Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De dames en heren ploegen voor de Europese Spelen

Gepost door rustdag 
rustdag 17 april 2015 10:28
Terpstra en Vos in wielerselectie voor Europese Spelen

Niki Terpstra en Marianne Vos nemen komende zomer deel aan de Europese Spelen in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan.

Dat maakt NOC*NSF vrijdag bekend. Terpstra en Vos zijn de kopstukken in de wielerselectie die Nederland afvaardigt op de eerste editie van het evenement.

Naast Terpstra komen wereldkampioen veldrijden Mathieu van der Poel, Pim Ligthart, Wouter Wippert en Nick van der Lijke in actie tijdens de wegwedstrijd van de mannen.

Vos, die zich dit seizoen voornamelijk concentreert op het mountainbiken, krijgt tijdens de wegwedstrijd bij de vrouwen steun van Ellen van Dijk, Chantal Blaak, Lucinda Brand, Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten.

Van Dijk en Van Vleuten nemen ook deel aan de tijdrit. Bij de mannen doet Stef Clement mee aan de race tegen de klok.
Voorbereiding

"De Europese Spelen zijn een mooi initiatief en een goede voorbereiding op de Olympische Spelen", aldus bondscoach Johan Lammerts op de website van NOC*NSF.

"We rijden in Bakoe met een topteam, bij zowel de vrouwen als de mannen. Ik ben benieuwd naar de resultaten."

De eerste editie van de Europese Spelen wordt tussen 12 en 28 juni gehouden. De wegrenners werken hun onderdelen op 18, 20 en 21 juni af.
Eindhovuh 17 april 2015 10:36
Hebben heel veel renners aangegeven geen zin te hebben?
Leon 17 april 2015 10:42
Past nogal slecht als je tegelijkertijd inZwitserland rijdt of net een zware Dauphine achter de rug hebt...
testa della corsa 17 april 2015 11:07
Positief om te zien dat NL erin slaagt deze selectie op de been te brengen. Een team waarvoor ik graag voor de buis plaatsneem!
El Chaba 17 april 2015 11:27
Kan iemand mij uitleggen waarom dit "een goede voorbereiding op de Olympische Spelen" zou zijn?
koos1 17 april 2015 11:29
De datum is zeker niet heel handig zo vlak voor de tour, veel toppers zie ik hier niet gaan rijden.
Zal beetje een koers worden voor de subtoppers en renners uit wat kleinere ploegen.

Iemand een idee wat voor parcours het is vlak of heuvels?

De topsprinters zullen hier niet gaan rijden, dan maakt in een evt. massasprint Wippert nog een mooie kans ook
Arsimo 17 april 2015 11:38
Van Mathieu van der Poel, Pim Ligthart, Wouter Wippert en Nick van der Lijke zal (hoogstwaarschijnlijk) niemand aan de Tour meedoen, heel misschien Ligthart, maar ook die verwacht ik niet. Dus dan naar zo'n Europese spelen is leuk en niet ongunstig wellicht richting het NK. Als echter Terpstra naar de Tour gaat zou ik zijn plek bedanken voor zo'n zinloze wedstrijd in Bakoe. Of hij moet willen vermijden van de ploeg verplicht mee te moeten doen aan de Ster Elektro Tour?
Sub Culture 17 april 2015 12:02
Eerste dat ik hierover hoor.
Bakoe had een paar jaar terug de voetbalploeg met de best betaalde trainer ooit ter wereld.

Zal dus vooral een financieel gegeven zijn.
Duh 17 april 2015 12:22
Azerbeidzjan timmert echt wel goed aan de weg wat wielrennen betreft met de zeer professionele Tour de Azerbaijan (dit jaar weer live op Eurosport) en het Synergy Baku Cycling Project CT (met Dennis van Winden).
Dit is 2 weken voor de Tour, het is minder ver vliegen dan Tenerife waar de toppers continu zitten. En de faciliteiten zijn een stuk professioneler dan in zuid-Europa De tourfavorieten hoeven niet mee te doen, maar deelname hieraan is een stuk minder een aanslag dan iedereen wil doen laten geloven.
Persoonlijk hoop ik dat de Europese spelen aan status (zoals het die wel op andere continenten heeft) winnen na deze en komende edities. Hopelijk blijft het niet een geld/dictator-feestje zoals de OS en WK voetbal zijn verworden.



Zelfde rondje als waar de Tour de Azerbaijan mee eindigt, meestal een sprint, maar best hard te maken.
Erik S. 17 april 2015 14:30
Als een land een 'freedom square' in de hoofdstad nodig heeft zet ik bij voorbaat mijn vraagtekens...
El Mik 17 april 2015 14:44
Dat is inderdaad net zo zoiets als landen die zichzelf Democratische Republiek noemen.

Twijfelachtige provincie ook dat Groningen met hun vrijheidsplein.
Meneer 60% 17 april 2015 17:20
Lijken me goede renners voor een parcours als dit. Vind wedstrijden in landenteams altijd iets speciaals hebben. Zet er mijn TV zeker voor aan. Verwacht dat met name de Oost-Europese landen wel met sterke ploegen gaan komen.
Volgerd 17 april 2015 19:51
Wellicht niet sportief gezien, maar het rijden in landenteams en een verdere opzet die op de OS lijkt, dragen daartoe wel bij.
Anony 17 april 2015 19:54
Vraag me af welke selecties andere grote wielerlanden gaan sturen. Er wordt heel weinig over deze wedstrijd bericht. Ook bij ons amper.
Quarantanove 17 april 2015 21:15
Het zou me niet verbazen als Terpstra ook probeert om onder Tourdeelname uit te komen.
ton duk 18 april 2015 09:58
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vraag me af welke selecties andere grote
> wielerlanden gaan sturen. Er wordt heel weinig
> over deze wedstrijd bericht. Ook bij ons amper.

Dank je, Anony

gr Ton DUK

HUP.BEL.BE
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen