Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielrennen is een kleine, maar mondiale sport

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 12 september 2017 10:15
Ik heb dit volgens mij nog niet voorbij zien komen.
[www.sportnext.nl]

Maar best een interessant stuk met heldere grafieken. De vergelijking met voetbal vind ik wat flauw. Je zou het beter met schaatsen kunnen vergelijken denk ik.
Of met tennis, golf en hockey. Ik denk dat wielrennen het dan beter doet. De 3de kijksport na voetbal en F1?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 10:22 door Eindhovuh.
Brieske 12 september 2017 10:16
Tennis, hockey?

Groet
Luijt 12 september 2017 10:30
De conclusie dat wielrennen een kleine, maar mondiale sport is, kun je volgens mij niet trekken op basis van deze lap tekst met bijbehorende grafiekjes, maar er zijn ongetwijfeld anderen die dit beter (denken te) weten.
Ben 12 september 2017 10:46
NOS en Eurosport met elkaar vergelijken is appels en peren. Als men nu Sporza + NOS vergelijkt met Eurosport kan je wat zeggen over de kijkcijfers van de Giro.
ton duk 12 september 2017 10:54
Ja, maar ik heb me voorgenomen om niet altijd te reageren
gr
Arsimo 12 september 2017 10:54
In het onderzoek en vergelijking met vorige jaren wordt Sporza nergens meegenomen. Iemand merkt dat in een vd reacties onder het artikel ook op. Een onderzoek die dat niet meeneemt in hoeverre men in Nederland naar wielrennen en de Giro in het bijzonder kijkt de laatste jaren kan ik nauwelijks volwaardig serieus nemen.

De wieler- en vooral Giro-kijkcijfers op Eurosport zijn interessant, maar daar valt eigenlijk pas na 2 of 3 jaar iets zinnigs over te concluderen. Op zijn best geven ze nu indicaties.

Zelf heb ik gemengde gevoelens bij wielrennen op Eurosport. De vele reclames zijn niet prettig, maar reclame is de kurk waar het profwielrennen op drijft dus wil ik daar ook niet te veel op afgeven. Als Nederlandse wielerliefhebbers hebben we het geluk naast een verwant landje (Vlaanderen) te leven waar wielrennen na voetbal de belangrijkste sport is. Maar daar kunnen we niet altijd op blijven leunen. Vooral het relatieve gebrek aan Vlaamse topsuccessen in het (grote) rondewerk baart mij zorgen over de continuiteit van rechtstreekse Sporza-uitzendingen van deze koersen. Goed dus dat er een internationaal alternatief is.

Wielrennen vergelijken met voetbal is onzinnig. Voetbal is in het grootste deel van de wereld het begrip "sport" ontgroeit.

Wielrennen concurreert in de wereld met tennis, F1, atletiek en motorsport. Afhankelijk van de regio en momenten in het jaar is er concurrentie met sporten als golf, basketbal, volleybal, ijshockey e.v.a.

Vergeleken met deze slaat wielrennen echt geen slecht figuur. Vergelijk maar eens de hoeveelheid sporters en anderen (begeleiding, media, organisatoren etc) die een echte boterham in de profwielrennerij kunnen verdienen met vele anderen sporten. Basketbal, ijshockey en honkbal zijn heel groot in een paar landen, maar daarbuiten is het voor op een enkeling na een veredelde hobby. Hetzelfde geldt voor andere balsporten, wintersporten ea op een nog kleinere schaal.

Profwielrennen is zowel mondiaal als klein, maar wel een van de grootste onder die kleinen.

--



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 10:55 door Arsimo.
Luijt 12 september 2017 11:14
Is inderdaad beter denk ik, voor ons allemaal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 11:15 door Luijt.
Orakel 12 september 2017 11:50
Dit lijstje vind ik interessanter.

CRITERIA
Global base & audience
TV Viewership numbers
Number Professional leagues around the world
TV rights deals
Endorsement & Sponsorship deals
Average athlete salary in top league
Biggest competition & (number of countries represented)
Social media presence
Prominence in sports headlines on media outlets (websites, tv)
Relevancy through the year
Regional dominance
Gender equality
Accessible to general public worldwide

RANKING
01. Voetbal
02. Basketbal
03. Cricket
04. Tennis
05. Atletiek
06. Rugby
07. Formule-1
08. Boksen
09. IJshockey
10. Volleybal
11. Golf
11. Baseball (jawel, een dubbele 11)
12. American Football
13. MMA
14. Moto GP
15. Hockey
16. Badminton
17. Wielrennen
18. Zwemmen
19. Snooker
20. Tafeltennis
21. Turnen
22. Handbal
23. Worstelen
24. Skieën
25. Paardrijden

[www.totalsportek.com]

Ook op andere sites staat wielrennen ergens rond plek 15. [www.biggestglobalsports.com]
Bromertà 12 september 2017 11:53
"Stront moet wel lekker zijn, biljoenen vliegen kunnen zich niet vergissen."
Eindhovuh 12 september 2017 12:03
Cricket? Dan tellen India en Pakistan wel erg mee ja...
Orakel 12 september 2017 12:11
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Cricket? Dan tellen India en Pakistan wel erg mee ja...



Die twee landen tellen dan ook 20% van de wereldbevolking.
Als cricket in overige landen ergens tussen plek 10-20 staat dan scoor je al snel hoog.
In Zuid Afrika (56 miljoen inwoners) is cricket samen met rugby ook de grootste sport en zo zullen er meer landen zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 12:12 door Orakel.
Arsimo 12 september 2017 12:38
Die biggestglobalsports kijkt wel erg raar. Cycling staat 14, maar met o.a. deze motivatie:

Major Sport in: France, Italy, Spain, Netherlands
Medium sport in: UK. Germany, Australia, Mexico, Turkey, S. Africa, S. Arabia
Minor sport in: Russia, US, Brazil, India, China, S.Korea, Canada, Indonesia, Nigeria
Fringe sport in: Japan

Huh? Wielrennen groter in bijvoorbeeld Saudi Arabie, Turkije en Zuid Afrika dan in USA, Canada, Russia? Het land waarin wielrennen het grootst is van alle landen niet niet eens genoemd? Fringe sport in Japan en juist daar kan je er al eeuwen op gokken (Keirin)?

Zelfde onzin zie je bij andere sporten ook staan. Bij basketbal (2de wereldwijd) staat dat het in Nederland een mediumsport is, terwijl volleybal (13de in wereld) in Nederland een minor sport is? En badminton is in Nederland een fringe sport? En formule 1 een major sport in Nederland? (ja, nu ff met Max Verstappen is belangstelling enorm. Als die weer weg is kijken alleen weer de die hards. We hebben al eeuwen geen GP hier meer)

Wat een sukkels. Next please.
El Mik 12 september 2017 12:41
Ik vind snooker verbazingwekkender of wordt dat in Azië daadwerkelijk goed bekeken met die paar goede Aziaten?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 12:43 door El Mik.
Horsie is back 12 september 2017 12:47
De grootste sport in de wereld is natuurlijk het ronddrentelen in een kamer. Kijk maar naar The Bold and the Beautiful; Goede Tijden Slechte Tijden (Ik ben blij dat Tokyo er aankomt), en Twin Peaks, al wordt daar meer buiten gelopen.
Nauw verwant hiermee is dus de aloude wandelsport al was het maar vanaf de stoel of bank naar the fridge.

849.000 sportieve fietsers in 2016. Vergelijk dat eens met het aantal polsstokhoogspringers of op de Bellicon, een soort trampoline..
Bij de fietsers zijn nog niet eens alle senioren met gangmaking meegeteld.
Tenzij je natuurlijk pas begint te tellen bij 1 hp.

De ware volgorde is dus:

wandelen
100m sprint
1 rondje around the block (400m)
fietsen naar de Super en niet naar die van de carcrasher van dit moment, Max is the limit.

Atletiek, voetbal en wielrennen zijn natuurlijk de grootste sporten van deze wereld.
Als je echter kijkt hoe vaak gedurende het hele jaar een sport echt in beeld kan zijn, dan is WIELRENNEN de sport.
Atletiek en voetbal zijn wel degelijk seizoensporten.
El Mik 12 september 2017 12:48
Ik denk dat het niet zo slecht is als jij schetst hoor.

Er is nauwelijks interesse in de nationale completitie, maar NBA basketbal is behoorlijk populair. Zeker bij allochtone jeugd.
En Formule 1 races werden ook vóór Max goed bekeken, waarschijnlijk beter dan een wielerklassieker of gemiddelde Tour etappe. Het zegt misschien ook veel mijn familie en sociale kring, maar ik ken ook best veel mannen die helemaal Formule 1 idolaat zijn en op familiefeestjes is dat ook altijd een gespreksonderwerp. Wielrennen totaal, maar dan ook echt toaal niet. Ze weten dat Tom Dumoulin moest poepen en vorig jaar dat Kruijswijk viel, meer niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 12:49 door El Mik.
Tinuz 12 september 2017 12:50
Kan dit onderzoekje moeilijk serieus nemen.
Arsimo 12 september 2017 13:02
Ik ken wel een paar pre-Max F1-fans in mijn kring maar stukken minder dan die de Tour keken. Overigens de meeste van die pre-Max F1 fans die ik ken keken de F1 races in samenvatting op zondag na het uurtje eredivisie kijken. Thuisblijven om rechtstreeks te kijken bloeide pas op met Max is mijn beeld.

Het zal inderdaad uitmaken in welke kringen je verkeert. Gelukkig op mijn familiefeestjes wordt er nauwelijks over F1 gesproken en heel veel over de koers. Wellicht geluk - of de juiste genen cool smiley ?

En er zal in Nederland best NBA basketbal door allochtone jeugd worden gekeken [ik merk daar persoonlijk zeer weinig van, maar dat zegt wellicht meer over mij], maar dat weegt volgens mij niet op tegen de velen die in Nederland volleybal spelen. In die laatste sport doen "we" internationaal incidenteel wel eens leuk mee ook.
El Mik 12 september 2017 13:17
Basketbal wordt ook veel buiten clubverband op pleintjes beoefend.

Ik denk dat dit onderzoek ook niet kijkt naar hoeveel mensen een sport beoefenen als hobby/vrijetijdsbesteding (niemand rijdt F1 als hobby), maar hoe groot de professionele variant van de sport is en hoeveel interesse daarvoor is.
Ik denk dat er vrij weinig mensen in Nederland rondlopen die weten wie de beste volleyballers van de wereld zijn op dit moment, ik niet in elk geval. Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, LeBron James en Kevin Durant zijn wel "household names".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 13:18 door El Mik.
Proost! 12 september 2017 14:05
Gelukkig begint 23 november het Biatlon weer!
Goozzer 12 september 2017 14:14
Volledig eens...
ton duk 12 september 2017 14:18
Proost! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gelukkig begint 23 november het Biatlon weer!

Ik ken eigenlijk in Nederland maar 1 iemand die dit zou kunnen menen grinning smiley
gr
Luijt 12 september 2017 15:50
Daar staan we dan, nog achter totale k..sporten als mma, formule 1 en atletiek.
Mooi klote.
merijntje mortirolo 12 september 2017 15:53
-
MvB ontmaskerd.
Carlos Danger 12 september 2017 16:33
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind snooker verbazingwekkender of wordt dat in
> Azië daadwerkelijk goed bekeken met die paar
> goede Aziaten?


60 Miljoen geregistreerde spelers (verwachting 2020: 100 miljoen)
Brieske 12 september 2017 20:01
Zelfde gedachte hier...

Groet
Massimo 12 september 2017 20:32
Even geheel terzijde dan: ooit sprak ik een notabele uit de cricketwereld en hij vertelde me dat er gemiddeld genomen meer mensen naar de cricketwedstrijd India - Pakistan kijken dan naar de finale van het WK voetbal.
Andere Peter 12 september 2017 20:54
Wielrennen groter in bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, Turkije en Zuid Afrika dan in USA, Canada, Russia?

Ik snap je punt, maar ik denk dat ze er zo niet naar kijken. Sport is gewoon groter in die landen dan in S-Arabië. Er zijn daar nog veel grotere sporten. Maar binnen S-Arabië is het aandeel wielrennen in de sport nog redelijk. Binnen de VS is het aandeel wielrennen in de sport klein.

Overigens is S-Arabië in de sport zo'n kleine spoeler, dat men het land in de opsomming met gerust hart weg had kunnen laten. Maar ja, men wil de suggestie van mondiale dekking wekken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 22:04 door Andere Peter.
lodjan 12 september 2017 20:56
Dat geloof ik wel, maar voor dit topic zou het relevant zijn: hoeveel niet-pakistanen en niet-indiërs kijken er, in vergelijking met de kijkers buiten de finalelanden van het WK voetbal (ik zou overigens beide niet kijken).
Andere Peter 12 september 2017 20:57
Dit lijkt mij het meest reële wereldwijde beeld te geven.
Andere Peter 12 september 2017 22:02
De uitgangspunten zijn helder. Natuurlijk zorgen India en Pakistan voor wat oververtegenwoordiging van cricket. Maar er zijn nog wel wat serieuze landen waar de sport groot is. GB, Australië + NZ, Z-Afrika, Sri Lanka + Bangladesh, West-Indies = maar liefst 5 continenten.

Landen waar honkbal groot is hebben overigens geen cricketcultuur. Landen waar cricket groot is hebben geen honkbalcultuur. het is net of de twee elkaar uitsluiten. Nederland en Australië maken de combinatie nog het meest. Het is globaal Britse invloedssfeer versus Amerikaanse invloedssfeer.
Massimo 12 september 2017 22:40
Ja, ik snap je punt, daarom begon ik ook met "geheel terzijde" winking smiley

Punt dat ik probeerde te maken is dat cricket in absolute aantallen, dus onafhankelijk van globale verspreiding, een megasport is. En dan nog iets offtopics: wat ze in die sport echt goed hebben begrepen is hoe ze van iets langdradigs iets heel interessants kunnen maken. In principe duurt een wedstrijd langer dan een gemiddelde Touretappe van 200+ km. Echter, tijdens een Touretappe sukkel ik nog weleens weg (ook iets met leeftijd waarschijnlijk) en tijdens een cricketwedstrijd blijf je gefocused: er kan ieder moment iets gebeuren en dat wil je niet missen.
Carlos Danger 13 september 2017 00:27
Cricket is behoorlijk geëvolueerd en inmiddels zijn er diverse 'formats'. Van de traditionele vijfdaagse
test-match tot het spectaculaire twenty20.
cyclingfreakske 18 september 2017 23:16
een nog kleinere sport maar veel mondialer dan wegwielrennen, tennis etc is mountainbike.
staat qua mondialisering straten voor op wegwielrennen. gewoon omdat je geen goede wegen nodig hebt en waar ook ter wereld men het kan beoefenen.
en qua financieele toegankelijkheid veel bereikbaarder is voor het gros van de mensen.
Horsie is back 19 september 2017 00:28
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> een nog kleinere sport maar veel mondialer dan
> wegwielrennen, tennis etc is mountainbike.
> staat qua mondialisering straten voor op
> wegwielrennen. gewoon omdat je geen goede wegen
> nodig hebt en waar ook ter wereld men het kan
> beoefenen.
> en qua financieele toegankelijkheid veel
> bereikbaarder is voor het gros van de mensen.

Het ging toch over wedstrijdsport anders zou je net zo goed het wandelen tot 's wereld meest beoefende sport kunnen benoemen. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen