Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Schijfremmen niet gevaarlijk voor varkenspoten...

Gepost door JW 
JW 06 februari 2017 20:51
Boonen is er dol op, maar hoe gevaarlijk zijn schijfremmen nu eigenlijk? Wij deden de test!


Tom Boonen (36) koerst in zijn laatste voorjaar met schijfremmen, een innovatie die hij de grootste verbetering aan fietsen noemt “die hij doorheen zijn carrière heeft gezien”. Toch zijn zogenaamde ‘disc brakes’ controversieel. Zijn schijfremmen nu gevaarlijk of niet? Wat zijn de voor- en nadelen? Wij deden de test. Met een varkenspoot...

Tom Boonen koos dus voor schijfremmen en zegt niet te begrijpen waarom er zoveel gedoe over is (zie lager). Over de technische meerwaarde van schijfremmen – een technologie die overkomt van het mountainbike - bestaat alvast geen discussie. Het is niet voor niets dat veldrijders en mountainbikers de overstap al (langer) maakten.

“De remafstand is korter, betrouwbaarder en agressiever”, aldus Davy Commeyne, ex-prof bij ondermeer Palmans en Landbouwkrediet en momenteel uitbater van Peloton Bike Store. “Maar je kan ook met lichtere velgen werken aangezien er geen remblokjes meer op die velg komen. Bovendien zijn ze ook bij regenweer betrouwbaarder dan de traditionele velgremmen.”

Waarom is er dan zoveel gedoe? Er zijn drie punten van kritiek. En wij deden dus de test.

Nadeel 1: het gewicht

Klimmers hebben voorlopig meer voorbehoud bij schijfremmen dan een klassieke renner als Tom Boonen door het ­gewicht. Schijfremmen zouden extra gewicht toevoegen. Voor klimmers is het minimale fietsgewicht van 6,8 kilogram echter heilig, terwijl voor klassieke renners als Boonen de stijfheid cruciaal is waardoor zijn fiets tot 7,8 kilogram weegt.

“Ze wegen inderdaad iets meer”, bevestigt Commeyne. “Tussen de 200 en 500 gram, afhankelijk van het model. Vooral voor klimmers voorlopig dus nog niet ideaal.”

Nadeel 2: het vervangen

Al veel relevanter voor Boonen is de tijd die nodig is om een wiel te vervangen bij een lekke band. Bij onze test (met een “quick release”) deed Davy Commeyne er drie seconden langer over. Drie seconden: dat is niet veel, maar kan uiteraard cruciaal zijn in de finale van een klassieker...

Wie met schijfremmen plat valt zonder volgwagen in de buurt, heeft bovendien wellicht weinig aan de neutrale wagen. De combinatie kader-as-wiel is zo specifiek dat het juiste wiel wellicht niet voorradig is of niet tijdig wordt gevonden.

Nadeel 3: het gevaar

Er was het incident met de Spaanse renner Fran Ventoso in Parijs-Roubaix vorig jaar. Hij liep bij een aanrijding een akelige snijwond op ter hoogte van de linkerknie. Veroorzaakt door de ‘rotor’ van een schijfrem, claimde hij. Daarover ontstond een discussie van welles-nietes, onder meer een lobbygroep van een aantal fietsconstructeurs voerde een onderzoek aan dat aantoonde dat de wond eerder door een tandwiel dan door een schijfrem was veroorzaakt.



Wij deden ook hier de test, uiteraard zonder een echte proefpersoon te blesseren. We haalden een varkenspoot bij de plaatselijke slager om zo dicht mogelijk bij een menselijk been te komen en hielden die varkenspoot tegen de draaiende rotor. En we moesten toch hard duwen om een snijwonde te krijgen: “Je hebt wel een wonde maar dat heb je altijd bij een valpartij, volgens mij kan je je veel harder blesseren wanneer je terecht komt op het tandwiel”, besluit Commeyne.

De UCI liet schijfremmen sinds 1 januari 2017 ook opnieuw toe op voorwaarde dat de gebruikte schijven afgeplat zijn en “geen hoeken van 90 graden” hebben, wat de kans op diepe vleeswondes aanzienlijk zou verkleinen.

Hoe denkt het peloton erover?

Schijfremmen zijn in het peloton dus weer toegelaten per 1 januari, maar weinig renners maken er op dit moment gebruik van. Renners zelf zijn dan ook verdeeld. Zo zijn Tom Boonen en Nikolas Maes, nog wel jarenlang kamergenoten, het in deze materie niet eens:

“Ik zie het nut niet”, aldus Nikolas Maes. “Remkracht is er altijd al genoeg geweest. Bij teveel remkracht begin je gewoon te slippen. Ik vind schijfremmen ook gevaarlijk: niet enkel voor snijwonden maar vooral omdat het de remkracht vergroot en zo de reactietijd van de renner verkort. Als je nu als renner een reactietijd van twee seconden krijgt, zal die gevoelig verkort worden door schijfremmen. Wat mijn inziens meer valpartijen zal betekenen. Zeker als we naar een ‘mixed’ peloton gaan. Uiteindelijk zijn ze ook zwaarder en minder aero dan de conventionele remmen en zal enkel dit er al voor zorgen dat ze niet snel geaccepteerd zullen worden in het peloton.”

“Schijfremmen werken gewoon beter, dat kan je niet ontkennen”, countert Tom Boonen. “Ze zijn gebouwd om één functie uit te oefenen: remmen. Terwijl een velg een velg en een rem tegelijk is. Alles wat snel gaat in de wereld, heeft schijfremmen. En een koersfiets is toch gebouwd om snel te gaan.”

“Ik zie ook het veiligheidsprobleem niet. Schijfremmen geven gewoon veel meer controle. Bij normale remmen trek je veel sneller alles dicht. Probeer het en je merkt het zelfs. Op dit moment duurt het inderdaad nog langer om een wiel te wisselen bij schijfremmen. Maar dat gaat om vier of vijf seconden extra. Akkoord, je moet een ploegwagen achter je hebben om geholpen te worden. (omdat de neutrale wagen niet de juiste wielen heeft, red.) Maar die technologie gaat alleen beter worden. Ik heb nu al een systeempje gezien waarmee je ook een wiel met schijfrem heel snel kan wisselen. De ingenieurs kunnen echt aan de slag met schijfremmen en dat is het grote verschil met conventionele remmen: daar is geen marge meer voor verbetering.”

Conclusie?

Alle voorbehoud ten spijt is iedereen ervan overtuigd dat schijfremmen de toekomst zijn. De fabrikanten zijn daarvan overtuigd en werken hard om de laatste (drie) punten van kritiek zo goed als mogelijk weg te werken.

Waar wel bezorgdheid over bestaat, is de huidige situatie in het peloton waar een minderheid met en de overgrote meerderheid voorlopig zonder schijfremmen rijdt. “Stel dat het straks fiftyfifty is”, verwoordt (klimmer) Bauke Mollema het. “Als iemand met schijfremmen alles dicht gooit, dan staat hij op tijd stil, maar knal ik er met mijn traditionele remmen wel tegenaan. Ik ben toch benieuwd of het goed gaat.”

[nieuwsblad.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2017 20:53 door JW.
cyclingfreakske 06 februari 2017 21:32
lachen met Boonen.... voordien was hij een van de grootste tegenstanders... zal wel een zak geld gehad hebben om mee te promoten.
hij was een van de grootste lawaaimakers toen enkele renners in een paar klassiekers en de Tour ermee reden en midden de groep even een "remtest" deden, met heel wat gevolgen. (Lefevre brulde net wat harder)
dat ze snijwonden veroorzaken, werd al vaak bewezen in de MTb wereld, waar zij al lang in gebuik zijn.
het grote nadeel is dat de blokjes vaak blijven hangen, en de rijder al snel doorheen de blokjes zit onderweg.

en vooral : Er word hier eventjes blind afgegaan op het gebruik in de mtb, waar de snelheid een pak lager is en de discs zogezegd weinig problemen kennen.
toch zijn ze er : plakkende blokjes dat zeer vaak voorkomt, kromtrekkende discs, problemen met de cilinders in de remmen, en o ironie, klachten van te sterk remvermogen aangaande de voorrem bij vrij extreme tot extreme afdalingen.


De combinatie vol-carbon velg en de remblokjes van het klassiek remsysteem met kabel, remt minder dan met een alu velgrand.
Helemaal bij nat weer en / of afdalingen. (Vaak bewezen en hoort nog altijd tot de voornaamste klachten bij afdalingen door langere remafstanden)

Als men ipv discs, nu gewoon overstapt naar hydraulisch remmen met een soortgelijk klassiek systeem- is de remkracht ook verzekerd, al helemaal met een aluminium boostertje erbij.
(Magura introduceerde rond 1996 de HS22 en HS33 in de MTB en kende weinig problemen en is nog steeds een van de betrouwbaarste systemen)
is de remkracht ook verzekers, blokjes gaan niet plakken en onderhoud is makkelijker en minder tijdrovend , en je word niet geconfronteerd met kromtrekkende discs na een lange afdaling..
Voordeel is dat het net nog wat minder weegt dan de disc-systemen. Klimmers gaan dus ook "voordeel" kunnen krijgen.

Het hydraulisch remsysteem met blokjes voor de racefiets bestaat ook al langer, maar is door het technisch bekrompen kransje in de teams weggeblazen.


btw : de snijwonde die de renner toen opliep, was niet van een tandwiel. het toenmalige testproduct stond vrij ver van het wiel en de renner was bij de valpartij vol op de disc gegaan (die ook krom stond door de impact)
Altijd knap dat zo'n grote renner je dan zo'n leugens tracht op te zadelen omdat er nu wel meer geld door oa Shimano word besteed aan de ploegen om met de discbrakes gaan rond te rijden....(SRAM is ook van Shimano, net als AVID en TRUVATIV)


het zogenaamde onderzoek dat Boonen aanhaalde, was dan ook gefinancieerd door Shimano !!!!
dat is net hetzelfde zoals Coca Cola een onderzoek liet doen naar hun suikerhoudende frisdranken en de impact op de gezondheid, om dan te beweren dat het geen enkele kwaad kon.... ze vergaten de 10.000en echt wetenschappelijke onderzoeken die het tegendeel beweerde aangaande hoog suikergebruik en gezondheid.
echt lachen..........



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2017 21:33 door cyclingfreakske.
bakfiets 07 februari 2017 09:05
helemaal eens hs 33 is een topsysteem de snellere e-bikes hebben het ook, en dat is echt een mooi systeem.
Bromertà 07 februari 2017 10:36
Een fiets met een disc is he-le-maal nisk. Le-lijk ook nog. Slager, heeft u zitvlees?

Wat zou Albert zeggen?
Zorro 07 februari 2017 11:58
Het nadeel van gewicht is totale onzin.
Je kunt het gewicht van de remmen compenseren met lichtere afmontage, zoals stuurpennen, zadelpennen, zadels, sturen, velgen enz.
Zodoende kan een racefiets met schijfremmen makkelijk naar de 6.7 kg. gebracht worden.
Bromertà 07 februari 2017 12:20
Nou ja, onzin? Totale onzin? Feit is dat zo'n schijf zwaarder is dan zo'n hoef. Bovendien steek je het wiel er niet zo makkelijk in, en is er bijzonder weinig ruimte tussen remblok en schijf; 0,4 mm of daaromtrent.

Hier een min of meer objectieve test.
bakfiets 07 februari 2017 14:17
eens met bromerta, en daar zouden hs33 wel een oplossing voor zijn.
bakfiets 08 februari 2017 08:58
er is nu ophef over een filmpje van reinier honig waaruit blijkt dat ze ook erg warm worden.
Carlos Danger 08 februari 2017 09:10
Varkenspoten.....wielerbenen.
JW 08 februari 2017 13:20
Tsja..er schijnt niet zo heel veel verschil tussen te bestaan....
cyclingfreakske 08 februari 2017 16:01
oud en bekend fenomeen, maar omdat de wegwielrennerij de mtb technologie toch steeds als het kneusje beschouwen, denker ze met dit soort "nieuwe" vaststellingen het wiel opnieuw te gaan uitvinden.
de mtb scene staat bol van dit soort medingen en klachten.... vandaar dat ik in de respons ook het kromtrekken van de discs aanhaalde.
op de weg met de snelheden van lange adfalingen, is dat snel gebeurd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2017 16:01 door cyclingfreakske.
JW 14 februari 2017 18:33
Rennersbond: “Meer dan zeshonderd coureurs tegen schijfremmen”

Door Youri IJnsen, dinsdag 14 februari 2017 om 18:30

De CPA, de internationale bond voor profrenners, heeft in een brief aan de UCI haar zorgen geuit over de hernieuwde intrede van schijfremmen in het peloton. Onder meer Tom Boonen en Marcel Kittel gebruiken het nieuwe remsysteem, maar niet iedereen is er weg van. “Meer dan zeshonderd renners zijn tegen de huidige schijfremmen”, stelt het CPA volgens Cyclingnews.



Zorgen
Het Engelstalige medium heeft een kopie in handen van het document dat de CPA op zondag verstuurde naar de UCI. Het belangrijkste zorgenpunt is het gevaar dat ontstaat bij verschillende remsystemen in hetzelfde peloton, waardoor ook de remtijd anders is. CPA-voorzitter Gianni Bugno heeft de brief ondertekend. Hij bekritiseert de UCI dat het tekortschiet om te luisteren naar veiligheidswensen van het grotere deel van de profrenners. Volgens de CPA zijn meer dan zeshonderd profrenners tegen schijfremmen in de vorm waarmee het materiaal in 2016 haar intrede deed.

De bennersbond had bovendien drie eisen gesteld bij de onderhandeling om de schijfremmen in 2017 opnieuw een kans te geven. Tot op heden is slechts aan een van die eisen voldaan: Boonen en Kittel reden met bollende randen in plaats van rechte. Van beschermranden om de schijfremmen is nog geen sprake. Daarnaast maken veel renners zich zorgen om het feit dat het gemengde peloton – de een wel op schijfremmen, de ander niet – gevaar oplevert. De CPA heeft het gevoel dat de UCI schijfremmen er doorheen wil drukken.

Tegenvoorstel
Omdat er volgens de CPA zo veel zorgen onder de profrenners zijn, komt de rennersbond met een voorstel. Het stelt voor dat alle renners in bepaalde koersen met schijfremmen rijden. Hierdoor moeten alle ploegen fietsen met schijfremmen beschikbaar stellen voor haar renners, zodat zij thuis en tijdens de training aan de schijfremmen kunnen wennen. CPA-secretaris David Chassot zegt dat zijn proef al in het huidige seizoen mogelijk is. Volgens Chassot heeft de UCI nog geen uitsluitsel over het voorstel gegeven. Ex-renner Paul Voß, die namens Duitsland in de CPA zit, pleit voor een proef niet eerder dan 2019.

Op die manier hebben fabrikanten namelijk de tijd om aan alle vereisten te voldoen. De logistieke problemen die zo’n proef oproept zijn groot. Daarnaast hebben niet alle fietsfabrikanten schijfremmen ter beschikking. Pinarello, het merk waar Sky op fiets, is daar een voorbeeld van. Het hele team rijdt op het Dogma F10-model, maar die zijn door Pinarello niet afgesteld met schijfremmen. Bovendien zijn er budgettaire problemen. Als de proef namelijk niet in een WorldTour-koers plaatsvindt, moeten ook alle uitgenodigde Continental-teams schijfremmen aanschaffen. Voor een semi-profploeg is dat heel duur.

‘Een grote valpartij en het is al te laat’
“Onze enige zorg is de veiligheid van de renners”, zegt Chassot. “Misschien maken we wel van een mug een olifant. Maar misschien stellen we ook wel een probleem aan de kaart die flinke gevaren oplevert. Als je een grote valpartij hebt, is het al te laat.” De schijfremmen deden in 2016 hun intrede in het peloton. Toen Francesco Ventoso naar eigen zeggen een fikse beenwond overhield aan een schijfrem van een Lampre-renner, schortte de UCI het gebruik van schijfremmen eerst op. De Spanjaard vergeleek schijfremmen met machetes. Vanaf dit seizoen is het weer mogelijk om ze in de koers te gebruiken.
[wielerflits]
cyclingfreakske 15 februari 2017 01:09
tegenvoorstel...... het lijktt wel een Belgisch politieke oplossing.... om te lachen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen