Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro-parcours 2018 en wildcards

Gepost door lodjan 
lodjan 20 oktober 2017 21:22
Nog niet officieel bekend gemaakt, maar op basis van geruchten: [twitter.com]

3x itt. Mooi parcours voor Tom.

Wildcards: Androni, Wilier, Israel Cycling Academy en Aqua blue.
Eddy Veen 20 oktober 2017 21:49
Daar was ik al bang voor. Hier kan Tom geen nee tegen zeggen. Toch maar voor de dubbel gaan?
JW 20 oktober 2017 21:50
De startlocatie is niet geweldig.
Maar drie keer ITT is wèl Dumoulin-vriendelijk.
Verkocht ?
Tinuz 20 oktober 2017 22:17
Mooi parkoers voor Wilco Kelderman!
lodjan 20 oktober 2017 22:20
ITT KM: 10 + 25 + 26 = 61 KM.
Koppi 20 oktober 2017 22:58
Dat lijkt me minder dan de 35 + 31 = 66 KM ITT/TTT in de Tour.
RikdeKraam 20 oktober 2017 23:07
In het kader van het tijdrijden, vond ik dit plaatje wel interessant. Zie eens hoeveel het aantal tijdritkilometers daalt in de Tour de France...

[inrng.com]
JW 20 oktober 2017 23:17
De verschillen in een ITT zijn doorgaans wel wat groter dan in een TTT.
Dat telt toch heel wat zwaarder, denk ik.
Andere Peter 20 oktober 2017 23:35
Yep. En zou je verder teruggaan naar het verleden, dan zou je zien dat dit al langer daalt. In de tijden van Hinault waren (zeg ik uit mijn hoofd) nog veel meer tijdritkms.
Lucho Herrera 20 oktober 2017 23:47
In 1987 waren er 160 individuele tijdritkilometers.
Horsie is back 21 oktober 2017 00:10
Na de oorlog is de gemiddelde afstand per etappe met 30% verminderd.
Dus was het aandeel van tijdritkilometers in het aantal kilometers in die periode ook veel groter.
Als je ook nog bedenkt, dat er tegenwoordig in verhouding in tijdritten sneller wordt gereden dan in de overige etappes.
Andere Peter 21 oktober 2017 01:14
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan. Maar ik denk dat sinds de jaren '70 of '80 de tijdritkms relatief sneller zijn afgenomen dan het totaal aantal kms.
Blueprint 21 oktober 2017 01:35
Het zou leuk zijn om het aantal tijdritkilometers eens af te zetten tegen de verschillen tussen de toppers in de bergritten.
Andere Peter 21 oktober 2017 11:32
Erg goed punt. De verschillen in de bergritten zijn minder geworden. Om de balans tussen die disciplines hetzelfde te houden moeten dus de tijdritten korter (en/of minder).
El Chaba 21 oktober 2017 15:53
Die afname is - waarschijnlijk niet toevallig - recht evenredig met de afname van de tijdritkwaliteiten van de Franse klassementsrenners.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2017 15:54 door El Chaba.
Sjorsoll 21 oktober 2017 17:28
Als ze dat nu zouden doen dan hoeft Tom niet eens mee te doen om te winnen.
Koppi 21 oktober 2017 18:10
Jawel, maar op een ritje van 10 km maakt Dumoulin ook nauwelijks het verschil. Ik denk dat hij op 25 + 10 minder pakt dan op 35 km.
Wat AP hier iets beneden zegt, ook mijn onderbuik herinnert zich de 50, 60 km lange tijdritten uit de jaren '80. Die zie je niet meer, mogelijk omdat inderdaad (zie ook beneden) de verschillen in de bergritten vaak zo minimaal zijn. 't Is daar meer het 10 kleine negertjes(pardon)-verhaal, in iedere bergrit valt een topkandidaat weg ipv dat er eentje minuten pakt. Vroeger waren (ook) de bergritten beter.
Carlos Danger 21 oktober 2017 20:08
De totale afstand in kilometers wordt steeds korter, logischerwijs dus ook de tijdritten.
Andere Peter 21 oktober 2017 21:00
Toch zat daar wel variatie in. Met wat fantasie tel ik 5 verschillende tijdritdisciplines.

- 6 km korte proloog (Nijdam)
- 41 km PTR (Carrera)
- 87,5 km zeer lange tijdrit vóór de bergen in Futuroscope. Bijna een aparte discipline te noemen (Roche toont hier het duurvermogen waarmee hij de Ronde uiteindelijk zou winnen)
- 36,5 km klimtrijdrit de Ventoux op (ja, helemaal naar boven, dus de klimmers krijgen ook wat)(Bernard)
- 38 km vlak op slotzaterdag (ook Bernard)

Het was een bloedspannende Tour. De tijdritkms maakten het zeker niet saai. De beste ronderenner van het jaar wint gewoon. Niet een type-Wiggins, Gonchar of De Las Cuevas. Het was het jaar zonder Hinault en Lemond. De Fransen hoopten op prima tijdrijders als Bernard, Mottet en Fignon. Maar in oktober 198\ zal iedereen dit hebben gezien als een ideaal parcours voor Lemond. Het jachtongeluk kwam daartussen.

Ik herinner mij tevens heel nadrukkelijk dat veel prikkers in het najaar van 1986 op de prik meenden dat dit een typisch Breukink-parcours zou zijn.
Sjorsoll 21 oktober 2017 22:53
De vraag is of het verschil van dertig kilometer aan individuele tijdrit even belangrijk is als het verschil in belangrijkheid van de grote rondes. Dertig kilometer is inderdaad heel veel, dus de kans is goed aanwezig dat dat zo is. Maar hij kan hier echt wel nee op zeggen, want zo veel is 61 kilometer in totaal nou ook weer niet.
Slimmerd 21 oktober 2017 23:18
Wanneer is de officiële bekendmaking?
Andere Peter 22 oktober 2017 01:26
Ik vind dat te makkelijk. Dat accent zal er best zijn, maar er lopen veel teveel motieven doorheen om dat zomaar te roepen.

- de balans waar Blueprint het over heeft: de verschillen in de bergritten namen óók af
- Indurain kwam voorbij. Iedereen schreeuwde om minder tijdritkms. Ook buiten Frankrijk
- EPO werd een motief om minder extreme parcoursen neer te leggen (korter)
- Gebeurde in Vuelta en Giro over 30 jaar bekeken niet hetzelfde?
Horsie is back 22 oktober 2017 02:02
Zou de afname van the span of control van de moderne mens door de loop van de jaren ook geen rol gespeeld hebben?
Eigenlijk vind ik 1 kilometer met staande start al lang genoeg. grinning smiley
Sjorsoll 22 oktober 2017 04:23
Ergens eind november las ik laatst.
Meneer 60% 22 oktober 2017 13:10
Zolang een klimmer met een heel zwakke tijdrit alle kans heeft op het podium in de Tour en een tijdrijder die matig klimt geen enkele, zijn de verhoudingen niet eerlijk.

Volgens mij nog niet gezegd: maar natuurlijk spelen kijkcijfers een rol. Tijdritten worden, wat ik begreep, veel slechter bekeken dan bergetappes.

Daarnaast heb je het gegeven dat de beste ronderenner van de laatste jaren ook de (na Dumoulin) beste tijdrijder van het hele zwikkie ronderenners is. Met veel tijdritkilometers maken ze het bijna al zijn uitdagers nog moeilijker.

En, inderdaad, de Franse klassementsrenners zijn veel zwakker dan Froome op dat onderdeel. Was Dumoulin een Fransman geweest, dan had het parcours er op zeker anders uitgezien.
Andere Peter 22 oktober 2017 15:17
Een gotspe, al dat gejeremieer over zogenaamd pro-Franse parcoursen. Buitenlanders die klagen dat de Tour de Fransen bevoordeelt, dat is zoiets als Colombianen die vinden dat er in de Elfstedentocht meer geklommen moet worden, zodat de niet-Nederlanders wat meer kans maken. Of dat De Nachtwacht wel iets minder prominent mag in het Rijksmuseum. Poehpoeh wat worden de Hollandse meesters daar bevoordeeld. Het dingetje is Frans cultuurgoed. Wees blij dat je mee mag doen, of maak zelf een beter rondje. Zo denken Fransen en er is geen speld tussen te krijgen.

Ik kan overigens zo snel niet een Fransman noemen die de Tour won nadat hij was bevoordeeld door het parcours. Hinault had in 1978 de tijdritten wel echt nodig om Zoetemelk te kloppen, maar ik betwijfel of dat een bewust pro-Hinault-accent was. Het lukt de laatste 30 jaar niet heel lekker om de Fransen in het zadel te helpen. Was Fignon een Amerikaan geweest en Lemond een Fransman, dan zouden ze er hier nu nog schande van spreken hoe Lévitan in 1989 de zege aan een Fransman gunde. Je hoort echter niemand erover, want de paspoorten zaten precies andersom in de zakken.

Zo makkelijk. De aanname is meteen de conclusie. Het tegendeel is vrijwel onbewijsbaar. Kan nooit misgaan dus... De waarheid is dat dit soort accentverschuivingen van alle tijden zijn. Natuurlijk gebeurt het wel eens een beetje maar het wordt schromelijk overdreven. De waarheid is dat de Zwitsers desnoods een Tour de Suisse wilden maken met alléén maar tijdritten voor Cancellara. Dat Italiaanse helikopters Moser en Visentini naar de Giro-zege bliezen.

(Zou Dumoulin overigens een Fransman zijn, dan zouden de Fransen nog steeds met Bardet, Pinot en zelfs Barguil in hun hoofd zitten voor Tour-2018. Waar we in NL gewend zijn te overdrijven de toekomstverwachtingen van Neerlands Hoop, daar overdrijven Fransen juist de aandacht voor in het verleden reeds bewezen prestaties. Zoiets zeggen over als Dumoulin een Fransman was, dat zegt meer over Nederlanders dan over Fransen)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2017 15:21 door Andere Peter.
Luijt 22 oktober 2017 21:35
Pointeloos gebazel.
Andere Peter 22 oktober 2017 21:44
Nog even opgezocht. Zoetemelk zou zonder tijdritten de Tour van 1978 hebben gewonnen. Had voor de laatste tijdrit nog 14 seconden voorsprong op Hinault. Eindigde op 3:56.

De tijdritten waren:
- 5 km (proloog Leiden, Raas)
- 153 km (!) PTR, Raleigh)
- 59 km bij Bordeaux dus vlak (Hinault)
- 52 km de Puy-de-Dôme op na een aanloop (Zoetemelk)
- 72 km van Metz naar Nancy (Hinault)

In totaal dus 341 km tijdrit, waarvan 188 km individueel.

Als er iemand zin heeft om alles te turven dan lijkt dat mij interessant. Maar voorlopig denk ik dat de daling van het aantal tijdritkms zich al inzette in het Tijdperk-Hinault. Een Fransman die superieur was in tijdritten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2017 21:44 door Andere Peter.
Andere Peter 22 oktober 2017 21:46
Thanx. It means a lot.
Blueprint 23 oktober 2017 00:01
De Fransen klimmen ook minder goed dan Froome. Kansloze missie dus om het parcours op de lokale favorieten af te stemmen.
Horsie is back 23 oktober 2017 00:18
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pointeloos gebazel.

Je moet AP wel de kans geven zijn wedergeboorte vorm te geven.
Je kent het gezegde: je moet een gegeven ....rd ..grinning smiley
Horsie is back 23 oktober 2017 00:23
Meer dan 300 km tijdritten in 1978.

Probeer je je eens voor te stellen hoeveel (over-)last dit voor de moderne maatschappij zou betekenen?

Ik weet nu uit ervaring, dat waar ik ook train, me echt niet meer kan permitteren, ongezien of zelfs op geluid op een weg om te keren.
Andere Peter 23 oktober 2017 02:51
Ik blijf gewoon in dit topic minimaal eens per dag op mezelf reageren, totdat enkelen daar helemaal gek van worden.

Ik snap niet zo goed waar je op doelt met die overlast. Plezier en exposure (voor de regio) zijn veel groter bij een tijdrit. In Utrecht waren we dolblij dat we een tijdrit hadden. Voor het publiek ook heel leuk. Er staan dus voordelen tegenover die beperkte nadelen van de overlast.

En o ja, op een plek waar die overlast te groot zou zijn moet je het ook niet doen. Maar 80% van Frankrijk is agrarisch. Zou lukken.

In deze discussie verdient de klimtijdrit aandacht. In 1983 waren er bv zelfs 2 klimtijdritten (Avoriaz en Puy-de-Dôme). Als ze kort zijn dan heb je er een mooie waardemeting aan met beperkte klassementsverschuivingen.

De 6 tijdritten dat jaar hadden 6 verschillende winnaars (chronologisch VanderAerden, Coop-Mercier, Oosterbosch, Arroyo, Van Impe, Fignon. Je kunt wel een beetje raden wie welk type tijdrit won). Moet gezegd dat het totaal aantal tijdritkms ondanks de extra (klim)tijdrit al wel een stuk minder was dan in 1978: 144 km + 100 km PTR.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2017 03:06 door Andere Peter.
Pyama 23 oktober 2017 08:34
@Andere Peter: nu bekijk je het vanuit de ogen van de wielerliefhebber. De wielerhater zal niet graag in Utrecht geweest zijn in dat weekend.
@Lodjan: hoe kom je aan de wijsheid van die wildcards? (Niemand gaat er ook verder op in).
lodjan 23 oktober 2017 09:15
Ergens gelezen, ik weet niet meer waar. Het zijn ook geen onlogische wildcards toch? Alleen Aqua Blue ipv CCC of Russen is verrassend te noemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2017 09:20 door lodjan.
Meneer 60% 23 oktober 2017 10:50
Ik weet niet goed of je met name op mij reageert of ook op anderen. Maar in het geval van het eerste.

- Ik heb nooit gezegd dat de Fransen het parcours niet op de Fransen aan mogen passen. Ik concludeer slechts dat ik het sterke gevoel heb dat dit gebeurt. Tot op zekere hoogte mag dat van mij.

- Als Dumoulin een Fransman zou zijn geweest... Ik snap je tekst niet helemaal, maar volgens mij bedoel je dat ik de prestaties en de Tourkansen van Dumoulin overschat ten opzichte van Pinot, Bardet en Barguil. Misschien. Maar waar het heel moeilijk is om voor die laatste drie een tourparcour uit te teken en waarop ze favoriet voor de zege zouden zijn, is dat voor Dumoulin wel te doen. Bovendien heeft Dumoulin weliswaar in de Tour als klassementsrenners nog niets laten zien, maar heeft hij wel een grotere erelijst qua overwinningen dan de drie genoemde Fransen. Daar zouden ze in Frankrijk echt wel gevoelig voor zijn.
Orakel 23 oktober 2017 19:27
Juist dhr 60%.
Een Tour voor Tom is makkelijk te omschrijven.
Lange glooiende tijdritten, lopers in het hooggebergte, muurtjes van 20 minuten en een Bincbankachtige verzameling tussenetappes.
Een parcours waarbij Bardet, Pinot en Barguil sterker worden geacht dan Froome is lastig (onmogelijk?) te omschrijven.
Andere Peter 24 oktober 2017 01:54
Als Utrechter denk ik dit vanuit het perspectief van de Utrechter te zien. Vooraf was er in de stad bij niet-liefhebbers wel wat gezeur over overlast tgv wegafsluitingen etc. Maar dat verstomde in de aanloop totaal en naderhand heb ik ook vrijwel niemand horen klagen.

Wielerhaters bestaan hier niet (meer).
El Mik 24 oktober 2017 11:03
Moet je maar eens op een niet-wielersite kijken wat voor reacties er onder berichten staan als een "wielrenner" is aangereden of een ongeluk heeft veroorzaakt o.i.d.
"Henk en Ingrid" hebben juist een pleurishekel aan "wielrenners", dat zijn in hun ogen allemaal egoïstische asociale hufters die denken dat de weg van hun is.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2017 11:04 door El Mik.
Bromertà 24 oktober 2017 11:23
Voor wie de ervaring niet verder reikt dan een bakfietsritje naar de bakker om de hoek is de aanname dat we in een fietsvriendelijk land verkeren gelijk aan de perceptie van Rutte die beweert dat NL een heel gaaf land is.
Horsie is back 24 oktober 2017 12:49
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor wie de ervaring niet verder reikt dan een
> bakfietsritje naar de bakker om de hoek is de
> aanname dat we in een fietsvriendelijk land
> verkeren gelijk aan de perceptie van Rutte die
> beweert dat NL een heel gaaf land is.

Zelden grotere kul gelezen. Het is ongekend en toch beweer ik niet alleen dat zij toch beweegt, maar ook dat dit land best een gaaf land is zelfs met Bromertà.
Eindhovuh 24 oktober 2017 13:31
Ik kan geen 5 gavere landen bedenken om in te leven.
Walnoot 24 oktober 2017 13:35
Voor Bardet is dat een makkie. Tijdritten beperken tot een korte proloog en een klimtijdrit. Een paar Lombardije-achtige etappes er in en een stuk of drie ritten met finish direct na een afdaling (en dan direct, dus niet met nog 10km vlak er na).
ton duk 24 oktober 2017 16:41
Ik heb getwijfeld over Belgie...
5 lijkt me objectief idd heel moeilijk
gr
Horsie is back 24 oktober 2017 20:11
In de training zag ik een tafereel dat me daarentegen niet beviel.
Twee jongeren of wezens net droog achter de oren gebaarrden al ver van tevoren (80m?) dat ze zouden willen afslaan en staken schuin de weg over om geleidelijk bij de echte bocht aan te komen. Onderwijl door keuvelend gebaarde de ene fietser bijna provocerend dat de automobilist maar rustig moest blijven wachten.

Ik dacht meteen, doe dit geen miljoen keer achtereen, want dan beland je tig keer tussen de bekende planken.
De automobilist wachtte dus rustig en liet zich niet provoceren.

Een fietsvriendelijk land. Waar vind je zoveel geharde wegen, soms ook met dat snelle gemalen rode baksteen?
Waar heb je zoveel mogelijkheden om op de plaats van bestemming te komen, dat je wiskundige aanleg moet hebben om het handelsreizigersprobleem eerst op te moeten lossen om de kortste weg te kunnen vinden?

Kijk, in het Verenigde Koninkrijk, bij de links georiënteerde burgers van deze wereld, schijnen ze je rücksichtslos van de sokken te rijden.
De planners aldaar reppen altijd over fietswalhalla Nederland, Utreg in het bijzonder.
Frankrijk, Parijs dan wel te verstaan wil ook de fietshoofdstad van de wereld worden, maar gevaar schijnt daar op de weg te liggen in plaats van om de hoek.

Dat Nederland een gaaf land is staat ook wel vast, maar of ik de perceptie van Rutte, dat Nederland een heel gaaf land is onderschrijf is weer een ander thema. grinning smiley
Andere Peter 25 oktober 2017 00:42
Dat heeft toch niets met zo'n evenement-organisatie te maken?

Overigens raad ik je aan niet teveel van dat soort sites te lezen.

'The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter'
(Churchill)
Andere Peter 25 oktober 2017 00:45
Erg eens. Stoer-cynische brabbeltaal van Bromertà.
Andere Peter 25 oktober 2017 00:47
Merkwaardig verwijt. Juist op als het gaat om het taxeren van de verhouding van niet-wielerliefhebbers tot het wielrennen, is het natuurlijk een voordeel om buitenstaander te zijn in plaats van (zelfbenoemd) insider. Dus: dank voor het compliment.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen