Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nieuwe klassieker in Zeeland in het najaar

Gepost door lodjan 
lodjan 28 februari 2017 21:14
Van WF:

De Tacx Pro Classic heeft de ambitie om de belangrijkste Nederlandse wielerkoers na de Amstel Gold Race te worden. De wedstrijd (1.1) is een doorstart van de Ronde van Zeeland en keert op zaterdag 14 oktober terug met een route over de Zeelandbrug en de Oosterscheldekering.

Na het succes van de Touretappe naar Neeltje Jans in 2015, zat Zeeland vorig jaar zonder profkoers. Kees Bal zorgde ervoor dat Tacx de koers adopteerde, waardoor deze in 2017 weer terugkeert op de kalender. “Ik kon het niet verkroppen dat na de Tour de Ronde van Zeeland de dupe is geworden”, legt de voorzitter van het organisatiecomité uit. “Ik heb mij voorgenomen om er alles aan te doen om de wedstrijd terug te laten keren. Tacx doet al erg veel voor de wielersport, maar hadden nog geen wedstrijd. Zij waren daar direct enthousiast over.” De nieuwe geldschieter tekende een contract voor drie seizoenen, met een optie voor nog eens twee jaar.
Sluitingskoers
De datum verhuisde op verzoek van Tacx van het voorjaar naar het najaar, precies tussen Parijs-Tours en de nieuwe WorldTour-koers Tour of Guangxi. “Het seizoen stopt in principe in oktober, maar doordat er een nieuwe koers in China bij is gekomen, is dit opgerekt,” legt de oud-winnaar van de Ronde van Vlaanderen uit. Ondanks het voortbestaan van de Sluitingsprijs Putte-Kapellen, heeft de organisatie de ambitie om de afsluiter van het Europese wielerseizoen te worden. ”We hebben van de UCI de toezegging dat we de komende vijf jaar op deze datum mogen blijven”, aldus Bal.

De wedstrijd is ambitieus. “Het is eigenlijk een schande voor Nederland dat er maar één eendaagse WorldTour-koers is. We starten als 1.1 en we hebben van de UCI de toezegging dat we volgend jaar 1.HC worden. Uiteindelijk willen we op termijn verder groeien naar de WorldTour.”

Naast een financiële injectie, zorgt Tacx ook voor een sterk deelnemersveld. Het Wassenaarse bedrijf sponsort zeven teams uit de WorldTour. LottoNL-Jumbo en Etixx-Quick Step staan in oktober aan de start, net als Roompot-Nederlandse Loterij. “Tacx heeft bij de ploegen die zij sponsoren het verzoek neergelegd of ze deel willen nemen en er is er nog niet een die aangegeven heeft dat het niet in het programma past. Ik denk dat we hier op papier het sterkste deelnemersveld ooit aan de start gaan krijgen”, aldus Bal.

Finish op Neeltje Jans
De laatste editie van de Ronde van Zeeland werd in 2015 verreden in Zeeuws-Vlaanderen. In 2017 wordt de wedstrijd ten noorden van de Westerschelde verreden. “Het is belangrijk dat je als wedstrijd je eigen identiteit behoudt. Op een gegeven moment zijn we na de fusie met het OZ Wielerweekend zelfs een driedaagse geworden. Ik heb dat altijd als een gemis ervaren”, zegt Bal. De Tacx Pro Classic start in Middelburg en finisht op Neeltje Jans, wat tijdens de Tour veel indruk maakte. “Prudhomme heeft eigenlijk onze ogen geopend. Hij vertelde ons: Wat jullie hier hebben is uniek. Een kering, een stuk land in zee. Dat is een aankomst die met iedere finish kan concurreren”, vertelt Bal.

De renners staat dit najaar een route van 200 kilometer te wachten. Na de start op het Abdijplein in Middelburg houdt het peloton kort halt bij het gedenkteken voor Wouter Weylandt, om vervolgens langs de kust van Walcheren via onder meer de boulevard van Vlissingen richting Zuid-Beveland te rijden. Over een afwisselend parcours van smalle dijken en brede wegen gaat het vervolgens via Yerseke en de Zeelandbrug richting Schouwen-Duiveland. Na een eerste passage over de finish volgen twee lokale ronden van 19,7 kilometer.

De wedstrijd heeft de nodige maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. “Op acht verschillende plaatsen kunnen motards en ploegleiderswagens de route afsteken”, legt koersdirecteur Patrick Tolhoek (de vader van profrenner Antwan) uit.

Rechtstreekse TV-uitzending
De Tacx Pro Classic wordt live uitgezonden door Eurosport en Omroep Zeeland. Naast de profkoers organiseert men op dezelfde dag in samenwerking met Golazo ook een toertocht, met afstanden van 30,70 en 130 kilometer.
Eddy Veen 28 februari 2017 21:35
Ik ga kijken, al was het maar om de plek(jes) waar ik tientallen malen op vakantie ben geweest weer te zien.
Blueprint 28 februari 2017 23:03
Nieuwe klassieker, dat klinkt best grappig.
Arsimo 28 februari 2017 23:12
Dat was ook het eerste wat ik dacht.

Het zou leuk zijn als de wedstrijd een succes werd. Er zijn de laatste decennia echter meer van deze initiatieven geweest (Elfstedentocht, GP Wielerrevue, Groene Hart, Rdam-Antwerpen vv e.a.) en die verdwenen allemaal na een handvol edities. Ben benieuwd of het nu anders loopt. Mijn adem hou ik echter niet in.
ton duk 01 maart 2017 09:01
Vanzelfsprekend juich ik dit toe. Elke HOLwedstrijd extra is er 1
Wedstrijdverloop zal in Zeeland altijd afhankelijk zijn van de weersomstandigheden !
Zeeland heeft natuurlijk wel de historie met de Ronde van Midden-Zeeland en daarna de Deltatour...

Meest blij ben ik met het gelijk instappen van Omroep Zeeland...
Drenthe,Mergelland en nu deze koers met uitzending op de regionale omroep...dat zie ik het liefst
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2017 09:02 door ton duk.
MarcoV 01 maart 2017 10:08
Heel goed initiatief, kan een hele mooie koers opleveren, en zo te lezen ook een goed totaalplaatje. Een mooie koers lukte zelfs met de Delta Ronde / Midden-Zeeland (en andere namen) vaak al in de zomer, en vast al helemaal in oktober.
Organisatie succes!
D. Marrage 01 maart 2017 11:10
Quote
WF
Cees Bal
Columbus SLX 01 maart 2017 11:43
Waarom gaan ze voor een 1.1 wedstrijd?

Het is een mooi initatief, maar op 1.1 mikken, dan zit je met die UCI world teams.
Die zal je nooit ECHT enthousiast krijgen, denk ik. En het maakt de kans groter dat ze de boel gesloten houden.

Als voor 1.2 zou gaan... heb je een lager deelnemersveld, maar wel met ploegen die het prachtig vinden dat ze de kans krijgen.
(en mss daardoor een minder voorspelbare koers)

1.2 One-day race
==============
UCI professional continental teams of the country
UCI continental teams
National teams
UCI foreign professional continental teams (max. 2)
Regional and club teams
ton duk 01 maart 2017 11:56
Columbus SLX Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom gaan ze voor een 1.1 wedstrijd?


Lijkt me dat de nieuwe sponsor Tacx inzet op maximale bekendbaarheid
1.1 en groeien naar hogere status...lijkt me dan beter dan 1.2 en 1.2 blijven...
Omroep Zeeland zal ook liever die groei zien naar hoger...1.2 krijgt geen (of weinig)uitzendtijd...
gr
Columbus SLX 01 maart 2017 12:41
Commerciele redenen dus.
Ik snap de overweging...(voor Tacx zeker)

Sportief vind ik die (vlakke) 1.1 ritten gewoon wat minder boeiend - die topploegen zijn in de breedte zo sterk. Massa-sprint vandaag? Goed gaan we regelen...
Dan kan zo'n massasprint erg boeiend zijn om te zien. Maar dat is dan ook maar 5 minuten tv of zo.

(giro vorig jaar in Nijmegen brachten ze dat mooi in beeld... Kittel naar voren brengen, ik weet (helaas) niet meer wie hem toen piloteerde, maar ik dacht echt: lukt nooit meer. Ze kwamen van een heel eind en er was geen ruimte, maar wel gelukt, netjes afleveren in het wiel van Demare. en erop 50 mtr overheen komen. Vakwerk... dat dan weer wel)
ton duk 01 maart 2017 13:11
Columbus SLX Schreef:
-------------------------------------------------------
Sportief vind ik die (vlakke) 1.1 ritten gewoon
> wat minder boeiend - die topploegen zijn in de
> breedte zo sterk. Massa-sprint vandaag? Goed gaan
> we regelen...

Aan de andere kant vind ik de strijd tussen 2e (of de jongkies) keus Aploegen tegen de 1e keus B - en Cploegen ook altijd wel interessant...
Het kwaliteitsverschil geeft dan toch weer vaak een leuk en/of verrassend koersverloop (hier natuurlijk vooral afhankelijk van de wind)
gr
veluweracer 01 maart 2017 13:25
Wat een armoedige naam voor een koers.
Spreekt niet tot de verbeelding.
Doet denken aan een virtuele wedstrijd voor game renners.
Wim De Craene 01 maart 2017 13:27
Een koers die start in Zeeland kan maar op 1 manier duurzaam zijn. Namelijk door direct na de start de kortste route te nemen naar de Vlaamse Ardennen.
Ziender Ogen 01 maart 2017 17:37
Wedstrijden in Zeeland moeten verplicht tegen de wind in gereden worden.
Rumsas 01 maart 2017 22:53
Ronde van Zeeland Seaports 2015 was te gek. Keisse voor Terpstra. 20 renners reden de koers maar uit. Veel kasseienstroken kan ik me herinneren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2017 22:54 door Rumsas.
ton duk 02 maart 2017 09:44
Rumsas Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ronde van Zeeland Seaports 2015 was te gek. Keisse
> voor Terpstra. 20 renners reden de koers maar uit.
> Veel kasseienstroken kan ik me herinneren.

Dat was de Deltatour die zich dan ook meer in Zeeuws-Vlaanderen afspeelde (daarom ook die kasseistroken)
Toen werden de jonkies TLJ (of was het Belkin ) compleet naar huis gereden wat tot veel hoon leidde op het prikbord...
De 2 beoogde Belgische kopmannen TLJ ( of was het Belkin) voor die koers belden 's ochtends af...het paste toch niet in de voorbereiding RvV ....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2017 09:45 door ton duk.
Luijt 02 maart 2017 10:15
Daar worden al veel teveel koersen gereden. D'r kunnen er wel wat af daar in de Vlaamse ardentjes...
Luijt 02 maart 2017 10:19
Ja Ton, en (omroep) Gelderland mag niet achterblijven; in de regio Arnhem - Nijmegen zijn best wat selectieve rondjes uit te zetten. Misschien nog wel leuker dan dat tegenwinds gestoemp in Zeeland...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen