Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Beste Nederlandse wielerjaar?

Gepost door Clasicomano 
Clasicomano 15 december 2016 19:13
Een maat van me is vanuit het niets 2 jaar geleden begonnen met het volgen van wielrennen. Zeker vanuit chauvinistisch oogpunt een goed moment nu het Nederlands wielrennen aardig aan het opkrabbelen is. In z'n euforie vroeg hij me vandaag of er überhaupt in de geschiedenis van de wielersport een beter Nederlands wielerjaar is geweest dan afgelopen jaar. Natuurlijk kan deze vraag met 'ja' beantwoord worden. Ikzelf dacht gelijk aan 1980 met het succes in de tour (eindzege + 11 ritzeges), maar ik besef me dat er veel meer echte gloriejaren zijn geweest, echter had ik er nooit zo over nagedacht, en ben ik benieuwd welk jaar jullie beschouwen als het beste Nederlandse wielerjaar, en vooral ook waarom.

Dus brand los...
Koppi 15 december 2016 19:31
1983, Rooks in LBL, Kuiper PR, Winnen en Lubberding op 3 en 10 in de Tour en daar etappezeges voor Oosterbosch (2), Winnen, Lubberding en Pirard. Dat was ook geen slecht jaar (en ik vergeet vast wat zeges).
(Overigens, het is 'ik besef' zonder me.)
Aanvulling: Raas won de RvV, Kuiper werd 5de in de Vuelta, Van der Poel 2de op het WK.
Nog een aanvulling: Van Vliet won Gent-Wevelgem en de Vierdaagse van Duinkerken, Raas Kuurne-Brussel-Kuurne, Knetemann de Ronde van de Middelandse zee, Oosterbosch de Ster van Bessèges, Priem de Driedaagse van De Panne en Zoetemelk won, hoe kon ik hem vergeten, de Ronde van de Haut Var.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2016 15:19 door Koppi.
Zorro 16 december 2016 06:50
@Clasicomano, heeft je maat geen google?
Lucho Herrera 16 december 2016 09:58
1988 was ook wel een aardig jaar

Criterium International: Erik Breukink

Ronde van het Baskenland: Erik Breukink

Luik Bastenaken Luik: Adrie van der Poel

Amstel Gold Race: Jelle Nijdam

Giro: Breukink 2e + ritzege

Tour de France: Rooks 2e + winnaar bolletjestrui. Breukink witte trui. Peter Winnen 9e in het klassement. 7 Nederlandse ritzeges + ploegentijdrit Panasonic

Ronde van Spanje: 6 ritzeges Mathieu Hermans

Parijs Tours: Peter Pieters
Shinzawai 16 december 2016 10:42
Lijkt me het beste jaar sinds de EPO-tijd.
Arsimo 16 december 2016 10:56
1988 was ook die in mijn hoofd schoot. In aanvulling op jouw lijst:
- Gerard Veldscholten won Romandie dat jaar.
- Gert-Jan Theunisse won San Sebastian
- Johan vd Velde won puntentrui in de Giro.

Als Nederlands wielerjaar is 1988 in de praktijk wat ondergesneeuwd geraakt omdat het ook een van de beste, zo niet het beste, Nederlandse voetbaljaar was (EK + EC1 met PSV) en het al begon met de verrassende drie maal goud van Yvonne van Gennip op de Winter OS.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2016 10:58 door Arsimo.
Arsimo 16 december 2016 11:03
Bijzonder was natuurlijk ook 1975, met deze onder oude Nederlandse wielerfans legendarische foto:

Eindhovuh 16 december 2016 11:53
Bizar goed jaar inderdaad.
Die van Gennip zou als wielrenster ook tamelijk verdacht zijn geweest. Maar gelukkig doen schaatsers alles op een boterham met pindakaas...
ton duk 16 december 2016 14:59
Voor mijn tijd maar ik kom , al gokkend, tot Kuiper,Oosten-Haege, Den Hertog, ? , Schuiten(?) en ?
gr
Koppi 16 december 2016 15:05
Cees Priem, de tweede man van links?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2016 15:09 door Koppi.
Cecchini 16 december 2016 15:13
Gaby Minneboo (stayeren) en André Gevers (amateurs). Nu nog die ene bloedmooie vrouw.
Cecchini 16 december 2016 15:15
Tineke Fopma !!
ton duk 16 december 2016 15:37
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tineke Fopma !!

Fopma....Fopma....oh ja, Everett, de basketballer
gr
Andere Peter 16 december 2016 18:10
In 1988 vonden we ook een beetje dat het maar een onderbezette Tour was. Post-Hinaulttijdperk. Lemond was weggevallen door een schot hagel, Roche had blessureleed, Fignon ook, JF Bernard werd gezien als groeibriljant maar viel uit, Indurain was nog anoniem, Herrera was niet top, etc.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2016 18:14 door Andere Peter.
sijbriskie 19 december 2016 14:52
Ook daarbij vermeld mag worden de zege van Rooks op Alpe d'Huez en zijn winst in het combinatieklassement. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen