Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

IOC gaat dopingtesten Peking overdoen

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 18 maart 2015 21:15
Het Internationaal Olympisch Comité gaat de komende tijd honderden dopingtesten van de Spelen in Peking opnieuw controleren. Met nieuwe methoden hoopt het IOC sporters die destijds de dans ontsprongen, alsnog te pakken.

Volgens medisch directeur Richard Budgett gaat het IOC zich daarbij richten op specifieke gevallen. "Als we weten dat er in landen veel dopinggebruik voorkomt, nemen we dat zeker mee in onze keuze." Zo kunnen atleten uit bijvoorbeeld Rusland en Kenia er zeker van zijn dat hun stalen de komende tijd opnieuw onderzocht zullen worden.

Dat geldt ook voor atleten die mogelijk volgend jaar aan de Spelen in Rio meedoen of waarvan het IOC reden heeft om ze van dopinggebruik te verdenken.
Tien jaar bewaard

Sinds de Spelen van 2004 in Athene worden alle stalen opgeslagen in een laboratorium. Die mogen tien jaar lang bewaard worden, wat het IOC nog tot 2018 de tijd geeft om de vierduizend stalen uit Peking nogmaals te onderzoeken.

Een klein deel daarvan is al opnieuw getest, maar dat heeft nog geen nieuwe dopinggevallen opgeleverd. Het IOC houdt de meeste stalen achter de hand. "Wie weet welke testen er de komende jaren ontwikkeld worden? Het is logisch om met de grootste bulk nog een paar jaar te wachten."

Het IOC doet hetzelfde met de stalen van de Winterspelen van 2010 (Vancouver) en de Spelen van 2012 (Londen). "Ook al is het vijf of tien jaar geleden, het is belangrijk dat we het doen", zegt Budgett.

In 2012 moesten vijf atleten hun medailles van de Spelen van 2004 inleveren, nadat een hertest dopinggebruik had aangetoond. "Het is niet ideaal. Het liefst doe je zoiets zo snel mogelijk. Maar als het alleen maar later kan, dan is dat wat je moet doen", zegt Budgett stellig.

[nos.nl]
Fashionisto 18 maart 2015 21:29
Mario Aerts voor brons!
Walnoot 18 maart 2015 22:19
Prikdude 18 maart 2015 22:58
Goud voor Erik Hoffmann zul je bedoelen maar ze zijn niet allemaal getest en zelfs alle getesten zullen niet positief kunnen worden bevonden.
malheur 19 maart 2015 08:45
Lekkere verkwisting die beter in het bloedpaspoort geinvesteerd zou kunnen worden.

Waar halen die idioten hier toch steeds het geld voor vandaan, uit het fatsoenrakkerfonds?
lodjan 19 maart 2015 09:52
IOC heeft geld genoeg, UCI niet.
Velodroom 19 maart 2015 11:21
Laat het fatsoenrakkersfonds zijn werk doen.
Het jaar 2008 associeer ik me nog niet direct met het jaar, dat iedereen schoongewassen uit de fontein stapte.
Sterker nog, dat ene vieze jongetje moest zich nog aanmelden om te kunnen baden.
El Chaba 19 maart 2015 11:43
...het fatsoenrakkerfonds...
Bromertà 19 maart 2015 11:55
De algemene unie van moraalfetisjisten pleit ervoor dat valsspelers in de breedst maatschappelijke zin een leven lang over een hun schouder moeten blijven kijken. Bij de ingang van De Stichting Open Deur staat iets over de snelheid van de waarheid en van de leugen.
Rudy t. 19 maart 2015 17:24
[www.procyclingstats.com]

[www.procyclingstats.com]

Zou er al gezweet worden door enkele renners? Of door jw?
El Chaba 19 maart 2015 17:59
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Hét middel dat de afgelopen jaren niet opgespoord kon worden en sinds kort wel is Aicar (en aanverwanten). Volgens mij werd dat in 2008 nog niet gebruikt, maar ik kan me vergissen hoor.
Curzio 19 maart 2015 18:48
De hoop is denk ik dat er van hertesten een afschrikwekkende werking uitgaat en dat het gebruik van doping in het heden en de toekomst daarmee (veel) minder aanttrekkelijk wordt. Geen idee of het echt zo werkt, maar zo ja, dan sla je twee vliegen in één klap: gerechtigheid én preventie.
malheur 19 maart 2015 18:54
Groot probleem is dat zelfs het bericht dat je gaat testen reeds het idee van oneerlijke bevuilde sport in steen griffelt. Doe gewoon stilletjes onderzoek en veeg dan ineens alle duidelijk positieve gevallen vanonder de radar van de kaart. Dat is volgens mij een stuk afschrikwekkender.

En dan nog vind ik dat het geld gewoon naar de ontwikkeling van het paspoort dient te gaan.
JW 19 maart 2015 19:44
Als er al gezweet wordt verwacht ik dat veel meer bij atleten, gewichtheffers etc., en veel minder door wielrenners.
Natuurlijk is het nooit uit te sluiten dat er ook een wielrenner tussenuit wordt gevist.
Velodroom 19 maart 2015 20:54
JW heeft wel eens naar de OS gekeken. Over de anderen heb ik mijn twijfels. smiling smiley
Walnoot 19 maart 2015 21:05
Dat werkt nauwelijks, mensen denken namelijk graag op korte termijn. Maar het zou zeker kunnen dat dit wel een van de achterliggende redenen is. In dat geval hadden ze zich misschien even moeten laten informeren door mensen met verstand van zaken op dat gebied. Lopen genoeg psychologen en sociologen rond die ze graag zouden helpen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen