Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Giro en de Nederlandse media...

Gepost door JW 
JW 02 mei 2017 20:52
Zoals meer dan overvloedig bekend zal ook het Nederlandse publiek de vertrouwde Giro-uitzendingen van Sporza moeten missen. Voor de echte liefhebber een kleine ramp, vooral ook door de onovertroffen begeleiding van het duo Renaat en José.
Zoals ook bekend worden de uitzendingen overgenomen door de nieuwe "wielerzender" Eurosport. De meningen daarover zijn, zacht gezegd, nogal verdeeld.

Inmiddels begint het er naar mijn idee op te lijken dat er iets van de gerezen verontrusting is doorgedrongen tot Nederlandse media. Niet verwonderlijk, in deze jubileumgiro komt het puikje van het Nederlandse wielrennen aan de start.

Vandaag lees ik zowel op de site van het Ad als die van de NOS dat ze de Giro wat intensiever gaan volgen dan - naar mijn idee - voorheen het geval was.

NOS
De verrichtingen van de coureurs zijn dagelijks bij de NOS te volgen. In een speciaal Giro Journaal, elke doordeweekse dag om 19.25 uur, is een uitgebreide samenvatting van de etappe te zien en komen er eerste reacties uit Italië.
Maar dat is niet het enige. Op NOS.nl is er elke dag een liveblog. Daarin een rechtstreeks verslag van de etappe. En ook op NPO Radio 1 en Twitter (@NOSwielrennen) wordt er verslag gedaan van de Ronde van Italië.



Samenvattingen en live-interviews Giro op ad.nl
Het startschot voor de Ronde van Italië (vrijdag op Sardinië) markeert voor ad.nl ook een historisch moment. In samenwerking met Eurosport brengen we vanuit Italië dagelijks video’s rond de honderdste Giro d’Italia.
U kunt kijken naar voor- en nabeschouwingen, reportages en, direct na de etappes, live-interviews met de Nederlandse renners, dit alles met Thijs Zonneveld als middelpunt. Ook kunt u na de rit nog eens genieten van een samenvatting met alle hoogtepunten.
lodjan 02 mei 2017 21:20
Arsimo 02 mei 2017 22:32
Voordeel ook van een oneven jaar. Geen focus op (voorbereidingen op) een ek of wk voetbal. Zorgt dat naast de veel nederlandse toppers aan de start de sportjournalistiek in het gat duikt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2017 22:33 door Arsimo.
Sub Culture 02 mei 2017 22:40
Betrap mezelf er op dat nu de Giro te bekijken is op Eurosport mijn enthousiasme tamelijk beperkt.
Om maar te zeggen hoe groot de impact van het duo José en Renato zijn.
Ritjes oppakken en 's avond in sneltempo door scrollen, dat wordt mijn maand mei.

Voordeel is wel dat de ronde van België nu niet deels gehinderd wordt door dat Giro gedoe.
Sticky Bottle 02 mei 2017 23:07
Dat rondje in Belgie is tegelijk met het interessantere Bayern Rundfahrt en in de laatste 4 dagen van de Giro. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar naar weg te zappen. Die laatse 4 ritten wil ik voor geen goud missen. Eurosport of niet, dat moet ik zien.

Daarnaast is er ook nog de Tour de Fjords. Prachtige koers en beeden van een gebied wat ik niet al 100x gezien hebben afgelopen maart en april
Inigo 02 mei 2017 23:09
Tip voor de digitale TV kijker: op Eurosport kan ook vaak via een instelling voor Engels commentaar gekozen worden.
Leon 02 mei 2017 23:16
Sticky Bottle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat rondje in Belgie is tegelijk met het
> interessantere Bayern Rundfahrt

Wedden dat de Ronde van Belgie dit jaar interessanter is dan de Ronde van Beieren? Geldt trouwens voor iedere koers die wél doorgaat.
Sticky Bottle 02 mei 2017 23:21
Oh ja dat is waar ook winking smiley, nou ja nog steeds Tour de Fjords die mij meer aanspreekt
Carlos Danger 03 mei 2017 10:06
Engels commentaar op Eurosport is niveau Been/Traksel .Eigenlijk nog een graadje erger, want één van de twee vind zichzelf geweldig grappig.
Best kijken via een RAI-stream met o.a. Stefano Garzelli.
JW 03 mei 2017 10:15
Dat schiet niet op.
Doe mij dan maar Chinees.
Bromertà 03 mei 2017 10:38
Hoe mooi die Giro ook is, de organisatie zou zich moeten schamen. Ten eerste omdat ze haar pracht Ronde zo pontificaal commercieel wil uitbuiten door in zee te gaan met een zender die zich volpompt met reclameblokken, zelfs tot diep in de finales, waarbij zij zelfs zover is gegaan om het alleen-recht voor uitzending aan deze reclamezender toe te kennen. Ten tweede laat zij de oren hangen naar krankzinnige verzinsels om de wielersport op te leuken en spectaculairder te maken door een afdalingsprijs in 't leven te roepen. Laten we hopen dat de renners en masse in de remmen knijpen.

Het charme-offensiefje van NOS en AD kan op geen enkele wijze het gemis van Sporza in de personen van Renaat Schotte en José de Cauwer compenseren.

Zó jammer deze ingeslagen weg (de dalende lijn).
Lobsen 03 mei 2017 10:47
Wacht maar tot er weer een Olympische Spelen aankomt. Dan is er ook alleen recht voor Eurosport. De Deense Eurosport is niet zo slecht maar ja, voor de meesten niet te verstaan
Carlos Danger 03 mei 2017 10:49
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

>
>
> Zó jammer deze ingeslagen weg (de dalende lijn). Toch een prijsje?
Meneer 60% 03 mei 2017 11:38
Ik denk dat het geen kwestie is van 'commercieel uitbuiten', maar van 'het hoofd boven water houden' van de organisatie. Ga er maar aan staan: een evenement organiseren van die grootte, zonder betalende toeschouwers en dat ook nog eens uit moeten laten zenden door een zender die geen reclame kent en er daardoor dus veel minder voor kan betalen. Ik denk niet dat de organisatie van de Giro zich hoeft te schamen voor deze keuze. Als liefhebber is het natuurlijk jammer, dat is iets anders.

Dat de NOS nu extra aandacht gaat besteden komt natuurlijk niet door Sporza, maar enkel en alleen omdat Nederland ineens drie podiumkandidaten heeft.
El Mik 03 mei 2017 12:38
Tot nu toe is het elke keer dat de NOS fanatiek insprong op een Nederlandse podiumkandidaat in de Giro of Vuelta direct keihard mis gegaan.
Nu ze het vanaf het begin doen voorspeld dat al helemaal weinig goeds..

Al zie ik geen van de Nederlanders op het podium eindigen, met of zonder NOS.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2017 12:39 door El Mik.
MarcoV 03 mei 2017 12:44
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe mooi die Giro ook is, de organisatie zou zich
> moeten schamen. Ten eerste omdat ze haar pracht
> Ronde zo pontificaal commercieel wil uitbuiten
> door in zee te gaan met een zender die zich
> volpompt met reclameblokken, zelfs tot diep in de
> finales, waarbij zij zelfs zover is gegaan om het
> alleen-recht voor uitzending aan deze
> reclamezender toe te kennen. Ten tweede laat zij
> de oren hangen naar krankzinnige verzinsels om de
> wielersport op te leuken en spectaculairder te
> maken door een afdalingsprijs in 't leven te
> roepen. Laten we hopen dat de renners en masse in
> de remmen knijpen.

Om deze reden kan je ook het hele wegwielrennen als een beschamend geheel zetten, iets begin 20e eeuw tot bloei kwam om mensen krankzinnige expedities te laten ondernemen mede met het oog om meer kranten te verkopen, commerciele uitbuiting ten top!
Allemaal terug naar de wielerbaan volgens de gedachtenlijn van Bromerta.
veluweracer 03 mei 2017 12:54
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tip voor de digitale TV kijker: op Eurosport kan
> ook vaak via een instelling voor Engels commentaar
> gekozen worden.

Zeer goede remedie tegen het gepruttel van Domme Bobbie en de rest.
Ziender Ogen 03 mei 2017 13:09
Welkom in de moderne tijd jongens.
Het is gewoon niet meer te verantwoorden om met algemeen belastinggeld
een beperkt deel van de bevolking te vermaken met spelen.

Hoe jammer ook...
JW 03 mei 2017 13:31
Eurosport alleenrecht voor Olympische Spelen ? Ik moet het allemaal nog zien....

Als de wijze waarop Eurosport de Giro uitzendt ertoe leidt dat veel vaste kijkers (gedeeltelijk) afhaken denk ik niet dat de sponsors blij zijn. En dat is toch ook wel een partij die wat te vertellen heeft....

Hoe trouw is de kijker ?
In Nederland zijn er (Talpa, Sport 7) verschillende pogingen gedaan om het heilige voetbal voor een flutbedrag achter een decoder te stoppen. Kijkers haakten massaal af (ook zonder voetbal bleek leven mogelijk). Ook bij wielrennen is "kijkerstrouw" betrekkelijk. En bij Olympische Spelen, waar de directe afstand tot de verschillende sporten nog groter is, zal dat m.i. nog meer het geval zijn.
Onderschat ook niet de tanende invloed, zeker bij jongere generaties, van het medium tv.

Er zijn weinig sporten waarvoor tv-uren (en kijkersaantallen) zó belangrijk zijn als wielrennen.
Die kijkcijfers gaan m.i. bepalen in hoeverre dit Eurosport-experiment gaat slagen. En ook in hoeverre zij met andere sporten ook deze weg inslaan.
Er zou ze dus heel veel aan gelegen moeten zijn om van dit experiment een succes te maken.
Tot nu toe lijken ze hiervan niet helemaal doordrongen.

Dat er reclameblokken worden getoond op belangrijke momenten in de uitzending is begrijpelijk; de uitzending moet ook ergens van betaald worden. Maar het is ook ergernis wekkend, alsof je een boek leest waarin af en toe een pagina ontbreekt. Daar zouden ze toch wat slims op moeten bedenken. Misschien een klein schermpje in beeld van de koers of zoiets ?
Over de kwaliteit van het commentaar kun je van mening verschillen. Maar dat mag best wat meer een punt van aandacht zijn. Een paar mensen met microfoon in een bezemkast is toch wel heel zuinig.
Ziender Ogen 03 mei 2017 13:48
Er is ook iets positiefs aan Eurosport als wielerkoersverzamelaar.
De wielerliefhebber heeft nog nooit zoveel verschillende koersen voorgeschoteld gekregen.

Bij nationale zenders wordt vooral ingezet op koersen uit eigen land of waar de winstkans van landgenoten het grootst is.
Robert Koopman 03 mei 2017 14:33
Maar we betalen er geen cent minder voor, kijken er alleen nog minder tv voor.
Bromertà 03 mei 2017 14:51
Die wedstrijdjes in de zandbak kunnen me sowieso gestolen worden. De rondjes in het land van Berend Botje sla ik ook zonder hartenpijn over. Dan heb je nog wat gedoe in wat andere verkeerde werelddelen. Nee, prima hoor, als die o zo positieve zender daar kont van wil doen, maar van de Giro, Tour en Vuelta en de klassiekers moeten ze afblijven: dat zijn monumenten en die moeten onaangetast de eeuwigheid doorstaan.

Voor zover nog niet bekend, ik heb een gruwelijke hekel aan de moderne tijd, uhh mentaliteit.
Cecchini 03 mei 2017 16:20
Dat doen ze wel bij de Formule 1 volgens mij
Andere Peter 03 mei 2017 17:21
Dat zit tegenwoordig in de even jaren ook wel goed...
ton duk 03 mei 2017 18:16
Of als ze hier in DUKTown bij Brand Loyalty een grote banner van Kruijswijk ophangen op donderdag....da hadden ze niet moeten doen cool smiley
Leuk,dat bijgeloof...ook dat hoort bij koersbeleving
gr
Eddy Veen 03 mei 2017 19:09
'Kond' zul je bedoelen.
Bromertà 03 mei 2017 19:27
't zal me m'n reet roesten
Eindhovuh 03 mei 2017 19:44
Eddy Veen 03 mei 2017 19:52
Ga je mond spoelendrinking smiley
Eazster 03 mei 2017 21:12
Eurosport en de Giro.Het voelt een beetje aan als een feestje waar je zonder cadeau niet welkom bent.
Waar zijn de tijden gebleven waar het voldoende was dat de verschillende sponsors in beeld voldoende was voor de geldschieters.
De grote rondes werden voor de mensen gehouden,dat kost geld maar levert wel een uniek volksfeest op.
Deze deal tast naar mijn mening de essentie van rustig kijken en genieten van het wielrennen aan.
JW 03 mei 2017 22:24
Arsimo 03 mei 2017 23:19
Dat kan: "de rivier mondt uit in de zee"
Sticky Bottle 04 mei 2017 09:30
Wat een stelletje ouwe zemelaars zijn jullie zeg. Vroeger was alles beter mentaliteit. Dat kan dan wel zo zijn maar je leeft vandaag dus leef er maar mee.
Orakel 04 mei 2017 10:38
Ik vind het prima, al dat wielrennen op Eurosport.
Er is nu één zender die vrijwel iedere interessante koers op tv toont en zich min of meer profileert als dé wielerzender.
Het commentaar kan zeker beter, maar ik heb goede hoop dat hier nog wel wat verbeteringen in gaan komen op de middellange termijn.
ton duk 04 mei 2017 10:52
Op zich is het ook best logisch dat Sporza is gestopt met uitzenden van de Grote Ronden gezien de prestaties van de Belgische Ronderenners
gr
Ziender Ogen 04 mei 2017 11:20
Één zo'n belgische ronderenner is nu hulpje bij tljwinking smiley
Eddy Veen 04 mei 2017 12:11
Wordt er ergens een ploegenpresentatie uitgezonden?
Luijt 04 mei 2017 13:28
Leuk van AD.nl.

mbt dalende lijn:
in de jaren 80 en 90 was er vrijwel niets van de Giro op de Nederlandse TV te zien. En als er al iets te zien was, was dat ook weer meteen klaar zodra er een boom in zicht kwam...
merijntje mortirolo 04 mei 2017 17:11
Op RAI Sport vanaf 18.00.

Hier hopelijk een stream: [www.procyclinglive.com] probeer anders via [www.cyclingfans.com]

Of zoek op twitter: presentazione squadra giro d'Italia 2017, zoiets.

Vroeger had gazzetta.it de ploegenpresentatie ook, geloof ik.
merijntje mortirolo 04 mei 2017 17:26
Deze gast kan je wellicht ook nog voorzien van een stream, straks: [twitter.com]
rustdag 04 mei 2017 19:06
rustdag 04 mei 2017 19:18
Staat een hoop volk zeg. lekker weertje, hopelijk blijft dat zo deze Giro
merijntje mortirolo 04 mei 2017 20:02
merijntje mortirolo 04 mei 2017 20:05
En oh, wat is die Garzelli toch een uitzonderlijk mooie vent. :hartje:
Koppi 04 mei 2017 23:30
Hier een prachtig beeld van de ploegenpresentatie: klik.
Columbus SLX 05 mei 2017 14:01
Al die kritiek op het commentaar...
En ik kan me er nog in vinden ook.

Maar het is dus blijkbaar moeilijker dan dat je zou denken.
Blijkbaar meer dan wat lullen over fietsen.

De Cauwer vind ik 1 van de prettigsten om naar te luisteren.
Lijkt me ook een mooi mens - ze hadden het er wel eens over dat hij probleemloos een week met jonge profs mee gaat om te trainen. Zijn zij overdag weg, zorgt hij dat er eten op tafel staat als ze terugkomen. Zoiets was het. Nou - dan heb je echt hart voor de sport. Mooie vent.
Bromertà 06 mei 2017 19:10
De kritiekloze modernisten mogen zich even achter de oren krabben:

Eurosport langs De Muur gelegd - column uit De Muur
Ziender Ogen 07 mei 2017 00:57
Ja, was een interessant stuk.

Idd krijgt de hoogste bieder de tv rechten. Verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij degene die de rechten te koop aanbieden. Als zij kiezen voor meer
tv geld en minder bereik dan moeten ze dat zelf maar verantwoorden.

Ik blijf erbij dat commerciële sport op tv niet opgehoest moet worden door de belastingbetaler. Daar zijn betere projecten voor te vinden.

PS ik denk niet dat Eurosport of de Giro er wakker van ligt dat Zeeland, 'the home of cycling', niet in het basispakket heeftsmiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen