Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielerennen van belastingeld. Politiek roert zich.

Gepost door veluweracer 
veluweracer 18 februari 2018 11:57
[www.daskapital.nl]

Bron: daskapital.nl 18-02-18
Koppi 18 februari 2018 17:33
Kun je het even kort samenvatten? Komt het echt neer op 'van onze centen'? Heb ik geen problemen mee, 'ze' doen wel meer goeie dingen van mijn centen.
Inigo 18 februari 2018 18:01
Hoeveel soepsidie stoppen gemeentes in teams in de eredivisie en jupiler league?
veluweracer 18 februari 2018 20:41
Ja. Beter een Tourstart dan goed verzorgde ouderen in het verpleeghuis.
Ik schaam mij voor mijn nationaliteit.
Slimmerd 18 februari 2018 20:51
Je kan ook gaan hoor, we zullen je niet missen!
veluweracer 18 februari 2018 21:34
Jij mist alleen gezond verstand,
Carlos Danger 18 februari 2018 23:37
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja. Beter een Tourstart dan goed verzorgde ouderen
> in het verpleeghuis.
> Ik schaam mij voor mijn nationaliteit.


Ja, wat doen al die sporters daar in Pyongyang? Wat kost dat wel niet?
En wat heeft de Jumbo in de Algarve te zoeken?
Tjappie2 18 februari 2018 23:44
Daskapital als bron. Net als je denkt dat het niet treuriger kan...
Andere Peter 19 februari 2018 03:19
Inderdaad nogal een suffe bron.

Niet alle uitgaven zijn kosten. Soms zijn het investeringen. In de afweging moet het niet gaan over de kosten alleen. Maar over de verhouding tussen de uitgaven en de inkomsten, inclusief spin off voor de regio. Dan doen die starts het prima.

Meer evenementen organiseren waarbij voor de samenleving de return on investment hoger is dan de investering, betekent juist dat er meer geld vrijkomt voor echt kosten, zoals bv ouderenzorg.

Nog even los daarvan, ook plezier dat geen geld oplevert mag best iets kosten.
Siem 19 februari 2018 10:16
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad nogal een suffe bron.
>
> Niet alle uitgaven zijn kosten. Soms zijn het
> investeringen. In de afweging moet het niet gaan
> over de kosten alleen. Maar over de verhouding
> tussen de uitgaven en de inkomsten, inclusief spin
> off voor de regio. Dan doen die starts het prima.

Dat wordt dus juist uitgelegd. Dat valt reuze tegen, aldus het stuk.
>
>
> Meer evenementen organiseren waarbij voor de
> samenleving de return on investment hoger
> is dan de investering, betekent juist dat er meer
> geld vrijkomt voor echt kosten, zoals bv
> ouderenzorg.

Als er al rendement vrij komt, betreft het marktpartijen die verder geen risico nemen met het aantrekken van het evenement. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat er sprake is van verdringing, waardoor er minder rendement is in regio's waar niets wordt georganiseerd. Het rendement komt niet doordat er veel buitenlands geld in Nederland terecht komt, maar juist buitenlandse partijen die er beter van worden, zie ASO en bijv. hotelketens.
>
> Nog even los daarvan, ook plezier dat geen geld
> oplevert mag best iets kosten.

Uiteraard, maar dan in verhouding. Daarom wordt die wet aangehaald. Blijkbaar geldt dit argument niet meer voor de breedtesport/sportaccommodaties.
Bromertà 19 februari 2018 12:40
Een van de armoedigste opmerkingen is wel om op de naam van de webstek af te geven. Feit blijft dat 7 Grote Ronde-starts in amper 20 jaar wel een erg hoge frequentie is. Dat mag best wat minder, waarmee veel gemeenschapsgeld een betere bestemming kan vinden.
Tjappie2 19 februari 2018 14:54
Het ging mij natuurlijk niet om de naam an sich. Wel om het feit dat die site gewoon een afgeleide is van Dumpert, Geenstijl. Over het algemeen bronnen waar de nuance niet echt de boventoon voert. Eerlijk gezegd dacht ik dat je dat wel had begrepen.

Overigens ben ik het met je eens dat er nogal veel (misschien zelfs te) gestart wordt in Nederland. Van mij hoeft dat niet.

Het gejammer over ouderen in verpleeghuizen is overigens ook een beetje gemakkelijk. Een groot gedeelte van het (belasting)geld komt bij de provincies vandaan. Die hebben met verpleeghuizen weinig te maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2018 14:54 door Tjappie2.
Orakel 19 februari 2018 19:05
Echte cijfers bestaan niet, daarvoor is het té complex en té lastig meetbaar. Iedereen kan dus lekker shoppen bij ‘bronnen’ die jouw gewenste visie delen.
veluweracer 19 februari 2018 21:07
Als ze in Den Haag nog om wat foute bestuurders verlegen zitten kunnen ze er hier nog wel kandidaten voor vinden.
Nog nooit zoveel dommigheid en trieste reetlikkerij bij elkaar gelezen..
Natuurlijk is provinciegeld ook belastinggeld. Zeg dan dan niks.
Frederik D. 19 februari 2018 22:15
En het geld van de provinciale overheid groeit aan speciale provinciale bomen, arbori pecuniae? Hmmm, en die bomen koop je met provinciegeld bij Infratuin? Met gratis een luchthaak?
Frederik D. 19 februari 2018 22:22
Als men zijn goede geld niet aan product A in plaats P uitgeeft, dan wordt het wel aan B in plaats Q uitgegeven. Soortement vestzak broekzak. Of je spekt een museumpje of je spekt een horeca-uitbater tijdens een rondestart. De één zijn dood, de ander zijn brood.
Tjappie2 19 februari 2018 23:14
Uiteraard is provinciegeld ook belastinggeld, dat zeg ik nota bene zelf - tussen haakjes, maar het staat er wel. Of provincies (die het merendeel van de kosten van een start voor hun rekening nemen) hun geld goed besteden, daar kun je een boom over opzetten. Persoonlijk vind ik dat er betere doeleinden zijn dan een grand depart.

Wanneer provincies er voor kiezen om hun geld daar voor te gebruiken en je bent het er niet mee eens, dan moet je tijdens de provinciale statenverkiezingen op een partij stemmen die het geld niet voor topsport wil gebruiken.

Ik vind alleen de link met bejaarden nogal vreemd. Het is echt niet zo dat bejaarden niet gewassen worden omdat het geld gebruikt is voor topsport. Ik stel voor dat je even opzoekt hoe enorm de reserves van (bijvoorbeeld) de provincie Gelderland zijn. Ik denk dat je dan verbaasd bent. Die mogen nog wel 5 tourstarts financieren willen ze van hun geld afkomen.
Koppi 19 februari 2018 23:45
Zou mooi zijn, dat laatste.
Wie weet, want architect Koschuch van het verbouwde Musis Sacrum zegt in de Volkskrant:'Als BMW hier een congres wil organiseren, rijd je zo het nieuwste showmodel naar binnen. Ons idee was hier de Tour de France te laten beginnen.'
Bromertà 19 februari 2018 23:48
En ik stel voor dat jij zelf even zoekt op "Hollandse ziekte", op "oorsprong provinciale geldreserves", op "GEB", op "korte termijn visie", op "gran dé paard", en op "Panem et circenses".
Frederik D. 20 februari 2018 00:00
Laten ze de lonen verhogen in de onderste sectoren van de thuiszorg en ook aldaar de werkdruk verlagen.
Koppi 20 februari 2018 00:01
Ik? Voorstel afgewezen. PGEM, daar zou je ook nog op kunnen zoeken. Zitten ook heel wat van mijn centen in. Graag gedaan nogmaals.
Tjappie2 20 februari 2018 00:42
Begrijp ik het goed dat jij er vanuit gaat dat ik niet weet dat Gelderland is binnengelopen op de verkoop van Essent en Nuon?

Maar laten we even concreet worden. Jij schaamt je ook dat er grote rondes starten in Nederland terwijl er bejaarden niet gewassen worden? Want de relatie die daar werd gelegd was waar ik op aansloeg. Ik word nogal moe van het feit dat bij elke uitgave die een overheid doet er direct weer gejankt wordt dat het in Nederland zo slecht geregeld is door "de hoge heren".

Verder zijn we het denk ik redelijk eens. Provincies hoeven wat mij betreft geen topsport te financieren. Het probleem is echte dat provincies zo rijk zijn dat ze van gekkigheid niet meer weten wat ze met het geld moeten. Zolang er letterlijk miljarden aan onbestede subsidies op de balans staan snap ik wel dat ze er af en toe een paar miljoen tegenaan gooien. Of dat nu het verfraaien van het provinciehuis is of een tourstart, tja... Het beste zou m.i. zijn iets verder in te teren op de reserves, maar dat kan je vergeten.

Hoog tijd dat de Omloop van start gaat, dan laat ik me vast minder snel verleiden om steeds op randzaken te reageren. Is voor jou en de rest van het forum vast ook prettiger...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2018 01:01 door Tjappie2.
Horsie is back 20 februari 2018 01:48
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ik stel voor dat jij zelf even zoekt op
> "Hollandse ziekte", op "oorsprong provinciale
> geldreserves", op "GEB", op "korte termijn visie",
> op "gran dé paard", en op "Panem et circenses".

Ik moet toch eens een shrink raadplegen, want de hallucinaties soms veroorzaakt door metropo lol voor en direct na slaap, waaraan ik intussen wel gewend ben geraakt, steken ook al hun kop (hoofd is beter) op als ik hier berichten op de prik lees.
Had ik al verteld, dat Horsie weer met veel interesse uitkijkt naar Horsie Laura Kenny oftewel het paard van Goldilocks?
Horsie is back 20 februari 2018 01:57
Dit jaar is het de Omloop van Spaak, Tjappie2.

Maar veel belangrijker is natuurlijk de vraag of het momentum van Pyeongchang 2018 overgedragen gaat worden op Apeldoorn 2018.
De weergoden schijnen dit wel weer van plan te zijn. Naar verwachting gaat er tijdens het WK Baanwielrennen ook buiten geschaatst worden.
Wel moet het rijden van een scheve schaats door de mannelijke sprinters in Pyeongchang in Apeldoorn door de renners voorkomen worden.
Benieuwd overigens naar de luchtdruk. Gaat 1033 hPa van 2011 weer herhaald worden.
Andere Peter 20 februari 2018 11:00
Andere Peter 20 februari 2018 11:02
Andere Peter 20 februari 2018 11:10
Punt is dat het budget voor een Tourstart op geen enkele manier ten koste gaat van bv de zorg.

Sterker nog... een geslaagd evenement zorgt voor besparingen die wèl de overheidsmiddelen ten goede komen. Denk bv aan besparing op WW tgv tijdelijke banen in en rond de organisatie en aan extra belastinginkomsten tgv florerende hotels, café's, winkels, evt later toerisme.
Tjappie2 20 februari 2018 11:14
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Punt is dat het budget voor een Tourstart op geen
> enkele manier ten koste gaat van bv de zorg.

He he, eindelijk.
Andere Peter 20 februari 2018 11:14
Natuurlijk zijn het niet alleen marktpartijen die profiteren. Ook de Overheid zelf doet dat.

Overigens heeft de Overheid natuurlijk baat bij florerende marktpartijen. Niks mis mee. Marktpartijen nemen werknemers aan die daardoor geen WW meer krijgen. Tevens betalen marktpartijen belasting. En ze geven weer geld uit bij andere marktpartijen, die ook weer werknemers aannemen (en dus WW besparen), belasting betalen en bij volgende marktpartijen. Etc.
Bromertà 20 februari 2018 13:29
Ik weet niet waar die fixatie voor ouderenzorg vandaan komt, wel weet ik dat armoedebestrijding bij gemeenten is gedropt. Gemeente, provincie, overheid, voor mij is het een grote pot van ambtenarij en als die reserves zo exorbitant zijn dan weet ik wel een betere bestemming hoor:

Bromertà 20 februari 2018 13:34
Nee, niet jij.
Tjappie2 20 februari 2018 14:19
Ik ben het volkomen met je eens dat de (stijgende) armoedeproblematiek een groot probleem is en dat de overheid daar veel meer prioriteit aan moet geven.

Die "fixatie voor ouderenzorg" komt slechts door de opmerking van veluweracer die stelde: "Beter een Tourstart dan goed verzorgde ouderen
in het verpleeghuis."

Een pathetische opmerking die het ongetwijfeld goed doet op feesten en partijen maar in dit verband kant nog wal raakt. Valt in dezelfde categorie als: "D'66-rechters, nepparlement, vluchtelingen komen hier alleen om te profiteren."
El Chaba 20 februari 2018 16:24
Carlos Danger 20 februari 2018 17:57
Feesten en partijen. Wat een armoe.
Frederik D. 20 februari 2018 23:46
Laat ik toch altijd denken dat het geld om een etappe te krijgen naar de ronde-organisatie, bijvoorbeeld de ASO, gaat. En laat ik toch altijd denken dat je geld maar één maal kunt uitgeven. Als je het uitgeeft aan een ronde-organisatie, dan kun je het niet uitgeven aan de zorg. En als je het uitgeeft aan extra agenten voor de ordehandhaving, dan kun je het niet uitgeven aan extra agenten om echte boeven te vangen.
Frederik D. 20 februari 2018 23:55
Op zich ben ik het met je eens. Maar zijn je cijfers wel betrouwbaar? Tot een kritische houding behoort ook zelfkritiek. smiling smiley
Horsie is back 21 februari 2018 01:01
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op zich ben ik het met je eens. Maar zijn je
> cijfers wel betrouwbaar? Tot een kritische houding
> behoort ook zelfkritiek. smiling smiley

Ik zie wel het verband met cijfers uit de publicatie De Sociale Staat van Nederland 2017, dus in die betekenis zal het wel kloppen, maar zoals Bromertà het hier presenteert is het, nou ja Bromertiaans grinning smiley
El Chaba 21 februari 2018 01:38
Op je laatste opmerking valt een hoop op aan te merken. Zonder in details te treden, maak je jezelf schuldig aan hetgeen je anderen verwijt met die laatste opmerking..,
Tjappie2 21 februari 2018 03:10
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op je laatste opmerking valt een hoop op aan te
> merken. Zonder in details te treden, maak je
> jezelf schuldig aan hetgeen je anderen verwijt met
> die laatste opmerking..,


Ho wacht even, voor de duidelijkheid: Die opmerking staat tussen aanhalingstekens en is dus niet mijn mening. Het valt me slechts op dat mensen die zeggen: "de overheid geeft geld uit aan X, maar onze ouderen..." opvallend vaak (dus niet altijd) ook nogal negatief zijn over onze rechtspraak en over vluchtelingen die zogenaamd worden voorgetrokken, en over het democratisch gehalte van ons parlement. Thats it. Is het pathetisch van mij om die voorbeelden van negativiteit ten opzichte van overheden/instanties te benoemen? Misschien wel.

Damn, het wordt echt tijd voor de Omloop.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 03:12 door Tjappie2.
Orakel 21 februari 2018 09:06
Er zijn maar weinig mensen die de belastingdruk in Nederland laag vinden, maar er zijn heel veel mensen die voor sinterklaas willen spelen en geld willen pompen in zorg, onderwijs, defensie, aow leeftijd etc.

Dat kan maar op enkele manieren: de belasting omhoog en/of de sociale zekerheid omlaag en/of de bestaande belastingpot anders verdelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 09:06 door Orakel.
Eindhovuh 21 februari 2018 09:21
Dat laatste lijkt mij de beste optie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 09:21 door Eindhovuh.
Frederik D. 21 februari 2018 10:05
Laten we zeggen dat sommige groepen onder in de samenleving wel degelijk voor worden getrokken in vergelijking met andere soortgelijke groepen. Maar ook hier geldt uiteraard: geen onderbuikgevoelens maar harde feiten.
Frederik D. 21 februari 2018 10:13
En wellicht lagere lonen voor de door ons betaalde toplaag?
El Chaba 21 februari 2018 10:22
Tja, als je de discussie al start met het afgeven op de bron, dan weet ik meteen wel uit welke wind de hoek waait..
Laat onverlet dat je verder vooral zinnige dingen opmerkt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 13:10 door El Chaba.
Bromertà 21 februari 2018 12:44
Feit blijft dat sinds 1990 het BBP met 77% is gestegen, en dat de armoede in getal met 32% is gestegen, en dat het gedurende een crisis waarin 'n beroep wordt gedaan op de gemeenschap middels belastingverhoging ongepast is om uitbundig uit te pakken door met geld te smijten voor een wielerevenement. Feit is ook dat Kramer op een uiterst magere één blijft staan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 12:45 door Bromertà.
Bromertà 21 februari 2018 12:56
CBS staat ter beschikking voor iedereen hoor. Ik zou zeggen doe je best.
El Chaba 21 februari 2018 13:08
Is het crisis dan..?
Ook altijd frappant dat gegoochel met cijfers en begrippen als 'armoede'. Iemand heeft op een gegeven moment bedacht dat wanneer men onder een bepaald inkomen zit dat er dan sprake is van 'armoede'. Dat klinkt ten slotte zo lekker beladen.
Maar haha, laat me niet lachen, in Nederland heeft men geen flauw benul van wat echte armoede is..
Horsie is back 21 februari 2018 13:16
De wetten in de topsport zijn onverbiddelijk.
Als je als winnaar bekend wil blijven zul je op tijd moeten stoppen. There's no success like failure, but failure is no success at all.
Hoe anders in het gewone leven waar keizers zonder kleren het al te vaak langer volhouden.

Dus om Kramer op zijn leeftijd alleen maar langs de lat van het scorebord te beoordelen is een prikker onwaardig.
Je hebt het vaak over de Hollandse ziekte. Je bent ook niet kiemvrij.
Horsie is back 21 februari 2018 13:30
Alles is relatief, El Chaba. smiling smiley Er is toch niks mis mee met het zo objectief mogelijk vaststellen van een criterium over wat we nu onder armoe dienen te verstaan.
In de gewraakte periode vanaf 1990 is de armoe volgens dat criterium wel degelijk gedaald, totdat er in de laatste jaren weer een stijging viel te zien.
Statistiek is in tegenstelling van wat velen denken een complexe aangelegenheid waar soms heel onverwachte invloeden spelen.

Het lijkt wel crisis in het Oranje kamp, de veer is gebroken. Rupsje-nooit-genoeg.
Blij dat uitgesproken als je bent je niet ook nog eens uitgeschreven was, want voor een moment dacht ik.....
Bromertà 21 februari 2018 13:45
De perverse arrogantie waarmee een lachbek even de maat neemt om te bepalen dat mensen, die moeten zien rond te komen van amper €1000 per maand, geen armoede ondervinden, is onbeschrijfelijk.
Eindhovuh 21 februari 2018 14:28
Eindhovuh 21 februari 2018 14:31
[www.ad.nl]

Het aantal panda’s groeit weer, net zoals het aantal tijgers. Volgens de Wereldbank is in 2050 de extreme armoede de wereld uit. Er hebben nog nooit zo weinig mensen in een oorlog geleefd als nu, en er zijn nog nooit zoveel landen geweest waar mensen van hetzelfde geslacht met elkaar kunnen trouwen. Er zijn in Europa de afgelopen vijftien jaar een stuk minder mensen vermoord door terroristen dan in de vijftien jaar daarvoor. Ebola is zo goed als uitgeroeid, en grote automerken stoppen met het fabriceren van benzineauto’s. Er sterven minder kinderen en er gaan meer kinderen naar school dan ooit. Het is feitelijk nog nooit zo goed gegaan met de wereld als nu.
Tjappie2 21 februari 2018 15:46
In vergelijking met sommige (vaak Afrikaanse) landen hebben we in Nederland inderdaad geen idee wat armoede is. Maar wanneer je een keer een gesprek aanknoopt met een moeder die vanuit de bijstand haar kind(eren) moet opvoeden sta je denk ik wel met je oren te klapperen.

Bovendien is met name de communicatie tussen overheid en individuele burger echt wel een punt van zorg. Denk bijvoorbeeld aan het moeten invullen van allerlei formulieren die voor veel mensen erg onbegrijpelijk zijn. Fouten maken ligt op de loer, de overheid heeft de neiging het als een (poging tot) fraude te zien. Een punt waar de huidige en de vorige Ombudsman, maar ook toenmalig informateur Tjeenk Willink, terecht aandacht voor vragen en hun zorgen over uiten.

Maar goed, dit is allemaal wel erg politiek. Ik herhaal: Damn, het wordt echt tijd voor de Omloop.
El Chaba 21 februari 2018 16:11
De stuitende domheid waarmee jij hier altijd mensen, die het alleen maar wagen een andere mening dan jij erop na te houden, denkt te de maat te kunnen nemen, is dieptriest.

In casu: ik heb bij Vluchtelingenwerk gewerkt - en doe dat als vrijwilliger nog altijd een halve dag per week naast mijn drukke baan - dus ik weet precies waar het ik over heb. Net zoals ik daardoor precies de weg weet op de sociale kaart naar de talrijke voorzieningen die de gemeenten hebben om mensen die het het financieel zwaar hebben extra te ondersteunen.

Ik noem dat dus geen armoede, nee - en daar kun je het wel of niet mee eens zijn - maar ik weet in ieder geval wél precies waar ik over praat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 16:13 door El Chaba.
El Chaba 21 februari 2018 16:18
Zie mijn antwoord aan botte boer Bromertà hierboven. Kortom, ik weet dus precies waar ik over praat.
En ja dat punt van die formulieren dat je aanhaalt, deel ik volkomen. Ik heb er zojuist bij VWN met een Congolees gezin weer eens mee te maken gehad. Zelfs een hoog opgeleid persoon als ik moet af en toe echt goed zijn best doen om eruit te komen wat er precies bedoeld en gevraagd wordt. Werkelijk tenenkrommend..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 16:20 door El Chaba.
Frederik D. 21 februari 2018 16:38
Maar het kan beter voor velen.
Carlos Danger 21 februari 2018 17:06
Het is hier FANTASTISCH!
Orakel 21 februari 2018 18:42
Armoede bestaat, ook in Nederland, maar niet in de mate die de officiële cijfers voorspiegelen. Armoede is een discutabel begrip. 1620 euro per maand voor een ouderpaar met kind. Het is geen vetpot, maar wonende in een Fries gehucht ook geen armoede. Het is eerder sober, of schraal. Door het gebruik van relatief hoge drempelbedragen valt er een groot deel van de bevolking in het hokje ‘armoede’ waar in politieke gesprekken gretig misbruik van wordt gemaakt.
Massimo 21 februari 2018 19:40
Komisch, ooit volgde ik een aantal gastcolleges van topambtenaren, één ervan had als centraal thema populisme en de weinigzeggende retoriek die de, over het algemeen laaggeletterde aanhang der populisten graag hoort of gebruikt. Bovenaan stond: "ik weet tenminste waar ik over praat want ik heb voeling met de realiteit"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2018 19:40 door Massimo.
Horsie is back 21 februari 2018 20:59
Kijk op basaal niveau heb je maar 3,5 ml zuurstof per kg per minuut nodig.
Als je echter net als alle Henry Schut's van deze wereld, neen, ik noem geen namen, de verguisde renner Chris Froome wilt zijn, dan moet je al richting 85 ml of liefst als het er echt op aan komt richting 90 ml.

Armoede is natuurlijk geen orakelend discutabel begrip, maar een aan culturele veranderingen onderhevig begrip. We hanteren nu dus eigentijdse criteria en niet de criteria, die je in Ierland tijdens de regeerperiode van Queen Victoria (zag het even tussendoor) zou moeten hanteren.
Bromertà 21 februari 2018 23:11
Nou begrijp ik waarom je me onlangs iets toebeet in de richting van "gutmensch." Dat past zeer bij iemand die zo begaan is met het wel en wee in deze wereld. Trouwens, wie de strikte norm van armoede legt bij $1,90 per dag en deze toepast op de BV NL ziet meteen in dat zelfs een matrasje krijgen bij Het Leger des Heils te hooggegrepen is, maar met de aanstaande strenge vorst is het armoede probleem vervolgens wel in een klap opgelost.

Hoeveel uur zitten er ook al weer in een dag? Naast die drukke baan en daarbovenop de bezigheden met vrijwilligerswerk heb je ook nog tijd om ruim 7 duizend berichten hier achter te laten in amper 3 jaar? Tja, ik met mijn botte domme boerenverstand kan niet anders dan met argwaan naar deze "onthulling" kijken en ik krijg sterk het vermoeden hier te maken te hebben met een Halbe waarheid, hoogstwaarschijnlijk zelfs minder.
Massimo 21 februari 2018 23:14
U zit zeer dichtbij de waarheid heer Bromerta.
Frederik D. 22 februari 2018 10:15
Populisme is er in vele soorten en maten. Ook Klaver is een raspopulist. En Pechtold is een oorlog hitsende demagoog. Een vies menneke.
Frederik D. 22 februari 2018 10:21
Jongens, iets minder mag ook. Er is wel degelijk een armoedeprobleem in Nederland. Maar we moeten niet meteen mensen die ietsjes anders erover denken, wegzetten als geboefte. Luister ook naar zulke mensen en ga het gesprek aan.
Frederik D. 22 februari 2018 10:25
Armoede thans is bijvoorbeeld niet mee kunnen gaan op schoolreisje. Zo wordt men buiten gesloten. Men raakt wellicht chronisch verbitterd en voedt een tweede generatie op die liever op de bank zit. Behalve bij rellen. Zoiets.
Andere Peter 22 februari 2018 10:44
Dat is inderdaad de kostenzijde. Daarnáást zijn er dus inkomsten voor de overheden. Die overstijgen soms in één keer al de uitgaven. Maar dat hoeft niet per se om toch van een batig saldo voor de overheid te spreken.

Het principe van geld is nu juist dat het nooit één keer wordt uitgegeven. Het is een ruilmiddel. Het wordt steeds weer uitgegeven. De overheid profiteert op talloze manieren van rollend geld. Er is bijna geen transactie denkbaar waar de overheid niet van profiteert. Inkomstenbelasting, BTW, accijnzen, leges, parkeergelden, verkeersboetes. Die karavaan tankt in Nederland en betaalt daar gewoon NL accijnzen over. Enzovoort. Als het goed gaat met die bedrijven dan profiteert de overheid mee. En wat men vooral vergeet: de overheid bespaart ook doordat er elders minder uitgeven zijn. WW niet hoeven uit te betalen is het simpelste voorbeeld en tikt snel aan.

Er zitten ook veel vermenigvuldigende effecten in. De bezoeker pakt een taxi. Taxibestuurders (om maar wat te noemen) hebben een topweekend. Zelfstandige chauffeurs doen ook weer iets met dat extra verdiende geld. Geven een behoorlijk deel uit in de regio. Daar profiteren weer andere ondernemers van die ook weer een deel van dat geld heruitgeven. Ook de studenten die aan de bar bijverdienen in de drukke horecadagen geven dat geld snel weer uit. Etcetera. Men noemt dat het multiplier-effect. Een uitgegeven euro kan zo heel goed €1,30 waard blijken, of €1,45 (afhankelijk van hoeveel er weglekt aan besparingen of import). Het stimuleert de hele regio.

Men noemt dit ook wel economie.

Tenslotte is de gedachte achter zo'n evenement nog, dat er af en toe een tv kijkende Italiaan of Spanjaard besluit om een jaar later zijn vakantie in Nederland te vieren. Ze schieten niet voor niets al die VVV-plaatjes uit de Tourhelikopter. Daar zit een plan achter. Dan begint het hele vermenigvuldigen weer opnieuw. Ook proberen overheden rond evenementen vaak een gunstig vestigingsklimaat te tonen voor multinationals. De kosten zijn dus beperkt. De voordelen zijn niet minder dan oneindig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2018 10:47 door Andere Peter.
Andere Peter 22 februari 2018 10:47
De overheid krijgt dus uiteindelijk via andere budgetten dan die evenementenbalans méér geld terug om bv boeven te vangen en aan zorg uit te geven.
Simeone 22 februari 2018 10:51
De bevolking in dit land is zo rijk dat het geen onderscheid kan maken tussen primaire of secundaire levensbehoeften.
Andere Peter 22 februari 2018 10:52
Geestig. Maar Chaba put gewoon uit eigen ervaring en dat is prima. Komt er bovendien pas mee nadat hij op dit puin t is geprovoceerd door Bro.
Andere Peter 22 februari 2018 10:53
Afgeven op deze bron lijkt mij zeer terecht. Het zou raar zijn om de bron als neutraal te duiden.
Bromertà 22 februari 2018 12:30
Het zal best wat minder kunnen, maar als iemand armoede in NL ontkent en geen enkele compassie toont met mensen, die bijvoorbeeld afgesloten worden van gas en elektriciteit, door te wijzen naar het verre Afrika waar pas echte armoede voorkomt, dan trap je mij tegen de gevoelige scheen. Over "bot" gesproken.
Frederik D. 22 februari 2018 23:12
Zulke afsluitingen komen vaak voort uit het stapelen van schulden en het vooruit schuiven van noodzakelijke betalingen. Maar in plaats van over te gaan tot afsluiting en huisuitzetting zou de overheid zulke mensen onder curatele moeten stellen en samen met hen zoeken naar werkbare oplossingen. In een beschaafde samenleving horen mensen niet afgesloten te worden en op straat te worden gezet. Er behoort een humaan minimumbestaan gegarandeerd te worden. Maar we wijken af. Ik denk wel dat we het globaal eens zijn.
El Chaba 24 februari 2018 14:22
Weet je wat de trieste waarheid is, Massimo..?

Dat jij al meer dan de helft van je leven in de bijstand zit terwijl je het grootste deel van de tijd daarvan ook nog te beroerd was om vrijwilligerswerk te doen.
Dat je niettemin altijd geld genoeg had om minimaal 1 keer per jaar op vakantie naar Spanje te gaan en je elke dag helemaal strontlazarus te zuipen. Armoede mijn reet dus..

Kotsen moet ik van mannetjes zoals jij die hun hele leven op kosten van de belastingbetaler verzopen hebben en vervolgens ook nog met hun inmiddels bibberende vingertje naar anderen durven te wijzen.

Ik zou zeggen, neem er nog eentje, jonguh..! smileys with beer



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2018 14:23 door El Chaba.
Massimo 24 februari 2018 19:55
Complimenten voor je uitstekende argumentatie, best knap hoe jij in een paar ijzersterke zinnen volkomen duidelijk en beschaafd je punt weet te maken. En dat met slechts MAVO of VMBO. Veelwerf hulde. In vele populistisch rechtse bewegingen bombarderen ze u zeer waarschijnlijk onmiddellijk tot Denker des Vaderlands.
Bromertà 25 februari 2018 11:31
Ja, het heeft even geduurd, maar eindelijk was er dan weer eens een bericht op niveau. Van een hoogopgeleide met een niet te stuiten altruïstische inslag, die zijn hulpverleningscapaciteiten weet voort te zetten naast een drukke baan. Welke sporen hij verdiend heeft in den vreemde zullen we maar niet aan Youp van 't Hek vragen, die de betekenis van "Artsen Zonder Grenzen" en "Het Rode Kruis" in een heel erg eigentijds daglicht wist te plaatsen. Maar hoe dan ook: petje af.
El Chaba 27 februari 2018 22:21
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> U zit zeer dichtbij de waarheid heer Bromerta.

Jij ook dank voor je uitstekende argumentatie. Daar kunnen een hoop mensen nog wat van leren..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen