Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Minder renners per ploeg

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 19 september 2017 20:55
Curzio 19 september 2017 21:47
Ja, mooi. Ook gelijk best rigoureus, om het met twee terug te brengen. Als dat goed uitpakt, dan kan het wellicht nadien ook in de grote rondes naar zeven.
Ben wel benieuwd of er ook een registratiesysteem is voor het effect op veiligheid.
Blueprint 19 september 2017 22:09
Het is een minder, niet twee.
Andere Peter 19 september 2017 22:15
Van mij hadden ze 2 ploegen van 8 mogen toevoegen. Dan kom je weer op 192 uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2017 22:27 door Andere Peter.
Massimo 19 september 2017 22:46
De LOI-cursus hogere wiskunde voor gevorderden is in ieder een succes geworden zo blijkt.
JW 19 september 2017 22:49
De maatregel is in de eerste plaats bedoeld om de veiligheid te vergroten.
Of dat hiermee echt lukt betwijfel ik. Dan hadden ze er m.i. beter aan gedaan het aantal teams terug te brengen.
Twee teams extra erbij betekent simpelweg nog meer treintjes van kopmannen en sprinters, die allemaal op de voorste rij willen zitten. Dat het daarmee nòg onveiliger zou worden lijkt me een zekerheid.
Overigens zou het ook in kwalitatief opzicht geen verrijking zijn om met 24 teams een grote ronde in te gaan.
Wim De Craene 20 september 2017 00:24
Wat betekent deze verandering voor de concentratie van Belgen in het peloton?
Arsimo 20 september 2017 01:07
Snap de maatregel en heeft voordelen maar vind het ook ergens niet leuk. Vooral voor jongere renners biedt het minder ruimte om aan grotere koersen mee te doen.

Het zou op termijn van invloed kunnen zijn op de keuze van een neo-prof waar hij zijn eerste 2, 3 seizoenen gaat rijden. Direct voor een grote ploeg maar dan het risico weinig topkoersen te rijden of bij een kleinere ploeg met minder toptalent, topbegeleiding en middelen aanwezig maar dan wel vaker in de grote koersen aan de start - en dan bij succes overstappen naar een grote ploeg?
Prikdude 20 september 2017 01:29
En ik zag dat het goed was.
Eindhovuh 20 september 2017 06:50
Gevoelsmatig is dit een stap in de goede richting. Al zal het effect niet meteen enorm zijn. Het echte doel lijkt mij overigens minder controle ipv de veiligheid van renners. Dan zou je andere dingen kunnen doen. Dit klinkt een beetje als het rookverbod in de horeca, dat officieel juridisch ter bescherming van medewerkers is, maar bedoelt is om roken terug te dringen.
Ik zou voorstander van een salarisplafond per ploeg zijn.
Curzio 20 september 2017 07:12
Van negen naar zeven, behalve in de Grote rondes.
ton duk 20 september 2017 07:33
Ik vrees dat ze de tel kwijt raken als ze niet geconcentreerd zijn...
gr
diravi 20 september 2017 07:58
Vlaflip76 20 september 2017 08:22
Blueprint heeft gelijk:

"In alle andere koersen is zeven (in plaats van acht) renners met ingang van het nieuwe seizoen het maximum."
In de Dauphine bv rijden maar 8 renners per ploeg.

Eentje minder dus.

Curzio moet nog ff met de LOI bellen the finger smiley
JdB 20 september 2017 09:03
Geldt dit nu ook voor het volgende WK?
Carlos Danger 20 september 2017 09:29
Zeven is de nieuwe standaard, Slechts voor de drie grote rondes geldt acht. Over de WK
staat niets in het persbericht, dus neem ik aan dat, dat ook naar zeven gaat.
Arsimo 20 september 2017 09:31
Niet nodig. Weinig (grote) teams.
Carlos Danger 20 september 2017 09:39
Wel als het gaat om koers-controle.
Arsimo 20 september 2017 09:43
Heeft Sagan daar zoveel last van gehad?
ton duk 20 september 2017 09:51
Toch een 10% minder profrenners nodig dus.....man of 60 op straat door deze maatregel ?
gr
Arsimo 20 september 2017 10:04
Tweet van Jos van Emden:

@rorysutherland1 @thijszonneveld Ik geloof hier niet in. Op belangrijke, lees gevaarlijke momenten, zijn het nog steeds dezelfde hoeveelheid renners die risico nemen.

Hij heeft een goed punt.
Carlos Danger 20 september 2017 10:05
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft Sagan daar zoveel last van gehad?


Ja, ze gaan het peloton aanpassen aan Sagan.
Luijt 20 september 2017 10:10
Nog meer sprinttreinen! Leuk!
Wanny 20 september 2017 10:12
Misschien krijg je juist wel een mattere koers omdat iedereen een mannetje minder heeft om de vuurlinie in te sturen.
Curzio 20 september 2017 11:03
Ah ja, ik dacht eigenlijk dat in andere koersen tot nu toe ploegen uit 9 renners bestonden (en las de zin over zeven in plaats van acht ten opzichte van de grote rondes).
veluweracer 20 september 2017 12:09
Als Wanny maar geen gelijk krijgt. Nog laffer koersen dan nu zou de doodsteek voor het wielerennen kunnen zijn.
JW 20 september 2017 12:43
Ik vraag me ook af of dit besluit gestoeld is op gedegen onderzoek naar valpartijen in de afgelopen jaren.

De meest beruchte en fatale waren de massale valpartijen die in de eerste week van een grote ronde (en dan vooral de Tour) plaats vonden. De spanning in zo'n eerste week is enorm groot, renners geven elkaar heel weinig ruimte, alle belangrijke (en dat zijn er nog veel in de eerste dagen) renners willen voorin zitten en voorin gehouden worden... Meer teams leidt hier onvermijdelijk tot meer valpartijgevaar.

Een andere linke categorie is de laatste kilometers op weg naar een massasprint. Sprinters uiteraard vooraan met hulp van knechten, maar ook de klassementsmannen. Een breukje in het peloton levert al snel duur secondenverlies op. De drie-kilometerregel is goed maar verreweg onvoldoende.
Soms krijgt een onveilig bochtig aankomstparkoers de schuld, maar op een brede rechte avenue is de kans op een grote valpartij vaak net zo groot.
Bij gelijkblijvend aantal teams verandert ook hier weinig aan de kans op valpartijen. Verruiming van die drie kilometer en op die lijn al de tijdmeting doen zou meer effect hebben.
El Mik 20 september 2017 12:59
Goede stap al moet het JUIST en vooral in grote rondes nog kleiner worden. Ik zeg 6 renners per ploeg.
Bijkomend voordeel is dan ook dat je met een veel kleiner budget toch een deftige ploeg kunt bouwen, zodat er misschien wél een Spaanse sponsor is die een leuke ploeg rondom pakweg Mikel Nieve kan bouwen voor 4 miljoen terwijl ze nu met minstens het dubbele aan moeten komen en dan nog te kort schieten omdat ploegen als Sky, Movistar en Orica dat soort renners meer kan betalen als 4e of 5e knecht. Als ze maar 6 man op mogen stellen gaan ze geen plek hebben voor 5 klimmers die er nog bij zitten als het peloton gereduceerd is tot 20 man, want Stannard en Knees types hebben ze ook nodig. Dus ofwel ze gaan hun renners verdelen over de grote rondes ofwel ze gaan renners wegdoen omdat ze ze toch niet allemaal in de Tour kunnen opstellen.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 13:01 door El Mik.
Blueprint 20 september 2017 13:32
De veiligheid is met name geholpen door minder ploegen te laten deelnemen aan koersen, maar dat zie ik niet zomaar gebeuren.
Curzio 20 september 2017 13:40
Op de OS zijn ploegen ook kleiner toch, in elk geval in 2012, en dat was duidelijk in het nadeel van de ploegen die wilden controleren.
wielergod 20 september 2017 14:31
Aantal maakt geen bal uit, gaat om het parcours en vooral het bewustzijn van de renners. Als je bijvoorbeeld kijkt in Nederland bij de elite criterium hier in Zuid-Holland de afgelopen maanden. Lekkere bochtige rondjes: Was in iedere elite criterium weer sprake van een valpartij. Terwijl er vaak maar 40/50 renners aan het vertrek stonden. Je ziet gewoonweg dat renners als blinden paarden veel te hard de bocht in duiken. Het bewustzijn is er gewoonweg niet in combinatie met shitparcoursen. Zelfs op clubparkoersen is het aan de orde van de dag. Ja, dan gaat het 100x bij die renner goed, maar de 101x valt die renner en ja dan neemt ie 9 van de 10x een collega renner mee in zijn val.

Ik ga hier geen namen noemen, maar er is een veteraan die aardig kan sprinten en regelmatig zijn wieler wedstrijdjes wint door vooral de laatste ronde alle bochten maximaal in te gaan. Altijd verwondert hoe lang dat nog zou goed gaan bij deze klepper. Zie hier, dit jaar. 2 zware crashen, bekkenbreuk de 1e keer en vervolgens de 2e keer zijn sleutelbeen kapot. Tsja, dat zag je gewoon aankomen
Carlos Danger 20 september 2017 14:35
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch een 10% minder profrenners nodig dus.....man
> of 60 op straat door deze maatregel ?
> gr


Nee, juist niet.
ton duk 20 september 2017 14:54
Leg mijn denkfout 's uit, Carlos ?
gr
cyclingfreakske 20 september 2017 15:22
misschien moeten ze oortjes toch maar weer afschaffen........... gedaan met alle renners van de ploeg naar voor te schreeuwen in de laatste 10km.
Vaak leid dat tot heel wat valpartijen,

Je kan je ook afvragen waarom klassementrenners in de laatste km's proberen mee te doen met de voorbereiding va nde spurters, zelfs nog meespurten ook.....
leid tot valpartijen. de schuld daarvan ligt vaan aan het gebruik van de oortjes ... wetend dat bv in de Tour de valpartijen / onophoud door valpartijen in de laatste 3km niet worden aangerekend.

het excuus dat ze dienen tot meer veiligheid is vooral ee ndrogreden in finales... ze leiden dat tot grote onveiligheid in de hektiek van de laatste rush naar de meet.

en iemand maakte enepunt : ca 60 renners op straat.... idd... Er gaan zeker renners op straat staan of naar een CT niveau zakken wegens geen WT plaats beschikbaar.
Carlos Danger 20 september 2017 17:25
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leg mijn denkfout 's uit, Carlos ?
> gr


Op straat, op de weg, in het peloton.........................
Andere Peter 20 september 2017 17:57
Nou ja in twee stappen dan :-)

Om de ene of andere reden klonk 196 eerst heel aannemelijk.
Andere Peter 20 september 2017 17:59
'Weer' omdat het weer enigszins in de richting van het originele aantal van 198 is.

Slordig/onzoergvuldig taalgebruik, maar niet echt fout.
Andere Peter 20 september 2017 18:06
Ik geloof er niet zo in dat het significant veiliger wordt. Ik weet dat dit de motivatie is.

Ik ben echter vooral fan van een (onbedoeld?) neveneffect. Ik denk dat het per saldo de controle verminderd. Met 8 helpers 21 andere ploegen controleren, dat is iets anders dan met 7 helpers 23 andere ploegen controleren.

Ik weet niet wat sprinter nr 19 er nog te zoeken heeft. In het wildcardbeleid kun je specifiek vrijbuitersploegen selecteren. Zoals ooit Skil in de Tour kwam, mede vanwege het aanvallende karakter.

Ik snap dat soms meerdere ploegen een controlebelang hebben. Maar ik denk dat per saldo het hebben van méér kleinere ploegen de aanvallers in de kaart speelt.
Andere Peter 20 september 2017 18:09
Kan. Maar hoeft niet. Mogelijk gaan renners gemiddeld minder koersdagen maken. Of misschien worden er meer wedstrijden rendabel.

Je kunt ook zeggen: flinke kostenbesparing voor de werkgever, dus investeren in wielrennen wordt interessanter voor geldschieters.
Andere Peter 20 september 2017 18:11
Ik denk dat dus ook. Het aantal reële kandidaten voor een prijs blijft ongeveer gelijk.
Andere Peter 20 september 2017 18:17
STOKPAARDJESALARM AAN


Het verrast mij nog steeds dat er nog steeds nergens structureel wordt geturfd hoe valpartijen ontstaan. De UCI moet organisatoren verplichten dat alle valpartijen in kaart worden gebracht. Formulier invullen. Op wat voor wegdek? Vroeg of laat in koers? Bocht of recht stuk? Voorin of achterin? Rol publiek? Rol volgwagens? Vragen over gedrag renners. Rennersfout? Waardoor dan? Risiconemers? Etc. Ga dan eens turven trek op basis van die data conclusies wat er veiliger is. Het is altijd zo;n onderbuikendiscussie. Omdat de oorzaken niet gestructureerd geanalyseerd worden.

STOKPAARDJESALARM UIT
Frederik D. 20 september 2017 18:57
Wat stokpaardjesalarm is, ontgaat mij. smiling smiley
Verder snap ik jou en ben het met je eens. Inderdaad, laat men eens echt onderzoek doen naar de valpartijen. Hoe zit het met de bochten in de laatste tien km, bijvoorbeeld?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 18:58 door Frederik D..
Andere Peter 20 september 2017 20:47
Ik heb zoiets als dit al vaker gepost en daar zijn sommige mensen heel gevoelig voor.
JW 20 september 2017 21:06
Wat die bochten in de laatste 10 km betreft, het blijft allemaal betrekkelijk:

- het gebeurt inderdaad nogal eens dat er in zo'n lastige bocht renners onderuit gaan,
- de keerzijde is dat zo'n bocht of rotonde ertoe leidt dat het jagende peloton op een lang lint wordt getrokken, waardoor de kans op een valpartij vermindert.

Op een lange kaarsrechte aankomstlaan van 15 m breed willen al die verschillende treintjes met hun kopmannen voor sprint of klassement allemaal vooraan zitten, waardoor het een gevaarlijk gewring bij hoge snelheden wordt. Grote kans op valpartijen met aanzienlijke gevolgen.
JW 20 september 2017 21:23
Ik ben voor "aanvallend rijden" in grote rondes. Maar dan bedoel ik ook echt aanvallen, om de positie in het klassement te verbeteren.

In de achterliggende Tour en Vuelta hebben we dat nogal gemist.

Wat we wèl veel zagen was:

- in de vlakke etappes (en die waren er veel in de Tour) een groepje kansloze vluchters van veelal zwakkere ploegen die bezig waren aan een kansloze missie. De sprintersploegen zetten in overleg elk een mannetje bij en de etappe kabbelt saai en kansloos naar een massa sprint. Dit verandert m.i. niet door meer zwakke teams toe te laten. Dat meer teams de kans op valpartijen vergroot ( nòg meer treintjes) lijkt me wèl vrij zeker.

- in de overgangs- en bergetappes met gedoogsteun van Sky enorme vluchtgroepen van veelal sterkere renners, die niet mee mee (willen) doen voor het klassement en ver voor het peloton voor de dagzege mogen gaan. In mijn ogen heeft dat weinig te maken met aanvallend wielrennen en maakt het een koer eerder veel saaier dan mooier (maar smaken verschillen ook hier wellicht winking smiley ) . Voor dit soort "aanvalswerk" zijn altijd meer dan genoeg belangstellenden, een extra team voegt ook hier m.i. weinig toe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 21:57 door JW.
Andere Peter 20 september 2017 21:25
Dat zijn dus bij uitstek zaken die je kunt kwantificeren.
Andere Peter 20 september 2017 21:26
Ik denk zelfs dat je 'nerveus gedrag' en gedrang door computeranimaties en simulaties kunt analyseren.
JW 20 september 2017 21:56
Zeker.
Ik kan me nog heel goed (vooral in de eerste week van de Tour) etappes uit afgelopen jaren herinneren waarbij je met name uit de opnamen uit de heli kon zien dat het mis dreigde te gaan. Een dicht opeengepakt peloton op hoge snelheid met continu om voorrang strijdende treintjes, die vooraan weten te komen en dan weer door anderen naar achter worden gedrongen. Het lijkt het meest op de luchtbelletjes in kokend water.
Soms loopt het wonderbaarlijk goed af, andere keren gaat het rampzalig mis (zoals die rit naar Metz).

Door de snelheid en de compactheid van het peloton zijn de gevolgen van zo'n valpartij het grootst. Het beroerde is daarbij ook nog dat slecht gedrag wordt "beloond": degenen die vóór de valpartij zitten komen er schadevrij uit. Je "móét" dus zorgen dat je vooraan zit, en juist die drang naar voren is de veroorzaker.

Vraag is alleen: ook als je uit die beelden haarfijn kunt afleiden wat tot die valpartij leidt, en wie de grootste "schuldigen" zijn, kun je daar dan ook wat mee ?
Blueprint 20 september 2017 22:13
Ze hebben de regel ingevoerd dat breukjes in het peloton minimaal 3 seconden verschil moeten opleveren om mee tellen i.p.v. 1. Dat zou al aardig moeten schelen.
JW 20 september 2017 22:24
Ja en nee.
Als je net achter zo'n breukje zit is het verlies meteen 3 seconden of meer.
Je zult als klassementsrenner toch goed voorin moeten zitten.
Andere Peter 20 september 2017 22:35
Niet met één geval. Wel door uit duizenden gevallen de verbindingen te maken.
Horsie is back 20 september 2017 22:40
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet met één geval. Wel door uit duizenden
> gevallen de verbindingen te maken.

Het vluchtgedrag van vogels (zwerm) en vissen ( school) zal heus wel uitputtend bestudeerd zijn, maar hoe krijg je hen zo ver voor nader onderzoek dit ook op een fiets te doen. grinning smiley
Luijt 21 september 2017 09:03
Ja leuk Peter, misschien heb je zelfs thuis al schriftjes liggen waarin je deze eminent belangrijke info hebt opgeslagen?
Stuur die alvast naar de UCI, dan gaan ze er vast mee aan de gang!
Bromertà 21 september 2017 10:41
Een bericht tussen aandachttrekkers doet mij denken aan een poging tot herbarium, niet met bloemen maar met dode mussen. Het zouden ook podiumkukelaars kunnen wezen.
Horsie is back 21 september 2017 14:16
Als iemand even niks te doen heeft, dan kan hij wel even An empirical study of large, naturally occurring straling flocks bestuderen en dan terugkomen op dit bord. Ik moet tenslotte gaan trainen.

Ik vrees toch, dat de moderne renfiets (If the arrow is straight it pearces through dust no matter how thick) de crux van het hele probleem is.
Den Eddy zei tenslotte:"Het is den fiets, die U rijdt". Ik reed nog altijd zelf.

Maar ja, aan de andere kant rijden de beste darling starlings van tegenwoordig van sweet seventeen op de baan veel sneller dan Eddy Merckx ooit zelf reed.
Luijt 21 september 2017 16:19
Andere Peter 21 september 2017 17:43
Lollig hoor. Maar als de Nederlandse arbo-wetgeving van toepassing zou zijn dan zou uitgebreide registratie van alle valpartijen allang verplicht zijn. Wat ik voorstel voor het wielrennen is in alle (andere) Nederlandse bedrijven allang van kracht.
Blueprint 21 september 2017 21:08
Maar de kans op breuken van 3 seconden is een stuk kleiner.
JW 21 september 2017 21:37
cyclingfreakske 21 september 2017 23:48
je kan 10.000 dingen onderzoeken naar de oorzaak van valpartijen.
Feit is dat renners zelf meer dan eens ook al aanhaalden dat iedereen naar voor word geschreeuwd in de finale, en zelfs kopmannen zich tussen de spurters vooraan moeten begeven....

en sommige materialen zijn ook weleens vaker de oorzaak... wielrbeuken, frameproblemen komen nog behoorlijk wat voor. (al houd men dat zo stil mogelijk inzake sponsorbelangen(
oorzaak : te lichte materialen gaa ten koste van sterkte.
punt 22 september 2017 08:18
En dan zijn er nog mensen die beweren dat Andere Peter geen gevoel voor humor heeft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen