Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland beste wielerland ter wereld?

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 25 september 2017 11:05
Als je een atletiekfan zou vragen naar het beste atletiekland ter wereld, dan gaat hij of zij kijken naar de prestaties van mannen en vrouwen (senioren) en worden beiden waarschijnlijk even zwaar meegewogen. Bij een tennisfan idem dito. In het wielrennen willen we ons nog wel eens blindstaren op alleen de mannen. Of de vrouwen even belangrijk vinden als een junioren- of beloftencategorie.

Maar als je dat niet doet...
- Wint Nederland het medailleklassement op de Olympische Spelen
- Wint Nederland het medailleklassement op het afgelopen WK
- Staat Nederland op 1 als je de Worldtour-standen van de mannen en de vrouwen combineert*

Dus de stelling is: Nederland is het beste (weg)wielerland ter wereld.

*=Rekening houdend met het feit dat er bij de vrouwen minder punten te verdelen zijn.
merijntje mortirolo 25 september 2017 11:09
-
Ik staar me enkel blind op Sagan, dus ik pleur mijn opinie als volgt neer: "Het sympathieke en kleine Slowakije, dat stikt van de mannen met übersterke genen, is het beste wielerland ter wereld."

#ugh

#kusjes
Arsimo 25 september 2017 11:19
Als we dat bij het voetbal ook zouden doen dan tellen we daar ook nog een beetje mee.
Luijt 25 september 2017 11:24
En hiermee is de pruimentijd officieel van start. Ik neem mij voor dit topic verder over te slaan....
Remko 25 september 2017 11:39
Ik draag de Nederlandse renners vrijwel allemaal een zeer warm hart toe, maar voor de Nederlandse heren vind ik deze stelling echt onwaar (oranje bril). We hebben echt wel wat landen voor ons staan (i.i.g. Italie, Spanje, Belgie, Frankrijk en dan nog best wat landen die vergelijkbaar zijn met NL).
Voor de dames kan het wel kloppen.
Arsimo 25 september 2017 12:03
Het gaat om bij elkaar opgeteld. Met andere woorden de stelling is dat de voorsprong van de Nederlandse wielrensters op de rest groter is dan de achterstand van de Nederlandse wielrenners op de rest.
El Chaba 25 september 2017 12:29
Hoho, we hebben o.a. Lombardije en Emilia nog..
Vittal 25 september 2017 12:50
Deze stelling is alleen waar als je alleen kijkt de onderdelen waar er daadwerkelijk gefietst wordt.

Als je ook zaken als talent, voorbereiding, intrinsieke waarde, genen en schoonheid meeneemt gaat de titel natuurlijk naar onze Zuiderburen.
El Mik 25 september 2017 12:57
On a sidenote.

Onze genetisch superieure en wielergekke zuiderburen hebben tijdens mijn leven slechts twee medailles behaald bij de dames (zilver junioren 2011 en elite 1994). Het laatste goud dateert van 1973.

Hoe kan dat? Bij het veldrijden hebben ze zelfs maar 1x brons gewonnen en verder nooit iets, terwijl die sport niet eens leeft buiten Vlaanderen.

edit. oké wikipedia pagina loopt achter
[en.wikipedia.org]

ze hebben wel wat recente medailles met Sanne Cant, maar toch is het opvallend hoe weinig de Belgische veldrijdsters en wielrensters scoren



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2017 13:00 door El Mik.
Arsimo 25 september 2017 13:05
Die suprieure Belgische (wieler)genen zijn blijkbaar direct aan het Y-chromosoom verbonden.


.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2017 13:06 door Arsimo.
Luijt 25 september 2017 13:15
Hier op het forum (met dit soort topics) bedoel ik...
lodjan 25 september 2017 13:26
Niets tegen in te brengen. Zelfs wanneer je veldrijden, bmx, mountainbiken en baanwielrennen meetelt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2017 13:55 door lodjan.
JW 25 september 2017 13:50
Nou..euh...is dat niet een beetje zwaar overschat ?

De waardering voor de Nederlandse vrouwen lijkt me wel erg overdreven.
Die Europese titel - na het EK in eigen land - geldt voorlopig als eenmalige uitschieter.
Pas als dat succes komende jaren op wk's en EK's een vervolg krijgt zegt het echt iets over de plaats van de Nederlandse vrouwen.

Daarbij vergeleken is de toonaangevende positie van de Nederlandse wielervouwen heel wat steviger.

Ik zie eigenlijk weinig concurrentie voor ze als het gaat om de titel "sportploeg van het jaar"
Eindhovuh 25 september 2017 13:51
Hier valt weinig tegen in te brengen.
Dus hup Holland hup dan maar.
El Chaba 25 september 2017 15:26
Heb ik me ook al eens afgevraagd maar geen pasklaar antwoord gevonden, temeer Belgische vrouwen in allerlei andere sporten wel (heel) succesvol zijn.
Waarom dan niet in de op een na populairste sport (in België)?
Overigens hebben ze met Cant en d'Hoore nu voor het eerst wel twee wereldtoppers in huis.
Andere Peter 25 september 2017 16:28
Het moet met cultuur te maken hebben. Een genetisch tekort om hard te kunnen fietsen kan zich tenslotte nauwelijks tot vrouwen beperken. In een eerste brainstorm koppel ik het aan de beeldvorming rond wielrennen in Vlaanderen. Stoempen, Briek Schotte, kasseien. Een hard en mannelijk beeld. Nederlandse wielerhelden zijn toch meer ideale schoonzonen (Breukink) of sierlijke stylisten (Dumoulin) of spraakwatervallen (Knetemann, Boogerd).

Er wordt door NL vrouwen al decennia veel in deeltijd gewerkt. Ik kan mij zo voorstellen dat dit rolmodellen (ik doel op meisjes die hun eigen moeder werk en hobby zien combineren) heeft gecreëerd. Mannentopsport is vaker een escape uit een slechte toekomst. Dat komt in landen waar het te goed gaat minder voor,. Vrowentopsport is minder vaak die escape, is vaker een uiting van een samenleving met veel vrije tijd.
sijbriskie 25 september 2017 16:29
Misschien dat die hele stoere Flandriens-romantiek toch eerder op mannen van toepassing lijkt te zijn (geweest) en aan mannen appelleert?
Andere Peter 25 september 2017 16:30
Bijna tegelijkertijd plaatsen we ongeveer dezelfde associatie/veronderstelling.
sijbriskie 25 september 2017 16:31
Haha, zie het net ja...
Bromertà 25 september 2017 17:05
In de bak cultuur-historische verklaringen voor uitwassen in de samenleving vond professor Alsvanouds een vergeten kaart: door over erotisering van de afgesleten ietwat bolvormige kei verkeert de kromgebogen Vlaming permanent in een staat van opwinding; ook wel bekend als het magnetische effect van 't blote billen domein. Toch mag niet vergeten worden dat de boezem is ontstaan doordat de mens rechtop is gaan lopen.
lodjan 25 september 2017 17:18
Nederland is ook het land:

- waar er geen belemmeringen zijn om te fietsen (hellingen, bergen);
- in verhouding de meeste km aan fietspaden;
- waar ieder kind leert fietsen;
- waar de afstand naar school/kantoor/winkel prima per fiets te overbruggen is;
- met de meeste fietsen per inwoner.

Kortom, iedereen fietst en de kans is daardoor groter dat latent talent komt bovendrijven.

Zo gek of bijzonder zijn die Nederlandse fietsprestaties dus niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2017 18:51 door lodjan.
Horsie is back 25 september 2017 17:53
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland is ook het land:
>
> - waar er geen belemmeringen zijn om niet te
> fietsen (hellingen, bergen);
> - in verhouding de meeste km aan fietspaden;
> - waar ieder kind leert fietsen;
> - waar de afstand naar school/kantoor/winkel prima
> per fiets te overbruggen is;
> - met de meeste fietsen per inwoner.
>
> Kortom, iedereen fietst en de kans is daardoor
> groter dat latent talent komt bovendrijven.
>
> Zo gek of bijzonder zijn die Nederlandse
> fietsprestaties dus niet.

Geldt dan natuurlijk ook voor het schaatsen op bevroren slootjes.

Eén ding wordt volgens mij toch tamelijk sterk onderbelicht.
Ooit werd sportwetenschap en dito begeleiding vrijwel uitsluitend bedreven in het Oostblok en de VS in de koude oorlog van de sport.

Nederland staat nu echt op de voorste rij, maar heeft vaak nog de handicap van de budgettering.
Horsie is back 25 september 2017 18:02
Voor een verklaring moeten we toch toe naar het woord van Prikbord 2017.

En dat woord is momentum. Zelfs Marianne Vos verblaakt bij dit alles, maar ze is wel gekozen in de atletencommissie van de UCI.
De Nederlandse generatie is nu volwassen geworden nadat de drooglegging een feit is geworden.
Andere Peter 25 september 2017 18:34
Wat bedoel je met de handicap van de budgettering?

Toenemende kapitaalafhankelijkheid lijkt mij in het voordeel van NL. Is het in Colombia of Polen beter gesteld met die budgettering?
Carlos Danger 25 september 2017 18:42
Duurt niet meer zo lang eer alle peuters, kleuters en pubers op de e-bike stappen.
Dan is het gedaan met de tegenwindse stoemp-cultuur.
Horsie is back 25 september 2017 18:47
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat bedoel je met de handicap van de budgettering?
>
>
> Toenemende kapitaalafhankelijkheid lijkt mij in
> het voordeel van NL. Is het in Colombia of Polen
> beter gesteld met die budgettering?

Nederland als baanwielerland bijvoorbeeld.
Bijklussen in het Japanse keirin circuit is nu welkom. smiling smiley
Frederik D. 25 september 2017 18:55
Kortom, vrouwentopsport is toch een groot beetje huppelkutsport met een aanzienlijk paps-en-mamsgehalte?
Andere Peter 25 september 2017 19:27
Nee.

Maar het belang van sport is in de vorige eeuw toegenomen naarmate de vrije tijd toenam. Niet alleen actieve sport maar ook passieve sport is daarbij van belang (meer kijkers betekent meer geld, dus meer reden om je op topsport te blijven toeleggen).

Mijn veronderstelling is dat voor NL vrouwen méér dan voor veel andere vrouwen in de wereld geldt, dat ze van die toegenomen vrije tijd in de samenleving profiteren. Actieve sport is mogelijk dankzij de welvaart. Passieve sport ook en dat leidt tot meer budget. Dat verklaart voor een deel waarom NL vrouwen het goed doen.

Het paps- en mamsgehalte (jouw term) is naar mijn idee bij de mannen en de vrouwen in NL even groot. Wie sport voor zijn zoon stimuleert, doet dat doorgaans ook voor zijn dochter. Echter: voor lang niet alle vrouwen in de rest van de wereld is die gelijkschakeling vanzelfsprekend. Per saldo dus een concurrentievoordeel voor de NL vrouwen. Je ziet dat denk ik ook wel terug in de smallere top bij de dames.

(Dit verklaart overigens niet het contrast met Belgische wielrensters, daarvoor ken ik de Belgische cultuur tav wielrennen noch emancipatie/participatiegraad voldoende).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2017 19:38 door Andere Peter.
Koppi 25 september 2017 21:27
Het gaat over vrouwen en jij begint over pruimen. Seksist!
El Mik 26 september 2017 00:52
Belgische vrouwen winnen minder in de sport dan Nederlandse vrouwen, maar dat doen de Belgische mannen ook, dus dat is meer het algehele sportklimaat (vooral Nederland dat heel goed presteert).

Belgische sportsters doen het in de gehele linie redelijk tot goed in verhouding tot de Belgische mannen, zoals El Chaba ook al aangaf, dat vind ik interessanter dan de vergelijking met Nederlandse sportsters. Van de laatste 7 Belgische gouden Olympische medailles werden er bijvoorbeeld 5 door vrouwen behaald. Het is echt iets typerend van het Belgische wielrennen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 00:54 door El Mik.
Eddy Veen 26 september 2017 06:30
Wie verklaart er overigens het gapende gat tussen de hoeveelheden Nederlandse en Belgische Olympische medailles?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 06:30 door Eddy Veen.
Andere Peter 26 september 2017 08:27
Volgens mij zijn voor een rijk Westers land met 10 miljoen inwoners die 5 medailles niet zo geweldig. En bovendien een momentopname. Ik herinner mij ook Spelen waarbij België vrijwel met lege handen stond.
Walnoot 26 september 2017 09:08
Ik. Belgen zijn over het algemeen mieten met minderwaardigheidscomplexen. Geen disrespect verder.
Meneer 60% 26 september 2017 09:42
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het moet met cultuur te maken hebben. Een
> genetisch tekort om hard te kunnen fietsen kan
> zich tenslotte nauwelijks tot vrouwen beperken. In
> een eerste brainstorm koppel ik het aan de
> beeldvorming rond wielrennen in Vlaanderen.
> Stoempen, Briek Schotte, kasseien. Een hard en
> mannelijk beeld. Nederlandse wielerhelden zijn
> toch meer ideale schoonzonen (Breukink) of
> sierlijke stylisten (Dumoulin) of
> spraakwatervallen (Knetemann, Boogerd).
>
> Er wordt door NL vrouwen al decennia veel in
> deeltijd gewerkt. Ik kan mij zo voorstellen dat
> dit rolmodellen (ik doel op meisjes die hun eigen
> moeder werk en hobby zien combineren) heeft
> gecreëerd. Mannentopsport is vaker een escape uit
> een slechte toekomst. Dat komt in landen waar het
> te goed gaat minder voor,. Vrowentopsport is
> minder vaak die escape, is vaker een uiting van
> een samenleving met veel vrije tijd.

Hier zit zeker wat in. Nederlandse meiden hebben natuurlijk ook rolmodellen gehad, toppers in het vrouwenwielrennen. Die mist België. Misschien juist omdat mannenwielrennen daar zo diep in de cultuur zit, is alles daar ook afgestemd op mannenwielrennen. Daarmee bedoel ik: lange tijd weinig mediaaandacht voor vrouwen, maar misschien ook weinig trainers met specifieke kennis over vrouwenwielrennen. Die inhaalslag lijkt nu gemaakt te zijn, maar het duurt altijd even voordat dat ook echt vruchten afwerpt.

Bij het voetbal zie je ook dat een niet traditioneel voetballand als VS bij de vrouwen lang dominant was. Juist omdat in de VS soccer niet als mannensport wordt gezien. Duitsland hoorde ook altijd wel bij de wereldtop, maar het meest voetbalgekke ter wereld, Argentinië, stelt bij de vrouwen nog steeds helemaal niets voor.
Meneer 60% 26 september 2017 09:53
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> En hiermee is de pruimentijd officieel van start.
> Ik neem mij voor dit topic verder over te
> slaan....

Het tijdens de Vuelta aparte topics aanmaken voor enorm spraakmakende interviews als "Sam Oomen: Helaas was Kelderman niet goed genoeg om de besten te volgen" en "Kelderman blijft strijdvaardig: "Ben zeker niet gebroken"" voegt inderdaad veel meer toe. Net zoals "Poels moet echt weg bij Sky" als sequel op het topic "Poels moet weg bij Sky" een paar dagen eerder.

Maar goed...
Luijt 26 september 2017 10:16
Je hebt gelijk.
Wat kan 't schelen. Jij een topic over Nederland al dan niet het beste wielerland ter wereld;
ik over die nietszeggende interviewtjes met renners (vlak voor de WK had ik nog een interview met Rohan Dennis willen plaatsen, waarin hij de legendarische voorspelling deed dat de beste wel zou gaan winnen, maar daar heb ik toch maar van afgezien);
weer een ander over de suprematie van het kleine Belgenland, waar dan vervolgens weer Hollandse prikkertjes over elkaar heen buitelen om de kwibus in kwestie bij de enkeltjes af te nijen;
weer een ander over wattages, perfecte renners en waarom niet;
hier en daar een hinnikend peerd met dito smileys.
Wat beledigingetjes over en weer, wat gewauwel over taalfoutjes, bij voorkeur gelardeerd met wat eigen taalgehaspel;
beetje trollen.
Wat rukt het allemaal, we gaan er toch wel mee door.
Arsimo 26 september 2017 10:23
Ik bedoelde het niet zo serieus JW. Het was meer een cynisch bedoelde opmerking over dat de hype rond het Nederlandse vrouwenelftal (*) voor een deel compenstatie is voor de frustratie over het huidige abominabele Nederlandse mannenvoetbal internationaal gezien.

(*: ik wil niets afdoen aan de prestatie van het Nederlandse vrouwenelftal, ze hebben een prachtig EK gespeeld. Maar het enorme enthousiasme ervoor in Nederland was toch voor een flink deel alleen mogelijk omdat het mannenvoetbal zo'n vacuum had achtergelaten in de hunkering naar juigen om succes onder oranjevoetbalfans)
El Chaba 26 september 2017 10:29
Zal er wel iets mee te maken hebben maar is zeker niet het hele verhaal. De afstand tussen recreatief of functioneel fietsen en wielrennen als sport is nog behoorlijk groot hoor.
Zie bijvoorbeeld China waar de fiets als functioneel vervoermiddel ook heel bekend en geliefd is, maar goede profwielrenners, ho maar..
Arsimo 26 september 2017 10:38
Goed punt.

Historisch komt vrouwentopsport voor om twee redenen:
1. relatief veel vrije tijd en daardoor mogelijkheid tot zelfontplooiing.
2. politiek propagandamiddel (zie voormalig Oostblok, China e.a.)

Deze twee spelen ook bij mannen alleen komt daar inderdaad bij:

3. de mogelijkheid tot escape uit slechte toekomstverwachtingen. (*)

Zo goed als de hele profwielercultuur in Vlaanderen komt uit dat laatste voort en is daarom in verhouding tot de rest van Europa zo groot geworden - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, waar dat veel minder speelde.

Verklaart mogelijk voor een belangrijk deel waarom vrouwenwielrennen wel in Nederland (relatief) groot is geworden en in Belgie nauwelijks.

Overigens in de eerste jaren van het vrouwen wk (eind 50, begin 60) hadden de Belgisch vrouwen wel succes, met name Yvonne Reynders - ze werd 3x wereldkampioen en won ook nog zilver. Maar na nog een titel in 1973 van Nicole Van den Broeck hield het op. Stapje voor stapje groeit het in Belgie weer maar nog lange weg te gaan.

(*: Overigens, denk ik dat met name buiten Europa die "de mogelijkheid tot escape uit slechte toekomstverwachtingen." wel enigszins voor topsportende vrouwen van toepassing is. Voor een deel aangezet door ambitieuze ouders die hun dochter op jonge leeftijd goed zien rennen, turnen of tegen een balletje slaan.)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 10:39 door Arsimo.
Bromertà 26 september 2017 11:31
Zie boven. Verder is er een kudde schapen dat die de voortbewegende mens toesnauwt: "Hé joh, gaat er geen bus?"

Ook zijn er zwaar door geëvolueerden die fysieke inspanning afzetten tegen de geproduceerde voortbeweging en meewarig het hoofd schudden onder het mom "Is dit nou het resultaat van 2000 jaar beschaving?"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 11:34 door Bromertà.
El Chaba 26 september 2017 11:35
juichen
Verder helemaal mee eens.
Bromertà 26 september 2017 11:37
Laten we niet vergeten dat sociologische verschijnselen worden gepresenteerd op basis van uitermate slecht toegepaste statistiek. U weet wel van de soort waarmee je alles kunt bewijzen.
El Mik 26 september 2017 11:52
Ik zeg nergens dat die 5 medailles geweldig zijn, alleen dat er geen algemeen Belgisch probleem is dat vrouwen het minder doen dan mannen in de sport. Het is overigens ook niet heel erg slecht als je vergelijkt met andere Europese landen met een vergelijkbaar aantal inwoners, als je alleen naar zomerspelen kijkt tenminste. Het is vooral Nederland (en Hongarije) dat er dan bovenuit steekt.

Mijn vraag is waarom Belgische vrouwen zoveel minder presteren in het wielrennen dan Belgische mannen, terwijl dat niet algemeen is in de Belgische sport.
Niet waarom Belgische vrouwen in de wereldsport minder presteren dan Nederlandse vrouwen (dat doen Belgische mannen ook, dus jouw verhaal over vrouwen die hier meer tijd hebben om te sporten lijkt mij niet zo relevant).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 11:57 door El Mik.
El Mik 26 september 2017 12:20
Nederland doet het dan ook uitzonderlijk goed. België iets ondergemiddeld

En we vergeten wel eens dat hier ook gewoon veel meer mensen wonen dan in België. In dat gat past gewoon de bevolking van een land als Denemarken. Waarbij wij dan ook nog allemaal dezelfde taal spreken en cultureel redelijk homogeen zijn, zeker bij teamsporten wel handig. Dat is zeker een van de vele factoren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 12:26 door El Mik.
Arsimo 26 september 2017 12:33
Vergeet niet de verenigingscultuur, ook een factor.
Cecchini 26 september 2017 12:44


Dankzij toegenomen onderlinge concurrentie is Nederland nu een echte fietsnatie

Analyse van het WK wielrennen

Geen land scoorde beter bij de WK dan Nederland. Dankzij renners als Tom Dumoulin, plús de nodige investeringen.

Door: Iwan Tol / Volkskrant

Tom Dumoulin bleek maandagmorgen op het vliegveld van Bergen een te zware koffer te hebben. Een passagier in de rij vroeg hem, besmuikt: 'To much gold?'

Het was zeker niet het enige grapje dat afgelopen week werd gemaakt over de Nederlandse suprematie bij de WK wielrennen. Zo beende Torjus Larsen, directeur van de WK-organisatie, na de door Chantal Blaak gewonnen wegwedstrijd, met gespeelde boosheid op bondscoach Thorwald Veneberg af. 'Thorwald, why do you take all the medals back to Holland?'

Het is een goeie vraag, want nog nooit in de historie van het wielrennen was Nederland zó succesvol op een WK als afgelopen week in Bergen. Hotel Thon in Bergen, waar Nederland verbleef tijdens het mondiale toernooi in Noorwegen, veranderde regelmatig in een feestzaal.

Het meeste eremetaal werd verzameld door de vrouwen: in de wegwedstrijd zegevierde Chantal Blaak, in de tijdrit Annemiek van Vleuten en zou je de ploegentijdrit voor merkenteams ook meetellen (winst voor de vrouwen van Sunweb, een Nederlandse ploeg die op een Duitse licentie rijdt), kom je uit op 3 uit 3.



Dat is geen toeval. Ten eerste heeft Nederland als fietsnatie sowieso al een voorsprong op andere landen. Kinderen, ook meisjes, fietsen elke dag naar school of naar de sportclub en overal liggen prachtige fietspaden. In Nederland is de fiets voor niemand vreemd.

Daarnaast is het vrouwenwielrennen een speerpunt van NOCNSF. De toelage van het overkoepelend orgaan bedraagt in totaal 490.000 euro. Ongeveer 60 procent daarvan gaat naar de vrouwen. De KNWU steekt dat geld in trainingskampen en extra buitenlandse wedstrijden. Die investeringen hebben zich op de WK uitbetaald.

De toelage van het NOCNSF voor het mannenwielrennen is dus iets lager, maar dat probeert de KNWU te compenseren door intensief met ploegen samen te werken. Zo bedacht Veneberg de veelbesproken fietswissel bij de tijdrit, maar rekenden Sunweb en Lotto-Jumbo de berekeningen voor een mogelijke tijdsvoordeel uit.

In Bergen won Tom Dumoulin met overmacht de tijdrit en eerder in de week veroverde hij met Team Sunweb goud in de ploegentijdrit: dat bracht de score bij de Nederlandse mannen op 2 uit 3.

Eerder dit jaar won Dumoulin ook de Giro d'Italia. Hij is het boegbeeld van een uitzonderlijke goede generatie, die zich mede kon ontwikkelen door de invoering van het bloedpaspoort in 2008. Niet langer werden ze ontmoedigd doordat ze fluitend voorbij werden gereden door dopingzondaars.

In potentie rijden er in de komende jaren zomaar zes of zeven Nederlanders in de top-10 van een grote ronde. Op Wout Poels na werden ze allemaal ontdekt in de periode dat Rabobank het wielrennen in de breedte sponsorde. Voor toptalenten was er jaarlijks de Rabobank Ardennen Proef, een meerdaags trainingskamp waarbij verschillende disciplines werden beoefend. De kersverse wereldkampioen Chantal Blaak kwam ooit in aanraking met fietsen nadat ze had mee gedaan aan een Rabo Dikke Banden Race.

Na een reeks van dopingschandalen trok Rabobank zich in 2012 grotendeels terug uit het wielrennen. Met de vrouwenploeg (Rabobank-Liv) en de opleidingsploeg werd vorig jaar gestopt. Het had als voordeel dat renners moesten uitzwermen. Zo konden ze een ploeg uitkiezen die goed bij hun ambities of gevoel paste. Het heeft ook gezorgd voor meer onderlinge concurrentie, waardoor het niveau is gestegen.

Zie Annemiek van Vleuten die haar WK-titel tijdrijden voor een groot deel dankt aan het feit dat ze bij het Australische Orica-Scott die discipline heel serieus nemen. En zie Wilco Kelderman, die was vastgelopen bij Lotto-Jumbo, maar bij Sunweb weer helemaal opbloeide.

Bij die ploeg ontmoette hij Tom Dumoulin, lange tijd een groeibriljant, nu een van de beste wielrenners die Nederland ooit heeft gekend. Gevraagd naar de sleutel tot het Nederlandse succes, zei hij op de WK: 'Jongens die al jaren met mij op trainingskampen zijn geweest, zien mij de Giro winnen. Daardoor weten ze: als hij het kan, kan ik het misschien ook wel. Zien winnen doet winnen.'
Horsie is back 26 september 2017 13:06
Sociologie en statistiek is soms een ongemakkelijk huwelijk, zo interpreteer ik een bijdrage van een gewaardeerde prikker. Zekers.

Persoonlijk denk ik niet, dat Nederland het beste wielerland van de wereld is. Dat is ongetwijfeld een land uit de Gemene Best van wielerlanden. cool smiley
Het huidige overweldigende wielersucces, vooral bij de vrouwen, is hoe je het wendt of keert toch ook een momentopname.
De generatie (mannen en vrouwen) wordt volwassen (hoeveel nieuwkomers zitten er bijvoorbeeld bij?) in een tijd, waarin de bodem van het moeras door de drooglegging ook steeds meer zichtbare vormen begon aan te nemen. M.a.w. de kansen van de schone generatie werd allengs beter. Gewiss nicht übertrieben.

Daarbij komt het element onderlinge concurrentie (welk land kan het zich permitteren haar meest succesvolste renster als laatste over de finish te laten komen en kijk naar de mannelijke ronderenners#), dat het niveau een boost geeft. Krek zegt (r) evolutionair AP. Bovendien zie je ook dat het aandeel van legionairs is gegroeid doordat in het binnenland er steeds minder florissante marketingmogelijkheden zijn. Rabo Liv werd nog niet zo lang geleden ontmanteld Je zou daarom bijna de vergelijking met het voetbal willen maken waar buiten de grenzen een beter Nederlands voetbalelftal huist dan binnen de landsgrenzen.

M.a.w. je ontkomt bijna niet aan de gedachte, dat de huidige superioriteit van de vrouwen toch ook een cosmetisch karakter heeft. Kijk je bijvoorbeeld naar de junioren dan zie je hoegenaamd niks terug van de Nederlandse superioriteit. grinning smiley

De grote vraag is nu: heeft het Nederlandse wielrennen en het vrouwenwielrennen nu wel of niet de Olympus bereikt. Vooral the next big thing (achteraf bezien toch een prima idee van Cecchini) wordt nu als een messias beschouwd, want hij moet de Tour de France trui weer naar Nederland halen.

# Er zijn prikkers, die hebben elke maand een andere favoriet.

Disclaimer:
Ik zie net dat de onvolprezen Cecchini een analyse van de VK heeft geplaatst, waaruit ik vanochtend enige inspiratie haalde.
Voordat iemand mij van plagiaat beschuldigt.
De onlangs besproken PJ woonachtig te Thailand is intussen wel met zo veel woorden van plagiaat beschuldigd. Just saying.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2017 13:11 door Horsie is back.
Bromertà 26 september 2017 14:06
Hier nog wat leesvoer over de Hollandse glorie ...



Er komen nog veel meer Wilhelmussen … column AD Zonneveld

Nederland voor een dubbeltje op de eerste rij.

“Het overgrote deel van de topsporters in Nederland moet het zelf uitzoeken, maar als ze iets winnen hangt Mark Rutte als eerste aan de lijn.”
Wilhelmus of extra gymles?
Horsie is back 26 september 2017 14:36
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier nog wat leesvoer over de Hollandse glorie
> ...
>
>
>
> [url=https://www.ad.nl/wielrennen/er-komen-nog-vee
> l-meer-wilhelmussen~a2081bb1/]Er komen nog veel
> meer Wilhelmussen … column AD Zonneveld[/url]
>
> [url=https://pbs.twimg.com/media/DKLZfejXcAcbriC.j
> pg]Nederland voor een dubbeltje op de eerste
> rij.[/url]
>
> “Het overgrote deel van de topsporters in
> Nederland moet het zelf uitzoeken, maar als ze
> iets winnen hangt Mark Rutte als eerste aan de
> lijn.”
> [url=https://www.ad.nl/sport/het-wilhelmus-of-extr
> a-gymles~aab4a123/]Wilhelmus of extra
> gymles?[/url]


Tip: zoek twitter van Thijs Zonneveld even op en kijk op 20 september 2017.
Als je het google document aanklikt kun je precies zien hoe de details van al die kampioenschappen zijn.
Italië heeft de meeste medailles (7 vs 6), maar Nederland de meest gewaardeerde (4 vs 2).

Op de website van de UCI zag ik overigens een punten ranglijst na 9 van de 10 events. Nederland torenhoog bovenaan.
Maar ik kon tot nu toe het document op de website niet meer terugvinden.

Tijd voor training.
Luijt 26 september 2017 15:15
"Tijd voor training",

Haha, proost en succes met de dagelijkse gang richting koelkast:

"Als ik thuis chill, gaan die pijpjes pop pop. In de studio, als ik ze buiten kill, mijn moeder (ja lekker)
Als ik thuis chill, gaan die pijpjes pop pop. In de studio, als ik ze buiten kill, mijn moeder (ja lekker)"
Andere Peter 26 september 2017 15:29
Volledig eens.

Ik was er niet bij rond 1960, misschien kunnen Cyclad en JW dit toelichten, maar ik kan mij voorstellen dat het vrouwenwielrennen internationaal in die jaren zo klein was, dat de Belgische vrouwen als vanzelf boven kwamen drijven. Als een soort bijproduct van het mannenwielrennen. Als dat het ingeprente beeld was dat in de cultuur geworteld is, dan maakt dit beeld onderdeel uit van het probleem.
Andere Peter 26 september 2017 15:33
Ik koppel fietsen en China wel aan de Chinese steden. Of er op het platte land ook zoveel fietsen zijn weet ik niet. Ik betwijfel of je in Bejing een lekker trainingsrondje kunt uitzetten. In het Westen is wielrenner vaak groter in agrarische regio's.

En katholieken heb je in China al helemaal niet ;-)
Andere Peter 26 september 2017 15:33
ton duk 26 september 2017 15:36
Wat leest dit allemaal heerlijk tijdens een Madrileens siësta
HUP HOL
Gr
El Chaba 26 september 2017 16:58
Je vergist je schromelijk.
Carlos Danger 26 september 2017 17:19
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> En katholieken heb je in China al helemaal niet
> ;-)

Meer dan in het beste wielerland ter wereld (België) en Nederland tezamen.
Luijt 26 september 2017 18:40
Ja, jij weet shit
Massimo 26 september 2017 19:40
Hij weet het niet alleen, hij lult er ook tegen iedereen over.
Luijt 26 september 2017 23:35
Als je alles over anderen gaat uitzoeken, dan snap je zo'n prikbord niet.

Ik moet er niet aan denken om van een aantal lieden hier te weten wie er achter de Nick schuil gaat.
Horsie is back 27 september 2017 01:06
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Tijd voor training",
>
> Haha, proost en succes met de dagelijkse gang
> richting koelkast:
>
> "Als ik thuis chill, gaan die pijpjes pop pop. In
> de studio, als ik ze buiten kill, mijn moeder (ja
> lekker)
> Als ik thuis chill, gaan die pijpjes pop pop. In
> de studio, als ik ze buiten kill, mijn moeder (ja
> lekker)"


Als vorm van penitentie dient Luijt wel een paar keer achtereen te kijken naar de hartbrekende video van een 3 minuten lang aan haar lot overgelaten donkere atlete in de Marathon van Warschau. Ze gaat in winnende positie 800 m voor de finish volledig door haar knieën en kan niet meer opstaan.
Volledig gedehydrateerd. Op Let's run stond: severe potassium/sodium depletion.

Ik vind dit wel een passende maatregel voor iemand die er een gewoonte van maakt mijn trainingen te bagatelliseren. grinning smiley

Het wordt echter ook wel tijd deze papegaai naar de winkel terug te brengen, want hij zingt toch steeds hetzelfde liedje.

Maar toch nog, mijn trainingsregime betekent 26 van de 31 dagen trainen.

Aanvullend (info via www.prorun.nl)
Dit verschijnsel noemt men dus een Foster collapse, naar de gelijknamige beroemde fysioloog Carl Foster.
Volgens de laatste inzichten is daarbij dus sprake van een extreem lage bloeddruk bij een te lage hartslag met als gevolg uiteraard een te lage cardiale output en daardoor een ernstig tekortschietende doorbloeding, vooral naar de hersenen.

Primair op de grond blijven liggen is dus beter dan gesteund rechtop te staan. Zodra de bloeddruk zich weer kan herstellen komt het alsnog goed.
Het overkwam hier dus de Keniase Recho Kosgei, die in het laatste deel van de marathon het water bij de zo te zien heel hoge luchtvochtigheidsgraad had gemist.

Toen ik daarop las, dat ze in haar leven iets van 6000 dollar aan prijzengeld bijeen had vergaard, moest ik meteen denken aan AP met zijn opmerking over sporters, die willen ontsnappen (escape) aan hun persoonlijke situatie met minder toekomstmogelijkheden. Terecht of onterecht. Hier was het wel heel zuur dat de hoogste prijs (ze lag 3 minuten voor) aan haar voorbij ging.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2017 12:05 door Horsie is back.
Dennis 27 september 2017 08:26
Ik vond de u23 en junioren tegenvallen smiling smiley
Andere Peter 27 september 2017 08:32
Goed punt.

Laat ik het anders verwoorden. De katholieke cultuur is in China nergens dominant.
merijntje mortirolo 27 september 2017 08:57
Eddy Veen 27 september 2017 10:11
Volgend jaar doet Casper van Uden mee. Die gaat vast een medaille winnen.
Eindhovuh 27 september 2017 11:55
Lekkere stad he! Ik mag over 2 weken weer, heerlijk.
Goozzer 27 september 2017 15:48
De wielersport zit er kennelijk trouwens wel in de lift. Komende tijd maar liefst vier meerdaagse koersen en een eendagskoers, waarbij er ook nog enige overlap is. China herbergt, kwam ik laatst achter, inmiddels dan ook maar liefst elf continentale ploegen. Het grootste aantal ter wereld. In Nederland kennen we er zes (maar natuurlijk wel een WT-ploeg (of anderhalf) en een PCT). Maar illustere wielerlanden als Spanje, Italië Frankrijk nog maar respectievelijk twee, drie en drie CT's (waar Spanje ook nog maar één WT-ploeg en één PCT kent en Italië officiëel geen WT-ploeg meer). Voor de breedte van de sport lijkt me dit in die landen toch een zorgelijke ontwikkeling.

Natuurlijk rijden er in China (en Japan, met 9 CT's, en Zuid-Korea 6 CT's......) ook nog wat verloren geraakte Oostblokkers, Venezolanen, Spanjaarden en Italianen (toch ironisch) e.d. tussen, maar toch interessant om te kijken wat dit op langere termijn zou kunnen betekenen. Gezien het gegeven dat er zich in Azië in zekere zin al een poos lang een parallelle (continentale) wielerwereld aan het ontwikkelen is, kun je je afvragen wanneer de sterkste renners daar, de overstap naar het grote peloton gaan zetten of in hoeverre koersen uit die kalender misschien ook zélf de overstap maken naar de WT-kalender...
Bromertà 27 september 2017 19:31
Laatst reed ik ergens zomaar zonder pardon verdwaald rond en kwam ik bij een circustent. Er zat een kerel op een wattbeest. Op zich niets bijzonders, maar hij zat erop helemaal zonder beschermende kleding. Da’s echt lef hebben. Hij keek me een beetje vreemd aan en zonder aanleiding overviel hij me met de vraag: “Hé joh, wil je mijn teller zien?”
Luijt 27 september 2017 20:14
Wie was de man? Kende je m?
Koppi 27 september 2017 20:31
¡Tijdens een siësta hoor je niet te lezen!
Prikdude 27 september 2017 21:13
Froome tittyfucket dit relaas naar de vergetelheid.
Horsie is back 27 september 2017 21:59
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laatst reed ik ergens zomaar zonder pardon
> verdwaald rond en kwam ik bij een circustent. Er
> zat een kerel op een wattbeest. Op zich niets
> bijzonders, maar hij zat erop helemaal zonder
> beschermende kleding. Da’s echt lef hebben. Hij
> keek me een beetje vreemd aan en zonder aanleiding
> overviel hij me met de vraag: “Hé joh, wil je
> mijn teller zien?”

De tellerstand:

1. 67-64
2. 67-64
3. 68-65
4. 71-79
5. 73-81
6. 74-85
7. 75-95
8. 79-99
9. 77-101

Om een beetje lief te zijn voor het Wattbeest, want beetje nerveus geworden door die nieuwsgierige blikken.
De eerste rij getallen staat voor de minuut; na elke 3 minuten dus een beetje meer Power.
Het tweede rijtje staat voor de hartslag en het derde rijtje voor het vermogen in Watt.

Herstel hartslag 63 (na 10 seconden); 61 (na 38 seconden)

De volgende tellerstand, nadat het Wattbeest weer enigszins rustig werd:

1. 74-91
2. Nb-99
3. Nb-100
4. Nb-120
5. 82-129
6. 85-142
7. 85-153
8. 90-168
9. 92-178
10. 92-198
11. 94-213
Herstel pols na 20s: 80

BTW, Froome doet 4 minuten 250W met hartslag 106, Thijs Z. welbekend met hartslag 148.

Uitzonderlijke cijfers (sommigen zouden zelfs zeggen enge cijfers), dat zeker, maar verder monsters zonder waarde om daar conclusies aan te verbinden prestatiegericht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2017 13:58 door Horsie is back.
El Chaba 28 september 2017 02:36
Bromertà 28 september 2017 11:29
Nee, ikkennumnie en kwillum ook helemaal niet kennen. Hij springt heel vaak op mijn bagagedrager en vraagt dan: "Wil je mijn hartslag voelen?" Dit schuurt toch tegen opdringerigheid aan, niet dan. Ook klaagt ie met regelmaat over z'n moeder, dat ze een te streng regime voorschrijft of zo iets. Maar op tijd naar bed, ho maar.

Enger moet 't niet worden.
Luijt 28 september 2017 12:42
Horsie is back 28 september 2017 14:04
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> Enger moet 't niet worden.

Ik had net als over de onvergelijkelijke stip aan de horizon van de Watt bovenmeester een diepgaande analyse verwacht.
Hij vond het pad echter te eng of te smal om te bewandelen. Reclimb that bridge after it's gone. smiling smiley
ton duk 29 september 2017 09:53
We hebben ons daar heerlijk vermaakt.
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen