Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

G-Moscons toorn over Reza's teint

Gepost door Prikdude 
Prikdude 29 april 2017 15:08
[www.wielerflits.nl]

Moscon heeft gister in Romandië tijdens de sprintvoorbereiding iets racistisch geroepen naar Kevin Reza. Het voorval is inmiddels erkend en veroordeeld door Sky maar ze zullen (pas) straffen nadat de ronde is afgelopen. Moscon na de maaltijd heeft evenwel excuus opgediend.
predator 29 april 2017 15:46
Een hoop overgevoeligheid tegenwoordig. Er is veel adrealine in die situatie en dan zal je misschien iets niet zo clever zeggen.
El Chaba 29 april 2017 15:57
Ben toch wel benieuwd wat Moscon nou eigenlijk gezegd heeft.
predator 29 april 2017 16:10
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben toch wel benieuwd wat Moscon nou eigenlijk
> gezegd heeft.

Is wel voorspelbaar.
Prikdude 29 april 2017 16:13
Daar het in een flits gebeurde en Reza's Engels waarschijnlijk niet heel ontwikkeld is zijn er niet heel opties die door Reza direct als racistisch geïmpliceerd zouden kunnen worden...
El Chaba 29 april 2017 16:29
Sub Culture 29 april 2017 16:39
Overgevoeligheid, in het heetst van de strijd. Wat een bullshit.
Eigenlijk nooit rekening gehouden met de factor 'racisme' in de wielersport.
Maar als Moscon effectief iets racistisch heeft geroepen dan is het enige dat hierbij hoort een enorme straf.
Carlos Danger 29 april 2017 17:42
Racisme blijft helaas een diep geworteld kwaad in 'onze' maatschappij en zal wel nooit uitgeroeid kunnen worden.
Heeft Moscon zich hieraan schuldig gemaakt, zit er slechts één ding op: Fiets afpakken en één jaar strafcorvee in
een asielzoekerscentrum.
El Chaba 29 april 2017 17:43
Racisme is van alle tijden en alle plaatsen, dus ook in de wielersport.
Sub Culture 29 april 2017 17:57
Mja, ik zie mogelijk wel wat incidenten over het hoofd.
Maar dit is het eerste vermeende racistische incident war ik van hoor in de wielersport.
MarcoV 29 april 2017 18:06
ach, het label racisme is snel opgeplakt. Henk Lubberding viel het al een paar jaar geleden in de Tour op dat er iemand met een zwarter hoofd rondreed, zei dat op de radio en kreeg de 'jij bent racist dus jij bent heel erg' mensen achter zich aan ...
Tinuz 29 april 2017 18:16
:-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2017 14:06 door Tinuz.
El Chaba 29 april 2017 18:16
Eens. Gutmenschen zijn helaas ook onuitroeibaar.
Tinuz 29 april 2017 18:30
:-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2017 14:06 door Tinuz.
Walnoot 29 april 2017 18:33
Kan met tenminste één eerder incident met Reza en ook eentje met Berhane herinneren. Maar als die kutspaghettivreter het hier ook nog zelf toegeeft, lijkt me dit wel een mooi momentje voor wat symboolpolitiek. Maandje schorsing (door de UCI, niet de ploeg) of iets in die geest.
Koppi 29 april 2017 18:39
Dus je ziet mij (Groenlinksig, dus Gutmensch) liever uitgeroeid? Fijne jongen ben je.
Tinuz 29 april 2017 19:01
:-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2017 14:05 door Tinuz.
Koppi 29 april 2017 19:11
El Chaba 29 april 2017 19:38
Als ik zeg dat Gutmenschen onuitroeibaar zijn dan bedoel ik natuurlijk hun opvattingen. Erg flauw om het zo op te nemen.
En verder is het precies zo wat Tinuz al zegt. Een aardige column over wat ik met Gutmenschen bedoel is de onderstaande.
Aan jou de keuze of je aan die omschrijving voldoet, dat weet ik niet want daar ken ik je bij lange na niet goed genoeg voor.

Wat is een Gutmensch ?

Mij is al vaak gevraagd wat ik toch bedoel met de term "Gutmensch". Deze term gebruik ik vaak in columns en op Twitter en ik heb desgevraagd wel uitgelegd wat ik er mee bedoel, maar mijn eigen antwoorden waren voor mij toch niet helemaal bevredigend. Om te voorkomen dat ik steeds opnieuw mijn antwoord in 144 tekentjes moet geven schrijf ik deze column, zodat ik daar voortaan naar kan verwijzen.

Allereerst wil ik aangeven dat er geen korte definitie is van de term Gutmensch. Jaren geleden ben ik de term gaan gebruiken en het opvallende is dat de meeste mensen op een of andere manier aan lijken te voelen wat er mee bedoeld wordt. Dat veel lezers mij redelijk goed kunnen plaatsen helpt dan natuurlijk. De vraag om uitleg over de term komt dan ook meestal van mensen die mij en mijn gedachten nog niet zo goed kennen. Anderzijds zie ik ook vaak verwarring, mensen lijken vaak te denken dat ik er linkse mensen mee bedoel. En dat is nadrukkelijk niet het geval.

Sta me toe op dat punt te beginnen. Gutmenschen zijn niet links, al zijn linkse mensen vaker en zelfs vrijwel allemaal Gutmenschen. Maar ook binnen rechtse partijen, zoals het CDA en ook de VVD wemelt het van de Gutmenschen. Deze partijen zijn namelijk ook sterk beïnvloed door de Gutmensch doctrine. Het bewijs daarvoor werd tijdens Rutte I ruimschoots geleverd door de naargeestige beschuldigingen en schimpscheuten die gedoogpartner PVV te verduren kreeg als dank voor haar gedoogsteun. Zonder hier al te diep op in te gaan is nu voor de lezer in ieder geval helder dat Gutmenschen niet perse links zijn.

Maar door uit te leggen wat een Gutmensch NIET is ben ik er natuurlijk niet. Om te begrijpen hoe een Gutmensch denkt gaan we terug naar het woord op zichzelf. Gutmenschen hebben een dwingende behoefte "goed" te zijn. Wat zij onder goed verstaan is voor henzelf niet altijd duidelijk, wat ze wel weten is dat er mensen die "het goede" nastreven en dat er mensen zijn die dat niet op hun manier doen. Ook heeft de Gutmensch de pretentie te weten wat goed is en wat niet. Zij weten ook wat goed is voor de mensheid en wat niet. Een Duitse columnist schreef eens dat Gutmenschen sterk denken vanuit mensen die deugen en mensen die niet deugen. Hoewel ze dit nooit uitspreken verdelen Gutmenschen de wereld in Gutmenschen en Slechtmenschen.

In de beleving van de Gutmenschen weten zij wat goed is voor de mensheid, zij hebben tenslotte het beste met de mensheid voor. Wie hun visie niet deelt is dus fout en slecht en dient met alle middelen bestreden te worden. Alles ten bate van de mensheid, dat spreekt vanzelf. Zo bezien kan het geen verbazing wekken dat Gutmenschen zich helemaal niet zo "goed" gedragen als je zou verwachten. Je zou van iemand die het beste met alles en iedereen voorheeft tenslotte niet verwachten dat ze met hun beste bedoelingen een politicus zo intens zwartmaken dat ze daarmee de weg naar een politieke moord gebaand hebben. Uiteraard zijn Gutmenschen niet aanspreekbaar als hun gedrag tot zo iets leidt, zij hebben immers het beste met iedereen voor en zijn daarmee verheven boven iedere kritiek.

We komen bij de kern van het fenomeen Gutmensch, Het "goede" nastreven is vanzelfsprekend een nobele zaak. De vraag rijst echter wel wat dan "goed" is. Omdat de Gutmensch enerzijds vrijwel altijd uiterst slecht geïnformeerd is en anderzijds opvallend kuddegedrag vertoont zijn de meningen van Gutmenschen voor de goed geïnformeerden nogal naïef.

En inderdaad, die indruk klopt. Gutmenschen zijn naïef. Een goed voorbeeld is hoe Gutmenschen tegen islam aankijken. Het maakt hen niet uit hoe bont moslims het maken, Gutmenschen dulden er nauwelijks kritiek op. Zo valt te constateren dat Gutmenschen het zelfs opnemen voor een voorzitter van het Europarlement die eist dat het bespotten van islam ophoudt. Dat dit een stap is op weg naar buigen en uiteindelijk onderwerpen komt bij de man niet op en ook niet bij de Gutmenschen die hem verdedigen. Ook ander wangedrag vanuit islam wenst de Gutmensch niet te bekritiseren. En zo kan het gebeuren dat vrouwen die ooit voor vrouwenrechten vochten nu de vrouwenonderdrukkende aspecten van islam verdoezelen of zelfs goedpraten. Eenzelfde opmerkelijke Unwertung aller Werte zien we inzake de EU. Ooit verguisd en bestreden door linkse mensen (denk aan EuroDusnie) kan Brussel zich nu van de steun van de Gutmensch verheugen. Uit die hoek geen kwaad woord over de EU. Je zou haast gaan denken dat de Gutmensch pro EU is OMDAT een Geert Wilders er tegen is. En ook op dit onderwerp een bizar aandoende eensgezindheid in de Gutmensch-kudde.

Het moge duidelijk zijn dat Gutmenschen nauwelijks aanspreekbaar zijn op dergelijke tegenstrijdigheden in hun denken. Debat of gesprek met een Gutmensch is lastig. De naïviteit, het slecht geïnformeerd zijn en de stellige overtuiging dat de Gutmensch "goed" is en de ander dus niet maken dat Gutmenschen elkaar heel snel napraten. In een kudde is het tenslotte veilig schuilen en het betekent ook dat de Gutmensch niet veel na hoeft te denken en zich ook niet hoeft te verdiepen in de dossiers die hij zo een warm hart toedraagt. De kers op de taart is dat Gutmenschen zichzelf, zoals U nu weet, ten onrechte, beschouwt als een oorspronkelijk denker met een hoogstaande moraal. Dan houdt het debat wel op en dat wijst de praktijk ook uit.

Mijn kritiek op de Gutmensch behelst niet de wens het "goede" te doen. Mijn kritiek betreft het kuddegedrag, het feit dat Gutmenschen zich slecht informeren, hun intolerantie jegens andersdenkenden, en hun zelfbeeld, dat henzelf overdreven ethische en intellectuele eigenschappen toedicht. Persoonlijk ervaar ik Gutmenschen als intolerant, totalitair (alleen ZIJ weten wat goed is), haatdragend en fanatiek maar vooral onverantwoordelijk. Door de mensheid in "goed" en "slecht" in te delen doen Gutmenschen precies datgene waarvan ze zichzelf wijsmaken dat ze het bestrijden, verdeeldheid zaaien tussen mensen. En hun ingebeelde ethische superioriteit maakt Gutmenschen in feite tot een soort Übermensch, iets waarvan ze hun critici overigens beschuldigen.

U merkt, ik geef geen sluitende definitie van de Gutmensch. Ik beschrijf en positioneer de Gutmensch en de gevolgen die zijn gedrag hebben. Geen mooi plaatje. En dat is helaas ook niet te geven over deze goedbedoelende mensen. Maar als U als lezer een beter beeld hebt van wat de Gutmensch is en daardoor gedrag van politici en journalisten beter kunt plaatsen ben ik een tevreden columnist. Wat me echt blij zou maken is als een weldenkend lid van de Gutmensch-kudde na lezing van deze column denkt: "Maar daar wil ik niet bij horen!" Want als iets fnuikend is voor een kudde is het wel als leden van de kudde hun eigen gang gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/04/2017 19:41 door El Chaba.
El Chaba 29 april 2017 19:39
Sowieso een zwaktebod van Sky om hem niet meteen uit koers te nemen en pas met maatregelen te komen na afloop van deze ronde.
Snorfietser 29 april 2017 20:10
Gezien de reacties van zowel Sky als Moscon zelf lijkt er geen twijfel te bestaan of hij iets racistisch heeft geroepen. Wat mij betreft mag je iemand daarvoor uitsluiten, dat zal iemand eerder weerhouden van herhaling dan een boete.
Pyama 29 april 2017 20:16
Jij doelt op het verhaaltje Samoilau vs. Berhane.
[www.theguardian.com]

Tja in volle sprintvoorbereiding zal er wel wat meer geroepen worden. Het F-woord in combinatie met een kleurtje roept dan al gauw overdreven reacties op.
Als Moscon het nou recht in zijn gezicht zegt bij het ontbijt of al gezellig keuvelend aan de start dan is het een andere zaak.
Eazster 29 april 2017 21:36
Italianen zijn nu eenmaal opgefokte mannetjes mooi toch..of ben ik nu generaliserend aan het discrimineren.
Het is zeker niet goed wat Moscon doet,maar hij bied zijn excuses aan .
Als we Racisme willen laten afnemen hoort excuses aanvaarden voor wat iemand heeft gezegd daar ook bij. Dan kun je alsnog als Sky een sanctie opleggen,maar een beetje dikkere huid krijgen kan ook geen kwaad.
Carlos Danger 29 april 2017 22:02
Hoezo Dikhuid? Racist!angry smiley
Simeone 29 april 2017 22:53
Conclusie van de colum iedereen die geen PVV, FvD of Denk heeft gestemd is een Gutmensch!
Dus als Gutmensch zeg ik schorsen die Moscon
El Chaba 29 april 2017 23:11
Ik ben allesbehalve een Gutmensch en toch zeg ik ook, schorsen die Moscon. Sterker nog, ze hadden 'm meteen uit koers moeten halen (mocht het inderdaad zo zijn dat de opmerkingen echt racistisch waren maar daar ga ik gemakshalve maar even vanuit dus).
Overigens heb je van die column dus weinig tot niets begrepen..
Clavan 29 april 2017 23:23
Negers hebben een langere.
Bromertà 29 april 2017 23:40
Prikdude 30 april 2017 01:26
Ziender Ogen 30 april 2017 02:12
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben allesbehalve een Gutmensch en toch
> zeg ik ook, schorsen die Moscon. Sterker nog, ze
> hadden 'm meteen uit koers moeten halen (mocht het
> inderdaad zo zijn dat de opmerkingen echt
> racistisch waren maar daar ga ik gemakshalve maar
> even vanuit dus).
> Overigens heb je van die column dus weinig tot
> niets begrepen..


Ik begrijp ook niets van dat stuk tekst over gutmenschen. Daar ben ik te intellectueel, ethisch, links en elitair voor.

Ik heb me wel rot gelachen...
ton duk 30 april 2017 07:24
Curzio 30 april 2017 11:08
Ik zou het benaderen als een scheldpartij met wat extra lading. Indien er excuses zijn aangeboden vind ik een boete voldoende, een maand schorsen lijkt me overdreven.
(Het zou iets anders zijn als Moscon in een persconferentie uitgebreid gaat zitten vertellen waarom hij donkere mensen minderwaardig vindt.)

Verder is de term Gutmensch zelf natuurlijk de ultieme vorm van opdelen in goed-fout, waarmee dat flutverhaaltje direct in duigen valt, maar goed.
Ziender Ogen 30 april 2017 12:25
thumbs up

Het is idd moeilijk iemand te veroordelen als je niet weet wat er gezegd is.
Vond het wel een goede actie van Reza om verhaal te halen bij Sky ipv uci/aso of zoiets.

Grivko kreeg een maand schorsing voor een veel ernstiger vergrijp.

Zelfs nu ik nuchter ben vind ik het Gutmenschen-epistel nog steeds hilarisch. Het cynisme druipt er werkelijk vanaf.
Orakel 30 april 2017 17:02
De term "gutmensch" staat dus voor dus een goedbedoelende mens die iets slechts doet.
Volgens mij definieer je daar gedrag in specifieke situaties mee en geen karakter.
Iedereen is wel eens gutmensch, zeker in de ogen van anderen.

Wat Moscon betreft houd ik mij op de vlakte zo lang ik niet weet wat er gezegd is.

Snij mij niet af .... (rooie, boer, neger, kutwijf, kloothommel, brillekop) is niet racistisch.
Voor jou is geen plaats in het peloton neger (is wél racistisch).
Gaat om de context, ook bij het woord neger.
Adje Wijnands 30 april 2017 18:32
Sta mij toe hier kort op te reageren. Allereerst krijg ik jeuk van de nogal langdradige kolom waar andere fora zich beter voor lenen. Ten tweede stoor ik mij aan de aanname dat gutmenschen per definitie slecht geïnformeerd zouden zijn. Als slechtmensch ben ik vaak verbaasd over de zinnige argumenten van gutmenschen. Ik ben zelf van mening dat polarisatie een van de kwalen van deze tijd is en vind het als enthousiast lezer van dit prikbord misplaatst om hier goedkope slecht onderbouwde "columns" te delen. Leve de Giro, het wielrennen en Ik hoop dat Moscon pas op de plaats maakt en een zinnige verklaring afgeeft die niet is voorgekauwd door de perschef. Hup Tom, Bauke en Steven!
Adje Wijnands 30 april 2017 19:14
Oh ja, ten derde: dank voor de vele inleidingen ( of hoe noem je zoiets?)van de vele koersen die je voor je rekening neemt
Cecchini 30 april 2017 22:00
Heerlijk om alle Gutmenschen de schuld te kunnen geven van alles wat er misgaat in de wereld. Elke genocide waar ook ter wereld was er niet geweest als de Gutmensch niet had weggekeken en de gebrekkige karaktertrekken van latino's, zwarte, moslims, homo's, zigeuners, en meer van die zonderlingen tijdig en manhaftig aan de kaak hadden durven te stellen.. Als de Gutmensch nou maar niet hadden ontkend dat elke Jood een vrekkige corrupte kromneus was geweest, en hun kop niet in het zand hadden gestoken was ene A, Hitler nooit aan de macht gekomen.Gutmenschen zijn als het ware nepmensen.
Latino 01 mei 2017 10:25
De term Gutmensch wordt tegenwoordig vaak gebruikt door rechts-populisten om de mensen die wel waarde hechten aan nuance en wetenschappelijke feiten (en zo tot een andere analyse komen) weg te zetten. Het is eigenlijk een ad hominem van de rechts-populist om zo een inhoudelijke discussie te vermijden. Dat stukje tekst waarin wordt uitgelegd wat een Gutmensch is staat bol van de aannames maar zal desondanks in bepaalde kringen best de handen voor op elkaar krijgen. In een blad als De Telegraaf bijvoorbeeld kan zo’n column op veel waardering rekenen vermoed ik. De serieuze media echter negeren dergelijke platitudes beter en dat doen ze gelukkig dan ook. Een paar jaar geleden werd Gutmensch in Duitsland tot Unwort des Jahres gekozen.
Columbus SLX 01 mei 2017 11:04
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is idd moeilijk iemand te veroordelen als je
> niet weet wat er gezegd is.
> Vond het wel een goede actie van Reza om verhaal
> te halen bij Sky ipv uci/aso of zoiets.

En als Reza zich daardoor gekwetst voelt, is het inderdaad prima dat hij voor zichzelf opkomt. Wat ik onnodig vind is de daarop volgende ophef en morele verontwaardiging van buitenaf. En al helemaal onzinnig om Moscon daarvoor te schorsen. Gaat er dan dezelfde verontwaardiging volgen als een Belgisch treintje er een keer een Nederland uitvloekt met de term "kaaskop"? Ik zit er niet op te wachten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2017 11:04 door Columbus SLX.
Pyama 01 mei 2017 19:19
Of als iemand hier op de prik scheld met enge ziektes?
D. Marrage 02 mei 2017 10:37
SKY legt Moscon een schorsing van zes weken op.
Inigo 02 mei 2017 11:56
Voor de buhne, hij zou sowieso paar weken rust houden na het voorjaar. Laat me raden, schorsing loopt 1 dag voor NK af?
Slimmerd 02 mei 2017 12:54
Tsja, ergens prima van Sky, ergens niks waard daar hij de komende maanden niet zou koersen.
Ziender Ogen 02 mei 2017 13:01
Ik neem aan dat hij 6 weken niet betaald gaat worden.
Bromertà 02 mei 2017 13:26
Ja, en z'n creditcard wordt geblokkeerd, verder mag ie zes weken niet eten. Tevreden?
Ziender Ogen 02 mei 2017 13:35
Weet nog steeds niet wat er werkelijk is gezegd.

Ik bedoel 6 weken schorsing met salaris heet vakantie.
lodjan 02 mei 2017 13:54
+ cursus en bij herhaling ontslag.

Following a disciplinary meeting with Team Sky concerning an incident at the Tour of Romandie, Gianni Moscon has been given a formal written warning and suspended from racing for six weeks. He will also attend a diversity awareness course.

Gianni recognises that his behaviour was wrong and how seriously Team Sky take this kind of incident.

He apologised to Kevin Reza after the stage and again to him and his team the following morning, and this apology was accepted. Gianni knows that there is no excuse for his behaviour and that any repeat will result in termination of his contract.

Read more at [www.teamsky.com]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen