Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Re: Giro d'Italia 2017 (2.UWT), rustdag + etappe 10

Gepost door El Chaba 
El Chaba 14 mei 2017 17:54
Re: Giro d'Italia 2017 (2.UWT), rustdag + etappe 10



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2017 17:56 door El Chaba.
El Chaba 14 mei 2017 17:55




Giro d'Italia 2017 (2.UWT), etappe 10: Foligno - Montefalco (ITT, 39,8 km)

Zo eindelijk weer eens een fantastisch mooie Giro-etappe gezien! Wel jammer van die idiote motor natuurlijk.
Morgen eerst een rustdag en dinsdag ga ik uit van Tom Dumoulin in het roze!

Kaartje:





Profiel:





Profiel laatste kms:









Top 10 AK na etappe 9:

1 COL QUINTANA Nairo MOVISTAR TEAM 42h 06’ 09” 0’ 00”
2 FRA PINOT Thibaut FDJ 42h 06’ 37” 0’ 28”
3 NED DUMOULIN Tom TEAM SUNWEB 42h 06’ 39” 0’ 30”
4 NED MOLLEMA Bauke TREK - SEGAFREDO 42h 07’ 00” 0’ 51”
5 ITA NIBALI Vincenzo BAHRAIN - MERIDA 42h 07’ 19” 01’ 10”
6 ITA POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE 42h 07’ 37” 01’ 28”
7 RUS ZAKARIN Ilnur TEAM KATUSHA ALPECIN 42h 08’ 37” 02’ 28”
8 ITA FORMOLO Davide CANNONDALE-DRAPAC PRO C.T. 42h 08’ 54” 02’ 45”
9 CRC AMADOR Andrey MOVISTAR TEAM 42h 09’ 02” 02’ 53”
10 NED KRUIJSWIJK Steven TEAM LOTTO NL - JUMBO 42h 09’ 15” 03’ 06”

Start: 12.50 uur.
Finish: rond 18.00 uur.
Eddy Veen 14 mei 2017 18:00
Zijn laatste tijdrit geeft geen reden tot optimisme.
Blueprint 14 mei 2017 18:18
Zullen we daar niet al te dramatisch over doen? Dumoulin eindigde daar als 13e, voor al zijn overgebleven Giro-concurrenten.
Vittal 14 mei 2017 18:21
Appels en Peren.... zijn vorige tijdrit was niet representatief. Hij is nu in top vorm en heeft de afgelopen tijd juist weer wat meer op zijn tijdritfiets gezeten. Hij is mischein op dit moment niet de beste tijdrijden ter wereld, maar nog steeds echt wel een pak beter dan Quintana. Ik verwacht dat hij zo'n 2 minuten pakt op Quintana dinsdag.
RikdeKraam 14 mei 2017 18:37
Tja, het zal vermoedelijk ergens inzitten tussen de Giro en de tirreno; dus 2 minuten op Quintana zou kunnen (en een erg mooi resultaat zijn!). Vermoedelijk zit Pinot en Nibali nu wel duidelijk minder achter Dumoulin vanwege twee redenen: (i) vermoedelijk is Dumoulin iets minder geworden in tijdrijden (ii) Dumoulin is nu dieper gegaan als normaal en bovendien schat ik zijn herstelvermogen ook iets minder in dan die echte ronderenners. Uiteindelijk verwacht ik dan niet dat Dumoulin dan de ronde gaat winnen, maar podium is wel realistisch (al is een inzinking altijd mogelijk). De zwaardere bergritten met meerdere klimmen moeten dan nog allemaal komen en daar kan echt met minuten worden gesmeten. Het wel wel echt zo jammer dat Kelderman er niet meer bij is. Die zou echt tegen het sterke Movistar net het mannetje kunnen zijn zoals Amador dat is bij Quintana...
Blueprint 14 mei 2017 22:16
Het viel tot nu toe niet mee, maar na een leuke finale gisteren was het vandaag toch echt oorlog. Ik denk dat Movistar hetzelfde zou hebben gedaan zonder het motorincident. Zeer jammer dat we op die manier Kelderman en Landa zijn kwijtgeraakt, terwijl Thomas en Yates hierdoor minuten verliezen.

Vanuit Nederlands perspectief is het natuurlijk wel dik in orde met een geweldige Dumoulin, een enorm taaie Mollema en Kruijswijk, die wellicht wat tegenvalt, maar mogelijk in de slotweek nog veel kan goedmaken. Dinsdag ligt de eerste Nederlandse ritzege voor de hand, maar de Italianen moeten nog langer wachten en hopen op een vroege vlucht met Pellizotti, Visconti o.i.d. of een stukje waaghalzerij van Nibali.
JW 14 mei 2017 22:16
Het is goed om nog eens te bedenken dat die leiderstrui in de Vuelta toch een beetje "bij toeval" kwam.
Dit is de eerste grote ronde waar Dumoulin zich echt goed op heeft kunnen voorbereiden. En voor zijn ploeg geldt het zelfde.
De etappe van vandaag liet zien waartoe hij in staat is. Zó weinig toegeven op deze Quintana was ijzersterk.
En ja, hij kan dinsdag inderdaad de leiderstrui pakken. En dan gaat het gemis van Kelderman wel héél zwaar wegen.
Duidelijke meevaller is Ten Dam. Ook die lijkt in prima vorm te zijn .

Duidelijk is wel dat Quintana de meest geschikte ploeg heeft om de leiderstrui te verdedigen.
Van mij mogen ze dat nog wel een weekje doen.
Gezien alles wat nog voor de boeg ligt kan dat nog een zware klus worden.
Deze Giro is nog lang niet beslist !
Prikdude 14 mei 2017 23:31
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo eindelijk weer eens een fantastisch mooie
> Giro-etappe gezien!

Jij hebt de rit van zaterdag niet gezien?
Andere Peter 15 mei 2017 00:29
Met Dumoulins herstelvermogen is tot op heden niets mis gebleken. Op een slotdag een trui verspillen is niet per definitie een teken van permanent minder herstelvermogen.
Ziender Ogen 15 mei 2017 00:43
Nee maar hij sleurt wel meer gewicht naar boven dan de meeste andere renners in de top van het klassement.
Ik hoop dat hij in de rustdag goed kan herstellen want overmorgen moet hij zijn slag slaan.
Arsimo 15 mei 2017 10:24
Dumoulin is in tijdritten vaker alles of niets. Als de vorm en vooral optimale goesting er niet is dan is het meteen een stuk minder. Zie de laatste 2 WK's tijdrijden bijvoorbeeld. Afgelopen Tirreno had hij nog zo goed als niets aan zijn tijdrit gedaan.

Morgen staat zijn tijdrit echt wel als een huis. Een ideaal parkoers voor hem en in deze vorm en positie in de koers kan dat eigenlijk niet anders.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2017 10:24 door Arsimo.
Curzio 15 mei 2017 10:35
Denk het ook, in elk geval de enig overgebleven topfavoriet voor de dagzege nu Dennis er niet meer is. Maar voor Quintana is het parcours natuurlijk ook niet slecht. 1 - 1,5 minuut verschil lijkt me realistisch.
Ziender Ogen 15 mei 2017 10:59
Als Dumoulin deze vorm kan behouden in de bergen dan is dit mijn inschatting hoeveel hij gaat verliezen tov Quintana.
Uiteraard geheel arbitrair(zie het als een gemiddelde):
Etap 11: halve minuut
Etap 14: halve minuut
Etap 16: één minuut
Etap 18: één minuut
Etap 19: één minuut
Etap 20: halve minuut
huidige achterstand: halve minuut.
Totaal 5 minuten.

Dit moet in twee tijdritten teruggepakt worden.
Morgen dus drie minuten in de heuveltijdrit en de laatste afdaaltijdrit 2 minuten.
Succes!
Arsimo 15 mei 2017 11:16
Welnee, Quintana gaat niet elke keer wegrijden. Is hij het type niet voor en houdt hij ook niet vol. Aan de andere kant kan hij ineens wel een groot gat slaan, met name als Dumoulin een keer minder is.

Als Quintana en Dumoulin kwa vorm niet veranderen en geen echt slechte dagen hebben dan zie ik het ruwweg zo.

Etappe 11: geen verschil
Etappe 14: gevaarlijk etappe
Etappe 16: gevaarlijk etappe
Etappe 18: geen of weinig verschil
Etappe 19: geen verschil
Etappe 20: geen verschil

Dus Quintana zal het tijdens de 14de, 16de en misschien 18de moeten doen. Quintana zal iets moeten verzinnen met zijn sterkere ploeg om Dumoulin te isoleren, dan zal hij winnen. Puur een tegen een geef ik Dumoulin net iets meer kans. Mits Dumoulin niet verslechtert, en dat is afwachten. Ook op dat punt zie ik Quintana dat eerder volhouden omdat hij nu eenmaal van nature makkelijker de cols over komt.
Inigo 15 mei 2017 11:24
Als wielrennen zo simpel was als boekhouden...
El Mik 15 mei 2017 11:30
Wat is er zo gevaarlijk aan etappe 14?
Vlakke aanloop, slotklim is niet heel lang en begint met vals plat. Daar gaan de toppers tot de laatste 5km wachten.

Etappe 18 lijkt mij veruit het gevaarlijkst..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2017 11:33 door El Mik.
Arsimo 15 mei 2017 11:53
Goed voor een relatieve lichtgewicht explosieklimmer als Quintana. Zag je ook gisteren, Quintana liep eerste snel weg op dieselrenners als Dumoulin en daarna stabiliseerde het of werd het gat zelfs kleiner.

Als Dumoulin zijn vorm houdt zie ik het juist in de langere geleidelijke klimmen en meer cols niet zo heel gevaarlijk in voor hem. De steile niet zo heel lange slotklims (met vooral ook steil op het einde) zie als het grootste gevaar voor Dumoulin. Althans 1 tegen 1. Movistar die Dumoulin kan isoleren in een dal of zo zie ik als het grootste gevaar.
Prikdude 15 mei 2017 11:56
1'57 (minmaal?).
Westfalen 15 mei 2017 12:02
Precies, Quintana zal het vooral van de steile gedeelten moeten hebben. Niet alle klimmen zijn zoals gisteren.
Horsie is back 15 mei 2017 13:19
Een explosieklimmer? Zou 250 gram tnt voldoende zijn? grinning smiley
El Mik 15 mei 2017 13:26
Ik denk dat je Oropa nogal overschat, dat is geen bijzondere klim mijn inziens en de steilste stukjes van die klim zijn ook niet steiler dan de steilste stukken van de klimmen in die andere ritten. Nou vooruit, 13% tegenover 12%...

Maar al was het 20%, als Quintana daar weg rijdt gaat hij nooit heel erg veel tijd meer pakken in die etappe simpelweg omdat de rit al zowat voorbij is, tenzij Dumoulin zelf een stuk minder is maar in dat scenario zou hij daar misschien een minuut of anderhalve verliezen terwijl er in die andere etappes met minuten gegooid kan worden.

Overigens verloor Dumoulin de Vuelta op een paar lopers en won hij toen tegen Froome en Purito op een steilere klim dan in deze hele Giro zit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2017 13:26 door El Mik.
Orakel 15 mei 2017 13:34
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Etap 11: halve minuut
> Etap 14: halve minuut
> Etap 16: één minuut
> Etap 18: één minuut
> Etap 19: één minuut
> Etap 20: halve minuut
> huidige achterstand: halve minuut.
> Totaal 5 minuten.

Mijn inschatting is anders.

Etappe 11 is een heuveletappe zonder aankomst bergop. Hier hoeft Dumoulin niets te verliezen.
Etappe 14 is niet zo steil. Hier is weinig verschil te maken. Misschien een halve minuut.
Etappe 16 is pittig, gaat boven de 2000 meter en dat is lastig voor Dumoulin. Hier kan hij zomaar 2:00 verliezen
Etappe 18 wordt richting de finish makkelijker. Misschien 1:00 verlies.
Etappe 19 is niet zwaar genoeg voor grote verschillen, klim zwakt ongelofelijk af richting top en is vrij kort.
Etappe 20 eindigt met 15 km redelijk vlak. Hier is Dumoulin misschien wel in het voordeel.

Als Dumoulin op de fiets blijft zitten, niet ziek wordt en er niet in geluisd wordt zoals in de Vuelta, dan zijn 2:20 morgen en 1:40 op de laatste dag tijdrit voldoende.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2017 13:34 door Orakel.
Ziender Ogen 15 mei 2017 13:35
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als wielrennen zo simpel was als boekhouden...

Als boekhouden maar zo simpel was als wielrennen...
ton duk 15 mei 2017 13:37
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
Movistar die Dumoulin kan
> isoleren in een dal of zo zie ik als het grootste
> gevaar.

Hoewel sentiment snel kan veranderen maar oa Yates kan dan door Tom herinnerd worden aan het doorrijden Movistar gister ...en ingeschakeld worden als hulp van die dag...
gr
Blueprint 15 mei 2017 14:02
Wat een analyses na één berg...
Horsie is back 15 mei 2017 14:11
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inigo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Als wielrennen zo simpel was als boekhouden...
>
> Als boekhouden maar zo simpel was als
> wielrennen...

Was boekhouden maar zo simpel als wielrennen...

Overigens was Tom Dumoulin op het steilste deel van rond de tien percent, SNELLER dan Nairo Quintana.
Volgens @VelonCC: 6:34 met 17,6km/h=1926m tegen 6:40 met 17,3km/h=1922m; verschilt slechts 8 cm per seconde in gemiddelde snelheid!

Dat hier twee verschillende typen wielrenners aan het werk waren laat zich gemakkelijk afleiden uit het gemiddeld vermogen.
Tommeke rijdt over 6:40 een hoger gemiddeld vermogen (441w) dan de winnaar Quintana gemiddeld over één minuut (piek):430w.
Vergelijken we bij beiden het gemiddeld piekvermogen over één minuut dan is het verschil 561/430 een slordige 30 percent.

Uiteraard had Quintana al de nodige voorsprong en na deze sectie was het vooral consolidatie van de voorsprong: 1 tegen 2 dat weer wel.
Gisteren ontplofte Rotjeknor, is nu Limburg aan de beurt? Milaan is echter nog ver...
Arsimo 15 mei 2017 14:15
Okay, er is uiteraard nog van alles mogelijk.

Maar in regel geeft de eerste serieuze finish bergop de tendens voor de rest van de ronde. Er vallen meestal nog een paar weg en niet vaak komen de verliezers/tegenvallers nog terug in de top van het klassement.
Blueprint 15 mei 2017 15:38
Inderdaad, Dumoulin was in die Vuelta met name kwetsbaar in etappes met meerdere cols. Daar ligt nu waarschijnlijk ook het grootste risico.
JW 15 mei 2017 16:35
Er doen meer renners mee dan Dumoulin en Quintana. Zeker Pinot lijkt me een geduchte tegenstander.

Bovendien: ook andere renners (Mollema ? Nibali ? ) en teams (Sky ? Orica ? AG2R ? ) kunnen het wedstrijdverloop danig beïnvloeden.

De enige manier om Quintana in problemen te brengen lijkt me hem in elke etappe die daarvoor mogelijkheden biedt te bestoken. Niet alleen op zijn favoriete terrein, de bergen.
Als de concurrentie daarmee wacht tot de laatste dagen zal het moeilijk worden hem nog in problemen te brengen.

Jammer dat die tijdrit nu al komt.
Een slecht moment voor Dumoulin om nu al die trui te pakken. Zeker nu Kelderman weg is.
El Chaba 15 mei 2017 16:41
Helemaal mee eens. Beste was geweest om niet na morgen al in het roze te komen, maar ja, een kans als morgen om tijd te pakken kun je natuurlijk ook niet laten liggen..
JW 15 mei 2017 16:46
Klopt.
Ik hoop ook dat Dumoulin winst boekt op de meeste concurrenten, en zeker op Quintana.
Maar ik zal niet rouwen als Pinot zich zelf overtreft en het roze grijpt.
Eindhovuh 15 mei 2017 17:09
Uhm als Pinot morgen de roze trui pakt heb ik nog weinig redenen gezien om aan te nemen dat Dumoulin hem dan makkelijk terug gaat pakken?
Waarbij ik Pinot best de Giro zege gun overigens.
Carlos Danger 15 mei 2017 17:17
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een explosieklimmer? Zou 250 gram tnt voldoende
> zijn? grinning smiley


Voor een exlosieklimmer. Voor een exploderende klimmer zit je aan het dubbele.hot smiley
Andere Peter 15 mei 2017 17:22
En reglementair gekraakt door goed ploegenspel dat een zwakte uitbuitte, die er al van meet af aan in zat.
Andere Peter 15 mei 2017 17:24
Roze pakken en verder ijskoud doen alsof Quintana het heeft.
El Chaba 15 mei 2017 17:27
Precies. Gewoon niet je zogenaamde verantwoordelijkheid, als ploeg die de roze truidrager in zijn gelederen heeft, nemen. Maar ik vrees dat dat er niet in zit..
Carlos Danger 15 mei 2017 17:44
Baukema gaat verrassen morgen.
Eddy Veen 15 mei 2017 19:11
Als je kijkt naar Quintana's resultaten in de (lastige) individuele tijdritten in 2016, vrees ik dat hij dusdanig partij kan geven aan Dumoulin en Pinot dat hij de roze trui behoudt: [www.procyclingstats.com]. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de Ronde van het Baskenland, de Ronde van Romandië en de Route du Sud.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2017 19:14 door Eddy Veen.
Orakel 15 mei 2017 19:35
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je kijkt naar Quintana's resultaten in de
> (lastige) individuele tijdritten in 2016, vrees ik
> dat hij dusdanig partij kan geven aan Dumoulin en
> Pinot dat hij de roze trui behoudt:
> [www.procyclingstats.com]
> &season=2016. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de
> Ronde van het Baskenland, de Ronde van Romandië
> en de Route du Sud.

Een klimtijdrit, of een tijdrit waar Demare top5 rijdt, kan je niet vergelijken met de redelijk vlakke tijdrit van morgen.
Het profiel vertekend wat. De klimmetjes zitten rond de 3% en dat stelt niets voor.
De eerste tijdrit in de Tour van 2016 is een redelijke vergelijking. Daar won een uitgeruste Dumoulin 3 minuten op Quintana.
Maak er 2 minuten van nu Dumoulin iedere dag scherp moet zijn. Maar 2 minuten is realistisch en daarom een mogelijke doelstelling voor morgen.
Eddy Veen 15 mei 2017 19:56
Daar zou ik mee in mijn sas zijnsmiling smiley
Pyama 15 mei 2017 20:23
Wauw... deja-vu. Zeg Arsimo, Orakel... kennen jullie dat spreekwoord over die huid en die beer?
JW 15 mei 2017 22:41
Dat zouden ze toch maar es moeten doen, als ze er de kans voor krijgen.
Arsimo 15 mei 2017 22:42
Ik ga helemaal er niet vanuit dat Dumoulin wint. Ik schat alleen zijn kansen t.o.v. die van Quintana in en heb daar een wat ander beeld dan default er vanuit gaan dat Quintana dat klusje wel klaart. Maar een uitspraak over wie er wint doe ik geheel niet. Dus dat beer-huid spreekwoord is geheel niet van toepassing.
Wim De Craene 16 mei 2017 07:02
Zeer jammer dat de beste tijdrijder van dit Giro peloton namelijk Victor Campenaerts van de ploegleiding niet voluit mag gaan. Hij moet namelijk fris blijven om Kruijswijk bij te staan. Terwijl een zege in deze tijdrit ook zeer positief kan werken voor de ploeg. Echter niet verrassend dit besluit want de ploegleiding van lotto-jumbo blinkt nou niet bepaald uit op het terrein van deskundigheid. Hopelijk is Victor eigenwijs genoeg en rijdt hij gewoon voluit ipv op reserve zodat hij toch de zege pakt. Daarnaast vertrekt Victor beter zo snel als mogelijk bij dit team om aan te sluiten bij een ander team met wel verstandige mensen aan het roer. Dat zal zijn carrière goed doen.

Bron:[www.nieuwsblad.be]
Sub Culture 16 mei 2017 07:16
Zeer jammer dat de slechtste provocateur van het prikbord namelijk Wim De Craene (god hebbe zijn ziel) van de prikbordbazen voluit mag gaan. Hij krijgt namelijk een vrijgeleide om Jacco De Banaan bij te staan. Terwijl een ban ook zeer positief kan worden op het prikbord. Echter niet verrassend dit besluit, want de prikbordbazen blinken nou niet bepaald uit op het terrein van streng modereren. Hopelijk is WDC eigenwijs genoeg en houdt hij zelf de eer aan zichzelf. Uiteindelijk vertrekt WDC beter zo snel mogelijk van het prikbord naar een ander virtueel oord waar andere onverlaten wel gehoord geven aan zijn geforceerde nonsens. Dat zal zijn 'carrière' goed doen.
Wim De Craene 16 mei 2017 07:48
Ik vind dat mensen die niet kunnen omgaan met andersdenkenden een ban verdienen. Of beter, een tijdje in Noord-Korea moeten doorbrengen. Daar wordt immers iedereen gedwongen hetzelfde te denken. Het zal ze vast bevallen.
Orakel 16 mei 2017 08:00
Campenaerts is gewoon een outsider, zoals Ludvigson, Bialoblocki. Top5 zou zeker kunnen. Top10 gaat hij ook gewoon rijden vandaag.
Marcos 16 mei 2017 09:22
Vage beslissing.. Als ze dit vorig jaar ook hadden gedaan, waren ze hun enige ritzege misgelopen..
Luijt 16 mei 2017 09:40
Wat een gejank in dat artikel dat je post. Dat er een journalist is die dat uit z'n pen geknepen krijgt.
Ziender Ogen 16 mei 2017 09:43
Ik proef enige jaloezie bij WDC. Waar zijn de belgische klassementsrenners?
Campenaerts moet mogelijk de ondermaatse prestaties van 'meesterknecht' Vandenbroek compenseren.

Het lijkt me een legitieme reden om Campenaerts in dienst te stellen van een kopman met podium kansen.
Luijt 16 mei 2017 09:53
Trouwens, die Van den Broeck, had die in week 1 ook opdracht om z'n poten stil te houden?
Sub Culture 16 mei 2017 10:20
JVDB heeft volgens mij de opdracht gekregen om 3 jaar zijn benen stil te houden.
Nu nog zijn mond en iedereen gelukkig.
ton duk 16 mei 2017 10:49
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik proef enige jaloezie bij WDC. Waar zijn de
> belgische klassementsrenners?

Nou, Monfort geluid- en beeldloos weer op weg naar top15
gr

ps: ik kan me amper voorstellen dat dit bericht enige waarheid heeft....al weet je het bij de heren ploegleiders TLJ nooit...
Blueprint 16 mei 2017 10:54
Ik ook niet. Morgen een lastige finale, maar dan heeft Kruijswijk toch echt Clement en Battaglin nodig om hem bij te staan i.p.v. Campenaerts.
Eddy Veen 16 mei 2017 11:06
Kan iemand hier een startvolgorde met tijden plaatsen? Ik ben te digibeet om er eentje te vinden. Bij voorbaat dank.
El Mik 16 mei 2017 11:08
Ziender Ogen 16 mei 2017 11:14
Bialoblocki gaat al als derde aan de start. Hij zal een hele poos in de ere zetel moeten zitten.
shake 16 mei 2017 11:18
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bialoblocki gaat al als derde aan de start. Hij
> zal een hele poos in de ere zetel moeten zitten.

37 minuten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 11:24 door shake.
Cecchini 16 mei 2017 11:22


Geteisterd Montefalco rekent op mooie reclame

'De Giro is onmisbaar voor het herstel van onze stad'

De wegen rondom Montefalco, die als bladnerven door de middeleeuwse heuvelsteden kronkelen, zijn het decor van de tijdrit van dinsdag.

Door: Jarl van der Ploeg, Just Fontein / Volkskrant

Burgemeester Donatella Tesei is net naar de kapper geweest. Ze wil er piekfijn uitzien, net als haar stad. 'Zonnebril op of zonnebril af op de foto?', vraagt ze terwijl ze haar burgemeesterssjerp rechttrekt. 'Kom we lopen nog even door naar het museum. Dan nemen we die steeg. Prachtig is het daar. '

De burgemeester heeft gelijk. Haar stadje Montefalco is een stukje Italië dat zijn eigen schoonheid overdrijft. Met iets minder schilderachtige kasteeltjes en iets minder glooiende heuvels was het hier ook prima toeven geweest. Maar nee. In de kerken moesten kunstenaars als Benozzo Gozzoli zo nodig hun fabelachtige fresco's achterlaten, de boeren besloten van hun Sagrantinodruiven idioot lekkere wijnen te maken en de olijfbomen behoren tot de beste ter wereld.

Niet voor niets besloot de organisatie van de Giro de wegen rondom Montefalco, die als bladnerven door de middeleeuwse heuvelsteden kronkelen, als decor te kiezen voor de tijdrit van dinsdag.

Maar het gebied kwam veel eerder in het nieuws dan gewenst, zegt Tesei, namelijk toen op 30 oktober de grond hevig begon te trillen: aardbeving. Het epicentrum lag 50 kilometer verderop in de stad Norcia. De Benedictijner monniken die de verwoeste straten opgingen om slachtoffers de laatste sacramenten toe te dienen, werden droevig wereldnieuws.

Omdat niet alleen de huizen en de kerken in puin lagen, maar ook de wegen (de bodem zakte op sommige plekken met wel 70 centimeter) arriveerde daags na de aardbeving een Milanees Giro-comité in Montefalco. Zij controleerden het 37,5 kilometer lange tijdritparcours op eventuele scheuren in de wegen, en eventueel wankelende klokkentorens die op toekomstig publiek zouden kunnen donderen.

Burgemeester Tesei schudt haar hoofd. 'Alles was tiptop in orde, zeiden ze - niets aan de hand. Alleen klopte die conclusie niet. Ook in Montefalco hebben we schade. Niet zoals in Norcia aan de gebouwen en de stadsmuren, maar in onze hotels en restaurants. Omdat de beving wereldnieuws werd, lijden we economische schade. Er komen geen toeristen meer. Ze denken allemaal dat het hier levensgevaarlijk is.'



Dat is een enorm probleem voor deze regio, wier inwoners het moeten hebben van toerisme. Vooral Assisi trekt karrevrachten - in het hoogseizoen arriveren vijftig volle touringcars per dag - maar ook voor finishplaats Montefalco is toerisme de motor van de economie. Vorig jaar sliepen 140 duizend toeristen in het stadje van vijfduizend inwoners. Sinds 30 oktober echter, zegt de directrice van het belangrijkste museum in de stad, daalde dat aantal met 60 procent.

'60 procent', herhaalt burgemeester Tesei terwijl ze zes vingers opsteekt. 'Daarom is de Giro dit jaar van levensbelang. Sterker nog: de Giro is onmisbaar voor het herstel van onze stad. Vijf uur lang zullen beelden van deze streek de hele wereld overgaan. Toeristen zullen zien dat deze streek niet alleen intact is, maar vooral beeldschoon. Kom, ik laat je het stadhuis zien. Prachtig is het daar. Prachtig.'


Blueprint 16 mei 2017 11:23
De eerste Belg start als negende, dus dat zal wel meevallen spinning smiley sticking its tongue out
Eddy Veen 16 mei 2017 11:30
Eindhovuh 16 mei 2017 11:37
Probleem is een beetje dat tot nu toe alleen Tankink en Clement fatsoenlijk hebben weten te knechten. Die hebben eigenlijk al te veel werk moeten doen, terwijl zij beter hun krachten hadden kunnen bewaren voor in de zwaardere etappes. Boogerd viel dit ook al op.

Vandaar dat de ploegleiding zich gedwongen zal voelen om in te grijpen en niemand voluit te laten gaan in de tijdrit op Kruijswijk na.
Bromertà 16 mei 2017 11:53
Hier nog wat plaatjes als resultaat van mijn cijferwerk. Sorry, ik kon 't niet laten. Maar wellicht zijn er liefhebbers die er wat aan hebben.



Hier "het recept" om al die heerlijke cijfers te bereiden:




En hier als toetje een indicatie voor de waardeverhoudingen bij de tijdrit voor vandaag. Uiteraard met een korreltje zout.



De pocketklimmer Pozzovivo gaat bijna 100 watt tekort komen; zoveel is bijvoorbaat al duidelijk. Verder hangt heel veel af van stroomlijn (morfologie ook wel), risico's misschien, bochtentechniek niet zo waarschijnlijk, wilskracht uiteraard, vorm van de dag, enzovoorts, enzovoorts. Al met al, mag Dumoulin deze Roze kans niet verspelen, al is Pinot een uiterst geduchte tegenstander.

Hafijn, bij deze, auftutti mit einand
Ziender Ogen 16 mei 2017 11:54
Das een mooi plaatje.
Kzie wel 5 hoogwerkers staan op een betrekkelijk klein bebouwd gebiedje.
Slimmerd 16 mei 2017 12:40
Jammer voor Campenaerts, maar met een falende JvdB moet de ploegleiding keuzes maken
Horsie is back 16 mei 2017 13:16
Als je zo al die gewichten van moderne Twiggy ronderenners in één beeld gevangen ziet, gun je ze wel een toetje, maar dan zonder dat korreltje zout.
Maar op de bovenste tak zit nog Nairo Quintana.

De perfecte renner is niet gevonden, alhoewel de prestaties van met name Quintana goed te vergelijken zijn met de TDF 2015 prestaties van eerst Froome op Le Pierre Saint Martin en later op de L' Alpe d'Huez door weer Quintana.

Mooi, dat Bromertà al die moeite doet om aan dat ogenschijnlijk simpel plaatje te komen en ons daarvan deelgenoot te maken.
Slimmerd 16 mei 2017 13:17
Één outsider, Bialoblocki, is al tegen de vlakte gegaan op het winderige parkoers.
Inigo 16 mei 2017 13:22
Om de hoop nog wat meer te doen groeien: veel wind is in voordeel wat zwaardere renners. Quintana vliegt nog van de weg af. Kan me ook een Vuelta tijdrit herinneren waar dit gebeurde...
Ziender Ogen 16 mei 2017 13:26
Wie is Carlien??
Ziender Ogen 16 mei 2017 13:28
Campenaerts laat vanaf startpodium blote borst zien met de text, 'Carlien daten?', einde citaat...
Ziender Ogen 16 mei 2017 13:35
Bialoblocki is inmiddels op zijn snuit gegaan...
Eindhovuh 16 mei 2017 13:37
Is dit echt? Zou fijn zijn als iedereen bij LottoNLJumbo bezig is hoe Kruijswijk op het podium te krijgen.
Crocmaz 16 mei 2017 13:37
Keizer haalt na 10 minuten fietsen Campenaerts al in.
Ziender Ogen 16 mei 2017 13:45
Zeker, er is hopelijk iemand die een filmpje op het prikbord kan slingeren
shake 16 mei 2017 13:52
shake Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ziender Ogen Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bialoblocki gaat al als derde aan de start. Hij
> > zal een hele poos in de ere zetel moeten
> zitten.
>
> 37 minuten

Nog minder. Barta nu snelste tijd.
JW 16 mei 2017 14:07
Enorme tijdsverschillen !
Nu al bijna 14' tussen Barta en Pelucchi
Slimmerd 16 mei 2017 14:18
Mooi, dan moeten we nu toch wel afscheid kunnen nemen van Pelucchi? Trouwens, kan hij niet beter stoppen met wielrennen, het is me een partij zielig wat hij laat zien als prof!
Slimmerd 16 mei 2017 14:20
Voorlopig aan de streep

1. Barta 53'13
2. Bialoblocki 38"
3. Keizer 1'02

Onderweg is Kiryienka al ruim een halve minuut snelle dan Barta
Slimmerd 16 mei 2017 14:38
Kiryienka nu de snelste, dit met val op 500 meter van de streep, Jan Tratnik voorlopig 2e. Heeft ideaal meegefietst in het zog van de Wit-Rus.
Heisenberg 16 mei 2017 14:54
Ik vind de eindtijd van Campenaerts wel een beetje gênant. Bijna 9 minuten achter Kiryienka.

Ik snap ook niet waarom hij nu niet een uurtje voluit had kunnen gaan. Had hem alleen gevraagd niet te veel risico te namen.

Gezien de (tussen)tijden van Keizer, Van Emden en Castelijns rijden de anders Jumbo's wel op normaal niveau.
Heisenberg 16 mei 2017 14:55
Van Emden nu derde op 15" van Kyrienka.
Blueprint 16 mei 2017 14:56
Campenaerts is zo belangrijk voor Kruijswijk dat hij als enige van Lotto-Jumbo niet voluit mag gaan smileys with beer
Fcdh 16 mei 2017 14:58
Bromerta bedankt voor het posten zeer interessant.
De genoemde Pozzovivo is juist de laatste paar jaar zeer goed in (vlakke) tijdritten. Zit de verklaring daarvan dan vooral in zijn stroomlijn en weinig wind vangen?

Overiens gaan we denk ik mega verschillen krijgen als je de eerste tijden zo ziet mede dankzij de harde wind. Zelden zo'n zin gehad in een tijdrit wat ik normaal het minste onderdeel vind.
en 16 mei 2017 15:01
30% maximaal tijdverschil in een TT toch? Dan ligt Pelucchi eruit als de winnaar sneller dan 51:29 rijdt (Kyrienka's tijd is 52:37).
JW 16 mei 2017 15:03
De Belg rijdt vandaag voor Carlien.
Ieder heeft zo zijn prioriteiten...
Slimmerd 16 mei 2017 15:08
Neen, de Belg rijdt voor die rooie die zondag al niet kon volgen en mag niet vol....
Carlos Danger 16 mei 2017 15:09
Carlien reed hem strak uit het wiel vandaag.
JW 16 mei 2017 15:10
Wijs besluit van zijn ploegleiding.
En ik hoop dat we dan komende dagen wat goed knechtenwerk van een Belg zien. Want dat is me de eerste dagen niet echt opgevallen.
JW 16 mei 2017 15:12
Stayeren heet dat.
Dat mag vandaag voluit, heb ik het idee.
Eazster 16 mei 2017 15:16
Campenaerts gooit gewoon zijn kont tegen de crib na weer een laffe Lotto Jumbo beslissing. Ik vind het niet geheel onterecht.
Je kansen moet je wagen en Campenaerts heeft laten zien dat hij een tijdrit kan winnen. Misschien is deze te zwaar maar het schets wel het beeld van hoe een ploeg erin staat.
Eindhovuh 16 mei 2017 15:20
Dit is een statement ja. Al moethij niet vergeten waarom hij in de Giro is...
Alhoewel van Emden nu harder rijdt dan toen het nodig was om op het vlakke Kruijswijk van voren te houden....
Curzio 16 mei 2017 15:21
Ik zou graag eerst bevestiging zien uit een betrouwbare bron dat Campenaerts echt niet vol mocht gaan. Aan de andere TLJ-rijders is die instructie niet te zien. En Roglic mocht vorig jaar ook gewoon winnen. Verder eens met JW: op het vlakke presteert Campenaerts tot nu toe deze Giro erg teleurstellend.
Wanny 16 mei 2017 15:31
Als Campenaerts deze Giro nog weinig voor Kruiswijk heeft kunnen betekenen, zou het ook vreemd zijn als ie er nu een knaltijdrit uitgooit.
Fashionisto 16 mei 2017 15:33
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wijs besluit van zijn ploegleiding.
> En ik hoop dat we dan komende dagen wat goed
> knechtenwerk van een Belg zien. Want dat is me de
> eerste dagen niet echt opgevallen.

Wat een belachelijke opmerking.
Tinuz 16 mei 2017 15:33
Volgens mij is die Victor niet de meest snuggere der Belgen.
JW 16 mei 2017 15:50
Knap. Thomas net zo snel als Kiryenka op 1e tussenpunt.
ton duk 16 mei 2017 15:51
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij is die Victor niet de meest snuggere
> der Belgen.

Ik wacht voor die conclusie nog even op een foto van Carlien...
gr
Erik S. 16 mei 2017 16:00
Engels geeft aan de NOS aan dat oa Campenaerts (maar ook Clement) vooral morgen goed moeten zijn. Nu hard mág rijden maar vooral sparen voor morgen en de komende dagen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 16:00 door Erik S..
JW 16 mei 2017 16:03
Jungels nu de snelste op pnt 1
Andere Peter 16 mei 2017 16:19
En juist van Movistar weet je dat ze de verantwoordelijkheid zullen pakken. Die zijn af te bluffen.

Doet Movistart dat niet, Dan doodleuk een groepje 25 minuten schenken. Daag. Succes ermee. Nu ik er over nadenk: gewoon zelf meespringen in die groepjes. Niet Dumoulin zelf, maar ploeggenoten. Dan is het meteen duidelijk dat je het gewicht van de koers niet pakt. En nog op een sympathieke manier ook. Zul je zien dat je onverhoopt nog de etappe wint met een nobody.
Andere Peter 16 mei 2017 16:20
Boekhouden is complexer.
Andere Peter 16 mei 2017 16:22
Vittal 16 mei 2017 16:25
Nibali langzamer dan Kruijswijk bij punt 1!
Vittal 16 mei 2017 16:28
Sterke start Mollema, 5e plek bij punt 1.
Vittal 16 mei 2017 16:29
BAM! Tom nu al met 18 seconden voorsprong op de rest bij punt 1!
JW 16 mei 2017 16:30
Dumoulin 18 sec sneller dan Jungels !
rustdag 16 mei 2017 16:31
Mooi van Tom,maar ik ben eigenlijk meer met Kruis bezig. hij heeft laten zien dat hij drie weken goed kan zijn.


Op 1.13 2de punt. duidelijk niet in vorm,was dus geen slechte dag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 16:34 door rustdag.
Vittal 16 mei 2017 16:34
Kruiswijk verliest toch wel veel nu bij punt 2. 1m13s op Thomas.
JW 16 mei 2017 16:35
Maar die derde week duurt toch nog even ?
Voorlopig is het vooral schade beperken.
Vittal 16 mei 2017 16:35
Pinot zelfde tijd als Mollema bij punt 1, op 29 seconden van Tom
Sub Culture 16 mei 2017 16:36
Hup Tom, Hup Bob.
Vittal 16 mei 2017 16:37
Quintana op 48 seconden bij punt 1. Tom nu virtueel in het roze!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 16:37 door Vittal.
rustdag 16 mei 2017 16:37
Tuurlijk JW,maar het veld is dit jaar wel erg sterk. Hij kan best nog mooie dingen laten zien,dan mag je niet uit sluiten. maar voor het klasm ?
rustdag 16 mei 2017 16:39
Het stuk voor Quin komt er nog aan.
Wanny 16 mei 2017 16:40
Wordt toch vervelend seizoen voor TLJ aangezien ze alles op Kruissie in de Giro en Groenewegen in de Tour hebben gezet. Toont eens te meer aan hoe jammer het was dat ie vorig jaar de eindzege niet binnen kon halen. Zo'n kans krijgt ie nooit meer.
JW 16 mei 2017 16:40
Ik blijf optimistisch over de laatste week van Kruijswijk !
Laat dat duidelijk zijn.
Erik S. 16 mei 2017 16:41
Quintana bijna zelfde tijd als Ten Dam...
rustdag 16 mei 2017 16:42
hou dat vol JW hot smiley
JW 16 mei 2017 16:43
Andere Peter 16 mei 2017 16:44
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 16:44 door Andere Peter.
JW 16 mei 2017 16:44
Jungels starndt op 7 sec.
Van Garderen is ingehaald.
Wordt weer niks met hem.
Andere Peter 16 mei 2017 16:45
Commentator wordt gek wegens vermeende mokerslag voor Van Garderen, maar zal deze het klassement niet hebben laten lopen?
rustdag 16 mei 2017 16:45
Ja die moet stoppen met giro, tour vuelta.
Wanny 16 mei 2017 16:45
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik blijf optimistisch over de laatste week van
> Kruijswijk !
> Laat dat duidelijk zijn.


Hij zal best nog wat kunnen laten zien, maar dan staat ie al op 5 minuten van Dumoulin.
Vittal 16 mei 2017 16:49
Aiaiaiai Nibali toch...
rustdag 16 mei 2017 17:00
Als dat klopt van Nibali vs Tom wat in beeld stond. dan loopt nibali hard in op Tom
Prikdude 16 mei 2017 17:02
Commentatoren missen het volledig maar Nibali zou na meetpunt twee alweer een halve minuut op Dumoulin hebben terug gepajt volgens het in beeld gebrachte verschil.

Als dat klopt is Dumoulin relatief aan het instorten en gaat Thomas de tijdrit winnen....
Prikdude 16 mei 2017 17:07
Het lijkt niet te kloppen. Verschil Dumoulin - Nibali 2 minuten momenteel (net nog 1'09) en Nibali verloor 1'18 aan de finish.
Anony 16 mei 2017 17:08
Ik supporter voor Nibali, maar hoed af voor Dumoulin. Erg mooie prestatie.
rustdag 16 mei 2017 17:09
gelukkig Rai maakt er een zooitje van
rustdag 16 mei 2017 17:12
Sunweb moet rustig blijven, en niet ze ploeg morgen op roken,want daar is het wel een etappe voor.
Sub Culture 16 mei 2017 17:12
De rest weet wat het te doen staat de 2de Girohelft.
Ik zie Dumoulin wel de Giro winnen. Zeker met de slottijdrit.
rustdag 16 mei 2017 17:13
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 17:14 door rustdag.
Sub Culture 16 mei 2017 17:15
Pinot valt tegen.
Andere Peter 16 mei 2017 17:20
Ik vond het een dominantie van Indurainachtige proportie.
Eddy Veen 16 mei 2017 17:23
Ik neem mijn spreekwoordelijke hoed af en neem al mijn woorden met betrekking hiertoe terug.
Cecchini 16 mei 2017 17:24
Geluk voor Dumoulin dat Campenaerts niet voluit mocht gaan. Gestolen overwinning.
Eddy Veen 16 mei 2017 17:26
En dan schoon.
Eazster 16 mei 2017 17:26
Wat een Powerhouse van een tijdrit! Machtig mooi,die stijl. Nu maar eerst dag voor dag bekijken. Maar indruk heeft Tom op mij al gemaakt.
Horsie is back 16 mei 2017 17:30
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vond het een dominantie van Indurainachtige
> proportie.

Beter toch minder lang geleden van hmmm Armstrong of zelfs der Ulle.
rustdag 16 mei 2017 17:32
Voor mij blijft Quin de grote favoriet.
Andere Peter 16 mei 2017 17:32
Schone stijl, ja.

Van dat andere doe ik echt geen uitspraak omdat hij toevallig Nederlander is.
JW 16 mei 2017 17:33
Excellent ! In dit sterke veld.
Ook "stille kracht" Mollema verbaast door Pinot voorbij te gaan.

Goed voor de Giro !
Veel sterke renners zijn nu gedwongen aan te vallen.
Milaan is nog heel ver, maar voorlopig is de stand uiterst comfortabel.
Inigo 16 mei 2017 17:38
Wat een dag. Het wordt een mooie, spannende Giro. Wilco, we missen je nu al...
Eindhovuh 16 mei 2017 17:55
Bob 16 mei 2017 17:56
Grote tijdrit van Dumoulin. Aardige klap richting concurrentie. Tel er nog maar 2 min bij op voor de slottijdrit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 17:56 door Bob.
Carlos Danger 16 mei 2017 18:04
Ondanks Carlien rijden de geel-zwarte rakkers best een knappe tijdrit (Van Emden,Clement, Kruijswijk, Keizer)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 18:14 door Carlos Danger.
Eindhovuh 16 mei 2017 18:51
Engels gaf aan dat de handrem erop moest dus ze zullen niet in het rood gegaan zijn.
Kuiperberg 16 mei 2017 18:58
Wat een klasbak die Tommeke. Had ik nu toch maar ingezet op de eindzege voor Dumoulin voordat de Giro begon bij Unibet...Maar zonder de steun van meesterknecht Kelderman wordt het nog een hels karwei. Aan de andere kant, een zege en de roze trui zijn natuurlijk ook al puike reclame voor Sunweb. Want zoveel viel er nog niet te juichen voor de zwart-witten.
Ziender Ogen 16 mei 2017 19:05
Bromerta, je geschatte watts voor de tijdrit komen fantastisch overeen met rituitslag .

Huldesmiling smiley
Horsie is back 16 mei 2017 19:34
@ Ziender Ogen: Bromertà doet niet aan schatten, dat spreekt. 411W is een berekening.

Maar ik heb nog nergens een 411W berekening gezien voor de tijdrit van Dumoulin, wel voor diens laatste 4km in 7:17, en verrek met .. 411W. smiling smiley
Fashionisto 16 mei 2017 19:44
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ondanks Carlien rijden de geel-zwarte rakkers best
> een knappe tijdrit (Van Emden,Clement, Kruijswijk,
> Keizer)

Moest Kruijswijk zich toevallig ook niet inhouden voor de etappe van morgen?
Blueprint 16 mei 2017 19:51
Fantastisch, niet alleen voor Dumoulin, maar ook voor de Giro. De klimmers moeten nu aanvallen en weten dat ze vele minuten moeten pakken. Sunweb heeft geen sterke ploeg, dus ik verwacht vanaf zaterdag spectaculaire koers.
Curzio 16 mei 2017 19:56
Prachtige tijdrit, genoten.

De pure tijdrijders zijn hier wel komen bovendrijven, mogelijk dat de wind belangrijker was dan het bergop rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 20:02 door Curzio.
Ziender Ogen 16 mei 2017 20:33
Volgens mijn boekhoudkundige theorie, gebaseerd op niets anders dan instinct, raakt Dumoulin in etappe 18 het roze kwijt.
Om die vervolgens in de laatste etappe terug te pakken. Laten we zeggen met 7 secondensmoking smiley
Ziender Ogen 16 mei 2017 20:45
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ Ziender Ogen: Bromertà doet niet aan schatten,
> dat spreekt. 411W is een berekening.
>
> Maar ik heb nog nergens een 411W berekening gezien
> voor de tijdrit van Dumoulin, wel voor diens
> laatste 4km in 7:17, en verrek met .. 411W. smiling smiley


Ik mis in de hele beschrijving de factor voor lichaamslengte ivm lager zwaartepunt. Bijv Pozzo lijkt met zijn korte lichaamslengte toch een bepaald voordeel te hebben gehad...
JW 16 mei 2017 20:50
Die laatste dag is nog ver weg, en tegen die tijd kan er veel veranderd zijn.
Maar je kunt nu al de Giro-organisatie prijzen voor die afsluitende tijdrit.
Die maakt het alleen al veel moeilijker voor renners om hun positie dagen lang te verdedigen.
Wie een zekere marge wil zal ervoor moeten vechten !
Andere Peter 16 mei 2017 21:08
Die wonnen ook in de bergen, als ze eenmaal goed waren. Dumoulin staat dochter bij Indurain. Veel tijd pakken in de tijdritten en in de bergen (hopen dat je kunt) consolideren. Ook in herinner ik mij van Indurain tijdiritten waarin iedereen wel verwachtte dat hij zou winnen, maar waarbij de verbazing zat in het grote verschil dat hij maakte met de andere favorieten. Ik moest niet aan die 2 denken toen ik Dumoulin zag rijden. Wel aan Indurain.
Andere Peter 16 mei 2017 21:09
Mja. Daar is meer voor te zeggen.
Andere Peter 16 mei 2017 21:13
Ik heb ook een voorgevoel dat de Nederlanders wel eens 4, 5 en 6 zouden kunnen eindigen.

1 Quintana (nog altijd huizenhoog favoriet)
2 Nibali
3 Pinot
4 Dumoulin die buigt voor een gezamenlijke aanval
5 Mollema
6 Een verbeterende Kruijswijk

Het luxe is dat dit nu bijna een teleurstelling zou lijken. Terwijl we een paar jaar geleden gierend van plezier reageerden op één top-5-plek in een grote ronde.
Horsie is back 16 mei 2017 21:26
@ Ziender Ogen: Ik heb niets beschreven, maar in een normale tijdrit is het klein van stuk zijn niet bepaald een voordeel als er een hoog gemiddeld vermogen gedraaid moet worden. In het baanwielrennen biedt lichaamslengte in de bochten wel enig voordeel, niet om te overdrijven, omdat het lichaamszwaartepunt een tikkie verder naar binnen komt. De afstand, die het lichaamszwaartepunt aflegt wordt dus geringer. Het wiel blijft uiteraard idealiter netjes op de 250 m lijn.
Cecchini 16 mei 2017 22:04
Ondanks een aantal foutjes (Dumoulin niet in beeld bij de eerst tijdsregistratie en Jungels die werd aangezien voor Pinot of andersom) vond ik de tijdrit vandaag goed in beeld gebracht. Je zag op die ene keer na bij Dumoulin de meeste renners bij de tussenpunten voorbijkomen en de meeste toppers kwamen goed in beeld.

Bij de NOS is het girojournaal inmiddels wat minder geworden. Tjallingii is een veel te aardige jongen voor een analist, en nu Herbert Dijkstra het commentaar weer inspreekt is het weer hemeltergend. Op het enthousiasme voor Dumoulin zijn de andere renners ineens krabbers geworden, zo was het rijden van Nibali volgens hem ontluisterend en zwaar tegenvallend, terwijl hij erg goed reed (want 6e) maar reden Mollema en Kruijswijk volgens Dijkstra erg goed. Man, man wat een armoede deze man.
diravi 16 mei 2017 22:05
Sunweb is geen Movistar, maar heeft wel een betere kopman. Met Haga, Ten Dam en Preidler wel drie mannen die nu weten wat ze te doen staat.
diravi 16 mei 2017 22:06
Lekker laf en pseudo-veilig.
JW 16 mei 2017 22:16
NOS/Giro heb ik nog niet gezien dit jaar. Ik heb genoeg aan de rechtstreekse beelden.
En vandaag werd het ook m.i. aardig in beeld gebracht.
Miquel1983 16 mei 2017 22:20
Tel daar Geschke ook maar bij. Sunweb moet er een gewoonte van gaan maken om renners mee te sturen in de kopgroep in bergetappes. Zowel Preidler als Geschke hebben in het verleden in Giro en Tour laten zien dat ze dat kunnen. Andere ploegen zullen dit proberen te voorkomen, maar Sunweb moet gewoon afwisselend renners blijven meesturen. En niet alleen maar op kop gaan rijden. Waarom moet je met de leiderstrui altijd op kop rijden? In vlakke etappes okay. Dan zet je Stamsnijder gewoon 100 km op. Maar in de bergen zou ik daar voorzichtig mee zijn. Quintana wil toch zo graag tijd winnen in de bergen. Hij heeft de sterkste ploeg bovendien. Laat Movistar dan maar op kop rijden als ze graag de koers hard willen maken. Belangrijkste advies blijft altijd zorgen dat je 1 a 2 renners mee krijgt in de kopgroep.
Prikdude 16 mei 2017 22:31
Omdat er jaren geleden verheugd gereageerd is op een top 5 plek in het AK schrijf jij voor dat in dat (volledig spaak lopende, over datum zijnde) perspectief een, in alle redelijkheid, huidige verwachting slechtste uitkomst denkbaar voor de Nederlandse wielerfan, benaderd zou moeten worden niets meer dan bijna-teleurstelling.

De vijfde plek euforie is verjaard. In rap tempo weliswaar, maar verjaard desalniettemin. Er is inmiddels een schier oneindige serie plekken in de top 10 (4 4 4 6 6 6 6 6 7 7 7 8 10) . Het zou dan dus ook geen teleurstelling lijken maar volledig zijn, als het eindklassement zich optekent zoals jij hier toont. Omdat een vijfde plek al jaren geleden voor plezier zorgde, nu al even niet meer. Omdat we de top 10 plekjes buiten het podium nu wel kennen. Omdat juist met drie renners net naast het podium eindigen nog meer het idee geeft dat podium (of een zege) mogelijk was geweest. Omdat er buiten een opgevoerde coup of toevallige tuimelarij gewoon niet aan te nemen is dat Dumoulin nog lager dan derde eindigt. Omdat Mollema met deze tegenstand ook een goede kans op het podium heeft. Omdat het gevoelsmatig, statistisch, logisch en godverdomme tijd is dat er weer eens een Nederlander (tenminste) op het podium eindigt.

Is dit trouwens een voorgevoel of projecteer je hier gewoon de algemene Nederlandse wielerervaring uit de laatste grote ronden? Dapper hoor. Nederlandse (in-) dekking vermoedelijk, ben je er in elk geval niet ingetuind.

Gelukkig wint Dumoulin gewoon de Giro en heb jij de komende anderhalve week vast wel wat beters te doen dan gelijk zo'n raaskallende doemprediker in films te gaan lopen jeremiëren over het nakende onheil.

Groetjes,

Rafael Valls



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 22:38 door Prikdude.
Horsie is back 16 mei 2017 22:31
Tom Dumoulin heeft bij de Fransen kennelijk grote indruk gemaakt.

@Festinaboy doet het nog af met een hilarisch aandoend filmpie; de manier echter weer hoe hij Quintana en Columbianen afschildert bevalt me bepaald minder.

@lapreuvepar21 noemt zelfs Dumoulin in één adem met Porte en Valverde in de betekenis van the most suspicious riders in Mountain in 2017.
In een andere tweet wordt gesuggereerd, dat Quintana tijdens de Blockhaus klim niet in zijn allerbeste doen was, m.a.w. ..
Het wachten is op een artikel op www.chronoswatts.com

Tom Dumoulin was overigens over alle segmenten van het parkoers sneller dan wie ook. Dat hij op het snelste stuk 4km/h (56.7 om 52.7), een goede boekhouder weet direkt, dat dit meer dan een volle meter per seconde is, harder reed dan Nairo Quintana, laat zien, dat hij het ultieme tijdrijden nog niet verleerd is.

Zou het kunnen zijn, dat de Fransen het begrip suspicious niet kennen, zoals sommige Hollanders het begrip extraordinair steevast vertalen als ja extra ordinair. grinning smiley
diravi 16 mei 2017 22:38
Een korte samenvatting van wat ik zei.
Andere Peter 16 mei 2017 22:41
Haha, prima. Misschien is het wel te voorzichtig of teveel doem. Maar een buitengewone coup is precies wat Dumoulin in de Vuelta van 2015 deed sneuvelen. In de slotweek kan het heel goed zijn dat de belangen van Quintana/Nibali/Pinot hand in hand gaan.

Natuurlijk kan er ook iets met die andere 3 gebeuren. En ik denk ook dat Dumoulin (veel) sterker is dan in de Vuelta van 2015. Maar misschien is de tegenstand dat ook wel.

Ik vergeleek hem hierboven ook met Indurain, hè? Daar zit weinig doem bij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2017 22:42 door Andere Peter.
Prikdude 16 mei 2017 22:43
De mens zonder tijd wil ook wat.
diravi 16 mei 2017 22:44
Ook leuk: mijn oogappel Großschartner rijdt dezelfde tijd als mijn ex-oogappel Clement. Preidler had zijn oerkrachten beter gespaard voor zijn kopman.
diravi 16 mei 2017 22:48
Ja, je hebt gelijk. Waarin eigenlijk?
Andere Peter 16 mei 2017 22:56
Vel plezier met je ergernisjes. Ik heb ''een voorgevoel'' gepost. En het daarbij ook meteen zo genoemd. Ik heb een beetje toegelicht hoe dat ontstaat. Ik meen nergens gelijk in te hebben. Het is geen standpunt, nauwelijks een overtuiging. Een voorgevoel.
diravi 16 mei 2017 23:05
Ik weet niet of je Flecha hebt beluisterd (toch wel een renner met staat van dienst). Met een normaal koersverloop is dit binnen voor Dumoulin.
Bromertà 16 mei 2017 23:12
Hier nog een overzicht om te zien hoe de inspanningen van de renners op Blockhaus zich verhouden tot de perfecte renner (6,39 w/kg m=75kg t=2239 sec)

Carlos Danger 17 mei 2017 00:01
Dumoulin en de dochter van Indurain? Dat wordt de ultieme tijdrijd(st)er.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2017 03:27 door Carlos Danger.
ton duk 17 mei 2017 07:31
LtD kan de komende 1,5 week zijn salaris van 2 jaar terug verdienen...
Daar heb ik best vertrouwen in eigenlijk
gr
Eindhovuh 17 mei 2017 08:05
Hij lijkt inderdaad goed in orde! Zo zwak is dat team niet hoor.
JW 17 mei 2017 08:51
diravi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik weet niet of je Flecha hebt beluisterd (toch
> wel een renner met staat van dienst). Met een
> normaal koersverloop is dit binnen voor Dumoulin.

Wat versta jij onder "bij een normaal koersverloop..." ?
ton duk 17 mei 2017 09:23
Monfort bedankt Ton DUK voor zijn aandacht en rijdt een goede tijdrit
gr
diravi 17 mei 2017 11:40
Geen blessures of vreemde allianties.
Marcos 17 mei 2017 12:18
Ach, buitengewone coup.. Dumoulin was die dag gewoon niet goed genoeg en werd niet enkel door Aru/Astana gelost, maar door zowat al zijn concurrenten.. Hij werd daar gewoon regulier gelost, zo buitengewoon was dat ook allemaal niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2017 12:19 door Marcos.
Horsie is back 17 mei 2017 13:35
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bromerta, je geschatte watts voor de tijdrit komen
> fantastisch overeen met rituitslag .
>
> Huldesmiling smiley

Bij nader ziender ogen is het toch 436W geworden, oftewel bij 70 kg dus 6,23W/kg.
Ziender Ogen 17 mei 2017 15:19
Dumoulin weegt volgens de Giro 69 kg...
Andere Peter 17 mei 2017 16:49
Eens. Ik meende dat over te nemen van Prikdude zonder het goed terug te lezen, maar die schreef Omdat het buiten een opgevoerde coup of toevallige tuimelarij gewoon niet aan te nemen is dat Dumoulin nog lager dan derde eindigt

Een opgevoerde coup was het natuurlijk wel.
Andere Peter 17 mei 2017 16:52
Niet gehoord. Respect voor Flecha's kennis, maar het is niet zo dat Merckx of Pele elke pool winnen.
Horsie is back 17 mei 2017 21:12
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin weegt volgens de Giro 69 kg...

Nu wil Horsie het niet hebben over het verschil in kwaliteit van weegschalen, maar als er iets van dag tot dag veranderlijk is, dan toch het lichaamsgewicht.
Variabelen van betekenis zijn het pies en poep gedrag en bij ronderenners niet onbelangrijk ook de mate, waarin glycogeen voorraden zijn gevuld.
En bij warm weer dehydratie, maar belangrijk is natuurlijk een goed evenwicht in de vocht- en energiebalans

Maar alle gekheid op een stokje, ik mag hopen dat de opgegeven gewichtswaarden een hoog realiteitsgehalte hebben, al zegt dat dan weer niet zoveel over gewicht op een bepaalde dag in een wedstrijdsituatie. Je kunt gevoeglijk aannemen, dat optredende gewichtsverschillen zeker bergop een behoorlijk aandeel hebben in de variatie van de wedstrijdresultaten.

Een lang verhaal kort, hoeveel weegt Dumoulin dan? 70 kg. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen