Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wederom ophef mechanische doping

Gepost door Orakel 
Orakel 04 september 2017 17:31
De UCI ligt weer eens onder vuur. In een reportage van Stade 2 werd aannemelijk gemaakt dat de pakkans op een motortje rondom de cranck verre van acceptabel is en dat er niet eens getest wordt op motortjes die rond het wiel geplaatst zijn en/of een elektromagnetisch veld creëren. De exacte wetenschap en mogelijkheden zullen voor de leek lastig in te schatten zijn. Het is ingewikkelde materie en je laat je dan gemakkelijk door een van de kampen een 'waarheid' aansmeren. Wat ik zorgelijk vind is dat de detectiemethode van de UCI redelijk transparant is en dat je kan slagen voor de test en alsnog een mechanisch voordeel kan behalen. Het heeft veel weg van de oude epo-controle. Je kon zo veel inspuiten als je wilde zo lang je hematocriet maar onder de 50 bleef. De techniek bestaat, de prijs is betaalbaar (20.000 euro per wiel), de controle is kwantitatief in orde maar kwalitatief onvoldoende. Deze optelsom maakt het aannemelijk dat er op grote schaal gefraudeerd wordt. Ik vind dit zorgelijk.

[www.uci.ch]
Orakel 04 september 2017 17:33
En de reportage uiteraard: [www.youtube.com]
Dit Rit Naar Bordeaux 04 september 2017 18:51
Je blijft het gevoel houden dat er iets boven het wielrennen blijft hangen op deze manier. Ben benieuwd of hier nog eens echt iets groots uit gaat komen zoals de filmpjes van Cancellara, Contador, Hesjedahl, Izaguirre, van Aert en andere doen vermoeden. De wielersport een beetje kennende zal dat vast nog komen en dan zou het wel eens definitief klaar kunnen zijn met dit prikbord...
JW 04 september 2017 18:52
Dat het technisch mogelijk is wil ik wel geloven.
Dat het ook daadwerkelijk - op een schaal van enige omvang - wordt gebruikt geloof ik pas als er ook daadwerkelijk renners worden betrapt.

Alleen al dit filmpje is toch wel erg suggestief, met een aantal keren de versnellende Froome in beeld.
Is er extra reden hem te verdenken ? Is er een redelijk vermoeden dat hij op deze manier zou frauderen ?
Het bekt natuurlijk wel lekker, net als destijds die beelden van Cancellara.
Toch van een ander gehalte dan Femke...
Horsie is back 04 september 2017 19:16
Dit Rit Naar Bordeaux Schreef:
-------------------------------------------------------
De wielersport een beetje kennende
> zal dat vast nog komen en dan zou het wel eens
> definitief klaar kunnen zijn met dit prikbord...

Het prikbord loopt hier soms op rolletjes, maar op wieltjes?
Eddy Veen 04 september 2017 19:38
De oplossing zou zijn om bij alle belangrijke wedstrijden van iedere winnaar (en zijn ploegmaats) na afloop de fiets te demonteren of anderszins uit te sluiten dat er mechanische doping in het spel is. Bij fraude wordt nummer twee op identieke wijze onderzocht enzovoort, tot er een 'goede' fiets ontdekt wordt, waarbij eventuele schade wordt vergoed door de UCI. Zo kun je nooit meer winnen met vals spelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2017 19:40 door Eddy Veen.
Orakel 04 september 2017 19:49
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat het technisch mogelijk is wil ik wel geloven.
> Dat het ook daadwerkelijk - op een schaal van
> enige omvang - wordt gebruikt geloof ik pas als er
> ook daadwerkelijk renners worden betrapt.


Tja... het punt is nu juist dat er in de documentaire:
1- een fiets met motor (in het wiel) getoond wordt.
2- de UCI controlemethode wordt toegepast waarbij de motor niet gedetecteerd wordt.

Je hebt dus een prestatiebevorderend mechanisme, gecombineerd met een test die je doorstaat.
Wat is het verschil met epo in 1996 (toen het niet detecteerbaar was)?
Als men destijds massaal aan het wondermiddel ging, waarom dan geen motortje gebruiken tot de UCI kans maakt om te betrappen?

Ik zou ook zeggen: na de Angliru alle top-15 fietsen innemen en uit elkaar halen.
De UCI maakt zich ongeloofwaardig met zo'n flutmagneetje op een iPad...
Horsie is back 04 september 2017 20:28
Zeker als ik aan het uitbollen ben, maar niet eens dan word ik regelmatig zonder blikken of blozen voorbijgefietst door nietsvermoedende moeders, oma's zelfs..
Hebben die dan een onzichtbare, individuele rugwind? Ook voor vals plat en licht bergop deinzen zij niet meer terug.
Maar zodra ik weer op de pedalen ga staan wordt, excusez les mots, het kaf weer van het koren gescheiden.

Een simpele elektrische fiets levert dus al tot 25 km/h gratis trapondersteuning, voeg daar een paar wattjes aan toe. Voilà.
Horsie is back 04 september 2017 20:58
En nu laten we dit alles eens projecteren op de profwielrenner. Over hoeveel watt extra ondersteuning hebben we het dan?

Op topniveau maakt 15 Watt PUUR extra ondersteuning (zoals bijvoorbeeld rugwind) een wereld van verschil.
Dus continu 15 Watt, laat staan 50 tot 100 Watt continu loepzuivere ondersteuning is ongehoord.

Kunnen we in de hoogste categorie van het wielrennen wel vergeten.
Daar komt niemand mee weg, tenzij iemand zijn hele profleven met dezelfde ondersteuning blijft rijden.

Incidentele toepassing is dan een optie. Op beslissende wedstrijdmomenten dat behoorlijk beetje extra, vergelijkenderwijs wel te verstaan.

Cancellara bracht in 2010 op de Muur een zekere Wuyts op de rand van een zenuwinzinking.
Maar deed Cancellara nu iets wonderbaarlijks? Ik heb dat niemand analytisch hard zien maken.

Cancellara piepelde Boonen daarna nog eens in Parijs-Roubaix, toen deze even was gaan vissen.
Deze exploit is wel geanalyseerd onder the Anatomy of a Cancellara Attack. Genie Google weet het.
Ik heb er ook zelf naar gekeken, maar vond ook niets bijzonders.

Dus waar zijn de Aliens?
Horsie is back 04 september 2017 21:04
Ook deden er al eerder geruchten de ronde over magnetische wielen, die een extra 20 Watt konden leveren.
Met name de Fransen wezen na de OS 2012 in Londen met de vinger naar de Britten.

Maar dan The Flying Scotsman, die op een dag zijn wasmachine uit elkaar schroefde en er kromgebogen een high velocity renfiets van maakte.
Dit Rit Naar Bordeaux 04 september 2017 21:15
Na Icarus mag sowieso niks meer verbazen natuurlijk. Sorry ben even in de cynische modus
Horsie is back 04 september 2017 21:20
Dit Rit Naar Bordeaux Schreef:
-------------------------------------------------------
> Na Icarus mag sowieso niks meer verbazen
> natuurlijk. Sorry ben even in de cynische modus

Wel to-the-point blijven. smiling smiley
Ik zat al bij de Grieken, maar jij zit volgens mij op Netflix.
Orakel 04 september 2017 21:22
@Horsie
Ik zou het zelf enkel gebruiken om aan te haken (op halve kracht in het wiel zitten), of voor het slaan van een gat bij een demarrage.
Een soort van Purito/Valverde eindschot waarbij je de tegenstand in dat sprintje bergop afmaakt.
Horsie is back 04 september 2017 21:22
Le roue se tourne is een gevleugeld Frans spreekwoord.
Luijt 04 september 2017 21:54
Jij komt echt aan je gerief in dit topic.
Horsie is back 04 september 2017 21:56
@Orakel
Op halve kracht in het wiel zitten en dan ook nog met x Watt ondersteuning?
Dat wordt voortdurend in de remmen knijpen of je achterwiel simpel even laten aanlopen.

Vanmiddag reed ik 15-10 meter achter een tractor met landbouwwerktuig een 300m helling op. Met 52x15=7,40m een gemiddelde van 37km/h.
Je hebt geen idee hoe gemakkelijk dat dan gaat. Kwestie van minder botsende luchtmoleculen.

Wat we in ogenschouw moeten houden is dat het steeds om EXTRA vermogen gaat.
Als een prof 50 Watt erbij krijgt is dat gigantisch.
Als ik nu tegen Oma met de elektrische fiets zeg.
Nu even met de gewone fiets en je begint bij 0 Watt, dan moet ze eerst maar eens zien, dat ze bij het punt komt, waar ze met de ondersteuning pas mocht starten.
Het principe van de elektrische fiets zal wel anders werken, maar dat is hier ook niet ter discussie.
Ziender Ogen 04 september 2017 23:27
En dan het gezicht die onze oude medemens trekt wanneer ze je, met de electrische kraan vol open, passeren als je aan het uitpieren bent!
Carlos Danger 04 september 2017 23:42
De AG2R ploeg etaleert haar eigen methode van mechanische doping in de Vuelta.

[www.sporza.be]
Nomath 04 september 2017 23:45
Een verschil met controle op epo e.d. Is dat een renner een plas achterlaat, die later nog vaak geanalyseerd kan worden met nieuwere technieken. Controle op ingebouwde motors moet hier en nu plaatsvinden. Een heterdaadje.
Een tweede verschil is dat een fiets niet perse van één renner is, maar van een ploeg. Wie straf je dan bij fraude?.

Ik denk dat de UCI met hun tablet-methode gokte op hoge afschrikking. Naarmate de werking daarvan bekender wordt, zoals door zo'n journalistiek onderzoek, wordt de afschrikking minder. Het is echter niet zo moeilijk om de controle te verbeteren en uit te breiden. Bv. UCI officials die op motoren met warmtecamera's fietsen in het vizier nemen. Of een X-ray opstelling zoals die op vliegvelden gebruikt worden voor grote koffers en odd-size luggage, maar nu mobiel. Het scannen van tientallen fietsen voor de start van elke etappe moet voor de grote rondes wel haalbaar zijn, Omdat de meeste frames van carbon zijn, dus erg transparant voor roentgenstraling, valt een motor en accu moeilijk te verbergen. Natuurlijk ook steekproeven op de reserve- en wissel-fietsen.

Als er dan ooit een fraude-fiets gevonden wordt, zal die wel van niemand zijn of van een neef van de mecanicien, maar dat theaterstukje kennen we al van Van der Driessche.
Man zonder hamer 05 september 2017 00:51
Lastig om uit te maken of de UCI hier te zwak optreedt met zijn scanmethodes of dat de makers van de documentaire de boel overdrijven. Zo zijn heel wat zeer geloofwaardig gefilmde complottheorieën en wondertechnieken (zoals motoren die draaien op 'vrije energie') op YouTube te vinden. Bedenk ook maar eens wat de makers van Mindf*ck ons allemaal visueel voorschotelen. Met film en suggestietechnieken zijn onze zintuigen en ons denken eenvoudig te bedriegen. Of daar bij deze documentaire ook sprake van is, heb ik werkelijk geen idee van, maar om een enkele documentaire meteen als de waarheid aan te nemen, gaat me ook wat te ver. Het geeft me in ieder geval wel een ongemakkelijk gevoel. Om het publiek (ons dus) te overtuigen zal de UCI wellicht meer onafhankelijk onderzoek moeten toelaten, openbaar moeten maken hoe de onderzoeken plaatsvinden en minder achter gesloten deuren beslissingen moeten nemen.
Luijt 05 september 2017 09:21
Lijkt me niet na de koers.
Walnoot 05 september 2017 09:30
Lijkt mij inderdaad ook niet. Anders zouden die andere renners wel aan de rechterkant rijden. En wat meer op het gemak. Het feit dat er niets van gezegd wordt door die anderen, wijst er overigens wel weer op dat dit niet zo heel ongewoon is.
JW 05 september 2017 09:44
Uit de koers gezet

[www.nu.nl]
JW 05 september 2017 09:49
Het zijn steeds dezelfden, waaronder die Hongaar, die met dit nieuws komen. En ze hebben het m.i. nog nooit echt hard kunnen maken.
Dit filmpje, met die suggestieve beelden van Froome, is opnieuw het tegendeel van overtuigend.
Wat valt er verder van te zeggen ?
Niet veel, volgens mij.
Arsimo 05 september 2017 09:52
Mee eens.

Ik zie het vooralsnog als misplaatste sensatiezoekerij om er vooral zelf beter (= geld, aandacht) van te worden. Er hangt mij te veel een fake news lucht om heen.

.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/09/2017 09:52 door Arsimo.
Orakel 05 september 2017 10:21
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zijn steeds dezelfden, waaronder die Hongaar,
> die met dit nieuws komen. En ze hebben het m.i.
> nog nooit echt hard kunnen maken.


Dat klopt natuurlijk, maar is niet helemaal eerlijk. Zij zijn namelijk niet in de positie om een heterdaadje mogelijk te maken.

Wat wel hard gemaakt wordt
- Hoe de UCI test op mechanische doping.
- Dat er motoren in een wiel ingebouwd beschikbaar zijn, die een half uurtje 50 watt ondersteuning geven.
- Dat de iPads die de UCI gebruikt deze motoren niet detecteren.

Aan zekerheid grenzend zijn dit feiten.

De conclusie die je hier uit trekt (over het mogelijke gebruik en op welke schaal), staat iedereen vrij.
Zoals in 1996 ook iedere volger de vrijheid had om het gebruik van epo als plausibel of als sensatiezoekerij te beoordelen.
Dat men in 1996 fout zat, is geen bewijs dat men nu dezelfde fout maakt. Maar wederom is het wel een gedachte die mag opspelen.
wielerfan 05 september 2017 15:39
If it can be done, it will be done. Feit is wel dat Froome in een paar maanden tijd van een krabber aka pelotonvulling is omgeturned naar een van de beste wielrenners van de wereld die ooit op deze planeet heeft rondgelopen. En dat allemaal nadat bij hem was vastgesteld dat hij last had van een parasiten virusconfused smiley
Man zonder hamer 05 september 2017 21:31
wielerfan Schreef:
-------------------------------------------------------
> If it can be done, it will be done. Feit is wel
> dat Froome in een paar maanden tijd van een
> krabber aka pelotonvulling is omgeturned naar een
> van de beste wielrenners van de wereld die ooit op
> deze planeet heeft rondgelopen. En dat allemaal
> nadat bij hem was vastgesteld dat hij last had van
> een parasiten virusconfused smiley

Misschien naief van mij, maar ik vind Froome teveel een gentleman en pure liefhebber van de wielersport om met mechanische ondersteuning grote rondes op zijn naam te gaan schrijven. Geloof dat ie zich kapot zou schamen voor zulk soort overwinningen.
Man zonder hamer 05 september 2017 21:37
O ja, hoe was dat toen in de Vuelta van 2015 met Dumoulin die zijn 5e adem vond en Froome vlak voor de streep overvleugelde? Was toen net Froomes batterijtje leeg? Of zette Dumoulin zijn motortje toen nog even op vol wattage? Gaan we straks een stiekem Formule 1 gebeuren krijgen met welk team het beste motortje heeft en welke coureur dat het beste kan benutten. Misschien wat voor Max Verstappen om over te stappen naar het wielrennen? grinning smiley
Orakel 05 september 2017 22:30
Is toch ook spannend?
Nibali ligt nog 120 meter voor, maar López heeft zijn hybride systemen bijna opgeladen...
Andere Peter 05 september 2017 22:53
Hoe ga je al die fietsen in quarantaine stellen direct na de finish? De kans op een wisseltruc lijkt mij immens.
Andere Peter 05 september 2017 22:55
Een soort DRS is misschien wel gaaf, ja ;-)
Andere Peter 05 september 2017 23:00
Het vervelende lijkt mij dat de technologie steeds beter en kleiner en moeilijker detecteerbaar wordt. In die zin zijn er inderdaad raakvlakken met de EPO-historie. Het kan net als EPO als een donkere wolk boven elke goede prestatie gaan hangen. Wielrennen is daar gevoelig voor, hebben we gezien.

Op termijn zie ik als enige oplossing het uniformeren van alle materialen. Er moet zoveel toezicht op materiaalgebruik komen als bv in Formule-1. Zoals ik de conservatieve, naar binnen gekeerde wielerwereld ken, schat ik wel in dat we dan 20 jaar verder zijn.
Horsie is back 06 september 2017 00:17
Bewezen is dat de prestaties kunnen worden opgevoerd.
Maar net als de goochelaar ons ook niet laat zien hoe alles te werk gaat moet het dus wel ongezien gebeuren.

Als een wereldtopper een halfuur 50 Watt ondersteuning krijgt in een recht-toe-recht situatie wordt dat onverbiddelijk opgemerkt, want dan bieden zelfs de rekenexercities van Bromertà geen enkele houvast meer. De percentages zakken dan terug naar 70%, ik zeg maar wat.

In een peloton rijden en zelfs in een kleine groep is uit den boze, want dan zou iedereen constant op zijn snuffer liggen.
Demarrages? Dat gaat al wat gemakkelijker, maar dan wel gedoseerd. En hoeveel wattage ondersteuning is er dan mogelijk?.
Er wordt in het Franse filmpje wel over maximaal 3000 Watt gesproken.
Dylan Groenewegen zou met twee seconden 3000 Watt ondersteuning elke sprint moeten kunnen winnen.
De vraag voor Dylan zou dan wel zijn, hoe een en ander in stelling te brengen. Met een opzichtig rode knopje of met zijn hartslag?
Dan heeft hij als sprinter botte pech omdat de hartslag behoorlijk onbetrouwbaar is en een sterk naijlend effect heeft.
Misschien schakelde hij tijdens de TDF 2017 wel te laat. grinning smiley

Bij Froome zou het wel beter kunnen werken. Hij heeft tenslotte een lagere maximale hartslag en hij zou op hartslag (lactaat drempel 4mmol/L op 17-08-2015 419 Watt) het motortje voor zo'n 15 à 20 seconden kunnen laten inschakelen op het moment dat hij een sterke versnelling plaatst (anaerobisch voornamelijk), zodat hij daarna in relatie met de andere topper een tikkie beter uitgerust en met voorsprong verder kan fietsen.

Als je in complottheoriëen wilt blijven denken kun je ook stellen, dat Froome gisteren zijn motortje even heeft gebruikt om op zijn gemak het eerste deel door te komen zonder al te veel achterstand, zodat hij later gedurende een kortere periode volle bak naturel kon rijden.

Femke's rijstijl viel al eerder op, bijvoorbeeld tijdens de World Cup, waar ze bergop iedereen gemakkelijk uit het wiel leek te rijden en in de rest van de plaatselijke ronde zich weer liet inhalen.

Dus als je ongezien ervan gebruik zoudt willen maken dan zijn er bitter weinig mogelijkheden voorhanden en dan ook nog, hoe voer je het uit.

Dat er in obscure Jedermann's Sache wielerwedstrijden vreemde dingen gebeuren zal best, maar in het moderne wielrennen, waar letterlijk alles onder het vergrootglas ligt? En dan hebben we het nog niet over het ontmaskerd worden: de toprenner wordt nagenoeg gelyncht.

Froome rijdt met een ovaal kettingblad en evident is wel, dat hiermee hogere trapfrequenties kunnen worden gehaald met kleinere verzetten.
In dat opzicht is hij ongetwijfeld de meerdere van elke wielrenner in zijn generatie. Je ziet dat hij in het vervolg in staat blijkt (in zijn beste tijd althans) de voorsprong zo veel mogelijk te consolideren.

Luijt zal wel heerlijk dromen. Forza.
Bromertà 06 september 2017 11:27
Vermogen, wat koop je er voor?

De een denkt dan aan hoevaak ie betaalde geslachtsgemeenschap kan hebben binnen 't financiële plaatje en aan de mogelijkheid van een aftrekpost bij de belastingdienst. De ander raakt verstrikt in een niet te stuiten drang om de achterstand in geestelijke capaciteit gelijk te trekken middels permanent glibberige uitlokkingen.
Horsie is back 06 september 2017 12:47
Bromertà nijght hijgerig te gaan worden alhoewel het einde van de maand nog niet in zicht is.
Dan toch liever de man achter de verfroomefraaide cijfers achter de komma.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/09/2017 13:07 door Horsie is back.
Bromertà 06 september 2017 13:24
Wie in de zeik staat, kan twee dingen doen. Naar een ander wijzen met 't risico om in herhaling te vallen, òf een luier aanschaffen.
cyclingfreakske 06 september 2017 14:22
........niet aan de epo maar aan de Duracel.... spinning smiley sticking its tongue out
Andere Peter 06 september 2017 16:21
En dan hebben we het nog niet over het ontmaskerd worden: de toprenner wordt nagenoeg gelyncht.

Dat hoorden we ook in het begin van de EPO-jaren. Later begrepen we juist dat altijd wel een malloot is die overdrijft met het gebruik van zo ongeveer elk middel.
Andere Peter 06 september 2017 16:22
Quote
Horsie
verfroomefraaide

grinning smiley
Andere Peter 06 september 2017 16:24
Maar jij kiest er liever voor om in je slachtofferrol te koketteren met je 'in de zeik staan'.

Nou ja dat kan dus ook. Prima hoor.
Bromertà 06 september 2017 18:21
Bijna overbodig, desalniettemin deze verduidelijking. De seksadviseur is het verdraaien uiteraard op het lijf geschreven en projecteert er wellustig op los. Ook wie tegen de wind in staat en de gulp opentrekt, moet niet met z'n sneue vingertje gaan wijzen, maar proberen van eigen domheid te leren.
Ziender Ogen 09 september 2017 12:26
Niet tegen de wind in plassen jongenssmiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen