Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ten Dam nog een jaar bij Giant-Sunweb

Gepost door Kuiperberg 
Kuiperberg 13 september 2016 21:32
Ten Dam mag nog een jaartje koersen in 2017 bij Giant-Sunweb. Hij ziet zichzelf als meerwaarde ( meesterknecht) voor de kopmannen zoals Dumoulin, Kelderman en Barguil in de grote etappekoersen. Persoonlijk zie ik zijn meerwaarde amper meer. Dit wielerjaar heeft hij amper iets laten zien, wat zijn rol als meesterknecht kan rechtvaardigen. Wat is jullie mening ?
cyclingfreakske 13 september 2016 21:51
buiten beeld = niet altijd minder goed zijn..... zijn ervaring is van goudwaarde, en hij verzet ook heel wat werk onderweg.
Het is waar dat je hem niet zo vaak mee vooraan in beeld ziet, maar zijn inzet is er wel degelijk, alleen ligt dat nu in een ander deel van de koers.
Nelis! 14 september 2016 00:24
Ik vind die bijdrage ronduit teleurstellend. Als hij in het hooggebergte iets zou hebben betekend voor zijn kopmannen, hadden we daar echt wel iets van meegekregen. Het is niet zoals knechten op het vlakke terrein, dat zie je inderdaad vaak niet. Ik had er in ieder geval meer van gehoopt.
SS3000 14 september 2016 08:05
In een ander topic stond over Olivier makkelijkst verdiende contract in de World Tour, maar deze is nog makkelijker.
Eindhovuh 14 september 2016 08:20
Tja de ploegleiding zal hem niet voor niets willen behouden.
Maar het lijkt me dat het geen topcontract meer is.
Nelis! 14 september 2016 08:20
Zou het contract van de broer van onze wereldkampioen niet nog veel makkelijker zijn verdiend?
Walnoot 14 september 2016 09:40
Das voorlopig nog geen WT-contract... broer Costa is overigens misschien nog wel een matigere renner, maar volgens mijn info nog niet bevestigd bij Lampre voor 2017? Ten Dam heeft bij mijn weten geen kloot uitgevoerd dit seizoen, nergens op 'heel wat werk onderweg' kunnen betrappen. Maar is qua PR-waarde waarschijnlijk nog wel interessant voor Giant, en wie weet is hij de gangmaker tijdens de teambuilding-momenten.
Sub Culture 14 september 2016 10:07
Allicht dat Ten Dam chantagemateriaal heeft tegen iemand uit het sportieve bestuur van Giant.
Een relevante verklaring voor zijn contractverlenging is er namelijk niet.

Volgend jaar nog eens een paar maanden kamperen aan de westkust van de USA, op de Champs Elysées ineens zo'n 'hé Laurens reed mee' gevoel en dan komt het mss nog wel goed voor 2018 ook.
Pyama 14 september 2016 11:05
Heeft wel een paar zeges op zak.
Linkebal 14 september 2016 11:12
Onbegrijpelijk. Voegt helemaal niets toe. Ook publicitair niet meer. Geef dan gewoon een jong talent de kans.
Arsimo 14 september 2016 11:23
Sunweb vindt het zeker leuk een vakantieganger in de ploeg te hebben.

(ja, hij is flauw)
Eazster 14 september 2016 11:50
Ze moeten iemand hebben die de BBQ kan aanstoken.
Lucho Herrera 14 september 2016 12:58
Ik vind de kritiek te gemakkelijk. Misschien hebben Dumoulin, Barguil of Oomen hele prettige ervaringen met ten Dam. Zo heb ik ten Dam weldegelijk ondersteuning zien bieden tot diep in de finale van de etappes in de Pyreneeën (Nelis heeft blijkbaar niet goed gekeken). Voegt helemaal niets toe zegt Linkebal, ook publicitair niet. Het feit dat zijn contract verlengt wordt alleen al levert publiciteit op. En in de ronde van Californie liet ten Dam zien ook sportief nog niet versleten te zijn.

Dat ten Dam niet meer de ten Dam is van 2013, 2014 wil niet zeggen dat hij geen gewaardeerde knecht kan zijn. Zeker met renners als Kelderman, Dumoulin, Oomen en Barguil valt er genoeg te ondersteunen bergop. En voor het inmiddels bescheiden salaris waar ten Dam voor rond rijdt zullen er weinig andere ervaren krachten te vinden zijn die dat kunnen.

En je hoort me nergens zeggen dat ten Dam de best knecht ooit is. Dat hij super is. Dat hij nog grootse dingen gaat doen. Maar roepen dat contractverlenging onbegrijpelijk is, dat hij niets toevoegt of alleen kan BBQ'en vind ik dan weer onbegrijpelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2016 13:01 door Lucho Herrera.
lodjan 14 september 2016 13:32
Shinzawai 14 september 2016 13:43
Slimmerd 14 september 2016 13:45
Niet alle renners in de WT kunnen kopman zijn, van het niveau Ten Dam rijden er genoeg rond of moeten die allemaal maar uit de WT?
Walnoot 14 september 2016 14:04
O ja, wie zijn dan de renners bij pak 'm beet BMC die net zo uitgerangeerd zijn als Ten Dam maar nog steeds gemakkelijk een contractverlenging kunnen krijgen? Tuurlijk kan die man nog wel een beetje fietsen, maar er zou meer verwacht moeten worden op WT-niveau dan een paar dagjes per jaar eens een keer een niet al te matige wedstrijd rijden. Bij een Lefevere bijvoorbeeld vallen elk jaar een paar van de minste renners zonder meer af omdat er ruimte moet komen voor nieuwe jongens, daar had Ten Dam echt geen kans gehad.
Slimmerd 14 september 2016 14:23
Peter Velits, Senni, Vliegen
El Mik 14 september 2016 14:24
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> En voor het inmiddels bescheiden salaris waar ten Dam voor rond rijdt zullen er weinig andere ervaren krachten te vinden zijn die dat kunnen.


Weet jij wat zijn salaris is?

Ik ook niet, maar ik heb wel sterk vermoeden dat hij puur door zijn "status" gewoon 1 van de best betaalde renners in die ploeg is, zo niet dé best betaalde achter de kopmannen. Ongetwijfeld meer dan pakweg Preidler, Sinkeldam of aanwinst Teunissen, wellicht zelfs Geschke. En dat zou niet terecht zijn in mijn ogen.
Voor zijn salaris kun je volgens mij ook wel wat renners als het niveau H.Dupont of A.Cardoso ofzo halen.

Maar misschien heb ik het mis en rijdt Ten Dam voor een minimum salaris rond, dan is het nog wel ok. Maar niet meer selecteren voor de Tour de France aub.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2016 14:29 door El Mik.
Eazster 14 september 2016 14:35
Het was maar een flauw plaagstootje. Als de leiding bij Giant nog een meerwaarde ziet in ten Dam moeten ze dat gewoon doen voor welk salaris dan ook.
Daar staan ze natuurlijk vrij in dat te doen. Ook heb ik ten Dam altijd gewaardeerd voor wat hij tot voor 2 jaar geleden nog heeft bereikt door zelfs het kopmanschap met gekoppeld resultaat over te nemen als dat nodig was.
Als hij nog wil koersen voor het plezier be my guest.
Maar eerlijk is eerlijk vorig jaar was mwah matig ,dit jaar was eigenlijk helmaal niet veel. dat mag dan toch benoemd worden. Als meesterknecht heeft hij in mijn optiek (Of ik moet er naast gekeken hebben) 2x een behoorlijke etappe in de Tour gereden ,namenlijk die naar Bagneres de Luchon en Andorra. Daarna viel Barguil helemaal weg en was te Dam ook niet meer te zien.
Die 10e plaats in California was goed ,maar ook niet meer dan dat (Kijk maar eens naar de "nobody's "die achter hem eindigen) en voor deze periode heeft hij wel een vrijgeleide gekregen mbt tot trainingen. Of je dan als ploeg tevereden bent,vind ik die kinderhand gauw gevuld ook al gaat het hier om een renner in de late herfst van zijn carriere.
cyclingfreakske 14 september 2016 14:58
idd... vorig jaar is dat sterk aangepast, en loopt nu gewoon in zowat dezelfde context verder.
cyclingfreakske 14 september 2016 15:03
wist je niet dat hij een flimpje had van zijn baas, McQuad,en Preudhomme die samen in de slaapkamer een treintje vormden richting eindschot ? spinning smiley sticking its tongue out
cyclingfreakske 14 september 2016 15:05
actieve vakantie moet ook gepromoot worden, aan dat luie wiet rokende gamersvolkje
Walnoot 14 september 2016 15:22
Velits en Senni hebben nog niets getekend. Vliegen is een jochie van 22, dus geen vergelijking natuurlijk. Wil je nog een keer proberen?
Nelis! 14 september 2016 16:23
Lucho, je hebt deels gelijk, ik heb inderdaad een deel van de tour gemist (realiseer ik me nu)... California overtuigt mij echter geenszins, gezien het deelnemersveld en zijn plek daarin.

Ik had er meer van gehoopt, jij niet?
Goozzer 14 september 2016 18:20
Dan heb je dus gemist dat hij op zijn kopman moest wachten, maar zelf gewoon op de afspraak was. Nog los van dat alleen al zijn pr-waarde (zeker voor de Nederlandse markt) en ervaring (zeker voor Nederlandse klassementsrenners) zijn verlenging m.i. dubbel en dwars rechtvaardigen, is hij sportief wat mij betreft dus echt nog niet uitgerangeerd of schandalig. Hij is nog steeds in staat zijn kopmannen naar de slotklim brengen en is en blijft een taaie gast. Dat is prima...
Ger 14 september 2016 18:41
Jacco Banaan 15 september 2016 08:27
Ten Dam is over zijn top heen. Zijn vakantie wintertrip in de USA heeft weinig windeieren gelegd. Hij rijdt al het hele jaar anoniem in de achterhoede. Heeft Michael B. al op dit forum een jaar geleden geroepen. Het heilige vuur is bij hem al lang weg. Zonde want hij houdt op deze manier toch een plek bezit voor een nieuw Nederlands talent. Hadden beter Kenny Nijssen het contract van Laurens ten Dam kunnen geven. Dan had je een echte klimmer gehad.
Luijt 15 september 2016 09:33
Geinig dat ie nog even voor de sport behouden blijft.

Hopelijk niet alleen een goeie voor in de kleedkamer.
Ridder Kale Knikker 15 september 2016 11:15
En ik elke keer maar denken dat de B van Michael B verwees naar Boogerd, maar het blijkt dus Banaan te zijn. Heeft Michael B een ban gehad en komt hij dan terug als Bananen Jacco? Hoe dan ook, hetzelfde eentonige en voorspelbare toontje. Veel succes met de verdere heksenjacht op Laurens thumbs down
Linkebal 15 september 2016 11:18
Die Nijssen zag ik vorig jaar bij de start van het NK in Emmen. Hij was nog twee keer zo dun als alle andere afgetrainde profs. Vond het wel fascinerend om te zien, want ik hou van klimmers. Ik lees nu ook dat ie de Marmotte heeft gewonnen dit jaar, dan zou ik hem idd eerder een contract geven dan Ten Dam.
Walnoot 15 september 2016 11:21
Ja, die Michael B. is wel een visionair als het gaat om het roepen van dingen die zelfs mijn blinde oma ook wel ziet.
Slimmerd 15 september 2016 11:38
Vliegen is mij bekend als jonkie, maar voegt wat mij betreft niks toe aan BMC/WT.

Dat Velits nog niet heeft getekend, prima, maar koerst al één/twee jaar op Ten Dam niveau.
Walnoot 15 september 2016 11:51
... en Velits lijkt dus juist géén contractverlenging te krijgen. Waarschijnlijk omdat ze bij BMC liever iemand anders hebben. Dat is precies mijn punt.

Trouwens over Vliegen, die rijdt een prima seizoen hoor, o.a. 9e in de Gold Race. Als je op je 22ste dat soort uitslagen rijdt, is het helemaal niet zo raar dat BMC tevreden over hem is.
Eindhovuh 15 september 2016 12:02
Ten dam won in 2003 ook de Marmotte...
Sindsdien is alleen Sander Armée een fatsoenlijke prof geworden. Niet echt een garantie dus.
Jacco Banaan 15 september 2016 13:35
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ten dam won in 2003 ook de Marmotte...
> Sindsdien is alleen Sander Armée een fatsoenlijke
> prof geworden. Niet echt een garantie dus.

Jij hebt er werkelijk geen kaas van gegeten. Enkele gerenommeerde profs:
Laurent Brochard
Patrice Halgand

De tijd van Kenny Nijssen was 5:40.01 terwijl die van Ten Dam 6:07.04 was.
De zwarte trui 15 september 2016 14:01
Ten Dam reed over de Croix de Fer, Nijssen over de Glandon. En al was het parcours gelijk geweest dan zou je op zijn minst naar koersverloop / weersomstandigheden moeten kijken. Het is geen schaatsen.
Lucho Herrera 15 september 2016 14:35
Niet tot in detail maar aangezien ik bevriend ben met de buren van Laurens in Maastricht hoor ik nog wel eens iets.
Lucho Herrera 15 september 2016 14:38
In Californie was hij goed in orde, maar daar nog hard gevallen. Hij wilde opgeven, maar toch doorgeknokt voor top 10 plek. In Tour was hij in de pyreneeen redelijk in orde, maar in topvorm was hij waarschijnlijk niet. Maar om dan direct te zeggen dat contractverlenging onbegrijpelijk is, ging mij te ver.
Slimmerd 15 september 2016 15:01
Mijn punt is dan weer dat Velits de afgelopen twee jaar wel gewoon mocht blijven bij BMV, ondanks ook toen weinig bijzonders. Een keer houdt het op idd, wat mij betreft past LtD nog prima bij Giant, voor komend jaar.

Wat Vliegen betreft eigenlijk wel eens hoor, maar was gewoon een naam doe me te binnenschoot als 'mindere' binnen deze ploeg. Jonkies moeten uiteraard de kans krijgen, al zie ik in hem geen nieuwe Gilbert/Avermaet
zumsteg 15 september 2016 15:05
Walnoot 15 september 2016 15:38
Waarschijnlijk had Velits een doorlopend contract.. je kan iemand natuurlijk niet zomaar buitenwerken.
Tinuz 15 september 2016 16:40
Wat wil deze Kenny Nijssen zelf eigenlijk? Lijkt me ook wel belangrijk.
Volgens mij is hij liever avonturier dan wielerprof.
El Chaba 18 september 2016 12:23
Lezen, sukkeltje..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen