Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

alternatief finale amstel gold race

Gepost door avhhsc 
avhhsc 16 april 2015 21:06
naar mijn mening is het huidige parcours met de Keutenberg de ver van de finish niet zwaar genoeg om voor de Cauberg al verschil de hebben.
daarom heb ik dit parcours bedacht [www.google.nl]
als dit niet klopt of ik neem de klimmetjes van de verkeerde kant zeg het.
Walnoot 16 april 2015 21:22
Je daalt de Keutenberg af op deze manier, lijkt me geen aanrader. Vanaf de top is eigenlijk alleen richting zuid een optie. Fromberg en Vrakelberg pak je ook niet echt mee, die nemen ze, een van beiden per keer, vanaf de kant van Eys/Elkenrade.
Sub Culture 16 april 2015 21:30
Brabantse Pijl.
avhhsc 16 april 2015 21:33
weten jullie dan een alternatief met twee keer de Keutenberg in de laatste 50 kilometer
Blueprint 16 april 2015 21:46
Ik weet niet of het aan het parcours, het bloedpaspoort of het stoppen van Michael Boogerd ligt, maar ik heb sinds 2008 geen mooie AGR meer gezien.
lodjan 16 april 2015 21:51
Je kunt ook naar de livestream van de Tro-Bro Léon kijken.
Blueprint 16 april 2015 21:53
Goozzer 16 april 2015 21:54
Onbedoeld wellicht, maar in jouw rondje rijdt je i.p.v. de Keutenberg (die je, zoals gezegd afdaalt) twee keer de Doode Man op. Een klim die m.i. selectiever is. Ook zou het misschien wel tof zijn om, mits dat enigszins mogelijk is, daarna rechtdoor off-road te gaan i.p.v. rechtsaf naar beneden, om zo de afdaling van de Keutenberg en de brede weg richting Valkenburg zoveel mogelijk te ontwijken en ook de 'omweg' rond Valkenburg zo kort mogelijk te houden.
Walnoot 16 april 2015 21:58
Dat kan prima hoor. Je kan bijvoorbeeld na de Keutenberg, die je vanuit het noorden moet nemen, via Gulpen/Wittem naar de Kruisberg rijden, en dan wat meer de oude finale oppakken. Dus na Kruisberg direct Eyserbosweg en Fromberg. Als je dan direct Schin op Geul indraait, kan je na een kilometer of twee weer Keutenberg doen. Dan via Scheulder en Sibbe afdalen naar Valkenburg en dan de Cauberg pakken, dan zit je denk ik rond de 30km. En heb je een beestachtige finale.
Walnoot 16 april 2015 22:03
Het nieuwe parcours is in ieder geval geen verbetering gebleken. De Cauberg zelf is nu te zwaar ten opzichte van hetgeen er aan vooraf gaat. Types als Valverde, Gerrans en Gilbert weten dat ze op de Cauberg zelf het verschil kunnen maken, en weten ook dat als ze eerder proberen weg te rijden, ze nooit voldoende voorsprong kunnen behouden op dat stuk valsplat ervoor. En dan ben je kansloos tegen een vol peloton, waar de frisse mannen nog wel op dat stuk boven door kunnen trekken.
Linkebal 16 april 2015 23:22
Kruisberg - Eyserbosweg - Afdaling naar Wijlre - Dode Man - Keutenberg afdalen - hoofdweg naar Valkenburg - Cauberg

Dan ben je van die vreselijke Fromberg af en ook van het te lange vlakke stuk door Scheulder en Sibbe. Probleem is dan idd de gevaarlijke afdaling van de Keutenberg.
Leon 16 april 2015 23:28
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kruisberg - Eyserbosweg - Afdaling naar Wijlre -
> Dode Man - Keutenberg afdalen - hoofdweg naar
> Valkenburg - Cauberg

Dat vlakke stuk tussen Schin op Geul en voet Cauberg kun je ook nog ondervangen door de Sibbergrubbe op te rijden en dan af te dalen via de Daalhemmerweg. Dan heb je ook die heerlijke bocht op het Grendelplein weer terug in het parcours.
Linkebal 17 april 2015 00:12
Goed plan idd. Dan zijn we er uit, ik hoop dat Leo van Vliet aantekeningen maakt.
Lucho Herrera 17 april 2015 00:19
Prima ideeën! Zelf zou ik het ook mooi vinden als Drielandenpunt en Camerig in de laatste 60km zitten. Camerig is met voorsprong de mooiste beklimming van Nederland.
Linkebal 17 april 2015 00:22
Loorberg - Epen - Camerig - Vijlen - Wahlwiller en dan de finale die Leon en ik hiervoor voorstelden.
Walnoot 17 april 2015 09:24
Afdaling van de Keutenberg gaat niet gebeuren. Maar na de Eyserbosweg gewoon over de grote weg via Schin op Geul naar Valkenburg rijden, lijkt me inderdaad het beste plan. Zou zelf de Fromberg er wel in houden, dat scheelt meer vlakke meters dan Sibbergrubbe er wel of niet in. Maar allebei kan ook prima.

Maar het probleem is natuurlijk dat men twee keer de Cauberg wil in de finale. Dat kan helemaal niet met het parcours van nu, want ze kunnen na de streep niet meer snel terugdraaien naar de lastige klimmetjes. En dus krijgen we nu zo'n oersaai stuk waar alleen op papier nog een klim in zit, en begint de finale pas bij de afdeling van de Daalhemerweg. Dramatisch.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2015 09:25 door Walnoot.
Linkebal 17 april 2015 09:42
Maar ik zat te denken: wat nou als ze de streep niet boven op de Cauberg leggen, maar een paar kilometer daarna. Ergens bij Berg en Terblijt bijvoorbeeld. Nu kunnen de explosieve renners wachten tot de Cauberg, omdat ze boven aan één meter voorsprong genoeg hebben om te winnen. Leg je de streep een stuk verder, dan zullen ze een grotere voorsprong nodig hebben om achtervolgers voor te blijven. Daardoor zullen ze eerder moeten beginnen met koersen.
Walnoot 17 april 2015 09:49
Maar dan nog, in Bemelen (ik weiger om het woord 'berg' hier te gebruiken) valt niet te koersen onder normale omstandigheden. Die laatste lus moet er om te beginnen gewoon uit.
Eazster 17 april 2015 10:23
Zou inderdaad mooi zijn om Loorberg ,Camerig en Vaalserberg er ook in te zien ,maar dat ligt in principe te ver af van de finale en als je van de Vaalserberg af komt moet je weer een kleine lus maken door Belgie en omkeren en krijg je weer hetzelfde stuk.
In principe is die Kruisberg ,Eyserbosweg en Fromberg of Doode man (Heb deze klim zelf nog niet kunnen vinden,waar de fuck ligt die?, of is dat die steile heuvel waar je na de Eyserbosweg links af slaat en dan richting Colmont fietst ) finale perfect in zwaarte ,maar krijg je dat stukje Schin op Geul naar Valkenburg waar eigenlijk niet veel ligt ,pak je dan nog de Keuteberg mee dan maak je de finale niet alleen erg zwaar ,maar moet je weer een andere lus richting Cauberg maken.
Eazster 17 april 2015 10:27
Overigens waren de laatste 3 edities van de Amstel inderdaad niet echt mooi. Die van 2009 toch wel en niet alleen doordat podium van toen ,maar ik kan nog herinneren dat de finale toen toch zo'n goede 30 a 40 km van de meet werd gemaakt ,met Gesink die aanging op de Eyserbosweg of Keuteberg?
en dat het toen van Lotto voor Gilbert een spannende achtervolging gaf.
Walnoot 17 april 2015 10:32
Dodeman is de Keutenberg vanuit Stokhem, lastig te vinden ter plekke, je moet een beetje langs Wijlre crossen. Vind het persoonlijk geen vooruitgang ten opzichte van de Keutenberg, en geen van beide is geschikt om af te dalen (volgwagens moeten er ook langs).
aartstyle 17 april 2015 11:06
Die laatste lus is idd dramatisch. Maar zou het mogelijk zijn om de de finisch weer echt op de top van de cauberg te leggen, maar dan van de andere kant. Dus de finale voor de laatste lus hetzelfde, cauberg dan op, doorrijden naar geulhemmerberg en dan weer terug naar valkenburg. De geulhemmerbergis dan niet zwaar genoeg om echt los te komen, dus zal men eerder moeten aanvallen. Maar de laatste kilometers zijn dan wel weer te zwaar voor een georganiseerde jacht lijkt me.
Lucho Herrera 17 april 2015 11:07
Dode man is eigenlijk de Keutenberg, maar dan van de andere kant. Je moet dan naar Wijlre fietsen, rechts af langs de roemruchte Brand Bierbrouwerij en dan weer rechts naar het gehucht Stokhem. Daar begint de klim. Niet zo steil als de Keutenberg, maar wel lastiger. 18% op het steilste stuk. Mooie klim.
gavia 17 april 2015 11:56
interessant topic. Ik heb hier enkele jaren geleden ook al wat over gepost op het oude prikbord. De AGR heeft net als de Ardense klassiekers te lijden onder een nogal saai koersverloop dit decennia. En al helemaal niet vergelijkbaar met de jaren 90. Waar Boogerd en Bartoli al aanvielen op de Cauberg die toen nog 80 kilometer van de finish lag. Andere tijden.

Volgens mij moet de verandering iets rigoureuzer dan hierboven al is voorgesteld. Een beetje herverdelen van de hellingen is niet genoeg vermoed ik. Het eerste punt wat verbeterd moet worden is het stuk tussen de Cauberg en Gulpenerberg. Dat stuk is veel te makkelijk. Bij mooi weer komt een compleet peloton aan het stuk met de Gulpenerberg en de Eyserbosweg. Geen optimale situatie om als favoriet daarna met 140 man in je wiel een schifting te willen maken. Een mogelijk alternatief zou kunnen zijn om dit stuk te verzwaren als volgt: Loorberg (via Rode Kruisweg, veel steiler en smaller), Camerig, Wolfhaagpas, Vaalserberg, Groeneweg, Vijlenerstraat en dan richting Gulpenerberg. Als een soort opwarmer voor de finale.

Daarna zou er een stuk moeten komen met alle lastige hellingen. Het punt waar de koerst moet openbarsten. De plek voor alle zware hellingen. Achtereenvolgens: Gulpenerberg, Kruisberg, Kromhagerweg (er zal iets aan het onverharde stuk boven op de klim gedaan moeten worden, maar door deze toevoeging zal er een vervaarlijk trio ontstaan, Kruisberg, Kromhagerweg en Eyserebosweg), Eyserebosweg, Fromberg (helemaal vanaf beneden en niet zoals nu), Keutenberg.

Vanaf de Keutenberg kan men of direct door rijden richting Cauberg of men kan een extra lus toevoegen. Bv. opnieuw de Gulpenerberg, via de andere kant ditmaal, de dikkebuikseweg (vrij lang steil stuk voor Limburgse begrippen) en Dodeman. Oppassen dat deze lus lang genoeg is om problemen bovenop Keutenberg/ Dodeman te voorkomen.

Dan zijn we op hetzelfde punt boven op de Keutenberg beland. Nu richting Cauberg. Persoonlijk zie ik een korte extra omloop op de Cauberg wel zitten. Hierdoor komen de belangrijke hellingen wat verder van de finish. In geval de lus met Dikkebuikseweg en Dodeman er in zit is dit niet echt noodzakelijk. Deze lus moet echter korter en wat lastiger dan de lus die er nu ligt. Brede wegen en niet meer dan wat valsplat, Bemelerberg. Mogelijk een idee de lus de andere kant op te laten gaan via bv de Bosstraat. Wat smallere wegen in ieder geval.

Wat denken jullie ervan?

Enkele overige hersenspinsels, de koers mag ook best een kilometer of 10/15 langer zoals een echte klassieker beaamt. Het is jammer dat in het Limburgs landschap een echte zware uitschieter ontbreekt. Of iets met lastige keien, zodat de koers wat gemakkelijker vroeg op gang komt, bv, zoals de koers vroeg op gang komt in de andere voorjaarklassiekers, zoals in PR met het bos, of vroeger op het oude parcours de oude kwaremont in vlaanderen. Een nog mooiere finale is volgens mij na de Cauberg doorrijden naar Maastricht en een rondje Pietersberg en door een filantropische liefhebber met kasseien aangelegde klim van de Dalingsweg/ Apostelhoeve.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2015 11:59 door gavia.
Lucho Herrera 17 april 2015 13:13
Het parcours moet niet lastiger, het parcours moet mooier. En de finale moet niet te zwaar zijn, dan werkt verlammend. De finale mag wel wat eerder beginnen. Dus rond 40 km voor de streep dient een flinke schifting gevoerd te worden. Kruisberg, Kromhagerweg en Eyserbosweg klinkt prima. En voor de mooie plaatjes zou ik het Drielandenpunt en Camerig op ongeveer 60 km van de streep leggen
gavia 17 april 2015 13:43
dat is wat ik probeer aan te geven. Het stuk waar geschift dient te worden moet zwaar zijn. De finale daarna onderhoudend. Een te zware finale leidt tot wachten. De pre-finale tussen de 100 en 50 kilometer voor de finish, mag wel degelijk een beetje zwaarder dan dat hij nu is. Daar ligt bijna geen enkele heuvel.
Linkebal 17 april 2015 15:44
Je kan er wel nog meer heuvels in leggen, maar zolang de finish bovenop de Cauberg ligt zal iedereen de overige klimmetjes rustig oprijden om zoveel mogelijk krachten te sparen voor die ene explosie op de Cauberg.
Walnoot 17 april 2015 16:26
Om dan naar de sprint te moeten met types als Gilbert, Gerrans en Valverde? Er zijn echt genoeg kleppers die dat niet zien zitten, maar die nu kansloos zijn tegen teammaten van bovengenoemde in de slappe hap die na de Keutenberg volgt.
El Mik 17 april 2015 16:57
Kleinere ploegen zou daar meer tegen helpen dan een aangepast parcours.
Het is ook geen AGR specifiek probleem dat er steeds grotere groepen in finales terecht komen en niemand meer serieuze verschillen kan maken.
Walnoot 17 april 2015 17:14
Klopt, mee eens. Maar het is wel zo dat het nieuwe parcours van de Amstel daar ook nog eens extra toe aanzet.
Hoentie 17 april 2015 18:01
Die koers is vaak een stuk attractiever, en dat is geen grap of zure opmerking. Al een paar keer van zitten smullen via cyclingtorrents smiling smiley
Hoentie 17 april 2015 18:04
Wat langer ook, ik vind m lastiger dan de Keuteberg.
Hoentie 17 april 2015 18:23
/edit/



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2015 18:23 door Hoentie.
Hoentie 17 april 2015 18:23
Uiteindelijk houd je met de Amstel Goldrace altijd een wedstrijd over die qua parcours voor goed doorgetrainde profs te rijden is. Ook is het stuk tussen Keutenberg en de Cauberg te lang op een te vlak en open stuk waardoor aanvallers vaak worden teruggeblazen naar de favotietengroep.

De renners maken hier de koers - de Camerig is nu eenmaal geen Alpe d'Huez ookal maken wij dat er af en toe wel van.

De koers langer maken, het parcours drastisch hertekenen... Het maakt allemaal niet zo veel uit. Renners hebben tegenwoordig nog maar een cartouche, en die schieten de toppers met een goede spurt niet af op 50 kilometer van de meet.

Wat we weer moeten doen, is meer coureurs wijsmaken dat ze kansloos zijn in de sprint. (Ik mis je, Michael.)

Als je dan toch het parcours wil opknappen, dan stel ik voor om de Fromberg UIT de finale te halen, en niet vasthouden aan de Cauberg als summum van Neerlands bergachtigheid.

Stel, je legt de finsh in Schin op Geul ofzo. De Cauberg en de Keutenberg laat je in de eerste 230 kilometer terugkomen, en dan pak je in de finale iets van Loorberg - Eperheide - Camerig - Wolfhaagpas - Drielandenpunt - Kruisberg - Eyserbosweg - Doodeman - Gulperberg - Eyserbosweg (2) - naar de finish (in het vlakke). Dan valt de boel echt wel uit elkaar, en je krijgt na de tweede Eyersboschweg geheid een spelletje waarbij de kans voor de vluchters reeel is en de favorieten meer moeten overeenkomen (te meer omdat ik denk dat dan de knechten er ook wel grotendeel af zullen zijn).
Blueprint 17 april 2015 18:48
Gewoon het bloedpaspoort afschaffen, dan krijgen we weer een mooie Gold Race.
Massimo 17 april 2015 18:53
Denk dat als je de Cauberg er als slotstuk uithaalt je de koers net zo goed kan opheffen omdat Valkenburg en Limburg daarvoor flink in de buidel tasten, tenminste, dat vermoed ik.
Massimo 17 april 2015 19:01
En dan wint Rebellin op z'n 53ste nog
Quarantanove 17 april 2015 21:09
Dat maakt toch niet uit; wie er wint is niet belangrijk als de het koersverloop maar niet om bij in slaap te vallen is
Quarantanove 17 april 2015 21:13
Dat lijkt me ook een meer effect opleverende ingreep dan het sleutelen aan het parkoers.
Jacobus 17 april 2015 21:25
Voorstel finaleronde vanuit Maastricht (doorkomst maasboulevard voor de poen):

N590 richting Berg en Terbijt, afdaling Geulhemmerberg
Brakkeberg 680m 9,6% passage finish (in omgekeerde richting) en afdaling Cauberg
Daalhemmerweg 1870m 4,2% afdaling Sibbergrubbe, valkenburg door ri. Steenstraat
Goudsberg 2250m 3,3% naar Walem, afdaling richting Schin op Geul
Keutenberg 1560m 5,3% afdaling Gulpen
Gulperberg-west 570m 8,2% afdaling Partij en naar Wahlwiller
Kruisberg 710m 8,3% afdaling Overeys
Goedenraadsberg 670m 6,5% afdaling Baneheide en naar Simpelveld
Oude Huls 980m 8,1% bovenop links afdaling Hulsberg
Klingeleberg-oost 1620m 3,9% bovenop links afdaling Klingeleberg-west, stukje omhoog en dan afdaling Eyserweg
Eyserbosweg 1110m 7,4% bovenop links afdaling Moorheide
Eikenraderweg 2250m 4,1% afdaling Oude Elkenraderweg
Fromberg 1680m 4,0% afdaling naar Schin Op Geul
Holleweg 560m 6,3% afdaling Opscheumer
Koulenberg 570m 6,7% naar Klimmen en afdaling Hekerweg
Heekerbosch 570m 6,7% afdaling Nieuweweg en Valkenburg door...
Sibbergrubbe 1810m 3,9% afdaling Daalhemmerweg
Cauberg 850m 7,5% En finish

Kenmerken = draaien en keren, op en af! Dat breekt een Peloton.

Eventueel kun je tussen Partij en Wahlwiller nog een uitstapje maken richting Vaals en Camerig, of aansluitend op deze ronde nog een kleinere finaleronde als hierboven, maar dan zonder het uitstapje naar Huls (dus Kruisberg -> Eyserbosweg)
Hoentie 17 april 2015 23:24
Zuiver buiten de financiering gerekend inderdaad :-)
Chuparuedas 20 april 2015 16:40
Precies. Laatste lus eruit, of finishen in Maastricht (waardoor de facto de laatste lus eruit is). Nu zijn de klimmen waarop verschil kan worden gemaakt te ver van de streep. Maar bij finish op de Cauberg moet je wel wachten tot aan de voet om te kunnen winnen. Die twee gegevens versterken elkaar in deze finale.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen