Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

RVV2017: naast de Muur keert ook Tenbosse terug

Gepost door Olano 
Olano 30 november 2016 13:54
sporza.be (http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2831910)

wo 30/11/2016 - 10:33
De 101e Ronde van Vlaanderen telt 2 kasseistroken minder dan dit jaar en evenveel hellingen. Door het nieuwe parcours sneuvelen de Molenberg, de Valkenberg en de Kaperij. De "nieuwkomers" zijn de Muur van Geraardsbergen, Tenbosse en de Pottelberg.

De volgende drie jaar zijn er telkens 7 "Dorpen van de Ronde"
Dat de Ronde van Vlaanderen een grondige facelift krijgt, was al eerder bekend. Startplaats Brugge moet plaats ruimen voor Antwerpen, waar het startschot zal klinken aan Het Steen.

Van daaruit trekken de renners naar Linkeroever. Via Burcht en Sint-Niklaas gaat het naar Hamme, de heimat van olympisch kampioen Greg Van Avermaet.
Na passages langs het Donkmeer en Berlare zet de karavaan koers naar Aalst, Erpe-Mere en Herzele. De eerste kasseistroken krijgen de renners op hun bord in Zottegem: de Lippenhovestraat en de Paddestraat.

De Oude Kwaremont voert net als dit jaar het rijtje hellingen aan. Door de nieuwe aanloop ligt de 1e beklimming wel 12 kilometer verder. De Muur van Geraardsbergen loert dan weer op 95 km van de finish en zit geklemd tussen Tenbosse en de Pottelberg, 2 nieuwkomers ten opzichte van dit jaar.

Aan de finale wordt er niet gesleuteld: de laatste 9 hellingen blijven behouden (van de Kanarieberg tot de Paterberg). Naast de 18 hellingen telt de Ronde 5 kasseistroken, 2 minder dan tijdens de 100e editie.

Hellingen Ronde van Vlaanderen 2017
1.Oude Kwaremont op 144 km van finish
2.Kortekeer
3.Eikenberg
4.Wolvenberg
5.Leberg
6.Berendries
7.Tenbosse
8.Muur van Geraardsbergenop 95 km van finish
9.Pottelberg
10.Kanarieberg
11.Oude Kwaremont
12.Paterberg
13.Koppenbergop 45 km van finish
14 Steenbeekdries
15.Taaienberg
16.Kruisberg
17.Oude Kwaremont op 17 km van finish
18.Paterberg op 13 km van finish



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2016 13:59 door Olano.
ton duk 30 november 2016 15:23
Mooi, gunstig voor Boom
gr
El Chaba 30 november 2016 15:31
Zal allemaal weinig uitmaken, een mooie koers wordt het toch wel.
Anony 30 november 2016 16:26
Zal allemaal weinig uitmaken, het oude parcours was veel bevorderlijker voor een mooie koers.
MarcoV 30 november 2016 16:31
Zal allemaal weinig uitmaken, een deel Vlamingen blijven toch wel huilen dat vroeger alles beter was, ook al is het op basis van koersverloop en -uitslag aantoonbaar onjuist ...
veluweracer 30 november 2016 16:32
Aankomst in Meerbeke. De Belgen moeten eens ophouden met plakken en knippen in de RvV.
Prikdude 30 november 2016 17:53
Ook een deel van de niet-Vlamingen is toch zwaar van mening dat het ontmantelen van De Muur een treurige zet was.
Sub Culture 30 november 2016 17:59
Blijft zonde dat de start naar Antwerpen zal gaan nu.
Jaarlijks op zondag vroeg uit de veren om gewoon wat renners te gaan spotten op de Grote Markt van Brugge was altijd iets om naar uit te kijken.
Antwerpen is mij iets te ver.

Het voormalige Graafschap van Vlaanderen, dat was toch vooral West- en Oost-Vlaanderen, dat er nu zelfs geen passage meer is door West-Vlaanderen waar talrijke van onze wielerkampioenen en flandriens vandaan komen doet mij toch een beetje zeer.

Nu goed, de toekomst zal uitwijzen of het een goeie beslissing is.
Nog een goeie 4 maanden!
Sticky Bottle 30 november 2016 21:21
Antwerpen of Brugge als startplaats. het is om het even. In principe gaat deze koers om het gekronkel rond Oudenaarde. Over welke wegen de aanloop gaat om aan de 260 kilometer te komen is totaal niet van belang



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2016 21:22 door Sticky Bottle.
Jeanneman 30 november 2016 23:34
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het voormalige Graafschap van Vlaanderen, dat was
> toch vooral West- en Oost-Vlaanderen, dat er nu
> zelfs geen passage meer is door West-Vlaanderen
> waar talrijke van onze wielerkampioenen en
> flandriens vandaan komen doet mij toch een beetje
> zeer.
>

Een klein stukje door West-Vlaanderen dan toch: Avelgem, na de laatste keer Paterberg.
Andere Peter 30 november 2016 23:37
Eens met Sub dat het uitblijven van een passage in West-Vlaanderen vreemd is. Ach, dat zal volgend jaar wel weer anders zijn. Ik vind het prima dat ze het karakter van de koers behouden maar daarbinnen veel variëren in parcours. Beter dan die herhalende dubbel Muur/Bosberg. Die was te voorspelbaar geworden, met het zwaartepunt van de koers teveel op de Muur. Ik vind de parcoursdiscussies ook wel aardige voorpret en goede reclame.

Op deze manier heeft de Muur de functie die Het Bos heeft in Parijs-Roubaix. De finale open breken. Perfect.
Halve Belg 01 december 2016 09:55
De Muur zal de koers niet openbreken, te kort en er is veel tijd om terug te komen. vroeger brak de koers op de kwaremont maar dat kwam vooral omdat Pater en Koppenberg er meteen achter lagen en er vervolgens ook de eerste 20 km van organisatie geen sprake kon zijn door smalle wegen. Dat is in parijs-Roubaix natuurlijk hetzelfde.
Andere Peter 01 december 2016 19:08
Ik heb het niet gehad over definitieve plooi. Ik heb het gehad over open breken. Een serieuze afscheiding die daarna wordt rechtgezet hoort daarbij.
Halve Belg 01 december 2016 21:12
Die gaat er ook daar niet komen. Er zal gewoon a block naar boven worden gereden verwacht ik. De finale zal geopend worden vanaf de 2e keer Kwaremont. Op zich niks mis mee. Vorig jaar een prima koers gezien vanaf daar.
Sub Culture 02 december 2016 08:34
Intussen is ook bekend gemaakt dat vanaf 2018 Dwars door Vlaanderen zal gereden worden de woensdag voor De Ronde.
Mss geen slecht idee.
Komt mogelijk het deelnemersveld van DDV, al was dat de voorbije jaren al vrij sterk geworden, alsook dat van de driedaagse ten goede.

In een conservatieve sport waar men graag leunt op traditie vind ik het wel knap dat ze durven veranderen.
cyclingfreakske 02 december 2016 13:28
... die week zit het wel overvol.
Door de plaatsing van DDV in de kalender, zijn de organisatoren van Gent Wevelgem en de Panne helemaal niet blij.
het zou weleens voor een afname van de kwaliteit / deelnemers bij de Panne (was vorig jaar al duidelijk het geval)
Eerlijk gezegd gaan veel renners daar niet wakker van liggen, omdat de Panne altijd wel synoniem is voor heel veel valpartijen (zeker de passages aan tramsporen zijn gevreesd in het peleton)
Halve Belg 02 december 2016 13:53
Daar ligt ook het hele verhaal natuurlijk. De panne en Gent Wevelgem hebben er voor gekozen om niet op te gaan in Flanders classics en worden nu op deze wijze vakkundig de nek omgedraaid.
cyclingfreakske 02 december 2016 15:49
idd dat klopt... omdat ze een vorm van monopoly willen weerstan en vasthouden aan hun traditie.
De Panne loopt de meeste kans om van de kalender te verdwijnen.
Ook al omdat de financieele armslag al een tijdje krimpt.en de interesse van grote teams verminderd.
Gent-Wevelgem is nog altijd wel iets dat in de aloude wielrertraditie vastgeroest is en bij alle teams en renners of het verlanglijstje staat.... die hebben wel meer kans op overleven.
in wieleermiddens word weleens geopperd dat het schrappen van de Panne in WT, een gunstiger effect / meer evenwicht kan brengen op de huidge samenstelling van de periode Milaan-San Remo t/m Roubaix.
El Chaba 04 december 2016 17:38
"het schrappen van De Panne in WT".
Wat bedoel je precies? De Panne is toch geen World tour?
cyclingfreakske 04 december 2016 20:58
je hebt gelijk. ik bedoel ook dat veel WT teams er als laatste "generale repititie" moeten starten maar er eigenlijk niet veel valt te halen voor renners die de RVV en Roubaix rijden.. In het verleden hebben ze vooral veel te verliezen gehad. (ik denk aan de talrijke valpartijen in de 3 daagse, een heel oud zeer)

ik zal het zo stellen :
als WT teams ipv de Panne te rijden met hun klassiekerploeg, ze links laten liggen zou dat meer balans brengen.voor de teams die de grote topmaand rijden.

Zo zal men bv een b-team in de Panne kunnen laten starten, en de topploeg enkel voor de grote eendag-wedstrijden periode,
Het voordeel is dat ze frisser gaan starten, zowel fysiek als mentaal en dat kan een wedstrijd ten goede komen.
De toppers winnen liever een DDV of E3 dan een 3 daagse vd Panne.

Het probleem bij de organisatie van de 3 daagse is dat z ealtijd mikken op de topteams voor het grote werk in die periode, en vorig jaar al duidelijk lieten verstaan geen genoegen met minder te willen nemen.
Indien die neerwaarste tendens van toppers toch doorzet, zit er een behoorlijk grote kans in dat ze het zaakje opdoeken.
de "nieuwe" kalenderaanpassing kan dat mogelijk versnellen.
dvritm 05 december 2016 03:39
Gent-Wevelgem niet in Flanders Classics ?
Halve Belg 05 december 2016 16:16
@drvitm, je hebt helemaal gelijk..... Gent-Wevelgem zit inderdaad wel in Flanders classics en de E3 prijs niet. Die zijn door het verplaatsen van Gent-Wevelgem hun zaterdag kwijtgeraakt... E3 heeft het grote voordeel dat het parcours veruit het dichtst tegen dat van de RVV aanligt en daardoor een streep voor heeft bij renners.
Miquel1983 07 december 2016 07:53
Ik denk inderdaad niet dat er veel zal gebeuren op de Muur, maar toch mooi dat ze hem in het parcours hebben opgenomen. Op basis van zwaarte van de heuvel en traditie wel een slechte zet.

Overigens ben ik van mening dat de finale van de laatste paar jaar attractiever is dan de laatste periode van de Muur / Bosberg. Dat duo in de finale was op zich prima, maar in de 30-40 kilometers daar voor was het parcours te makkelijk. Te weinig kasseien en Koppenberg te ver van de finish, waardoor veel weer samen kwam voor de Muur. Nu heb je een zwaardere aanloop naar Kwaremont en Paterberg door Koppenberg op 44 km van finish en vervolgens ook nog Taaienberg en Kruisberg.
Halve Belg 07 december 2016 13:42
Het mooie van het oude parcours was dat de beslissing tussen Kwaremont en Bosberg eigenlijk overal wel kon vallen. Het was altijd een mooi spel tussen komen ze nog terug en wat gebeurd er vooraan.
Nu is het toch a blok naar de 2e Kwaremont en dan naar de koppenberg. Als je daarna niet mee bent is terugkomen er niet meer bij. Doordat daar iedereen op zijn tandvlees zit krijg je wel een heel interessante situatie tussen Koppenberg en laatste Kwaremont.

Ik heb de laatste 3 jaar ook een heel mooie koers gezien op het nieuwe parcours, het feit dat je buiten het verdwijnen van de Muur er eigenlijk niks meer over hoort zegt ook wel genoeg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen