Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Van Avermaet riskeert twee jaar schorsing

Gepost door lodjan 
lodjan 16 april 2015 08:43
Greg Van Avermaet wordt vandaag bij de wielerbond verwacht om uit te leggen waarom hij klant was bij dokter Chris Mertens uit Rotselaar. De BMC-renner is de grootste naam in het zogeheten ozondossier.

Twee medicijnen circuleren in zijn dossier. Eén: het medicijn Diprophos, een corticosteroïde. Dat staat op de dopinglijst, maar is niet verboden buiten competitie, en niet binnen competitie als de renner een medisch attest kan voorleggen.

Twee: het medicijn Vaminolact, een recuperatiemiddel dat vooral wordt toegediend aan baby’s en vroeggeborenen. Vaminolact staat niet op de dopinglijst, maar is wel doping als het wordt ingespoten, en meer dan 50 milliliter in 6 uur.

Van Avermaet heeft altijd zijn onschuld volgehouden. In het dossier is geen sprake van hard, rechtstreeks bewijs van dopinggebruik of -bezit. Hij testte niet positief, er zijn geen dopingproducten bij hem gevonden. Toch riskeert hij een schorsing van twee jaar.

Van Avermaet kan zondag sowieso wel de Amstel Gold Race rijden.

De BMC-renner weet vandaag welke sanctie hem boven het hoofd hangt, maar een uitspraak volgt ten vroegste over 14 dagen.

(Nieuwsblad)
Brieske 16 april 2015 09:04
Hij zal er hoe dan ook niet minder door winnen...

Groet
Sub Culture 16 april 2015 11:00
Quote

In het dossier is geen sprake van hard, rechtstreeks bewijs van dopinggebruik of -bezit. Hij testte niet positief, er zijn geen dopingproducten bij hem gevonden.

Dan lijkt het mij sterk dat hij effectief veroordeeld wordt.

Lijkt me, op basis van zijn rijden, de voorbije maanden, ook nauwelijks onder de indruk van de omstandigheden.
Blijft lekker de wereldtopper die hij is.
Arsimo 16 april 2015 11:09
Niet om te sarren en het hangt ook van je definitie van wereldtopper af, maar ik vind van Avermaet het perfecte voorbeeld van een wereldsubtopper.
Sticky Bottle 16 april 2015 11:50
Avermaet staat zowel bij CQ als bij PCS in de top 10 van hun rankings en tevens 7e in de UCI World Tour Ranking. Zo'n jongen kan je dan geen wereldsubtopper meer noemen
Robert Koopman 16 april 2015 11:59
Eis is nu twee jaar schorsing en 262.500 euro boete.
En dat allemaal zonder bewijs.....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2015 12:00 door Robert Koopman.
Eindhovuh 16 april 2015 12:08
Lijkt me sterk dat ze hem op basis hiervan kunnen schorsen. dat houdt nooit stand bij het CAS.
Dat Greg, en vermoedelijk een stel anderen, lekker aan het experimenteren zijn met dopingproducten staat voor mij ook wel vast.
Blueprint 16 april 2015 12:15
Het Nieuwsblad meldt inderdaad wat er allemaal niet bewezen is, maar zwijgt in alle talen over de bewijzen die wel aangevoerd worden. Zonder enkel bewijs zou er heus geen zaak zijn opgestart.
Walnoot 16 april 2015 12:49
Niet zonder bewijs, er is meer dan genoeg bewijs dat Van Avermaet dubieuze snoepjes heeft willen pakken. Dat blijkt uit mailverkeer tussen hem en de foute dokter. Alleen zijn het middelen die alleen onder bepaalde omstandigheden verboden zijn, en er is geen zekerheid dat die omstandigheden van toepassing waren. Net als het overgrote deel van het peloton verkeert Greg in de grijze zone qua farmaciegebruik. Dan weet je dat je een risico loopt. Ik zal niet roepen dat het terecht is als hij geschorst wordt, maar echt klagen kan hij in mijn ogen ook niet.
Anony 16 april 2015 13:03
"De bondsprocureur zei bij dit dossier zelf dat hij een slecht gevoel heeft en vordert de schorsing met enige terughoudendheid."

Wat. Een. Triestige. Onzin.

Dat Vaminolact is duidelijk een maat voor niets, het ander product is gebruikt ter behandeling van zijn welbekende chronische enkelblessure en dus met attest.

Iedereen die Greg wat volgt, kent ook de historie van zijn vader als profrenner en met welke morele overwegingen die ooit gestopt is. Greg zelf heeft die boodschap ook altijd uitgedragen. Ik weiger te bedenken dat het om een hypocriete lul gaat. Schandalig hoe zijn naam door het slijk wordt gehaald, en dat het voor bepaalde mensen nu gezellig vaststaat dat hij een dopeur is.

Triest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2015 13:06 door Anony.
Slimmerd 16 april 2015 13:10
Dat is wel een opmerkelijke uitspraak van de bondsprocureur als je het mij vraagt, de procureur zal toch ook wel argumenten hebben (naast die vage mailtjes) waardoor hij zeker denkt te weten dat Van Avermaet fout is? Anders is het wel op erg losse schroeven een zaak bouwen
JW 16 april 2015 13:38
Dat vind ik dan toch een heel wat objectievere reactie dan degenen die heel hard "geen bewijs" roepen.
lodjan 16 april 2015 14:01
Hier een uitgebreid artikel/verslag van de zitting:

Bondsprocureur Jaak Fransen vraagt 24 maanden schorsing voor Greg Van Avermaet. Hij beschuldigt de BMC-renner van dopingpraktijken en vraagt voorts ook een geldboete van 262.500 euro en een schrapping van zijn resultaten. Dat blijkt uit een openbare zitting die vanochtend plaatsvond bij de disciplinaire commissie van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWcool smiley. Van Avermaet stelde dat hij onschuldig is. Hij had een attest voor de cortisone, die gebruikt werd om zijn hiel te behandelen.

De zitting begon met een kwartier vertraging omdat de bondsprocureur in de file zat. Van Avermaet was ook zelf op de zitting aanwezig, geflankeerd door zijn advocaten Johnny Maesschalck en Kristof De Saedeleer.

Fransen vorderde vervolgens een strenge straf en hoge boete (262.500 euro, ter vergelijking: voor Meeusen vorderde hij een boete van 28.500 euro) en baseert zich vooral op mailverkeer tussen Van Avermaet en dokter Mertens. Hij beschuldigt de renner van het gebruik van verboden methoden en middelen.

Er is sprake van twee medicijnen. Het gaat om het gebruik van Diprophos (een corticosteroïde), een product dat op de dopinglijst voorkomt maar niet verboden is buiten competitie en ook niet binnen competitie als een medisch attest verstrekt is. Daarnaast gaat het om Vaminolact, een recuperatiemiddel dat vooral bij baby's wordt gebruikt. Het staat niet op de dopinglijst, maar wordt wel als doping beschouwd als het wordt ingespoten en er sprake is van meer dan 50 milliliter gebruik in zes uur.

Procureur: "Gebruik cortisone om prestaties te verbeteren"
De procureur heeft geen direct bewijs en er zijn ook geen verboden middelen gevonden bij de wielrenner van BMC. Hij baseert zich enkel op mailverkeer tussen Van Avermaet en dokter Mertens tussen november 2009 en eind 2012. Zo gebruikte Van Avermaet op 29 maart 2012, drie dagen voor de Ronde van Vlaanderen, de cortisone. Hij werd in die Ronde van Vlaanderen vierde. Enkele dagen later, voor de Brabantse Pijl, was er volgens de procureur sprake van het gebruik van Vaminolact en cortisone.

De procureur stelde, net zoals in de zaak Tom Meeusen, dat er hier sprake is van "het rijden op cortisone" en niet zozeer van "het behandelen van een blessure". "Er is weliswaar een attest voor het gebruik van die cortisone", gaf hij toe. "En er is geen direct bewijs, maar de teneur van de mails tussen beide heren wijst op die typische mist rond het gebruik van cortisone in die tijd om de prestaties te verbeteren."

De verdediging van Van Avermaet benadrukte verschillende keren tijdens de zitting dat er geen enkel bewijs is van dopinggebruik en dat de renner al 98 controles heeft ondergaan zonder ook maar één keer positief te testen. "Dit is geen dopingzaak", aldus advocaat Johnny Maesschalk, die Van Avermaet vertegenwoordigt. "De cortisonen zijn enkel gebruikt voor het hielprobleem, niet om de prestaties van Greg te verbeteren. Hij kan u op dit moment, in deze zitting, zijn hiel laten zien. Dat is een ernstig probleem, nog steeds. Die beschuldigingen van cortisonengebruik zijn niet correct en het is een spijtige zaak dat er zonder ook maar één bewijs zulke beschuldigingen worden gemaakt. Mijn cliënt staat recht in zijn schoenen."

"Greg heeft Vaminolact nooit afgehaald"
Volgens Maesschalck kloppen de data ook niet helemaal. "Op 11 april (dag van de Brabantse Pijl in 2012, nvdr.) heeft hij geen inspuiting ondergaan met cortisone", aldus de advocaat. "Pas later, na de koers, heeft hij een inspuiting gehad."

Voorts heeft Van Avermaet weliswaar een voorschrift gekregen voor Vaminolact, maar is hij dat product volgens zijn advocaat nooit bij de apotheek gaan afhalen. "We hebben daarvoor bewijzen", stelde Maesschalck. "Alleen jammer dat die door de bond niet in het dossier van Greg zijn opgenomen. Er is geen enkel bewijs van het gebruik van Vaminolact door Greg. Mijn cliënt heeft niets mispeuterd. De procureur baseert zich enkel op een mail waarin sprake is van twee flacons Vaminolact, maar die Greg dus nooit heeft afgehaald."

Een uitspraak is voorzien op 7 mei om 11u30. Van Avermaet kan gewoon starten in de Amstel Gold Race, die zondag plaatsvindt.
Blueprint 16 april 2015 14:04
Dat lijkt op flinterdunne argumentatie van de bondsprocureur. Ik kan me niet voorstellen dat Van Avermaet op basis van "de teneur van de mails tussen beide heren wijst op die typische mist rond het gebruik van cortisone in die tijd om de prestaties te verbeteren" geschorst zal worden.
Walnoot 16 april 2015 14:07
Kan zijn dat hij niet wil pakken, maar de "boterhammen met kaas" periode, om met M. B. te spreken, is nu nog minder van toepassing dan de afgelopen decennia. Op een enkele weirdo na zijn alle renners zijn bezig met voedingssupplementen, herstellende shakes, medicijnen en therapieën om blessures te voorkomen, enzovoort. Tot een paar jaar geleden waren infusen ook de normaalste zaak van de wereld in het wielrennen. Het is bijkans ondenkbaar dat Van Avermaet daar niet aan meedeed. Het is best mogelijk dat hij dit deed in goed vertrouwen, en dat hij in de huidige zaak inderdaad een doktersattest had voor het ene middel, en het ander als klein bier beschouwde. Maar het is ook best mogelijk dat hij dacht op deze manier een farmaceutisch voordeeltje te halen. Dat doet er in feite allemaal niet toe, er is ergens een willekeurige streep getrokken, het is in het voordeel van het wielrennen dat die streep gehandhaafd blijft.

Overigens ben ik wel van mening dat in dit soort zaken anders gestraft zou moeten worden dan bij gebruik van EPO. Van mij zou Van Avermaet, indien schuldig, best met een jaar of halfjaar weg moeten kunnen komen. Maar dat is een andere discussie.
Walnoot 16 april 2015 14:11
Of zo wil de advocaat ons doen geloven. De procureur stelt aan de andere kant dat Van Avermaet wedstrijden op cortisonen reed. Als hij dat hard kan maken, lijkt het me boeken toe.
Ron Meijers 16 april 2015 14:25
Dat weet sub ook. Hij loopt maar te trollen en jij hapt. :-)
Slimmerd 16 april 2015 14:47
Maar dan zal er toch eens een positieve test boven water moeten komen lijkt me en dan is het inderdaad duidelijk dat er gestraft moet worden. Het enkel schermen met mailverkeer lijkt mij veel te dun om een straf van 2 jaar te kunnen krijgen
Massimo 16 april 2015 15:29
Anony 16 april 2015 15:40
Overigens, in de hier besproken periode (voorjaar 2012) staat het in de media bol van de artikels over Greg en zijn hielblessure. Net als in de jaren voordien en erna. Die blessure is alom bekend, en een behandeling met cortisonen is je reinste logica.

Ik blijf erbij, in alle objectiviteit: schandalig, ondoordacht en volkomen onterecht, deze aanklacht. Eigenlijk zouden ze in de tegenaanval moeten gaan en een schadevergoeding en naamszuivering moeten eisen.
Slimmerd 16 april 2015 16:16
Je kan je ook blind staren, het gaat niet enkel om die cortisonen in deze zaak en daarbij mag je deze slechts in bepaalde periode gebruiken (niet in koers zijnde)
Massimo 16 april 2015 16:21
Ik heb begrepen dat Grech een vriendin heeft, wat vindt zij er eigenlijk van dat jij constant met je vuist diep in zijn hol zit? #jekanjefanboyschapookteverdoorvoeren
Sticky Bottle 16 april 2015 16:21
Statement: Van Avermaet Investigation

Santa Rosa, California - The BMC Racing Team is aware of today's hearing by the Belgian Cycling Federation, Koninklijke Belgische Wielrijdersbond, in which Greg Van Avermaet appeared in relation to the investigation of Dr. Chris Mertens.

Based on information currently available to the BMC Racing Team, Van Avermaet will not be withheld from competition.

No further statements about the case will be made by team officials prior to a decision being rendered by the Belgian Cycling Federation on May 7.
Anony 16 april 2015 16:24
Het gaat hier wel louter om die besproken cortisonenkuur, met betrekking tot een bekende blessure. Dat andere, genaamde 'babymiddel' heeft hij blijkbaar nooit gebruikt, en zelfs als dat toch het geval was is het enkel in uitzonderlijke gevallen strafbaar.

Puur nat vingerwerk van de procureur, waarbij hij zichzelf al terug lijkt te fluiten. En dat is een schande. Want er blijft hoe dan ook voor altijd wat smet aan het blazoen van Greg hangen, onschuldig of niet. Wat zich bijvoorbeeld al duidelijk vertaalt in enkele niet-aflatende beschuldigingen hier.
Anony 16 april 2015 16:30
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb begrepen dat Grech een vriendin heeft, wat
> vindt zij er eigenlijk van dat jij constant met je
> vuist diep in zijn hol zit?
> #jekanjefanboyschapookteverdoorvoeren


Het kan best dat je je stoort aan mijn ijverig gediscussieer, en daar heb ik geen probleem mee. Maar ik verdedig gewoon in alle oprechtheid mijn favoriete renner en tevens kennis, omdat ik tegengewicht wil bieden voor enkele in mijn ogen onterechte reacties.Ik heb tenminste geen platte uitspraken als die van jou nodig om mijn mening te uiten.
Massimo 16 april 2015 16:34
Spaak, kun je a.u.b. ook een Crybabyprikpagina beginnen? Er is hier geen enkele prikker geweest die Grech heeft beschuldigd, en zeker niet zoals jij zegt in de vorm van niet-aflatende beschuldigingen . Er is door enkelen, waaronder door mij, wel gewezen op het feit dat hij door BMC op non-actief moet worden gezet. Kennelijk heb je dat weer niet gelezen, ik heb in ieder geval nooit een zinnig tegenargument van je gehoord.
Anony 16 april 2015 16:38
Daarin kan ik 'jullie' overigens wél begrijpen. Omdat consequentie een goeie maatstaf is. Maar achteraf gezien zal ik, inderdaad als 'fanboy', er zeker niet rouwig om zijn dat het in dit geval niet gebeurd is.

Met de beschuldigingen heb ik het ook al over 'hij behoort zéker tot de grijze zone' of 'meer dan genoeg bewijs dat hij dubieuze snoepjes heeft willen pakken'. Ook die uitspraken vind ik nergens op gebaseerde bullshit.

[/crybabymodus]
Massimo 16 april 2015 16:43
Ik zou wel durven stellen dat 95% van jouw berichten over Grech gaan en dat er in jouw ogen geen grotere renner is, is prima hoor, sta er dan echter niet van te kijken dat er af en toe mensen zijn die zich daar aan storen en/of ook weleens, terechte, kritiek hebben op Grech.
Eindhovuh 16 april 2015 16:48
En het Vaminolact dan? Ookal heeft hij het nooit opgehaald is het toch überhaupt vreemd om voor zo'n medicijn een recept te hebben? Er is geen ENKELE medische noodzaak voor dat product.
lodjan 16 april 2015 17:05
En wat zegt Greg er zelf van:

Van Avermaet aangeslagen na hoorzitting: “Ik sta recht in mijn schoenen”

Greg Van Avermaet was zichtbaar aangedaan toen hij de procureur twee jaar schorsing en een hoge geldboete tegen hem hoorde eisen: “Ik ben zeer onder de indruk dat ik mezelf hier tijdens een zitting moet vrijpleiten”, zei de BMC-renner tijdens de zitting aan de commissieleden en -voorzitter. “Ik ben een eerlijk renner en heb nooit iets verkeerd gedaan. Slechts één keer heb ik cortisone gebruikt en dat was met een geldig voorschrift.”


De bondsprocureur baseert zich onder meer op mailverkeer van de Belg: “Er is sprake van cortisone op 29 maart, drie dagen voor de Ronde van Vlaanderen”, sprak hij. Van Avermaet en zijn verdediging weerspreken dit argument: “Ik heb maar één keer die cortisone gebruikt. Dat was op 12 april 2012, daags na de Brabantse Pijl, ter behandeling van mijn hielprobleem. En ik had daarvoor een voorschrift. Ik sta recht in mijn schoenen.”
Van Avermaet gaf ook aan waarom hij langsging bij ozondokter Mertens: “Er gingen zoveel renners bij hem langs”, zei hij. “Bovendien, als ik in de Ardennen ging trainen, passeerde ik daar. Er was toen ook nog geen probleem met die dokter.”

Door deze enorme heisa heeft de 29-jarige Belg nu wel spijt van die bezoekjes. “Dat is normaal, anders was ik nooit in deze zaak terechtgekomen. Maar ik blijf erbij, ik denk niet dat dokter Mertens iets verkeerd heeft gedaan bij mij. Hij is een goede dokter, maar als ik uit deze zaak had kunnen blijven, was het beter geweest voor mij.”

Het medicijn Vaminolact wordt in het dossier genoemd als ‘in bezit’ van de BMC-renner. “Ik heb een voorschrift gekregen voor dit medicijn, maar ik heb het nooit afgehaald bij de apotheker en ook nooit toegediend gekregen.” Zijn advocaat kon dit staven met officiële documenten, zo stelde hij tijdens de zitting.

Greg Van Avermaet zegt tegenover Sport.be ook dat hij ontzettend baalt van de hele situatie: “Ik zit liever op mijn fiets. Dit is niet plezant. Mentaal was het niet gemakkelijk en ik ben blij dat ik mijn zinnen heb kunnen verzetten met koersen. Het is niet fijn dat ik me hier moet verdedigen. Dit is een smet op mijn carrière.”

Hij vervolgt: “Ik heb een gestage carrière, niet met veel hoogtes en laagtes. Dat pleit in mijn voordeel, denk ik. Ik heb altijd hard gewerkt om er te geraken en te blijven. Ik heb dit de voorbije weken vrij goed kunnen dragen en geprobeerd om er niet aan te denken, ook omdat ik weet dat ik onschuldig ben en niets heb misdaan.”

Een uitspraak volgt nu op 7 mei. “Ik hoop op rechtvaardigheid bij de uitspraak. Ik kan alleen maar hopen dat de commissie haar gezond verstand gebruikt en ik kan blijven koersen. Ik hoop dat rechtvaardigheid geschiedt en ik hou eigenlijk geen rekening met slecht nieuws. Als dat zo zou zijn, dan stort mijn wereld in”, besluit Van Avermaet.

Update 15:56 uur:

BMC onderstreept de woorden van Greg Van Avermaet door in een officieel statement op de website van de ploeg aan te geven de Belg niet uit competitie te zullen halen. De WorldTour-formatie, die overigens geen lid is van de MPCC, zegt verder af te wachten wat er op 7 mei door de Belgische wielerfederatie wordt besloten.

Wielerflits
lodjan 16 april 2015 17:08
Het babymedicijn zou niet opgehaald zijn en daar heeft de advocaat bewijzen van. Ik vraag me af hoe die advocaat dat kan bewijzen.
Brieske 16 april 2015 17:16
Hij zal er hoe dan ook niet minder door winnen...

Groet
Cyclad 16 april 2015 17:48
Spaak, kun je dan meteen voor lolbroeken als Quarantenove en Massimo die stelselmatig puur om te sarren de namen van renners fout schrijven een prikpagina openen?
Dank je!

On topic: mijn mening is dat Greg onschuldig is tot zijn schuld bewezen is. Dat weten we nu nog steeds niet. Als op 7 mei de uitspraak wordt gedaan dat hij schuldig is op basis van feiten dan kan ik me verenigen met een redelijke strafmaat.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2015 18:03 door Cyclad.
Massimo 16 april 2015 17:56
En wat precies moet hij met mij doen?
Sub Culture 16 april 2015 17:56
Dat is al de 2de keer dat ik je dit misselijkmakende grapje zie maken, Brieske. Jij hebt dit niet nodig.
Curzio 16 april 2015 18:08
Ik vind het wel een leuk grapje Brieske (de eerste keer was hij wel leuker dan de tweede), en misselijk wordt ik er zeker niet van.
Cyclad 16 april 2015 18:35
Hooguit krijg je door zo'n grapje wat moeite met de 1e persoon enkelvoud....
malheur 16 april 2015 18:35
Free van Avermaet!

Ze zouden een regel in moeten stellen dat stoer anticiperende coureurs pas bij een 2e vergrijp geschorst kunnen worden.
malheur 16 april 2015 18:39
Je argumenten waarom Greg buitenspel gezet had moeten worden snijden hout en zeker wanneer je de zaken Ballan en Santambrogio ernaast legt. Het rijmt totaal niet en duidt op een ambivalent beleid binnen de ploeg

Echter is het mijns inziens een goede ontwikkeling dat ploegen renners gewoon opstellen in geval van vage/halve bewijslast, zie ook Kreuziger.
Sub Culture 16 april 2015 18:41
Mwa zeg ey, ik wou zo helemaal zethelfde zeggen zo, maar jij was me voor zo. Woef.
Leon 16 april 2015 19:27
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Free van Avermaet!
>
Is dat die vriendin die jaloers is op Anony? Ken ik niet, ik ken wel Free Souffriau.
Sub Culture 16 april 2015 19:30
Ik ook, helaas.
Anony 16 april 2015 20:30
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou wel durven stellen dat 95% van jouw
> berichten over Grech gaan en dat er in jouw ogen
> geen grotere renner is, is prima hoor, sta er dan
> echter niet van te kijken dat er af en toe mensen
> zijn die zich daar aan storen en/of ook weleens,
> terechte, kritiek hebben op Grech.

Valt eigenlijk heel goed mee. Veel VSS, veel 'hup x' of varianten met betrekking op andere renners in andere wedstrijden ook. En genoeg varia. Fanatiek supporteren betekent overigens niet een gebrekkige objectieve beoordeling. Alleen ben ik van die 'grotere renners' geen uitgesproken fan.

Soit. Genoeg. Op naar 7 mei.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2015 20:30 door Anony.
Sub Culture 16 april 2015 20:38
Verantwoording tov Massimo?
Haha die gratuite troll kan je maar beter gewoon negeren hoor, Anony.

Doe ik sinds kort ook.
Een dovende kaars, wordt het, meer niet.
lodjan 16 april 2015 22:08
Zeer vreemde uitspraak inderdaad. Span dan geen zaak aan. Of moeten ze van de UCI een rechtszaak aanspannen?
JW 17 april 2015 10:02
Sportjournalist Hans Vandeweghe heeft de zaak rond Greg Van Avermaet op de voet gevolgd. Hij acht de kans klein dat de renner ook effectief gestraft zal worden. "En als hij toch gestraft wordt, gaat hij naar het BAS of TAS en daar krijgt hij ongetwijfeld gelijk."

Volgens de procureur van de wielerbond heeft Greg Van Avermaet twee verboden producten gebruikt: corticoïden en Vaminolact. "Die corticoïden kunnen we al wegstrepen", zegt dopingkenner Hans Vandeweghe.

"Het is bekend dat Van Avermaet een zwaar hielprobleem heeft. Hij lijdt aan de ziekte van Haglund en heeft een permanent ontstoken hielbeen."

"Corticoïden is een middel dat daar op korte termijn tegen helpt, zeker als de pijn erg is. Het is toegelaten als onderdeel van een therapie en het is ook toegelaten als je een attest hebt van de ploeg, wat Van Avermaet heeft."

Blijft enkel nog Vaminolact over. "Ongelooflijk goed voor de recuperatie, maar het smaakt ook ongelooflijk slecht", zegt Vandeweghe.

"De dokter heeft hem dit aangeraden, maar de bond heeft nooit kunnen opsporen dat hij dit ingenomen heeft. Ik denk dat de bond eerst moet bewijzen dat er kwaad opzet in het spel was."

"Als we de klok 15 jaar terugdraaien en Van Avermaet had zich toen met dit soort zaken ingelaten, dan was hij de cleanste renner van het peloton geweest en hadden we hem een schouderklopje gegeven."

"Krijgt wellicht gelijk, maar zal lang duren"

Hoe schat Hans Vandeweghe de kansen van Greg Van Avermaet in. "Ik ken bondsprocureur Jaak Fransen een beetje. Ik denk dat hij verwacht niets te krijgen, maar toch twee jaar eist zodat iedereen gewaarschuwd is dat dit eigenlijk niet kan. Want dit is toch een grijze zone."

"Ofwel wordt Van Avermaet meteen vrijgesproken ofwel krijgt hij toch een straf en gaat hij in beroep bij het BAS of TAS en daar zal hij ongetwijfeld wel gelijk krijgen. Maar het duurt allemaal zo lang en dat is vervelend voor een atleet."

Als we de klok 15 jaar terugdraaien en Van Avermaet had zich toen met dit soort zaken ingelaten, dan was hij de cleanste renner van het peloton geweest

[Sporza]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2015 10:03 door JW.
Chuparuedas 17 april 2015 10:03
Eigenlijk een klassiek dopinggeval, dit. De opsporingsautoriteiten vervolgen op basis van circumstantial evidence, de renner ontkent in alle toonaarden. Aangezien in de meeste klassieke dopinggevallen het volgende hoofdstuk de uiteindelijke bekentenis was, steek ik mijn hand niet voor Greg in het vuur. Het zou zo maar de volgende hypocriete prof kunnen zijn.
Bromertà 17 april 2015 13:49
"Het is bekend dat Van Avermaet een zwaar hielprobleem heeft. Hij lijdt aan de ziekte van Haglund en heeft een permanent ontstoken hielbeen."

Elke renner zou wensen dat ie ergens een min of meer onschuldige chronische ontsteking had, zodat ie een groot deel van z'n wedstrijdvoorbereiding met behulp van cortisonen kan afwerken. Sinds de UCI strenger op dit middel toeziet is het met Europcar bergaf gegaan. De bekentenis van Greg van A betekent in ieder geval dat ie de AGR van 2012 met dit middel in zijn lichaam heeft gereden; niet dat z'n prestatie toen opmerkelijk was, maar het gaat om de lange termijnwerking. Wie herinnert zich nog dat Theo Bos niet naar de Vuelta mocht vanwege een behandeling van een blessure met hetzelfde goedje? En, Chris Horner, idem dito.
Verder vind ik de argumenten van Greg van A om Dr Mertens in vertrouwen te nemen briljant: z'n praktijk lag op de route richting Ardennen, en, heel veel renners wisten hem te vinden. De orale toediening van babyvoeding is ook helemaal in overeenstemming met Gregs nogal naïeve oogopslag: hondenvoer had ook gekund.
Quarantanove 17 april 2015 21:35
Dat laatste hoop ik dat ze dat ook doen en in het geval van Tom Meeusen had ik dat ook al geopperd.
Het zou goed zijn omdat dat een stap is in de richting van het einde van de tot in het ridicule overdreven dopingjacht.
Hoentie 17 april 2015 23:28
Een vuist diep in je hol stoppen me dunkt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen