Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgisch Sportman van het Jaar

Gepost door Anony 
Anony 17 december 2016 22:12
In Vorst heeft de Belgische Beroepsbond van Sportjournalisten zijn trofeeën uitgereikt. Onze olympische kampioenen waren de overduidelijke laureaten: renner Greg Van Avermaet is de Sportman van het Jaar, zevenkampster Nafi Thiam de Sportvrouw.

Greg Van Avermaet had met 1.187 punten een duidelijke voorsprong op zwemmer Pieter Timmers, die zilver haalde op de 100m vrije slag in Rio. "Dit is de mooiste trofee van de laatste weken en ook de moeilijkste. Ik ben heel blij. En als ik de erelijst zo bekijk ook heel trots dat ik de beste sportman van het land ben."


Mooi. Terecht. Fier. Op naar 2017!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2016 22:13 door Anony.
ton duk 18 december 2016 12:46
Zeer terecht, die titel van Nafi Thiam
Ze klopte de gedoodverfde kampioene !!
gr
veluweracer 19 december 2016 03:14
Een jaar eerder nog 11de op het WK. En dan Ennis-Hill verslaan. Zeer sterke atlete.
Meneer 60% 19 december 2016 19:21
Ben geen fan van Greg, maar in Rio heeft hij één van de meest bijzondere wielerprestaties van 2016 neergezet. Op zo'n parcours had ik hem niet verwacht. Meer dan terechte titel. In België is de keuze wel een stuk makkelijker dan bij ons, touwens.

Hamvraag: zouden Thiam en Greg ook de titel voor Benelux-sport van het jaar moeten krijgen. Thiam zeker, wat mij betreft. Zevenkamp vind ik een ultiem sportonderdeel. Weegt voor mij toch zwaarder dan toestelgoud bij het turnen. En Greg eigenlijk ook. Max Verstappen is qua internationale allure Van Avermaet wel voorbij, maar het gaat toch om winnen. En dat heeft Greg toch vaker en grootser gedaan.
Sub Culture 19 december 2016 22:15
Max Verstappen ... dat is gewoon de overtreffende trap van gemotoriseerde doping.
Kutsport. Niet zo kut als tennis, maar toch.
El Mik 20 december 2016 13:13
Max Verstappen is niet eens Limburgs sporter van het jaar winking smiley
Von Kármán 20 december 2016 13:40
En autorijden is ook geen sport.
ton duk 20 december 2016 16:57
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Max Verstappen ... dat is gewoon de overtreffende
> trap van gemotoriseerde doping.
> Kutsport. Niet zo kut als tennis, maar toch.

MAX won die race ook enkel en alleen omdat anderen uitvielen...dus dat zou geen prijs op mogen leveren
gr
Koppi 20 december 2016 17:24
@ Ton: er is ook wel eens een wielerwedstrijd gewonnen omdat anderen uitvielen.
Maar ik begrijp al die Maxeuforie ook niet. Hij schijnt wat auto's te hebben ingehaald. Tja, als je elke keer slecht start haal er altijd meer in dan wanneer je meteen op kop rijdt.
Snorfietser 20 december 2016 23:24
Ik weet niet zo goed wat de Luxemburgers inbrengen, maar Dorian van Rijsselberghe en Anna van der Breggen vind ik toch meer aanspraak maken op die Benelux titels.
Meneer 60% 21 december 2016 17:36
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sub Culture Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Max Verstappen ... dat is gewoon de
> overtreffende
> > trap van gemotoriseerde doping.
> > Kutsport. Niet zo kut als tennis, maar toch.
>
> MAX won die race ook enkel en alleen omdat anderen
> uitvielen...dus dat zou geen prijs op mogen
> leveren
> gr

Zelfde geldt voor Greg zijn olympische titel.
Maar goed, ik merk al dat de meesten hier geen allround sportliefhebbers zijn en er ook niet objectief naar kunnen kijken. Zal de vraag niet meer stellen.
JW 21 december 2016 22:48
Kan iemand zich Formule1 op de Olympische Spelen voorstellen ?
Een activiteit die daar absoluut niet voor in aanmerking komt kan toch moeilijk SPORT worden genoemd ?

Onbegrijpelijk deze keuze, meer dan lachwekkend zelfs.
Walnoot 22 december 2016 09:55
Eersteklas drogredenering. De reden dat F1 niet op de OS terecht zal komen heeft niets te maken met of het al dan niet een sport is, maar is simpelweg dat de F1 veel te duur is om te organiseren voor de Spelen. En dat de F1 de spelen ook totaal niet nodig heeft. Voor vrijwel geen enkele financieel echt grote sport zijn de Spelen van groot belang. Tennis uitgezonderd misschien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2016 09:56 door Walnoot.
JW 22 december 2016 10:05
Daar valt best wat op af te dingen. Zoals dat het met de F1 helemaal niet zo goed gaat.
Maar los daarvan: wat is het sportieve facet van autoracen ? Dat de ene auto harder gaat dan de andere ?
Walnoot 22 december 2016 10:26
Zeg je dat Max Verstappen geen sportman is?
El Mik 22 december 2016 10:48
In Duitsland werd wereldkampioen Formule 1 Nico Rosberg overigens pas derde in de sportman van het jaar verkiezing, achter Olympisch turnkampioen Fabian Hambüchen en triathleet Jan Frodeno.

Jan wie? Dat is nu zo'n sporter die als hij Nederlander was door Nederlanders gebagatelliseerd zou worden als dat zijn sport niet zo groot is en niemand buiten Nederland hem kent.

Ik denk dat er meer mensen triatlon, windsurfen of zwemmen beoefenen dan Formule 1 (stuk of 22? uit een stuk of 10 landen?) tongue sticking out smiley
Maar van mij mag Max best sportman van het jaar worden als hij de beste Formule 1 rijder ter wereld is, maar als hij die prijs nu al krijgt voor 1 Grand Prix winnen dan kan hij net zo goed nu alvast voor de komende 15 jaar deze prijs opgestuurd krijgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2016 10:50 door El Mik.
JW 22 december 2016 11:05
Als ik autorijden geen sport vind, dan kan ik toch moeilijk Verstappen als een sportman beschouwen confused smiley
Coureur vind ik eerder een (heel) zwaar beroep, waarbij extreem hoge eisen aan de beoefenaar gesteld worden. Maar dat geldt voor meer zware beroepen.
En heel erg bepalend voor de kans op succes is de beschikking over extreem goed materiaal (auto). Dat is zó schaars dat slechts een enkeling daarover kan beschikken.

Als racefietsen mochten worden voorzien van een motortje (mechanische doping) zou ik de berijder, zelfs als hij daarmee drie keer achtereen wereldkampioen zou worden, nog niet als sportman van het jaar beschouwen. En al helemaal niet als hij één keer met enig fortuin een race zou winnen, en daarnaast wat mooie klasseringen zou boeken.

In de hele reeks sportmannen van het jaar [ [nl.wikipedia.org]) ] past Verstappen in mijn optiek op geen enkele wijze.
Het is veel zeggend voor het niveau van deze hele discussie dat zelfs door veel mensen de kandidatuur van een darter (Van Gerwen) werd voorgesteld.
Van mij mogen ze stoppen met dit rare NPO Bobofeestje.
Hoge kijkcijfers zijn niet alles zaligmakend ....
Bromertà 22 december 2016 11:18
Goed zo, JW. Max Verstappen is een zwaar overbetaalde keembooi, ennuh,Jaap Eden draait zich om in zijn graf.


Jaap Eden stierf in Haarlem op 51-jarige leeftijd als een berooid en eenzaam man. Om zijn begrafenis te bekostigen moesten de nabestaanden zelfs zijn medailles en bekers verkopen. Enige jaren na zijn begrafenis werd, op initiatief van de sportjournalist Leo Lauer, een groot grafmonument voor Eden opgericht aan de centrale laan van de Algemene Begraafplaats aan de Kleverlaan in Haarlem. Eden werd in dit graf herbegraven. Hij rust er met zijn echtgenote. Op het graf staat hij afgebeeld als sportheld.

[wiki]
Horsie is back 22 december 2016 12:37
Ah, misschien vindt Horsie het wel jammer, dat niet Tom maar Max the next big thing werd van 2017.
Maar wat die tiener nu allemaal over zich heen krijgt. Heel verstandig om bij het Gala weg te blijven.

Wat noemen we sport? Dan moeten we eindelijk toch terug naar de oertijd.
Kleine dino's niet eerst strelen, maar hard wegsprinten voor mama, laat staan T Rex papa.
En zo lang mogelijk door blijven lopen. Je wordt vanzelf marathonloper.
Ook het aansteken van de (olympische) vlam is sport (nietwaar Ali?) om de wilde beesten weg te houden.
Speertje werpen, later kwam daar hamertje slingeren bij. De steeple chase was ook al een prachtige discipline.
Fierljeppen stond al lang hoog in aanzien voordat Friesland werd geboren.
Het wiel was nog niet uitgevonden, pas in de nieuwe steentijd. Alhoewel ik Fred .. Flintstone al eerder met vierkanten wielen zag racen.

En is autoracen sport dan? Ik zag Webber al op het wattbeest trainen, al mocht zijn prestatieniveau dan geen naam hebben.
Ik wist dat de dag zou komen, maar nu ben ik het wel eens met Walnoot.
Autoracen is natuurlijk topsport en ik moet eerlijk bekennen, dat ik naar geen enkele race kijk.
Sportman van het jaar is geen benoeming van de allerbeste sportman, want laten we wel wezen, dat is al jarenlang @@@@.
Dus qua uniciteit kan dit jaar niemand tegen Max Verstappen op.
Mocht hij in de toekomst WK worden dan is dit voor mij geen garantie dat hij opnieuw Sportman van het jaar wordt. Dus El Mik.

Met excuses voor Walnoot dat hij grensverleggend moest lezen. grinning smiley
Walnoot 22 december 2016 15:04
Van mij hadden ze de titel liever aan die Ferry Weertman gegeven, maar Verstappen geen sportman noemen slaat nergens op. Je 'beroep-argument' slaat kant nog wal. Wielrenner zijn is ook een beroep. En een wielrenner is ook een coureur. Autoracen heeft vrijwel alles in zich dat je van een sport kan vragen: zware fysieke inspanning, competitieverband, duidelijk regelgeving om vals spel te vermijden, enz. Je enige argument is dat materiaal extreem belangrijk is. Datzelfde geldt precies voor roeiers, fietsers, surfers, schaatsers, noem maar op. De verschillen zijn daar kleiner en minder doorslaggevend dan bij F1, maar nog steeds van niet te onderschatten belang.
Koppi 22 december 2016 18:31
'Voor vrijwel geen enkele financieel echt grote sport zijn de Spelen van groot belang. Tennis uitgezonderd misschien.' Tennis lijkt me nou juist een voorbeeld van een sport waarvoor de Spelen niet belangrijk zijn. Atletiek echter, toch de moeder aller sporter, kan niet zonder Spelen.
Koppi 22 december 2016 18:39
En ik dan, krijg ik geen excuses? Met enorm doorzettingsvermogen heb ik me door je nauwelijks te doorgronden tekst geworsteld, allengs vermoeider en geïrriteerder rakend. Heb er nu spijt van dat ik twee minuten van mijn leven kwijt ben.
Horsie is back 22 december 2016 19:42
Ik begrijp het @Koppi. Je bent pas één seconde voor twaalf op deze planeet terechtgekomen. Excusez-moi.
Apropos, snellezen is ook een tak van sport.
Luijt 23 december 2016 00:37
Ja Koppi, de knol oreert rustig verder. Daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. Of het nu Verstappen gaat of over diens collega Webber, hij weet die dingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2016 00:33 door Luijt.
ton duk 23 december 2016 11:56
Verschil met Duitsland en de 3e plek Rosberg is natuurlijk dat zij Schumacher e.a hebben gehad...

Impact MAX op ons sportjaar qua media-aandacht e.d is zeer groot
Wie keek niet de voetbalinterland Luxemburg-Nederland en schakelde steeds vaker over naar GP Brazilie....?
En ja, zijn volgende Sportmantitel kan nu eigenlijk alleen nog maar uitgereikt worden bij de WK-titel....

gr
Snorfietser 23 december 2016 17:35
Toch jammer dat mensen hier weer claimen dat autoracen geen sport is. fysiek ontzettend veeleisend. Ondanks dit en het feit dat ik verschrikkelijk heb genoten van Max' prestaties had ik toch liever gezien dat Van Rijsselberghe of Weertman er met deze trofee vandoor was gegaan. Zij hebben met Olympisch goud het allerhoogste in hun sport bereikt. Om dat te evenaren had Verstappen wereldkampioen moeten worden. Wat hadden zij nog moeten bereiken om verkozen te worden? Een logische uitslag zou ik vinden: 1. Van Rijsselberghe (zo je favorietenstatus waarmaken en met overmacht winnen) 2. Weertman 3. Kramer (heeft het hoogst haalbare in zijn sport bereikt dat mogelijk is in een niet Olympisch jaar) 4. Dumoulin 5. Verstappen.
JW 25 december 2016 14:29
Wie keek niet de voetbalinterland Luxemburg-Nederland en schakelde steeds vaker over naar GP Brazilie....?

Je onderschat het niveau hier.
Ik vind helemaal niks aan autoracen, en heb er afgelopen jaren helemaal niets van gezien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen