Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Grand Depart 2018

Gepost door Von Kármán 
Von Kármán 28 februari 2017 14:24
Zoals bekend vindt het Grand Départ van de Tour de France volgend jaar plaats in de Vendée. Dinsdagmiddag maakte de ASO meer details bekend over de start van de Tour 2018. Deze trekt namelijk over de bekende Passage du Gois, een 4,5 kilometer lange weg die het Île de Noirmoutier verbindt met Beauvoir-sur-Mer. Twee keer per dag staat het onder water.
Twee vlakke etappes en ploegentijdrit
De Tour van 2018 trapt af op het eiland Île de Noirmoutier en gaat dan via het Passage du Gois naar het vasteland. Na 195 kilometer ligt de eerste aankomst in Fontenay-Le-Comte. Op de tweede dag is er weer een vlakke etappe voorzien. Het peloton trekt dan van La Roche-Sur-Yon naar Mouilleron-St-Germain, over een totale afstand van 185 kilometer. Op de derde dag is Cholet de eerste afspraak voor de klassementsrenners. In en rond het Franse stadje wacht een ploegentijdrit van 35 kilometer. De vierde dag start in La Boule, waarna de karavaan uit de Vendée trekt. Die aankomst is nog geheim.

Armstrongs eerste Tour-zege
Hoewel het Passage du Gois in 2005 en 2011 ook al was opgenomen in de Tour, staat de passage uit de editie van 1999 nog op een ieders geheugen gegrift. Doordat de weg onder water had gestaan, ontstond er een glibberige ondergrond. Een massale valpartij volgde, waarbij Alex Zülle en Michael Boogerd de grootste slachtoffers waren. Klassementsleider Lance Armstrong ontsprong de dans, waarna er waaiers ontstonden. De Amerikaan zag Zülle uiteindelijk op zes minuten eindigen, terwijl de Zwitser uiteindelijk tweede in het eindklassement werd op zeven minuten van de Amerikaan.

Bekijk hier de beelden van de val, gemaakt door de NOS.

[wielerflits.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2017 14:25 door Von Kármán.
JW 28 februari 2017 18:09
Onzinnig om alleen vanwege het mooie plaatje die passage te nemen. Helemaal in het begin weliswaar, en dus waarschijnlijk (net als in 2011 ?) geneutraliseerd.

Ik ben wel benieuwd welke richting ze na die aanloop in de Vendée gaan kiezen.
Walnoot 28 februari 2017 19:52
Als ze hem niet in volle koers rijden lijkt me dit alleen maar een aanwinst. Voor de haters suggereer ik baanwielrennen en schaatsen. Lekker overdekt waven enzo.
Ziender Ogen 28 februari 2017 23:26
Idd. Mooie plaatjes zijn ook belangrijk als die slikstraat maar niet in de finale ligt.
Wat erger is is een ploegentijdrit. Ik haat ploegentijdritten tijdens wielerrondes.
Totale competitie vervalsing.....bah
El Mik 01 maart 2017 13:53
Ik vind het geen mooi plaatje, vrij saai eigenlijk.
Die weg kan niets toevoegen of ellende. In tegenstelling tot pakweg kasseien, die leveren ook risico's op maar wel grotere kans mooie koersbeelden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen