Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Remco Evenepoel maakt van overstap meteen een groot succes

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 30 augustus 2017 13:54
Remco Evenepoel (zoon van de legendarische Patrick Evenepoel) was tot voor kort nog voetballer bij Anderlecht en de jonge Duivels. Maar voor topvoetbal bleek hij toch niet goed genoeg en daarom koos hij vier maanden geleden voor de fiets. En dat blijkt een goede keuze want afgelopen zondag won de junior de zeer prestigieuze koers La Route des Géants. En dat is al zijn 5de zege.

Link met daarin beeld van die koers:
[www.focus-wtv.be]


Quote

Straf: Remco Evenepoel (17) gaat in vier maanden van kapitein bij jonge Duivels naar topbelofte in de koers

Remco Evenepoel is 17 en één van de beloften van het Belgische wielrennen. Straf, want vier maanden geleden had hij nog nooit op een koersfiets gezeten. Remco was een voetballer, en wat voor één: kapitein van Anderlecht en van de jonge Rode Duivels. Toen daar voor hem geen plaats meer was, koos hij de sport van zijn vader.

Patrick Evenepoel was een goeie coureur, maar toen hij in 1989 prof werd, kon hij opeens niet meer mee. Jongens die hij er twee jaar eerder nog af reed, zoals een Gianni Bugno of een Michele Bartoli, vlamden hem los voorbij. Een mirakel was dat niet, ze zaten aan de epo. Evenepoel wilde dat spelletje niet meespelen en ging harder en harder trainen. Het was vechten tegen de bierkaai én spelen met zijn gezondheid. Na vier jaar - eerst bij Histor, dan bij Collstrop - kreeg hij hartritmestoornissen. De bekende hartchirurg Peter Brugada gaf hem het advies met topstort te stoppen. Patrick begon een bedrijfje in pleisterwerken, kreeg een zoon en die bleek ook goed in sport.

Dat werd al snel duidelijk: op z'n vijfde voetbalde Remco al bij Anderlecht, op z'n elfde werd hij er weggeplukt door PSV, na twee jaar haalde Anderlecht hem terug. De verdedigende middenvelder werd kapitein van zijn ploeg en van de jonge Duivels. Twee jaar lang speelde hij ongeveer elke minuut, hij droomde al van een profcarrière. Maar in november vorig jaar kreeg hij van Anderlecht te horen dat ze niet langer met hem door wilden gaan. Ook bij de nationale ploeg speelde hij zijn plaats kwijt. "Ik heb daar nooit één woord uitleg over gekregen", zegt hij. Jean Kindermans, hoofd opleiding bij Anderlecht, zucht eens: "Sommige dingen in het voetbal hebben geen uitleg nodig, die spreken vanzelf. Remco was gewoon net niet goed genoeg."

[www.hln.be]

Quote

Remco Evenepoel boekt al vijfde overwinning

Remco Evenepoel won gisteren La Route des Géants, een grensoverschrijdende confrontatie tussen het Noord-Franse Saint-Omer en Ieper. De ex-voetballer uit Schepdaal zette de spurt van de acht leiders naar zijn hand.
Het peloton moest over de Monteberg, Baneberg en Kemmelberg.

Winnaar Evenepoel, die voor Forte Young CT rijdt, kwam aan de start met een gemengd team met Wielerploeg De Molenspurters Meulebeke. “Ik ben hen heel dankbaar voor deze kans. Het was een lastige wedstrijd. Ik had het parcours toch wat onderschat, maar alles zat mee. In de afzink van de Kemmelberg kon ik nog net recht blijven”, aldus Evenepoel die een vier maanden geleden begon te koersen en in Ieper al zijn vijfde overwinning behaalde.

[www.nieuwsblad.be]

Oef, zo kort nog maar fietsen en dan al een van de grote meneren in het juniorencircuit. Daar kan je alleen maar heel veel bewondering voor hebben. De wielercarrière van zijn vader Patrick kwam helaas niet van de grond omdat de buitenlandse concurrentie aan de doping zat. Maar zoon Remco kan wellicht de frustraties van zijn vader daarover verlichten wanneer Remco in een schoon profpeloton de concurrentie weet te vernederen. De kans daarop schat ik hoog in. Remco Evenepoel is nu al een topper maar omdat hij laat is begonnen met fietsen zal hij nog over veel groeimarge bezitten. Leuke renner om te volgen.
Sub Culture 30 augustus 2017 13:58
Remco Evenepoel klinkt nu niet meteen als een Vlaamse naam hé.
Zullen de Nederlandse genen wel zijn.
ton duk 30 augustus 2017 14:01
Wim De Craene Schreef:
-------------------------------------------------------
Leuke renner om te volgen.

We (Ger,Luijt en ik) gaan er eigenlijk vanuit dat uwes wekelijks verslag gaat doen van zijn avonturen
gr
Slimmerd 30 augustus 2017 14:02
Is wel te hopen inderdaad, anders verwacht ik hem gewoon in die poel des verderfs
Simeone 30 augustus 2017 14:09
Je vergeet de binnenlandse concurrentie : Johan, Peter, Rudy en Dirk
Wim De Craene 30 augustus 2017 14:13
Die mannen worden niet genoemd in het artikel hoor. En ik denk terecht.

Patrick Evenepoel was een goeie coureur, maar toen hij in 1989 prof werd, kon hij opeens niet meer mee. Jongens die hij er twee jaar eerder nog af reed, zoals een Gianni Bugno of een Michele Bartoli, vlamden hem los voorbij. Een mirakel was dat niet, ze zaten aan de epo.
Luijt 30 augustus 2017 14:20
Simeone 30 augustus 2017 14:31
Het binnenlandse journaille is ook zeer bedreven in de struisvogel taktiek
Tjappie2 30 augustus 2017 15:36
Blijf het opmerkelijk vinden dat Vlaamse kranten berichten over 17-jarige dreumesen op een fiets.

Overigens moet ik toegeven dat ik dankzij die intense preoccupatie (van het Vlaamse journaille dus) met fietsende jongelingen (met dank aan de VRT/BRT) wel Mark Scanlon wereldkampioen heb kunnen zien worden. Ook wat waard natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 15:37 door Tjappie2.
wielerfan 30 augustus 2017 16:37
17 jaar... nu al de hoogte in geprezen... typisch Belgisch
tvm 30 augustus 2017 19:59
Over Vlaamse dreumesen gesproken.

Benoot mocht een dagje mee op snuffelstage met Tom Dumoulin om te kijken hoe het leven van een echte prof eruit zag.
Hij kreeg na afloop een traktatie en een handtekening van de Nederlander.
[sporza.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2017 20:00 door tvm.
janneke cyclista 30 augustus 2017 20:18
Waarom noem je Benoot een dreumes? Ik ken Tiesj een beetje en het is een ongelooflijk aardige vent die alles wel wil doen voor de wielerenthousiasten.
tvm 31 augustus 2017 09:10
Omdat hij er zo uit ziet? Nee, eigenlijk probeerde ik grappig te zijn en te stoken. Jammer dat verder niemand toehapt.
Tiesj is zeker een aardige vent en ik ben zeer benieuwd waar zijn plafond ligt als het bergop gaat.
Walnoot 31 augustus 2017 09:20
Lijkt me overigens de perfecte ploegmaat voor een Tourrenner, die Benoot. Kan je enorm goed bij uit de wind zitten (ik doel op zijn lengte, niet zijn oren), kan een gat op het vlakke dichtrijden en kan je ook nog een paar cols overbrengen als het moet. Goed van Dumoulin dat hij alvast in de toekomst aan het investeren is.
ton duk 03 september 2017 20:07
en hij wint weer vandaag
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen