Schleck: gaan die ook door tot deze koers?
Een grotere kans voor Contador om z'n pistool in een eendaagse af te laten gaan is er niet. Bij BMC hopen ze kennelijk op Sanchez: de mededeling na z'n Vuelta-uitval luidde dat hij hopelijk in oktober weer wedstrijdfit is. Dit lijkt me teveel van het goede voor Van Avermaet en sowieso voor Sagan: al zal die laatste deze koers sowieso laten schieten, van de eerste weet ik het niet.

Laten we gezamenlijk negentien dagen voorbeschouwen op deze heerlijkheid!
Anony 12 september 2016 18:01
Hmm, dan toch zwaarder gemaakt. Hoopte dat ze het parcours van 2014 zouden handhaven. Daar waren er iets meer potentiële winnaars, waaronder ook het type Greg Van Avermaet.

Ben nooit fan geweest van de tendens van de Zuid-Europese klassiekers dit decennium. Het moet telkens zwaarder en extremer. Onder meer de Classica San Sebastian en deze Lombardije hebben daar al onder te lijden gehad, en zelfs Milaan-Sanremo mocht op een gegeven moment geen sprinterskoers meer zijn. Door de parcoursen zwaarder te maken krijg je vaak een veel saaiere, gesloten wedstrijd. Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl zijn om die reden veel te vaak een slaapmarathon.
Eddy Veen 12 september 2016 18:32
Als Wout Poels hier wint, is zijn seizoen geslaagd.
jonglins 12 september 2016 18:43
Geen Muro di Sormano, zoals vorig jaar?
Jammer!
Ik ben daar in juni nog overheen gegaan en dat is werkelijk waar een hels ding.
lodjan 12 september 2016 18:56
Als ie niet wint ook.
Snorfietser 12 september 2016 19:03
Het parcours is inderdaad nog zwaarder gemaakt. Kijk nu al uit naar deze koers, maar ook naar de Italiaanse semi-klassiekers in de aanloop van deze koers.
Prikdude 12 september 2016 20:34
Van kilometer 132 tot en met 225 uiterst weinig vlakke meters te bespeuren. Als ze goesting hebben kunnen tanks vroeg beginnen.

Allerbelangrijkste is dat het voor Lombardije zo wenselijke, herkenbare finalebeeld (wederom) terug is met Bergamo Alta.



Deze twee deden er sur plassend een halve minuut langer over dan Tim Tam twee jaar terug. Graag het gootje in elk geval afsluiten zodat de kasseien hun zegje kunnen doen en er niet weer bijna iemand aangereden wordt.
Shinzawai 12 september 2016 22:36
Milaan-Sanremo was ten tijde van Le Manie juist een spannende, open koers met wisselende kansen. Nu is het weer het sufferdje van het voorjaar met als dieptepunt een winnaar die door zijn volgwagen over de weinige heuveltjes geduwd moest worden. San Sebastian was vaak een wat suffige koers met middelmatige winnaars in een groepssprint. De laatste jaren is het juist weer een koers geworden waarin aanvallers ook kansen hebben, al hoop ik dat het nieuwe laatste klimmetje slechts uit onwennigheid werd aangegrepen om niet te koersen, anders graag weer vervangen door die van de laatste jaren. Lombardia hoort gewoon loodzwaar te zijn, enige klassieker waar mannen als Nibali, Bardet en Contador nog kans maken om te winnen.
Jacco Banaan 13 september 2016 09:20
Lullen wat je wilt over Boogerd, maar hij was wel afgetraind, afgetrainder dan dat Gesink op dit moment is. Om over het laatste jaar van Hoogerland maar niet te spreken.
Luijt 13 september 2016 10:08
Er wordt juist veel te weinig geluld over Boogerd. Zonder Boogerd hadden we heel decennium helemaal geen Nederlanders vooraan gezien. Geweldige renner!
predator 13 september 2016 12:32
Jacco Banaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lullen wat je wilt over Boogerd, maar hij was wel
> afgetraind, afgetrainder dan dat Gesink op dit
> moment is. Om over het laatste jaar van Hoogerland
> maar niet te spreken.

Afgetrainder dan Gesink????? Moet hier toch niet gekker worden.
Luijt 13 september 2016 17:03
Misschien is het goed om de naam Gesink even niet meer te laten vallen in dit verband. Hij is sowieso kansloos op dit parcours. Tis immers meer een ronderenner!!!!
El Chaba 13 september 2016 17:47
Michael B., de anti-Gesink trol is weer terug.
Arsimo 13 september 2016 19:49
Niets ten nadele van Gesink, maar ik denk inderdaad ook dat Boogerd in regel meer afgetraind was dan Gesink. Wat niet wil zeggen dat Gesink te weinig doet en laat en zo voor zijn vak, helemaal niet - iedereen is anders.
Frederik D. 13 september 2016 21:17
In het verslag van de één na laatste rit in de Ronde van Spanje hadden Dijkstra en Ducrot het over de magere beentjes van de hedendaagse wielrenners. En zelfs de te magere benen. Is dat een nieuwe trend in het wielrennen?
veluweracer 17 september 2016 08:43
Op de, overigens, prachtige foto valt mij de flinke torso van Boogerd op.
Had Boogerd misschien alleen afgetrainde benen tijdens deze koers?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen