Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hoe wordt schade bij aanrijding afgewikkeld?

Gepost door PVW 
PVW 15 april 2015 19:45
Ik ben vandaag aangereden door een auto. Ik ging rechtdoor en hij kwam van achteren op dezelfde weg, sloeg rechtsaf en hoppa, daar ging ik over de auto heen. Fiets in barrels.
De schuldvraag is duidelijk, maar weet Iemand hier hoe zoiets afgewikkeld wordt? Neem aan dat ik mijn fiets moet laten nakijken of ie nog te repareren valt? En dan direct laten repareren en rekening naar verzekeraar tegenpartij? Of wachten op contact met betreffende verzekeraar? En wat als er een breuk in het frame zit? Krijg ik dan de dagwaarde terug ofzo? En hoe krijg ik daar een opgaaf van?

Misschien kan iemand me er meer over vertellen. Ben op de fiets nooit eerder aangereden en met de auto ben ik all risk verzekerd dus regelt de verzekeraar alles...
Snorfietser 15 april 2015 20:14
Volgens mij moet die automobilist moet contact opnemen met zijn verzekering. Die zal in principe om een schaderapport vragen, hetgeen je op kunt laten opmaken door je fietsenmaker. De verzekering vergoed de schade, tenzij je fiets total loss is. In dat geval ontvang je inderdaad de dagwaarde.
Walnoot 15 april 2015 20:16
Nog een mooie koprol over de voorkap gemaakt om fysieke schade te beperken? Geen idee over de verzekeringsvraag, dit lijkt me ook niet het juiste forum om daar info over te vinden, maar misschien heb je mazzel.
malheur 15 april 2015 20:38
Reperatiewaarde en indien niets aan te doen dagwaarde idd.

All risk is sowieso alleen van toepassing wanneer het je eigen fout is, dit gaat via de WA van de aanrijder in kwestie, ik weet niet of je nog iets van een deuk hebt weten achter te laten
maar mocht hij all-risk verzekerd zijn kan ie die meepakken, verder jouw zorg niet.

Ik zou sowieso niet afwachten maar pro-actief handelen als je snel centjes wilt zien en dat houdt in zowel (vriendelijk) in contact blijven
met de bestuurder ('Al van de schrik bekomen? Jaja, da's niet niks he. En wat zei de verzekering?') als het schaderapport meteen digitaal (scan) en per post (kopie) toesturen.

1 telefoontje, 1 mail en 1 brief, zo gedaan lijkt me.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2015 20:39 door malheur.
Brieske 15 april 2015 22:31
Geen letsel?
Advocaat bellen, zaak uitleggen en waarschijnlijk doet hij je zaak gratis.

Groet
Bromertà 15 april 2015 23:11
Als ik het zo lees dan valt het met de fysieke schade waarschijnlijk wel mee? Maar toch, mocht je medische handelingen nodig hebben of hebben gehad, hou dan rekening met je eigen risico, want ook die kan je verhalen op de schuldige partij. Het kan sowieso geen kwaad om in een eenvoudige aangetekende brief de schuldige bijvoorbaat aansprakelijk te stellen voor alle schade; zowel fysiek, mentaal als materieel (hoef je in de brief nog niet nader te specificeren). Als er een schadeformulier getekend is dan is het van belang dat de situatie-schets klopt. Teken niet als details zoals rijrichting (met pijlen) en plaats van de voertuigen niet voldoen aan jouw zienswijze !! Uit ervaring heb ik geleerd dat een automobilisten bewust de boel probeerde te verdraaien om zo de aansprakelijkheid te ontlopen. Let ook op kapotte kleding, helm, schoenen, en uiteraard je fiets.
Trouwens, je kan altijd kosteloos een letselschade-bureau raadplegen; vaak zijn zij bereid al jouw belangen zonder kosten te behartigen.

Hopelijk werkt de automobilist sportief mee en zit je binnen geen tijd weer fier op de fiets.
PVW 16 april 2015 06:57
Top. Bedankt voor de reacties.
Persoonlijke schade valt mee. Blauwe heup vd eerste impact met de motorkap denk ik en wat schaafwondjes. Dankzij een mooie judorol over de auto heen :-)
Ik zal vandaag de automobilist bellen.

Ik ben rechtstreeks bij een verzekeraar verzekerd voor mijn auto, zonder makelaar er tussen. Aantal jaren terug is mijn (geparkeerde) auto aangereden en toen heeft mijn verzekeraar alles geregeld na ontvangst van mijn schadeformulier. Kreeg toen de opmerking dat ik die service kreeg ivm all risk dekking. Geen idee of dat een verkooppraat-slapgelul-verhaal is van die medewerker hoor, maar vandaar mijn opmerking.

@walnoot,
In de beginjaren vh prikbord werden allerhande fiets gerelateerde vragen gesteld via eigen discussies. Inmiddels is het prikken zich meer gaan richten op het profwegrennen, maar ik rekende er op dat hier toch nog wel wat ervaring zat op het gebied van zelf fietsen. Kwam ook niet bedrogen uit.
PVW 16 april 2015 07:00
Lang leve de fietshelm overigens. Geen schrammetje op mijn hoofd maar de helm kan op de rekening richting verzekeraar.
Michael B. 16 april 2015 14:45
Voor ongelukken met auto's heb ik een rechtsbijstandverzekering afgesloten. Vul je als je van je fiets bent gereden direct het schadeformulier in. Vul je aan de ene kant de verzekering gegevens van de auto en aan de andere kant die van je eigen rechtsbijstandverzekering. Noteer ook gelijk de gegevens in van een ooggetuige (telefoonnummer). Vervolgens netjes opsturen naar de rechtsbijstand. Je kapotte fiets breng je naar de fietsenmaker, liefst naar dezelfde fietsenmaker waar je de fiets heb gekocht, wellicht heb je geen aankoopbon meer. Geef aan je rechtsbijstand het adres en het telefoonnummer van de fietsenmaker door, zodat de tegenpartij direct dezelfde week een schade expert kan laten langskomen. En klaar is Kees. Heb je er zelf geen omkijken meer na.

Die rechtsbijstandverzekering heeft me al heel wat (geld) ellende bespaart. Hoe vaak het niet is gebeurd dat de automobilist achteraf de zaken probeert te verdraaien of nog leuker dat de verzekeraar van de auto moeilijk begint te doen over de waarde van je racefiets. Zelfs ooit na de wielerkoers aangereden door een jury auto. Fiets compleet in de prak en niemand die wist wie de chauffeur van de auto was. De auto was geleend van een garagebedrijf... zonder dat er iemand voor had getekend. Heeft een jaartje geduurd, maar toen had ik mijn geld.

Sowieso is een rechtsbijstand een handige keus. Ze werken veelal met een schikkingsvoorstel om alles af te ronden, waarin ook eventueel zogenaamde psychische schade is opgenomen, dat maakt het te ontvangen geld weer een stukje hoger.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen