Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Adne van Engelen naar Bike Aid

Gepost door lodjan 
lodjan 27 maart 2017 21:17
Zijn goede prestaties in de Ronde van Kameroen heeft Adne van Engelen een contract opgeleverd bij Bike Aid.

Dutch rider Adne van Engelen to join BIKE AID

The talented climber Adne van Engelen joins German squad from immediate effect. He will debut at the Tour of the Alps (UCI 2.HC) in April
Image

After BIKE AID already signed the young Eritrean talent Awet Habtom last week, the German team could also sign another very talented rider this week. With Adne van Engelen from the Netherlands the German professional cycling team adds another strong climber to its roster and reacts to future challenges.

„Our race schedule is very tight and we received much more invitations to very high class races as we initially thought and we had to react to be prepared best way for the future challenges“, Timo Schäfer – team coordinator of the squad – said. „We will attend to several multiple week stage races, back to back – especially in summer. We have to have sufficient riders to cover all that in a good way and also giving everybody enough rest“, Schäfer continued.

Also the injury of Kenyan rider Geoffrey Langat plays a role in the decision as he will be out of racing longer than expected. After he broke his hip last automn, he just started training again.

Adne van Engelen convinced BIKE AID during the Tour of Cameroon, where he impressively fought with Nikodemus Holler for the overall win. At the end he took 3rd place. Already last year van Engelen could celebrate an impressive victory when he won the prestigous race „Romsee-Stavelot-Romsee“ in the Belgian Ardennes, where he left whole U23 squad of Lotto-Soudal behind.

„We are happy to get such a talented rider who will for sure bring again more quality to our team. He will race at „Tour of the Alps (UCI 2.HC) for the first time with us“, Timo Schäfer explains.
veluweracer 27 maart 2017 22:27
Zijn debuut wordt de Ronde van Trentino.
lodjan 27 maart 2017 23:19
Yep, Tour des Alpes = Giro del Trentino. Die start op 17 april. Koersen tegen oa Sky en BMC, mooi toch?
jor 28 maart 2017 19:25
Met zijn postuur hoort ie in de bergen thuis. Mooi dat hij nu die kans krijgt.
lodjan 28 maart 2017 21:26
Adne van Engelen maakt zijn Bike Aid-debuut in Giro del Trentino

28 maart 2017
Adne van Engelen rijdt vanaf komend weekend voor het Duitse Bike Aid. De 24-jarige renner komt over van West Frisia en rijdt over een aantal weken zijn eerste koers voor de Duitse formatie die vooral bezig is met het opleiden van Afrikaanse renners. Van Engelen liet zich afgelopen maand zien door als derde te eindigen in de Ronde van Kameroen. Dat was het Duitse team ook opgevallen en zodoende rijdt Van Engelen vanaf nu in het shirt van de continentale formatie Bike Aid.

Van Engelen begon dit seizoen met de Wattmeister. Op de Tacx probeerde Van Engelen het hoogste wattage per kilogram te halen. De renner van West-Frisia was niet tevreden over zijn uitslag. “Het had een stuk beter gekund, maar het was ook wel logisch dat ik niet het beste eruit kon halen. Ik was net terug uit Mallorca na drie weken hard te hebben getraind. Ik had zo’n 70 uur gefietst en de dagen dat ik terug was had ik gewoon weer gewerkt.” De renner van amper 53 kilo werd negende tijdens de eerste Wattmeister. Van Engelen behaalde 5,08 Watt/kg

“Ik wist daarna wel snel wat ik moest doen, rust houden. Met het oog op de Ronde van Kameroen heb ik ook bijna niks gedaan. Ik heb af en toe een uurtje gefietst om de benen in beweging te houden, maar verder niks.” De Ronde van Kameroen startte op 11 maart. Van Engelen stond aan de start namens het Global Cycling Team, een ploeg waarin verschillende renners, wedstrijden in exotische gebieden rijden. Al snel werd duidelijk dat de rust hem goed had gedaan. “Al vrij snel voelde ik dat ik in vorm was. Iedereen viel aan en ik kon goed volgen. Uiteindelijk werd ik in de eerste etappe derde. Een dag later was ik in de finale met de Duiter Nikodemus Holler van Bike Aid op pad. Hij won de rit en ik wist dat ik de gele trui zou pakken.” De leiderstrui mocht Van Engelen twee dagen aanhouden voordat hij hem moest afstaan aan Holler. “Er was een groep weg waarin Holler zat en de Marokkaan Mraouni. Ik wist dat als zij vooruit bleven ik derde zou komen te staan. Een aantal renners probeerden het gat nog te dichten, maar de meeste ploegen zaten al vooraan. In de finale kwamen we nog dichtbij, maar niet dicht genoeg om mijn trui te behouden. Al snel na de etappe besefte ik dat een derde plaats niet eens onhandig was. Als ik eerste had gestaan, had Bike Aid en het Marokkaanse Team mij ongetwijfeld aangevallen. Nu kon ik relatief rustig meerijden en gokte ik op de laatste dag.” Van Engelen kwam net te kort om de koers te winnen en werd uiteindelijk derde achter Holler en Mraouni. Voor Van Engelen is het een mooie belevenis om in Afrika te koersen. “Het is erg mooi om in Afrika te koersen, er wordt constant aangevallen en het is elke keer wachten totdat de renners zichzelf voorbij rijden. Het is mooi om te zien dat de Afrikaanse renners steeds beter worden.”

Bike Aid

De prestaties in Kameroen bleven niet onopgemerkt. Het Duitse Bike Aid won met Holler het algemeen klassement, maar won ook nog eens de tweede, derde en vijfde etappe. In het gevecht om de leiderstrui kwam de Duitse ploeg Adne van Engelen vaak tegen en waren zij benieuwd naar de toekomstplannen van de 24-jarig Noord-Hollander. “Al tijdens de koers kwamen er verhalen dat ze interesse in mij hadden, ik heb dat afgehouden want ik wilde er alles aan doen om de koers te winnen. Op het vliegveld terug naar huis was het al snel duidelijk dat Bike Aid mij wilde hebben. Vanaf dat moment is het snel gegaan. Ik moet nog een aantal dingen regelen maar vanaf 1 april ben ik officieel renner van Bike Aid.”

De ploeg en Van Engelen konden het snel met elkaar vinden. “De ploeg is duidelijk om welke redenen ik gevraagd ben. Het helpt natuurlijk dat ik ervan houd om in Afrika te koersen en daarnaast ben ik aangetrokken voor het klimwerk. Een andere belangrijke reden is dat ik als Nederlander de Afrikaanse renners wat bij kan brengen.” Volgens Van Engelen is dit de perfecte stap voor hem. “De ploeg past perfect bij mij, hun visie is dat we allemaal koersen vanuit onze passie, dat is iets wat ik zelf heel belangrijk vind. Daarnaast is de ploeg een opleidingsteam voor Afrikaanse wielrenners. Bike Aid wil ooit de Afrika Tour winnen en ook renners afleveren aan de WorldTour-ploegen. Ik vind het mooi om daar aan mee te werken. Het zou toch mooi zijn als er ooit een Afrikaan in de Tour rijdt die ik nog tips heb gegeven.”

Bike Aid wil gezien worden als opleidingsploeg voor Afrikaanse wielrenners. “Afrikanen hebben hun fysieke krachten als grote voordeel, alleen missen ze een hoop tactische koers vaardigheden. Dat is ook een reden dat er Europeanen in het team zitten. Een team dat volledig bestaat uit Afrikanen werkt gewoon niet, de Europeanen kunnen hun koerskennis bijbrengen zodat ze hun fysieke krachten optimaal kunnen gebruiken.” Een andere reden voor de Europeanen in het team zijn de visa, welke soms lastig te verkrijgen zijn. “Niet allee Afrikaanse landen zijn daar zo makkelijk in, ze zijn bang dat de renners niet meer terugkeren. Het team is zo opgebouwd dat in het ergste geval een team zonder Afrikanen kan worden opgesteld.”

Profambities

De 24-jarige renner van West Frisia is op dit moment aan het afstuderen bij Robeco. Van Engelen studeert econometrie en hoopt dit jaar zijn studie af te ronden. “Het vergt discipline om dit te combineren, maar het is mij tot nu toe goed gelukt. Ik zou eigenlijk nog drie maanden 28 uur per week gaan werken, maar ik heb er zes maanden en 14 uur per week van gemaakt. Dan kan ik nog net iets meer op het wielrennen zetten. Wat er voor mij vooral gaat veranderen is dat ik mij nu ook meer kan focussen op het koersen. Vroeger was ik thuis altijd aan het werk of aan het studeren en als ik niet thuis was, was ik volledig met het wielrennen bezig. Nu hoop ik thuis, of in het appartement van de ploeg in Duitsland toch meer tot rust te komen en mij bezig te houden met het wielrennen.”

Over een aantal weken start Adne van Engelen in de Tour of the Alps, beter bekend als de Giro Del Trentino. In deze Italiaanse rittenkoers zal Van Engelen zijn debuut maken voor Bike Aid. “Ik ben benieuwd wat ik daar bergop kan. Het is de eerste keer dat ik tegen renners van dit niveau rijd. Sky, BMC en Astana staan aan de start en ik zag dat Fabio Aru en Mikel Lande op de startlijst stonden. Het is afwachten hoe ik daar bergop rijd.” Adne kijkt er naar uit om zijn niveau te ontdekken. “Ik ben 24 jaar en dat zou betekenen dat mijn beste jaren nog moeten komen.”

Ondanks dat Van Engelen een mooi programma gaat rijden zullen we hem niet uit het oog verliezen. “Ik hoop, als mijn programma het toelaat, nog een aantal koersen voor West Frisia te kunnen rijden. En dan natuurlijk vooral de Limburgse klassiekers in de Topcompetitite.”
Eindhovuh 28 maart 2017 21:38
Toch mooi dit? Iemand die uit pure passie zo'n zware studie met koersen combineert en dan deze leuke stap kan maken.
Clavan 29 maart 2017 10:26
53 kilo? is hier die actie Giro555 voor?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen