Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sagan uit de Tour

Gepost door Prikdude 
Prikdude 04 juli 2017 19:01
Verdient wel een apart topic...
Johan 04 juli 2017 19:04
Zeker.
Bizar, zeker na de eerdere straf.
Zal wel iets te maken hebben met de ophef, of Cavendish' klacht



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2017 19:04 door Johan.
rustdag 04 juli 2017 19:10
Sagan uit Tour gezet na incident met Cavendish

Peter Sagan is uit de Tour de France gezet na zijn elleboogstoot in de richting van Mark Cavendish. De Slowaakse wereldkampioen maakte zich op ongeloorloofde wijze breed toen de Brit hem probeerde te passeren.


Aanvankelijk leek Sagan slechts een tijd- en puntenstraf te krijgen. Maar na protest is alsnog besloten de kopman van Bora-Hansgrohe te diskwalificeren.
Sub Culture 04 juli 2017 19:10
Cecchini 04 juli 2017 19:14
Eén rittenkaper minder. Na 4 dagen weg Valverde, Izagirre, Sagan, en Cavendish (daar ga ik dan maar van uit).
Noot 04 juli 2017 19:17
Wat ik gezien heb is dat Sagan achter Demare aan duikt en daarbij van zijn lijn afwijkt. Daarbij hindert hij Cav die eerst tegen hem aanleunt en daarna corrigeert en het hek in vliegt. De elleboog kwam pas NA dat Cav al in de hekken lag.

Mijn conclusie: Sagan week van zijn lijn af waardoor Cav viel maar uit de tour zetten is te zwaar gestraft.
Johan 04 juli 2017 19:17
Cavendish met Veelers:
[www.youtube.com]
Had geen consequenties verder.

Wel een aderlating voor de Tour inderdaad.
Eindhovuh 04 juli 2017 19:24
Inigo 04 juli 2017 19:30
Ben benieuwd of dit zo blijft. Team Sagan (incl. Specialized, etc) zal ongetwijfeld met centen strooien om dit ongedaan te krijgen. Wat dat betreft slimme zet voor de penningmeester van de ASO.
Horsie is back 04 juli 2017 19:32
Uit welke hoek je het ook bekijkt, Sagan geeft het beslissende zetje met zijn elleboog, waar hij niks had mogen doen.
Sagen voelt instinctief aan, dat er een kans is, dat stealthy Cavendish dat onmogelijke gaatje misschien toch nog wel zal weten te benutten.
Kan dat niet hebben en sluit de deur met zijn elleboog. Hier keert zijn varietè-act zich ook eens tegen hem.

Als Theo Bos fan dacht ik uiteraard direct terug aan het beruchte incident in het begin van zijn carrière op de weg met de Zuid-Afrikaan Impey, die pas echt een serieuze salto maakte.
Eddy Veen 04 juli 2017 19:34
Sprinten is iets voor de baan. Wat mij betreft wordt het parcours van elke etappe selectief, hoe dan ook.
Noot 04 juli 2017 19:37
Goozzer 04 juli 2017 19:43
Omdat het daar ook Veelers is die zelf de fout in gaat...
Horsie is back 04 juli 2017 19:49
Noot Schreef:
-------------------------------------------------------

Noot, je kunt de beelden nog zo vaak opblazen (Blow Up, waar is Bromertà?), hoezeer Cavendish hier ook het schier onmogelijke wil doen, het was doenbaar, maar niet als - en dat is absoluut cruciaal - Sagan niet heel bewust Cavendish met zijn elleboog uit balans brengt.

Een absolute doodzonde in een wielersprint, die echter niet altijd als zodanig zal worden bestraft.

Zoiets valt voor mij als gemankeerd psycholoog toch onder het begrip impulscontrole of het gebrek er aan.
In een kortsluiting reactie kun je iets zeggen of doen dat een seconde voordien nog niet in je brein werd geactiveerd.
Vooral katten en honden zijn berucht hierom, hoe lief ze verder ook kunnen zijn.
Paardenliefhebbers zijn hier niet zoveel, maar honden- en kattenliefhebbers des te meer, mag ik hopen.
Horsie is back 04 juli 2017 19:52
Theo Bos naar F1 finale in Chiba.
Noot 04 juli 2017 19:53
Je ziet wat je wilt zien. Kijk nog eens goed.
JW 04 juli 2017 19:58
Ik ben in dit geval blij dat ik geen jury-lid ben.
Heb nu verschillende beelden verschillende keren gezien, en nog steeds twijfel ik.
Orakel 04 juli 2017 20:05
Klein gaatje??
Op 250 meter van de meet rijden ze nog rechts in beeld.
Demare zet aan en trekt iedereen mee naar links.
Sagan sluit uiteindelijk en onnodig het gat tussen hem en Cavendish.
Horsie is back 04 juli 2017 20:11
Dit is natuurlijk een fantastische klus voor een beeldtechnicus.
Vanuit één perspectief bekijken levert zelden sluitend bewijs op, dus zul je frame voor frame met tijd en positie, snelheid en power moeten onderzoeken.
Het beeld opblazen biedt geen soelaas.

Maar ik denk toch, dat Sagan in de sprint Cavendish twee keer heeft geraakt, waarbij de tweede keer definitief was.
Dat Cavendish iets praktisch onmogelijks probeerde doet niets af aan de bewuste actie van Sagan.
Koppi 04 juli 2017 20:23
Ik ben een groot kattenliefhebber. Mijn kat slaapt vooral, maar ik heb het idee dat ze dat een seconde daarvoor ook al van plan was.
On topic: ik heb 'ja' gestemd in de poll van Sub, maar neig na de zoveelste herhalingen nu naar 'geen mening'. Ik weet het niet. Is het echt een elleboog die Cav raakt? Heel duidelijk is het niet. En dan zo'n zware straf?
Hup Juraj!
Koppi 04 juli 2017 20:23
JW, zeker ook een weegschaal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2017 20:24 door Koppi.
Carlos Danger 04 juli 2017 20:25
Jammer, maar terecht, lijkt me. Beide voetjes weer op de grond voor Koning Peter, misschien ook wel nuttig.
Erwin27 04 juli 2017 20:28
[twitter.com]

Hier nog duidelijk filmpje dat Cavendish al valt voordat Sagen reageert met zijn elleboog.

Het is jammer dat vanuit de lucht net niet te zien is of Cavendish al valt voor dat Sagan zijn schrikreactie in zet, omdat er net een boom staat. Vanuit de lucht lijkt het dan op een elleboog, maar ik denk dat ieder die zelf fietst wel weet dat als iemand opeens tegen je aan leunt je automatisch met je elleboog reageert.

Als je Sagan deklasseert voor het insluiten van Cavendish, dan mag Demare ook gedeklasseerd worden. Op basis van de beelden vind ik diskwalificatie echt veel te zwaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2017 20:28 door Erwin27.
Inigo 04 juli 2017 20:34
Vind diskwalificatie ook een te hoge straf. Had het met 80 strafpunten in het puntenklassement opgelost. Dan was dat ook nog eens spannend geworden. Mocht deze diskwalificatie blijven staan, schept dit wel een precedent voor alle andere nog te rijden etappes (+volgende jaren).
Orakel 04 juli 2017 20:50
Erwin27 Schreef:
-------------------------------------------------------
> [twitter.com]
> 8517777412
>
> Hier nog duidelijk filmpje dat Cavendish al valt
> voordat Sagen reageert....

Filmpjes van enkel de val hebben geen zin.
Het feit dat Sagan de volledige weg oversteekt en uiteindelijk het gat tussen Cav en de boarding sluit, zie je niet op dat filmpje.

Uitsluiting terecht. Verbeterpunt voor de jury is om met name acties te beoordelen en niet zo zeer het gevolg.
Als Cavendish in de remmen had geknepen om de crash te voorkomen dan was de actie van Sagan net zo onsportief, maar had de jury niets gedaan.
Horsie is back 04 juli 2017 20:53
Misschien moet Theo Bos vanuit het verre Japan ook maar eens even het licht op deze zaak laten schijnen.
Destijds vloog Impey echt door de lucht.
Horsie is back 04 juli 2017 20:58
Er is nog een mogelijkheid.
Cavendish was op 122m van de finish met een snelheid van 54,5km/h zondermeer bezig met een kamikaze actie alsnog langs Sagan te komen.
Het kan dus ook nog zo zijn, dat Cavendish al langzamerhand uit balans begon te geraken maar door de elleboog actie van Sagan de genadeklap kreeg.
bobo 04 juli 2017 20:59
Ik heb de beelden nu paar keer teruggekeken.
Zeker geen vlekkeloze sprint van en Sagan en Cavendisch.

Maar zou de diskwalificatie ook niets te maken hebben met de kansen van Demare op groen? Grootste concurrent is weg nu?

Ik denk van wel, blijven fransen, blijft de tour
Walnoot 04 juli 2017 21:04
Eens, Demare ook een DQ had me ook wel op zijn plaats geleken. Bouhanni was zelf ook lekker aan het slingeren overigens, maar dat van Demare was er toch wel een tikkie over. Denk alleen dat de leden van de jury morgen liever niet uit hun kot gesleurd worden door een stel Fransen met een minderwaardigheidscomplex. En bij Cofifis zullen ze Bouhanni waarschijnlijk ook wel in toom proberen te houden, die heeft al geen best imago.
shake 04 juli 2017 21:08
bobo Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Maar zou de diskwalificatie ook niets te maken
> hebben met de kansen van Demare op groen? Grootste
> concurrent is weg nu?
>
> Ik denk van wel, blijven fransen, blijft de tour

Dat vroeg ik me ook af (zie nieuwe post).
bobo 04 juli 2017 21:15
Zou het nog teruggedraaid kunnen worden? De diskwalificatie?

Ik lees/hoor tegenstrijdige berichten nl.

Van mij mag hetsmiling smiley
Johan 04 juli 2017 21:20
Dat zal wel niet. Zou de geloofwaardigheid van de jury wel definitief de das omdoen.
Niet dat die nu niet al buitengewoon laag is..
Orakel 04 juli 2017 21:23
De jury is niet Frans.
bobo 04 juli 2017 21:33
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De jury is niet Frans.


ok. maar krijgen wel wat ingefluisterd denk ik....

Of ben ik aan het doemdenken. Maar er zijn wel eerder dit soort "fratsen" uitgehaald toch?

In ieder geval vind ik het jammer voor de wedstrijd. Voor of tegenstander, met Sagan is de wielersport leuker dan zonder. Is mijn mening dan.
Cecchini 04 juli 2017 21:34
Werd Barguil er toen ook uitgegooid ?




[www.youtube.com]
Erwin27 04 juli 2017 21:41
Ook Greipel heeft inmiddels aangegeven dat de straf te zwaar is, en dat hij de beelden verkeerd gezien heeft in eerste instantie.

En zo zijn er intussen flink meer van dit soort reacties... Sagan toch gewoon aan de start morgen?
bobo 04 juli 2017 21:44
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Werd Barguil er toen ook uitgegooid ?
>
>
>
>
> [www.youtube.com]

daar weet ik het antwoord zo niet op, maar jij wel denk iksmiling smiley
Mijn gok is neen, fransman
Carlos Danger 04 juli 2017 22:00
Niet de bocht kunnen houden en je ellebogen gebruiken op topsnelheid zijn twee totaal verschillende zaken.
Bovendien heeft welke actie dan ook uit het verleden niets met deze sanctie te maken.
Carlos Danger 04 juli 2017 22:02
bobo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou het nog teruggedraaid kunnen worden? De
> diskwalificatie?
>
> Ik lees/hoor tegenstrijdige berichten nl.
>
> Van mij mag hetsmiling smiley


Misschien kan Bora nog een offensiefje eruit persen in de trant van: "Sagan eruit, dan wij ook eruit" , maar
dat zullen ze wel niet aandurven.
Walnoot 04 juli 2017 22:37
Lees jij weleens iets voordat je weer een verrotte mening spuit? Zou misschien helpen. De jury heeft het bij Sagan expliciet over het feit dat ze vinden dat hij het opzettelijk deed. Vanzelfsprekend was dat bij Barguil niet het geval dus je vergelijking slaat als een tang op een varken.
Ruudje2209 04 juli 2017 22:48
Wat een chaotische sprint. Sagan zat duidelijk fout. Het gaatjes van Cavendish was wel behoorlijk onmogelijk. Demare sprint van links naar rechts. Wat duidelijk Bouhanni hinderde. Kristoff verkleint ook de ruimte waardoor ook Saga en Cavendish steeds verder naar de hekken gedreven werden.

Lastig voor de jury maar zeker Demare en sagan dienden in mijn beleving gestraft te worden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2017 22:50 door Ruudje2209.
Snorfietser 04 juli 2017 22:49
Ik heb de beelden nu een aantal keer bekeken, en in mijn optiek dringt hij Cav eerst naar het hek, waarna hij hem ook nog eens opvangt. Hij hindert hem bewust, maar geloof niet dat hij hem opzettelijk in de hekken rijdt. Ik vind het precies hetzelfde als het incident Cavendish - Veelers. Verweer van Cavendish was toen dat zijn wiel verder naar voren was, toen volgde niet eens een waarschuwing. Beide gevallen zouden even zwaar bestraft moeten worden. Declassering en een voorwaardelijke uitsluiting lijkt mij op zijn plaats.
Cecchini 05 juli 2017 00:28
Ik heb niet eens een mening geuit beste Noot, laat staan een verrotte. Alles verder goed lieve Noot ?
Horsie is back 05 juli 2017 01:03
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
Alles verder goed lieve Noot ?

De zwaarste zonde op dit forum zou moeten zijn spelen met iemand's nickname. Not done.
Maar ja je zegt het tegen de grootste abuser (Walnoot, ik noemde hem al Walnut, vrij naar Ria Stalman natuurlijk) in deze.
Dan moet ik het wel goed keuren. smiling smiley
cyclingfreakske 05 juli 2017 02:06
bullshit !
Sagan zet zijn elleboog van de moment Cavendisch vol tegen hem aanknalt en reeds uit balans geraakt.
de digitaal sterk vertraagde beedenweergave is daat zeer duidelijk in.

een DSQ had voldoende geweest, al was dat nog discutabel.
en aan Cav zijn reactie te zien in het intervieuw, leek hij le niet akkoord dat Sagan uit koers werd gezet.
een DSQ had eerder op zijn plaats geweest voor hem.
cyclingfreakske 05 juli 2017 02:14
het geval met Veelers was eentje waar Cav met opzet en uit pure frustratie Veelrs onderuit haalt.
Bovendien deed hij dat wel vaker.... Ook Bouhani kwam in de Tour vaker weg met smerigere maneuvers.
een DSQ had wel voldoende geweest.
Super Grover 05 juli 2017 02:28
ronald apers 05 juli 2017 02:30
en cav heeft gerrans toen de tour in engeland startte ook van de fiets gereden zonder straf. cav brak toen ook zijn schouder en kon niet verder. maar nu wordt duidelijk met 2 maten gemeten. sagan niet eruit wel de straf die eerst werd gegeven.
Andere Peter 05 juli 2017 02:47
Cav reageert juist met zijn hoofd omdat Sagan plots naar hem toekomt om de deur dicht te doen.
Andere Peter 05 juli 2017 02:49
thumbs up

Yep

Beiden deklasseren zou dus ook kunnen.
Andere Peter 05 juli 2017 02:52
Ja. Eerst is dat gat ruimschoots groot genoeg voor Démare. In diens kielzog komt Cav en dan is er plots geen gat meer. Dat komt door Sagans grove fout.

Die elleboog zie ik als niet-kwaadaardige schrikreflex.
Andere Peter 05 juli 2017 02:52
Klopt. Maar de reden dat Cav valt is dat Sagan naar die kant toe is gekomen.
Andere Peter 05 juli 2017 02:53
Het is niet waarschijnlijk dat een 5-koppige jury met 1 Fransman zo denkt.
Andere Peter 05 juli 2017 02:55
Totaal onvergelijkbaar.
Andere Peter 05 juli 2017 03:03
Leuk. Ieder zijn verdict. De bedoeling van sprinten is dat ze rechtdoor rijden.

Ik zeg: Sagan + Cavendish (ja hij ook!) + Démare deklasseren.

Tav het uit de koers nemen van Sagan hink ik op 2 gedachten. Ik ga uiteindelijk mee met de jury. Sagan wijkt zo ver van zijn lijn. Kan weten dat daar een valpartij van komt. Voelt dat er iemand in het zog van Démare meekomt en wil dat vermijden. Dat is bewust. Die elleboog is dat misschien niet.

Mijn reserves zitten in de precedenten. We hebben soms nog wel gekkere dingen gezien. Maar regels ontwikkelen zich altijd. En dat is goed. We leggen steeds meer de nadruk op veiligheid. Er komt steeds meer gekte in de finale. Er moet alles aan gedaan worden om die mannen zo clean mogelijk te laten sprinten.Anders ben ik echt bang dat er een keer doden vallen. Dat maakt zwaarder straffen dan voorheen aantrekkelijk. Jury schijnt dit ook zo te hebben aangekondigd. Prima voorbeeld gesteld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 03:13 door Andere Peter.
Luijt 05 juli 2017 07:58
Rechtdoor sprinten zonder van de lijn af te wijken is een regel die sowieso niet meer wordt nageleefd.

Cav zocht een gat dat er niet was.

Sagan liet dat merken en verdient net als Cav straf. De uitgedeelde straf is te zwaar is natuurlijk te zwaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 07:59 door Luijt.
ton duk 05 juli 2017 08:00
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rechtdoor sprinten zonder van de lijn af te wijken
> is een regel die sowieso niet meer wordt
> nageleefd.
>

en terecht..hoe haal je anders iemand in ???
gr
Columbus SLX 05 juli 2017 09:17
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rechtdoor sprinten zonder van de lijn af te wijken
> is een regel die sowieso niet meer wordt
> nageleefd.
>
> Cav zocht een gat dat er niet was.

Hoe kan je dat nou zeggen? Dat linkje met die vertraagde beelden van Super Grover vond ik erg verhelderend.
Voor mij is het juist Sagan die rechts langs Demare wil, wat helemaal niet kan.

Sagan zit compleet achter Demare, die al behoorlijk rechts rijdt.
En om daar langs te kunnen moet je nog verder naar rechts, dat is wat Sagan ook doet.
Maar daar zit al iemand: Cavendish - en dat is dus het moment dat het mis gaat.
Cavendish reed daar al, weliswaar een half wiel erachter.
Hij had geen schijn van kans.

Ik denk niet dat Sagan de opzet had om iemand ten val te brengen.
(want Sagan had ook zelf kunnen vallen). Maar ik vind het wel erg respectloos.
Ook erg zwak dat hij beweerde dat hij niet wist dat Cavendish daar reed.
(vergelijk ook Gent Wevelgem waar hij op de Kemel ook echt iemand van de weg reed - "oh ik zag het niet"winking smiley

Voor mij heeft een waardig kampioen ook respect voor andere renners - en daar twijfel ik bij Sagan toch meer en meer aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 09:22 door Columbus SLX.
Andere Peter 05 juli 2017 09:44
Ik zie dat velen nu reageren op mijn opmerking De bedoeling van sprinten is dat ze rechtdoor rijden. Ik weet ook wel dat dit niet het antwoord op alle kwesties is. Ik wilde dit alleen nog even in herinnering roepen om te tonen hoever deze mannen daarvan vandaan zijn beland. Ik weet ook wel dat deze regel in de loop der jaren steeds losser is geworden. De vraag is of dit goed (veilig genoeg) is. Sagan en Démare wijken om heel andere redenen van hun lijn af dan alleen om in te halen. Daveren als stuiterballen over de weg.

En o ja. Dat gat voor Cav dat er inderdaad niet is, dat is er kort voor die tijd nog wel Démare komt uit hetzelfde gat, Cav wil zich via dat gat door Démare laten lanceren. Dat kan niet door de grove manier van afwijken van de lijn van Sagan. Die wil de deur sluiten en rijdt Cav regelrecht de hekken in. Pas daarna is er de hoofdbeweging van Cav. Pas dáárna is er de elleboogreflex van Sagan
D. Marrage 05 juli 2017 09:56
Om 11:00 uur verklaring Sagan.
Carlos Danger 05 juli 2017 10:26
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Luijt Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rechtdoor sprinten zonder van de lijn af te
> wijken
> > is een regel die sowieso niet meer wordt
> > nageleefd.
> >
>
> en terecht..hoe haal je anders iemand in ???
> gr


Derop en derover.
Luijt 05 juli 2017 10:38
Sagan en respect voor anderen: ik kan me nog akkefietjes met Cancellara en rondemissen herinneren toen ie net kwam kijken en meteen goed was.
De McEnroe van het fietsen. Ik mocht m meteen.
tvm 05 juli 2017 11:02
Waarom niet Greipel ook declasseren? Wijkt ook hij niet enorm van zijn lijn af en komt (bijna) tegen Bouhanni aan?
Waar wil je eindigen? Dat alleen Petit en McLay overblijven?
Luijt 05 juli 2017 11:20
Ik zie zojuist wat de hier zo vaak verguisde Zonneveld bij de avondetappe te melden had over de sprint van gisteren: +1
Andere Peter 05 juli 2017 11:30
Horsie is back 05 juli 2017 11:49
Ik ken een sport waar ze zelfs niet buiten de lijn mogen komen. Ik was niet blij toen dat zelfs "ik ben blij" overkwam.
Een wielersprint is daarmee uiteraard niet te vergelijken, het is wel zaak dat impulsen, die met sprinten niets van doen hebben, worden vermeden.
Een push à la Sagan kan niet, een actie à la Demare daarentegen wel, omdat je anders voor de keuze komt te staan een massasprint TE MOETEN AFSCHAFFEN.
Tjappie2 05 juli 2017 12:03
Wat dat betreft is dit natuurlijk een aardig precedent; valpartij = fysiek contact = uitsluiting.. Wat ook zou kunnen is dat je per Ronde een aantal etappes niet mee laat tellen voor het klassement (of bijvoorbeeld de laatste 10 km niet mee laat tellen). Kan je het de sprinters lekker MMA-style laten uitvechten. Wie durft doet mee.
Arsimo 05 juli 2017 15:15
Wat ik me zomaar ineens afvroeg, zonder discussie over wel of niet terecht:


Is er wel eens eerder een wereldkampioen uit een koers gezet?


(op zich niet zo belangrijk natuurlijk, maar wielrennen is ook een sport van statistiekjes nietwaar?)
Walnoot 05 juli 2017 15:59
[sporza.be]

Johnny Maeschalck heeft er ook een mening over, u weet wel die hond van een advocaat die Crack van Olvarit vrijgesproken kreeg nadat hij betrapt was op het bestellen van foute shit bij een nog foutere dokter. De man dacht zelfs even dat hij met Femke nog wel een kansje maakte, maar koos toen toch voor zijn eigen imago en kapte er mee. Misschien moet Bora even met Maeschalck gaan praten, die man weet halve wonderen te bewerkstelligen.
Orakel 05 juli 2017 16:16
De diskwalificatie is al voldoende op grond van het langzaam sluiten van de ruimte tussen de boarding en Cavendish.
Maar iets valt mij op. De elleboog wordt inmiddels gezien als een beweging ná het inzetten van de val.
Ik herinner mij Cavendish die na de finish vooral boos was over die elleboog.
Dat wijst er toch op dat de duw Cavendish ten val bracht en dat de zwieper die we op TV zien vergelijkbaar is met een tennisracket dat doorzwiept na het slaan van de bal.
Carlos Danger 05 juli 2017 17:26
Een zg. 'tennis-elleboog' dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen