Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Boycot start Giro in Israel

Gepost door Poupoe 
Poupoe 22 november 2017 19:34
Meer dan 120 mensenrechtenoganisaties hebben in een gezamenlijke verklaring een oproep gedaan aan de organisatie van de Giro d’Italia. Hierin wordt dringend verzocht de start van de Giro in 2018 te verplaatsen uit Jeruzalem. thumbs up

[www.wielerflits.nl]
Tinuz 22 november 2017 21:13
Hypocriet gedoe.
Eddy Veen 22 november 2017 21:26
Ik ben er in 1991 op vakantie geweestyawning smiley
Tinuz 22 november 2017 21:52
Zelden zo'n hypocriete club meegemaakt als BDS volk. En dat betekent echt niet dat ik alles dat Israel doet goedkeur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2017 21:54 door Tinuz.
cyclingfreakske 22 november 2017 21:57
Naar Lybie ?

vond het bij de bekendmaking al belachelijk..alsof ze daar echt in een fiets zijn geinteresseerd.
de ene denkt enkel aan muurtjes bouwen en de andere aan bommetjes gooien.....
je weet al zo op voorhand dat dat daar een hoop amok gaat geven, en de atleten hier gewoon als schild en doelwit worden gebruik in een machtspel tussen Israel en Palestina.
Stel maar gerust dat dit weer een money catcher van ASO was als aandeelhouder in de Giro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2017 21:57 door cyclingfreakske.
Eindhovuh 22 november 2017 22:11
Ik vond de protesten van deze clubs tegen het World tour maken van Abu Dhabi en de ronde van Turkije ook al heel sterk gemotiveerd toen.
lodjan 23 november 2017 07:30
Niet verplaatsen, gewoon starten. De keus is nu eenmaal weloverwogen gemaakt, daar moet je nu niet op terug komen. Er zijn wel meer landen met 'een smetje' waar gewoon gekoerst wordt. Zelfs in de World Tour. Koers is geen politiek.
El Chaba 23 november 2017 12:43
Inderdaad.
Ik word echt kotsmisselijk van die hypocriete anti-Israël clubjes..
El Chaba 23 november 2017 12:44
Helemaal mee eens.
Blueprint 23 november 2017 14:02
Logistiek gezien is het verre van ideaal, maar dat mogen de ploegen met de organisatie uitvechten als ze het er niet mee eens zijn.
Politiek gezien, tsja... er zijn ook World Tour koersen in Turkije, Abu Dhabi en China, terwijl de Emirates-ploeg zelfs een wapenleverancier als co-sponsor heeft.
Tjappie2 23 november 2017 14:49
Ach ja, ik hoor Rick Zabel, Nils Politt en Tony Martin ook niet klagen over de naam van hun ploeg. Terwijl het toch op de kop af 75 jaar geleden is dat hun (over)grootvaders bij Stalingrad omsingeld werden.
Inigo 23 november 2017 15:09
Frederik D. 23 november 2017 17:25
Inderdaad. En ook de protesten tegen de rondes in China vond ik hartverwarmend. Selectieve verontwaardiging, daar hou ik wel van. Evenals doorzeuren over Zwarte Piet. Weg met Zwarte Piet. Weg met de meesterknecht van Sinterklaas. Weg met alle meesterknechten, ook in het peloton. Ik wil alleen nog maar kopmannen, uh, genderneutrale en klimaatneutrale duurzame kopmensen, uh, kopwezens, uh kopdingen. En ik wil naast Sinterklaas ook Sinterfrederik. Wat voel ik mij gediscrimineerd. Waarom, vloekerdevloek, geen Sintfrederik. Stelletje racisten. Toch, Dieuwertje Blok? En ik wil ook de Tour winnen en evenveel verdienen als Bil Gates. En op de universiteit oprecht onderwijs in de platte aarde.
cyclingfreakske 23 november 2017 17:50
ivm zwarte piet.........

echt belachelijk dat dat in Nederlands zelfs enkele jaren een 'hot' potlitiek punt is......zelfs hele politieke debatten over gevoerd worden (comedy capers achterna)

gewoon omdat er wat achterlijke mensen niet begrijpen dat die zwart ziet van het roet in de schoorsteen...
in Belgie probeert met dat ook door te drukken (de nieuwe "Belgen" uiteraard) maar krijgen tot nogtoe een welgemikte F.U in de plaats. terecht.
Tjappie2 23 november 2017 18:04
Mensen die een andere mening hebben dan jij een "welgemikte F.U." toewerpen vind ik dan weer wat minder sterk.
Gelukkig kan ik met de meeste mensen waar ik het niet eens mee ben na afloop prima een biertje drinken.

On topic: eigenlijk vind ik dat de startplaats van een grote ronde op etappe-afstand (+/- 250 km) van het land van herkomst moet liggen.
Curzio 23 november 2017 18:25
Ik snap het gevoel, maar als argument is het een drogreden (tegenwoordig populair onder de naam 'whataboutism').

Overigens zijn het vooral inderdaad vrij gerichte, pro-Palestijnse organisaties die hieronder staan (ook Noam Chomsky heeft getekend), dus op zich niet heel vreemd dat die wat minder bezig zijn met Abu Dhabi en Turkije.
Bromertà 23 november 2017 19:10
Ja, leuk laten we het over politiek hebben. Teiltje al klaar? Rutte III gaat in ontwikkelingshulp. Vroeger was 't Han de Wit. Ruimhartig, want, schrijft u mee: €1,4 miljard. Eufemistisch wordt dit investeringsbeleid genoemd. Nu we dan toch op die fiets zitten, waarom wordt er zo moeilijk gedaan als onze kleinschalige wielersport z'n vleugels een beetje wil uitslaan? Italië of genitaliën, is dat de prangende vraag? Is de langgerekt laars daadwerkelijk te klein geworden voor een of ander op drift geraakt UCI-lid? Men zou de L haast voor de grap weglaten, maar ons land is al plat genoeg. Israël werd al warm aanbevolen tussen de schermutselingen van Dumoulin en overige Girini, ook wel rondedieren genoemd. Afijn, wat kan er mis zijn als de financiële honger van wielerorganisaties gestild kan worden bij girofiele oliemagnaten, grootgrondbezitters, miljardairs of gewoon een beetje vermogende vakantieverkopers? Ook Kees van der Staaij heeft 't geld heilig verklaard, dus zijn zegen is alvast binnen.
Frederik D. 23 november 2017 20:30
Hoe staat het eigenlijk met de mensenrechten in de Gazastrook?
cyclingfreakske 23 november 2017 22:26
maar de risico's liggen een paar 1000x lager..... die landen zijn geen kruidvat.
en als Israel Jerusalem als start/finish gebruikt, dan weet je zo vanbuiten dat de Palestijnen (en vele andere Arabieren) niet welkom zijn.
dan krijg je automatisch weer dat geklooi van steentje werp en veel rel, omdat zowel de ene als de andere parrtij Jerusalem als hun 100% eiegndom claimt.
en neem daarnaast nog Hezbolla, IS, Al Quada, Talibal aanhangers en Moslimbroeders die zich overal in trachten te infiltreren om dan toe te slaan.

dit is puur voor de centen gedaan, en dan staat ASO elk jaar opnieuw te janken over veiligheid ?????? angry smiley ze kennen echt geen schaamte !
cyclingfreakske 23 november 2017 22:27
... welke ???... winking smiley
D. Marrage 23 november 2017 23:03
Quote
CF
gewoon omdat er wat achterlijke mensen niet begrijpen dat die zwart ziet van het roet in de schoorsteen...
Mooi dat jij weet dat ze achterlijk zijn, en hoe het precies zit. Hartverwarmend.
cyclingfreakske 23 november 2017 23:12
...een beetje troost voor de Nederlandse kindjes winking smiley
Blueprint 23 november 2017 23:15
Het veiligheidsaspect wordt helemaal niet genoemd door de organisaties achter deze petitie, daar gaat het ze dus duidelijk niet om...
Carlos Danger 24 november 2017 00:03
Tourstart 2020: Vanuatu.smoking smiley
Andere Peter 24 november 2017 01:23
Ook wel eens. En ik ben tamelijk Israël-kritisch.
Andere Peter 24 november 2017 01:43
Communicatietechnisch is het wel interessant wat hier gebeurt. Een van de motieven voor Israël om zich te kandideren is het land te profileren als 'normaal' vrij, vreedzaam land. In zekere zin wordt daarbij aan windowdressing gedaan (zoals bij alle Grand Départs). Je toont alleen je mooie kant. Tsja, dan moet je niet vreemd opkijken als vanuit vijandelijke hoek fijntjes wordt gewezen op het omgekeerde van wat de organisatoren willen communiceren. Je kunt er natuurlijk op wachten dat er geweldloze gaten worden geschoten in het beeld van Israël als voorbeeldland. De spanning zit er bij voorbaat al in. Ze vinden het nodig om zich 'normaler' voor te doen dan ze zijn. Het evenwicht wordt een beetje hersteld voor dit tegengeluid. Of het tegengeluid klopt is iets anders. Ja, de Israëlische democratie is completer dan dat van alle Arabische landen. Maar er valt wel wat op de omgang met minderheden af te dingen en als je dat wegmoffelt in je communicatie, dan gaat iemand anders daar extra op wijzen. Zeker je natuurlijke tegenstander.

Wat de organisatie doet is dan ook een communicatie-risico. Ze roepen in feite onbedoeld een (onuitgesproken) negatieve associatie op. Die door BDS dus wel wordt uitgesproken. Dat is een beetje zoals de Mexicaanse bierbrouwer die pisgeruchten op de Amerikaanse markt tegen ging door in een campagne te zeggen dat er echt geen urine zat in ons lekkere bier. Per saldo associeer je je bier met urine en dat is niet slim. In zekere zin doet de Israëlische organisatie dat. En mochten de media dat missen, dan helpt BDS wel om het duidelijk te maken. Mooi spel dus.

Laten we blij zijn dat ze elkaar met faire woorden bestrijden,.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2017 01:47 door Andere Peter.
Leon 24 november 2017 11:07
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ivm zwarte piet.........
>
>
> gewoon omdat er wat achterlijke mensen niet
> begrijpen dat die zwart ziet van het roet in de
> schoorsteen...

Pointe is nou juist dat Belgen blijkbaar akkoord gaan met die deels onjuiste redenering, in NL is men toch wat ontwikkelder wat dat betreft.
pl0rk 24 november 2017 11:19
1. Alles is politiek. Jammer maar helaas maar sport en politiek vallen niet te scheiden. Zeker niet als een land sport gebruikt om haar image op te krikken.

2. Tevens is het huidige Israel net zo fout bezig als Zuid Afrika in de apartheidstijd. Deze ouwe zak kan zich nog herinneren hoe er gemekkert werd door de gevestigde orde toen er in de jaren 80 vorige eeuw op allerlei gebied geprobeerd werd ZA te isoleren. Uiteindelijk hebben alle acties van destijds wel degelijk meegeholpen om de situatie aldaar te veranderen.
Ook nu wordt Israel al geboycot op cultureel gebied (een hoop artiesten weigeren er bijvoorbeeld op te treden). Het getuigt mijns inziens van een stompzinnige naiviteit van de Giro-organisatie om zich voor een paar grijpstuivers uit te verkopen aan een regime dat niet door de beugel kan.

3. Dat allerlei prikkers dit een belachelijke mening vinden zal best. Het toont maar weer aan dat vooruitgang heel langzaam gaat (soms vraag ik me in deze regressieve tijden zelfs af of er wel enige vooruitgang is maar dan bedenk ik me weer dat bijvoorbeeld slavernij toch echt is afgeschaft en vrouwen stemrecht hebben)
Bromertà 24 november 2017 11:31
Vooruitgang, is dat tussen wal en kofschip raken of gewoon letterlijk geen oog hebben voor ironie?
Eindhovuh 24 november 2017 13:05
Prikkers schrijven volgens mij nergens dat ze vinden dat Israël goed bezig is met mensenrechten.
Er wordt geschreven over de hypocriete houdingen van genoemde clubjes.
Maar dat schijn jij niet te willen lezen. Dat soort framing en oogkleppen merk ik wel vaker op bij mensen die hun eigen mening als progressief bestempelen.
cyclingfreakske 24 november 2017 14:19
op veiligheid heb ik vooral het gezever van ASO.....
Sagan uitsluiten voor een wat onorthodox maneuver waarmee Cavendish tegen hem aan rijd vonden ze "veiligheid" een echte reden.
Met een start in een kruidvat en veiligheid pas echt een probleem is, negeren ze dat volkomen dat men levens inzet..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2017 14:31 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 24 november 2017 14:27
muurtje bouwen zoals de Duitsers in Warschau deden om een bepaalde groep binnen die paar vierkante meter te houden. En je mag daar niet over beginnen want dan ben je antisemiet vanuit dat kamp. Terwijl je dat helemaal niet bent.
Politiek gezien is de start weer een bommetje dat enkel de spanningen zal opvoeren, en een gouden kans voor fundamentalisten om wereldnieuws te vangen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2017 14:30 door cyclingfreakske.
LD88 24 november 2017 14:47
De ASO beslist niet waar de Giro start
Carlos Danger 24 november 2017 15:25
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Met een start in een kruidvat


Zit die ook al in Jeruzalem?
Goozzer 24 november 2017 15:37
Goozzer 24 november 2017 15:57
Een ander perspectief m.i. mogelijk interessanter. Lees ook dit artikel over de start in Israël. [www.nrc.nl]

En dan met name het tweede deel:

Maar ik wil het hebben over de Arabische boycot van Israël, of liever het einde daarvan. De Arabische Liga boycot sinds jaar en dag Israël en internationale bedrijven die met Israël zakendoen. Die boycot is in de loop der jaren aan alle kanten aangevreten; denk alleen al aan de vredesverdragen die Egypte en Jordanië met Israël hebben gesloten. En geleidelijk aan zijn ook steeds meer Arabische landen stiekeme zaken met Israël gaan doen.

Stiekeme zaken, zult u zeggen, dat is één ding. Maar openlijk en officieel met wielerploegen aantreden in de Giro in Israël, met alle publiciteit van dien? Zou het echt?

Ja. Het zal echt. Ik wijs u erop dat koning Hamad van Bahrein in februari de oprichter van het Simon Wiesenthal Center, rabbijn Hier, in Manama heeft ontvangen. Rabbijn Hier onthulde in september dat Hamad tegen hem heeft gezegd dat hij de Arabische boycot beu is en dat van hem alle Bahreini’s naar Israël op bezoek mogen. Hier kwam met zijn onthulling, zei hij, omdat hij daartoe „signalen” had gekregen. De koning heeft het niet tegengesproken.

Bahrein is maar een klein landje, en de koning is in feite filiaalhouder van grote buur Saoedi-Arabië. Dus ik zie een proefballon opstijgen. Bahreinse en Emiraatse wielerploegen doen mee in Israël, en als de Bahreinse en Emiraatse burgers niet te hard protesteren dat de Palestijnen onder de bus worden gegooid – wat ze worden – dan volgen de Saoediërs ook met openlijke zaken met Israël, met de gemeenschappelijke angst voor Iran als aanjager. Zie wat dat betreft ook het ongekende vraaggesprek van vorige week van de Israëlische stafchef-generaal Eizenkot met de Saoedische website Elaph.com. Daarin meldde Eizenkot nota bene bereid te zijn geheime informatie over het Iraanse doen en laten met Saoedi-Arabië te delen.

Ik las vrijdag dat Saoedi-Arabië, de Emiraten en Bahrein zich terugtrekken uit de Golf-cup, een tweejaarlijks voetbaltoernooi, dit keer in mede-Golfstaat Qatar, wegens Qatars vermeende steun voor terrorisme en Iran. En tegelijk komen diezelfde landen in snel tempo nader tot Israël, zonder dat dat ook maar één stap in de richting van vrede met de Palestijnen zet. Israël wint deze ronde. Als u me dat een jaar geleden had voorspeld, had ik u voor ge
k verklaard.
Frederik D. 24 november 2017 18:51
Toch weer zeer lief van je om ons met psychisch geweld je mening op te dringen. Ja hoor, ik zal morgen een petitie onderschrijven tegen Zwarte Piet en de houten WC-bril. En ik zal mijn WC-papier voortaan hergebruiken. Nog meer?
veluweracer 24 november 2017 23:49
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> muurtje bouwen zoals de Duitsers in Warschau deden
> om een bepaalde groep binnen die paar vierkante
> meter te houden. En je mag daar niet over
> beginnen want dan ben je antisemiet vanuit dat
> kamp. Terwijl je dat helemaal niet bent.
> Politiek gezien is de start weer een bommetje dat
> enkel de spanningen zal opvoeren, en een gouden
> kans voor fundamentalisten om wereldnieuws te
> vangen.

Israel bouwt juist een muur om een bepaalde groep(terroristen) buiten die paar vierkante meters van ze te houden.
En daarbij denk ik dat jouw vergelijking van Israel met nazi Duitsland minstens net zo gevaarlijk is als het fundamentalistische geweld waar je voor waarschuwt.
Of mag ik dat niet zeggen?
Massimo 25 november 2017 00:11
Muren houden geen terroristen tegen, muren creëren terroristen.
veluweracer 25 november 2017 00:24
De muren waren er ook eerder dan de terroristen. Dat weet iedereen.confused smiley
Frederik D. 25 november 2017 09:31
- Sorry, meneer de rechter, ik zag een muur en daarom blies ik een onschuldige familie op.

- Geeft niet, hoor, als ik een muur zie, doe ik hetzelfde.
Bromertà 25 november 2017 11:14
De ene muur is de andere niet. Wie de steen legt, zit niet zonder werk. Muren dus. De langste staat in China en trekt een fraaie streep over onze planeet. Voor zover bekend hebben de Chinezen geen last van terrorisme; al lijkt 't qua spelling verdomd veel op toerisme. Je zou haast gaan denken: zie je wel dat 't helpt. Een ander oudje is dat ding daarzo in 't land waar we 't over hebben, waar zwart geklede mannen met baarden en rare vlechten briefjes in duwen en autistische bewegingen bij maken. Ik geloof zelfs dat ze tegen 't ding praten, sommigen noemen 't klagen. Toch gaat er niets boven Vlaanderen waar de enige echte staat voorzien van het lidwoord "De."
Carlos Danger 25 november 2017 12:09
En die laatste terroriseert dan weer wielertoeristen en zo is de (stenen) cirkel weer rond.
El Chaba 25 november 2017 12:48
Als mensen zoals jij werkelijk dit soort aperte onzin geloven en zelfs op durven te schrijven is verder discussiëren zinloos.
Teveel thee wezen drinken met seniele oudjes als Greta Duisenberg en Dries van Agt, zeker?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2017 12:51 door El Chaba.
El Chaba 25 november 2017 12:50
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2017 12:50 door El Chaba.
Frederik D. 25 november 2017 13:49
Nee, ik drink thee met Anja Meulenbelt en ben de schaamte voorbij.
Massimo 25 november 2017 23:59
U begrijpt kennelijk het punt niet dat historisch gezien reeds vele malen is gemaakt: hoe harder de repressie hoe harder het verzet daar tegen. Er is nog nooit een conflict opgelost door het bouwen van een muur of het uitsluiten van een bevolkingsgroep. Sterker nog: de conflicten werden slechts heviger en de "onderdrukkende" partij kreeg doorgaans de deksel op de neus. En aangezien de geschiedenis zich altijd herhaalt zal het in dezen niet anders zijn.
cyclingfreakske 26 november 2017 00:03
..ASO is aandeelhouder, en geen kleine. Als het op commercieel beslissingsecht aankomt drukken ze gewoon hun stempel door...
RCS beseft maar te goed dat in Italie de financieele crisis een grote druk legt en met wat ASO meebrengt aan geld en contacten, het opnieuw veel zuurstof geeft.

ik denk dat je het belang van ASO in de Giro erg onderschat.
cyclingfreakske 26 november 2017 00:13
die hele sinterklaas en zwarte piet crisis komt van de Mossad om europa te destabiliseren.....Belgie zou het Beloofde Land zijn.... grinning smiley

..... tegen dat de start er is, zal er overal nog veel text vloeien over muren, politiek gestoei in de regio, de gevaren voor dit evenement etc...
Andere Peter 26 november 2017 02:37
Erg leuk. Zou het echt? Dan kan het historisch worden. Het is niet onvoorstelbaar. Sport, cultuur en economie gaan sneller een brug slaan dan bestuur en politiek.

Het deed mij denken aan de Pingpongdiplomacy ten tijde van Nixon. Serieuze politieke kloof geslecht door een onbeduidend sportevenement.

[en.wikipedia.org]
Andere Peter 26 november 2017 02:41
Andere Peter 26 november 2017 02:42
Wat een nonsens-deductie.
Andere Peter 26 november 2017 02:43
Duisenberg en zeker Van Agt zijn véél redelijker dan pl0rk hier.
Eindhovuh 26 november 2017 08:26
Duisenberg redelijk? Haha.
Orakel 26 november 2017 09:46
De ophef voor Peking 2008 is je ontgaan?
Bromertà 26 november 2017 13:07
In figuurlijke zin wordt de muur tussen de oren per definitie altijd eerder opgetrokken dan terrorisme. Zo bezien, is de muur zelfs de oorzaak van ieder conflict. Toch zie ik 'm bij voorkeur als een element in het domein van de spelende mens, je weet wel, Homo Ludens, die zo gebukt gaat onder Homo Economicus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2017 13:08 door Bromertà.
Vlaflip76 26 november 2017 15:20
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Naar Lybie ?

En dan op een waterfiets naar Sicilië?
Wel met een vluchteling op de bagagedrager natuurlijk.cool smiley
ton duk 26 november 2017 16:24
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> zeker Van Agt zijn véél redelijker
> dan pl0rk hier.

Van Agt, die Molukse treinkapers liet excecuteren en nu groot Hamasfan is ?
gr
El Chaba 26 november 2017 16:54
Andere Peter 26 november 2017 17:05
Dat lijkt mij een heel andere kwestie. Tav abortus vond ik Van Agt ook niet redelijk.
El Chaba 26 november 2017 17:06
Veel te makkelijk.
Je zal mij niet horen zeggen dat muren conflicten oplossen, zeker niet, maar terroristen creëren..? In casu was de terreur er al lang voor de muur, sterker nog, de terreur is feitelijk behoorlijk afgenomen sinds en dus dankzij die muur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2017 17:06 door El Chaba.
Andere Peter 26 november 2017 17:15
Tav Van Agt meen ik het absoluut. Diplomaat. Altijd beheerst formulerend in gefundeerde kritiek op Israël. Waar ik het trouwens niet altijd mee eens ben. Ik vind het heel goed dat hij een rol heeft gespeeld om NL wat minder blind pro-Israél te laten zijn dan in de tijd dat Van Agt minister en premier was. Net zoals bv 'Een Ander Joods Geluid".

Bij Duisenberg twijfelde ik. Anti-diplomate. Minder handig in het debat. Zij koppelt een meer uitdagende stijl aan soms ongelukkige formuleringen. Die ook wel eens over de schreef gingen. En wanneer er naar haar toe al te zware verwijten werden gemaakt, ging ze daar wel eens teveel tegenin door het nog scherper te zetten.
Andere Peter 26 november 2017 17:20
Niemand beweert dat de muur de eerste en enige bron is van de terreur.

Ik ken geen voorbeeld waarbij een dergelijke apartheid op lange termijn goed uitpakte. Het is middeleeuws denken (niet verrassend in het Midden-oosten). Met culturele, economische en maatschappelijke verbindingen en ontwikkeling kom je veel verder.
Massimo 26 november 2017 17:21
El Chaba 26 november 2017 17:21
3. Dat allerlei prikkers dit een belachelijke mening vinden zal best. Het toont maar weer aan dat vooruitgang heel langzaam gaat (soms vraag ik me in deze regressieve tijden zelfs af of er wel enige vooruitgang is maar dan bedenk ik me weer dat bijvoorbeeld slavernij toch echt is afgeschaft en vrouwen stemrecht hebben)

Niet alleen belachelijk maar ook feitelijk onjuist. Voor zover ik weet is er in Israël geen enkel probleem wat betreft vrouwenstemrecht en slavernij maar hoe zit dat in Arabische landen als bijvoorbeeld Saudi-Arabië, de VAE en Qatar..?
En Israël is hoe dan ook een democratische rechtsstaat waar militairen die over de schreef gaan - en zelfs een ex premier - worden vervolgd.
Noem eens één Arabisch land dat daar aan kan tippen? Gaat je niet lukken.
En dat is precies het probleem met al die pro Palestijnse en anti Israël organisaties: ze zijn de juiste verhoudingen compleet uit het oog verloren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2017 17:24 door El Chaba.
El Chaba 26 november 2017 17:28
Ik heb het niet over de tijd dat hij premier en minister was maar (lang) daarna. Lees dit maar eens: [www.israel-palestina.info]
Dan kan je toch moeilijk ontkennen dat hij in die kwestie compleet de weg kwijt is geraakt.
El Chaba 26 november 2017 17:39
Ik toch ook niet?
Ik zeg dat die muur het terrorisme niet gecreëerd heeft en dat is een feit. Ook dat de aanslagen sindsdien zijn afgenomen. En nee, het is geen oplossing maar hoe wil je een conflict oplossen als je te maken hebt met een organisatie als Hamas, die in haar handvest heeft staan dat haar doel de vernietiging van de staat Israël is..?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2017 17:39 door El Chaba.
Andere Peter 26 november 2017 17:48
Dat hij er toen heel anders over dacht is duidelijk. Goed dat hij tot inkeer is gekomen. De NL houding tov Israël in de jaren zeventig was potsierlijk blind volgen. een tegenreactie daarop was noodzakelijk.
Massimo 26 november 2017 17:51
Over grapjassen gesproken, Israel een democratische rechtsstaat? Niet alleen ben je er kennelijk nooit geweest, duidelijk is ook inmiddels dat je weinig kennis bezit van de bestuurlijke indeling van het land. Ik zou zeggen: begin eens hier [nl.wikipedia.org]ël en dan onder kopje relatie Godsdienst-Staat
En verder raad ik je aan je eens algemeen te verdiepen in wat men precies verstaat onder staatsvormen. Discussieert voor de rest ook wat prettiger, want van mening verschillen is prima, graag dan wel met feitelijk juist onderlegde personen.
El Chaba 26 november 2017 17:54
Je hebt het stuk duidelijk niet eens gelezen. Jammer..
cyclingfreakske 26 november 2017 22:46
Israel LIJKT een democratische rechtstaat maar is dat in geen geval. Niets is wat het lijkt in dat land.
Carlos Danger 26 november 2017 23:23
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> 3. Dat allerlei prikkers dit een belachelijke
> mening vinden zal best. Het toont maar weer aan
> dat vooruitgang heel langzaam gaat (soms vraag ik
> me in deze regressieve tijden zelfs af of er wel
> enige vooruitgang is maar dan bedenk ik me weer
> dat bijvoorbeeld slavernij toch echt is afgeschaft
> en vrouwen stemrecht hebben)

>
> Niet alleen belachelijk maar ook feitelijk
> onjuist. Voor zover ik weet is er in Israël geen
> enkel probleem wat betreft vrouwenstemrecht en
> slavernij maar hoe zit dat in Arabische landen als
> bijvoorbeeld Saudi-Arabië, de VAE en Qatar..?
> En Israël is hoe dan ook een democratische
> rechtsstaat waar militairen die over de schreef
> gaan - en zelfs een ex premier - worden vervolgd.
>
> Noem eens één Arabisch land dat daar aan kan
> tippen? Gaat je niet lukken.
> En dat is precies het probleem met al die pro
> Palestijnse en anti Israël organisaties: ze zijn
> de juiste verhoudingen compleet uit het oog
> verloren.


Gelukkig hebben we jou nog.
LD88 27 november 2017 00:14
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ..ASO is aandeelhouder, en geen kleine.

Nee, je liegt en verzint zoals altijd weer van alles bij elkaar.

[en.wikipedia.org]
lodjan 27 november 2017 07:26
Hij verwart Giro met Vuelta. Dit soort dingen gebeuren zo vaak dat ik zijn bijdrages met een korreltje zout neem. Je weet nooit of het klopt of niet. Neem die Muur in Warschau, bedoelt ie daar Berlijn? Of een andere Muur?
Andere Peter 27 november 2017 09:12
Ik stond gisteren op het punt om weg te gaan en was van plan het later nog te lezen. Mijn reactie van gisteren was dan ook geen reactie op je link.

Ik heb het nu gelezen. Althans... eerst aandachtig, later steeds vluchtiger en het einde van die langdradige herhalingen heb ik niet gehaald. Steeds weer worden Van Agts opmerkingen uit de context gehaald of worden diens standpunten gesimplificeerd. Als ik alleen dit zou lezen dan zou ik ook vinden dat van Agt wel gestoord moet zijn.

Wat eenzijdig beeld. Dit is nu exact het type redenatie waartegen Van Agts (soms wat overtrokken) tegenreactie nodig was. Pure pro-Israël-propaganda. Anti-Israëls-vijanden-propaganda. Of erger nog: als je de vriend bent van mijn vijand, dan ben je mijn vijand.

Ik waardeer jou, maar ik vind het stukje vreselijk. Van Agt is beter voor Israël dan de schrijvers van dat stuk.
ton duk 27 november 2017 09:19
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> als je de vriend bent van mijn vijand, dan ben
> je mijn vijand.


Eens
gr
Andere Peter 27 november 2017 09:37
Hoewel de overheid officieel seculier is worden de joden op allerlei manieren bevoordeeld en de niet-joodse bevolking (Palestijnen) gediscrimineerd. Zo worden in gebieden bestemd voor Joden (Jeruzalem) bouwvergunningen alleen verleend voor Joden en worden bouwvergunningen geweigerd en gronden onteigend van de Palestijnen.[40] Ook worden Palestijnen zonder enig proces in administratieve detentie genomen of naar elders verbannen.[41][42] Palestijnen die uit oorspronkelijk Arabische wijken zijn gevlucht naar het buitenland mogen bijna nooit terugkeren.

Daar zit in mijn ogen de pijn. Daar zit Israëls tekortkoming. Daar zit de structurele weeffout die aan Israëls zijde structurele vrede in de weg staat. Hup Dries!
LD88 27 november 2017 10:53
De nazi's bouwden wel een muur rondom de joodse ghetto in Warschau, dat klopt dan weer wel
Goozzer 27 november 2017 16:53
Anderzijds krijg je in Israël al wel een paspoort met een vergiet op je hoofd. Slechts weinig landen zijn al zover...
Horsie is back 27 november 2017 19:49
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Israel LIJKT een democratische rechtstaat maar is
> dat in geen geval. Niets is wat het lijkt in dat
> land.

Woont Mart Smeets er dan?
veluweracer 27 november 2017 19:52
Shalom aleichem
cyclingfreakske 27 november 2017 22:04
dat van Israel klopt niet???




5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2017 01:45 door cyclingfreakske.
lodjan 27 november 2017 22:34
Hoe groot is het belang van ASO in RCS/Giro?
cyclingfreakske 27 november 2017 22:34
ze geven er knalprijzen.....
LD88 27 november 2017 22:45
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> dat van Israel klopt niet??? oogkleppen op of
> gewoon een oogziekte ?? winking smiley

Nee, jouw ASO verhaal klopt niet.
Wie heeft hier nou een oogziekte? Ik heb me niet bemoeid met de Israël discussie.
cyclingfreakske 28 november 2017 01:48
evenveeml als de zin van een start in deze regio...niets winking smiley
Eindhovuh 28 november 2017 08:29
Inhoudelijk de beste post.
cyclingfreakske 29 november 2017 18:43
met die start hebben de renners nu eens een reden om dwars door de muur te knallen grinning smiley
lodjan 30 november 2017 08:39
Giro in de problemen? Israël wil overeenkomst opzeggen nadat organisatie land tegen de schenen stampt

Vandaag om 00:30 Bron © BELGA


Woensdag werd in Milaan de 101e editie van de Ronde van Italië voorgesteld. Die start voor het eerst buiten Europa, maar de organisatoren hebben hun Israëlische partners al tegen de schenen gestampt door hun startplaats als “West-Jeruzalem” voor te stellen. De Israëlische organisatie dreigt ermee de overeenkomst op te zeggen als RCS Sport aan die benaming vasthoudt.

“In Jeruzalem, hoofdstad van Israël, is er geen Oost of West, er is alleen het eengemaakte en ondeelbare Jeruzalem”, verklaarden minister van Sport en Cultuur Miri Regev en minister van Toerisme Yariv Levin. Volgens hen heeft de organisatie het akkoord met de Israëlische regering geschonden. “Als de benaming niet verandert, zal de Israëlische regering het evenement niet ondersteunen”, stellen de ministers in een communiqué.

Oost-Jeruzalem, het Palestijnse deel van de stad, wordt sinds 1967 bezet door Israël. In 1980 werd Jeruzalem door de Israëlische Knesset tot “eeuwige en ondeelbare hoofdstad van Israël” uitgeroepen. Die Jeruzalemwet en de voorafgaande annexatie werden nooit erkend door de Verenigde Naties. De VN veiligheidsraad veroordeelde de wet als een schending van het volkerenrecht. .
Frederik D. 30 november 2017 14:33
De organisatie van de Giro heeft zojuist bakzeil gehaald.

Zelf ben ik toch voorstander van een gedeeld Jeruzalem. Maar de Giro moet niet aan politiek doen. Het voldongen feit ligt er nu eenmaal: ongedeeld Jeruzalem. Wil je dat niet, dan moet je niet de sport misbruiken maar de politiek ingaan en het vredesproces proberen vlot te trekken.
Frederik D. 30 november 2017 14:39
In plaats van met je benen te spreken probeer je een medewielrenner uit de wedstrijd te meppen?
merijntje mortirolo 30 november 2017 20:22
cyclingfreakske 30 november 2017 23:55
ze laten zich wel erg snel naaien, RCS lijkt meer op een prostituee dan op een sportorganisator.
kandidaten genoeg die het nog willen overnemen... maar nee.... een lekkere beurt willen ze spinning smiley sticking its tongue out
El Chaba 02 december 2017 20:21
Ja hoor, Wikipedia teksten worden geschreven door onafhankelijke mensen?

Waar het mij om gaat is het feit dat Israël onevenredig wordt aangevallen over wat zij doen, zonder dat er daarbij gekeken wordt wat de Palestijnen en de omringende Arabische landen doen.
Natuurlijk sluit ik mijn ogen niet voor wat Israël verkeerd doet. Zo ben ik ook fel anti hun nederzettingenpolitiek maar in verhouding tot de Palestijnen en de hun omringende Arabische landen is het daar by far veel meer een democratische rechtsstaat.

En Dries van Agt is overduidelijk een anti-semiet. Als jij daar vrede mee hebt, prima..
El Chaba 02 december 2017 20:24
Sterke inhoudelijke bijdrage. Zoals ik van je gewend ben..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2017 20:24 door El Chaba.
El Chaba 02 december 2017 20:26
Geld is voor velen bijna altijd belangrijker dan principes. Dat hoef ik jou toch niet te vertellen? winking smiley
Andere Peter 03 december 2017 04:44
Vriend Chaba, ik respecteer je, maar ik vind je opstelling op dit onderwerp zeer gekleurd. Juist door het verleden heeft Israël heel lang een free pass gekregen In VS en NL. Van Agt leidde (met bv 'Een Ander Joods Geluid') de welkome tegenreactie daarop.

Van Agt maakte in de jaren zeventig volledig deel uit van die free pass. Is hij in jouw ogen daarna antisemiet geworden? Van Agt is de laatste jaren een criticaster van Israël geworden. Ik vind het een gotspe dat dit wordt gelijkgeschakeld met antisemitisme.

Israël kon er niets aan doen dat het in de jaren zestig en zeventig werd aangevallen. Ik begrijp dat dit nog altijd Israëls politiek kleurt. Ik zeg niets goeds over Hezbollah, Iran, Assad of het Moslimbroederschap in Egypte. Dat Israël met autocraat (ik twijfelde over dictator) Erdogan redelijk overweg kan is goed voor de regio. In Jordanië (al veel langer), Libanon en Egypte zijn overigens wel degelijk lichtpunten geweest tav de houding naar Israël.

Dat neemt allemaal niet weg dat het land structureel de rechten van de Palestijnse minderheid schendt. Dat het (niet als enige hoor) een tweestatenoplossing in de weg staat. Dat de scheiding van kerk en staat er nog met worden uitgevonden. Dat er veel uitwassen geweest zijn van militairen. Dat de expansiedrift in het nederzettingenbeleid elke vorm van ontspanning verder uit zicht heeft gebracht.

Ik zou liever in Israël wonen dan in een van de omringende landen. Daar is méér mis. Maar er is ook nog heel veel te verbeteren aan Israël.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2017 04:45 door Andere Peter.
Bromertà 07 december 2017 14:51
Uit de oude doos. Opdat wij hem nooit, maar dan ook nooit zullen vergeten.

"‘ik heb in 1947 met mijn ouders geluisterd naar de radiouitzending vanuit de Veiligheidsraad, waarin tot de stichting van de staat Israël werd besloten. Toen heb ik gehuild. Door de holocaust. Ik vond het fantastisch dat er zo’n staat kwam. Hoewel het ook toen al de vraag was of die plek nou de meest verstandige was. En juist daarom schrijnde het dillemma later zo. Ik heb in 1970 in Israël met Golda Meïr gesproken. Ik vroeg haar: Palestijnen? Ze zei: “as few as possible.”

http://www.coenverbraak.nl/vanderspek.htm]"Niks ! Ik heb niks bereikt."[/url]

Edit. Het ziet er naar uit dat de Spaak-software niet altijd overal onder alle voorwaarden doet wat 't belooft. Afijn, zo dan.


[web.archive.org]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2017 14:56 door Bromertà.
cyclingfreakske 08 december 2017 00:26
cyclingfreakske 08 december 2017 00:29
ik ben erg benieuwd of men de raket aangedreven fiets gaat introduceren..........
Andere Peter 08 december 2017 01:46
Ik ben bereid 100 euro te doneren aan een fonds dat gebruikt kan worden om de Giro-organisatie te overtuigen om, in reactie op het besluit van Trump, de start van de Giro te verplaatsen naar Tel Aviv.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2017 01:47 door Andere Peter.
cyclingfreakske 08 december 2017 03:00
om tot de essentie veiligheid terug te komen... ASO gooide Sagan eruit wegens "gevaarlijk rijden en de veiligheid"...
RCS roept ook over veiligheid maar als het zover is, is het Italiaanse kafka....
de UCI roept ook al jaren "veiligheid verbeteren".... maar als ze nu ergens een punt kunnen maken dan is het wel hier in Israel, om de boel elders te laten doorgaan, en voor 1 keer het hypocriete gedoe aan de kant te zetten in het belang van alle mensen in dat Giro peleton.
gezien de zeer recente gebeurtenissen door die bamerikaanse blonde dumbo lijkt me dat bijzonder verstandig.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen