Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Status Froome

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 30 augustus 2017 09:30
Hier op het werk hadden wij een discussie waar Froome geplaatst moet worden in het rijtje grootste wielrenners aller tijde.
Altijd een leuke discussie natuurlijk.

Hij is natuurlijk nog niet klaar met zijn carrière, en met zijn 32 jaar kan zijn palmares nog groter worden.
Op dit moment heeft hij 4x de TdF gewonnen, en lijkt hij onderweg naar een Vuelta zege(zou de eerste keer sinds 2008 zijn dat iemand 2 grote rondes in 1 jaar wint en pas de 2de keer in 20 jaar).
Daarnaast nog eens 4x podium in een grote ronde. 3x Dauphine en 2x Romandië plus wat kleinere rondjes.

Zelf zou ik hem samen met Contador plaatsen als de beste renner sinds Indurain. En ook op die hoogte. Alleen Merckx, Hinault, Armstrong, Coppi en Bartali zou ik écht als hoger inschatten.
Gevoelsmatig staat hij dus op het niveau Gimondi, Fignon, Anquetil, etc.

Hoe zien jullie dit?
Sub Culture 30 augustus 2017 09:33
Puur op basis van palmares schuift hij op naar het rijtje van de groten, als hij nog 2-3 jaar dit niveau kan volhouden allicht dichtbij de allergrootsten.
Enige dat tegen hem spreekt is dat hij geen begeesterende figuur is waar jonge kinderen die dromen ooit wielrenner te worden naar opkijken.
En zijn ploeg wint doorgaans ook niet de sympathieprijs.
Tjappie2 30 augustus 2017 09:36
Qua palmares inderdaad niveau Gimondi, Fignon, Anquetil.

Gevoelsmatig bij mij toch niet. Misschien omdat de helden uit het verleden altijd groter lijken. Zoals de winters vroeger ook altijd kouder waren, de mannen sterker e.d. Ben Froome overigens de laatste jaren wel steeds meer gaan waarderen.
Luijt 30 augustus 2017 09:38
Gevoelsmatig één van de lelijkste renners aller tijden die zich uitsluitend laat leiden door z'n compu. De dood in de pot wat mij betreft.
Dankt een groot deel van z'n overwinningen aan z'n ploeg. Dus niet op het niveau Gimondi, Fignon, Lemond in te schalen; die laatsten hebben bovendien veel mooiere namen. Anquetil hoort natuurlijk in jouw eerste rijtje met Merckx c.s. thuis.
Verder is Froome een alleraardigste man als je 'm hoort praten; ook al zo jammer.
Zo zie ik dat.
Pyama 30 augustus 2017 09:38
Wat doet die Amerikaan in het rijtje met grootheden? Heeft nog nooit een grote ronde gewonnen.
Arsimo 30 augustus 2017 09:39
Als Froome nog eens grote prijs pakt naast het rondewerk dan zou hij voor mij wel tot de echt grote renners toetreden. Wereldkampioen of LBL of Lombardije bijvoorbeeld. Een minder belangrijke zege dan een Tour natuurlijk, maar het zou hem meer compleet maken, minder "freak-ish" in mijn ogen.
Eindhovuh 30 augustus 2017 09:42
Grappig genoeg hem later ingevoegd, omdat ik het hypocriet vond hem er niet bij te zetten terwijl de rest van het rijtje(vermoedelijk)ook allemaal aan de doping zaten. Armstrong won zijn wedstrijden met enorme overmacht, en iedereen die met hem top 5 heeft gereden is betrapt geweest.
Maar laten we er geen dopingtopic van maken.
wielerfan 30 augustus 2017 10:08
@Eindhovuh.
Froome wint regelmatig zijn wedstrijden ook met overmacht hoor, met name in de Tour de France. 1e klim plankgas en hoppa, de concurrentie is murm gebeukt. Mooi voor de Tour dat Froome dit jaar een pak minder was, maar in de Vuelta van dit jaar rijdt hij bergop weer ouderwets iedereen op een hoop. Was pas voor het eerst dit jaar in de Tour dat de concurrentie binnen een minuutje van Froome zat.
Sub Culture 30 augustus 2017 10:24
Deels ook omdat hij tijdens de Tour al met de Vuelta in het achterhoofd zat?
Als Froome volgend seizoen weer alles enkel op de Tour zat zal hij daar een stuk sterker voor de dag komen.
Kan enkel hopen dat Quintana hetzelfde doet. Omwille van de spankracht.
predator 30 augustus 2017 10:25
Eens met Arsimo. Mist toch een belangrijke eendagskoers op z'n lijstje. Ik had toch Rio verwacht, wat dat betreft. Maar goed, Indurain heeft er ook altijd naast gegrepen.

Dus nu nog net niet een Hinault, Fignon of Lemond. Maar absoluut een toprenner, zeker gezien de hedendaagse breedte van de wielersport.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 10:25 door predator.
predator 30 augustus 2017 10:29
Overigens wat betreft de opmerking van Sub Culture. Mijn kinderen hebben toch veel meer met "Froomy" (wordt ook stevig nagedaan op de fiets) dan met een Quintana, Chaves of Bardet.

Hun absolute held is (natuurlijk) Sagan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 10:31 door predator.
Walnoot 30 augustus 2017 10:30
Froome mag de schaduw van schoenen van Contador nog niet eens kussen, misschien net als Contador die schoenen bij het vuil heeft gegooid en die schaduw op een rotte vis valt.

Indurain en vooral Armstrong hebben voorlopig toch ook nog een heel stuk meer gewonnen dan Froome (laten we niet hypocriet doen, we weten allemaal dat ze bij Sky ook een toverketel hebben). De rest is van voor mijn tijd als wielerfan.

Hup Valverde.
Walnoot 30 augustus 2017 10:33
Indurain heeft wel San Sebastian gewonnen. En een paar keer Spaans kampioen, toch?
wielerfan 30 augustus 2017 10:34
@Walnoot
Toch wel grappig dat je suggereert dat Froome gebruik maakt van een toverketel en vervolgens zeg je hup Valverde. Valverde is toch echt diegene die betrapt is op doping en een schorsing daarvoor heeft gehad. Dat is meten met een dubbele moraal vrienddrinking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 10:35 door wielerfan.
predator 30 augustus 2017 10:51
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Indurain heeft wel San Sebastian gewonnen. En een
> paar keer Spaans kampioen, toch?

Klopt, maar ik bedoel een LBL of wereldtitel. Maar zoiets als San S. zou natuurlijk een mooi begin zijn.
Eddy Veen 30 augustus 2017 11:00
Tom Dumoulin is vandaag precies zo oud als Froome op 8 maart 2012 en heeft veel meer gewonnen dan hij destijds. Als dat zich zo doorzet, hebben we het over vijf jaar niet meer over Froome.
Inigo 30 augustus 2017 11:16
Niet te vergeten dat Froome door Wiggins een Vuelta-zege door de neus is geboord (die van Cobo). Bovendien had ik wel eens willen zien wat er in de Tour van 2012 gebeurd was mocht Froome voor eigen kansen gereden hebben...
Eddy Veen 30 augustus 2017 11:24
Dumoulin heeft tot nu toe de omstandigheden ook niet echt meegehad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 11:48 door Eddy Veen.
wielerfan 30 augustus 2017 11:25
@Inigo
Dat zie je werkelijk helemaal verkeerd. 2012 had Froome nooit gewonnen. In de afsluitende tijdrit reed Wiggins Froome op 1:16, dat zegt genoeg. Had Froome sowieso 3minuten moeten goed maken in de bergen. Daar waren simpelweg teweinig 'zware' etappes voor. Het was hoogstens wat spannender geweest.
Arsimo 30 augustus 2017 11:37
Hoebedoelu?

Dumoulin heeft toch niet echt veel tegenslag gekend in zijn carriere. Ja, die val naar Houy, maar dat bleek een blessing-in-disguise want daardoor ontdekte Dumoulin twee maanden later mee dat hij echt toekomst heeft als grote ronde renner. (en dat nu al bewezen is)

En die pols vorig jaar, maar dat weerhield hem niet van zilver op de OS uiteindelijk. Misschien, heel misschien, zonder dat polsgedoe had hij goud gepakt, maar daar is echt niets zinnigs over te zeggen.
Eddy Veen 30 augustus 2017 11:47
Met een ploeg als waar Froome doorgaans over beschikt en een gerichte voorbereiding had hij de Vuelta van 2015 kunnen winnen. De Giro van dit jaar heeft hij gewonnen ondanks een slechte ploeg. Dat had ik Froome nog maar eens moeten zien doen, dit jaar of op zijn 26ste.
Ron de Renner 30 augustus 2017 11:49
Indurain was ook nog eens 2 keer 2e en 1 keer 3e op het WK. Froome heeft volgens mij nog nooit een top 10 gereden in een beetje serieuze ééndagswedstrijd. Hij rijdt ze natuurlijk ook ontzettend weinig, maar het blijft nogal een hiaat.
Walnoot 30 augustus 2017 11:49
@wielerfan. Je projecteert een mening op mij die niet de mijne is. Het zou wellicht hypocriet zijn als ik Froome niet zou mogen omdat hij dope gebruikt maar wel Valverde zou supporteren. Het feit dat ik Froome niet moet heeft echter niets met dope te maken. Ik verwijs enkel naar zijn toverketel om duidelijk te maken dat ik hem niet meer of minder serieus neem als winnaar van grote rondes dan bijvoorbeeld Armstrong of Indurain.

Hup Landis.
Carlos Danger 30 augustus 2017 12:02
Die Froome is ook slechts een 'instrument'. Een experiment van de vampier Brailsford, die
de ziel uit het wielrennen heeft gezogen.
Carlos Danger 30 augustus 2017 12:03
Kom er maar in, Heisenberg.
Man zonder hamer 30 augustus 2017 12:04
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Qua palmares inderdaad niveau Gimondi, Fignon,
> Anquetil.

> Zoals de winters vroeger ook altijd kouder waren,
> de mannen sterker e.d. Ben Froome overigens de
> laatste jaren wel steeds meer gaan waarderen.


De meeste winters wáren vroeger ook daadwerkelijk kouder. Aanmerkelijk zelfs...
(Neemt overigens niets af aan de prestaties van Froome.)
Slimmerd 30 augustus 2017 12:06
Dit lijkt me een juiste constatering, de Tour leek spannender (maar was die eigenlijk niet) en de Vuelta zou wel eens heel saai kunnen eindigen voor wat betreft de eindzege.
Arsimo 30 augustus 2017 12:10
Dumoulin in Vuelta 2015 moet je vergelijken met Froome in Vuelta 2011. Beiden niet gestart met ambitie om te gaan winnen, maar ontdekten zichzelf als potentiele grote ronde winnaar.

Dumoulin had in 2015 geen gerichte voorbereiding om een Vueltaklassement. Hij ging er heen voor etappes en voorbereiden WK-tijdrijden. Dat zou als hij toen in een ploeg had gereden met de kracht van Sky niet anders zijn geweest.

Bij Sky rijden geeft geen garanties, dat zie je aan de tot nu toe net-niet-overwinningen van Froome in de Vuelta. Wellicht dat het nu voor het eerst lukt.

Dumoulin in de Giro reed uitstekend maar had ook niet over meeval te klagen. Tuurlijk, het poepincident kostte hem helaas flink tijd, maar in de laatste bergetappes voor de tijdrit vielen het parkoers en de hulp van collega's net in zijn voordeel uit om uiteindelijk in de tijdrit de Giro alsnog te winnen.



..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 12:11 door Arsimo.
veluweracer 30 augustus 2017 12:43
Froome zal snel vergeten worden als blijkt dat Sky alleen met opgevoerde brommers kon winnen.
Ziender Ogen 30 augustus 2017 12:47
Het is allemaal niet fraai die Froome maar in de Vuelta is hij momenteel heer en meester.

Mis alleen nog een WK, Giro en enkele grote eendaagswedstrijden.
Tinuz 30 augustus 2017 13:03
Froome is mechanisch en rijdt met een ovalen tandwiel. Dat weet ik over Froome.
Prikdude 30 augustus 2017 13:06
Met deze, ogenschijnlijk chauvinistisch volledig doorgedraaide uitspraak komen en hem dan ook nog gaan verdedigen verderop in het topic.

Pas je op dat we je straks niet gaan missen hier omdat je catatonisch in een of ander verzorgtehuis de hele dag ik ben een dumoulist lispelt als hij over twee jaar nog geen Tour de France gewonnen heeft?

[voor de rest geloof ik er ook wel in alleen heeft Dumoulin in dit topic nog even niks te zoeken.]
Prikdude 30 augustus 2017 13:14
Hier ben ik het dan wel weer met Eddy eens of vooral met jou oneens, wat je dan ook probeert te zeggen. Zonder dat poep-incident (al kun je nog betogen dat Froome zijn eigen poep nog had opgegeten, had het hem geen tijdsverlies opgeleverd) is de voorsprong van Dumoulin zo stevig dat men hem ook minder aangevallen had maar (nog) meer elkaar. Voorts valt Froome keer op keer door de mand als hij aangevallen wordt en zijn team niet op appel is. Het is eigenlijk een motorisch onbehendige baby die in een buggy op 500 meter van de meet door zijn ploegrakkers vooruit geslingerd dient te worden waarna er een miraculeus raketje onder de rijtuigje wordt afgeschoten.

Het valt echter wel te vrezen dat ze rondom Dumoulin een zelfde soort pantser zullen gaan bouwen en het heroïsche wat hij al had als hij het al had, zal smelten als sneeuw voor Nice. Tijdrijders, saai klootjesvolk!
Inigo 30 augustus 2017 13:16
Ik zeg toch ook niet dat hij per se gewonnen had? Ik had het gewoon willen zien..
Man zonder hamer 30 augustus 2017 14:03
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
Voorts valt Froome keer op keer
> door de mand als hij aangevallen wordt en zijn
> team niet op appel is. Het is eigenlijk een
> motorisch onbehendige baby die in een buggy op 500
> meter van de meet door zijn ploegrakkers vooruit
> geslingerd dient te worden waarna er een
> miraculeus raketje onder de rijtuigje wordt
> afgeschoten.

Vind dat je Froome daarmee tekort doet. Tuurlijk is zijn ploeg een essentiële factor, maar hij moet soms ook helemaal op eigen kracht terugkomen bij valpartij of materiaalpech en valt zelf geregeld aan. Concurrenten hebben te weinig in huis om hem op achterstand te zetten.
Daarmee ben ik nog geen enorme liefhebber van Froome, maar heb ik wel respect voor zijn prestaties. Ik wil nog wel eens een andere renner zo constant zien rijden, ook al heeft ie net zo'n sterke ploeg om zich heen. Vraag me af of afgezien van misschien een Dumoulin of een Landa ook maar één coureur van het huidige peloton daartoe in staat zou zijn.
Vind het trouwens wel jammer, want wat meer spanning zou de Tour en deze Vuelta wel ten goede komen.
tvm 30 augustus 2017 14:18
Froome en Indurain zijn voor mij vergelijkbare renners. Het verschil wordt gemaakt in de TT. Bergop wordt er minder verschil gemaakt, meestal geconsolideerd. Daarnaast wonnen ze beide de grote rondes dankzij een buitengewoon sterke ploeg. Ook het palmares vind ik vergelijkbaar, zo indrukwekkend is die van Indurain nu ook weer niet.


Ik vrees er overigens voor dat we met Dumoulin vertrokken zijn met een nieuwe renner die op eenzelfde manier de grote rondes te controleren.
Wim De Craene 30 augustus 2017 14:23
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Froome en Indurain zijn voor mij vergelijkbare
> renners.

Mwoah, Froome wil zo mager mogelijk zijn terwijl Indurain ruim 80 kilo over de bergen mee nam.
Sub Culture 30 augustus 2017 14:26
Hoezo 'vrees'?
Itt tot de heren Indurain en Froome heeft Dumoulin wel uitstraling, iets te vertellen.
Spreekt een pak meer tot de verbeelding.

Het is nu enkel nog de vraag of Dumoulin ook iets kan uitrichten in de Tour.
Hij won de Giro, maar deed dat met slechts een halve minuut op een belabberde Quintana.
Herinner me een paar momenten dat Dumoulin bergop moest passen maar dat de protagonisten voorop het nalieten daar echt gebruik van te maken.

Ik zou een podium van Dumoulin in de Tour volgend jaar al een absolute wereldprestatie vinden.
El Mik 30 augustus 2017 14:35
Indurain had geen buitengewoon sterke ploeg hoor, puur qua ploeg waren er wel sterkere blokken. Zeker in zijn laatste jaren toen Delgado gestopt was, buiten hem heeft Indurain nooit iemand gehad die zelf top 10 kon rijden volgens mij?
Laat staan zoals Armstrong en Froome meerdere mannen die dat kunnen.
Prikdude 30 augustus 2017 14:38
Heb je het nu over Mollema?

De rede dat Dumoulin het podium op voorhand niet als prestatie ziet maakt dat hij het eenvoudig zal halen.
PVW 30 augustus 2017 14:41
Helaas???
Man, juist die dumpstop maakt de afgelopen giro onvergetelijk! Pas als ie m dr door had verloren had helaas op zn plaats geweest.
Arsimo 30 augustus 2017 15:01
Ik spreek van op het moment zelf. Achteraf maakt het extra heroisch en speciaal. zeker. In een duel met Froome om de gele trui kan Dumoulin dat soort akkefietjes beter niet tegenkomen.
Man zonder hamer 30 augustus 2017 15:28
Ik verheug me al op het duel: Dumoulin met noodstop en Froome zonder fiets hardlopend de berg op. Ben benieuwd wie het eerste boven is smiling bouncing smiley
Tjappie2 30 augustus 2017 15:32
In dat geval wordt een podium voor een stoempende Noorderling wel weer wat waarschijnlijker.
Curzio 30 augustus 2017 15:34
Ik weet niet, de belabberde Quintana was voor mij die uit de Tour 2016, toen derde.
De Quintana uit de Giro van 2017 bleef wel de even belabberde Nibali, Pinot en A. Yates voor.
Volgens mij heeft Dumoulin in die Giro ook nooit meer dan 30 seconden achterstand gehad bergop.

Een wereldprestatie zou het wat mij betreft zijn als hij wint of serieus meedoet voor de winst.
Lucho Herrera 30 augustus 2017 15:51
Indruain had geen ploeg zoals SKY tegenwoordig, maar had toch altijd sterke coureurs om zich heen: Jean Francois Bernard (3e in Tour van 1987), Gérard Rue (10e in Tour 1991), Abelardo Rondon, Fabrice Philipot (winnaar jongerenklassement Tour 1989), Armand de las Cuevas (o.a. winnaar van Dauphine en San Sebastian) en Melchor Mauri (winnaar Vuelta 1991). En daarnaast nog eens een pak trouwe Spaanse knechten die zich volledig opoffereden voor El Rey: Alonso, Gamendia, Gonzalez Arrieta.
El Mik 30 augustus 2017 15:55
Het gaat om het niveau dat ze hadden in de jaren dat ze bij Indurain reden, zo'n Mauri heeft 1 jaar bij Banesto gereden en werd toen 94e in de Tour. In 1991 had Indurain wel een sterke ploeg met 3 knechten in de top 20.
Maar al die andere jaren valt het behoorlijk mee (of tegen), bij zijn laatste Tourzege reed er bijvoorbeeld niemand van Banesto top 20. Terwijl ploegen als ONCE, Gewiss, Mapei en Festina meerdere mannen hadden.

Ze hebben nooit als ploeg zo gedomineerd als US Postal/Discovery of Sky. Het was toch vooral Indurain zelf die dominant was.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 15:57 door El Mik.
Man zonder hamer 30 augustus 2017 15:56
In de Giro 2017 was inderdaad iedereen belabberd. Dumoulin net iets minder belabberd dan de rest. Een waardeloze koers, de naam Grote Ronde niet waard.

Pas in de Tour waren er échte toppers aanwezig. Dat zag je wel aan het feit dat wie nog in de top meedraaide bij de Giro er in de Tour niet veel van bleek te kunnen.

Nee, de Tour is de absolute maat der dingen, niet dat flauwe honderdste Giro gevalletje. winking smiley
Snorfietser 30 augustus 2017 19:49
Anquetil hoort in mijn optiek absoluut bij dat rijtje van de aller grootsten, die zou ik als volgt indelen.

Merckx
Hinault
Anquetil & Armstrong (ik tel hem mee)
Coppi & Bartali
Indurain

Froome staat voor mij in het rijtje daarna, met oa Contador.
lodjan 30 augustus 2017 19:55
Eazster 30 augustus 2017 20:03
Froome moet toch nog wel wat meer winnen en dan vooral eerst nog belangrijke eendagskoersen vooraleer hij zichzelg in het 2e rijtje met namen als Gimondi,Fignon,Lemond (3x Tour maar wel ook wereldkampioen) ,Anquetil,Bobet en misschien Contador mag voegen.
Uitstraling zou opzich niet moeten meetellen,dan zou Indurain ook niet hoog in de rangorde staan.Wel capaciteiten op alle niveau's .Froome lijkt me op alle fysieke niveau's de meerdere van bv een Fignon en misschien ook Lemond maar ik denk niet dezelfde goesting en mentaliteit.Niet qua training,maar die wil om te winnen.

Overigens denk ik dat Froome wel erg bezig is met die ranking vandaar ook dat ie indeling Tour /Vuelta dit jaar wat anders heeft aangepakt om nu toch nog wat beter te zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 21:27 door Eazster.
jor 30 augustus 2017 22:29
Heel simpel. De beste ronderenner na Merckx. Ik ben overigens geen fan van hem. Maar de feiten spreken boekdelen. De keren dat hij niet won: 2011 Vuelta 2e als knecht achter dubieuze winnaar, zonder Wiggins winst, 2012 Tour idem, verlies in tijdrit had hij makkelijk bergop kunnen pakken. Tour 2014 blessure. Vuelta 2016 was er 1 dag dat Sky niet goed berekend had dat er een spaanse coup zou komen. Alle andere dagen was gelijk of beter dan Quintana. Die overage Vuelta's zat hij er dichtbij.
Hij gaat nog zeker 3x tour winnen, want hij wordt alleen maar beter. Vraag is wanneer hij voor Giro gaat (durft).
Dumoulin en Porte (als hij eens heel blijft) zijn momenteel de enigen die een gevaar kunnen vormen.
Eazster 30 augustus 2017 22:44
Als...wat zou zijn.Daar zullen alle Legendes uit de wielerwereld nog wel een paar boeken mee kunnen vullen.
Froome gaat de Tour geen 3x meer winnen.Dat geloof ik niet.Dan zou het gezien zijn leeftijd in de komende 4 jaar moeten gebeuren denk ik zo.
Met Quintana die z'n belofte toch ook wel een keer zal inlossen en Dumoulin als nieuwe andere soort protagonist (De rest zijn allemaal mindere tijdrijders als Froome,Tom in principe niet) lijkt me dat onmogelijk.
El Mik 30 augustus 2017 23:14
Ik zou Coppi hoger zetten dan Anquetil en Armstrong.

En dan houd ik nog niet eens rekening met het feit dat Coppi en Bartali hun halve carrière in rook op zagen gaan door de oorlog en in de jaren dat er wel gereden werd vaak niet eens meededen aan de Tour of andere koersen die toen niet zo heel veel voorstelden maar als ze er gewonnen hadden nu wel op dit soort lijstjes opeens veel uitstraling zouden hebben (bv. de RVV en de Vuelta).


edit. en ik zou Alfredo Binda ook in het rijtje zetten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 23:17 door El Mik.
Andere Peter 31 augustus 2017 02:01
Je kunt van Sam Oomen ongeveer hetzelfde zeggen. En Jetse Bol. En mijn achternichtje van 3.

Tevens verdiende ik tot dusver bijna evenveel aan verkoop van mijn schilderijen als Van Gogh op mijn leeftijd.
Andere Peter 31 augustus 2017 02:11
Het zal ermee te maken hebben dat ik Hinault bewuster heb meegemaakt. Maar ik twijfel of Merckx wel terecht boven Hinault staat als je alleen naar de grote ronden kijkt. In elk geval is het voor mij geen automatisme. Bijna gelijk.
Eddy Veen 31 augustus 2017 06:07
Van Gogh is 37 geworden. Ben jij daar nog niet aan toeconfused smileywinking smiley
Columbus SLX 31 augustus 2017 08:14
Toch denk ik dat zoiets ongrijpbaars als "uitstraling" een rol speelt.

Voor een renner die buiten de top 10 eindigt, zal het weinig uitmaken of het een stille Willie is of een dominanter type. Maar ik denk dat het voor toppers net het verschil kan maken hoe je overkomt. Hinault was zeer intimiderend. Zelfde met Armstrong - ik herinner me nog 1 bergrit in zijn epo jaren... hij sprint de slotklim omhoog met Basso (schone renner... hij stond alleen ooit op het punt om doping te gebruiken, maar wist zich nog NET te bedenken...). Basso wint... binnen 1 seconde dat ze over de streep zijn - een klopje van Armstrong. Heel subtiel... maar volgens mij heel erg met de boodschap "aardig gedaan, maar je bent voor mij geen bedreiging"... Psychologie tot in de kleinste details. Bij Froome heb je toch altijd het idee dat hij een beetje in zijn eigen wereldje leeft. Z'n oortje in, z'n ovale kettingbladen en gaan met z'n vermogen.

Ook worden renners gemaakt door hun tegenstanders. Coppi is een groot kampioen geworden door de 2strijd met Bartali. Anquetil had Poulidor, Merckx reed vaak tegen Zoetemelk. Hinault ook... later tegen Fignon... Armstrong tegen Ulrich. Een dergelijke nemesis voor Froome zou ik zo niet weten. Dumoulin misschien in de jaren die volgen... Zou voor beiden goed zijn, denk ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2017 08:15 door Columbus SLX.
Luijt 31 augustus 2017 08:59
Luijt 31 augustus 2017 09:00
Alleen naar grote rondes kijken slaat dan ook nergens op
Frederik D. 31 augustus 2017 10:04
Froome versus Wiggins.
Arsimo 31 augustus 2017 10:12
Op zich heb je een punt, ik schreef vergelijkbaars ook eerder hier. Als Nederlandse wielerfans kijken we nogal met een roze bril (duh) naar Dumoulin's prachtige prestatie afgelopen Giro. Menselijk, maar enigszins vertekenend.

Aan de andere kant, om zijn prestaties voor de toekomst in te schatten, de afgelopen Giro bevatte meer serieus klimwerk dan afgelopen Tour, gelukkig voor Tom ook meer serieus tijdritwerk. En om zijn prestatie te extrapoleren naar de toekomst moet je het poepincident ook even corrigeren [aangenomen dat dit niet opnieuw gebeurt]en dan was zijn voorsprong veel groter geweest en had Dumoulin dus met minder stress die laatste bergetappes hoeven te overleven. Sterker nog, de tegenstand had zich er dan vermoedelijk al veel meer bij neergelegd.

Bovendien het was pas Dumoulin's eerste poging om doelgericht voor een klassement in een grote ronde te gaan. En bleek meteen raak.

Het is niet onlogisch om te mogen verwachten dat Dumoulin nog sterker wordt in het rondewerk in de a.s. twee jaar. Dus als er wat meer tijdritwerk volgend jaar in de Tour mocht zitten dan is Dumoulin een serieuze uitdager van Froome. Wellicht de grootste zelfs die Froome tegenkwam tot nu toe.
Ziender Ogen 31 augustus 2017 11:45
Bij voldoende tijdrit kilometers in de grote rondes zie ik Dumoulin dezelfde prestaties halen als Indurain.

Eigenlijk is Tom de reīncarnatie van Miguel. Verlies in de bergen beperken en tijd pakken in de tijdritten.

Vamos...
Eddy Veen 31 augustus 2017 12:06
Wel sneu dat 'parcoursbouwers' kunnen bepalen of Dumoulin de opvolger wordt van Indurain.
Ziender Ogen 31 augustus 2017 12:24
Ja als er 3 weken alleen maar wordt afgedaald dan zou Savoldelli de beste ronde renner allertijden zijnwinking smiley
Eindhovuh 31 augustus 2017 13:17
Ik heb vertrouwen in Dumoulin.
Maar om in dit topic met een soort zekerheid te sttellen dat hij nog wel even meerdere grote rondes gaat winnen gaat echt veel en veel te ver.
Er zijn zo veel tegenslagen en tegenstanders die dat kunnen verhinderen dat het mij wat overdreven aan doet.
Had dit prikbord in 1988 bestaan was Erik Breukink genoemd...
Het gaat om de grootheid van een renner, niet de voorspelde.
Luijt 31 augustus 2017 15:00
En bovendien ging het over Froome...
diravi 31 augustus 2017 18:51
Helemaal raak. Daarbij nooit een protagonist zo lelijk zien fietsen.
diravi 31 augustus 2017 18:55
Ik heb niks tegen gedopeerde winnaars, maar de psychopatische maffiatoestanden billijken 's mans doodzwijgen.
diravi 31 augustus 2017 19:10
Alweer, volledig eens. Eens een koffie/pint/whatever doen in Bredene? Was er vandaag weeral.
Andere Peter 01 september 2017 02:00
Helemaal eens. Tour is echt nog iets heel anders. Ik zou zelfs top-5 voor Dumoulin al een mooie bevestiging vinden. Podium is een reëel doel. Winst is een legitieme droom.
Eddy Veen 01 september 2017 09:41
Toch zou het wel leuk zijn als Dumoulin juist in 2018 de Tour wint, vijftig jaar na Jan Janssen die vijftig jaar eerder geboren is dan Tom.
Luijt 01 september 2017 09:56
Dan krijgen we nog eenmaal heel vaak Jan op de TV en is het daarna wel een beetje klaar.
cyclingfreakske 02 september 2017 23:00
Gimone, Anqetil, Fignon... eigenlijk staan die toch erboven gezien zij gewoon alles reden, vooral zeer varierend en dat maakt het extra moeilijk om een grote ronde te gaan winnen.
de factor "modern wielrennen" is natuurlijk ook een moeilijkheidsfactor waar ze vroeger minder mee te maken hadden, de concurrentie was namelijk een stuk kleiner in de breedte en naast wat outsiders kwam bijna niemand in aanmerking voor een zege..... de laatste 10 jaar ligt dat helemaal anders.
bovendien waren het vroeger andere ijden, op alle vlakken.
dat doping vooral tot 1975 algemeen goed was en er amper een deftige lijst bestond, speelt zeker mee in een deel prestaties van veel renners.
leg maar is uit hoe je met een gebrekkige medische begeleiding, puur amateurisme qua verzorgers, vaak gewone voeding in de koers, veel trainingsarbeid en ca 140-50 wedstrijden op 8.5 maanden vaak schittert en naas tzeges een resem aan ereplaatsen meepakt.
dat is niet mogelijk op de spreekwoordelijke boterham met choco.
Man zonder hamer 03 september 2017 23:32
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gimone, Anqetil, Fignon... eigenlijk staan die
> toch erboven gezien zij gewoon alles reden, vooral
> zeer varierend en dat maakt het extra moeilijk om
> een grote ronde te gaan winnen.
> de factor "modern wielrennen" is natuurlijk ook
> een moeilijkheidsfactor waar ze vroeger minder mee
> te maken hadden, de concurrentie was namelijk een
> stuk kleiner in de breedte en naast wat outsiders
> kwam bijna niemand in aanmerking voor een
> zege..... de laatste 10 jaar ligt dat helemaal
> anders.

Helemaal mee eens. Als je kijkt hoe internationaal de wielersport de laatste decennia is geworden. Alleen al het aantal landen dat meedoet om de prijzen...
Daar komt nog wat bij. Vroeger bestond trainen hoofdzakelijk uit veel zware 'kilometers maken' en dan zien waar dat toe leidt. Steeds meer zijn dat gerichte trainingsprogramma's geworden (sprinters bijv. totaal anders dan klimmers). Renners moeten zich daaraan aanpassen en dus specialiseren. Vergelijk het met schaatsen: gaan we ooit nog een kaliber Eric Heiden (5xgoud op de OS) te zien krijgen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen