Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wiggins row with the flow

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 november 2017 12:55


Bradley Wiggins droomt van een olympische medaille in het roeien. Zijn arbeid in het krachthonk werpt voorlopig zijn vruchten af.

Bradley Wiggins kroonde zich in 2012 tot de eerste Britse Tour-winnaar uit de geschiedenis. Vijf jaar later is er van zijn ranke klimmerslijf nog weinig te bespeuren.

De 37-jarige Brit nam vorig jaar afscheid van de wielerwereld in de Zesdaagse van Gent. Nu richt hij zijn pijlen op het roeien, waarin hij zich wil plaatsen voor de Olympische Spelen in Tokio.
El Chaba 11 november 2017 12:58
Totaal andere tak van sport qua spieren. Zou megaknap zijn mocht hij daar in slagen..
Inigo 11 november 2017 13:34
Wat een aparte kerel. Zou het verhaal nog mooier maken.
Horsie is back 11 november 2017 13:42
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Totaal andere tak van sport qua spieren. Zou
> megaknap zijn mocht hij daar in slagen..

Toproeiers zijn over het algemeen in staat hogere duurvermogens te halen dan wielrenners.
Op een ergometer, waarop het vermogen een absoluut karakter heeft, blijkt dit maar al te vaak.

Van één der beste roeiers aller tijden (Hamish Bond) wist ik dat ie goede resultaten had geboekt in the UK op het daar immens populaire tijdrijden.
Net zag ik, dat hij in Bergen recent toch maar een 39ste plaats heeft geboekt.
We mogen veronderstellen, dat andersom gemakkelijker zal gaan.

Opdat het gelezen worde:

Maas van Beek heeft zich in Moskou halverwege zijn recordpoging (redelijk op schema) opgeblazen. Vadertje TIJD trapte hem op zijn staart. De berichten vooraf waren al niet zo veelbelovend. De man, die ooit beweerde een half uur lang een hoger vermogen te trappen dan de man van wie wordt beweerd, dat hij gebruik heeft gemaakt van een motortje, vond ik weifelend worden in zijn uitspraken. Op 90% een UUR trappen. Nee, toch maar niet. Liever blokken van 20 minuten.

En rekenen kon de Willie Wortel (niet cynisch bedoeld) ook al niet meer.Zijn recordpoging zou om 13.00 uur Nederlandse tijd plaatsvinden, terwijl hij al 14.00 uur Russische tijd had gepost, Aangezien het tijdsverschil twee uur is kon dat uiteraard niet kloppen. Om half een toch maar eens checken en warempel kreeg ik toch al weer een déja-vu: was Maas aan het inrijden, wat ik ook dacht van 's werelds oudste wielrenner, Robert Marchand bij zijn (mislukte) recordpoging?

Neuh, het was het ecchie, LIVE op facebook. Rond de 40 kiijkers. Hij lag redelijk op schema en scheen er een schepje boven op te doen, maar daarna meende ik toch te kunnen zien, dat het ineens wat stokte? Na nog geen 5 minuten te hebben gekeken was het ineens over. Maas was nog weliswaar heel, maar opgeblazen had ie zich wel.

Zijn commentaar achteraf gedeeltelijk beluisterd. De governor (een fenomeen, waarin Bromertà niet zo gelooft, begreep ik ooit) had hem tot de orde geroepen.
Eem overlevingsmechanisme. Ineens vloeide al zijn krachten uit zijn lichaam. Maar wat schetste mijn verbazing, terugkijkend op zijn record kwam de snoever in hem weer boven. Kom maar op waren zijn woorden bedoeld voor Cancellara zonder motortje en hij dacht ook nog eens wijlen Peter Post te kunnen minimaliseren.
Weet Maas dan niet dat ooit gegangmaakt door motoren ze met bijna honderd in het uur hoog door de baan scheerden en dat daar zelfs doden bij vielen, waardoor deze tak van sport op deze manier geen levensvatbaarheid mee had? Kortom wielrennen heeft alleen maar waarde onder universeel gestandaardiseerde omstandigheden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2017 14:19 door Horsie is back.
MarcoV 11 november 2017 16:32
Kunnen Maas en jij niet samen penvrienden worden zodat je ons de vele off topics hier bespaart??
Horsie is back 11 november 2017 19:28
MarcoV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kunnen Maas en jij niet samen penvrienden worden
> zodat je ons de vele off topics hier bespaart??

Waren we ooit totdat het Maas te heet onder de voeten werd. Te kritisch nietwaar.
Fijn om te lezen dat je niks van mijn bijdragen ongelezen laat.
cyclingfreakske 11 november 2017 21:23
de kracht die je verplaatst met het onderlichaam ligt niet veraf van het wielrennen.... het bovenlichaam moet wel een stuk krachtiger getraind zijn.

qua duurvermogen zit het goed maar natuurlijk is een roeibeweging wel wat anders en is het wat aanpassen...
maar het is een behoorlijk explosieve sport gekoppeld aan pure kracht vanuit het hele lichaam en dat zal het toch tot een lastige opdracht maken.
Het is knap lastig om met zeer hoge weerstand, explosief, en specifieke roeitechniek enkele kilometers te volbrengen in deze topcompetitie
(bovendien zijn schouderletsels schering en inslag in die sport)
Horsie is back 11 november 2017 22:35
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> de kracht die je verplaatst met het onderlichaam
> ligt niet veraf van het wielrennen.... het
> bovenlichaam moet wel een stuk krachtiger getraind
> zijn.
>
> qua duurvermogen zit het goed maar natuurlijk is
> een roeibeweging wel wat anders en is het wat
> aanpassen...
> maar het is een behoorlijk explosieve sport
> gekoppeld aan pure kracht vanuit het hele lichaam
> en dat zal het toch tot een lastige opdracht
> maken.
> Het is knap lastig om met zeer hoge weerstand,
> explosief, en specifieke roeitechniek enkele
> kilometers te volbrengen in deze topcompetitie
> (bovendien zijn schouderletsels schering en inslag
> in die sport)

In armpje drukken of aan de rekstok was ook Joop Zoetemelk zeker geen held en Chris Froome zal er niet veel voor onder hoeven te doen.
De duur van roeiwedstrijden waarover we het hier hebben overschrijdt echter niet de duur van een gemiddelde proloog. We wachten af.
Prikdude 11 november 2017 23:42
Zou wel heel matig zijn als Wiggo in de korfbalvariant van het krachthonk niet tenminste iets van metaal naar huis roeit.
Frederik D. 12 november 2017 03:58
Even serieus. Als Wiggins zich had omgeschoold tot schaatser, dan had hij zeker veel goud kunnen oogsten. Maar blijkbaar is voor Wiggins zelfs roeien beter dan schaatsen.
merijntje mortirolo 12 november 2017 12:43
-
Over korfbal en schaatsen gesproken: op zich zou je als je deze foto ziet zo kunnen denken dat dittur eentje van The Village People was.
Horsie is back 12 november 2017 13:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even serieus. Als Wiggins zich had omgeschoold tot scheve
> schaatser, dan had hij zeker veel goud kunnen
> oogsten. Maar blijkbaar is voor Wiggins zelfs
> roeien beter dan schaatsen.
Bromertà 12 november 2017 14:48
Khep sterkut vermoeden dat ie nog net nat achter de oren zo juist uit de kast van de blonde Russische ijsgod is gekomen, die sommigen kennen als Koen Verweij.
cyclingfreakske 12 november 2017 14:52
toch is de algemene inspanning van het lichaam zwaarder, alhoewel de ademhaling beter te controleren is dan je op de fiets zit te knallen als gek...

Met zijn achtergrond voor lange(re) extreme inspanningen en duurvermogen als wielrenner heeft hij daar wel een paar streepjes voor, en kan hij wel een eind komen, misschien wel hoog scoren... ik ben ook benieuwd.

Het zou een middenvinger zijn naar het cliche dat wielrenners buiten fietsen niets anders kunnen van sport. Dat is toch vaak wat jan modaal denkt.
Carlos Danger 13 november 2017 00:50
Zolang de pakketjes op tijd bezorgd worden.............
Horsie is back 13 november 2017 01:11
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zolang de pakketjes op tijd bezorgd
> worden.............

Je bedoelt met de single Michael row the boat ashore, hallelujah, from Peter, Paul and Mary?
Andere Peter 13 november 2017 18:34
Qua spiergebruik snap ik je punt volledig. Maar je moet een technisch effectieve slag kunnen ontwikkelen. Misschien is dat bij roeien maakbaarder?
Cecchini 14 november 2017 10:35
Opgepompte Wiggins richt pijlen op Tokio 2020 in een roeiboot

Door Lennart Bloemhof/ Volkskrant

De voormalig Tour-winnaar lijkt in niets meer op de twijg die hij vroeger was

Met woeste baard, armen als staalkabels en de torso van een bodybuilder. Op de foto die Bradley Wiggins (37) vrijdag op Twitter plaatste leek hij in niets meer op de twijg die vijf jaar geleden als eerste Brit de Tour de France won. De missie waaraan hij in de zomer begon wordt steeds serieuzer: 'Wiggo' wil als roeier naar de Olympische Spelen van Tokio in 2020. Hoe kansrijk is hij?

Wiggins, die vorig jaar december stopte met fietsen, maakte er nooit een geheim van via een andere sport voor de zesde keer naar de Spelen te willen. Roeien kwam toevallig op zijn pad. Om fit te blijven na zijn wielerpensioen zat hij in de sportschool geregeld op een roeimachine.

Toen zijn tijden naar eigen zeggen 'ergens op leken', besloot hij het avontuur aan te gaan. Wiggins strikte tweevoudig olympisch roeikampioen James Cracknell als coach. Z'n eerste test komt op 9 december, als hij deelneemt aan het Britse kampioenschap indoorroeien in het velodroom waar hij in 2015 als wielrenner het werelduurrecord verbeterde.

Techniek
Bij voorbaat kansloos is hij niet, bewijst de loopbaan van Maaike Head (34). Dertien jaar geleden schaatste Head nog. Vorig jaar won ze in Rio als roeier goud in de lichte dubbeltwee. Ze vindt het 'heel vet' dat Wiggins het probeert als roeier, maar meent dat hij niet moet onderschatten hoe lastig het is in het roeien de top te halen. 'Dat heeft mij uiteindelijk ook tien jaar gekost', zegt ze.

Voordeel voor Wiggins is volgens Head dat hij als oud-(baan)wielrenner over attributen beschikt die hem in het roeien zullen helpen: krachtige benen en een hoge maximale zuurstofopname (VO2max), zodat hij in korte tijd aanhoudend veel kracht kan leveren. 'Fysiek zal de overstap daarom makkelijk zijn', stelt Head. 'De grootste uitdaging is de techniek.'

Head was een twintiger toen ze overstapte op het roeien. Ze had alle tijd aan haar techniek te slijpen. Head: 'Daar heb je zeker zes jaar voor nodig. Ik ging in mijn derde jaar al naar een WK. Dat sloeg nergens op. Ik was ineffectief aan het roeien.' Het is leertijd die Wiggins niet heeft. Hij is 40 jaar als de Spelen van Tokio beginnen.

In de Britse roeiploeg, een van de sterkste ter wereld, is de concurrentie moordend. Wiggins is 1 meter 90 en hoopt straks 100 kilo te wegen - 31 kilo zwaarder dan in zijn Tour de France-tijd. Hij hoort dan nog steeds bij de kleine jongens die het meestal afleggen tegen langere roeiers: die genereren met hun langere halen meer snelheid.

Kracht
'Iedereen vindt dit verhaal natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk gaan de besten', zegt Head. Toch wil ze de missie van Wiggins niet helemaal als kansloos bestempelen: 'De begeleiding bij de Britten is de beste van de wereld. Ze hebben wel vaker beginnende roeiers snel naar de top gekregen', zegt Head.

Ze refereert aan Helen Glover die vier jaar na haar eerste haal olympisch kampioen werd in 2012. Als Wiggins' roeicarrière net zo succesvol verloopt, ziet Head hem op een stoel in het midden van de acht terechtkomen, een groot nummer. In de acht kan gebrek aan techniek enigszins gecompenseerd worden met overdaad aan kracht. 'Maar dan moet hij wel heel goed zijn.'



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2017 10:36 door Cecchini.
Bromertà 14 november 2017 12:21
Ik las: "Opgepompte Wiggins richt pillen op Tokio 2020 in een roeiboot."

Ja, echt Sneudiaans. Sorry.
Arsimo 14 november 2017 12:37
Met zijn 7 roeicollega's na afloop van een race als echte studenten aan het bier gaan kan Wiggins alvast heel erg goed.
Horsie is back 14 november 2017 12:56
Ik heb begrepen, dat wil Wiggins echt bij de zwaargewichten mee gaan tellen er wattages verstouwd zullen moeten gaan worden, die de STIP aan de HORIZON niet alleen in verlegenheid brengt, maar ook echt verslaat. Wie is ook al weer zijn trainer?

Gelukkig schijnt het zo te zijn, dat de wattages behaald bij het roeien niet automatisch 1 op 1 naar het wielrennen kunnen worden geconverteerd.
Anders zou Wiggins zo straks nog eens het WUR gaan verbeteren, dat van Superman P. Boardman wel te verstaan.

Zo ook met de wattoeages. Bij de lichtgewichten onder de 70 kg is in het internationale roeiprogramma echter niet zo heel veel plaats (twee?) en laten we braaf zijn, het is ook niet heroïsch genoeg voor excentrieke Wiggo.

Opgepompt naar de 100 kg, je verwacht het niet, hé. Freakish, maar dat waren/zijn we wel van Wiggo gewend.
En laten we wel wezen, het wattbeest, door schrijver dezes veelvuldig vermeld, was van origine een roeiwattbeest.
cyclingfreakske 16 november 2017 11:57
zou "motorman" leren zwemmen hebben om de pakketjes aan de onderkant van de kano te plakken ? grinning smiley
cyclingfreakske 16 november 2017 11:59
btw : Wiggins is in feite een Belg, de Britten gaan gewoon met de eer lopen smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen