Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sunweb breekt met traditie, geen rood-wit-blauw dit jaar.

Gepost door rustdag 
rustdag 28 juni 2017 08:09
ROOD-WIT-BLAUW JAAR LANG NIET TE ZIEN IN PELOTON

Ramon Sinkeldam is de eerste Nederlandse kampioen die een jaar lang zonder een rood-wit-blauwe trui koerst. Team Sunweb heeft voor de Nederlandse kampioen een normale koerstrui gemaakt met onder de sponsornaam een balk waarin de Nederlandse vlag met een leeuw staat. Hiermee wordt gebroken met een tientallen jaren oude traditie.

Diverse Nederlandse renners reageerden verbolgen toen ze hoorden dat de driekleur een jaar lang uit het peloton verdwijnt. „Ik was altijd trots om met het rood-wit-blauw te rijden. Zeker omdat Nederland een groot traditioneel wielerland is. Kijk wie die trui allemaal gedragen hebben. Het is een driekleur met een grote betekenis”, aldus meervoudig nationaal kampioen Niki Terpstra.

De KNWU heeft wonderbaarlijk goedkeuring aan de nieuwe kampioenstrui gegeven, waardoor de wielerbond feitelijk hun belangrijkste trui heeft weg gegeven.
Galdos 28 juni 2017 08:32
Heiligschennis.
Vernieuwing is goed, maar van sommige zaken moet men afblijven.
Eindhovuh 28 juni 2017 08:53
Wat triest.
Handen af van de truientraditie. Welke inhoudsloze marketingknuppel heeft dit bedacht? Vast weer met allemaal niet onderbouwt gelul over de zichtbaarheid van de sponsor. Ik ergerde me ook al jaren aan hoe in Spanje vaak de trui wordt verpest.
Sub Culture 28 juni 2017 09:01
Niks tegen kleine streepjes in bepaalde contexten, maar niet op een wielertrui.
Kwalijke tendens.
Cecchini 28 juni 2017 09:06
Als ouwe lul boeit het me helemaal niet. Ik moet die aangepaste trui trouwens nog eerst even zien, voordat ik mijn definitief oordeel vel.
Fcdh 28 juni 2017 09:21
Onbegrijpelijk vanuit sentiment en historisch belang.
Begrijpelijk vanuit sponsor en marketing belang.
De wielersport moet het toch hebben van de sponsoring en gezien de trend de laatste paar jaar mogen we blij zijn dat er uberhaubt nog bedrijven veel geld stoppen in de wielersport en helemaal voor een langere periode zoals Sunweb.

Kortom heb er niet zulke problemen mee en er valt genoeg moois te maken met een combi tussen een kampioenentrui/teamtrui/helm/fiets etc. Al vind ik Astana en Movistar hier nou net geen goed voorbeeld van.
El Mik 28 juni 2017 09:49
Ik oordeel pas als ik het shirt zie, is er al een foto of tekening van ?

Het shirt van Nibali bij Astana vond ik best prima.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 09:49 door El Mik.
Carlos Danger 28 juni 2017 09:53
Sinkeldam was er zeer trots op in de Nederlandse driekleur aan de start te mogen staan in de Tour, liet hij na afloop van
de NK weten.
Nu twijfelt hij, na bestudering van de finish-foto, of niet tóch Wouter Wippert heeft gewonnen.
Ossegal 28 juni 2017 10:04
Waardeloze keuze. Ik boek dit jaar wel via Vacansoleil.
Arsimo 28 juni 2017 10:09
Zo denk ik er ook over.

Het Italiaanse kampioensshirt dat Nibali bij Astana droeg was zeker fraai en ik neem aan dat Aru iets vergelijkbaars gaat dragen. Movistar met de Spaanse kleuren was iets minder mooi maar het kon er mee door. De Slowaakse truien van de familie Sagan kenden ook een paar fraaie varianten. En er waren meer voorbeelden.

Ik vind het geen verkeerde nieuwe traditie om het zo te doen. De WK-trui en leiderstruien moeten blijven, nationale kampioenstruien mogen wat mij betreft best wat minder overheersen - zo belangrijk zijn die niet en ik vind het verwerken van de nationale kleuren in de ploegtrui eigenlijk een prima idee. Wie was de eerste die dat deed eigenlijk?
Carlos Danger 28 juni 2017 10:18
Een traditie kan niet nieuw zijn, daarom is het een traditie.
Postmodernistische onzin kan dat wel. Deze wordt doorgaans al weer snel opgevolgd door nieuwe postmodernistische onzin.
Eindhovuh 28 juni 2017 10:19
En op basis waarvan concludeer jij dat dit beter is voor de sponsor?
rustdag 28 juni 2017 10:23
Voor al U klachten: [zon.sunweb.nl]
Meneer 60% 28 juni 2017 10:29
Hoe jammer ook, ik kan het ergens wel begrijpen. Als incidentele vrouwenwielerenkijker wist ik tot heel kort geleden niet dat Anna van den Breggen ook voor Boels reed. Door haar EK-trui valt dat niet op. Het gros van de Tour-kijkers is net zo goed ingevoerd als ik het vrouwenwielrennen en Sinkeldam in het rood-wit-blauw kan wat hen betreft dan net zo goed voor TLJ als voor Sunweb rijden. Als je als sponsor vele miljoenen (in het geval van Sunweb) in een ploeg pompt, dan wil je ook waar voor je geld.
Marcos 28 juni 2017 10:36
Tja, nu zien dezelfde kijkers niet dat de Nederlandse kampioen bij Sunweb rijdt omdat ze niet weten dat hij Nederlands kampioen is..
Cecchini 28 juni 2017 10:39
De NK Tijdrijden trui van Dumoulin wordt nu ook veranderd ?
merijntje mortirolo 28 juni 2017 10:41
Nu je het zegt...
Marcos 28 juni 2017 10:42
Ramon Sinkeldam zal de Nederlandse kampioenstrui die hij zondag veroverde dit jaar niet dragen. Team Sunweb laat de renner in het tricot van het team rijden, waarin wel een Nederlandse vlag is verwerkt.
Daarmee breekt Sunweb met een jarenlange traditie in het wielerpeloton. "We willen met onze tijd meegaan", zegt een woordvoerder van Sunweb tegen NUsport. "Wielrennen is een teamsport en dat willen we graag uitdragen."

Sinkeldam (28), die zaterdag een van de negen Sunweb-renners is die in de Tour de France van start gaat, draagt een zwart-wit Sunweb-tenue, met onder de sponsornaam een Nederlandse vlag waarop ook een leeuw staat afgebeeld.

Sunweb is niet het eerste team dat breekt met de traditie van nationale kampioenstruien. Onder meer Astana, Orica Scott-Greenedge en Movistar laten hun nationale kampioenen al enkele jaren in het sponsorshirt rijden, met daarin de vlag van hun land verwerkt.

"Sinkeldam is blij met zijn nieuwe tenue", stelt de woordvoerder van Team Sunweb. "Hij is trots om voor Sunweb te rijden en extra trots dat daar nu ook een Nederlandse vlag in verwerkt is voor zijn kampioenschap."

De keuze van Sunweb heeft ook een praktisch voordeel. Sinkeldam is in het Tourpeloton met 198 renners makkelijker te herkennen voor zijn teamgenoten als hij hetzelfde tenue draagt.

---------------------------------------

(Uiteraard is de Nederlands kampioen vrij moeilijk te herkennen als hij wel met rood-wit-blauw rijdt!)
Meneer 60% 28 juni 2017 10:45
Dat laatste is inderdaad een kulargument. Ben wel benieuwd naar het ontwerp.
Curzio 28 juni 2017 10:49
En waar voor je geld is voor de sponsor natuurlijk dat Ramon Sinkeldam in een zwart-wit tenue rijdt in plaats van een rood-wit-blauw. confused smiley
Arsimo 28 juni 2017 10:50
Traditie moet ergens beginnen. En het verwerken van nationale kampioenschapskleuren in het normale ploegshirt is al een tijdje aan de gang. Niet iedereen doet het, maar het is geen incident meer. Het zou zo maar een volwaardige traditie kunnen worden.

In tegenstelling tot de meesten hier - althans zo lijkt het - ben ik daar voor.
Arsimo 28 juni 2017 10:54
Ja. Het zou niet de eerste keer zijn dat een sponsor gemengde gevoelens heeft dat een renner van ze ineens in een kampioenstrui moet rijden. En ik kan dat nog heel goed snappen ook.

Ik vind die oplossing die al menig ploeg koos en nu Sunweb dus ook eigenlijk heel prima. Het zal vloeken in de kerk zijn voor menigeen hier wellicht maar ik vind een nationale titel geen compleet shirt een jaar lang waard. Gaat de nationale bond het salaris en overige kosten van die renner betalen dat hele jaar?
Bromertà 28 juni 2017 10:57
Je reinste sponsorterreur. Laatst zag ik die gast, hoe heet ie ook al weer, en van welke ploeg was ie ook al weer, in de laatste rit van de 100ste Giro, in het Rood Wit Blauw laag vliegend door het beeld scheren. Bleek ie van een of andere reisorganisatie te zijn en mag sindsdien in de galerij van de wielerhistorie naast Joop en Jan staan. Ik bedoel maar.


Kortom, ook nog eens zwabbergedrag uit de diepste bezemkast van die aalgladde geldwolven uit de reclame-wereld en omstreken.

PS. Mooiste renner uit het peloton, volgens de esthetiek van de algemene wieleropvatting: Gilbert in de nationale kleuren van België!
Marcos 28 juni 2017 10:59
Mja, Dumoulin in het roze (met Sunweb vrij duidelijk te zien op de trui) levert de ploeg/sponsor ook veel meer publiciteit op dan een normale trui, lijkt me.. Denk dat hetzelfde geldt voor een trui van de kampioen.
Marcos 28 juni 2017 11:01




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 11:02 door Marcos.
Bromertà 28 juni 2017 11:03
ton duk 28 juni 2017 11:03
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> balk waarin de Nederlandse vlag
> met een leeuw staat.

Heb dan ook het lef om het VOC-embleem erbij te zetten, als verwijzing naar een van de 1e en betere reisbureau's uit onze historie
HUP HOL
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 11:04 door ton duk.
Arsimo 28 juni 2017 11:04
Best mooi. Zal vast nog beter kunnen, maar dit is zeker acceptabel.
ton duk 28 juni 2017 11:04
Inigo 28 juni 2017 11:05
Inigo 28 juni 2017 11:05
Lachen als een boer met kiespijn
Bromertà 28 juni 2017 11:06
Arsimo 28 juni 2017 11:06
Welnee. Roze of geel ja, WK-trui ook nog. Maar een nationale kampioenstrui? Leuk voor de rennes, vervelend voor de sponsor. Misschien alleen in Belgie niet.
Eindhovuh 28 juni 2017 11:08
Nu valt Sinkeldam helemaal niet op voor Sunweb. Als hij in een rood wit blauwe trui zou rijden wel. En daar staat dan ook heel groot Sunweb op. Je zou dus kunnen beredeneren dat ze nu juist minder aandacht krijgen.

Ik vind al die argumenten dat het beter voor de sponsor is, niet onderbouwde onzin. Heb ook nog nergens een onderbouwing gezien.

Natuurlijk is een trui maar een trui. Maar op die wijze kan je iedere discussie platslaan. Traditie is iets moois vind ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 11:09 door Eindhovuh.
El Mik 28 juni 2017 11:15
Die leeuw konden ze beter weglaten.

Verder vind ik het niet lelijk, denk wel dat dit juist mínder opvalt dan een normale driekleur.
Slimmerd 28 juni 2017 11:39
Natuurlijk valt dit minder op, belangrijker is, valt de driekleur ook op de rug te zien, want zo zie je de renners toch het meeste?!
Trouwens, die leeuw, dat is er echt over.
AK 28 juni 2017 11:51
Die leeuw is echt lelijk, maar zonder leeuwtje krijg je natuurlijk de Britse kampioen...

El Mik 28 juni 2017 11:53
Zijn contract loopt trouwens af volgens mij, dus als hij volgend jaar naar een andere ploeg gaat kan hij een half jaar in een ander truitje rijden ;-)
ton duk 28 juni 2017 12:07
Typisch, ik vind die leeuw dan weer een briljante toevoeging
gr
Bromertà 28 juni 2017 12:13
Wat zou er mis zijn met zo iets als dit?

Carlos Danger 28 juni 2017 12:41
Als de gehele wereld(orde) naar de ratsmodee gaat, waarom dan ook niet de Sunweb-ploegleiding ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 12:41 door Carlos Danger.
D. Marrage 28 juni 2017 12:42
Dom. Op deze manier zal kampioen Sinkeldam minder de aandacht trekken van de regisseur (en de kijkers).
Erg dom zelfs.
Curzio 28 juni 2017 12:46
Die Britten moeten het zelf weten dat ze met de Nederlandse vlag op hun borst willen rondfietsen.
Ziender Ogen 28 juni 2017 12:50
Je zult maar als sponsor de kampioenen van Moldavië, Roemenië, Letland en zeg maar Macedonië in 1 team hebben!

Weg herkenbaarheid..
veluweracer 28 juni 2017 12:56
Trieste beslissing zonder enige meerwaarde.
Ik koop alvast geen reisje meer van Sunweb.
veluweracer 28 juni 2017 12:59
D. Marrage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dom. Op deze manier zal kampioen Sinkeldam minder
> de aandacht trekken van de regisseur (en de
> kijkers).
> Erg dom zelfs.

Is er dan niemand in zo'n ploeg die dat zelf beseft?
Zeer onbegrijpelijke en nodeloze zet van Team Unlogic.
Ridder Kale Knikker 28 juni 2017 13:07
Heel erg verschrikkelijk, wat een lelijk vod!
Ziender Ogen 28 juni 2017 13:14
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat zou er mis zijn met zo iets als


Brom, ik zou je huidige bezigheden niet extra gaan belasten met een carriére switchwinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 13:14 door Ziender Ogen.
Luijt 28 juni 2017 13:31
Het shirt van Sinkeldam, een heel topic lang.

O, laten ze nu toch snel beginnen met die tour....
Bromertà 28 juni 2017 13:32
Als jij met je kritische blik in 5 minuten beter kan kleuren dan zou ik zeggen: laat 't maar even zien.
Horsie is back 28 juni 2017 13:41
Intussen gaat het dak eraf. Bij Maas van Beek. Gaat met pensioen, maar niet eerder dan dat hij 70km/h op de Krylatskoje roetsjbaan heeft gereden. smiling smiley
Meneer 60% 28 juni 2017 14:13
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> En waar voor je geld is voor de sponsor natuurlijk
> dat Ramon Sinkeldam in een zwart-wit tenue rijdt
> in plaats van een rood-wit-blauw. confused smiley


Voor de herkenbaarheid, want daar had ik het over, geldt natuurlijk hoe herkenbaarder (zowel in vergelijking met je huisstijl als met de kleuren die de fans kennen en identificeren met je ploeg) hoe beter. Daar hoef je geen PR of communicatiestudie voor te hebben gedaan. Dat er ook voordelen zitten aan de rood-wit-blauwe trui is natuurlijk ook feit. Zoals (eerder genoemd) dat de regie je heel misschien vaker in beeld neemt.

Ook denk ik dat alle negatieve publiciteit (die Sunweb had kunnen verwachten) meer schade doen dan het eventuele voordeel van dit shirt. Kortom: niet handig aangepakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 14:32 door Meneer 60%.
Goozzer 28 juni 2017 14:42
Carlos Danger 28 juni 2017 15:14
Die Sinkeldam lijkt me een veel te aardige jongen.
Een renner met ballen had moeten zeggen: "Trek dat vod maar lekker zelf aan, ik rij in een kampioenen-trui"
Curzio 28 juni 2017 16:45
Stel dat je dan met je hele ploeg op kop gaat fietsen en de kijkers zien dat er vier of vijf kampioenen van hun land bij die ploeg rijden, is dat dan geen goede reclame?
ton duk 28 juni 2017 19:45
Zag net de rugfoto...hetzelfde...
gr
Mans 28 juni 2017 21:34
Mooi shirt.
Zolang de financiering van wielerteams grotendeels op het huidige businessmodel is gestoeld blijft het sponsorbelang verreweg het belangrijkst. Het sentimentele gedoe om o.a. een “truitje met rood, wit en blauw” staat broodnodige hervormingen alleen in de weg.
cyclingfreakske 28 juni 2017 21:35
pffff..... belachelijk.
ocharme Sinkeldam, je wint dan eens een NK en je word prompt geboycot door je eigen team omdat je geen grote naam bent.

Mocht Tom Dumoulin winnen, dan ging de koersbroek zelfs mee in de driekleur.
niet leuk voor Sinkeldam.... noem het maar respectloos en tegelijk een vorm van broodroof (hij verliest hierdoor toch reklame contracten)

tegelijk snijd SUnweb zichzelf ook nog is in de vingers, want een OPZICHTIGE TRUI is altijd extra inkomsten.
een anoniem truitje als dit, wil men zo snel mogelijk vergeten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 21:37 door cyclingfreakske.
lodjan 28 juni 2017 21:39
Jammer, maar ik kan me daar niet druk om maken.

Ik vraag me dan weer af wat de Kenyan Riders gaan doen met het shirt van de Oegandees kampioen Charles P. Kagimu. Waarschijnlijk niks. Het shirt van de Kenyan Riders is eigenlijk een en al Keniaanse vlag.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 21:44 door lodjan.
Heisenberg 28 juni 2017 21:43
Eindhovuh 28 juni 2017 22:17
Nogmaals, als "het sponsorbelang verreweg het belangrijkst"is, hoe wordt dat dan gediend door de kampioenstrui te camoufleren?
Nu neemt de regisseur Sinkeldam nooit in beeld.
Carlos Danger 28 juni 2017 23:18
En als dat al gebeurt, weet hij niet wie het is. Met het rood-wit-blauw zal iedere commentator hem herkennen
als de Kampioen van Nederland uit de (en daar komt ie) Sunweb-ploeg.
jelleg 29 juni 2017 00:53
Ik heb vandaag uit protest besloten team sunweb niet meer te volgen op twittee en me uit te schrijven op hun nieuws brief. Dat zijn tegenwoordig ook middelen waarmee sponsors meer waarde uit hun investeringen hopen te halen ik week daar (voorlopig) niet meer aan mee bij deze ploeg
Koppi 29 juni 2017 11:11
En Sinkeldam zelf? Die zegt vandaag in de Volkskrant: 'Wat wil je dat ik zeg? Zondagavond had ik een ander idee. Maar we werken samen en we moeten zorgen dat we aan het eind van het jaar een baan hebben. Dit draagt eraan bij. Het is belangrijk voor de sponsors.'
tvm 30 juni 2017 13:52
Drie dingen vallen mij op aan de nieuwe kampioenstruien:

-Het lijkt wel of Cummings Nederlands kampioen is geworden.
-Het meten met twee maten door FDJ: Demare krijgt een complete vlag op zijn shirt, die knakker uit Litouwen een lullige streep.
-Het nieuwe truitje van Aru is prachtig!
cyclingfreakske 30 juni 2017 14:53
maw :
ik moet men mond houden want anders kan ik komen, en kans dat ik men kostbare plaatsje verlies omdat ik niet bepaald vaak win.
hij legt duidelijk wel de nadruk op "wat wil je dat ik zeg".... hij is ook niet akkoord en laat dat tussen de regels verstaan, maar kan idd niks doen.

het is gewoon respectloos van Team Sunweb-Giant tegenover Sinkeldam.

Elk NL wielierliefhebber zou op Sunweb hun facebook-twitter een stortvloed van protest moeten uiten, tot ze overstag gaan.
de publieke opinie kan hier wel invloed op hebben, omdat je tegelijk ook de sponsor(s) belaagt, en die zien liever de publieke opinie in hun voordeel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2017 14:54 door cyclingfreakske.
Fcdh 30 juni 2017 20:36
Stef Clement is boos!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen