Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Te weinig nederlandse profwedstrijden?

Gepost door Sjoerd102 
Sjoerd102 03 januari 2017 12:04
Valt het aantal nederlandse klassiekers op profnivo niet wat tegen (World Tour, .HC of .1 koers.
Wellicht mis ik er her en der eentje: maar ik tel alleen
De Ronde van Drenthe
Volta Limburg Classic
Amstel Gold Race
Veenendaal Veenendaal

En als meerdaagse wedstrijden alleen de Ster ZLM toer en de Eneco tour.

Redelijk weinig voor een land waar wielrennen toch wel een A Sport is. Of vergis ik me daarin?
ton duk 03 januari 2017 12:25
Nee, daarin vergist uwes zich niet
Heel jammer zelfs sad smiley

Naast de huidige Topcompetitie zou ik een Proftopcompetitie zeer toejuichen
Elke provincie zijn koers (6 voorjaar-6 najaar) en dan live-uitzending op de regionale zenders
gr
Arsimo 03 januari 2017 12:44
Er zijn geregeld pogingen gedaan om meer koersen op .1 of hoger te organiseren in Nederland maar in regel verdwijnen die na een paar keer als de eerste sponsor(s) er mee stoppen en geen (voldoende) opvolgers gevonden worden:

Voorbeelden:

- Groene Hart (in begin voorjaarklassiekersperiode)
- Two Ports classic (of hoe die ook heette, R'dam-Antwerpen en vv)
- GP Wielerrevue (lang geleden in februari, de woensdag voor de omloop)
- Elfstedentocht (nog langer geleden, nog van Benthum weer een echte won. Ironisch werd een van de edities van GP Wielerrevue gelijk met een van de elfstendentochten van van Bethum gehouden - geen hond die op die dag zich voor de GP Wielerrevue interesseerde, beetje pech)
Ger 03 januari 2017 13:05
Doe deze 2 er ook nog maar bij.

New Energy Tour (1.1) 20-05
Slag om Norg 1.1 13-08



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2017 13:26 door Ger.
Olano 03 januari 2017 13:38
Ik heb het idee dat dit voor de vrouwen er juist weer meer zijn.
Shinzawai 03 januari 2017 15:12
Eneco Tour telt ook eigenlijk maar half. Het lijkt erop dat Nederland er beter in is om starts van grote rondes binnen te halen dan zelf koersen neer te zetten.
ton duk 03 januari 2017 15:12
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zijn geregeld pogingen gedaan om meer koersen
> op .1 of hoger te organiseren in Nederland maar in
> regel verdwijnen die na een paar keer als de
> eerste sponsor(s) er mee stoppen en geen
> (voldoende) opvolgers gevonden worden:
>
> Voorbeelden:
>
> - Groene Hart (in begin
> voorjaarklassiekersperiode)
> - Two Ports classic (of hoe die ook heette,
> R'dam-Antwerpen en vv)
> - GP Wielerrevue (lang geleden in februari, de
> woensdag voor de omloop)
> - Elfstedentocht (nog langer geleden, nog van
> Benthum weer een echte won. Ironisch werd een van
> de edities van GP Wielerrevue gelijk met een van
> de elfstendentochten van van Bethum gehouden -
> geen hond die op die dag zich voor de GP
> Wielerrevue interesseerde, beetje pech)

Ander voorbeeldje : GP Erik Breukink ...3daagse koers toch ?
gr
Arsimo 03 januari 2017 15:16
Klopt. Zeer korte maar wel mooie erelijst: [nl.wikipedia.org]
ton duk 03 januari 2017 15:32
Er hangt bij Ma DUK nog een bord in de tuin...500 meter Tussensprint..van die koers 2003
gr
El Mik 03 januari 2017 16:14
Het is jammer dat de Ronde van Nederland is opgeofferd voor de ENECO Tour. Dat was een mooie ronde met historie en een meestal een behoorlijk startveld.
Carlos Danger 03 januari 2017 16:21
Holland is geen koersland. Nooit geweest.
Sjoerd102 03 januari 2017 16:25
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Holland is geen koersland. Nooit geweest.

Noord en Zuid Holland bedoel je???
Arsimo 03 januari 2017 17:25
Ten opzichte van Vlaanderen klopt dat. Misschien ook ten opzichte van enkele Franse regio's. Maar in vergelijking met de rest van de wielerlanden is Nederland / Holland een echt koersland.
Eindhovuh 03 januari 2017 17:29
Nederland is te klein, te plat en te volgebouwd voor veel grote koersen. Door de regeldruk wordt het er ook niet makkelijker op.
Koppi 03 januari 2017 17:46
Al was het geen grote klassieker, de Ronde van Gendringen/Dwars door Gendringen mogen we ook niet vergeten. Bij dezen.
Linkebal 03 januari 2017 17:56
Te plat vooral idd. De tv-kijker zit niet te wachten op voorspelbare sprinterskoersjes.
Pyama 03 januari 2017 19:50
Waarom zou wielrennen een A sport zijn?
Jacco Banaan 04 januari 2017 07:43
9 van de 10 koersen eindigd in een massasprint. Voor de kijker geen bal aan. Ook de reden dat bepaalde profwielrenners juist in Nederland prof zijn geworden terwijl als ze in Spanje waren geboren en zouden koersen nooit never prof zouden zijn geworden. Omdat ze geen drempel overkomen. Reken ik de helft van de Roompot selectie in mee.
ton duk 04 januari 2017 07:48
omdat dat zo is....

Bij alle overheden/ organisaties die subsidie verstrekken ( Rijk, Noc-Nsf,Provincies e.d) heeft Wielrennen die A -status
Ook bij de NPO is Wielrennen een A-sport qua tv-tijd....

gr
Sjoerd102 04 januari 2017 09:37
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Te plat vooral idd. De tv-kijker zit niet te
> wachten op voorspelbare sprinterskoersjes.


Je kunt langs het Ijsselmeer volgens mij prachtige (waaier)koers uitzetten.
Leeuwarden - Amsterdam (Via Afsluitdijk)
Amsterdam (Via Houtribdijk) naar Urk en Lemmer.
Om daar af te sluiten met een korte tijdrit. van Lemmer naar Stavoren. al hoewel dat ook al rond de 30km is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2017 09:37 door Sjoerd102.
Aerts 04 januari 2017 09:55
Ploegen max 4 renners.
Afstand boven 200 km.
Koers niet in beschutte gebieden.
Geen oortjes.

Dan wint er altijd een brute renner.

En anders kunnen we nog toevoegen dat je alleen zelf je fiets mag repareren en moet de televisie het in zwart/wit beelden uitzenden.
Eindhovuh 04 januari 2017 10:04
In Baskenland is het pas een AAA sport jonguh!
Arsimo 04 januari 2017 12:04
Als men een koers in Nederland wil opzetten dan lijkt mij ook dat ze moeten streven naar een kleine kans op massasprints. Tuurlijk, het kan een keer gebeuren en dat is ook niet erg, maar niet dat het bij voorbaat al het default scenario is.

Zoals die Two Ports koers - op zich niet onaardig maar doe het dan op een tijdstip in het jaar dat de kans op waaiers groot is.

Dus voor een grote profkoers in Nederland:

- zoek route en plek op de agenda met grote kans op waaiers en dat ook tot dicht bij de finish
- en/of zoek route met apart wegdek. Ronde van Drente is er een, maar misschien is er in Nederland nog iets mogelijk die inspeelt op de mode met grindwegen zoals Strade Bianche en enkele koersen in Vlaanderen en Frankrijk?
- en/of hellingen in Limburg en mindere mate Veluwe
- nog iets anders bijzonders met het parkoers te verzinnen?

En de plek op de agenda is essentieel voor succes op langere termijn. Maak het op een of andere manier aantrekkelijk dat er voldoende grote ploegen en voldoende toppers aan de start willen komen, en dat bij voorkeur zonder met geld te hoeven strooien. Maak het een gunstige voorbereidingskoers voor grote wedstrijden (zie het relatief grote succes van de ZLM tour als Tour voorbereiding voor de sprinters) of op een andere manier direct op eigen merites een aantrekkelijke koers op de agenda. Moeilijke opgave maar noodzakelijk.
Luijt 05 januari 2017 12:40
"De slag om Norg"
Carlos Danger 05 januari 2017 13:27
'De slag om Slinger'
Walnoot 05 januari 2017 16:44
Als je hier kijkt, [www.uci.ch], zie je dat Frankrijk en Belgie aan kop gaan met zo'n 100 koersen. Dan komt er een hele tijd niets, vervolgens Nederland, Italie en de VS dicht op elkaar met een dikke 50 koersen ieder, en vervolgens weer heel lang niets. Compleet andere criteria om op de lijst te komen dan de TS hanteert, maar laat toch wel degelijk zien dat er in Nederland veel koers is. Op topniveau bij de mannen is het niet heel veel inderdaad, maar met een meerdaagse WT-koers en de AGR doen we het beter dan pak 'm beet Duitsland en Engeland. Niks om je voor te schamen.

Dat wil niet zeggen dat een leuke waaierkoers niet gewenst is, ik stem voor. De zaterdag na het WK lijkt me wel een leuke, begin oktober. Kan het best eens spoken.
ton duk 06 januari 2017 10:25
Ronde van Midden-Zeeland...later Delta Tour...nu alweer 2 jaar ter ziele...
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen