Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Presentatie etappe schema Tour de France 2018

Gepost door Cecchini 
Cecchini 16 oktober 2017 20:35
Een Tour voor Tom Dumoulin?



Morgen wordt in Parijs het parkoers voor de komende Tour de France gepresenteerd. Een cruciale dag voor Nederlandse wielerfans.

Door David Hessing/ Algemeen Dagblad

Al maanden, eigenlijk sinds de dag dat hij in het roze op het podium stond in Milaan, hangt die ene vraag boven het hoofd van Tom Dumoulin. Rijdt hij komend jaar de Tour de France? Gaat hij de strijd aan met viervoudig winnaar Chris Froome? Tot dusver hield de Limburger de boot af. Eerst maar eens kijken welk parkoers de organisatie voor 2018 neerlegt, daarna zien we verder.

Je kan ons, Toms landgenoten, die gretigheid moeilijk kwalijk nemen. Het is even wennen namelijk. Na decennia waarin we tevreden mochten zijn als een Nederlander bij de beste twintig over de meet kwam, heeft ons land nu ineens klimmers, tijdrijders, sprinters en klassementsrenners van wereldklasse in het peloton. We zijn een toonaangevend wielerland en hebben zelfs een potentiële Tourwinnaar in huis.

Kortom: Nederland mikt op het hoogst haalbare. En het hoogst haalbare in de wielersport is niet roze of regenboog, maar geel. Dat weet Dumoulin ook wel.

Luxe positie

Hij laat zich echter het hoofd niet op hol jagen. De 26-jarige Dumoulin wacht rustig de presentatie van morgen af, in de wetenschap dat hij zijn leeftijd mee heeft. De kopman van Sunweb heeft de luxe positie om een Tour uit te kiezen die hem op het lijf is geschreven. Of zijn landgenoten het zouden begrijpen wanneer de Girowinnaar ervoor past om komend jaar in Noirmoutier-en-l'Île aan Le Grand Départ te verschijnen, is een ander verhaal. Ook daar zal Dumoulin zich van bewust zijn. Adel verplicht.

Maar is het dan een mysterie, het parkoers dat morgen wereldkundig gemaakt gaat worden? Nee. Een Tourpresentatie heeft wel wat weg van een regeerakkoord: voordat het daadwerkelijk zover is, lekken er behoorlijk wat feiten uit. We belichten de drie belangrijkste.

1. Kasseien
De Franse media spreken elkaar hierover wat tegen. Waar de ene krant er zeker van is dat het peloton in de negende etappe over de boerenpaden van Parijs-Roubaix wordt gejaagd, ontkent de andere krant dat juist weer.

Dumoulin zal er zijn beslissing vermoedelijk niet van af laten hangen. De Limburger reed nog nooit Parijs-Roubaix, dus zijn kwaliteiten op de kasseien zijn lastig in te schatten. In de vijfde Touretappe van 2014, de door Lars Boom gewonnen kasseienrit naar Arenberg, eindigde Dumoulin als 23ste in een groepje met Valverde en Bardet. Kasseien vormen dus geen probleem.




2. Alpe d'Huez
Het lijkt wel vast te staan dat Alpe d'Huez komende zomer in het parkoers wordt opgenomen. De Nederlandse berg, waar al bijna dertig jaar geen Nederlander meer wist te winnen, maakt zijn rentree na twee jaar afwezigheid. In 2015 zegevierde de Franse publiekslieveling Thibaut Pinot er als laatste.

Aan aanmoedigingen voor Dumoulin geen gebrek dus in de Alpen. Maar of bocht zeven, de Nederlandse bocht, iets is om handenwrijvend naar uit te kijken... Een dampend oranjewoud van bier en carnaval waar Dumoulin en zijn tegenstanders in volle finale doorheen moeten ploegen. Je houdt je - half oktober pas - hart vast.



3. Tijdrit
Waar het natuurlijk allemaal om gaat, is het aantal tijdritkilometers. Op het WK, nog geen maand geleden, toonde Dumoulin aan dat Chris Froome op dit moment Toms spaken nog niet met een vochtig doekje mag afnemen als het op tijdrijden aankomt. De Brit werd in het Noorse Bergen op bijna anderhalve minuut gefietst. Dat bevestigde wat Dumoulin al wist: hoe meer tijdritkilometers in de Tour van 2018, hoe beter.

Het doorgaans goed ingevoerde Cyclingnews meldde onlangs dat de komende Tour op de voorlaatste dag beslist zal worden door een dertig kilometer lange, glooiende tijdrit. Toen hij dit hoorde, zullen de ogen van Dumoulin hebben gefonkeld.

JW 16 oktober 2017 21:37
Meestal weet Velowire een dag voor de Tourpresentatie een vrij compleet beeld te geven:

[www.velowire.com]

Ik ben benieuwd
Eddy Veen 16 oktober 2017 22:06
Ik weet zeker dat Tom de Tour 2018 rijdt. Hij moet wel en zal niet de behoefte hebben om de Giro vijf keer te winnen. Sunweb weet net als iedereen dat hij op elk denkbaar parkoers favoriet is en publicitair inmiddels van onschatbare waarde. Zo belangrijk (het winnen van) de Tour voor Dumoulin is, is (de tweestrijd tussen Froome en) Dumoulin voor de Tour. Het is slim van Tom om twijfel te zaaien, want dat verleidt Prudhomme tot het neerleggen van een voor hem aantrekkelijk etappenschema en dat is altijd meegenomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2017 22:12 door Eddy Veen.
JW 16 oktober 2017 22:25
Als de voorspellingen kloppen komt er de eerste week een TTT van zo'n 35 km, en op de voorlaatste dag een ITT. De lengte daarvan lijkt nog best van belang.
Die eerste week zou worden afgesloten met een (deels) kasseienetappe.
In de tweede week veel Alpen, en in de slotweek veel Pyreneeën,
Ik kan daaruit in elk geval niet opmaken dat het een op Dumoulin afgestemd parkoers lijkt te worden. Eerder evenwichtig, met voor elke kanshebber wat leuke dingen. Maar misschien wordt dat beeld morgen anders ?
Ik betwijfel ook een beetje of een duel tussen Dumoulin en Froome ècht zo belangrijk is voor Preudhomme.
Pinot cs die Froome het vuur aan de schenen zouden leggen lijkt me zeker net zo hoog te scoren.
Ik ben ook benieuwd naar het Giro-parkoers.
Als Tom zich zelf daar veel kansrijker acht kan ik me voorstellen dat hij nogmaals daarvoor kiest. Een tweede Girosucces zou hem voor de ASO nog veel aantrekkelijker maken voor een volgende Tour.
cyclingfreakske 16 oktober 2017 22:33
als het Giro parcours opnieuw lastiger is zoals de voorbije jaren, zal TD daar een stuk minder kans maken.
De Tour anno 2018 lijkt meer voor hem, maar dan moet hij die kassei ettape(s) zeker vooraan positioneren omdat daar vooral de Tour verloren word. (valpartijen etc...)
Carlos Danger 16 oktober 2017 22:40
Cecchini 16 oktober 2017 23:04
Als er een lange ploegentijdrit in zit, dan is dat voor Dumoulin al niet slecht. Ze hebben niet voor niets dit jaar het WK gewonnen. Okay ze zullen hun problemen krijgen met Sky en BMC (want je moet Laurens ten Dam ook maar meeslepen) maar andere favorieten als Bardet, Pinot, Nibali (als die al meedoet) kunnen dan al op een redelijke achterstand worden gezet. Daarnaast lijkt Dumoulin een veel betere renner voor kasseien etappes dan Froome. Dumoulin is veel meer een renner, die in Vlaanderen (zie de Eneco/Binck Bank tour) met de van Avermaets meestrijdt. Froome lijkt mij niet op het gemak in wedstrijden als Parijs-Roubaix (zie de Tour die Nibali won). Tenslotte is er dan nog die 35 km tijdrit. Tussen Froome en Dumoulin zal dan wel niet het tijdsverschil worden gemaakt zoals tijdens het WK, (alhoewel die lange tijdrit van vorig jaar in de Tour reed Dumoulin Froome ook op een minuut). maar een Tour met dit voorspelde parcours is op het lijf van Dumoulin.
Andere Peter 16 oktober 2017 23:39
Ik ben ervan overtuigd dat de Tourwinnaar van 2018 niet wordt bepaald door het parcours. Die accentverschillen worden altijd uitvergroot, maar bijna altijd wint gewoon de beste ronderenner (die niet ziek wordt of valt). Wie het wielrennen op afstand volgt zou van al dat parcoursgespeculeer het gevoel kunnen krijgen dat Dumoulin tov Froome in een tijdrit een minuut per 10 km pakt of zoiets. Maar dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Sterker nog - het is helemaal geen bizarre gedachte dat Dumoulin op Froome misschien iets moet toegeven in een tijdrit na 3 weken. Normaliter mag Dumoulin héél blij zijn met een minuutje op Froome. Is die tijdrit wat korter, dan kan het mx haalbare 30 sec zijn. Je moet denken aan dat soort marges dor die accentverschillen.

Eerst maar gewoon zorgen dat Dumoulin echt competitief is voor Tourzege. Rijden voor Tourwinst is nog een heel ander kunstje dan rijden voor Girowinst of Vueltawinst. Ik vind dan ook dat hij sowieso de Tour moet rijden, zelfs als er geen meter tijdrit in voorkomt. Ga wennen aan Tourkopmanschap.

In de bandbreedte van wat er minimaal en maximaal mogelijk is zie ik Dumoulin als alles meezit evt Froome kloppen. Logischer zou een fraaie ereplaats zijn. Pakweg een 5e plaats zou ook niet een rare nederlaag zijn, maar grandioze progressie. Maar bv goed omgaan met gedrang zal belangrijker zijn dan het aantal tijdritkms. En de piekvorm ook. En de kracht van de ploeg. Etc.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2017 23:41 door Andere Peter.
Andere Peter 16 oktober 2017 23:46
Als ze echt de laatste etappe gaan starten bij die wagon in Compiègne, dan wordt dat voor de kijker wel een hele zware kluif. Het is nog een stukje verder van de Élysées dan de laatste jaren gebruikelijk.
Tinuz 17 oktober 2017 00:12
Uitstekende analyse. We wachten het definitieve parkoers in spanning af, maar het lijkt een Tour te worden op het lijf van Dumoulin geschreven.
tvm 17 oktober 2017 00:27
Waarom geen tijdrit over de kasseien? De winnaar krijgt een sticker van de Beer uit Bern.
Ik hoop overigens op tt laatste tijd weekend. Dan moet Froome uit zijn hok komen uit angst voor De Molen van Maastricht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 00:29 door tvm.
El Mik 17 oktober 2017 01:35
Ik denk dat de ASO zich weinig tot niets aantrekt van Dumoulin bij het bepalen van hun parcours. Laten we nu niet net gaan doen alsof Dumoulin na 1 Giro zege de onmisbare koning van het wielerpeloton is.
Als ze zich al laten beïnvloeden door renners dan kiezen ze wel voor een parcours dat Bardet en Pinot ligt.
Horsie is back 17 oktober 2017 02:16
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------

> Dan moet Froome uit zijn hok komen uit angst voor De
> Molen van Maastricht.

Aan welk dier doet Froome U denken?
rustdag 17 oktober 2017 08:25
Het begint om 11:32 Eurosport.

Nos geeft dit aan:

VANAF 11:55 LIVE OP NOS.NL
Presentatie rittenschema Tour 2018



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 08:26 door rustdag.
Eindhovuh 17 oktober 2017 10:02
Ik ben een groot fan van Dumoulin, en heb veel vertrouwen in zijn capaciteiten.
Maar er wordt hier wel erg makkelijk gedaan alsof Dumoulin de grote uitdager van Froome zou zijn. Dat moet volgen mij echt nog blijken. Het winnen van de Giro is daar niet per se een goede graadmeter voor geweest in het verleden. Al hoop ik natuurlijk ook dat Dumoulin de Tour wint.
Dat de ASO voor Dumoulin het parcours zou gaan aanpassen lijkt mij echt een gezichtsbegoocheling veroorzaakt door een oranje gekleurde bril.
JW 17 oktober 2017 10:05
ton duk 17 oktober 2017 10:10
Zijn er hier prikkers die daar daadwerkelijk naar gaan kijken ??
Ik zit me dat altijd af te vragen...kan het me bijna niet voorstellen (idem met wk-lotingen voetbal e.d)
gr
Eindhovuh 17 oktober 2017 10:24
Een wk loting bij het voetbal vind ik dan juist wel weer super om naar te kijken. Als Nederland mee zou doen...
Andere Peter 17 oktober 2017 10:39
Ik geloof niet dat ik er ooit live naar heb gekeken. Maar toevallig ben ik thuis ik loop in huis wat op te ruimen en te klussen. Daar past het allicht aardig bij als achtergrond.

Bij zo'n WK-loting doe ik wel mee als NL erin zit. Ik stoor mij dan altijd aan het achteraf slappe en veelal politiek correcte gelul. Om daar vanaf te zijn heb ik als lijstjesfreak wel eens tevoren alle potten 1 t/m 8 gerankt, zodat je achteraf tamelijk objectief kunt vaststellen welk land er nu zwaar of niet zwaar heeft geloot.

Zou er vandaag voor de Tour een poule-indeling beschikbaar komen, die duidelijk maakt of Dumoulin komt in een poule met Quintana, of Pinot, of Bardet en die laat zien in welke ronde een head-to-head met Froome kan komen,dan zouden we hier denk ik op het puntje van de stoel zitten. Met voorafgaand eeuwigdurende discussies over de zin van de gebruikte rankings.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 10:40 door Andere Peter.
Andere Peter 17 oktober 2017 10:41
Exact. Vooral dat laatste.
Bromertà 17 oktober 2017 11:40
Wat Froome in de zesde week van een grote ronde liet zien zou toch enige twijfel bij de Dumoulisten moeten doen opwekken, niet dan?



O ja, voor de digibeten, als 't plaatje aan de rechterzijde niet op je scherm past dan kan je gewoon even klikken, niet bij Spaak, maar gewoon met je muis.
JW 17 oktober 2017 11:42
Ik neem het op en zoef er dan op een later moment doorheen.
Toespraken etc. kunnen me gestolen worden, de uitkomst vind ik wel interessant.
Net als sommige mooie beelden.
Andere Peter 17 oktober 2017 11:46
Gaaf. Al denk ik dat de regenboog er iets anders uitziet. Tot wat voor klassement leidde dit?
Cecchini 17 oktober 2017 11:46
Met Ziggo Horizon hoef je helemaal niets meer op te nemen, maar kun je een week na de uitzending alles nog eens terugkijken, althans bij Eurosport. Bij Sporza is dat extraatje er niet, bleek mij maar eens tijdens de Vuelta.
Bromertà 17 oktober 2017 11:47
Eurosport? Het zou verboden moeten worden. Ik zie 't wel op 't journaal, of helemaal niet. Ook goed.
Bromertà 17 oktober 2017 11:50
't leidde tot de ankievangrunsfanbokaal.
rustdag 17 oktober 2017 12:14
[pbs.twimg.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 12:15 door rustdag.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:24
Gaaf is een rit van 65 km in de Pyreneën.
Tjappie2 17 oktober 2017 12:25
Hoeveel km kasseien zitten er in die rit naar Roubaix?
Andere Peter 17 oktober 2017 12:28
Andere Peter 17 oktober 2017 12:29
2 km over onverhard pad in de rit naar Grand-Bornand.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:30
In het overzichtje werd deze etappe gemarkeerd als eentje voor 'sprinteur' maar dat lijkt me wel te vermijden met oa Mons-en-Pévèle. Finish (terecht wegens veiligheid, peloton zal groter zijn dan in PR) niet op de wielerbaan, maar ernaast.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 12:32 door Andere Peter.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:33
In de etappe naar Alpe d'Huez 5.000 hoogtemeters. Naar verluidt een record.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:34
Gaaf vind ik de tegenstelling van deze rit ten opzichte van die naar St Lary Soulan van 65 km. Variatie.
predator 17 oktober 2017 12:34
Lijkt niet in het voordeel van Dumoulin.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:37
Daalfinish naar Bagnères de Luchon, na lange aanloop en 3 cols.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:39
Klim naar Peyresourde/Peyragudes - dalen naar Loudenvielle - stuk klim Val Louron - stukje Pla d'Adet, afslag naar Col de Portet.

38 van de 65 km gaan omhoog.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:43
Lourdes - Laruns kent ook nog even 4700 hoogtemeters. Met Aspin, Tourmalet, nieuwe Col de Bordères, Aubisque. Dat is dus de laatste bergetappe, vlak voor die geaccidenteerde tijdrit.
Andere Peter 17 oktober 2017 12:45
* gemiddeld korte ritten
* van 9 naar 8 renners
* bonificatieseconden 3 - 2 - 1 tijdens de ritten (in ieder geval in de eerste week, ik weet niet of dit de hele Tour het geval is)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 12:46 door Andere Peter.
rustdag 17 oktober 2017 12:47
Andere Peter 17 oktober 2017 12:50
Samenvattend: als je Bardet en Pinot (en waarom niet Barguil?) de ronde laat samenstellen, dan krijg je ongeveer dit, inderdaad. Prima. Die Fransen mogen hun dingetje wel weer eens winnen, hè, 33 jaar na Hinault.

Kijk je naar Dumoulin, dan zie ik in dit parcours niet echt voordeel of nadeel tov Froome. Ten opzichte van Bardet, Pinot, evt een goeie Quintana is dit geen fijn parcours voor Dumoulin.

Kortom een fraaie Tour voor Dumoulin om voor het eerst echt mee te doen om de top-5-plaatsen. Eens wennen aan Tourkopmanschap en kopmanschapgedrang. Winnen kan alleen in een soort superman-vorm, nog een klasse beter dan we hem ooit hebben gezien.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 13:01 door Andere Peter.
Inigo 17 oktober 2017 12:57
Ploegentijdrit in grote ronde: BAH
Andere Peter 17 oktober 2017 12:59
Col de Glières is dat.
Slimmerd 17 oktober 2017 13:02
Je maakt Dumoulin graag weer een stukje kleiner dan hij is natuurlijk, ik zal hem ook geen topfavoriet noemen, maar op dit parkoers is een Pinot niet zo maar even beter. En van een Bardet hebben we in 2017 al geen poging gezien om te willen winnen.
Andere Peter 17 oktober 2017 13:02
Tot en met Chartres (kennelijk is het daar heel open in het laatste uur) zijn er steeds kansjes op waaiers.
Horsie is back 17 oktober 2017 13:03
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eurosport? Het zou verboden moeten worden. Ik zie
> 't wel op 't journaal, of helemaal niet. Ook goed.

Jouw guinea pig mag zeker toch wel kijken? smiling smiley
Andere Peter 17 oktober 2017 13:06
Ik zei ook niet dat Pinot beter is. Ik zei dat dit parcours Pinot meer helpt dan Dumoulin. Ik wil Dumoulin in het lijstje kanshebbers best op 2 zetten. Maar de krachtsverschillen tussen de mannen achter Froome zijn zo klein dat het goed denkbaar is dat er nog een of twee voor hem zullen eindigen. Die andere mannen hebben al vaker een Tourkopmanschap gedragen. Datr vind ik echt een minnetje in de sterkte/zwakte-analyse voor Dumoulin.
Slimmerd 17 oktober 2017 13:11
Dumoulin kent de gekte van de Tour al, hij is geen groentje ofzo natuurlijk.
Pyama 17 oktober 2017 13:13
Dumoulin zal toch liever een extra vlakke tijdrit gezien hebben. Maar die gaat er niet komen zolang Prudhomme de baas is. Mooi parcours! Ook voor bijv Nibali en de enige echte Superman.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 13:13 door Pyama.
Andere Peter 17 oktober 2017 13:17
En ik zeg óók niet dat hij een groentje is. Wil je stoppen met de (misschien onbedoelde) retorische truc om mijn woorden tot in het extreme te overdrijven om vervolgens daar dan afstand van te nemen?

Kopman zijn in de Tour is denk ik echt een ander ding. Hij reed de Tour nooit als klassementsrenner. In 2015 viel hij letterlijk uit. Hij heeft nog niet bewezen dat hij dit kan. Die anderen wel. Dat is een verschil. Hoe zwaar men dat wenst te taxeren, is aan de lezer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 13:19 door Andere Peter.
Cecchini 17 oktober 2017 13:17
Heeft al 2 etappes in de Tour gewonnen, won de Giro en stond een dag voor het eind van de Vuelta nog nummer één. Zeker geen groentje dus. Volgend jaar is Dumoulin overigens weer een jaartje sterker en meer ervaren, en is Froome langzamerhand wel over zijn hoogtepunt heen. Waarom helpt dit parcours Pinot meer dan Dumoulin ? Zie de 2 tijdritten (zie ook het dikke pak slaag dat Pinot dit jaar in de tijdritten inde Giro van Dumoulin kreeg) en zie ook de eerste week, waarin Dumoulin als beste all-rounder onder de ronde renners ook een slag kan slaan.
Cecchini 17 oktober 2017 13:18
Je bedoelt Nieve zeker
lodjan 17 oktober 2017 13:18
Superman gaat toch nog geen Tour rijden? Fuglsang is kopman bij Astana.
Orakel 17 oktober 2017 13:25
Stage 1, July 7: Noirmoutier-en-l’Ile – Fontenay-le-Comte, 189km

Stage 2, July 8: Mouilleron-Saint-Germain – La Roche-sur-Yon, 183km

Stage 3, July 9: Cholet – Cholet (TTT), 35km

Stage 4, July 10: La Baule – Sarzeau, 192km

Stage 5, July 11: Lorient – Quimper, 203km

Stage 6, July 12: Brest – Mûr de Bretagne Guerlédan, 181km

Stage 7, July 13: Fougères – Chartres, 231km

Stage 8, July 14: Dreux – Amiens Métropole, 181km

Stage 9, July 15: Arras Citadelle – Roubaix, 154km

Rest day, July 16: Annecy

Stage 10, July 17: Annecy – Le Grand Bornand, 159km

Stage 11, July 18: Albertville – La Rosière, 108km

Stage 12, July 19: Bourg-Saint-Maurice Les Arcs – Alpe d’Huez, 175km

Stage 13, July 20: Bourg d’Oisans – Valence, 169km

Stage 14, July 21: Saint-Paul-Trois-Châteaux – Mende, 187km

Stage 15, July 22: Millau – Carcassonne, 181km

Rest day, July 23: Carcassonne

Stage 16, July 24: Carcassonne – Bagnères-de-Luchon, 218km

Stage 17, July 25: Bagnères-de-Luchon – Saint-Lary-Soulan (Col de Portet), 65km

Stage 18, July 26: Trie-sur-Baïse – Pau, 172km

Stage 19, July 27: Lourdes – Laruns, 200km

Stage 20, July 28: Saint-Pée-sur-Nivelle – Espelette (ITT), 31km

Stage 21, July 29: Houilles – Paris Champs Elysées, 115km
Sub Culture 17 oktober 2017 13:28
Aankomst in Roubaix?
Winnen we ook nog eens een etappe..
Luijt 17 oktober 2017 13:32
Goede kansen voor Mollema, Kruijswijk, Dumoulin, Oomen, Kelderman, Gesink en Poels
tvm 17 oktober 2017 13:32
"In het overzichtje werd deze etappe gemarkeerd als eentje voor 'sprinteur' maar dat lijkt me wel te vermijden met oa Mons-en-Pévèle. Finish (terecht wegens veiligheid, peloton zal groter zijn dan in PR) niet op de wielerbaan, maar ernaast."

Om veiligheidsreden is bijzaak. De belangrijkste reden is natuurlijk dat het blasfemie zou zijn als ze na slechts 22 km kasseien op de wielerbaan zouden finishen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 13:33 door tvm.
Luijt 17 oktober 2017 13:33
Parcours is op hun lijf geschreven.
tvm 17 oktober 2017 13:41
Als ik dit bericht goed lees, lijkt het erop dat Dumoulin voor de Tour gaat. Tenzij de Giro natuurlijk minstens zoveel tt-kilometers weggeeft als dit seizoen.
Adje Wijnands 17 oktober 2017 13:42
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ik zeg óók niet dat hij een groentje is. Wil
> je stoppen met de (misschien onbedoelde)
> retorische truc om mijn woorden tot in het extreme
> te overdrijven om vervolgens daar dan afstand van
> te nemen?
>
> Kopman zijn in de Tour is denk ik echt een ander
> ding. Hij reed de Tour nooit als
> klassementsrenner. In 2015 viel hij letterlijk
> uit. Hij heeft nog niet bewezen dat hij dit kan.
> Die anderen wel. Dat is een verschil. Hoe zwaar
> men dat wenst te taxeren, is aan de lezer.

Wil jij dan ook stoppen met het blijven benadrukken dat Dumoulin eerst maar eens moet gaan wennen aan het kopmanschap in de Tour?
Dumoulin is nou net bij uitstek een renner die goed gedijt bij druk en die zichzelf ook die druk oplegt. Hij is er ook de persoon niet naar om een ‘wen’ Tour de France
te rijden. Hij zal gaan om te winnen, gelukkig maar!
Andere Peter 17 oktober 2017 13:44
Ik snap je, maar je opmerking getuigt niet van historisch besef. Touretappes zijn in het (verre) verleden regelmatig gefinished op wielerbanen, paardenracebanen en autocircuits. Ook zonder kasseien.

Volgens mij was het aantal kassei-kms in de etappe van Boom vergelijkbaar. En afdoende voor aardige afscheidingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 14:02 door Andere Peter.
JW 17 oktober 2017 13:45
Genoeg pluspunten om een spannende Tour te verwachten.
Met als meest opvallende zaken de dubbele beklimming van de Mur de Bretagne, de lastige aanloop over de Glière naar Le Grand Bornand (en dat als begin van de tweede week), en de korte Pyreneeënetappe. En slechts één ITT, die dan ook nog eens verre van vlak is.
Wie hoopte op een pro-Dumoulin-parkoers komt bedrogen uit; het tegendeel is eerder het geval.

Het lijkt erop dat de vlakke etappes ook echt vrij vlak gaan worden; van mij hadden er best een paar lastige heuveletappes tussen mogen zitten.
Maar alles bijeen lijkt dit parkoers best kansen te bieden om een saaie Tour, met Froome al vroeg in een zetel, te ontlopen.
Luijt 17 oktober 2017 13:47
Andere Peter 17 oktober 2017 13:47
Bromertà 17 oktober 2017 13:50
Wil je de woorden van zijne almachtigheid niet met deze overduidelijk retorische truc in het belachelijke trekken om er vervolgens afstand van te doen?
Bromertà 17 oktober 2017 13:54
En wat te denken van die ultra korte etappe? Zou daar de deur achteraan niet wagenwijd open staan? De Tour zal daar niet gewonnen worden, maar zelfs dat is niet met zekerheid te stellen, toch?
Cecchini 17 oktober 2017 14:04
Een heuvelachtige tijdrit is juist in het voordeel van Dumoulin. Dat vindt hij zelf ook.
ton duk 17 oktober 2017 14:11
We ( Ger,Luijt en ik) zijn blij met deze steunbetuiging aan BOOM !
gr
El Mik 17 oktober 2017 14:19
Om de etappe te winnen, ja dan is een klimmetje handig om de types Dennis/T.Martin van zich af te schudden.
Om zoveel mogelijk tijd te pakken op zijn concurrenten klassementsrenners, nee. Hij zal relatief meer winnen op niet-tijdrijders op een vlak parcours dan op een lastig parcours.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 14:22 door El Mik.
Orakel 17 oktober 2017 14:20
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar er wordt hier wel erg makkelijk gedaan alsof Dumoulin de grote uitdager van Froome zou zijn. Dat moet volgen mij echt nog blijken.
> Het winnen van de Giro is daar niet per se een goede graadmeter voor geweest in het verleden.


Verschil is wel dat Dumoulin afrekende met een nummer 2, 3 en 4 die een behoorlijke staat van dienst hebben. Ze reden allemaal podium Tour.
Quintana stond 3x op het podium van de Tour en won Giro en Vuelta. Een renner die niet over zij top is. Hem kloppen zegt iets.
Nibali won alledrie de grote ronden. Hij was bovendien titelverdediger afgelopen Giro. Een renner die een goed seizoen kende.
Pinot is wat grilliger, maar ook jong en veelbelovend als klassementsrenner.
Daarna stond Zakarin, die afgelopen Vuelta podium behaalde.

Kortom: in sommige jaren zegt het winnen van de Giro niet zo heel veel. Dit jaar was het deelnemersveld echter dermate sterk dat het gerechtvaardigd is om Dumoulin als 'the next big thing' te benoemen is het rondewerk. Dat is geen oranje bril.
El Mik 17 oktober 2017 14:22
Lijkt mij op het eerste oog een gevarieerd en erg mooi parcours!
Orakel 17 oktober 2017 14:27
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat vind ik echt een
> minnetje in de sterkte/zwakte-analyse voor Dumoulin.


Het is vooral een dubbele min voor Pinot, die heeft laten zien de druk niet aan te kunnen.
Andere Peter 17 oktober 2017 14:37
Behalve toen hij 3e werd dan. Kleinigheidje.
Horsie is back 17 oktober 2017 14:54
Op 17 juli 2018 roept Slimmerd ongetwijfeld op tot het kijken naar La Course.
Eindhovuh 17 oktober 2017 15:17
Hij schrijft niet EEN wielerbaan, maar DE wielerbaan.
En hij heeft gelijk.
Pyama 17 oktober 2017 15:20
Ik? Nee Superman López?
Pyama 17 oktober 2017 15:21
López zou dit jaar toch al de Tour doen volgens het oorspronkelijk schema met Figlsang. Lijkt mij dat ze weerbeide gaan.
Blueprint 17 oktober 2017 15:24
Jammer van die ploegentijdrit, die had beter individueel kunnen zijn. Verder een mooi parcours met voldoende afwisseling. Bauke Mollema zal tevreden zijn.
Cecchini 17 oktober 2017 15:38
Die zakte aan het eind van de Vuelta er toch aardig door heen.
Cecchini 17 oktober 2017 15:49
Bij het WK tijdrijden zat er toch ook een aardige klim in, en die tijdrit ruim 1 jaar geleden in de Tour was ook een glooiende van 38,5 km, die dumoulin reed in ruim 44 km per uur



Etappe klassement

1DUMOULINTom in 50:15 gemiddelde snelhied
2FROOMEChristopher op 1:03
3OLIVEIRANelson op 1:31
4COPPELJérome op1:35
5DENNISRohan op1:41
6MOLLEMABauke op1:54
7THOMASGeraint op 2:00
8IZAGIRREIon op 2:02
9MARTINTony op2:05
10CUMMINGS op2:24
El Chaba 17 oktober 2017 16:55
Precies.
En daarbij: het parcours was op het moment dat Dumoulin de Giro had gewonnen al lang in een dermate gevorderd stadium gepland dat er toen echt niet meer nog grote veranderingen in te passen waren.
Tinuz 17 oktober 2017 16:56
15 kasseistroken in die Roubaix etappe? Dat lijkt me niet voor de poes.
Pyama 17 oktober 2017 17:06
Lopez? Dan moet je de uitslagen nog maar eens checken. Diverse top 3 plaatsen en 8e in een sterk bezet GC op 23 jaar na een slechte voorbereiding.
Lucho Herrera 17 oktober 2017 17:06
Meer dan 80 berichten en dan niemand die de profielen van de bergetappes plaatst? Ongeloof. Verbijstering. Teleurstelling. Wat een heiligschennis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 17:06 door Lucho Herrera.
Eddy Veen 17 oktober 2017 17:17
Geconcentreerd in het laatste gedeelte?
Sjorsoll 17 oktober 2017 17:32
Hahaha, die tweede zin. Geweldig.
Sjorsoll 17 oktober 2017 17:36
Om de etappe te winnen, maar ook om meer tijd te kunnen pakken. Als je het vergelijkt met een vlakke tijdrit die even lang is tenminste. Hoe meer heuvels, hoe langer de tijdrit duurt en hoe meer tijd hij dus kan pakken op de concurrentie.
Slimmerd 17 oktober 2017 17:46
Bromertà 17 oktober 2017 17:47
Mollema heeft de presentatie wel degelijk gevolgd: ,,Ik heb de beslissing om de Tour te rijden al enige tijd geleden gemaakt.''
Ik denk vanaf het moment dat z'n vader 'm twee geeltjes beloofde ...

Slimmerd 17 oktober 2017 17:51
Volgende week in de Japan Cup al deel I van de comeback van Contador, die zien we dus ook wel in de Tour spinning smiley sticking its tongue out
Tinuz 17 oktober 2017 18:01
Merendeels in de laatste 50 km. Kan je verder hier bekijken:
[www.touretappe.nl]
El Mik 17 oktober 2017 18:04
Dumoulin is de betere tijdrijder t.o.v. de Bardets en Quintana's, dat komt meer tot uiting op vlakke wegen waar je 1 vast tempo kan rijden, dan op op-en-af parcoursen met veel tempowisselingen. Ik zie hier vooral veel vlak op de eerste 7km aan 5% na, wat al niet echt steil te noemen is.

Als je bv. kijkt naar de tijdritten in de Ronde van het Baskenland die altijd van dit type zijn, dan zie je daar vaak klimmers die niet zo goed kunnen tijdrijden toch goed presteren. Quintana werd er nog 2e in een tijdrit een paar jaar geleden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 18:07 door El Mik.
Kuiperberg 17 oktober 2017 18:15
Ik hoop dat hij voor de TdF kiest. Wat is voor hem de meerwaarde om weer voor de Giro te kiezen ? Hij gaf zelf al aan dat hij het liefst een carrière zou verkiezen van Nibali. Alle rondes een keer winnen en een paar mooie klassiekers.
Of hij nu voor de Giro kiest of voor de TdF, de druk zal toch enorm zijn. Bij de Giro wordt (logischerwijze) een tweede zege verwacht en bij de TdF ziet men hem als de uitdager van Froome. Dus,Tom kies voor de TdF, je kunt wel wachten tot een mogelijk betere editie in de komende jaren, maar iedere kans moet je pakken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 18:16 door Kuiperberg.
lodjan 17 oktober 2017 18:41
Zouden ze geen klassement willen rijden in Giro en Vuelta?
Sjorsoll 17 oktober 2017 18:59
Ter illustratie: in 2016 was er in de Tour een glooiende tijdrit van 37 km, die Dumoulin won.
Verschil met Quintana was drie minuten en 8 seconden

In de Giro dit jaar was het verschil op een vlak parcours van 29,3 km 1 minuut 22.

In dezelfde Giro was een in een glooiende tijdrit van 40 kilometer het verschil met Quintana 2.53.
El Mik 17 oktober 2017 19:20
Het profiel van die Tour tijdrit staat hierboven, dat was gewoon een vlakke tijdrit met 7km aan 5% in het begin en 3km vals plat aan het einde. Daartussen 25km zo goed als vlak op een korte afdaling na.
Het profiel van de eerste tijdrit in de Giro was ook niet zo zwaar. 13km vals plat bergaf in het begin, dan 5.2km aan 3.2% "bergop", gevolgd door 4km redelijk vlak op een plateautje, daarna 15km vlak en bergaf en dan alleen de laatste kilometers weer licht bergop.

Het profiel in deze Tour is onvergelijkbaar, geen meter vlak. Alleen maar klimmetje op en klimmetje af met percentages tot 10%, wel andere koek dan 3 of 5%.

Zie zelf het verschil:

[www.procyclingstats.com]
[www.procyclingstats.com]
[pbs.twimg.com]

Het is ook niet meer dan logisch dat een pure klimmer liever zo min mogelijk vlak in een tijdrit heeft. Ik kan me niet voorstellen dat Bardet of Quintana liever een volledig vlakke tijdrit heeft dan dit..



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2017 19:28 door El Mik.
Frederik D. 17 oktober 2017 19:33
Eigenlijk ben ik het met je eens. Maar juist daarom wil ik met je van mening verschillen. Maar ik weet niets tegen je in te brengen. Dus, Tom, neem de uitdaging aan, rijd de Tour en doe je best. En mocht je niet winnen, dan ook prima.
Sjorsoll 17 oktober 2017 19:57
Eens.

En om eerlijk te zijn: de enige wedstrijd die het écht de moeite om meerdere keren te winnen is de Tour m.i. De Giro is prachtig, maar niet te vergelijken. Tweemaal de Giro winnen vind ik honderd keer minder zeggen dan één keer de Tour en één keer de Giro.
Gewoon proberen, anders het jaar erop weer. Ik denk dat hij een goeie kans maakt als hij zo klimt als in de eerste tweeënhalve week van de Giro.
Sjorsoll 17 oktober 2017 20:30
Fair. Maar mijn punt was alsnog dat Dumoulin liever wat heuveltjes heeft dan compleet vlak. Niet echt klimmen idd (hoewel hij dat ook kan), want dan verschuift het voordeel. Maar het blijkt telkens dat hij meer tijd per kilometer pakt op een beetje een lastig parcours dan op een vlak parcours.
Prikdude 17 oktober 2017 20:44
Beter je ook niet teveel door dit profiel in de luren laten leggen. Er zitten in feite twee serieuze(re) klimmetjes met 100 meter hoogteverschil in. Van km 1.5 tot 27 is het hooguit glooiend. De geitjes verliezen hier gewoon minimaal twee minuten op de grote boze molen.
Luijt 17 oktober 2017 20:45
Ik ben door zijne heiligheid de lijstjesfetisjist ook al regelmatig beticht van het uit het verband rukken van zijn verheven gekal. Het valt me soms zo zwaar om het allemaal "te laten gaan". Het lukt me bijna altijd.
(Ik denk dat ik teveel van m hou)
JW 17 oktober 2017 23:56
"Tweemaal de Giro winnen vind ik honderd keer minder zeggen dan één keer de Tour en één keer de Giro.."

Ik weet dat de Tour, zeker in Nederland, veel hoger wordt gewaardeerd dan de Giro. En ik besef dat een Tourzege - buiten Italië - veel hoger wordt gewaardeerd dan een Girozege. Het sterke deelnemersveld, de enorme druk, de grote mediahype, de overweldigende internationale belangstelling van het zomervakantiepubliek enz. enz., allemaal factoren die daarvoor zorgen.

Maar alles terug gebracht naar de "kale" ronde sec. Het parkoers, de wedstrijd, de heroïek, zijn er toch heel wat jaargangen geweest in de afgelopen decennia waarin ik meer genoot van de Giro dan van de Tour. De koers was spannender, of het parkoers was mooier of moeilijker of..... noem maar op.
Twee keer een mooie Giro winnen heeft voor mij veel meer waarde dan twee keer een saaie Tour. Zó betrekkelijk is dat dan weer wel. winking smiley
Andere Peter 18 oktober 2017 00:05
Dumoulin reed in 2016 niet voor het klassement. Kon zich dus in relatieve zin sparen voor die tijdrit. Dat scheelt bij het verschil.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2017 01:52 door Andere Peter.
Lucho Herrera 18 oktober 2017 11:53
Het antwoord is ja en ik verheug me daar ook altijd op.
Lucho Herrera 18 oktober 2017 12:08
Sjorsoll 18 oktober 2017 12:43
Twee keer een mooie Giro winnen heeft voor mij veel meer waarde dan twee keer een saaie Tour

Ja, voor mij dus niet.

Ik zei er bewust 'één keer de Tour en één keer de Giro', die Giro-zege maakt zeker veel uit. Maar als je het vergelijkt met een Tour-zege... Goed, je legt het zelf al uit in je eerste alineawinking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2017 12:49 door Sjorsoll.
Arsimo 18 oktober 2017 13:11
Dumoulin moet volgend jaar weer een mooie dubbel winnen maar dan net een treedje hoger.

Dus ipv:
- Giro + WK tijdrijden
dan:
- Tour + WK weg

Moet kunnen.
Blueprint 18 oktober 2017 13:22
Een koers als Parijs-Nice zou ook niet misstaan op zijn palmares.
ton duk 18 oktober 2017 13:33
GEHEEL eens ...een T-A mag ook, maar die telt voor mij dan weer net minder...
gr
Eindhovuh 18 oktober 2017 13:37
Exact, Parijs Nice, Baskenland, Ronde van Romandië, Dauphine of Zwitserland erbij op je erelijst maakt hem in mijn beleving echt mooier.
Eindhovuh 18 oktober 2017 13:43
Die etappe naar Saint-Lary-Soulan gaat mogelijk wel flink wat mensen buiten de tijd zetten? Als je al meteen op de eerste berg eraf moet en er gelijk oorlog ontstaat tussen de toppers?
De col de Portet is een serieus zware afsluiter als je het al moeilijk hebt.
Tinuz 18 oktober 2017 14:15
Behoorlijk veel steile beklimmingen, valt me op als ik de profielekes bekijk. Je moet echt wel je klimmersbenen meenemen deze Tour.
Andere Peter 18 oktober 2017 14:22
Ik vermoed dat ze het percentage voor de tijdslimiet zullen aanpassen.
Andere Peter 18 oktober 2017 14:29
Toe maar. De 2 hoogste prijzen. Die hij beide nog niet won en waar hij eigenlijk ook nooit in de buurt kwam van de winst. Ik weet dat je dat wel beseft hoor.

En wie haalden dat de laatste 50 jaar? Evans komt nog in de buurt door het in 2009 en 2011 te doen. Armstrong won die prijzen, maar ook niet in 1 seizoen. Je moet terug naar Lemond-1989 voor die dubbel. Zelfs Hinault deed het nooit in 1 seizoen en Merckx 'slechts'1x.

Zit er bij jullie ook 'JW' in al die spambeveiligingen?
Luijt 18 oktober 2017 16:09
Dumoulin gaat natuurlijk wel de tour rijden. Logische opbouw van zijn carrière en passend bij zijn ambities.

Daar is al dat geslijm van die prominenten niet voor nodig.

Veel belangrijker, althans ook heel belangrijk, is het dat we meer ijzers in het vuur hebben in het AK.
Bij Sunweb zullen Kelderman en Oomen wel in dienst moeten rijden van Dumoulin, dus die vallen al af.

Bauke lijkt voor een klassement te mogen gaan rijden en wil dat gelukkig ook.

Ben zeer benieuwd wat er bij LJ gebeurt. Rijdt Gesink de tour en zo ja (weer) als vrijbuiter? Hoewel hij vorig jaar dichter bij zijn felbegeerde etappezege kwam dan ik gedacht had, mag ik toch hopen dat hij volgend jaar, als ie de tour rijdt, als kopman van start gaat. En niet voor een ritje en/of als knechtje van Roglic.
Kruijswijk al zich wel weer richten op de Giro of de Vuelta, vermoed ik.

Vriend Poels lult al jaren over een kopmanschap maar is te lief om dat af te dwingen voor welke grote ronde dan ook.

Conclusie: maar twee top 5 klasseringen volgend jaar. Tom en Bauke.
Lucho Herrera 18 oktober 2017 16:21
Gesink als kopman van start in de Tour? Gesink heeft al een aantal maal hardop uitgesproken dat hij de echte lichte klimmers bergop niet meer kan bijbenen. En dan heb ik het niet alleen over klimmers uit andere ploegen maar ook de klimmers uit zijn eigen ploeg (met name Bennett en Roglic noemde hij). Ik vermoed dan ook dat Gesink opnieuw gaat vrijbuiten.
Andere Peter 18 oktober 2017 16:25
Eens. Hij was afgelopen jaar prima in de Tour, maar hij verloor wel van een ontketende Calmejane.
Luijt 18 oktober 2017 16:32
Gesink heeft nog nooit hardop uitgesproken z'n klassementsambities definitief op te bergen.
Eindhovuh 18 oktober 2017 16:43
Nou hij heeft wel gezegd dat hij zich niet meer blind gaat staren op een klassement zolang hij geen etappe heeft gewonnen.
Los daarvan geloof ik niet dat hij in de Tour nog met de besten mee zou kunnen, al zou hij het willen.
Sjorsoll 18 oktober 2017 17:49
Ooh zou balen zijn als je die dan vergeet. Dat je bij de bagage denkt van SHIT.
Wim De Craene 18 oktober 2017 19:23
Na bestudering van het parcours zie ik maar 1 kanshebber. Zijn naam: Laurentius De Verhevene
Curzio 18 oktober 2017 19:33
Uitstekende analyse. Ook de Belgische commentatoren zien Dumoulin zo, volgens mij de Engelse eveneens.
Eddy Veen 18 oktober 2017 20:09
Het zou voor Dumoulin gemakkelijk zijn als er het Giroparkoers niet op zijn lijf geschreven is. Hij lijkt zich nu in een positie te manoeuvreren dat hij geen nee meer kan zeggen als men in Italië met twee lange tijdritten aankomt en ik kan mij net als Luijt nog steeds niet voorstellen dat hij de Tour niet rijdt. Overigens vind ik31 km niet echt kort voor een tijdrit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2017 20:09 door Eddy Veen.
merijntje mortirolo 18 oktober 2017 22:48
-
Geen JW te zien. Bij mij is het constant iets van kUtAP. Best vreemd.
merijntje mortirolo 18 oktober 2017 22:51
-
Quote
Eindhovuh
Als je al meteen op de eerste berg eraf moet en er gelijk oorlog ontstaat tussen de toppers?

Hoe lang issut geleden dat de toppers 'gelijk' oorlog begonnen te voeren???
El Mik 18 oktober 2017 23:14
Indurain kwam 3x in de buurt, van de Tourwinnaars ná Indurain hebben er maar weinig ook het WK überhaupt gereden in hetzelfde jaar.

Riis 10e in Lugano
Wiggins opgave in Valkenburg
Froome opgave in Firenze
Nibali 40e in Ponferrada

Volgens mij is dat alles..

Er is natuurlijk ook niet zo vaak een WK parcours dat geschikt is voor een Tourwinnaar en het moet dan ook maar in hetzelfde jaar gebeuren (Evans kreeg in zijn Tourjaar een Kopenhagen-WK. Andy een Geelong-WK). Armstrong heeft wel 2 kansen laten liggen, maar goed hij heeft de Tour toch niet gewonnen winking smiley
Andere Peter 18 oktober 2017 23:16
eye rolling smileygrinning smiley

s - p - a - a - k
JW 19 oktober 2017 09:41
Die Vuelta-etappe in 2016, waar Contador Sky in haar ochtendslaap verraste ?
Met als resultaat een groot peloton buiten tijd ? De jury streek de hand over het hart en het peloton mocht blijven.
Zo gaan die dingen...
JW 19 oktober 2017 10:08
Sinds de Tourpresentatie is de druk op Dumoulin om de Tour te gaan rijden enorm gegroeid.

Ik mag hopen dat hij die "eervolle bejegening" negeert en, zoals hij steeds heeft gedaan, zèlf beslist wat hij gaat doen.

Presentatie van het Giroparkoers is daarbij van belang.
Maar ook de afweging of hij een serieuze kans maakt om in een door Sky gedomineerde ronde echt kans te maken op de eindwinst.
Want van een strijd met gelijke wapens is doorgaans helemaal geen sprake, zoals Tour en Vuelta 2017 duidelijk lieten zien.
In die door Tom gewonnen Giro deed Froome niet mee, en kwakte een ploeggenoot van Dumoulin in zijn onschuld het halve Sky-leger in het gras en uit de koers. Dan lopen de hazen toch anders....

Dit is een best mooi Tourparkoers, met de nodige kans op verrassingen. Zoals b.v. het uitvallen van de Sky-kopman. En dan zou dat toch een open Tour kunnen worden, waar de winnaar niet al weken voor het einde vast staat.
Maar als Sky en zijn kopman net zo dominant zijn als in de Tour en Vuelta van afgelopen jaar, laat ze dan maar lekker hun eigen feestje vieren. Geen enkele verplichting om daaraan bij te dragen !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2017 11:59 door JW.
ton duk 19 oktober 2017 10:24
maar is Tom Dumoulin juist (niet)gebaat met zo'n Skytrein die het tempo heel hoog houdt..........en enkel hoeft te anticiperen op de late, belissende uitval Froome ?
gr

ps: 3 uur later lees ik dat wat ik schrijf ook onderschreven wordt door W Kelderman...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2017 14:24 door ton duk.
Sjorsoll 19 oktober 2017 14:18
In zo'n korte rit is de kans wel groter lijkt me.
Andere Peter 19 oktober 2017 23:09
Eens. Maar dat geeft in zekere zin ook de onmogelijkheid van die dubbelslag aan. Je zit ook nog met de potentie van verzadiging.
JW 20 oktober 2017 09:48
p.s.: een dag later zit ik er nog over na te denken...

Het enige dat dus nodig is is anticiperen op de te verwachten slotaanval van Froome.
Dus al iets eerder dan Froome afscheid van die meedogenloze Sky-trein nemen, en al wat voorsprong opbouwen
En zelfs Kelderman kan dat, we hebben dus eigenlijk twee potentiële Tourwinnaars.

Het kunstje is afgelopen jaren best vaak geprobeerd, en niet door de minsten.
En niet alleen anticiperen, maar ook (nog gemakkelijker...) door alleen maar aan te blijven klampen bij Froome. Nòg gemakkelijker....
Het resultaat is bekend.
ton duk 20 oktober 2017 10:02
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het resultaat is bekend.

1: Nee, want Dumoulin is in de TdF nog niet voor het AK gegaan
2: Wat wil je dan...dat hij NIET de strijd aangaat met Froome-SKY ?
3: Ontken jij dan dat een constant tempo bergop voor Dumoulin gunstig is (ok,mits niet te hard)

gr
JW 20 oktober 2017 11:24
Een constant tempo bergop heeft de voorkeur van heel veel toppers.
Die demarrages en tempowisselingen leiden er wel toe dat de groep gele trui uitdunt tot een selectief groepje.
En leiden tot het opschroeven van het tempo van de Sky-trein.

Dit Tourparkoers kent veel valkuilen.
Statistisch is de kans ook voor Froome en Sky best reëel dat ze tegen fatale tegenslag oplopen.
In dat geval wordt het wellicht een spannende Tour, met meerdere kanshebbers. Waaronder Dumoulin.

Als Froome en Sky niet tegen dit soort pech oplopen wordt het gewoon weer een saaie Tour.
Maakt niet uit of Dumoulin meedoet. Zoals ik al zei: ze strijden niet met gelijke wapens ! En dat lijkt me, zeker als het Giroparkoers meer op Dumoulin zou zijn toegesneden, een goede reden om het duel te mijden.
Blueprint 20 oktober 2017 12:04
In principe hoeft Dumoulin niet bang te zijn voor de trein van Sky en is de opdracht vrij simpel: Froome bergop volgen.
JW 20 oktober 2017 16:56
Tsja, als het zó simpel is. ... confused smiley
JW 20 oktober 2017 19:36
Zo lang hij die berg nog niet af heeft neem ik hem niet altijd serieus. Maar soms zegt hij toch verstandige dingen:


Tour of geen Tour, Dumoulin trekt zich er geen reet van aan

Heel Nederland wil dat Tom Dumoulin volgend jaar naar de Tour de France gaat én wint. Maar of deelname verstandig is en of Dumoulin met het reeds gepresenteerde Tourparcours überhaupt grote kans maakt op de winst, vraagt AD-columnist Thijs Zonneveld zich af.

Thijs Zonneveld 20-10-17, 07:07 Laatste update: 07:13 Hij moet het doen. Hup, naar Frankrijk, en snel een beetje. Voor god en vaderland en ons allemaal. En voor het wielrennen natuurlijk – want die Froome, met zijn eng dunne armpjes en beentjes, die hebben we nou wel gezien.


Tom Dumoulin hoeft niet meer te kiezen of hij volgend seizoen wel of niet de Tour de France rijdt – de keuze is al voor hem gemaakt door zeventien miljoen bondscoaches die van hem eisen dat hij volgende zomer persoonlijk het ontbreken van het Nederlands voetbalelftal op het WK goedmaakt. Vooruit, laten we er zestien miljoen van maken: er zitten er ook een paar verstokte romantici tussen die de Giro d’Italia een veel mooiere wedstrijd vinden dan Tour. (Waar ze volkomen gelijk in hebben, maar daarover een andere keer.)


De keuze is al voor hem gemaakt door zeventien miljoen bondscoaches die van hem eisen dat hij volgende zomer persoonlijk het ontbreken van het Nederlands voetbalelftal op het WK goedmaakt.


Maar hoe hard we met z’n allen ook roepen en schreeuwen over de keuze tussen Tour of geen Tour: Dumoulin trekt zich er geen reet van aan. Hij volgt, zoals altijd, toch zijn eigen weg. Daarbij kijkt hij, met zijn ploeg, maar naar één ding: de kans op succes. Als die in de Giro van 2018 groter is dan in de Tour van 2018, dan gaat hij gewoon weer naar Italië.


Ik snap dat veel Nederlandse wielerfans hem in de Tour willen zien, maar het is nog maar de vraag of dat de beste keuze is. Zeker na de presentatie van het Tourparcours van 2018. Laten we elkaar niet de kop gek maken: Dumoulin is een geweldige renner met een enorm potentieel, maar hij is lang niet de enige goede ronderenner. Renners als Froome, Nibali en Quintana hebben meer ervaring, meer overwinningen en een grotere staat van dienst. Ja, hij is nog relatief jong – maar dat zijn Chaves, de Yates-broertjes, Bardet, Pinot en Barguil ook. Het is typisch Nederlands om meteen de Tourzege van hem te verwachten, maar de kans is klein dat Dumoulin de Tour wint in 2018.

Het is typisch Nederlands om van hem meteen de Tourzege te verwachten

Dumoulin won de afgelopen Giro voornamelijk dankzij zijn tijdrit. In de Giro zaten 70 individuele kilometers tegen de klok: in de komende Tour slechts 30. Dat kost hem minuten. En die heeft hij nodig, want er zijn veel zware bergetappes waarin hij waarschijnlijk tijd inlevert. Als er in de Tour van 2018 een sleutel naar succes is voor Dumoulin, dan zit die waarschijnlijk in de eerste anderhalve week. Hij kan, als allrounder, tijd pakken op zijn concurrenten in de wind, in de heuvels en op de kasseien. Probleem: dan is hij wel afhankelijk van het weer en het koersverloop. Bij droog, windstil weer en een gecontroleerde koers kan hij nauwelijks iets winnen op de kabouterklimmers.

Dumoulin is dus afhankelijk van het weer en van anderen. Dat is precies de reden waarom hij, en zijn ploeg, niet staan te springen om het Tourparcours van 2018. Hij heeft het niet in de hand. Dumoulin beleeft zijn sport uitermate rationeel, maar je kunt je hier niet uit analyseren.

Naar de Tour of niet naar de Tour: het is een gok.
Andere Peter 20 oktober 2017 23:29
Ik verwacht geen Tourzege van hem. Ik verwacht dat de winstkans in Giro en Vuelta véél groter zal zijn. En toch vind ik dat hij beter de Tour kan doen. In 2019 zal hij 29 worden. Het is best laat om dan pas voor het eerst voor Tourwinst te gaan.

Probeer het nu maar eens. Ongeacht het parcours. Zie maar eens waar het schip strandt. Word je pakweg 5e, vier het dan als succes (zoals alle Nederlanders die de laatste 35 jaar zo'n plek haalden). Of vier het als opstapje naar 2019.
JW 21 oktober 2017 21:57
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen