Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Evaluatie van het seizoen tot nu toe

Gepost door Massimo 
Massimo 17 maart 2015 20:50
Zo dan, de Tirreno is ten einde en daarmee ook het pre-voorjaar (zelfbedachte term). De voorjaarsklassiekers staan om de hoek te gluren en voor je het weet is het mei en begint de Giro. Laten we dus eens de balans opmaken wat betreft wie goed door de afgelopen maanden is gekomen, en van wie we veel mogen verwachten, en bij wie er nog werk aan de winkel is. Vier categorieën:

Goed:

Quintana (matig begin, nu helemaal terug)
Valverde (zoals te doen gebruikelijk)
Bauke Mollema (zeer hoopvol)
Porte (vanaf januari al prima)
Terpstra (heeft ook wel goesting)
Kwiatkowski (ontembaar in zijn ambities)
Kristoff (ik zou hem opschrijven)

Twijfel:

Cavendish (zwak optreden in de Tirreno, schijnt ook wat ziek te zijn)
Froome (lijkt wat weg te duiken, lult waarschijnlijk teveel met commissies)
Contador (hij is zijn soevereiniteit in het gebergte eventjes kwijt)
Talansky (bakte er wel heel weinig van in zijn eerste koers)
Kelderman (zakte er toch op onbegrijpelijke wijze door afgelopen week)

Slecht:

Nibali (tsja)
Kittel (wo sind Sie?)
Rodriguez (leeft u nog?)
Gerrans (begrijpelijk)

Verrassing of gewoon leuk:

Valls (eindelijk zijn potentie waarmaken?)
Theuns (heeft in de schaduw al zeer goed gereden)
Cimolai (heeft blijkbaar plots de smaak te pakken)
Felline (idem)
Pelucchi (gaat ineens winnen)

Dit is mijn persoonlijke inschatting, gaarne renners toevoegen of wegstrepen.
shake 17 maart 2015 21:05
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo dan, de Tirreno is ten einde en daarmee ook het
> pre-voorjaar (zelfbedachte term). De
> voorjaarsklassiekers staan om de hoek te gluren en
> voor je het weet is het mei en begint de Giro.
> Laten we dus eens de balans opmaken wat betreft
> wie goed door de afgelopen maanden is gekomen, en
> van wie we veel mogen verwachten, en bij wie er
> nog werk aan de winkel is. Vier categorieën:
>
> Goed:
>
> Quintana (matig begin, nu helemaal terug)
> Valverde (zoals te doen gebruikelijk)
> Bauke Mollema (zeer hoopvol)
> Porte (vanaf januari al prima)
> Terpstra (heeft ook wel goesting)
> Kwiatkowski (ontembaar in zijn ambities)
> Kristoff (ik zou hem opschrijven)
Thomas (winst in Algarve, goed in P-N; schrijf maar op voor de kei-klassiekers
Pinot (goed in T-A)

Stybar, Viviani, Dennis en Gallopin
>
> Twijfel:
>
> Cavendish (zwak optreden in de Tirreno, schijnt
> ook wat ziek te zijn)
> Froome (lijkt wat weg te duiken, lult
> waarschijnlijk teveel met commissies Verslaat wel iedereen in RdS; daarna ziek)
> Contador (hij is zijn soevereiniteit in het
> gebergte eventjes kwijt)
> Talansky (bakte er wel heel weinig van in zijn
> eerste koers; Dus eerder slecht dan twijfel)
> Kelderman (zakte er toch op onbegrijpelijke wijze
> door afgelopen week; b]Dus eerder slecht dan twijfel[/b])
>
> Slecht:
>
> Nibali (tsja)
> Kittel (wo sind Sie?)
> Rodriguez (leeft u nog?; T-A niet gezien?)
> Gerrans (begrijpelijk dus niet slecht maar geblesseerd)
>
> Verrassing of gewoon leuk:
>
> Valls (eindelijk zijn potentie waarmaken?)
> Theuns (heeft in de schaduw al zeer goed gereden)
> Cimolai (heeft blijkbaar plots de smaak te
> pakken)
> Felline (idem)
> Pelucchi (gaat ineens winnen)
>
> Dit is mijn persoonlijke inschatting, gaarne
> renners toevoegen of wegstrepen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2015 21:06 door shake.
Sub Culture 17 maart 2015 21:27
Moeilijk om al te gaan evalueren.

Niks verrassends tot nu toe.
Porte wint P-N, Quintana de Tirreno.
Etixx en SKY rijgen de zeges aaneen.

Opvallend: Van Avermaet nu ook al heel sterk in prologen en korte tijdritten. en de zegeteller bij de Lotto's staat zowaar op 9 halfweg maart.

Op naar het ééndagswerk in het voorjaar!
Cyclad 17 maart 2015 21:52
Een seizoen evalueren dat pas 2 weken geleden echt begonnen is. thumbs down
Is het al komkommertijd soms?
Cyclad 17 maart 2015 21:53
En dan ook nog eens verzuimen om Van Avermaet bij "goed" te zetten.
Tsja.....
Arsimo 17 maart 2015 22:51
Andere namen waar wat opvallends over te melden is en zomaar wat gedachten er bij - die jullie dan mogen afschieten, leuk.

- Vanmarke lijkt sterker geworden, rijdt na opvallend sterk optredens TA anoniem uit voor de kilometers en wordt een van de grote mannen in april.

- Cancellara begon matigjes maar lijkt richting einde van TA er door te komen en toch klaar te zijn voor MSR en april.

- Sagan komt niet meer zoals voorheen als vanzelf uit de startblokken en lijkt er wat meer voor te moeten werken. Is mogelijk niet eens zo verkeerd om echt grote koersen te gaan winnen in de a.s. weken

- Contador lijkt ook iemand te zijn die er steeds meer moet werken om resultaten te halen en minder te kunnen vertrouwen op zijn natuurlijke talent om het verschil te maken. Heb het gevoel dat dit in tegenstelling tot Sagan bij hem niet zo gunstig gaat uitpakken in de a.s. grote ronden. Toegegeven, meer dan gevoel is het niet.

- Raadsel wat Kelderman in PN aan de hand was. Virtueel de vierde, vijfde man in Ruta del Sol achter echte toppers en dan in PN er eigenlijk niet aan te pas komen terwijl die dat wel van plan was. Verkeerd uitgepakte hoogtestage, iets onder de leden, wat?

- Valverde begin traditiegetrouw goed aan het vroege voorjaar maar kwam op een voor hem eigenlijk ideale aankomst in Strade Bianche totaal niet aan te pas. Incident (ff te veel gedaan in de koers?) of teken van slijtage?

- Boom staat scherper dan ooit in het voorjaar, en lijkt alles (en voor zijn doen meer dan anders) er aan te doen om top te zijn in april. Nu moet zijn ploeg nog mogen meedoen, Zou wel erg cynisch zijn als dat nu voor hem roet in het eten zou gooien.

- Van Avermaet nog nooit zo goed geweest. Gaat in de a.s. weken zijn mooiste ereplaatsen ooit halen....

- Degenkolb wordt een hele gevaarlijk in de a.s. weken. Was vorig jaar als sterk in het voorjaar, zal nu nog beter zijn.

- Stybar, wat een mooie renner. Jammer voor hem dat-ie net niet over echte bergen komt. Gaat grote prijs pakken in de a.s. weken

- Kwiatkowksi, ook zo'n mooie renner, en sterk. Toch begin ik een beetje te vrezen dat hij de Van Avermaet van het rondewerk gaat worden. Maar hij is nog erg jong, hij kan nog een flinke stap daarin maken ondanks dat hij al gevoelsmatig al flinke tijd meedoet. Denk niet dat hij dit voorjaar nog een grote prijs pakt, wel veel ereplaatsen.

- Rabo/Blanco/Belkin wilden vroegah nog wel eens te enthousiast uit de startblokken komen in een seizoen maar dan als het er op aankwam in het voorjaar onvoldoende meedoen. Op Vanmarcke en een eventjes Kelderman na lijken ze echter dit seizoen wel heel erge slow starters te zijn - hopelijk zijn ze dan nu wel op het goeie moment top maar ik begin er voor te vrezen.
Massimo 18 maart 2015 04:13
Lezen, het is een blijft een kunst:

Laten we dus eens de balans opmaken wat betreft wie goed door de afgelopen maanden is gekomen, en van wie we veel mogen verwachten, en bij wie er nog werk aan de winkel is.
malheur 18 maart 2015 07:17
Ik vond het een leuk seizoen so far met leuke koersen maar…

Paris Nice is jammer genoeg een relatief saaie ronde geworden en die klimtijdrit als slotstuk is een gruwel. Haal die er helemaal uit of draai hem om met de nice-rit.

KBK is dermate niet om aan te zien dat deze op de schop moet.

De Strade moet zsm de hoogste dan wel 1 na hoogste status krijgen zodat iedereen voltallig aan de start verschijnt.

Verledengegraaf , 'ai, ze deden dope destijds'-vasttstellingen en tatuutatuu-berichten overal weer niet vd lucht, hoewel de meesten het niet eens meer opvalt, ophouden daarmee.

Tenslotte vind ik best dat je een periode, preseizoen, interbellum, koersdeel, framemaat, rijstijl etc gewoon mag evalueren, topics hebben we nodig.
JW 18 maart 2015 09:36
De slow start van Jumbo is voor een groot deel ook verklaarbaar uit het feit dat de meeste WT-puntenpakkers zijn weggekocht door andere teams. Juist in de etappekoersen van afgelopen weken scoort de ploeg meestal wel punten. Als de schaarse sterkhouders (Kelderman, Hofland, Gesink) het dan laten afweten is het team tandeloos.

De matige start van Garmin en Astana is wellicht nog meer opvallend.
MarcoV 18 maart 2015 09:37
In drie weken in elk geval al tenminste drie memorabele koersen gezien:
- Omloop met de wondelijke ontknoping van eindbaas Stannard & het gebeuk van Vanmarcke
- Parijs-Nice zaterdag die dalend beslist leek te worden (toch niet helemaal).
- Strade Biance gewoon mooi en offensief rijden van de toppers
(edit: alledrie op zaterdagmiddag inderdaad!)
en voor wie alleen koersen bergop mooi vindt was er met Quintana in de sneeuw en Froome vs Contador in Ruta del Sol ook al wat te beleven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2015 19:09 door MarcoV.
Arsimo 18 maart 2015 09:42
Het gaat mij niet zozeer om WT-punten maar in hoeverre de ploegen "meedoen in de debatten". Op Vanmarcke na zag ik zelden het nieuwe Lotto-Jumbo tenue in beeld. Cannondale-Garmin en Astana scoorden inderdaad ook weinig tot nu toe, maar die zag ik met verschillende renners wel geregeld van voren in de koers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2015 09:43 door Arsimo.
Eindhovuh 18 maart 2015 11:18
De Strade en de Omloop waren leuke koersen om te kijken.
Parijs Nice vond ik weinig aan met die Sky-jongens. Al heb ik dus de afdalings-etappe gemist.
Ik kijk erg uit naar de echte klassiekers te beginnen met MSR. Cancellara, Gilbert, Sagan, Degenkolb en Kristoff lijken allemaal in vorm dus dat beloofd weer spektakel in de laatste 20km.
Cecchini 18 maart 2015 13:15
Mollema vlamt op nieuwe fiets

Bauke Mollema is met zijn tweede plaats in de Tirreno verrassend vroeg in goede doen.
Door: Bart Jungmann/ Volkskrant

Geflankeerd door de Colombianen Uran en Quintana stond Bauke Mollema dinsdagmiddag op het erepodium van Tirreno-Adriatico. Dat zei alles over het vormpeil van de Nederlandse wielrenner en misschien ook wel iets over zijn toegenomen kwaliteiten als tijdrijder.

De Italiaanse rittenkoers eindigde als altijd aan de Adriatische Zee waar de 10 kilometer lange tijdrit telkens een mooie graadmeter voor de vorm is. Mollema begon dinsdag als voorlaatste aan de klus, zijnde de nummer twee in het klassement.

Zijn voorsprong op Rigoberto Uran bedroeg bij aanvang slechts 9 seconden. Omdat Uran normaal gesproken sneller is dan Mollema leek dat een penibele marge. Maar hij verdubbelde zowaar het tijdsverschil en liep ook nog eens in op klassementsleider Nairo Quintana. Mollema verkleinde zijn achterstand tot 18 seconden, een winst van twee seconden per kilometer. Wie weet wat er nog mogelijk was geweest in een tijdrit van 20 kilometer.

'Ik had zelf niet eens het idee dat het zo goed ging', aldus Bauke Mollema op de website van werkgever Trek. Tijdritten rijdt hij het liefst over geaccidenteerd terrein. Maar de tussentijden hadden de burger moed gegeven. Halverwege was de voorsprong op Uran al geruststellend groot.


Bauke Mollema is met zijn tweede plaats in de Tirreno verrassend vroeg in goede doen. De afgelopen seizoenen werd de eerste vormpiek pas bereikt in de tweede helft van april tijdens de Amstel Gold Race en de Waalse klassiekers. Mollema heeft de afgelopen winter dan ook veel getraind om meteen een goede indruk te maken bij zijn nieuwe ploeg.

Al in december heeft hij op de wielerbaan van Valencia het materiaal voor de tijdritten getest. De opvallendste verschillen in de oude tijdritfiets zitten in een ander zadel en iets kortere cranks, zodat de pedaalomwentelingen soepeler verlopen. 'Doordat we er zo vroeg mee zijn begonnen, heb ik veel kunnen trainen op de nieuwe tijdritfiets', zei Mollema een maand geleden op een persconferentie. 'Ik ben erg tevreden over mijn nieuwe positie op de fiets.'

Dat lijkt zich dus in resultaten uit te betalen. Tijdens de laatste Tour de France verloor Bauke Mollema bijna zijn plek in de Top-10 door een compleet mislukte tijdrit. Ondeugdelijk materiaal leek daaraan ten grondslag te liggen, dus is het verleidelijk zijn transfer om die reden nu al geslaagd te noemen. Maar daarvoor is het seizoen nog te vroeg.


Niettemin kon het Nederlands wielrennen wel een klein succesje gebruiken. Vorig seizoen werden in deze tijd van het jaar al drie ritzeges genoteerd in Parijs-Nice: twee voor Tom-Jelte Slagter en één voor Moreno Hofland.

Nu is de oogst van deze parallel verreden rittenkoersen een stuk magerder. In de zogenoemde Rit naar de Zon, die naar Nice, hoopten Tom Dumoulin en Wilco Kelderman potten te breken. Dat is ze niet gelukt. Vooral de laatste stond met hoge verwachtingen aan de start. Maar de jonge Kelderman kwam er nog niet aan te pas. Zijn collega-kopman Robert Gesink moest om privéredenen afzeggen voor Tirreno Adriatico, zodat de firma's Lotto en Jumbo nog weinig plezier beleven aan hun sponsoring.

Naast de tweede plaats van Mollema in het klassement was er in Italië ook nog de knappe ritzege van Wout Poels. Dankzij een keurige tijdrit beëindigde Poels, nieuweling bij Sky, de Tirreno als zevende.
Hoentie 18 maart 2015 17:20
Hier sluit ik me volledig bij aan. Drie top zaterdagen gezien!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen