Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgen al in Bergen gearriveerd, Nederlanders pas vrijdag compleet

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 20 september 2017 08:29
Quote

Belgische profs praten maar laten nog niet in hun kaarten kijken

Bondscoach Kevin De Weert heeft zijn negen schapen om zich heen verzameld. Julien Vermote en Philippe Gilbert waren reeds in Noorwegen aanwezig, nog zeven renners landden dinsdagmiddag omstreeks drie uur op de luchthaven van Bergen.
Vijf onder hen werden opgevorderd om dinsdagavond laat de pers te woord te staan: Tim Wellens, Tiesj Benoot, Dylan Teuns, Jens Keukeleire en Julien Vermote. Praten deden ze, veel zeggen niet. Over de tactiek bijvoorbeeld: dat ze nog niet exact wisten wat er van hen zou verlangd worden maar dat ze wel een idee hadden. “We gaan sowieso de wedstrijd hard moeten maken”, klonk het uit vijf monden. “Hoe? Dat moeten we nog bespreken. Andere sterke blokken? Italië! En Australië dat duidelijk de kaart van Matthews trekt.”


Waarom de Belgen al op dinsdag in Noorwegen arriveerden terwijl bijvoorbeeld Sagan of de rest van de Nederlandse selectie pas vrijdag toekomen, wilde iemand weten. Wellens: “Dat is vooral om het groepsgevoel aan te scherpen. We trainen woensdag samen, als groep. Kevin (De Weert, red) heeft een tocht van 158 kilometer uitgetekend, met drieduizend hoogtemeters. En het plan is om die afstand in exact vier uur af te leggen. Of 158 kilometer volstaat? We zijn niet hier om te trainen, iedereen heeft zijn werk gedaan.”

En zo kabbelde het gesprek verder. Dylan Teuns ging er vanuit dat hij in dienst van Van Avermaet zou rijden, Vermote vermoedde dat hij zich om Philippe Gilbert mag bekommeren. De anderen gaan vooral de wedstrijd hard maken. Veel eigen ambities werden niet uitgesproken. Oliver Naessen is immers de schaduwkopman mocht het met Van Avermaet en/of Gilbert fout gaan. Of dat stak? “Die uitleg heb ik blijkbaar gemist”, grijnsde Tiesj Benoot. “Ik denk dat Kevin (De Weert, red) dat vooral heeft gezegd omdat hij de niet-selectie van Vanmarcke moest verantwoorden. En je kan er niet omheen: Oliver heeft een heel sterk seizoen gereden.”

Bergen staat vaak garant voor regen. Hallo, Tim Wellens. “Ik zou het zeker niet erg vinden maar ik ga niet speciaal de weersvooruitzichten in de gaten houden. Aan het weer kan ik toch niets veranderen.”

En als ze dan toch één favoriet moesten opnoemen. Het viel op hoe vaak de naam van Matteo Trentin viel. Is de Italiaan de man die de Belgen het meest vrezen?

Woensdagavond is het de beurt aan Jasper Stuyven en Oliver Naesen, donderdagavond is gereserveerd voor de absolute kopmannen Greg Van Avermaet en Philippe Gilbert.

[www.nieuwsblad.be]

Quote

Van Avermaet: "Hopelijk is het snel zondag"

De Belgische renners zijn aangekomen in Bergen (Noo) voor de WK-wegrit van zondag. Greg Van Avermaet gaat voor het hoogste goed. "Voor minder start ik niet", vertelt de olympische kampioen.

"Ambitie om te winnen"

Vorig jaar zetten de Belgen alles op Tom Boonen in Doha. Dit jaar zijn Philippe Gilbert en Greg Van Avermaet de kopmannen.
Van Avermaet heeft maar één doel: de regenboogtrui mee naar huis nemen. "Voor minder start ik niet", antwoordt hij voor onze camera in Bergen. "Ik heb heel veel ambitie. Ik verwacht er alleszins veel van."

"Ik heb heel hard gewerkt om top te zijn op dit WK. Ik heb de conditie te pakken, ik sta op kop in de rankings, ik heb voorjaarsklassiekers gewonnen en dit is weer een wedstrijd van 270 kilometer. Ik hoef dus niet weg te steken dat ik ambitie heb om te winnen."

"Het parcours moet me liggen. Het is redelijk technisch met voldoende hoogtemeters. Hopelijk is het snel zondag. Voor mij hoeft het niet lang meer te duren."

Kamerverdeling
Victor Campenaers en Yves Lampaert
Philippe Gilbert en Julien Vermote
Oliver Naesen en Greg Van Avermaet
Jasper Stuyven en Tim Wellens
Jens Keukeleire en Dylan Teuns
Laurens De Plus en Tiesj Benoot

[sporza.be]

De Belgen zijn gisteren al gearriveerd in Bergen terwijl de Nederlanders hun selectie daar pas vrijdag compleet hebben. Mooi van de Belgen want een wat ruimere gezamenlijke voorbereidingstijd kan positief werken. Lekker nu alvast wennen aan Bergen en aan elkaar om de puntjes op de i te zetten. Dat staalt ook meer ambitie uit dan wanneer je op het allerlaatste moment pas komt aankakken. Afgaande op de interviews zijn de Belgen zeer gemotiveerd. Met name kopman Gregorius De Schone verwacht er veel van. En Terecht want Gregorius steekt in goede vorm naar eigen zeggen en dan kan hij natuurlijk zeer veel zie bijvoorbeeld zijn overwinning op de OS.
ton duk 20 september 2017 08:35
Ik zie Boom zelfs op de startlijst Houtland voor vanmiddag.
We kunnen Lars deze maanden geen luiheid aanpraten...
gr
Slimmerd 20 september 2017 08:36
Eindelijk is die kamerindeling bekend, ik kon al dagen niet slapen zonder te weten wie er naast De Schone in bed mag kruipen
Carlos Danger 20 september 2017 08:42
Wennen aan tijdsverschil.
Sub Culture 20 september 2017 08:57
Ze zijn toch alle twaalf schoon?
Luijt 20 september 2017 08:58
Sub Culture 20 september 2017 08:58
Ik ga er gewoon van uit dat er zondag een Belg wint.
Sterkste blok, beste renners voor dit soort wedstrijden.
Anders net als vorig jaar keihard gefaald.
Massimo 20 september 2017 08:59
Vermoed eerder dat er een hoogtestage op het programma staat, want zoals intellectueel van beroep Gregorius reeds opmerkte: "een stad met zo'n naam belooft veel!"
Sub Culture 20 september 2017 09:02
De angst bij mijn medeprikkers zit er al goed in.
Al gun ik jullie een Wilhelmus na vandaag ook zondag hoor.
merijntje mortirolo 20 september 2017 09:04
-
Ik ga er gewoon van uit dat er zondag een Slowaak wint.
Sterkste blok, beste renners voor dit soort wedstrijden.
Anders net als vorig jaar drie jaar geleden keihard gefaald.
merijntje mortirolo 20 september 2017 09:07
-
Lief en lekker medeprikkertje van me, jij ziet toch net als ik (en wellicht enkele andere medeprikkers) liever een toffe, spannende koers met wie dan ook als winnaar dan een kutkoers met een landgenoot als nummer één?

#kusjes



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 09:07 door merijntje mortirolo.
ton duk 20 september 2017 09:47
Uit angst zit ik zondag voor mijn veiligheid in Madrid....ergens een park zonder tv winking smiley
gr
Bromertà 20 september 2017 10:14
Ik hou van mensen die keihard falen. Afspraak bij de Molen? Neem zakmes mee.
Arsimo 20 september 2017 10:14
Over Wilhelmus gesproken, afgelopen zondag hebben we eigenlijk de ultieme gruwel voor oranje-adepten meegemaakt: een more or less Nederlandse wereldtitel behalen en dan bij de huldiging daarvan naar het Duitse volkslied moeten luisteren. Werkelijkheid is altijd gekker dan de wildste fantasie.
Bromertà 20 september 2017 10:15
Nou vooruit nog een reactie dan. Kutkoers in nattigheid? Het motto van dit nieuwe kabinet?
Bromertà 20 september 2017 10:18
Toekomst muziek. De Guldenmark is ook niet ver meer. Wij zijn allemaal Eigenheimers, of zoiets, maar dan op z'n Germaans.
Cyclad 20 september 2017 10:20
Ik ga er ook vanuit dat een Belg wint. Met name Tim Wellens heb ik erg hoog staan voor zondag. alles minder dan goud zou wederom een bittere teleurstelling zijn voor onze zuiderburen. België herbergt sowieso de sterkste selectie. dat is alleen geen garantie voor winst, zoals al zo dikwijls is gebleken.
Luijt 20 september 2017 10:25
Ik zie graag een lelijke koers, waarin een persoonlijke favoriet van mij wint. Mijn persoonlijke favorieten zijn veelal landgenoten. En dat terwijl ik een groot voorstander ben van een Europese federatie.

De kans op een lelijke koers lijkt me overigens nihil met dit parcours. En de kans dat een Nederlander wint ook. Zal wel Sagan of Gregorius de Gore worden.
Wanny 20 september 2017 10:25
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga er gewoon van uit dat er zondag een Belg
> wint.
> Sterkste blok, beste renners voor dit soort
> wedstrijden.
> Anders net als vorig jaar keihard gefaald.


Gewoon is nogal stellig voor een land dat de laatste 30 jaar 4x mocht juichen. 4x meer dan Nederland, maar er is toch weinig zekerheid zelfs al heb je veel goede renners.
Luijt 20 september 2017 10:28
Hij gaat er "gewoon" van uit;

Dat is iets anders dan wanneer er had gestaan:

"Ik ga er van uit dat er zondag "gewoon" een Belg
wint".
Frederik D. 20 september 2017 10:40
Zondag maakt Nederland geen kans. Tenzij Lars Boom eindelijk eens doet wat hij zou behoren moeten te doen.

En nu vandaag. Jawel, vandaag heeft Nederland een kansje.

En zondag zijn alle Nederlanders hier voor jouw Belgische favorieten. Van Greg tot Dylan.
Arsimo 20 september 2017 10:42
Belgie heeft het sterkte blok, zal grote rol in koersverloop spelen, maar ik denk dat ze het bijzonder moeilijk gaan krijgen om te winnen. Sterker nog, ik denk niet dat er een Belg wint.

Of er raakt een klein groepje (3~7) weg waar ze een sterke man in hebben maar die op streep geklopt wordt. Of er sprint een flinke groep (20~40) voor de zege en dan zittten er zeker altijd een paar bij die sneller zijn, helemaal omdat de laatste 200, 300 meter licht aflopend zijn dus relatieve machtmannen als Greg van Avermaet en Jasper Stuyven - die bij een zware sprint nog kans maken - nu door natuurlijke rappe mannen geklopt zullen worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 10:43 door Arsimo.
Wanny 20 september 2017 10:53
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij gaat er "gewoon" van uit;
>
> Dat is iets anders dan wanneer er had gestaan:
>
> "Ik ga er van uit dat er zondag "gewoon" een Belg
>
> wint".

Toch impliceren beide uitspraken dat de kans bijzonder groot is dat er een Belg mee aan de haal gaat.
Wanny 20 september 2017 10:55
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zondag maakt Nederland geen kans. Tenzij Lars Boom
> eindelijk eens doet wat hij zou behoren moeten te
> doen.
>
> En nu vandaag. Jawel, vandaag heeft Nederland een
> kansje.
>
> En zondag zijn alle Nederlanders hier voor jouw
> Belgische favorieten. Van Greg tot Dylan.

Kans maken we zondag ook. Ik heb alvast een eurootje op Tom Dumoulin gezet.

Hopelijk geen Belg zondag, dat maakt het commentaar van Wuyts altijd nogal vervelend.
Curzio 20 september 2017 11:09
Ik ga gewoon uit van het scenario dat alle onderdelen bij de elite door Nederlanders worden gewonnen: Sunweb met de TTT, gisteren Annemiek van Vleuten, vandaag Tom Dumoulin, zaterdag Anna van der Breggen / Annemiek van Vleuten (darkhorse: Marianne Vos), en zondag wederom Tom Dumoulin.
Arsimo 20 september 2017 11:22
Jouw ultieme-oranje scenario zou wel iets heel bijzonders opleveren:

Dezelfde renner die op een WK de wegwedstrijd, de individuele tijdrit en de ploegentijdrit (mede-)wint.

Dat het dan een Nederlander zou betreffen is voor ons Nederlanders een bonus, maar dat het uberhaupt een renner zou lukken zou een unicum zijn. Een jaar lang op elk wegonderdeel als wereldkampioen starten, wow.


.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 11:23 door Arsimo.
Cyclad 20 september 2017 11:31
Tja Arsimo.... ik moet eerst nog maar eens zien dat Tom Dumnolulin vanmiddag inderdaad wereldkampioen wordt. Als Froome nog steeds in goede vorm verkeert is hij een zeer kwade opponent. Op de slotklim heeft Dumoulin op iedereen een voordeel, behalve op Froome. Froome kennende is hij juist aan het slot van zo'n chrono op zijn best, dan wordt hij echt een pittige concurrent.
En zondag? Alles kan, maar de kans dat Tom dan kampioen wordt is echt niet groter dan 2%.
Meneer 60% 20 september 2017 11:35
Over het tijdstip van aankomen in Bergen: ik vind het gevoelsmatig toch vreemd om er pas vrijdag te zijn. Ook al is er geen sprake van tijdsverschil. Net zoals ik het vreemd vind dat onder andere Poels en Vos dit weekend een fanclubdag hadden. Zou voor bijvoorbeeld Dafne Schippers of Sven Kramer echt ondenkbaar zijn dat ze een week voor een cruciaal piekmoment gezellig met fans gaan trainen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 12:22 door Meneer 60%.
predator 20 september 2017 11:40
Het voelt vreemd, maar juist de ontspanning kan in het weekend voor een topprestatie zorgen. Dat zal voor iedere topsporter anders zijn. En ontspannen is wat anders dan de feestbeest uithangen.
Arsimo 20 september 2017 12:04
Voor vandaag geloof ik er wel in. Dit jaar hebben Froome en Dumoulin in tijdritten nog niet tegen elkaar gestreden, maar vorig jaar klopte Dumoulin Froome in twee serieuze tijdritconfrontatie: Tour en OS (Froome alleen ietsje beter in een bijna pure klimtijdrit in de Tour).

Froome won fraai de tijdrit in de afgelopen Vuelta maar ook niet met enorme overmacht (half minuutje op Kelderman na 40km). Froome maakt absoluut serieus te nemen kans vandaag, maar minder dan Dumoulin.

Voor zondag is Dumoulin niet meer dan een longshot uiteraard. Maar op Sagan na geldt dat bijna voor iedereen.
Luijt 20 september 2017 12:05
Vond Dijkstra gisteren ook vrij irritant bij Van Vleuten en Van der Breggen. Steeds werd de wereld van verschil met de buitenlanders benadrukt. Was grappig geweest als die bronzen mevrouw zich nog tussen de Nederlandsen had genesteld. Scheelde niet veel.
Wanny 20 september 2017 12:35
Dijkstra is sowieso niet om aan te horen.
El Mik 20 september 2017 12:55
Het Duitse volkslied is toch mooier dan het Nederlandse (of Belgische) dus dat was wel prima, nog liever het Franse of Italiaanse natuurlijk maar je kunt niet alles hebben.
JW 20 september 2017 19:10
Eh...heu.. Wim..
Zijn die drie tijdrijders al gefinishd ?
Aan de voorbereiding kan het niet liggen.
ton duk 20 september 2017 20:29
Ik was net ff bang dat ik het Bronsgroen eikenhout ging horen...
gr
cyclingfreakske 21 september 2017 23:39
je kan ook het geluid van de tv uitzetten
Wim De Craene 22 september 2017 06:34
Verkenning WK-parcours stemt Belgen tevreden: "Lastig genoeg"

Naesen ontvouwt Belgisch strijdplan: "We moeten chaos creëren"

Donderdag is traditioneel de dag op het WK om het parcours van de wegrit te verkennen. Jammer dat Veel Nederlanders pas vrijdag komen want dan hadden ze alvast kunnen merken hoe krachtig de Belgische selectie hun verkenningsrondjes afwerkten. De Nederlanders zouden zich dan erg geïntimideerd gevoeld hebben.
cyclingfreakske 22 september 2017 14:53
de sterkste tegenstander voor de Belgische selectie...zijn zij zelf.
er is 1 stuk dat toch wat meer in hun nadeel zit en dat is de klim die net te lang is aan dat percentage.
Omdat ze de sterke betere klimmers afgemat moeten krijgen zullen ze de koers hard moeten maken, wat op deze omloop een behoorlijk risico inhoud.
Pluspunt is wel dat we veel renners hebben die deze afstand ook echt aankunnen in een zware koers.
het zal een mooie koers worden............



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2017 14:54 door cyclingfreakske.
ton duk 22 september 2017 18:54
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eh...heu.. Wim..
> Zijn die drie tijdrijders al gefinishd ?
> Aan de voorbereiding kan het niet liggen.

Eh ...heu...Wim...
Hebben jullie beloften al huis gehouden ?
Aan de voorbereiding kan het niet liggen...
gr
Andere Peter 22 september 2017 19:04
Ik begrijp dat de Belgische vrouwen zich niet hadden voorbereid?
Luijt 22 september 2017 20:50
Ik voel het me nu. Geïntimideerd.
Mijn opa was gelukkig Belg
Wim De Craene 23 september 2017 20:42
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> JW Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eh...heu.. Wim..
> > Zijn die drie tijdrijders al gefinishd ?
> > Aan de voorbereiding kan het niet liggen.
>
> Eh ...heu...Wim...
> Hebben jullie beloften al huis gehouden ?
> Aan de voorbereiding kan het niet liggen...
> gr

Nicht provozieren bitte, provozieren ist verboten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen