Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hammer series

Gepost door El Mik 
El Mik 01 maart 2017 14:05
[www.wielerflits.nl]

Wedstrijdserie Velon krijgt naam Hammer Series
Geplaatst op woensdag 1 maart 2017 om 11:42

De nieuwe wedstrijdserie van Velon zal verreden worden onder de naam Hammer Series. Dat werd vandaag tijdens een persconferentie in Sittard bekendgemaakt. De eerste editie wordt verreden van 2 tot 4 juni en bestaat uit een klimkoers, een sprinterscriterium en een ploegenachtervolging.
Drie type wedstrijden
Op de eerste dag wordt de klimkoers verreden. Een zeven kilometer lange omloop (met beklimmingen van de Vaalserberg en het Drielandenpunt) moet elf keer worden afgelegd. Op zaterdag is er een sprinterscriterium, waarbij de renners acht rondjes van twaalf kilometer in en rondom Sittard-Geleen rijden. Tijdens de eerste twee dagen zijn punten en bonificatieseconden te verdienen, die de startvolgorde op de slotdag bepalen. De serie wordt op zondag afgesloten met een ploegenachtervolging in Sittard met drie rondes van 14,9 kilometer. De ploeg die als eerste over de finish komt, wint het evenement.

Deelnemersveld
Vooralsnog zijn er 15 deelnemende ploegen. LottoNL-Jumbo is als enige Nederlandse ploeg van de partij. Naast de tien Velon-ploegen zijn ook WorldTour-teams Movistar en Bahrain Merida present. Daarnaast kregen de ProContinentale teams Aqua Blue Sport, Nippo-Vini Fantini, Sport Vlaanderen-Baloise een uitnodiging.

De organisatie meldt dat in de komende weken meer deelnemende teams bekendgemaakt zullen worden. Er nemen maximaal 18 teams deel. Iedere ploeg mag zeven renners selecteren, waarvan het er vijf per onderdeel mag opstellen. Tom Dumoulin bevestigde als eerste renner zijn deelname.

De Hammer Sportzone Limburg is de openingswedstrijd van de Hammer Series. Andere wedstrijden uit de serie zullen de komende maanden worden aangekondigd.

Deelnemende teams Hammer Series
Aqua Blue Sport
Bahrain-Merida
BMC
Cannondale-Drapac
Lotto NL-Jumbo
Lotto Soudal
Movistar
NIPPO-Vini Fantini
ORICA-SCOTT
Quick-Step Floors
Sky
Sport Vlaanderen Baloise
Sunweb
Trek-Segafredo
UAE Team Emirates
El Mik 01 maart 2017 14:05
Lijkt mij eigenlijk niks op die klimkoers na, lijkt me een mooi parcours voor een WK ook (en stukken beter dan de nieuwe AGR finale). Jammer dat die dan net als eerste en op vrijdag is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2017 14:07 door El Mik.
Wuser 01 maart 2017 14:25
Individuele tijdsverschillen tellen dus niet. Renners kunnen punten en bonificatieseconden verdienen voor hun team, die de marge bepaalt voor de ploegenachtervolging.

Waarom een ploegenachtervolging en geen ploegentijdrit? Starten ploegen achter elkaar op willekeurige punten op het parcours? Of achter elkaar aan de hand van opgedane marge?

Ik heb nog wat vragen. Het klinkt in ingewikkeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2017 14:28 door Wuser.
El Mik 01 maart 2017 14:31
Het is een beetje het idee van de Noordse combinatie denk ik.
Het laatste dus, je bouwt in de eerste dagen aan de hand van de punten een tijdsverschil op (zoals bij het schansspringen). De beste ploeg start als eerste en de rest start op basis van die kwalificatie.

Kan wel chaos opleveren als veel ploegen dicht bij elkaar staan en ongeveer gelijktijdig moeten starten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2017 14:32 door El Mik.
Arsimo 01 maart 2017 14:53
Als er samengewerkt mag worden verzandt die achtervolging halverwege in een peloton en krijgen we een massasprint.

Of er moet heel nauw worden toegezien op niet samenwerken tussen elkaar inhalende ploegen [hoe?] en de tijdverschillen tussen de startende ploegen moeten groot zijn. Maar ja, als dat laatste het geval is dan is die achtervolging ueberhaupt nutteloos.

Vreemd experiment. Geloof er niet in, maar heb graag ongelijk.
Blueprint 01 maart 2017 18:28
Is dit nou leuker dan beginnen met het heuvelparcours, daarna een dagje sprinten en op het eind een individuele tijdrit van 14,9 km, waarbij alle tijdsverschillen gewoon meetellen?
Bummetje 01 maart 2017 20:00
Misschien niet, naar wel een stuk unieker en dus interessant voor de volgers wat hier gaat gebeuren en ik kan me zo voorstellen dat de ploegen en renners het ook wel grappig vinden om een keer zoiets te proberen.
JW 01 maart 2017 21:22
Het zou prachtig zijn voor de bedenkers als deze formule een groot succes wordt.
Maar ik kan me dat absoluut niet voorstellen.

Dit is dan de eerste Hammer van een serie, "..de rest wordt komende maanden bekend gemaakt...."
Ook dat klinkt me niet echt goed in de oren.
Het is al maart....
Brieske 01 maart 2017 23:14
Vernieuwingen voor!
Ik brand het later wel af, voorlopig matig positief.

Groet
Leon 01 maart 2017 23:49
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> De organisatie meldt dat in de komende weken meer
> deelnemende teams bekendgemaakt zullen worden.

In de zomer eentje in de buurt van Aigle, in Zwitserland, en later nog zo'n koers in Zuid-Afrika.

De UCI worstelt er nog wel mee hoe deze koers meegeteld moet gaan worden voor de individuele en ploegen UCI ranking,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2017 23:55 door Leon.
Leon 01 maart 2017 23:53
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als er samengewerkt mag worden verzandt die
> achtervolging halverwege in een peloton en krijgen
> we een massasprint.
> Of er moet heel nauw worden toegezien op niet
> samenwerken tussen elkaar inhalende ploegen [hoe?]

Samenwerking zal worden toegestaan aldus de UCI, dus dat er straks een klein peloton zal gaan jagen op een of twee ploegen die er nog voor rijden ligt voor de hand.

En als het op een massasprint uitdraait, zal dus de ploeg winnen van wie als eerste de 4e man over de streep komt. Zo'n sprint zal vooraf even geoefend moeten worden...
Eindhovuh 02 maart 2017 07:23
Leuk idee. Ze maken er een teamsport van. Benieuwd of het aanslaat.
Clavan 02 maart 2017 07:54
merijntje mortirolo 03 maart 2017 10:29
veluweracer 03 maart 2017 13:11
Wuser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Individuele tijdsverschillen tellen dus niet.
> Renners kunnen punten en bonificatieseconden
> verdienen voor hun team, die de marge bepaalt voor
> de ploegenachtervolging.
>
> Waarom een ploegenachtervolging en geen
> ploegentijdrit? Starten ploegen achter elkaar op
> willekeurige punten op het parcours? Of achter
> elkaar aan de hand van opgedane marge?
>
> Ik heb nog wat vragen. Het klinkt in ingewikkeld.

Inderdaad een lastig voor te stellen wedstrijd, die ploegenachtervolging op de weg. Ze verzinnen wat tegenwoordig om het publiek te vermaken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen