Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Snelle Jelle

Gepost door Columbus SLX 
Columbus SLX 30 juni 2017 09:26
Mooi artikeltje in hte AD over een oude held.

De erfenis van "Snelle" Jelle

1 facepalm momentje:

"En dan was er nog zijn ploegarts. ,,Die zei plots tegen me dat ik ‘koud’ moest starten. ‘Doe geen warming-up’ zei hij, ‘zo bewaar je al je energie voor de wedstrijd’. Ik had dat nog nooit gedaan, maar ik heb toch maar naar hem geluisterd. Zonder me op te warmen ben ik gestart en het werkte. Ik won met drie seconden voorsprong op Lech Piasecki.”

confused smiley
Goozzer 30 juni 2017 13:46
Mooi artikel, ja. Waarom face palm? Juist interessant historisch feitje, tekenend voor hoe verschillend er door de jaren heen over zaken als (in dit geval) warming-up gedacht werd. En hoe zoiets in de praktijk, wat er verder ook zij, kan uitpakken (in individuele gevallen op al dan niet specifieke momenten). Zie ook Thomas De Gendt...
Andere Peter 30 juni 2017 18:17
's Morgens voor de rit aten ze biefstuk...
pauldob 01 juli 2017 13:37
- Wat heeft een ploegarts over een warming up te zeggen?
- Met hoeveel seconden voorsprong zou hij gewonnen hebben als hij een fatsoenlijke warming up had gedaan?
El Chaba 01 juli 2017 15:32
Goede opmerking!
Columbus SLX 03 juli 2017 08:13
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi artikel, ja. Waarom face palm? Juist
> interessant historisch feitje, tekenend voor hoe
> verschillend er door de jaren heen over zaken als
> (in dit geval) warming-up gedacht werd.

Face palm - omdat het verschil tussen energie, arbeid en vermogen echt middelbare school natuurkunde is. Misschien bestond het vak inspanningfysiologie nog niet eens, maar een beetje arts - ook in die jaren - zou hebben kunnen weten dat een lichaam in rust en een lichaam onderinspanning iets meer is dan een aan- / uitknopje. Je kan wel denken - nu ga ik me "smijten" zoals dat tegenwoordig heet, maar voor een atletenlichaam betekent dat, dat er ontzettend veel complexe processen op gang komen om dat mogelijk te maken. En dat lukt beter als je die processen even de tijd geeft om op te starten (dat is een warming up). Anders gezegd - voor mij is het een voorbeeldje van niet nadenken van iemand die wel geacht werd te kunnen nadenken, en die was ingehuurd om na te denken. Dat Nijdam toch won, is bijzonder te noemen. En getuigt alleen maar van zijn geweldige talent.

Waar ik het meest van genoot is als je leest dat oud-atleten na hun carriere gewoon ook een fijn leven weten op te bouwen. Dat het hem goed gaat... prachtig.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2017 09:53 door Columbus SLX.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen