Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Roer om bij LOTTO-JUMBO

Gepost door Cecchini 
Cecchini 22 december 2016 11:37
Van de Telegraaf site

Een grondige evaluatie van de voorbije twee sportjaren heeft de afgelopen weken tot interne veranderingen binnen de schaats- en wielerploeg van Lotto-Jumbo geleid. Wakker geschud door zowel interne als externe kritische geluiden hebben de hoofdsponsors Lotto, Jumbo en BrandLoyalty geregeld met de verantwoordelijken Jac Orie en Richard Plugge om de tafel gezeten om de organisatie een nieuwe impuls te geven voor de komende twee jaar.
Om meer synergie tussen de schaats- en wielerploeg te creëren, is er in de organisatie een directeur geplaatst die op gelijk niveau als Orie (verantwoordelijk schaatsploeg) en Plugge (verantwoordelijk wielerploeg) staat. Niet alleen op het gebied van marketing- en organisatie moet er meer samengewerkt worden, maar ook qua training en kennisdeling zullen de krachten beter gebundeld moeten worden.

Christian Boelen, tot voor kort baas van Personal Car Lease, is als ad-interim directeur aangesteld. Hij werkte reeds bij de Contol Schaatsploeg samen met Orie en zat de afgelopen periode al als vertegenwoordiger van Orie in de Raad van Commissarissen van Lotto-Jumbo. Boelen wil deze functie als bruggenhoofd slechts tijdelijk vervullen. Ondertussen zoekt Lotto-Jumbo een nieuwe directeur.

Tactisch meesterbrein
Binnen de wielerploeg, die vandaag op het hoofdkantoor van de Nederlandse Loterij wordt gepresenteerd, zijn diverse veranderingen doorgevoerd. Nico Verhoeven richt zich weer helemaal op het tactische gedeelte. Hij zal veel meer wedstrijden in de ploegleiderswagen zitten en in de koers direct sturing geven aan de wielerploeg. Vanuit de renners kwam geregeld de opmerking dat ze de ‘oude Nico' terug wilden, die in zijn jaren bij de beloften en in zijn eerste jaren bij de profploeg voor de renners door het vuur ging, maar hen juist ook op hun plaats kon zetten. Doordat Verhoeven er de afgelopen jaren te veel functies bij kreeg, kon hij zich niet meer volledig richten op de taken waar hij juist zo sterk in was. Men hoopt nu dat Verhoeven weer uitgroeit tot het tactisch meesterbrein achter de wielerploeg.

Verhoeven zal ook de andere ploegleiders Frans Maassen, Addy Engels, Jan Boven, Grischa Niermann en Sierk Jan de Haan aansturen. Niermann en De Haan zijn nieuw in de technische staf en komen van de opgeheven Rabobank-opleidingsploeg. Niermann reed eerder dertien jaar voor het profteam van Rabobank. De Haan is in wielerland ook bekend als de vriend van olympische kampioene Anna van der Breggen. De Haan zal bij geel-zwart werkzaam zijn als ploegleider/trainer.

Merijn Zeeman zal sporadisch in de ploegleiderswagen te vinden zijn; hij gaat als performance manager de renners bijstaan in hun voorbereiding op de wedstrijden, en stuurt de trainers en het personeel aan bij het samenwerken met de coureurs. Over zijn tactische kennis in de koers waren er binnen de ploeg twijfels, terwijl de meeste renners zijn manier van coaching wel kunnen waarderen. Ook moet Zeeman zorgen dat er een betere samenwerking met de schaatsploeg komt.

De sponsors hebben er alle vertrouwen in dat de voorgestelde aanpassingen worden uitgevoerd en benadrukken dat ze niet dienen als schone schijn naar de buitenwereld.

De wielerploeg mikt in 2017 op de speerpunten Lars Boom (klassiekers), Steven Kruijswijk (Giro d’Italia), Robert Gesink (Tour de France) en sprinter Dylan Groenewegen. Om het vertrek van o.a. Wilco Kelderman, Sep Vanmarcke, Moreno Hofland en Mike Teunissen op te vangen, zijn o.a. Boom, Jürgen Van den Broeck en Stef Clement aangetrokken. Het sportieve doel voor 2017 is minimaal de prestaties van dit jaar te evenaren.
Jacco Banaan 22 december 2016 12:00
Mis de naam van Mathieu Heyboer in het stuk, maar die zal vast wel als trainer blijven werken voor de wielerploeg. Verder had ik eerder Addy Engels uit de ploegleidersauto gehaald inplaats van Merijn Zeeland. Engels heeft ondertussen al 2 rondes (1 van Giant en 1 van Lotto) naar de vaantjes geholpen.
veluweracer 22 december 2016 12:02
Van die Engelse benamingen voor de leiding krijg in al de rillingen.
Volgens mij wordt deze ploeg teveel als bedrijf benaderd. Met wel 10 figuren die zelf nog nooit een Koers gewonnen hebben maar wel veel mensen ontslagen hebben, veel gerestructureerd hebben, en een grote bek en een vet salaris hebben.
Dat is geen wielerploeg meer te noemen.
Dat is een onderneming met winstoogmerk.
Binnenkort aandelen uitgeven waarschijnlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2016 12:11 door veluweracer.
Arsimo 22 december 2016 12:14
Een profwielerploeg is een onderneming met winstoogmerk. Welcome to the real world.

Al geef ik je dat het inderdaad erg veel mensen lijken die een coach/leider/training/whatever rol in de ploeg hebben. Ik ben niet in een positie het te beoodelen maar mijn eerste gevoel was ook iets van "zijn die allemaal echt nodig?".
Sub Culture 22 december 2016 12:14
Performance manager zeg, amai.

De ploeg is verzwakt en moet zijn ambities bijschroeven met het oog op het komende seizoen.

Zou nog een hele uitzetting kunnen geven omtrent de ploeg zonder eigenlijk iets nieuws toe te voegen, maar wel doorspekt met de nodige clichés, tikfouten en de schijn opwekkend dat ik een insider ben, maar dat laat ik graag aan anderen over.
Prikdude 22 december 2016 12:21
Het roer gaat om, naar kantje boord?

Lease auto's als Clement en Vandenbrouck hebben niet bijgedragen aan het prestatievermogen van dit middenklassertje. Netto zal Boompje Beestje dus Vanmarcke's prestaties moeten evenaren. Dat is uitgesloten tenzij de voorzienigheid zijn neus in een vette botervis wiegt (lees: Roubaix). Of belandt Gesink pardoes op het Tourschavot?

Awel, het minste stuurlid zingt voortaan weer vanaf de wal, daar in het kleine café van het bijschaven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2016 12:23 door Prikdude.
Jacco Banaan 22 december 2016 12:51
Is er ook nog bekend of er wijzigingen zijn in de medische staf?
Inigo 22 december 2016 13:12
"Performance manager" wat een grap.
Gelukkig zijn er voor de chauvinistische fans tegenwoordig ook renners die het bij andere ploegen een stuk beter doen. Hup Tom. Hup Niki. Hup Wout. En dan vergeet ik er vast wel weer een.
ton duk 22 december 2016 13:39
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
Netto zal Boompje Beestje dus
> Vanmarcke's prestaties moeten evenaren.

Netto is dat dus iets belangrijkers winnen dan de Ster ZLMtour....wordt lastig dus
gr
ton duk 22 december 2016 13:39
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Performance manager" wat een grap.
> Gelukkig zijn er voor de chauvinistische fans
> tegenwoordig ook renners die het bij andere
> ploegen een stuk beter doen. Hup Tom. Hup Niki.
> Hup Wout. En dan vergeet ik er vast wel weer een.

ja, Hup Maurits
gr
Carlos Danger 22 december 2016 14:01
Wat TLJ nodig heeft is een PIM.
Jacco Banaan 22 december 2016 14:26
Wellicht dat ze bij Lotto Jumbo Stefan Matschiner voor een paar maanden kunnen inhuren. Maken ze hem voor het gemak maar Performance managergrinning smiley
Horsie is back 22 december 2016 14:26
Dus Gesink wordt rittenkarper. Hij hoopt meerdere vissen te verschalken.
Prikdude 22 december 2016 14:31
Persistente Infuus Mentaliteit?
Prikdude 22 december 2016 14:33
Gezien Booms overweldigende zegelijstje van dit jaar inderdaad geen sinecure (maar doelde natuurlijk op Vanmarcke's kinderkopconstante).
D. Marrage 22 december 2016 14:35
Quote
Sub Culture
Zou nog een hele uitzetting kunnen geven omtrent de ploeg zonder eigenlijk iets nieuws toe te voegen, maar wel doorspekt met de nodige clichés, tikfouten en de schijn opwekkend dat ik een insider ben, maar dat laat ik graag aan anderen over.
smiling smiley
Walnoot 22 december 2016 14:55
Zolang ze bij de wielerploeg types als Delahaije rond hebben lopen die denken dat je wielrenners vooral moet laten proberen om zo lang mogelijk een hoog vermogen weg te trappen, hebben ze van het schaatsen weinig meer te leren. Daar werkt het natuurlijk wel, maar in het wielrennen moet je meer kunnen als je veel wil winnen. Tenzij je absolute wereldtop in huis hebt qua kopman en knechten.
Frederik D. 22 december 2016 15:27
Mijns inziens moet je juist beide subploegen goed van elkaar onderscheiden. En proberen te werken met zo min mogelijk bovenbaasjes. Is ook voordeliger. En hoe mooi trainingen in het lab ook zijn, de beste trainingen zijn toch de wedstrijden zelf. Al zou het zijn om de koers te leren lezen. En verder, hoed je voor managementfilosofietjes. Die maken meer stuk dan je lief is.
Frederik D. 22 december 2016 15:30
Nou ja, een goudvis wordt Gesink nooit. En zeker geen haai.
Shinzawai 22 december 2016 15:38
Het kan wel eens een teleurstellende Tour gaan worden voor Lotto-Jumbo. Dylan Groenewegen heeft heel veel talent, maar ik verwacht dat hij nog niet is opgewassen tegen mannen als Kittel en Cavendish in de hectische Tour. Daarnaast zal Gesink moeten erkennen dat een etappe winnen door Elissonde en Silin te kloppen toch wat anders is dan de strijd aangaan met mannen als Costa en Majka. Niet dat ik een beter plan zie voor de ploeg, maar ik hoop in ieder geval dat Gesink niet zijn hele seizoen in dienst gaat stellen van de kleine kans op een ritzege.
Goozzer 22 december 2016 18:17
Je zou het natuurlijk ook kunnen omdraaien. Met Engels is er juist twee keer bijna een grote ronde gewonnen...
Goozzer 22 december 2016 18:18
Om dat te bepalen stellen we een extra directeur aan...
Eindhovuh 22 december 2016 18:20
Uiteindelijk zijn al die extra begeleiders veelal onbewezen kostenposten.
Er zullen best een paar renners baat bij hebben, maar net zo veel niet.
De kwaliteit van de selectie bepaalt het succes, niet de ploegleider of andere legale begeleider.
Koppi 22 december 2016 18:48
'...maar dat laat ik graag aan anderen over.'grinning smiley
Waar blijft die ene andere, nou we 'm hard nodig hebben voor de juiste duiding?
Carlos Danger 22 december 2016 20:32
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Persistente Infuus Mentaliteit?


Permanent Injection Modus
cyclingfreakske 22 december 2016 22:05
ik zie dat ze daar bij de afdeling trainers en "performance", de balast wel aan boord houden.....
bij de funcite van Mathieu Heijboer als "high performance manager" stel ik me vragen..... de man met de meeste ervaring en kennis aan boord - en evenals in 2016 voor duidelijke verbetering zorgde in prestaties - is gepasseerd,
de minste eruit blijft dus ook nog aan boord na al zijn "experimenteren" tot 2015.... nice thumbs down
het is niet enkel een ploegleider die de koers moet kunnen lezen, maar ook de trainers die de renner moet kunnen lezen... en dat is er nog steeds maar 1 die dat kan. dus hier geen verbetering.
nesoor 23 december 2016 15:43
Blijf hakken op lotto. Jumbo jongens
NielsJ 24 december 2016 00:01
Zoveel zure mensen hier... Was het maar al maart.
veluweracer 24 december 2016 11:45
Het is ieder zijn goed recht om 1 ploegje te hebben waar je lekker op kunt vitten. Bij mij is dat die Belgische criminele organisatie geleid door Don Lefevere.
Ridder Kale Knikker 24 december 2016 12:15
Daar sluit ik me bij aan Veluwracer. Maar daar staat tegenover dat Subculture wel mijn favoriete prikker is, ook al lijkt dat haaks op elkaar te slaan.

Het gezanik over Lotto Jumbo vind ik op dit prikbord vaak onterecht. Men vergeet dat het budget van deze ploeg marginaal is en dat het sowieso knap is dat de ploeg is gered uit de inboedel van de Rabobank. Ze presteren naar vermogen en dat is meer dan behoorlijk. Ik kijk weer vol vertrouwen uit naar het nieuwe seizoen!
Tinuz 24 december 2016 20:08
Ik sta weer bol van het vertrouwen. Mooi nieuw pakkie, en de fietsen lijken ook op acceptabel niveau.
Een paar goede aankopen waaronder een zeer gretige en gedreven Lars Boom.
Van talenten als Groenewegen, Olivier, Bouwman, Roosen en Tolhoek verwacht ik een stap vooruit.
Shinzawai 25 december 2016 01:13
Zijn er meer ploegen waar het constant zo onrustig is in het managementteam?
bakfiets 25 december 2016 09:38
twan casteleijns van baby dump naar giro (respect) , dan hoop je dat die jongen dit jaar een mooie stap kan zetten.
cyclingfreakske 26 december 2016 01:22
enkel binnen de staf blijven ze bepaalde elementen behouiden die beter plaats gemaakt hadden voor beter.
En sommigen worden gewoon gepasseerd ondanks al hun kunde. de ploeg mag op papier sterker zijn, de staf lijkt me grotendeels nog even bedenkelijk.en mooie verzonnen functienamen zullen er nks aan veranderen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen