Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de France 2017 (2.UWT), etappe 11

Gepost door El Chaba 
El Chaba 12 juli 2017 12:00
Tour de France 2017 (2.UWT), etappe 11
El Chaba 12 juli 2017 12:00


Tour de France 2017 (2.UWT), etappe 11: Eymet - Pau (203,5 km)

Marcel Kittel.

Kaartje:





Profiel:





De beklimmingen:

16:19-16:38 | km 145,5/–58,0 | Cat. 4: Côte d'Aire-sur-l'Adour (143 m / 1,2 km à 4,2%)




Marcel Kittel maar weer eens.


Top 10 AK na etappe 10:

11 Chris Froome (GBr) Team Sky 42:27:28
2 Fabio Aru (Ita) Astana Pro Team 0:00:18
3 Romain Bardet (Fra) Ag2r La Mondiale 0:00:51
4 Rigoberto Uran (Col) Cannondale - Drapac Pro Cycling Team 0:00:55
5 Jakob Fuglsang (Den) Astana Pro Team 0:01:37
6 Daniel Martin (Irl) Quick Step Floors 0:01:44
7 Simon Yates (GBr) Orica - Scott 0:02:02
8 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar Team 0:02:13
9 Mikel Landa Meana (Esp) Team Sky 0:03:06
10 George Bennett (NZl) Team LottoNL - Jumbo 0:03:53

Start: 13.00 uur.
Finish: rond 17.50 uur
Slimmerd 12 juli 2017 12:25
Dat wordt weer genieten, hup niet Duitse sprinters
predator 12 juli 2017 12:27
Johan 12 juli 2017 12:27
Lotto Soudal en Sunweb in de ontsnapping svp!
rustdag 12 juli 2017 12:35


lekker weertje
pl0rk 12 juli 2017 12:49
Eigenlijk is dit toch gewoon een misdaad tegen het wielrennen.
Jacco Banaan 12 juli 2017 13:06
Michael Rasmussen ziet tien jaar na dato nog vele lekken in dopingcontroles
BANKROET, MAAR GELUKKIG

BERGERAC -
De geletruidrager die vier dagen voor Parijs in gewonnen positie door zijn eigen ploeg uit de Tour de France wordt gezet. Het is een unicum in de geschiedenis van ’s werelds belangrijkste wielerwedstrijd. Het is deze maand alweer tien jaar geleden dat Michael Rasmussen door de Rabobank-ploeg in Pau naar huis werd gestuurd. Als columnist van de Deense krant Ekstra Bladet is hij nu weer van de partij. Getekend door de dag die zijn leven drastisch veranderde.

Als de dag van gisteren. Zo kan Michael Rasmussen iedere emotie uit die roemruchte Tour weer voelen. De vreugde, zijn genoegdoening, maar natuurlijk ook de teleurstelling en het verdriet om het maillot jaune zo uit handen te geven. „Jarenlang ging ik met die deceptie naar bed en stond ik er mee op. De laatste tijd sta ik er hooguit nog een keer per week bij stil. Dat is een teken dat ik mijn leven eindelijk weer oppak.”

Het voelt voor Rasmussen niet alleen dat op die 25e juli 2007 zijn Tour-zege werd afgepakt, maar dat ook zijn hele leven op de kop werd gezet. „Ik zal voor altijd door het leven gaan als de man die de Tour niet won. Zo zullen de mensen mij herinneren. Die dag was het begin van jarenlange rechtszaken. Ik moest geheimen opbiechten die ik wellicht liever verzwegen had. Voorheen stond ik te boek als een leugenaar, nu word ik veroordeeld omdat ik de waarheid vertel. Mijn geloofwaardigheid is enorm beschadigd. Dat is geen makkelijke situatie. Ik voel me echter bevrijd dat ik mezelf nu iedere dag in de spiegel recht in de ogen kan aankijken. Voor mezelf heb ik mijn integriteit terug gewonnen.”

Rasmussen verloor bijna alles. Had hij als Tour-winnaar onbezoldigd zijn leven kunnen vervolgen, nu moet hij weer werken voor zijn dagelijkse kost. Dat hij in de wielersport sinds die dag ’persona non grata’ was, merkte hij keer op keer. Geen ploeg mocht hem meer in dienst nemen en toen hij vervolgens met een eigen team (Christina Watches) kwam, was hij bijna nergens welkom. In zijn privéleven liepen de spanningen door de nasleep van die Tour zodanig op dat zijn huwelijk stranddehot smiley en hij zijn kapitale villa aan het Gardameer moest verlatenhot smiley. Inmiddels woont hij alweer een paar jaar in het Deense Holbaek, waar hij opgroeide.

„Een van mijn beste, maar tevens slechtste eigenschappen is dat ik niet tegen verlies kan. Mijn ex-vrouw heeft me tijdens de zware rechtszaken wel eens gevraagd of ik het niet kon opgeven. Maar zo zit ik niet in elkaar. De tegenslagen stapelden zich de afgelopen jaren inderdaad op. Ik denk dat genoeg mensen een pistool in hun mond hadden gezet. Ik ben nu echter gelukkig met het leven dat ik leid en dat ik weer vooruit in plaats van achteruit kijk. Ik ben best een sociaal figuur, zolang ik niet op een fiets hoef te rijden...”

Rasmussen is inmiddels werkzaam als sportleraar op een school met een holistische benadering. „Een keer per jaar gaan we met zo’n tweehonderd leerlingen een week naar Ghana om hen een breder perspectief op het leven te geven. Verder geef ik mountainbikelessen, maar ook lezingen over hoe je in het leven iets kan bereiken. Zo ben ik ook actief op een school waar jongeren tussen de 18 en 30 jaar die ADHD of bijvoorbeeld Asperger hebben en werkloos thuis zitten. Wij proberen hen het vertrouwen te geven dat ze iets kunnen opbouwen in de maatschappij. Met hen fietsen we een keer per jaar van Denemarken naar l’Alpe d’Huez. Het doel is om ze te laten zien dat ze het onmogelijke toch kunnen realiseren.”

Je bent ook opnieuw een boek aan het schrijvendrinking smiley, dat in november verschijnt. Waar gaat dit over?

„Ik heb mezelf een spiegel voor gehouden en mezelf afgevraagd waarom ik bepaalde keuzes in het leven heb gemaakt. Ik heb die tien jaar nodig gehad om antwoord te vinden waarom je alles over hebt om te winnen. Het is eenvoudig om op te schrijven wat er allemaal gebeurd is en welke producten je allemaal genomen hebt. Nu zoek ik overal naar de diepere betekenis hierachter. Dat was heel confronterend.”

Was je verbaasd over het boek van Thomas Dekker?

„Nee, totaal niet. Over zijn dopinggebruik heeft Thomas alleen maar zijn versie herhaald van wat ik al tientallen malen eerder heb verteld. Er stond niks nieuws in. Dat verbaast me overigens niet. Thomas zal ook nog verplichtingen hebben richting zijn voormalige werkgever (afkoopcontract met Rabobank, red.).”

Je hebt tegen ons je dopingprogramma tijdens de Tour van 2007 opgebiecht. Twee bloedtransfusies, om de dag via een injectie vijfhonderd eenheden dynepo, cortisonen en insuline. Nooit testte je positief. Ook niet bij hertests later. Ben je daar niet verbaasd over?

„Nee. De dopingcontrole is een IQ-test. Ik ben slimmer dan de controleursconfused smiley. Je hebt een framework dat je als een speelveld moet zien. Als je wilt winnen kun je niet safe in het midden spelen, dan moet je de lijnen opzoeken. Je mag echter nooit die lijnen overschrijden. Zolang je dat niet doet, is er niks aan de hand. Ik heb nooit onnodige risico’s genomen. Mijn normale hematocriet lag rond de 39, maar ik ging nooit verder dan 43. Andere renners, zoals Michael Boogerd en Thomas Dekker zochten zelf ook wel eens de grens van 50 opsmileys with beer.”

Is de wielersport in tien jaar tijd veranderd?

„Ja, zonder twijfel. De controles zijn verbeterd. Er worden absoluut meer producten gevonden. Daarbij is de cultuur veranderd. In mijn periode wist je dat je zonder bepaalde producten niet mee deed om de prijzen. Tegenwoordig heerst het besef dat je ook schoon kunt winnen.”

Gebruiken nog veel renners in deze Tour verboden producten?

„Je moet heel naïef zijn als je denkt dat producten en methodes die niet gevonden kunnen worden bij een dopingcontrole niet gebruikt worden. Het is bekend dat cortisonen nog steeds op grote schaal gebruikt worden in het peloton. Dit product is enorm prestatiebevorderendtongue sticking out smiley. De UCI heeft echter nooit een positieve test op cortisonen. Ze kunnen niet eens bepalen hoe je het in het lichaam krijgt. Denk je dat niemand misbruik maakt van dat lek bij de controles?”

En bloeddoping dan?

„Ik zou vandaag de dag nog altijd dezelfde methodes kunnen gebruiken als tien jaar geleden, zonder dat ik bij een controle tegen de lamp zou lopen. Zonder enkel probleem zou ik in de Tour mijn hematocriet opnieuw tussen de 40 en 43 kunnen verhogen. Niemand zou iets in de gaten hebben. Mijn biologisch paspoort zou niet verdacht zijn.”

Gebeurt dit nog?

„Als je de mogelijkheden hebt en de wens om te winnen heel groot is, dan zullen ze nog altijd naar deze methodes grijpen. Het zoeken naar de gaten in de dopingcontroles maakt deel uit van de professionele sport. Al meer dan honderd jaar is dat het geval en dat zal nooit veranderen. Kijk maar naar het schandaal rond de Russische atleten, de positieve tests op epo van Pirazzi en Ruffoni voor de Giro en Cardoso voor de Tour. Als je het slim doet, kunnen ze je nooit pakken.”
Slimmerd 12 juli 2017 13:11
Gewoon drie koplopers vandaag: Backaert, Bodnar en Marcato
Slimmerd 12 juli 2017 13:12
Nog 197km, 2'55
Johan 12 juli 2017 13:14
Mooi, eerlijk verhaal!
Wanny 12 juli 2017 13:14
Dan kan Hilaire weer centjes tellen. Gisteren 5.000 euro, was ie dik tevreden mee.
Slimmerd 12 juli 2017 13:15
Meest opvallende tot zover, nog geen ploeg naast Quickstep die bereid lijkt mee te werken.
Slimmerd 12 juli 2017 13:21
Helaas, daar is Lars Bak al...
Ossegal 12 juli 2017 13:22
Ja, maar die andere ploegen, die wellicht nu niet willen meewerken, hebben ook weer niemand meegestuurd...
Dus zullen ze de rit niet winnen als de kopgroep wegblijft en rijden ook zij liever het gat dicht dan dat ze niets doen.
LottoJumbo/LottoSoudal/Katoesja had beter een mannetje meegestuurd, dan heb je echt een reden om geen fluit uit te voeren in de achtervolging.
Eindhovuh 12 juli 2017 13:30
Precies. Als je een kopgroep met een man of 8 zou hebben van verschillende ploegen dan heb je denk ik als TLJ, LottoS, etc meer kans dan je weer voor schut laten zetten door Kittel. Als het alsnog sprinten wordt kan je dat altijd nog laten doen.
Blueprint 12 juli 2017 13:38
Opvallend dat Bodnar mee mag, straks worden Bak en Vermote nog moe... zou hij hebben moeten beloven niet al te hard zijn best te doen?
Blueprint 12 juli 2017 13:38
Alle ballen op een top-10 rituitslag van Greipel!
Arsimo 12 juli 2017 13:39
Het punt is dat renners die bedreigend zijn voor de sprinters (of omdat ze hard kunnen rijden of omdat ze dan zorgen dat een sterke-ploeg-met-sprinter niet gaat achtervolgen later omdat ze iemand mee hebben) niet wegkomen. Kung wilde gisteren nog mee bijvoorbeeld, kreeg de ruimte niet.

Dat is nu zelfs zo erg dat het peloton dit zo algemeen weet en het daarom niet eens meer proberen. Mede daardoor die (ogenschijnlijke) passiviteit.
Inigo 12 juli 2017 13:41
Onbegrijpelijk dat andere ploegen niet ook eens een renner meesturen. Laat Quickstep dat gat dan maar dichtrijden. Als ze het doen heb je altijd nog kans in de sprint..
Arsimo 12 juli 2017 13:43
Het is heel verklaarbaar. Zie mijn reactie hier iets boven (die van 13:39)
Blueprint 12 juli 2017 13:48
Als nou meer mensen zulke etappes helemaal niet meer willen zien, is het snel gedaan met dit soort gedrag. Helaas blijft mevrouw Van Zetten gewoon kijken wegens niets beters te doen in juli.
Sub Culture 12 juli 2017 13:49
Als Quickstep het werk alleen moet doen houden die natuurlijk ook gewoon de benen stil.
Zij hebben al 4 zeges, zij kunnen het een ritje laten lopen.
De rest staat nog met lege handen.
Inigo 12 juli 2017 13:50
Waarom lees ik dan vandaag "eerste vlucht direct succesvol" op Sporza? Renners en ploegen lijken zich wel erg snel bij neer te leggen dan...
Arsimo 12 juli 2017 13:54
Dat zeg ik toch? Omdat ze een groepje kanslozen wel laten gaan. Bodnar is eigenlijk al een opvallende consessie - die is normaal iets te goed.
Slimmerd 12 juli 2017 13:55
Voor rekenmeester ton:

Nog 165km, 4'30
Inigo 12 juli 2017 13:59
Je argument dat alle renners hiervan overtuigd zijn is "Kung probeerde het gisteren". Dan zijn ze wel snel overtuigd...
Blueprint 12 juli 2017 14:02
Misschien willen Bak en Vermote zich vandaag nog wel een beetje moe maken. Als de benen morgen pijn doen, komen ze gewoon rustig peddelend met een grote groep renners buiten tijd binnen en krijgen ze clementie van de jury. Daarna nog een pak rustdagen voor deze mannen...
Johan 12 juli 2017 14:04
Als Lotto en Sunweb vanochtend even afgesproken allebei een mannetje mee te sturen was dat echt wel gelukt.
Maar ze proberen het niet eens. Liever een 4e of 5e plek in de sprint...
Slimmerd 12 juli 2017 14:05
Als de sprinters van LottoSoudal en Sunweb vandaag 4-5 worden, boeken ze flinke progressie.
Arsimo 12 juli 2017 14:21
Dat is geleidelijk gegaan. En nu in de Tour is het volledig.

Wel klote voor ons als kijker. Ik beperk me bij dit soort etappes tot de laatste 7, 8 kilometer.
Jacco Banaan 12 juli 2017 14:35
Wat dat betreft was de Giro een stuk leuker, daar waren zelfs de vlakke etappes een stuk minder vermoeiend. Ook omdat driekwart van het peloton zich al gelijk neerlegt bij de kopgroep van de dag. Nee vroeger had je nog een spervuur aan demarages nodig om in de kopgroep te geraken. Had je nog een Erik Dekker die gewoonweg meesprong. Dat waren nog eens tijden.

Gelukkig hebben we nog Robert Gesink die meekijkt vanuit het ziekenhuis.



Blij voor hem dat ie al getrouwd is, veel knapper wordt hij er niet op met al die schaafwonden.
Zie overigens nog wel een lekker infuus in zijn arm hangen. Zal wel morfine zijn.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2017 14:40 door Jacco Banaan.
El Mik 12 juli 2017 14:39
In de Giro zitten mensen in vlakke etappes niet al de etappe te volgen, laat staan zeuren.
Luister naar Bram Tankink, ga lekker fietsen of iets anders doen en volg alleen de laatste 20km.
Pyama 12 juli 2017 14:39
Poe poe, ze rijden gisteren ook eens een slechte uitslag. Normaal wordt Greipel gewoon top 5 in de sprint.
ton duk 12 juli 2017 14:47
Al is het maar voor de kat zijn viool...TLJ.NL, ga nu 's meedoen met de koers !!
gr


ps: ze kwamen in huize DUK de energiemeter vervangen...of ik het niet erg vond dat ik ff een half uur geen koers zag ...
Doe maar rustig aan...ge mag er gerust 3 uur overdoen...
ton duk 12 juli 2017 14:50
DANK maar helaas ben ik al thuis....
Max Havelaar proberen te lezen met Ducrot en Dijkstra op de achtergrond...ja, onmogelijk hot smiley
gr
Slimmerd 12 juli 2017 14:50
Jacco Banaan 12 juli 2017 14:50

Gesink kan in ieder geval nog lachen. Zal voor hem wel een gezellige 10uur durende denderende ambulancerit naar NL worden. Hij heeft in ieder geval geen morfine pomp meer in zijn arm.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2017 14:52 door Jacco Banaan.
Frederik D. 12 juli 2017 15:00
Een mooie foto van Gesink. Geen hoopje ellende. Moge zijn herstel voorspoedig verlopen. En mogen we hem weer gauw terug zien. Maar laat hij zich niet overhaasten.
Johan 12 juli 2017 15:04
Volgend jaar maar weer wat ritten proberen te kapen,
El Chaba 12 juli 2017 15:24
Sowieso niet door te komen. Lees je dat voor je plezier?
Jacco Banaan 12 juli 2017 15:38
Ventje van Astana is exit, pols gebroken, Cataldo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2017 15:38 door Jacco Banaan.
ton duk 12 juli 2017 15:44
Ik vind dat ik het gelezen moet hebben...deze Indonesische bestseller en daar verplicht op de examenlijst..........maar ik verwacht dat het een DNF wordt...
gr
sijbriskie 12 juli 2017 15:50
Vond het uitstekend door te komen. Misschien alleen gewend de Donald Duck te lezen?
merijntje mortirolo 12 juli 2017 15:55
Enorm kutboek, doch boeiender dan Ducrot en Dijkstra.
sijbriskie 12 juli 2017 16:04
Ik heb het inmiddels lang geleden gelezen, maar vond het destijds zeer onderhoudend en ook absoluut niet gedateerd. Maar wellicht ben ik ietwat gedateerd geboren hoor.
ton duk 12 juli 2017 16:06
Of ik nu medelijden heb met Lobee.....maar op NPO 1 mag hij weer ff de hoogtepunten tot nu toe uitspreken....
gr
Ziender Ogen 12 juli 2017 16:16
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind dat ik het gelezen moet hebben...deze
> Indonesische bestseller en daar verplicht op de
> examenlijst..........maar ik verwacht dat het een
> DNF wordt...
> gr


Gewoon een tas Havelaar koffie erbij. Dan moet het lukken.

Tokeeeeehh!
El Chaba 12 juli 2017 16:17
Dat zal (moet) het wel zijn..
sijbriskie 12 juli 2017 16:47
Carlos Danger 12 juli 2017 17:03
Jacco Banaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ventje van Astana is exit, pols gebroken, Cataldo


Is wel meer dan een 'ventje'. Zware domper voor Aru.
Jacco Banaan 12 juli 2017 17:14
Contador op zijn muil
Andere Peter 12 juli 2017 17:32
Okee dan. Effe opletten.
Walnoot 12 juli 2017 17:36
Toch na Luik al de tweede keer dat het peloton er moeite mee heeft om de vluchters te grijpen. Best spannend die vlakke etappes.
Walnoot 12 juli 2017 17:39
Top op 350 meter kwam hij. De enige die Kittel kon bedreigen.
Walnoot 12 juli 2017 17:39
Haha, Hagen is nog boos ook dat-ie hem niet wint.
Sub Culture 12 juli 2017 17:40
Even uitbollen de laatste 50m denkt Kittel.. #zegetrein
Inigo 12 juli 2017 17:41
1 Kittel
2 Groenewegen (glipt mooi mee in het wiel)
3 Boasson Hagen
4 Matthews (volgens mij)
5 Mclay
6 Cimolai
7 Greipel (Kittel zegt Danke voor die hulp in de achtervolging)
8 Bouhanni
9 Swift
10 Wyss



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2017 17:44 door Inigo.
Curzio 12 juli 2017 17:47
Je kan zeggen wat je wil, maar zo'n sprint geeft toch gedurende een paar minuten een spanning die de meeste voetbalwedstrijden maar zelden bereiken.

Sterke sprint van Groenewegen. Misschien echter beter om niet in het wiel van Kittel te gaan zitten want dan ben je eigenlijk sowieso geklopt (dus in dit geval was het wiel van B. Hagen ideaal geweest, maar goed, ik snap dat je het niet altijd voor het uitkiezen hebt).
Walnoot 12 juli 2017 17:48
Greipel en Bouhanni zijn wel opeens zeer matig vergeleken met de eerste week, daar stonden ze een stuk hoger tegen een beter veld. Lijkt erop dat ze de bergen slecht hebben verteerd. Heeft Greipel misschien al teveel gekoerst? Is Bouhanni gewoon nog niet topfit na zijn blessures?
ton duk 12 juli 2017 17:53
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kan zeggen wat je wil, maar zo'n sprint geeft
> toch gedurende een paar minuten een spanning die
> de meeste voetbalwedstrijden maar zelden bereiken

We (Ger,Luijt en ik) zijn ieder geval blij dat we met Groenewegen wat te hopen, te verwachten en wat te kijken hebben (de laatste 20 kilometer dan)
gr
Carlos Danger 12 juli 2017 17:55
Gewoon moedeloosheid, die er wat inkruipt.. Kittel is onklopbaar op het moment, dat het ook voor hen moet gebeuren.
Inigo 12 juli 2017 18:05
Die winst komt echt wel een keertje.
Eazster 12 juli 2017 18:13
Groenewegen komt wat dichter ,maar de overmacht van Kittel is gewoon te groot. Toch mooi hoor zo'n 3 en nu 2e plek voor Lotto Jumbo, voor nu het hoogst haalbare.
Misschien dat het voor Kittel wat zwaarder word in de bergen en dat hij wat meer kracht verspeeld voor Parijs, dan Groenewegen.
Prikdude 12 juli 2017 18:18
Groenewegen wordt hier hoogstwaarschijnlijk alleen maar tweede juist omdat hij in Kittels wiel zat. Exact zoals Degenkolb gisteren. Het is de streep onder Kittels hegemonie: hij is beste sprinter en sprintaantrekker tegelijkertijd zonder dat renners die in zijn wiel mee zuigen enige bedreiging kunnen vormen.
rustdag 12 juli 2017 18:35
Curzio 12 juli 2017 19:27
Dat zou kunnen, alleen wil Groenewegen geen tweede worden maar winnen. Verschil met Degenkolb was ook dat Groenewegen het wiel beter kon houden en aan het einde nog wat dichter kwam (toen Kittel de benen stilhield weliswaar).
tvm 12 juli 2017 19:32
Curzio,

Het verschil met Degenkolb is niet zo interessant volgens mij. Dan zou ik mij echt zorgen gaan maken als dat de vergelijking is. Het gaat erom dat Groenewegen niet kan versnellen terwijl 350 meter lang in de rug van Kittel kan schuilen. Waarom kan hij Kittel niet eens in de trechter rijden zodat hij er niet uit kan?

Edit: En nee, daar bedoel ik niet mee dat hij Kittel moet afsnijden of in de hekken rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2017 19:33 door tvm.
Horsie is back 12 juli 2017 19:36
Kittel bereikt wel steeds als laatste renner zijn eigen topsnelheid en vandaag laat hij het ook lopen op het allerlaatste stuk.
Bij de topsnelheden van beide renners op praktisch dezelfde plaats voor de finish heeft Dylan Groenewegen 5 seconden nodig om 1 meter goed te maken.
Dus 10 seconden om een fietslengte goed te maken.

Ooit was er een hardloper met de naam Cova. In het tijdperk toen een 10km nog 10 km was.
Hij liep dan altijd tot bijna aan de finish in het kielzog en kwam dan plotseling tevoorschijn.
Wat heeft dat met Dylan G. te maken? Dat ie nog niet zo goed is als Cova. Dat kun je zo niet beweren, roept er iemand. smiling smiley
Horsie is back 12 juli 2017 20:00
"didn't have horsepower" leest Fred hardop. Een meekijkend wielersupporter verslikt zich bijna in zijn koffie.

In een grafiekje wordt door @letourdata het verschil in snelheid tussen Kittel en Bodnar in de laatste kilometer getoond.
Op 242m voor het einde is het dan over voor Bodnar.
Running on empty voor Bodnar die in het zicht van de haven zijn snelheid (power) niet meer omhoog kreeg.
Bodnar moet zich een konijntje gevoeld hebben waarop de Ferrari onder de sprinters zijn verwoestend oog richtte.

200m voor de finish is het verschil zelfs 4 meter per seconde.
Carlos Danger 12 juli 2017 20:23
Sneu voor Bo, die denk te gaan winnen en dan nog even een ICE-trein(met een klein NS-lokje in zijn kielzog) voorbij ziet denderen
Andere Peter 12 juli 2017 21:54
Dat is toch een beetje waarom een koe nooit en haas vangt. Kittels trein is beter. Kittel is sneller. Kittel is meer ervaren. Die laat zich niet zomaar opsluiten, blijft zelfs vrij makkelijk uit het gedrang.

Groenewegen wordt normaliter altijd door hem geklopt. Hij zou in beider huidige vorm 1 op de 10 sprints van Kittel kunnen winnen, bv als deze een inschattingsfout maakt, bv te vroeg op kop komt.
Andere Peter 12 juli 2017 21:58
Hoe hard moet Groenewegen de laatste 200 meter rijden om in de laatste 200 meter uit het wiel van Kittel te komen en hem te kloppen? Als Kittel dezelfde snelheid behoudt als hij hier had?

En hetzelfde voor de laatste 100 meter?

Ik denk dat dit cijfer de onhaalbaarheid zal tonen.
Horsie is back 12 juli 2017 22:25
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe hard moet Groenewegen de laatste 200 meter rijden om in de laatste 200 meter uit het wiel van Kittel te komen en hem te kloppen? Als Kittel
> dezelfde snelheid behoudt als hij hier had?
>
> En hetzelfde voor de laatste 100 meter?
>
> Ik denk dat dit cijfer de onhaalbaarheid zal
> tonen.

Kittel reed de laatste 200m gemiddeld met zo'n 69km/h, dus 10,435s.
Stel dat Dylan er 3m achter zit dan hoeft hij gemiddeld respectievelijk "maar" 1,03km/h (203m/10,435s) en 2,06km/h (103m/5,218s) harder te rijden.

Het probleem met statistiek in de topsport is bijna altijd dat voorsprong een resultante is van winst en verlies.
Als je Bodnar en Kittel in de eindsprint gaat vergelijken, dan is Bodnar natuurlijk op geen enkel tijdstip sneller.
Bij topsprinters onderling is dat natuurlijk niet het geval.

Hoe eenvoudig het op papier ook lijkt, in de praktijk op een 200m laat staan 100m ineens 3 m meer afleggen dan Kittel, vereist dat hij intrinsiek beter moet zijn dan Kittel en dat gelooft toch niemand. Hoe het volgend jaar zal gaan?

Ik heb de anekdote al vaak in herinnering geroepen.
In 2010 werd bij het WK een absolute sprinttopper Sir Chris Hoy door een "nobody" met de vermakelijke naam Felix English (Ierland) in het pak gestoken.
Chris zette vol aan en had kort na het passeren van de 200m lijn al een beslissende voorsprong genomen, dacht ie.
Dus ging hij nog net niet rechtop zitten maar haalde wel de druk min of meer van de pedalen af.
Fekix zag dat en begon een furieuze achtervolging en klopte Chris nog net op de finish.

Kijk, als Kittel in zijn Ueberheblichkeit nu 200m voor de finish in winnende positie ook rechtop gaat zitten, dan gaat Dylan zeker op de streep winnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2017 22:26 door Horsie is back.
Horsie is back 12 juli 2017 23:01
De telegraaf blijft nu vaag over de verschillen in (top-)snelheid tussen Kittel en Groenewegen. Je verwacht het niet.
Prikdude 12 juli 2017 23:32
Kittel lijkt deze Tour een nieuwe sprintbenadering te hebben ontdekt, al dan niet bewust. Zijn trein is juist enorm matig deze Tour, in 4 van zijn 5 zeges zat hij ((voor een mindere sprinter dan hij) te) ver van achteren. Het lijkt er echter op dat het voor Kittel perfect werkt. Hij blijft net achter het eerste geweld en vindt erdoor telkens een flink bolletje renners voor zich tot op een meter of 300/400 voor de streep, waardoor de zuigkracht groot is en inspanning klein. Elke sprint heeft hij dan (tot nog toe) nog alle ruimte en kan hij zelf bepalen wanneer het moment daar is om aan te gaan.

Zijn minste sprint (tegen Boasson Hagen) begint hij in verreweg beste positie. Nu meende hij dat de finish hem enigszins verraste maar het was sowieso duidelijk dat hij veel minder kon versnellen dan bij andere sprints.
Horsie is back 13 juli 2017 00:03
Het geheim van Kittel is volgens mij toch vooral de combinatie sprintuithoudingsvermogen en dito piekkracht.
Het gaat natuurlijk om een 1000m sprint, maar om zo lang te kunnen wachten als Kittel dien je wel tot dan toe relatief gesproken de hoge snelheid beter te verteren dan je tegenstanders. Hij komt dus frisser in de beslissende fase, waar zijn piekkracht dan het ultieme wapen wordt.

Een piekvermogen van tegen de 2000w per seconde (WR is 3199w voor 0,126s; per seconde ca 2800w) zonder rekening te houden met gewicht van de renner, is geen absolute garantie, dat je zulke 1000m sprints (en hoe vermoeid) ook echt goed aankunt. Maar Kittel maalt daar niet om.

Positionering en zuigkracht (het mooie Engelse woord hiervoor is drag) spelen soms een behoorlijke rol, maar veelal is er ruimte genoeg.
cyclingfreakske 13 juli 2017 01:26
... hij kan het niet omdat verschillende factoren mbt Kittel in zijn nadeel spelen,
1) de leeftijd van Kittel vs Groenewegen zorgt voor meer kracht
2) Kittel is intensriek een snellere sprinter, en verkeert nu in absolute bloedvorm
3) Kittel was en is ook een sprinter van de wat langere afstand vs Groenwege, en heeft 2 versnellingen, wat weinigen is gegeven.

Groenenwegen is qua sprintinzicht een stuk verbetert en kiest zowat als enige resoluut he twiel van Kittel, ook al komt die van achteren uit. Slim !
Hij zal echter het onderspit delven omdat hij (nog) niet die 2e versnelling heeft. Ik denk dat dat ,nog een jaartje of 2 gaat duren.
Toch met meer ervaring en geluk betreffende pech en gezondheid EN mentaal sterker worden, gaat hij binnen een jaar of 2 al zeer mooie dingen doen..

QS hun trein is niet matig. wat we zien is een heel andere tactiek dan vroeger.
Vroeger wist elk team dat ze km's lang doortrokken, om dan te stranden op 1km van de meet. iedereen reed gewoon mee in hun wiel...
Nu zijn ze onvoorspelbaarder en offeren enkel renners op waardoor de andere team zelf vol aan de bak moeten.
Als 2e punt word het team gesplitstt en brengt men laat met enkele renners Kittel, terwijl vooraan 1 a 2 QS renners de andere sprinters in een vroege aanzet lokken
Wel zonde dat Cavendish zijn kansen niet kan verdedigen...dat had momenteel de enige geweest die Kittel aankon.
.
Bromertà 13 juli 2017 09:45
Ik begrijp nooit waarom er zo verschrikkelijk moeilijk moet worden gedaan over een uiterst simpel vraagstuk. Laten we nou gewoon eens aannemen dat Kittel 70 km/u gemiddeld in de laatste 50 meter rijdt, en Groenwegen zit in 't wiel, dus heeft een achterstand van 2 meter. Om met het miniemste verschil te winnen heeft Groenewegen dus over zijn laatste 52 meter even veel tijd als Kittel voor zijn 50 meter.

Het bierviltje: Kittel ; 50 meter : 70.000 meter / 3600 seconden = 2,57143 seconden. Groenewegen ; 52 meter : 2,57143 seconden = 20,222 m/s = 72,8 km/u.
Bromertà 13 juli 2017 09:47
Watts per seconden?

"The cow jumped over the moon."
Horsie is back 13 juli 2017 11:40
U doet me denken aan von Schmallhausen. the finger smiley

Het wattage berekend dus over de tijdspanne van één seconde.
Luijt 13 juli 2017 11:57
Hey Beavis, he said "zuigkracht" huh, huh, huh...

I need tipi for my bunghole!
Horsie is back 13 juli 2017 12:04
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp nooit waarom er zo verschrikkelijk
> moeilijk moet worden gedaan over een uiterst
> simpel vraagstuk. Laten we nou gewoon eens
> aannemen dat Kittel 70 km/u gemiddeld in de
> laatste 50 meter rijdt, en Groenwegen zit in 't
> wiel, dus heeft een achterstand van 2 meter. Om
> met het miniemste verschil te winnen heeft
> Groenewegen dus over zijn laatste 52 meter even
> veel tijd als Kittel voor zijn 50 meter.
>
> Het bierviltje: Kittel ; 50 meter : 70.000 meter /
> 3600 seconden = 2,57143 seconden. Groenewegen ; 52
> meter : 2,57143 seconden = 20,222 m/s = 72,8 km/u.

En wat is dan zijn piek?

Dat is de theorie, maar om gemiddeld 72,8km/u te kunnen rijden zal hij gedurende die 2,57 seconden nog wel een veel grotere pieksnelheid moeten halen.
Terwijl hij al zo moe is en zijn meest directe energie al zo goed als helemaal heeft opgesnoept.

Alsof je een lichtknop omdraait in Huize Bromertà.

Bij Usain Bolt gaat het licht relatief gesproken al na zo'n 70 meter uit en dat is al later dan al zijn concurrenten.
Bij topsprinters op de weg is het niet veel anders en daar doet het wieltjeszuigen niet zo veel aan af.

Hoewel dat een heel andere zaak is, maar je hebt toch ook gezien, dat Bodnar finishte als Bromertà op de A6. cool smiley

Jij als duurprof weet toch ook wel, dat vanuit stilstand je max snelheid meer dan 10 seconden nodig heeft om max power in te halen. Wel een wat kromme zin.
Eenmaal op snelheid wordt het wel iets anders, maar niet fundamenteel.
Horsie is back 13 juli 2017 12:06
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hey Beavis, he said "zuigkracht" huh, huh, huh...
>
> I need tipi for my bunghole!

You, dirty gorgling Rat. smiling bouncing smiley
Bromertà 13 juli 2017 12:18
Nee, Groenewegen moet zijn pieksnelheid op 52m voor de streep al hebben en dat dan 2,57143 seconden volhouden. Duidelijk zo?
Het bijbehorende vermogen kan je hier bepalen.

En dan nog dit. Als we afgaan op het open-riool dan heeft Kittel zo'n 16 kilogram meer massa dan Groenewegen. Ik zou haast concluderen. Groenewegen is volslagen kansloos om ooit van Kittel te winnen op een vlakke aankomst, tenzij Kittel gigantisch loopt te blunderen.
Horsie is back 13 juli 2017 12:50
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, Groenewegen moet zijn pieksnelheid op 52m
> voor de streep al hebben en dat dan 2,57143
> seconden volhouden. Duidelijk zo?
> Het bijbehorende vermogen kan je
> [url=https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed
> .html]hier[/url] bepalen.
>
> En dan nog dit. Als we afgaan op het open-riool
> dan heeft Kittel zo'n 16 kilogram meer massa dan
> Groenewegen. Ik zou haast concluderen. Groenewegen
> is volslagen kansloos om ooit van Kittel te winnen
> op een vlakke aankomst, tenzij Kittel gigantisch
> loopt te blunderen.

Dus toch de lichtschakelaar. [i]Dat duidelijk zo?[/i] had er wat mij betreft niet bij gehoeven. In het universum van Bromertà is de ......
De extra 16 kilogram moeten wel in gang gebracht worden, maar bij hoge snelheden is dat niet zo'n issue.
Kittel compenseert dit natuurlijk met extra vermogen, maar de uitkomst moet wel altijd positief blijven wil hij blijven winnen.
JW 13 juli 2017 13:32
Met nog 111 km voor de wielen is de kopgroep uitgelopen naar bijna 6,5 minuut.
Het lijkt me voor deze op dit terrein middelmatige groep te weinig om vooruit te blijven.
Cummings zal dat in zijn eentje ook niet gaan redden.
Op de eerste echte helling zal er vanuit het peloton wel reactie komen.
ton duk 13 juli 2017 13:46
Waar heb jij het over ??
gr
JW 13 juli 2017 13:50
De etappe van morgen sad smiley
ton duk 13 juli 2017 13:52
smileys with beer

ok, in dat geval:

Al is het maar voor de kat zijn viool...TLJ.NL, ga nu 's meedoen met de koers !!
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2017 13:53 door ton duk.
JW 13 juli 2017 21:51
Tsja. Moeilijke aankomst in etappe 12, en een paar honderd meter voor de streep Bennet aan de leiding van de groep favorieten !
Lijkt dat er een beetje op ? smiling smiley
ton duk 13 juli 2017 22:27
Als ie Ben Net had geheten ,wel ja

gr
JW 13 juli 2017 23:23
rustdag 16 juli 2017 18:39
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2017 18:39 door rustdag.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen