Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De mooiste grote ronde van 2017

Gepost door Curzio 
Curzio 11 september 2017 18:04
Peiling
Wat was de mooiste grote ronde van 2017?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 92 stemmen ontvangen.
De Giro 69
 
75%
De Tour 4
 
4%
De Vuelta 19
 
21%



José en Michel hadden het er zondag al over: wat was nu de mooiste grote ronde van 2017?

Het Belgisch duo concludeerde dat het verhaal Dumoulin, vooral dankzij het man tegen man gevecht dat daar plaatsvond, het mooiste was. Ik kan me daar wel in vinden. Toch was de Vuelta ook genieten, dankzij het parcours en het verhaal Contador. Dat de Tour het lelijke eendje was staat wat mij betreft als een paal boven water, maar misschien denken sommigen daar anders over.
emerson 11 september 2017 18:10
Het zit erop.
3 x 3 mooie weken dit forum gevolgd met zijn grote kenners.
Idd kenners zodanig dat je zelf niet veel hebt toe te voegen.
Het was soms heel pessimistisch, dan weer heel positief.
Weer een jaartje uitkijken naar de nieuwe start.
Bedankt voor alle inside info.
Walnoot 11 september 2017 18:37
Giro was tof, geweldig zelfs, op de eerste week na. De Tour had veel slaapverwekkende etappes maar stond qua klassement in mijn ogen best lang op het punt spannend te worden (zeker toen Aru even geel pakte nadat hij iedereen al een keer eerder op een hoop had gereden). Daardoor was er hoop. De Vuelta had veel etappes die op zich redelijk leuk waren en het afscheid van Contador was mooi, maar bleef toch een beetje een bijzaak omdat hij al zo ver stond. De hoop ik in de Tour had, was er in de Vuelta niet echt. Froome is maar een keer serieus bedreigd, de afstand met zijn concurrenten werd--op zijn val en op zijn zwakke etappe die ik bedoel na--eigenlijk steeds groter. Vond de Vuelta daardoor als geheel eigenlijk redelijk overbodig. Dus 1. Giro 2. Tour 3. Vuelta.
Frederik D. 11 september 2017 18:44
Emerson, ik ben het met je eens. Ook ik heb genoten van de commentaren en geestdrift van onze medeprikkers. Eigenlijk zijn mijn medeprikkers mij allemaal even lief. Ook degenen die af en toe een beetje al te eigenzinnig zijn.

Zelf vond ik de Giro het mooist. Maar de Vuelta mocht er ook wezen. Ten aanzien van de Tour heb ik zo mijn bedenkingen. De Tour is mijns inziens te populair, te populistisch. Maar ook hier geldt dat mijn medeprikkers mij hebben vermaakt.

Overigens, alle respect voor een visie als die van Walnoot. Geen kretologie maar onderbouwd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2017 18:47 door Frederik D..
Sub Culture 11 september 2017 19:04
Ik ga WDC counteren en ga voor de ronde van België.
Frederik D. 11 september 2017 19:09
Aan SC

Zo te zien stemde je toch voor de Giro. smiling smiley

Laat dat counteren maar. Zonder dat gecounter vind ik je beter. smiling smiley

Maar uh, ik mis toch een Belgische ronderenner.
Sub Culture 11 september 2017 19:26
Ik heb geen stem uitgebracht.
Luijt 11 september 2017 19:32
De Giro vind ik al jaren de mooiste koers.

Dit jaar was extra prettig dat Sky geen stempel wist te drukken.
JW 11 september 2017 19:38
De Giro springt er voor mij, ondanks de wat tegenvallende eerste week, ver bovenuit.
Het parkoers was toch wel weer erg mooi en afwisselend. Er werd attractief gekoerst. Het deelnemersveld was prima. En door de ongelukkige valpartij van Kelderman was er, en dat lijkt toch zo langzamerhand ook wel een punt dat telt, was er geen Sky-overheersing.
Bovendien: eindelijk een Nederlandse Giro-winnaar. De tijd was er rijp voor !

Die Sky-dominantie was er in de andere twee grote ronden wel, en die maakt een ronde absoluut niet leuker.
En dat is funest voor de spanning.
Die leek er wel te zijn door de kleine voorsprong van Froome in het AK, vooral in de Tour, maar was vooral gezichtsbedrog.
Eigenlijk slaagde geen van de concurrenten erin om Froome echt in problemen te brengen.
Mede door het grote aantal gemakkelijke etappes, en het gebrek aan durf om aan te vallen, vond ik de Tour soms zelfs uitgesproken saai.
Op die punten scoorde de Vuelta toch duidelijk beter. Vooral dankzij het meerijden van Contador. Wat zullen we zo'n renner komende jaren gaan missen !
Die Vuelta mag van mij nog best een paar typische Vuelta-parkoersen (lange vlakke aanloop met een muur aan het einde) vervangen door etappes die over de hele rit meer cols bevatten. Maar het parkoers was in dat opzicht dit jaar al beter.

Wat een grote ronde ook leuker maakt voor de gemiddelde Nederlandse kijker is landgenoten die meedoen voor het klassement. En ook in dat opzicht sprongen Giro en Vuelta er dit jaar bovenuit, Met Sam Oomen als verrassende nieuwkomer !
De helft van het peloton lijkt tegenwoordig uit rittenkapers te bestaan, Die gedijen goed bij de overheersing van Sky, dat graag hele pelotons laat wegrijden zolang er maar geen man bij zit die gevaarlijk is voor het klassement. Ook dat leidt tot saaie etappes, waarin uren lang niks gebeurt. Waarbij dan ook nog (Sporza !) van de vermetele renner die "te goed" staat in het klassement verwacht wordt dat hij zich laat uitzakken om de kansen van medevluchters niet te verpesten. Dat is toch wel de omgekeerde wereld !

Mijn verlanglijstje voor volgend jaar:
- grote rondes met veel selectieve ritten in middel- en hooggebergte, en weinig etappes die op zeker eindigen in een massasprint (als het al vlak is leg dan aan het eind toch nog wat hobbels zodat het erom gaat spannen);
- grote rondes waarin Sky niet overheersend aanwezig is, en veel klassementsmannen vaak voor de aanval durven kiezen,
- in elke grote ronde minstens één of twee Nederlandse renners die meestrijden om een plaats in de topvijf.

Dat is toch vrij bescheiden ? smiling smiley
Horsie is back 11 september 2017 20:48
Het relaas van JW leest als een Opa, die tegen zijn kleinkind zegt: "Hier een kleinigheid". Even later stormt het kind de keuken in om zijn gift te laten zien.
"Maar jongen, dat is 100 euro"

Verwacht van mij geen uitgebreide visie op de ronden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2017 22:14 door Horsie is back.
Cecchini 11 september 2017 21:05
Daar heb ik niets aan toe te voegen JW. Ik sluit me geheel bij je aan.
Eindhovuh 11 september 2017 21:40
thumbs up

Je mag ook over klassiekers meelezen! Daar hebben ze hier ook verstand van!
Luijt 11 september 2017 21:45
Jouw korte relaas lijkt op dat van een opa van het verhevene - ik kijk nooit tv - type.
Brieske 11 september 2017 21:50
De Tour, ieder jaar, altijd en te nimmer

Hoe saai die ook is, hoe weinig spanning ook, hoeveel massaspurts dan ook, hoe voorspelbaar ook.
De tour is de Tour, wie herinnerd zich Armee of Polanc nog, terwijl Roglic of Calmejane voor eeuwig helden zijn.

De Tour, dan het WK, Vlaanderen en Roubaix en dan pas de Giro en de Vuelta (hoeveel gaver die ook zijn).
Tour brengt een ziekte met zich mee, WK, Vlaanderen en Roubaix geven je flinke koorts voor een dag.
Giro en Vuelta doen me kuchen...

Groiet
Horsie is back 11 september 2017 22:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jouw korte relaas lijkt op dat van een opa van het
> verhevene - ik kijk nooit tv - type.

Jouw commentaren beginnen te lijken op het tikken van de regen op het raam.
Ik zag zo straks op buienrader een spike van 1000 mm/uur. Toeval? grinning smiley
Sub Culture 11 september 2017 22:46
Kan me hier helemaal in vinden.

ps: wie is roglic?
Ziender Ogen 11 september 2017 23:25
Ben al jaren een Giro adept, ook dit jaar weer genoten.

Kword altijd blij van die Italiaanse opwinding.

@Horsie: Fijn dat je ons meld wat we niet van je kunnen verwachten. JW had trouwens best mijn opa mogen zijn (wat me daadwerkelijk overtuigde was de 100 euri)smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2017 23:25 door Ziender Ogen.
Arsimo 12 september 2017 00:17
De Giro zonder twijfel op 1 Ook al zou Dumoulin bij wijze van spreken een Zwitser zijn geweest.

Het was de spannendste van 3 ronden. Alleen al het poepincident maakt deze editie legendarisch. En dan wint deze protagonist nog ook op de laatste dag. Een roman of speelfilm waardig,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 00:18 door Arsimo.
Andere Peter 12 september 2017 00:39
Helemaal raak.
Andere Peter 12 september 2017 00:41
Ik verander mijn stem van Giro (Dumoulin, respect voor mensen die dat menen te kunnen scheiden, maar dat lukt mij niet), in Brieske (Tour).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 19:10 door Andere Peter.
cyclingfreakske 12 september 2017 00:51
de Giro is idd vaak de mooiste. En de zwaarste.
De Vuelta op plaats 2,
slaapwekker TDF als laatste ondanks de bekendste (dankzij altijd al de meeste media aandacht)
Poupoe 12 september 2017 01:14
Ieder jaar is de ronde waar Froomy niet opstapt de mooiste.
Ik krijg wel steeds meer sympathie voor deze renner en knap om 2 rondes achtereen te winnen maar ik word doodziek van dat wachten.
Wachten bij pech, wachten bij een of 2 keer vallen. Wat is dat toch? Zo kan ik zelfs een ronde winnen als iedereen steeds wacht.
Zie je het al gebeuren dat Lewis op de rem trapt als Max pech heeft?
Dat Daphne Elaine staat op te wachten nadat zij bij de start is gestruikeld?
Froome lijkt mij er nu niet de man naar om maffia praktijken te uiten binnen het peloton.
Vanwaar die angst voor de beste verdediging? Wanneer dan ook!
Als een bokser nadat je tegenstander net 8 tellen heeft gekregen. Erop en erover.
Weten jullie nog? Toen Joop viel in het wiel van vd Velde?
Heel veel waren er toen aan het wachten.
Thuis.
In spanning!

Nee, verre weg de mooiste ronde was de Giro. Wat een winnaar!



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 01:38 door Poupoe.
Cecchini 12 september 2017 02:02
Remko 12 september 2017 09:02
Moeilijk om dit als inwoner van het pittoreske Nederland objectief te beoordelen. Mar goed, Giro dus.
El Mik 12 september 2017 10:52
Voor mij de Vuelta, zoals bijna ieder jaar.

In de Giro is op de laatste paar dagen na weinig gebeurd, zelfs in een etappe op de Mortirolo en Stelvio gebeurde nagenoeg niks behalve een poepincident (tevens de enige reden waarom het spannend was in het klassement). In de Tour waren de verschillen klein maar is het ongeveer 300 meter leuk geweest.
De Vuelta was dan wel niet spannend, maar de bergritten waren veruit het meest geanimeerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 10:53 door El Mik.
Orakel 12 september 2017 11:56
Giro
Week 1 - 6
Week 2 - 8
Week 3 - 9

Tour
Week 1 - 6
Week 2 - 7
Week 3 - 7

Vuelta
Week 1 - 6
Week 2 - 6
Week 3 - 7

De Vuelta vond ik vrij tegenvallend. Skytrein die een vluchtgroep van 20 renners tien minuten voorsprong geeft, om dan richting finale de gashendel richting 95% open te draaien waardoor je in feite een peloton met 20 favorieten op 2 kilometer van de meet afzet en er een sprint voor plek 14 volgde. Ik had dat wel gezien na een dag of 10. Ik vond eigenlijk maar een stuk of 3 etappes leuk deze Vuelta. Twee daar van in de laatste week.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 11:56 door Orakel.
Eindhovuh 12 september 2017 12:17
Wel een goede analyse.
Al merk ik dat ik toch een chauvinistische kijker ben. Als er Nederlandse winstkansen zijn vind ik het bijna per definitie spannender, leuker en interessanter.
Curzio 12 september 2017 12:23
Qua tijdsverschillen heb je misschien gelijk over de Giro, maar toch was het voor het gevoel wel elke bergetappe spannend, omdat Quintana/Nibali daar potentieel tijd konden pakken op Dumoulin en je nooit wist hoe groot het verschil zou uitpakken. Meerdere aankomsten bergop versplinterde het groepje favorieten. Dat Dumoulin de schade telkens beperkte en een riante voorsprong nam door onder meer de eerste tijdrit, haalde niet de spanning weg voor mij. Dan hebben we nog de combine in de laatste week waarin alle Nederlanders, inclusief de roze trui, op achterstand reden tov Bahrein/Movistar. Het vooruitsturen van Movistar knechten telkens weer. Kortom: er zaten veel potentiele kantelpunten in die ronde.
Curzio 12 september 2017 12:27
Het leuke aan de Tour is alles eromheen, inclusief praatprogramma's, alle aandacht e.d. Daardoor krijg je automatisch binding, daar hoef je zelf al niet veel meer voor te doen. Ik had ook wel graag een praatprogramma gezien tijdens de Giro of de Vuelta. Verder herken ik je verschil in beleving niet, voor mij is "het verhaal" het belangrijkst daarvoor en dat zat meer in die andere rondes, vooral de Giro.
Adje Wijnands 12 september 2017 14:08
Ik kies voor de Giro omdat ik nog nooit een Nederlander ( en Maastrichtenaar!) een grote Ronde heb zien winnen. In 1980 was ik in Noorwegen aan het kamperen in de natuur, verstoken van al het nieuws en hoorde ik pas bij thuiskomst dat Joop had gewonnen én dat mijn opa inmiddels een tuintje op zijn buik had, maar dat terzijde. Ik heb Dumoulin schreeuwend staan aanmoedigen toen hij dreigde te breken na die kilometerslange achtervolging waarbij hij (eindelijk) hulp kreeg van Mollema, Kruijswijk en zelfs Jungels. Na een leven lang koers kijken viel die zondag in Milaan alles op zijn plek toen de eerste tijdsaanduiding kwam. Ik heb altijd de koers gevolgd, ook als er niets te genieten viel, maar dit was toch echt het hoogtepunt.
De Tour blijft de grootste in alles qua uitstraling, het is zomer, vakantie, met Belgen en Fransen kijken op de camping, radio Tour en de massale aandacht maar vaak oh zo voorspelbaar en daardoor saai. De overheersing van Sky maakt het er ook niet beter op. Wellicht wordt dat komend jaar weer spannend als het parcours Dumoulin welgevallig is hoewel ik zoveel vertrouwen in hem heb dat het parcours niet eens zoveel uitmaakt.
De Vuelta was dit jaar een zeer smakelijk toetje met spanning tot de laatste dag. De (on)voorspelbare aanvallen van Contador hebben daar voor een groot deel voor gezorgd anders waren zeker 4 etappes als een nachtkaars uitgegaan en dan spreek je toch van een andere ronde. Het was ook prettig om Kelderman weer terug te zien waar hij hoort al hij maakt hij op mij wel een beetje zouteloze indruk en een beetje peper in zijn reet zou ook geen kwaad kunnen. Maar ja, dat is waarschijnlijk de aard van het beestje. Al zul je me daar niet meer over horen klagen als hij nog een paar stappen vooruit zet. Al met al was het een topjaar en het vat is nog lang niet leeg!
Frederik D. 12 september 2017 16:24
Kelderman heeft mijns inzien met voldoende peper gereden. Neen, geen aanvalluh. Maar verstandig en zeer alert. En op de laatste zaterdag deed hij echt van alles om zijn derde plaats vast te houden. Maar helaas, hij werd op zijn waarde, grote waarde, geklopt. Een zeer eervolle vijfde plaats achter de groten en Zakarin. Misschien een volgende maal nog beter. Kelderman heeft potentie. En ik denk dat zijn ploeg en ploegleiding goed zijn. Afgezien dan van het incident met Barguil.

Maar Dumoulin die de Giro won, dat is werkelijk uniek. Froome doet trouwens mee met het WK tijdrijden, las ik. Kan Dumoulin Froome aan?

Ik moet nog stemmen. Ik twijfel tussen Giro en Vuelta.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 16:26 door Frederik D..
Arsimo 12 september 2017 16:29
Pietlutdetail: Kelderman werd vierde in de Vuelta, niet vijfde. Dit door feestende Contador voor de streep in Madrid en breukje in peloton.

Als Dumoulin zijn topvorm in Bergen te pakken heeft dan wint hij van Froome op het WK tijdrijden. Denk ik.
Frederik D. 12 september 2017 16:47
Arsimo, bedankt. ik heb de slotetappe overgeslagen. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen