Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Beukeboom gaat aanval doen op werelduurrecord Wiggins

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 oktober 2017 09:28
Dion Beukeboom gaat volgend jaar een aanval doen op het werelduurrecord dat in handen is van de Brit Bradley Wiggins.
De regerend Nederlands kampioen op de achtervolging werd benaderd door bewegingswetenschapper Jim van den Berg, die na het verzamelen van allerlei data in Beukeboom de ideale werelduurrecordrenner zag.

Beukeboom werd daarna enthousiast. "Ik heb niet de illusie dat ik een betere wielrenner ben dan Wiggins. Maar ik weet ook dat Wiggins zijn record reed onder omstandigheden die niet ideaal waren", zegt hij woensdag in AD Sportwereld.

"De laatste jaren ben ik vaak net tekort gekomen, zowel op de weg als op de baan. Maar als ik eerlijk ben, is dit precies waar ik goed in ben: gewoon een uur lomp hard trappen."

Het record van Wiggins staat op 54 kilometer en 526 meter. De poging van Beukeboom staat gepland in augustus op de 2000 meter hooggelegen baan van het Mexicaanse Aguascalientes.

Door: NU.nl/ANP
Eindhovuh 11 oktober 2017 09:33
Ik gun het hem van harte maar het klinkt mij vrij kansloos in de oren?
Anders zou hij toch ook een toptijdrijder moeten zijn op de weg? Hij werd dit jaar 10de op het NK.
Bromertà 11 oktober 2017 11:48
Horsie is back 11 oktober 2017 13:13
Brad (voor velen hiero beter bekend als Brat) Wiggins moest na lang tevergeefs wachten op de ideale dag destijds toch maar aan de slag.
De luchtdruk gaf 1030 hPa aan en dit betekende bij voorbaat niet als FIETS berekende 1200m, maar wel honderden meters inleveren.
FIETS zette daar maar even 'n eens-in-je-leven luchtdruk van 963 hPa tegenover.
Was het niet voor het laatst Heerenveen 1987 bij het WK schaatsen, dat we inlandig nog zo'n lage luchtdruk (957 hPa) hadden gehad?

Maar dan ga je toch naar de Heilige Graal van het Baanwielrennen, dus Aguascalientes. Daar is het elke dag feest.
Daar hebben ze tenslotte onzichtbare ventilatoren klaar staan om de renner of renster (Molly) bij te staan.

Hij lijkt me bepaald niet kansloos.

Maar eerst krijgen we nog Annemiek. Op de AD-link van Bromertà stond het al: ze gaat naar het EK Baan in Berlijn over ruim een week.
Zou zij overigens in Aguascalientes virtueel niet den Eddy kunnen verslaan? Dat zou pas ongekend zijn.
Eddy Veen 12 oktober 2017 10:06
Ik stond destijds in Heerenveen op de tribune het grootste schaatsfeest ooit mee te beleven, onvergetelijk! Beukenboom doet een aanval op het werelduurrecord, Maarten van der Weijden gaat de Elfstedentocht zwemmen en Dumoulin doet vijftig jaar na Jan Janssen een gooi naar geel in Parijs, geen afleiding van potjes voetbal in Rusland; mijn volgende sportzomer is nu al geslaagd.
Prikdude 12 oktober 2017 18:23
Hilarisch toch en helemaal als hij slaagt. Dan kan dat slap geouwehoer over dit kulrecord ook weer een paar decennia in the closet. 'Zwaarste uur uit m'n leven.' Het zwaarste uur uit het leven van Dion B. (Klinkt als een mislukte basketballer van de Zeewolde Astronauts) is toch al snel minder dan het makkelijkste uur van Lars Boom.

"Schaatsfeest" is de contradictio in terminis van de week.
Arsimo 12 oktober 2017 18:25
Hoezo?

Als Dion Beukeboom het lukt bewijst het alleen maar dat het werelduurrecord een andere discipline is dan wegwielrennen, zelfs dan tijdrijden op de weg. Wat niet eens zo onlogisch is.
Prikdude 12 oktober 2017 18:46
Je geeft zelf het antwoord maar vergeet het laatste stapje te zetten. Het werelduurrecord is zo'n volstrekt onkijkbare, onboeiende, zaadloze, grijze, overschatte en abstracte onzindiscipline (het is in feite vijf keer de 10 km schaatsen waarbij de enige opponent gereden heeft voor de oerknal onder volstrekt andere omstandigheden) dat enkel en alleen maar leunt op de beoefening door een incidentele wielergrootheid. Als Dion het verbreekt zal het waarschijnlijk 34 jaar duren voordat een drie keer op doping betrapte, obscure oostblokrenner zich er nog eens aan waagt.
Horsie is back 12 oktober 2017 20:48
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoezo?
>
> Als Dion Beukeboom het lukt bewijst het alleen
> maar dat het werelduurrecord een andere discipline
> is dan wegwielrennen, zelfs dan tijdrijden op de
> weg. Wat niet eens zo onlogisch is.

Het enige wat hiermee bewezen wordt is dat reële records wel degelijk moeten voldoen aan strikte voorwaarden.
In dit geval bijvoorbeeld het elimineren van het enorme verschil in rijden op zeeniveau of hoogland, zoals op de indoorbaan van Aguascalientes.
In principe is er momenteel maar één plek op aarde waar een maximaal succes gewaarborgd is. Voordeel richting 2 hele kilometers.

Je kunt niet alles uitsluiten in de belangrijkste nevenzaak van on aller mensen, maar wel zaken, die dezelfde sport tot verschillende disciplinen maakt.
Een tijdrit in de open lucht kun je niet totaal controleren, maar deelnemers weten dan, dat dit all in the game is.

Het argument, dat iedereen maar naar Aguascalientes moet gaan, is natuurlijk grote kul.
Dit geldt alleen voor het beklimmen van de K1 in het Himalaja gebergte.
Horsie is back 12 oktober 2017 20:53
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je geeft zelf het antwoord maar vergeet het
> laatste stapje te zetten. Het werelduurrecord is
> zo'n volstrekt onkijkbare, onboeiende, zaadloze,
> grijze, overschatte en abstracte onzindiscipline
> (het is in feite vijf keer de 10 km schaatsen
> waarbij de enige opponent gereden heeft voor de
> oerknal onder volstrekt andere omstandigheden) dat
> enkel en alleen maar leunt op de beoefening door
> een incidentele wielergrootheid. Als Dion het
> verbreekt zal het waarschijnlijk 34 jaar duren
> voordat een drie keer op doping betrapte, obscure
> oostblokrenner zich er nog eens aan waagt.

Je dédain ten aanzien van het uurrecord is legendarisch aan het worden of ben je alleen maar ironisch?
Ik vraag me nu af hoe groot je span of attention is. Je haalt de plancktijd toch wel? hot smiley
Horsie is back 16 oktober 2017 13:58
Zaterdag aanstaande legt Dion Beukeboom in Berlijn zijn eerste proeve van bekwaamheid af op de 4 kilometer individuele achtervolging.
Een dag eerder heeft Annemiek van Vleuten dit al gedaan.

Guess what? Maas van Beek gaat morgen naar Moskou om te proberen in eerste helft van november zijn RPM te verhogen op een verzet van 80x14.
cyclingfreakske 16 oktober 2017 22:39
op wikipedia zijn deze wel in categorieen opgedeeld..........
Boardman is de enige die zowel met airodynamische verbeterde fiets als een standaardfiets het record verbrak van Merkcx. (met 10 meter)
Horsie is back 17 oktober 2017 02:13
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> op wikipedia zijn deze wel in categorieen
> opgedeeld..........
> Boardman is de enige die zowel met airodynamische
> verbeterde fiets als een standaardfiets het record
> verbrak van Merkcx. (met 10 meter)

De huidige regeling komt uiteraard nog het dichtst bij de vroegere open categorie, waarbij vooral de Super Man Position van Obree, geperfectioneerd (extended) door Chris Boardman, de hoofdrol voor zich opeiste. Er werd en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen recordprestaties geleverd op laaglandbanen of hooglandbanen.

Chris Boardman verbeterde op zeeniveau het record van Eddy Merckx, terwijl deze het op hoogte deed. Chris Boardman compenseerde deze handicap door een betere aerodynamische houding, maar ook door een veel betere indeling van zijn krachten, al kan dit hem uiteraard helemaal niet verweten worden.

De beste eerste kilometer van het UUR zal wel voor altijd in handen van den kannibaal blijven.

Als een tijdrit redelijk regulair verloopt (geen grote verschillen in windsterkte, regen et cetera) dan zijn de omstandigheden voor iedereen redelijk gelijk.
Dit is bij recordpogingen dus normaal niet het geval.

Zo berekende iemand, dat Wiggo bij de laagste luchtdrukwaarde (964 hPa), die nu bij de orkaan Ophelia in de UK/Ierland werd geregistreerd toch ruim 1 kilometer meer zou hebben gereden. Stel, dat zo'n once-a-lifetime event zich zou voordien voor iemand, die dan net een recordpoging plant, dan is dit nog altijd all in the game.

Records, die worden gereden in oorden, waar de luchtdruk standaard 200 tot 250 hPa lager is, verdienen wat mij betreft echter de quarantaine. grinning smiley
cyclingfreakske 17 oktober 2017 13:40
op hoogte maakt inderdaad een behorlijk verschil.

de stunt was wel OBREE... er zou een categorie uurrecord voor omgebouwde wasmachines moeten zijn. smileys with beer (


Obree... met een goede airodynamische fiets uit die tijd had hij het nog beter gedaan. Wegens gebrek aan budget ging hij aan het knutselen.
zijn houding op dat omgebouwd tuig was vooral verkrampt zitten (stuurpositie erg hoog en totaal opgestuikte houding als gevolg en geeft iets mindere zuurstofinname) dat moet na 20-30 minuten al vreselijk aangevoeld hebben, vooral de armen en polsen..
Horsie is back 17 oktober 2017 14:39
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> op hoogte maakt inderdaad een behorlijk verschil.
>
> de stunt was wel OBREE... er zou een categorie
> uurrecord voor omgebouwde wasmachines moeten zijn.
> smileys with beer (
>
>
> Obree... met een goede airodynamische fiets uit die tijd had hij het nog beter gedaan. Wegens gebrek aan budget ging hij aan het knutselen.
> zijn houding op dat omgebouwd tuig was vooral verkrampt zitten (stuurpositie erg hoog en totaal opgestuikte houding als gevolg en geeft
> iets mindere zuurstofinname) dat moet na 20-30 minuten al vreselijk aangevoeld hebben, vooral de armen en polsen..

Zeker was het de stunt van OBREE om met minder dan 5w/kg een WUR te rijden dat gereden op dezelfde wielerbaan van Bordeaux maar net een volle ronde minder bedroeg dan naderhand INDURAIN met toch dik boven de 6w/kg.

De configuratie van zijn renfiets leidde toch tot een luchtweerstandsfactor van 0,17m2, later alleen geëvenaard of eigenlijk een tikkie beter door Chris Boardman in 1996. Graeme Obree was weliswaar een Willie Wortel, maar als renner toch met respect van heel goede B-garnituur. Wiggins moest het met 0,21m2 doen.
Met hoeveel gaat reus Dion Beukeboom het doen?

Zijn opgestuikte houding was alleen mogelijk door de configuratie (ontwerp) van zijn renfiets en de mogelijkheden om het geheel nog aerodynamischer te maken waren daarna niet meer zo groot.

Overigens denk ik niet dat Obree meer heeft geleden dan Boardman in 1996 met zijn praktisch onmogelijke lighouding.
Horsie is back 19 oktober 2017 01:01
Ik plaag Prikdude hier wel eens met zijn klaarblijkelijke aversie tegen het WUR, maar verder heb ik niks tegen hem. Waarom ook? smiling smiley

Maar een paar dagen geleden heeft een Strassenrennfahrer (zoals die hier zo vaak bewierookt of ook afgebrand wordt) met de toepasselijke naam Christoph Strasser
22 uur achtereen rondjes gedraaid in Grenchen, de thuisbaan van de UCI met een licht hoogtevoordeel. Daarna moest hij toch even (3 minuten) van de fiets voor een Pinkelpause. Na 24 uur had hij de respectabele afstand afgelegd van 941,873 kilometer oftewel 3767 rondjes van nominaal 250m.

In het eerste uur reed hij nog 42,25 kilometer. Na 6 uur een gemiddelde van 41,7 kilometer. Na 14 uur circa 40 km/h en na 24 uur dus 39,24 km/h.

Bij standaard omstandigheden (behalve hoogte 430m) en een CdA van 0,25m2, geeft de calculator van Het Geheim van Wielrennen aan, dat Christoph Strasser's gemiddelde van 39,24 km/h "slechts" 43,67 percent (gerekend over een uur) van de prestatie van de maximaal schone wielrenner voorstelt.
Wat geeft Bromertà de stip aan de horizon toch te eten?
Horsie is back 19 oktober 2017 20:20
Oom René Gaillard doet ook een franc in het zakje. WUR 90-94: 29,278 kilometer.
Walter Uccheddu doet 43,34 kilometer maar als dialyse patiënt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen