Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

NRC interview Boom

Gepost door Orakel 
Orakel 02 september 2017 19:35
Pagina E34 sport, enkele quotes. Tussen (haakjes) af en toe een verduidelijking.

- Inmiddels weet Boom waar het in het voorjaar aan scheelde: te weinig getraind, zo simpel is het.

- Misschien had ik bij de teambespreking de avond daarvoor (NK) wat duidelijker mijn intenties (voor eigen kans gaan) moeten laten blijken.

- Het probleem is: ik ben een winnaar.

- Fuck you zei je daar op de streep, precies (overwinning BBT)

- Bovendien ben ik kopman, geen knecht. Je wijkt dan niet zomaar van de uitgezette lijn (rijden Vuelta) af.

- Vooral bij mijn ploeggenoten zat nog oud zeer over dat NK.

- En daar sta ik nog steeds achter (tegen wil van ploegleiding een hoogtestage afbreken en dag eerder naar huis).

- Mijn imago vind ik niet belangrijk.

- na twee van de acht tempoblokken ben ik terug gegaan naar het hotel (slecht weer tijdens training Spanje)

- Misschien hebben mensen te hoge verwachtingen van mij. Maar ik denk dat een grote prijs er wel aan zit te komen.
rustdag 02 september 2017 19:59
[www.nrc.nl]

‘Je moet soms een klootzak zijn’

Lars Boom wielrenner
Meer dan eens negeerde hij de stalorders van zijn nieuwe ploeg Lotto-Jumbo, waardoor de leiding hem een beloofde plaats in de Ronde van Spanje ontnam. „Het probleem is: ik ben een winnaar.”

Dinsdagmiddag vier uur, randje Vlijmen, bij Den Bosch. Wielrenner Lars Boom rijdt in een afgeknipte spijkerbroek, een T-shirt en op gympen met een rotvaart een boomrijke oprijlaan op, twee blonde meisjes voor zich in zijn elektrische bakfiets. Met een druk op de knop schuift een ijzeren hek langzaam open en wordt een witte villa met rieten dak zichtbaar. Verlaagde Audi A8-station voor de dubbele garage, een olijfgroene Mini Cooper aan de andere kant. „Zet ’m er maar naast hoor”, klinkt het, terwijl de meisjes zich hardop afvragen of deze meneer van de dopingcontrole is. „Nee”, vadert Boom. „Niet iedereen met een rugzak is van de doping. Papa moet een paar vragen beantwoorden.”

„Hoe lang gaat dat dan duren”, wil de oudste weten. „Nou, dat hangt van die meneer af. Ga nu maar spelen.” En weg zwermt zijn kroost, langs een zeven meter lang keukenblad het gazon in, waar een zelfrijdende maaier het gras kort houdt.

Aan tafel in de riante eetkamer lurkt Boom aan een fles water met daarin stukken gember. Hij ziet er een beetje slaperig uit, had een rustdag en lag voornamelijk op de bank te wachten tot echtgenote Niké het eten klaar had – „sja, zo is het wel”. Maar aan de puntige contouren van zijn gezicht is te zien dat hij op andere dagen genoeg arbeid verricht.

Lars Boom heeft een bewogen seizoen achter de rug: kwam in de winter over van Astana – ploeg met het imago van valsspelen en geldwolverij – en zou op het oude nest bij Lotto-Jumbo de absolute kopman worden in de voorjaarsklassiekers. Een monument als Parijs-Roubaix is op basis van zijn resultaten (overwinning Touretappe 5 in 2014, kasseienrit deluxe, wereldkampioen veldrijden) en zijn fysieke capaciteiten een onlogisch hiaat op zijn erelijst. Het zou een kwestie van tijd zijn voordat dat zou worden opgevuld. Maar het liep anders: 96ste in E3-Harelbeke, 95ste in Gent-Wevelgem, 97ste in de Ronde van Vlaanderen. In Roubaix haalde hij de finish niet, idem in de Goldrace. Voorjaar van Lotto verprutst, kopman van niks, zo klonk het. Niet te genieten was hij in die periode, vooral voor zijn ploegmakkers. „Ik was erg met mezelf bezig, chagrijnig, want van zo’n rukvoorjaar word je onzeker. Dat was niet makkelijk voor ze”, zegt Boom, ondertussen zijn dochters corrigerend.

„Papa, ik wil dat je op een andere sport gaat”, zegt Kee (5), terwijl ze zich over de rugleuning van de bank drapeert. „Stenen gooien of zo. Hoe lang duurt het nog?”

„Nog heel lang”, plaagt Boom.

Daar komt Nena (3) ook aan: „De grasmaaier is ermee gestopt”, roept ze met grote ogen. Boom, rustig: „Gewoon even op de rode knop drukken.” En ze zijn weer even onder de pannen.

Inmiddels weet Boom waar het in het voorjaar aan scheelde: te weinig getraind, zo simpel is het. „In de maanden november en december heb ik door het veldrijden veel minder kilometers gemaakt. Normaal werk je dan aan je basisuithouding, maar ik deed veel korte, explosieve trainingen. Daardoor liep ik het hele voorjaar achter de feiten aan. Dat is een vergissing, vooral van mij. Ik was te enthousiast geworden voor het crossen, maar ik dacht een goed plan te hebben gemaakt. Niet dus.”


Foto Robin Utrecht
Boom pakte de draad weer op, bouwde zijn trainingen gestaag uit en was beresterk op het Nederlands kampioenschap in Montferland, eind juni. Afspraak was daar te rijden voor titelverdediger Dylan Groenewegen, als het in de laatste tien kilometer op een sprint zou uitdraaien. Dat gebeurde, maar Boom demarreerde in de finale, als een dolle stier op zoek naar eerherstel. De actie mislukte, de ‘schade’ reeds aangericht: de sprinttrein van Lotto-Jumbo lag in duigen.

Boom negeerde de stalorders, en dat kwam hem op een berg kritiek te staan. Dit was niet het gedrag van een teamplayer. „Misschien had ik bij de teambespreking de avond daarvoor wat duidelijker mijn intenties moeten laten blijken”, blikt hij terug, pulkend aan de franjes van zijn broek. Maar zo mondig was hij niet meer, na zijn belabberde presteren. Geagiteerd: „Het probleem met het wielrennen van tegenwoordig is dat je alles van tevoren moet afspreken, terwijl iedereen weet dat je een finale van een koers niet kunt plannen, dan moet je met je onderbuik koersen, je moet soms een klootzak zijn. Kijk, in Noorwegen reed ik me helemaal leeg voor Timo Roosen, die daardoor een etappe kon winnen. Dus als mensen zeggen dat ik geen teamplayer ben, hebben ze het mis. Het probleem is: ik ben een winnaar.”

Ruim twee weken later bewijst Boom dat – drie lange jaren na zijn etappeoverwinning in de Tour. Bij Astana werd hij eens vierde in Roubaix, en won hij een koers in Denemarken, niet meer dan dat. „Het werd wel weer eens tijd hè?”

‘Je zei fuck yea, toch papa?’

Het is de vijfde etappe in de BinckBanck Tour (voorheen van sponsor Eneco), de rittenkoers die Boom in 2012 overall won. In de laatste dertig kilometer ontstaat er een kopgroep met daarin de elite: onder anderen Peter Sagan, Philippe Gilbert en Greg Van Avermaet zitten mee. En ook Lars Boom. Na een spervuur van demarrages valt hij aan, twee kilometer voor het einde. Hij slaat een gat dat zelfs de regerend wereldkampioen niet dicht krijgt. Eindelijk is daar het rauwe talent van Lars Boom weer zichtbaar: als hij zijn kop erbij houdt, hoort hij bij de allerbesten. En dat mag de wereld weten ook. Op de streep roept hij ‘fuck you’, en maakt hij ter verduidelijking ook dat gebaar met zijn armen. Kost hem 880 euro boete, en vooral veel hoon: opnieuw is zijn onbesuisde karakter het gesprek van de dag.

Dochter Kee ziet de foto van het moment terug. „Fuck yea zei je daar, toch papa?” Boom glimlacht. „Precies.”

Waarom die grote reactie op de streep? „De avond ervoor kwam de ploegleiding me op mijn hotelkamer vertellen dat ik de Vuelta niet mocht rijden, terwijl dat wel het plan was. Dat moment op het NK hebben ze aangegrepen om me thuis te laten. Ik was flabbergasted. In mijn hoofd was ik er al maanden mee bezig. Bovendien ben ik kopman, en geen knecht. Je wijkt dan niet zomaar van de uitgezette lijn af. Op dat moment kwam er veel woede uit. Daarna hebben we goede gesprekken gehad. Ik heb immers nog een contract tot volgend jaar. Vooral bij mijn ploeggenoten zat nog oud zeer over dat NK.”

‘Ik heb geen modaal inkomen’

Maar er was dit jaar meer voorgevallen: in juli werkte Boom met Lotto-Jumbo in Tirol een hoogtestage af, met oog op de Vuelta, het WK in Bergen (waarvoor hij geselecteerd is), en volgend voorjaar. Na de laatste training op zondag wilde hij een dag eerder dan de rest van de ploeg naar huis, op eigen gelegenheid. De ploegleiding zag dat niet zitten, maar Boom ging toch. „En daar sta ik nog steeds achter”, zegt hij schouderophalend. „Ik had een goede stage afgewerkt, en op die berg was niks meer te doen. Wat moet je dan nog?”

En zo ontstaat toch weer dat beeld van een wielrenner die zijn eigen zaakje belangrijker vindt dan dat van zijn collega’s, een man die bij Rabobank en later bij Astana veel geld verdiend heeft – „ik heb geen modaal inkomen nee” – en het nu allemaal wel best vindt, de motivatie niet meer kan opbrengen om nog hard te trainen, zoals AD-columnist Thijs Zonneveld onlangs schreef. „Maar wat anderen van mij denken, maakt me eigenlijk geen reet uit. Mijn imago vind ik niet belangrijk. Vooral bij Rabobank waren het tropenjaren. Maar met zo’n Touretappe dwing je dat ook af, toch?”

Boom doet niet eens zijn best het ontstane beeld bij te stellen. Hij verhaalt over een trainingskamp in Alicante, Spanje, afgelopen winter. Op het programma stonden acht tempoblokken bergop, bij twee graden en natte sneeuw. „Na twee keer ben ik teruggegaan naar het hotel. Ik vind dan trainen niet prettig. Ik heb gevoelige longen en bijholten en ik weet dat ik daar last mee krijg.”

Buiten krijgt dochter Kee een woedeaanval. „Die is een beetje in de peuterpubertijd belandt”, weet Boom. Hij noemt zichzelf een echte familieman, zijn meiden zijn alles voor hem. „Rustig, rustig”, zegt-ie tegen zijn dochter als ze door moeder Niké bij de arm mee naar haar kamer wordt genomen. Hij gniffelt, en gaat dan gewoon weer verder: „Misschien hebben de mensen te hoge verwachtingen van mij. In het begin werd er geschreven dat ik net zo goed was als Tom Boonen en Fabian Cancellara. Dat klopt niet helemaal. Maar ik denk dat een grote prijs er wel aan zit te komen.”

LARS BOOM MOEITE MET KIEZEN TUSSEN VELD EN WEG
Lars Boom werd geboren in Vlijmen, op 30 december 1985. Hij begon als veldrijder, en werd bij de jeugd veelvuldig Nederlands kampioen, bij de junioren ook de beste van de wereld.

Nadien maakte hij de overstap naar de weg en werd hij in 2004 door Rabobank ingelijfd. ’s Winters bleef hij crossen. In 2008 werd hij wereldkampioen veldrijden in Treviso, Italië. In 2009 won hij een rit in de Vuelta, in 2014 in de Tour de France.

De laatste jaren bleef hij veldrijden en wielrennen combineren. In overleg met zijn ploeg focust hij zich nu op de weg.
Clavan 02 september 2017 20:07
Kom er maar in.....
Hoentie 02 september 2017 21:38
Tja. Boom vindt zichzelf een winnaar van een grote koers. In zekere zin is hij dat natuurlijk ook (ritten in Vuelta, Tour, rondjes enz).
Misschien ben ik te streng voor Boom, maar ik vind dat hij met zijn vermogen te weinig uit zijn carrière haalt. Te weinig trainen in de winter, hoogtestages afbreken, niet door willen rijden in slecht weer... Dan snap ik wel dat de ploegleiding andere jongens boven je gaat stellen.

Jammer dat Boom er zo 'met de pet naar gooit'. Je kunt wel roepen dat je een winnaar bent, en dat de grote prijs er nog wel aan komt; maar als je 'm niet wint, dan sta je toch een beetje voor lul. Sagan hoor ik dit soort dingen nooit zeggen. Kwiat ook niet. Dit winnen gewoon.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2017 21:39 door Hoentie.
predator 02 september 2017 21:44
Wel het talent, maar er gewoon te weinig mee gedaan. En dat is ook topsport. Eens met Hoentie dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2017 21:44 door predator.
cyclingfreakske 02 september 2017 22:43
hij bedoelt de mentaliteit van de winnaar te hebben, niet dat hij veel wint ... behalve in het veld destijds.
als je kopman bent van een ploeg, zet meer dan je halve seizoen op de Vielta zoals afgesproken en het betert eindelijk, dan is het idd erg lullig dat iemand in de teamleiding zomaar beslist je thuis te laten uit een soort weerwraak actie met als basis dat NK.

wat het talent betreft.........
van een toptalent in het veldrijden (jeugd e nprofs) en de weg bij de jongeren kan je niet verwachten dat hij zomaar die lijn doortrekt op de weg.
je mag jezelf gerust de vraag stellen waarom dat andere toptalent Stybar ook niet vaak hoge ogen gooit en zijn talent lijkt te vergooien...
wel....... Boom is bergop iets meer benadeelt dan Stybar, maar moet net als Stybar vooral in dienst rijden en de orders in de wedstrijd volgen.
dan mag je enorm talent beschikken...... het komt amper tot zijn recht.
Zowel Boom als Stybar worden goed betaalt voor die rol, en krijgen in het voorjaar een vrije rol voor eigen kans. Alleen krijgt Boom bergen kritiek en Stybar niet.
Omdat Boom vooral te koop loopt met zijn prive leven en zo bij menig mens de mythe creeert dat hij amper op de fiets zit. (al is dat 1 specifieke winter zo geweest (Astana)

de opmerking van te hoge verwachtingen klopt grotendeels wel, gevoed door de media toen hij op de weg overstapte..... ze maakten hem al "groot" nog voor hij zijn eerste wegwedstrijden had afgewerkt.
Iets wat we ook bij Van de Poel zien, en een Van Aert dreigt dat ook te overkomen ondanks ze trachten dat beeld te ontwijken.
de verwachtingen liggen hoog van henzelf uit, maar zeggen (net als Boom destijds) wel te zien hoe het gaat verlopen en alles af te wachten valt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2017 22:46 door cyclingfreakske.
Blueprint 02 september 2017 23:29
Niet zo getalenteerd als Boonen en Cancellara, te weinig trainen, je niet aan afspraken houden en toch de kopman wilen uithangen. Ik begrijp ineens een stuk minder goed waarom Lotto-Jumbo deze renner met relatief bescheiden palmares zo graag in de ploeg wilde hebben.
cyclingfreakske 03 september 2017 00:02
Boom heeft een punt dat hij aan de leding vraagt een dag vroeger op eigen rekening af te reizen na afloop van de stage, omdat er niks meer te doen is op die berg.
het is wel vaker zo dat in diverse ploegen die vraag gesteld word door bepaalde renners, en daar ook geen probleem rond gemaakt word.
Plugge wilt hem uiteraard plooien in de rol zoals een Jurgen VDB.... mja... dat ga je dus niet klaarkrijgen.
probleem met renners die een bepaald statuut hebben genomen in hun carriere en dan in zo'n ploegje terechtkomen, moelijk hun draai kunnen vinden en zich niet makkelijk kunnen schikken in een rol die limieten oplegt die ver onder hun veroverde statuut liggen.
Waarom denk je dat Jurgen VDB e zo snel de brui aan gaf ? er waren afspraken maar hij was de enige die zich er echt aan hield.
waarom denk je dat een Vanmarcke het kotsbeu was en blij als een kind elders frisse lucht kon opsnuiven ?
het ligt niet altijd aan de renner...het verleden verteld ons dat men ook in eigen boezem moet kijken en je toch telkens weer met dezelfde namen geconfronteerd word.
wees maar zeker dat Boom enorm spijt heeft, meer nog dan een kritiserende leidinggevende.... en misschien liefst weer van kamp wil veranderen.
Blueprint 03 september 2017 00:11
Waar heeft Boom dat statuut aan te danken dan? Een Touretappe en een handvol aardige prestaties in het voorjaar en de Eneco Tour, behoorlijk mager voor de sterallures die hij heeft. Bovendien krijgt de ploeg geen orestaties terug voor de houding van Boom: voorjaar was dramatisch, NK is mede door Boom verprutst en die ene overwinning die hij boekte is dik onvoldoende voor zijn salaris.
Andere Peter 03 september 2017 00:37
Als je weet dat je een ongeleid projectiel terughaalt, dan doe je er goed aan om hem in zijn kracht te zetten als ongeleid projectiel.

En wat is talent? Het vermogen om ascetisch te leven is óók een talent. Ik denk dat Boom van zichzelf weet dat hij dat niet in zich heeft en dat hij voor zichzelf er het beste van maakt. Misschien zou hij al jaren geleden zijn afgehaakt als men van hem een beulende modelprof had gepoogd te maken.
cyclingfreakske 03 september 2017 00:58
Boom is sterk binnegekomen bij de profs op de weg in 2009 en toonde erg snel dat hij heel wat mogelijkheden heeft.
hij pakt een 2e plaats in de lastigste rit van de RV Belgie + eindzege, rijd ee nsterke RV Spanje met 1 etappezege als 1e jaars op de weg bij de grote jongens.
hij toont dat hij in bepaald type wedstrijd meespeelt, echter moet je realistisch zijn dat men hem ook te vaak in de verkeerde wedstrijden hem inzet
Zo treed hij steeds minder op in Spaanse wedstrijden, terwijl zijn verleden wel toont dat daar toch een specifiek deel van zijn polyvalentie beter tot zijn recht komt.

de kwestie met team blanco legt zowieso een hypotheek op zijn carriere en dat zet zich een stukje door tot 2014, al geeft men hem een kompleet vrije rol....
de onzekerheid en vrijwel geen deelname aan Spaanse wedstrijden geeft een wat gelaten indruk met perioden.
en je mag stellen dat hij daar carrieregericht ee nfout heeft gemaakt om voor team Blanco en Belkin te kiezen.
Astana gelooft in hem en houd rekening met wat hij intussen wel had gedaan, wilde hem carte blanche geven voor het voorjaar en hem als sterkhouder inzetten in bepaalde belangrijke wedstrijden voor hun kopmannen.
dat heeft een beeld geschept dat hij niet tot prestaties in staat was....... ploegorders bij Astana zijn heilig en elke inbreuk word er genadeloos afgestraft in de portefeuille.
dat gaf enige wrevel, een aantal presties bleven uit - deels door pech ook - en de strikte eisen van de ploeg voor het in dienst rijden van de ronde-topers haalde al snel de pret eruit voor hem... daar mag je zeker van zijn. dan word je goedbetaalde hobby gewoon een job, en dan lijd je eronder zonder het vaak te beseffen.

De Tour met de NL start, waar hij in extremis toch werd in de ploeg gehaald ondanks de gezondheidscontrole (bloexaardes waren gewoonweg slecht en uitgepute fysiek) deed eigenlijk de deur dicht.

toegegeven :
de media heeft Boom ook fors opgeklopt nog voor hij zijn stempel zette in de Vuelta 2009...daarna ging in Nederland het plafond eruit.
ook menig wielerleifhebber liet zich meeslepen....... ligt dan overschatting aan Boom, of aan de media en de mensen die even shit in de ogen hadden.

aan de andere kant :
Stybar heeft niks meer gerealiseerd, - zelfs minder, maar haalde wel dichtere ereplaatsen in klassiek werk (kende ook minder pech en vooral een ijzersterk team.
Toch word Stybar hoger ingeschat, ook al toonde Boom vanaf de jeugd toch polyvalenter te zijn. Geen hond die Stybar op de korrel neemt, maar die rept vrijwel geen woord over zijn prive-leven terwijl Boom ermee te koop loopt op facebook....alsof hij enkel thuis zit.
dan krijg je natuurlijk bakken kritiek als het niet wil vlotten.
Carlos Danger 03 september 2017 01:11
Lars levert meer publiciteit in zijn eentje. dan alle ander grijze muizen van die ploeg bij elkaar. Sponsoren zullen
tevreden zijn.
cyclingfreakske 03 september 2017 01:28
Andere Peter :
Toen dat Rabo ermee stopte en TEAM BLANCO als overgang werd gebruikt, had hij zijn vleugels moeten uitslaan.
de aanbiedingen waren er van alle kanten, maar hij koos voor zijn roots en thuishaven.
puur carrieregricht was dat een foute keuze op dat moment.
daarna kwam Astana met een vrij voorjaar en een berg geld....een erg goed loon omdat hij daarna in dienst van moest rijden en af en toe een kans wagen op geschikt terrein.
puur sportief zou je dat - ten gevolge van de Team Blanco en Belkin kwestie - ook een foute keuze kunnen noemen omdat hij strenge beperkingen kreeg opgelegd.

puur financieel gezien, was ASTANA de beste keuze als PROFRENNER !!!!! je bent tenslotte geen amateur en op bepaald moment is dat belangrijk.
vergeet niet dat hij intussen al 30 jaar was.... en dan telt geld echt wel, wetende dat je ergens nog 4 a 7 jaar hebt om een spaarpotje bij elkaar te krijgen voor je stopt.
je kan stellen dat hij hier gekozen heeft voor een zekerheid, en intussen als 30 jarige besloten heeft buiten het voorjaar je beter een meesterknecht kan zijn ipv een rotslechte kopman.

het is ook in die ASTANA periode dat Boom bij vooral Nederlands publiek de reputatie kreeg lui te zijn, niet voor zijn vak te leven.
er zijn momenten geweest dat het wat bedenkelijk was (oa die cross met ca 8kg teveel was duidelijk) Ook werd het even gewoon werk ipv je hobby dat je als beroep doet. ik denk ook niet dat hij bij Astana zich echt op zijn plaats voelde.....
reeds in 2015 ging zijn voorjaar grotendeels de mist in (enkel RVV 6e, P-R 6e idem 2016 (Harelbeke 6e, RVV 11e daarna werd het uitzetten.
met het debacle van de RV Zwitserland, schoof men hem een voor zijn normen minderwaardige kalender voor... maw : de discussies laaiden hoog op en de leiding werkt hem eruit.

Boom beschikt ondanks alles de drang van de winnaar....... en dat geeft anno 2017 ondanks afspraken conflicten bij LTJ... en het zullen niet de laatste zijn.


het is makkelijk iemand neer te halen, als je de kern en opstapelingen van het probleem niet onder ogen (wil?) zien.
Cecchini 03 september 2017 01:49
Wat een onzin. Niemand loopt een blokje om voor de boodschappen dankzij Lars Boom. Wie ? Lars Boom. Wat een nitwit.
ton duk 03 september 2017 07:23
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een onzin. Niemand loopt een blokje om voor de
> boodschappen dankzij Lars Boom. Wie ? Lars Boom.
> Wat een nitwit.

Tja, dan kan je ook zeggen dat niemand speciaal voor Tom Dumoulin een reis gaat boeken via Sunweb...
Boom heeft idd die extra publiciteitswaarde die 80 % van zijn TLJcollega's niet heeft..
gr
ton duk 03 september 2017 07:27
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> waarom denk je dat een Vanmarcke het kotsbeu was
> en blij als een kind elders frisse lucht kon
> opsnuiven ?

Best eens met uwes posting op een alinea na...

Kamp Vanmarcke had juist wel alle vrijheden wat weer kwaad bloed zette bij collega's als hij de regels overtrad en gewoon zijn kat stuurde als de jonge collega's op , m rekende (Delta Tour 2015,meen ik)

gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2017 07:27 door ton duk.
Wim De Craene 03 september 2017 07:36
Onbegrijpelijk dat Veneberg hem meeneemt naar het WK. Zo'n stalorders negerend sujet die onterecht denkt dat hij de capaciteiten van een kopman heeft verdient geen plek in de WK ploeg. Niet alleen omdat hij niet goed genoeg is maar ook omdat Boom dus megalomaan is. Dat zou wel eens irritaties kunnen oproepen bij de overige renners in de oranje ploeg. Immers een renner die meer denkt te kunnen dan dat hij werkelijk kan eist toch een positie voor zichzelf die boven zijn stand ligt. Boom duidelijk maken dat hij toch echt geen kopman is zal een enorme opgave zijn. Want om tot dat inzicht te komen is wel intrapersoonlijke intelligentie nodig. Maar intelligentie is Boom volkomen vreemd. Daar kan hij ook niet veel aan doen want dat zal wel aangeboren zijn maar de bondscoach zou toch beter moeten weten. Want een team met renners waartussen geen wrevel heest en het onderlinge vertrouwen wel groot is presteert denk ik beter.
Sub Culture 03 september 2017 07:50
Neen, Lars Boom, je bent geen winnaar.
ton duk 03 september 2017 08:07
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Neen, Lars Boom, je bent geen winnaar.

met voor een niet-winnaar best mooie erelijst
gr
Ridder Kale Knikker 03 september 2017 08:32
Als ik het interview lees is het voor mij zonneklaar. Lars heeft een enorm gebrek aan zelfreflectie, is geen teamspeler en zeker geen winnaar. Talent zat, mentaliteit helaas onvoldoende (en ja, dat is ook talent).
Voor mij onbegrijpelijk de reacties van enkele prikkers hier, die dit interview aangrijpen om wederom TLJ (en zijn voorgangers) aan te vallen. Ik snap dat niet. Mijn liefde voor het wielrennen zit diep en is gestoeld op de heroïek, het drama, het bedrog en de glorie als gevolg van de harde labeur die bij het vak van wielrenner horen. Zonder opofferingen geen heldendaden. En juist daar zit de crux, Lars is een zesjes-man, neemt genoegen met minder dan er echt in zit. En dus gewoon niet echt geschikt voor het wielervak. Volgend jaar laatste jaar in de WT, daarna verder uitbouwen bij Roompot of een bij voorbaat falende comeback maken in het veld. Sneu, wat een verspilling van een talent!
Luijt 03 september 2017 09:00
Hou die verhalen alsjeblieft wat korter. Dan beloof ik dat ik ze wel lees.
ton duk 03 september 2017 09:01
Ridder Kale Knikker Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lars is een zesjes-man

die vaak een 3 of een 4 scoort...maar heel af en toe een 9+
gr
Luijt 03 september 2017 09:07
Vedetten die niks presteren krijgen de wind van voren. Kom op Lars, eerst trainen, dan winnen en dan weer een grote bek.
Met dat laatste beginnen is niet de goede volgorde. En dat ene etappetje in de ping pang tour telt niet.
Orakel 03 september 2017 10:50
Boom is een vat vol tegenstrijdigheden.
Aan de ene kant aangeven dat hij zijn eigen gang moet kunnen gaan (rendeert het best), maar aan de andere kant ook aangeven dat te weinig trainingsarbeid de reden was voor een slecht voorjaar.
Dat kopmanschap en privileges iets is dat je afdwingt via prestaties, had Boom wel mogen leren vóór zijn 31e...
El Chaba 03 september 2017 10:50
Nee, dan Jasper Stuyven.
Die ging gisteren na afloop van Brussels Cycling Classic (201 km) nog 'even' 60-70 km bijtrainen als voorbereiding op het WK!
merijntje mortirolo 03 september 2017 10:53
-
Tof.

Vroegah was dakkoerske dan ook 300 km lang.

(Edit: nóg vroegah zelfs ongeveer 400).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2017 10:54 door merijntje mortirolo.
Eindhovuh 03 september 2017 12:14
Ik heb helemaal niets met Boom. Een van de weinige Nederlandse renners waarvan een overwinning me echt niet boeit.
Noemt zichzelf een kopman en bevestigt dan doodleuk dat hij niet hard genoeg traint, alleen aan zijn eigen belang denkt, etc. Is zelden op de afspraak in koersen die hij claimt te kunnen winnen. Ik heb er niets mee, ergerlijk dommig gedrag wat mij betreft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2017 12:15 door Eindhovuh.
ton duk 03 september 2017 12:42
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, dan Jasper Stuyven.
> Die ging gisteren na afloop van Brussels Cycling
> Classic (201 km) nog 'even' 60-70 km bijtrainen
> als voorbereiding op het WK!

Eens, zo hoort 't

Zit natuurlijk ook voor een deel verantwoording bij de ploegleiding
Boom reed achter de feiten aan na zijn val en verloren openingsweekend...
Als hij dan T-A rijdt , moet de ploegleiding ook Lars " verplichten" MSR te rijden...
Tis nu niet dat TLJ.NL daar met winstkansen start,dus laat Boom dan daar die kilometers maken.............(extra zelfs met de verkenningen en koers zelf)

gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2017 12:42 door ton duk.
Carlos Danger 03 september 2017 13:44
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, dan Jasper Stuyven.
> Die ging gisteren na afloop van Brussels Cycling
> Classic (201 km) nog 'even' 60-70 km bijtrainen
> als voorbereiding op het WK!


Vergelijk eens beide erelijsten t/m Jasper's huidige leeftijd. 't Is Boom vs. struikje.
Frederik D. 03 september 2017 13:49
Kortom, iets meer nuchtere zelfreflectie, iets minder poeha, iets meer ploegsolidariteit en veel meer trainingen zouden Boom, die zeker wel talent heeft, sieren. De man zelf is best wel sympathiek, dunkt me. Maar zijn inzet kan beter. En onze kritiek is vooral opbouwend bedoeld. Dus, beste Lars, doe je voordeel met onze kritiek. En verras ons met een mooie prijs. Zo'n PR is echt iets voor jou. Maar ga dan wel trainen, trainen, trainen. En koester je ploeg. Want je hebt zijn steun nodig.
Prikdude 03 september 2017 13:58
Waren er maar meer renners en persoonlijkheden als Lars Boom...
Cecchini 03 september 2017 14:53
Moet er niet aan denken. Lars Boom doet me denken aan Memphis Depay
Andere Peter 03 september 2017 15:11
Andere Peter 03 september 2017 15:12
Inderdaad.

Publiciteitswaarde leidt natuurlijk wel degelijk tot extra verkopen. Wie daar niet in geloof, gelooft niet in profwielrennen. Het is de kern van het verdienmodel.
Andere Peter 03 september 2017 15:16
Ik weet niet waarom je op mij reageert. je hebt het eigenlijk over heel andere dingen. In grote lijnen ben ik het wel met je eens.

Je interessantste waarneming is dat Booms slechte reputatie ontstond in zijn Astana-periode. Ik denk dat beeld al eerder bestond, maar de keuze voor Astana heeft die reputatie niet goed gedaan.
El Mik 03 september 2017 15:45
Depay is anders een enorme harde werker.

Ook een arrogante eikel met vervelende sterallures, maar hij trainde bij PSV harder dan wie dan ook.
Net zoals bv. Cristiano Ronaldo een trainingsbeest is.
cyclingfreakske 03 september 2017 15:55
niet bepaald..... Vanmarcke was de man die destijds. het team meer kleur moest geven.. de meesten waren renners die vaak niet eens profrijp en / of waardig waren. je zou bijna zeggen : zichzelf inkochten ??
als dat zogenaamd het probleem was, en ze hebben nu weer dat probleem met Boom.... en daartussen nog een paar renners.. .. het is gewoon veelzeggend waar het probleem vooral ligt.
Vanmarcke en Plugge lagen met elkaar overhoop, Vanmarcke was degene met kwaad bloed omdat de renners vrijwel geen moment in blok gingen rijden en terecht kritiek uite.... dat de anderen in reactie dan kritiek op Vanmarcke hadden was ronduit belachelijk, omdat ze amper een peleton konden volgen.
mochten ze zo hard rijden dan ze jankten, hadden ze een mooi palmares verzameld.
en waarom enkelen in de leiding de zijde kozen van de krabbers in het team, blijft nog steeds een vraagteken..... tenzij ze zich inkochten.
Orakel 03 september 2017 17:33
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad.
>
> Publiciteitswaarde leidt natuurlijk wel degelijk
> tot extra verkopen. Wie daar niet in geloof,
> gelooft niet in profwielrennen. Het is de kern van
> het verdienmodel.


Het is toch wel iets genuanceerder. Enkele jaren terug kreeg een ruim scala aan ploegen een lading ongewenste publiciteit (denk aan Saunier Duval).
Waar denk je aan, bij het horen van de naam Saunier Duval? Aan doping of aan verwarming?
Waarom trokken sponsoren zich massaal terug toen de beerput open ging?

Positieve publiciteit, of tenminste neutrale verhoging van naamsbekendheid zijn doelen van sponsoren.
Een renner die nauwelijks wint, niet let op zijn imago en af en toe zorgt voor heisa (wat de aandacht wegneemt van de prestaties), is voor sponsoren niet aantrekkelijk.
Carlos Danger 03 september 2017 17:48
Ooit gehoord van"
"I don't care what the newspapers write about me, as long as the spell my name right" ?
Orakel 03 september 2017 18:15
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ooit gehoord van"
> "I don't care what the newspapers write about me,
> as long as the spell my name right" ?


Zeker. Dat is een mening waarmee je het eens of oneens kunt zijn.
Carlos Danger 03 september 2017 18:16
No. it's a proven fact.
Orakel 03 september 2017 18:25
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> No. it's a proven fact.


Onzin. Kopen we momenteel meer eieren? Ga je naar de supermarkt met de intentie een plofkip te scoren? Is Turkije momenteel een populairdere vakantiebestemming?

Hier wat huiswerk: [www.marketingfacts.nl]
Carlos Danger 03 september 2017 21:04
valse trage 03 september 2017 21:15
Meer voetballers in het wielrennen?
Andere Peter 03 september 2017 21:30
Natuurlijk kun je kanttekeningen plaatsen bij wat ik hoog over zei.

Was het maar zo dat sponsoren er altijd zo inzaten. Maar iets zegt mij dat Astana daar een andere visie over heeft. En: naar verluidt vlogen de Festina-horloges in Frankrijk over de toonbank in de nazomer van 1998. Het product leed al niet onder het imago van de ploeg of Willy Voet. In Frankrijk werd Virenque zelf opnieuw een held.De geldschieter van Leverefe meende zelfs dat Virenque hem zou helpen om nog meer te verkopen.

Dat verdienmodel gaat dus nog wat vaker opo dan je zou verwachten vanuit moralistische redenatie.
Tinuz 03 september 2017 22:03
Ik vind Boom nu niet het type "persoonlijkheid". Of het moet zijn wannabe persoonlijkheid...
Boom is een flapdrol.
Man zonder hamer 03 september 2017 23:13
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Carlos Danger Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > No. it's a proven fact.
>
>
> Onzin. Kopen we momenteel meer eieren? Ga je naar
> de supermarkt met de intentie een plofkip te
> scoren? Is Turkije momenteel een populairdere
> vakantiebestemming?
>
> Hier wat huiswerk:
> [www.marketingfacts.nl]
> ve-publiciteit-commercieel-ook-positief-uitpakken

Inderdaad, als je de laatste zin uit dat artikel leest:
"Praktijkvoorbeelden als Samsung, Volkswagen en BP laten zien dat je vooral terughoudend moet zijn als het gaat om het verbinden van negatieve consequenties op de lange termijn aan negatieve publiciteit."

Vraag is dan of Lotto NL en Jumbo inmiddels een plekje in dit illustere rijtje hebben afgedwongen.
En natuurlijk wat Lars Boom daaraan heeft bijgedragen winking smiley
Aerts 03 september 2017 23:44
Conclusie: Lars is geen aangenaam persoon in een groep. Kan niet omgaan met leidinggevenden, maar hij heeft wel sturing nodig. Oftewel geef hem een 'Gilbert' salaris en hij zal prima resultaten boeken. Zulke mensen kan je alleen motiveren met geld.
Carlos Danger 03 september 2017 23:50
Frankrijk - Luxemburg 0-0.
Meneer 60% 04 september 2017 08:47
Ik ben het eens met de kritiek op TLJ. Zij kenden zijn persoonlijkheid en nam hem toch aan. Nu klagen ze over zijn ego en gebrek aan drive. Terwijl dat zelfs voor buitenstaanders niet verrassend is, laat staan als je met die jongen hebt gewerkt. Ik snap dat niet. Hoe dan ook zit je er dan toch bovenop. Er tijdens het voorjaar achter komen dat je te weinig hebt getraind in de winter: pfff...

Over Boom: respect dat hij zo eerlijk is in dit interview. Hij had ook de ideale schoonzoon kunnen uithangen die niet begrepen wordt en die echt heel hard traint en zich ondergeschikt maakt aan het ploegbelang. Maar het beeld dat hij schetst is natuurlijk niet positief.

En als voetnoot: als vader van een kleine smurf heb ik ook mijn lichte bedenkingen bij een dochter van drie die Fuck Yeah napraat en die dan een glimlach terugkrijgt. Maar goed, wie weet was dat ook wat dichterlijke vrijheid van de journalist.
Arsimo 04 september 2017 09:41
Talentvol en eigenwijs zijn op zich goeie eigenschappen, ook gecombineerd, om op topniveau te presteren. Maar met een intrinsieke neiging tot luiheid en gemakzucht erbij kan daar dat ernstig op ingeboet worden.
Frederik D. 04 september 2017 10:47
Als mijn vader het woord "drive" zou gebruiken ...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen