Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Circus Giro presenteert: poedeldoekoe voor daalvirtuoos

Gepost door Prikdude 
Prikdude 01 mei 2017 19:11
Via Wielerflits.

De Giro roept een nieuw (truiloos) klassement in het leven: het daalklassement. De renner die de meeste punten scoort over 10 afdalingen komende Giro vertrekt naar huis met 5000 euro.


De 10 afdalingen

[www.wielerflits.nl]
PVW 01 mei 2017 19:47
Geen enkele meerwaarde voor de kijker en onnodig extra gevaar creeren. Benieuwd of er straks vanuit de bus een aantal relatief rustig naar boven rijden en dan volle bak naar beneden duiken. Ingegeven door de kwaliteit van Nibali. Ze hebben zeker geen vertrouwen meer in zijn kansen in het klassement?
Snorfietser 01 mei 2017 20:46
Ik vind het prachtig om te kijken naar iemand die geweldig kan dalen. Dalen is een kwaliteit. Wel ben ik er ook bang voor dat renners hiervoor onnodige risico's gaan nemen. Er zijn er de laagtste tijd alweer twee teveel te gaan.
NielsJ 01 mei 2017 21:18
Forza Kelderman!!
PVW 01 mei 2017 21:38
Helemaal eens dat het mooi is om te zien, maar n.m.m. gaat dit klassement daar niets aan toe voegen.
Koppi 01 mei 2017 22:11
Lévi Weemoedt zei het al (in zijn gedicht Tour de France, een nabeschouwing):
'De een klimt sneller dan de ander,
de snelste krijgt een kwieke trui.
En wie het allersnelst kan dalen,
die krijgt een kist en klokgelui.'



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2017 22:13 door Koppi.
Horsie is back 01 mei 2017 22:20
Top Tube Safe wordt het dus, maar eerst Bert Blocken e.a. bestuderen of wellicht beter het daarbij laten.
Ruudje2209 01 mei 2017 22:37
Pff Scarponi is nog niet begraven yawning smiley. Onbegrijpelijke sensatiezucht. Dalen is een vak en schitterend om naar een Nibali te kijken. Maar dit gaat veel kamikaze dalers opleveren :O.
Blueprint 01 mei 2017 22:39
Belachelijk, hopelijk weigeren de renners hieraan mee te doen.
Prikdude 01 mei 2017 22:56
De ironie wordt natuurlijk dat het gewonnen gaat worden door de renner die ook de bergtrui wint.
Pyama 01 mei 2017 23:02
Pyama 01 mei 2017 23:02
Je had hier beter Young kunnen noemen ipv Scarponi.
Ruudje2209 01 mei 2017 23:13
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je had hier beter Young kunnen noemen ipv
> Scarponi.

Eens qua oorzaak maar een onbekende Amerikaanse belofte zal de Giro organisatie niks kunnen schelen als ze meer sensatie kunnen behalen.
Pyama 01 mei 2017 23:19
Ongelukken gebeuren elke dag in deze wereld.
DaT heeft niets met een wedstrijd te maken.

Overigens, als dit niet mag, dan ook geen sprints meer?
Ziender Ogen 01 mei 2017 23:37
Toch maar schijfremmen monteren...
Luijt 02 mei 2017 00:32
D. Marrage 02 mei 2017 00:35
Klinkt als een verhaal van Roald Dahl.
Arsimo 02 mei 2017 07:44
Het enige interessante aan dit klassement is dat dit mogelijk onverwachte winnaars gaat opleveren.

In regel zijn het enkelen onder relatieve klimtoppers die de beste daalreputaties hebben. Maar dat komt vooral omdat zij in beeld rijden en de koers voorin het intensiefst gevolgd wordt. Echter achterin zitten geregeld matige tot slechte klimmers die enorm goed kunnen dalen en op manier hun verlies beperken of de bus kunnen bijhouden. In het verleden was Jelle Nijdam zo iemand heb ik gehoord maar ken ik geen beelden van hem dalend in het hooggebergte.

Maar goed, los van dit ene aardige detail, het is een idioot idee.
lodjan 02 mei 2017 07:58
Rinie Wagtmans

(Onbegrijpelijk dat dit ingevoerd wordt)
Sticky Bottle 02 mei 2017 08:09
Kunnen ze rugnummer 108 ook wel weer invoeren nu
Remko 02 mei 2017 08:41
Zal toch maar een beperkt aantal (b-)renners zijn dat daadwerkelijk voor dit klassement wil gaan.
ton duk 02 mei 2017 09:21
Zwarte trui, gesponsord door een Italiaanse begrafenisondernemer ?
gr
Bromertà 02 mei 2017 10:43
Ziender Ogen 02 mei 2017 12:39
Is iets voor Nicola Boem op de voet gevolgd door Jean Brankart...
Bromertà 02 mei 2017 12:45


De dalende lijn staat symbool voor vele facetten in deze absurde wereld.
JW 02 mei 2017 13:40
Ik doe alle moeite om mij de waarde voor de kijkers voor te stellen, maar ik kan echt helemaal niets bedenken.
De snelste daler van de dag kan ver buiten beeld ergens achter in het peloton rijden.
En pas achteraf kan de winnaar bekend worden gemaakt.
confused smiley confused smiley confused smiley
Ziender Ogen 02 mei 2017 13:47
En wordt er dan gekeken wie de hoogste snelheid heeft gehaald of wie het eerst beneden is?
Inigo 02 mei 2017 13:54
Die sport bestaat toch al? [www.youtube.com]
Horsie is back 02 mei 2017 14:18
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> De dalende lijn staat symbool voor vele facetten
> in deze absurde wereld.[/center]

Horsie denkt onder de klanken van Crazy Aerosmith toch, dat je de steen eerst de berg op moet rollen.
Het Wattbeest roept...
Remko 02 mei 2017 14:19
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die sport bestaat toch al?
> [www.youtube.com]


Spectaculaire shizzle altijd dit.

Ik zie Wilco Keldeman op zo'n downhill ook wel hoge ogen gooien trouwens.
Arsimo 02 mei 2017 14:25
Minste tijd over de gehele afdaling. Logisch ook want dat is met transponders goed te doen tegenwoordig. Mensen met gewisselde fiets zullen wel buiten de boot vallen vermoed ik zo.
PVW 02 mei 2017 16:36
De allersnelste dalers zou je juist achterin het veld moeten vinden. Zwaartekracht he. Zowel voor het achterin het veld boven komen als voor het sneller sjeesen naar beneden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2017 16:38 door PVW.
Arsimo 02 mei 2017 17:17
Gewichtsverschil maakt geen moer uit in daalsnelheden. Simpele basisnatuurkunde.

Alleen kunnen zwaardere renners soms iets voordeel hebben bij het nemen van scherpere bochten - mits droog wegdek - en bij het staan van harde ruk- en zijwinden op de hellingen.
Bromertà 02 mei 2017 17:32
Oeps. Even de zaak weer op een rijtje zetten? Voor wie het allemaal gemist heeft, deze serie "Forces of Nature" gepresenteerd door Prof Brian Cox is fenomenaal:

[www.youtube.com]
Horsie is back 02 mei 2017 20:24
Chris Froome daalde in de 8e etappe van de TDF 2016 de Peyresourde nogal excentriek af van 1569m naar 632m in 14:24.
Gemiddelde snelheid van 62,5 km/h en een topsnelheid van 90,9 km/h.

Dit was destijds een regelrechte sensatie en dus werd meteen de vraag actueel: Welke afdaal positie is superieur?

Een dag voor Fred's verjaardag kwam het antwoord.
Top Tube Safe, oftewel de renner, die als het ware tussen de buizen zit ingeklemd.

Froome ging nog niet zo ver, dus verloor hij met zijn positie nog altijd 46 seconden op de positie van wijlen Pantani, en maar liefst 67 seconden op de reeds genoemde Top Tube Safe positie. Alles dus geëxtrapoleerd op de afdaling Peyresourde.
Dit Rit Naar Bordeaux 02 mei 2017 21:17
Wat moet ik me voorstellen bij Top tube safe? En wat deed Pantani dan?

De UCI zou trouwens aan de Giro organisatie gevraagd hebben van het klassement af te zien: [cyclingtips.com]
Horsie is back 02 mei 2017 22:02
Kijk, Genie Google is op zijn best als je de juiste vraag stelt: Which cyclist hill descent position is really superior?
Arsimo 02 mei 2017 22:24
Wat wel boeiend zou zijn is idd klassement annuleren maar stiekem wel die daaltijden allemaal meten. En deze na de Giro publiceren. Die data is namelijk best interessant.
El Mik 02 mei 2017 23:41
Persoonlijk ben ik eerder geïnteresseerd in de som van klimtijden (ipv de bergpunten op de top die door vluchters met cadeau voorsprong worden weggenomen).
Dit Rit Naar Bordeaux 03 mei 2017 02:42
Kom op Horsie, ik ga niet alle posts lopen Googlen hier.

Zou het heel misschien gewoon een reclamestunt zijn voor Pirelli? Hoe langer ik er over nadenk moet het wel zo iets zijn; je kan je toch niet voorstellen dat de organisatie dit zomaar in het roadbook stopt zonder iemand te consulteren?
Walnoot 03 mei 2017 09:37
JW 03 mei 2017 10:18
Helemaal mee eens !
Bromertà 03 mei 2017 10:23
Ik ook, uiteraard. Nu moet ik zelf met de klok in de hand, of bij de buren in Finland of Roemenië op bezoek om een idee te krijgen over de klimtijden. Strava helpt ook een handje, vooral ook omdat renners als Gesink en Kruijswijk heel trouw al hun data daar openlijk prijsgeven.

Mijn pet gaat diep af voor deze mannen !
Lobsen 03 mei 2017 13:02
Gaat gelukkig niet door
JW 03 mei 2017 13:35
Beter ten halve gekeerd dan...
Ziender Ogen 03 mei 2017 14:00
Als je serieus het daalklassement wilt winnen dan is een fietswissel op de top een noodzakelijkheid.
Walnoot 03 mei 2017 14:19
Giro-organisatie krabbelt terug: dalersklassement wordt geschrapt

wo 03/05/2017 - 12:37
Er komt dan toch geen klassement voor de beste dalers in de Giro. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt na alle commotie van de afgelopen dagen. "De veiligheid van de renners is en blijft onze prioriteit", klinkt het.

De Giro kwam dit jaar met een nieuw idee op de proppen: een dalersklassement, waarbij de tijden van de renners in 10 afdalingen zouden worden opgemeten. Per afdaling werd er 500 euro voorzien voor de snelste renner, de eindwinnaar in het klassement zou 5.000 euro krijgen.

"We wilden een belangrijke vaardigheid in de kijker zetten. Maar het was niet onze bedoeling om de renners in gevaar te brengen."

Maar dat nieuws kon op weinig begrip rekenen in de wielerwereld. Renners en ploegleiders uitten hun ongenoegen op de sociale media, omdat het dalersklassement risico's zou promoten.

Ook Tom Van Damme, de voorzitter van de Belgische wielerbond en van de wegcommissie van de UCI, was er niet over te spreken. Hij vroeg gisteren dan ook meteen een verbod.

De organisatie van de Giro heeft daarop beslist om het dalersklassement te schrappen. "We wilden een belangrijke vaardigheid in de kijker zetten. Maar het was niet onze bedoeling om de renners in gevaar te brengen. Hun veiligheid is en blijft een prioriteit voor ons."

"Uit de reacties leiden we af dat ons idee verkeerd zou kunnen begrepen worden. Daarom hebben we beslist om geen klassement bij te houden en ook geen prijzengeld toe te kennen aan de snelste dalers."

Aldus Sporza.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen