Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tinkovs laatste stuiptrekking

Gepost door De zwarte trui 
De zwarte trui 04 oktober 2016 16:29
Hij kan het niet laten... zie nu.nl

"Serieuze mensen zijn altijd saai. Ze kunnen oprotten, saaie mensen hebben een vreselijk leven."
Carlos Danger 04 oktober 2016 16:33
Clavan 04 oktober 2016 16:35
Alberto saai? Hij durfde het maar wel mooi aan om spaanse biefstuk te eten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2016 16:35 door Clavan.
Eindhovuh 04 oktober 2016 16:52
Andere cultuur + nieuw geld.
Robert Koopman 04 oktober 2016 17:04
Was wel te verwachten dat dit kwam.
En hij heeft wel een punt lijkt mij.
El Mik 04 oktober 2016 17:49
Liever een "saaie" persoonlijkheid en leuke renner, dan een "leuke" persoonlijkheid en een saaie renner.

Kortom, liever een Contador dan een Wiggins.
Arsimo 04 oktober 2016 17:58
Erg botte en onprofessionele manier om zijn teleurstelling in Contador te uiten. Zijn teleurstelling an sich kan ik begrijpen en ik vrees dat zijn voorspelling voor Contador's toekomstige prestaties uit gaan komen ook, maar zo op de persoon spelen? Bah.

Tinkoff bevestigt zo wel zijn Russische omhooggevallen bouwvakker parvenu imago - maar dat zal hem ongetwijfeld niets kunnen schelen.
Goozzer 04 oktober 2016 17:58
Dat Contador beter kan stoppen, ja wellicht. Verder zijn het toch vooral de mijmeringen van een ietwat narcistische man die het niet kan hebben dat er kennelijk één persoon was op wie hij (ondanks behoorlijk wat shock and awe bombardementen in woord en geschrift) geen grip had en die hij nooit 'in lijn' kreeg...
veluweracer 04 oktober 2016 18:32
Vreselijk mens, ongeschikt voor dit vak verklaard.
JW 04 oktober 2016 18:36
" Tinkoff bevestigt zo wel zijn Russische omhooggevallen bouwvakker parvenu imago..."

Helemaal mee eens. Rijk en verwend.
Mooi dat hij opkrast.

Contador blijft voor mij de meest aantrekkelijke ronderenner van de laatste tien jaren.
Vooral doordat hij zich nooit neerlegde bij een nederlaag, en vaak uitpakte met verrassende taktische acties.
Fuente Dé blijft een begrip, ook als hij allang gestopt zal zijn.
Sticky Bottle 04 oktober 2016 18:42
Sub Culture 04 oktober 2016 20:20
Wat een vreselijk debiele man.
Brieske 04 oktober 2016 21:39
Aanwinst voor de sport. Die Oleg. Eersteklas kutmongool, dat wel.
Alberto lijkt me als mens ook doodsaai, wou ik ff gezegd hebben.

Groet
Walnoot 04 oktober 2016 23:06
Tja, Contador stoppen? Het zal wel. Wie hebben er veel beter gedaan dit jaar, Froome, Quintana, Sagan, Avermaet. Dan ben je er wel. Misschien dat Valverde, Chaves, Nibali, Bardet en Cavendish ook nog niet per se willen ruilen, maar de rest van het veld had liever de resultaten van Contador gehad dit seizoen.
Frederik D. 05 oktober 2016 06:53
Contador, een serieuze renner. Daar is niets mis mee. En doodsaaie mensen zijn vaak boeiender dan die poehapatsertjes zonder enige zelfreflectie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2016 06:55 door Frederik D..
Miquel1983 05 oktober 2016 10:25
Tja, die man heeft een ego wat je met hoofdletters kunt schrijven. Hij vindt zichzelf nogal tof schijbaar. Laat hem zijn geld maar eens uitgeven aan humanitaire doeleinden in plaats van zich als een clown gedragen in de sport.
Bromertà 05 oktober 2016 11:37
Wie leegte opvult met galm en lawaai, vindt gehoor bij gelijkgestemden. De uitwerpselen van de onderbuik spoelen gestaag door het wereld wijde open riool. Technologie kent geen grenzen. Domheid evenmin. Trekt u maar door.
Frederik D. 05 oktober 2016 11:55
Zo is het maar net, Bromerta. smiling smiley
bakfiets 05 oktober 2016 12:28
Russen vinden Tinkoff ook brutaal en vervelend is mijn ervaring, hij is wel dapper dat hij het in het homofobe rusland opneemt voor gays. Ze vinden hem een soort clowntje dus hij kan dingen zeggen die andere niet kunnen, volgens mijn russische kennissen.
bakfiets 05 oktober 2016 12:30
En hij is geen olicharg die staatseigendommen heeft gestolen, maar een selfmade zakenman wel knap voor een jongen uit siberie.
Frederik D. 05 oktober 2016 12:37
Horsie is back 05 oktober 2016 12:46
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wie leegte opvult met galm en lawaai, vindt gehoor
> bij gelijkgestemden. De uitwerpselen van de
> onderbuik spoelen gestaag door het wereld wijde
> open riool. Technologie kent geen grenzen. Domheid
> evenmin. Trekt u maar door.

Niets is de mens vreemd, zei Bredero toch al? grinning smiley
Frederik D. 05 oktober 2016 13:13
Ik ben een mens en niets menselijks is mij vreemd'. Met deze uitspraak van Terentius ...

Bron
Shinzawai 05 oktober 2016 13:29
Altijd lachen met Oleg. Als ik met iemand uit de wielersport een biertje zou mogen drinken, dan zou ik hem uitkiezen. Als ik voor iemand niet zou willen werken, idem.
bakfiets 05 oktober 2016 14:31
jammer dat Tinkoff bier niet meer bestaat, waar hij zijn fortuin mee is begonnensmiling smiley
Luijt 05 oktober 2016 14:52
Graag nog meer toepasselijke songteksten en quotes!
Clavan 05 oktober 2016 15:04
(Herman Brood & Jules Deelder)

refr.:
Damdamdaa jabedamdam
Damdamdaa jabedamdam
Damdamdaa jabedamdam
Damdamdaa jabedamdam

Oh kut, oh snee, oh pruim, oh spleet
Oh gleuf, oh naad, oh kier, oh reet
Oh gat, oh dot, oh doos, oh meuk
Oh muts, oh klier, oh bef, oh prut
Oh peer, oh vijg, oh dop, oh deur
Oh lek, oh put, oh kloof, oh scheur
Oh rits, oh snits, oh lik, oh stuk
Oh pot, oh punt, oh kruis, oh munt

refr.

Oh poort, oh zucht, oh tuin, oh lust
Oh moes, oh vlaai, oh muis, oh trut,
Oh vlucht, oh krocht, oh brug, oh kolk
Oh veeg, oh dirk, oh kees, oh hol
Oh grot, oh schacht, oh bron, oh dal
Oh hok, oh wak, oh wel, oh kwal
Oh soes, oh tas, oh voos, oh kwast
Oh zweer, oh puist, oh moot, oh schram

refr.

Oh flens, oh roos, oh poes, oh jet
Oh sluis, oh pomp, oh lurk, oh kets
Oh schelp, oh schee, oh poel, oh zee
Oh zacht, oh zout, oh zoet, oh wee
Oh hals, oh fles, oh vaas, oh kat
Oh mond, oh wond, oh jaap, oh kwel
Oh vat, oh val, oh toef, oh zalf
Oh vloek, oh troost, oh kuil, oh graf

Oh klem, oh kluif, oh spons, oh kruik
Oh klit, oh snor, oh plons, oh fuik
Oh dons, oh kluit, oh lonk, oh tuit
Oh in, oh uit, oh in, oh uit
Oh kut, oh snee, oh pruim, oh spleet
Oh gleuf, oh naad, oh kier, oh reet
Oh gat, oh dot, oh doos, oh meuk
Oh muts, oh klier, oh bef, oh pluk

Oh klem, oh kluif, oh spons, oh kruik (Oh peer, oh vijg, oh dop, oh deur)
Oh klit, oh snor, oh plons, oh fuik (Oh lek, oh put, oh kloof, oh scheur)
Oh dons, oh kluit, oh lonk, oh tuit (Oh rits, oh snits, oh lik, oh stuk)
Oh in, oh uit, oh in, oh uit (Oh pot, oh punt, oh kruis, oh munt)
Oh kut, oh snee, oh pruim, oh spleet (Oh poort, oh zucht, oh tuin, oh lust)
Oh gleuf, oh naad, oh kier, oh reet (Oh moes, oh vlaai, oh muis, oh trut)
Oh gat, oh dot, oh doos, oh meuk (Oh vlucht, oh krocht, oh brug, oh kolk)
Oh muts, oh klier, oh bef, oh prut (Oh veeg, oh dirk, oh kees, oh hol)

Klem, oh kluif, oh spons, oh kruik (Oh flens, oh roos, oh poes, oh jet)
Oh klit, oh snor, oh plons, oh fuik (Oh sluis, oh pomp, oh lurk, oh kets)
Oh dons, oh kluit, oh lonk, oh tuit (Oh schelp, oh schee, oh poel, oh zee)
Oh in, oh uit, oh uit (Oh zacht, oh zout, oh zoet, oh wee)
Kut, oh snee, oh pruim, oh spleet (Oh dons, oh kluit, oh lonk, oh tuit) (refr.)
Oh gleuf, oh naad (Oh in, oh uit, oh in, oh uit)
Oh gat, oh dot, oh doos, oh meuk (Oh..)
Oh muts, oh klier, oh bef, oh prut (Oh vat, oh val, oh toef, oh zalf)

Klem, kluif, spons, kruik (Oh vloek, troost, kuil, graf)
Kut, snee, plons, fuik (Hals, fles, vaas, kat)
Oh dons, oh kluit, oh lonk (Mond, wond, jaap, kwel)
(Klem kluif spons kruik)
Super Grover 05 oktober 2016 15:24
Bij dit soort gewauwel moet ik altijd aan Spinvis denken. Net als bij de teksten van Spinvis, moest ik glimlachen bij de uitspraken van Tinkhoff.

Hee, ik heb geen probleem
ik heb alles gefixt
kwou nog iets zeggen maar ik weet niet meer
dan was het zeker niets
de dag is nog jong, ze trilt in de zon
ik tel de echo's in het trappenhuis
k hoor iemand zingen

hee.. ik wil alleen maar zwemmen




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2016 15:27 door Super Grover.
cyclingfreakske 05 oktober 2016 16:54
kort gestelt : Tinkoff is een lul met k*tmentaliteit.
Goozzer 05 oktober 2016 20:17
U vraagt, wij draaien...

SLAVES

"White Knuckle Ride"

Somebody please get me off this white knuckle ride
Before I choke to death swallowing my pride
We were getting along famously, so what the fuck happened?
You say words that I don't approve of, and I've said some terrible sentences
I love you more when you're angry with me, 'cause you're so boring when you're nice
I love you more when you're angry with me, 'cause you're so boring when you're nice

Somebody please get me the fuck off this rodeo
Wherever I go you're just a stones throw away
I'd rather die on my feet, than live on my knees
I'd rather die on my feet, than live on my knees
I love you more when you're angry with me, 'cause you're so boring when you're nice
I love you more when you're angry with me, 'cause you're so boring when you're nice

Somebody please get me off this white knuckle ride
Before I choke to death swallowing my pride
We were getting along famously, so what the fuck happened?
El Chaba 05 oktober 2016 21:38
El Chaba 05 oktober 2016 21:39
Luijt 06 oktober 2016 10:19
Voor een Oost-Europadeskundige vind ik deze bijdrage wat aan de magere kant dr Clavan.
bakfiets 06 oktober 2016 10:58
hij was wel vermakelijk, thats fucking reality (met vet russisch accent)
Jacco Banaan 06 oktober 2016 11:27
Ach ja, zonder dat geld was die Tinkoff maar een kansloze fabrieksarbeider geweest. Nu hij geld heeft doet hij net of ie de koning is. Lang leven het communisme!
bakfiets 06 oktober 2016 12:10
dat is onzin hij heeft zakelijk talent, hij heeft zijn geld zelf verdient. Brouwerij op exact het juiste moment verkocht, en nu een bank die is gekozen tot beste zakenbank van rusland. Erg goede website met internet bankieren en een goed creditcard systeem.
bakfiets 06 oktober 2016 12:25
Maar het is geen aardige man, een vriendin van mij vertelde dat ze een soort dikke banden race hadden georganiseerd in een stadspark voor kinderen met ATB´s en kinderfietsen. Een dame die bij Tinkoff werkte had petjes en prijsjes geregeld, ze had foto´s gemaakt. En deze naar oleg gestuurd, ze kreeg een mailtje terug of ze normaal was en dat ze echt dacht dat hij tijd had voor zulke onzin. En dan in erg grof russisch taalgebruik.
Jacco Banaan 06 oktober 2016 14:33
@bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------

Dat zeg je allemaal wel zo mooi dat hij selfmade miljonair is, maar gezien de Russian corruptie zal ook onze Tinkoff hier wel een dikke veeg mee uit de pan hebben gedaan. Nee mooi dat ie weg is. Dank voor het sponsoren, maar die grote waffel achterwege laten. Beetje Contador schofferen pfff. Hem als een kleuter te behandelen, idioot Tinkoff. Contador... dan praat je over een renner die al 10 jaar aan de top staat. De Tour heeft gewonnen en nog steeds ieder jaar van voren (in de aanval) koerst. Tinkoff is een narcist. Omhoog gevallen idioot, die komt zich ooit nog weleens flink tegen.
Shinzawai 06 oktober 2016 14:38
Ik heb me aardig verdiept in Tinkov en dat schijnt nou juist niet het geval te zijn. In die zin is hij een voorbeeldige zakenman, ook al is het een onbeholpen narcist met beperkte sociale vaardigheden. Wel zeer loyaal aan zijn vrouw en gezin, dat dan weer wel. Maar goed, misschien zie je de wereld liever zwart/wit en blijf je Tinkov liever als een corrupte idioot zien.
bakfiets 06 oktober 2016 15:09
Lees het boek over derk sauer en zijn vrouw en je weet dat een beetje lijmen/smeren nodig is in rusland. Maar wat ik weet is hij niet super corrupt, en het klopt dat in het rusland waar iedere zakenman een maitrasse heeft van minimaal 25 jaar jonger hij op twitter schrijft dat hij van zijn vrouw houd. Dat is voor rusland erg vreemd, zijn standpunt over gays ook. Hij heeft ook moderne ideeen over de russische economie, russia is an oiljunk (true) Het is heel vervelend jacco maar de wereld is grijs en niet zwart/wit.
cyclingfreakske 06 oktober 2016 15:30
..........;en werd heel in het verleden ook heel vaak gelinkt aan ene Sagarov, die destijds Tsjmil zijn zakelijke belangen liet vertegenwoordigen , ook via Katoesja.
een onbekende kink in de kabel verbrak de vriendschap met Sagarov.... de brouwerij zal wel vooral een dekmantel zijn geweest voor andere duistere zaakjes gekoppelt aan het Russische maffia millieu.
MarcoV 06 oktober 2016 16:06
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> .......... de brouwerij zal wel
> vooral een dekmantel zijn geweest voor andere
> duistere zaakjes gekoppelt aan het Russische
> maffia millieu.

ja, makkelijk zeggen, alle rijke Russen zijn duister; zoals bakfiets zegt is het niet misschien niet zo zwart-wit ...
je onderbouwt het niet beter dan 'alle Vlaamse bakkers zijn eigenlijk dekmantels voor doping-dealers voor duiven en wielrenners, want erkend dopinggebruiker Johan Museeuw is ook weleens gezien bij de bakker'
bakfiets 06 oktober 2016 16:42
Wat ik weet ,gingen in de jaren 90 de russen bier drinken, hij had een brouwerij en heeft exact op het juiste moment verkocht. Nu is er Baltika en voor de rest europese merken die in rusland gebrouwen worden tuborg, carlsberg, heineken etc. Met het geld van de brouwerij is hij zijn bank begonnen. En het westerse bedrijf dat zijn brouwerij kocht heeft de merknaam van de markt gehaald, dus een beetje miskoop.
Arsimo 06 oktober 2016 17:03
Nu is het onmogelijk om in Rusland zaken op de schaal te doen zoals Tinkov deed/doet zonder enige corruptie in bepaalde vorm. Maar het is waar, Tinkov is een relatief(!) nette en correcte zakenman. Een narcist en parvenu is hij absoluut, maar als zakenman tref je ze er in regel slechter en als familieman ook, zeker voor iemand met zijn financiele armslag.

Ook twijfelt niemand aan zijn liefde voor de wielersport. Alleen zijn sociale vaardigheden bij tegenslag, teleurstelling en andere irritaties zijn bijzonder slecht. Hij wilde graag als slotstuk van zijn recentste en grootste wieleravontuur de beste eendagsrenner en de beste ronderenner in zijn ploeg. Dat eerste lukte, het tweede niet. Jammer voor je Oleg.
Arsimo 06 oktober 2016 17:09
Bier drinken deden Russen er voor ook flink, alleen was de kwaliteit erg mager en werd het niet serieus genomen. Russen beschouwden (en doen dat nog steeds vandaag de dag!) bier als een soort limonade.

Tinkov lukte het om een bier met betere kwaliteit en vooral beter imago te creeeren en werd daar groot mee. Naast het bekende Baltika zijn er wel flink wat meer lokale merken groot geworden intussen. Ook worden inderdaad west Europese merken onder licensie of speciale vestiging gebrouwen daar. Tinkov verkocht zijn brouwerij op het zo goed als perfecte moment. Heel knap gezien en gedaan, eerlijk is eerlijk.
Goozzer 06 oktober 2016 18:15
Dat is natuurlijk allemaal zeer relatief. Hij is uiteraard geen oligarch, ook al moet hij wel in het corrupte systeem meedraaien (wie niet - zelfs in Nederland moet je niet al te veel empathie hebben voor anderen, wil je het maken).

Ik heb me dan ook weleens in hem verdiept en kwam tot de volgende conclusies. Ik denk dat je hem beter kunt typeren als een op Amerikaans kapitalistische leest geschoeide opportunist. Dat gekoppeld aan het bekende 'in het land der blinden, etc'... Dat doet hij met volle overgave, veel tamtam en veel lawaai. Dat kun je slim noemen, en dat is het in zekere zin ook, maar het is natuurlijk vooral een kwestie van niet al te veel scrupules. Denk niet dat hij zelf namelijk veel van de daadwerkelijke bedrijfsvoering begrijpt, maar snapt wel het spel (in een corrupte economie met weinig regels, zolang je de juiste mensen niet tegen je in het harnas jaagt).

De manier waarop hij zijn bedrijf naar de beurs gebracht heeft, tja. Het vergelijken met bijvoorbeeld World Online zou ver gaan, ook al omdat hij zelf praktisch alle stemrechten heeft behouden (wat het weliswaar extra geinig maakt, maar ook laat zien dat hij wel 'betrokken' is). Financieel gezien wel een paar honderd miljoen gecasht en tot de koers instortte zelfs even miljardair (wat hij aan iedereen die het horden wilde zo'n beetje liet weten). Ik zou er zelf overigens niet graag een creditcardschuld hebben, maar dat terzijde. Aan de (gedupeerde) investeerderskant lijkt de waarde van die kredietberg me dan weer problematisch (zeker in economisch twijfelachtige omstandigheden, zeker ook in Rusland).

Die IPO in Londen destijds zal waarschijnlijk ook een van de voornaamste redenen geweest zijn, vermoed ik, dat hij hier in het westen de grote wielersponsor uithing (al was zijn passie wel oprecht, dat geloof ik wel - hij kocht van zijn verse cash dan ook meteen onbehouwen die wielerploeg). Tegen de roebel van afgelopen jaren is het daadwerkelijk financieren van die ploeg anderzijds het natuurlijk ook allemaal best duur uitgevallen voor zijn toko, zeker ook (in dit verband specifiek) Contadors winstpremies (waar zelfs als co-sponsor bijvoorbeeld voor een Vueltazege in 2012 al het equivalent van 500.000 euro voor moest worden gelapt zo valt op te maken uit jaarverslagen). Ik kan me voorstellen dat zeges in recentere jaren dan ook wat minder zoet hebben gesmaakt - en dus inderdaad vooral voor die saaie Spanjaard een goede deal blijken te zijn geweest...

Inmiddels lijkt het voor Tinkov overigens allemaal wel weer enigszins de goede kant op te draaien. Zijn bank maakt weer winst, de roebel lijkt over zijn voorlopige dieptepunt heen, en dat lijkt ook voor de Russische economie te gelden (tenzij de pleuris rond Syrië echt gaat uitbreken met alle gevolgen voor Rusland van dien) dus ik sluit niet eens uit dat hij ooit nog eens terugkomt (of achteraf misschien zelfs te vroeg zijn handdoek heeft gegooid, als hij nog even langer had volgehouden)...
Carlos Danger 06 oktober 2016 23:58
"tenzij de pleuris rond Syrië echt gaat uitbreken" ??????????????????????

Welke steen woon jij onder?
Frederik D. 07 oktober 2016 00:00
Alle nuanceerders bedankt voor hun nuances. Ik wist eigenlijk niets van die Tinkof. Dacht dat het slechts een merk was.
bakfiets 07 oktober 2016 09:02
goozzer de russen noemen hem de russische branson, dank voor je interessante bijdrage. Jij bedoelt denk ik dat er een confrontatie komt tussen de vs en rusland in syrie? de pleuris is er al helaas. Ja de olie stijgt weer dus misschien is hij te vroeg gestopt. ik denk wel dat hij scherpe analyses had over het verdienmodel, en de macht van ASO.
Jacco Banaan 07 oktober 2016 09:39
Tinkov is een omhooggevallen drol. Ging als ploegeigenaar in de ploegleiderswagen zitten. En op het moment van maar roepen dat hij een goede vervanger zou zijn van Riis die gelijk bij het grof vuil werd gezet door hem. En maar tetteren dat Riis niks deed, te duur was. Roepen dat zijn aanwezigheid zorgt voor meer druk bij de renners en dus betere prestaties. Als die Tinkov vorig jaar nu eens zijn waffel had gehouden dan had Contador inplaats van de combinatie Giro en Tour. Alleen de Tour gereden. Dan had ik nog wel even willen zien of een Nibali de Tour zo makkelijk had gewonnen. Modern management? In Rusland is dat nog niet doorgedrongen. Old skool baasje die Oleg. Een rijk geworden idiot dat een wielerploeg koopt en vervolgens onredelijk hoge eisen aan renners en ploegleiding stelt, publiekelijk z'n eigen personeel afvalt, bij het uitblijven van z'n eigen overspannen verwachtingen de manager eruit gooit, etcetera. Lefevere is ook van die categorie. Heeft ook zijn maniertjes. Echter dankzij hem zijn er al meer dan twintig jaar grote sponsors die veel geld in het wielrennen hebben gestopt en ook nog met heel veel succes, dat is mijns inziens uiteindelijk toch veel meer waard dan een Tinkov die het wielrennen meer als een kortdurig speeltje heeft gebruikt.

Luijt 07 oktober 2016 09:55
Leuke man, die Tinkov. Hij zegt waar het op staat.
Goozzer 07 oktober 2016 16:09
Uiteraard doelde ik daar op met het woordje 'rond', aan de pleuris 'in', met gevolgen voor ons, is inderdaad al jarenlang geen ontkomen aan. Zelfs Carlos Danger en ik, onder mijn steen, hebben daar kennis van genomen...

N.B. wat betreft het verdienmodel. Ik vind dat hij daar juist door de mand valt en zijn eigen gebrek aan inzicht en, in zekere zin, eigen schuld aan het opdrijven van salarissen en budgetten niet doorheeft. Naast het feit dat ik ernstige twijfels heb over koers (met sponsoring als belangrijkste inkomstenbron) in relatie tot betaaltelevisie, is het m.i. zo dat dit, zonder enige vorm van budgetbeperking of salary cap, enkel zal leiden tot het nog meer opdrijven van salarissen budgetten. Ploegen zullen er niet stabieler door worden dan nu, en bestaande (mogelijk onhoudbare) discrepantie tussen ploegen zal er ook niet door verminderen...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2016 16:16 door Goozzer.
El Chaba 07 oktober 2016 16:24
Goh, eens met elk woord.. thumbs up
lodjan 07 oktober 2016 18:03
Elk woord? Ook dat Nibali vorig jaar de Tour won.
bakfiets 08 oktober 2016 08:45
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen