Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Abu Dhabi Tour (2.UWT) 2e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 21 februari 2018 23:59
Yas Mal › Yas Beach (154k)



Klassement na 1e etappe

1 Kristoff Alexander UAE-Team Emirates 6 4:48:14
2 Guardini Andrea Bardiani - CSF 0:04
3 Ewan Caleb Mitchelton-Scott 0:06
4 Trusov Nikolay Gazprom-RusVelo ,,
5 Albanese Vincenzo Bardiani - CSF ,,
6 Skujiņš Toms Trek - Segafredo 0:07
7 Caruso Damiano BMC Racing Team 0:09
8 Viviani Elia Quick-Step Floors 0:10
9 McLay Daniel Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale ,,
10 Bonifazio Niccolo Bahrain Merida Pro Cycling Team ,,

Cecchini 22 februari 2018 00:20
Een interview met Antwan Tolhoek in de Volkskrant. Tolhoek die na een korte schorsing hier weer aan de start staat.



Wat bezielde wielrenner Antwan Tolhoek toen hij een slaapmiddel slikte?

'Ik had meteen door: dit is foute boel. Maar toen was het al te laat'

Wat bezielde hem die avond in Girona, toen hij zichzelf in problemen bracht door een slaapmiddel te slikken? Die vraag blijft Antwan Tolhoek (23) door het hoofd spoken, ook nu zijn schorsing erop zit. Hij maakt vandaag zijn rentree in het peloton.

Door: Iwan Tol

Nog een paar dagen en dan zit zijn re-integratietraject erop. Aan de keukentafel in zijn ouderlijk huis in Yerseke lacht Antwan Tolhoek flauwtjes. 'Re-integratietraject. Moeilijk woord voor een Zeeuw.'

Tolhoek (23) maakt woensdag, na twee maanden schorsing, zijn rentree in de Abu Dhabi Tour. Half december kwam hij in opspraak toen hij samen met zijn ploeggenoten Juan José Lobato en Pascal Eenkhoorn werd weggestuurd uit het trainingskamp van Lotto-Jumbo in Girona, omdat ze buiten medeweten van de ploegarts slaapmedicatie hadden genomen. 'Een ernstige, onacceptabele overtreding van de contractueel vastgelegde huisregels', aldus de ploeg.

De slaapmiddelen hadden zo'n heftige uitwerking dat Tolhoek en Eenkhoorn 's nachts in verwarde toestand op de gang werden aantroffen. Lobato was er nog erger aan toe: hij was in slaap gevallen en kon met geen mogelijkheid meer wakker worden gemaakt. Het drietal moest 's nachts naar het ziekenhuis voor onderzoek.

Met medicijnen rommelen
Slaapmedicatie staat weliswaar niet op de dopinglijst, maar als Lotto-Jumbo - voortgekomen uit de door dopingschandalen geteisterde Rabobankformatie - één ding niet kan gebruiken, dan is het wel renners die zelf met medicijnen gaan rommelen. Tolhoek en Eenkhoorn werden op het vliegtuig naar huis gezet. Lobato kreeg ontslag.

Tolhoek, zoon van ex-prof Patrick, geldt bij de ploeg als een grote belofte. Twee jaar terug, toen nog in dienst van Roompot, won hij de bergtrui in de Ronde van Zwitserland. In de Vuelta deed hij vorig jaar tot in de finale mee. Het was voor hem de bevestiging van wat velen al veel eerder riepen: dat hij ooit kan gaan meedoen om een etappezege in een grote ronde.

Tolhoek beseft dat er door de affaire nu een krasje achter zijn naam is gekomen. Hij is die jongen van de slaappillen.

Wat bezielde hem?
Die ene vraag blijft maar door zijn hoofd schieten. Wat bezielde hem, die avond in Girona? Eigenlijk is er niet echt een antwoord, zegt hij. 'Lobato komt de kamer binnen. Hij zegt: hier, neem wat van dit spul, daar slaap je lekker van, en 20 seconden later heb ik een paar druppels op mijn tong. Ik had meteen door: dit is foute boel. Maar toen was het al te laat.'

Tolhoek is zo in de war van het middel Noctamid dat hij in slaapdronken toestand in zijn toilettas naar nóg een slaapmiddel grijpt, een stripje Stilnoct dat hij nog over heeft van een reis naar Azië. Daarna valt hij in diepe slaap. Als de ploegleiding hem wakker probeert te maken, kraamt hij ondefinieerbare zinnen uit. Lobato is in een andere kamer helemaal niet meer wakker te krijgen. Bij de derde, nieuwkomer Pascal Eenkhoorn, wordt snus, een tabaksmiddel, gevonden.

Het wekt de indruk dat de renners in een roes wilden raken. Het is een van de redenen waarom slaapmedicatie niet ongewoon is in het peloton. Het wordt - behalve voor lange vluchten of om in slaap te komen tijdens grote rondes of na een zware val - ook gebruikt als partydrug, in combinatie met alcohol, om te ontvluchten aan de stress en hectiek van het fietsen. En de eenzame nachten, in onpersoonlijke hotels.

Die laatste suggestie veegt Tolhoek resoluut van tafel. 'Ik vind fietsen het mooiste dat er is', zegt hij. 'Als ik iets heb gemist de afgelopen twee maanden, is het wel het samen dollen met ploeggenoten, het samen naar de klote gaan. We hebben het mooiste beroep van de wereld. Alcohol was niet in het spel. Ik hoef nergens aan te ontvluchten.'

In Girona worden de renners de volgende dag bijeengeroepen voor een groepsgesprek. Pas nu hoort Tolhoek wat hij heeft uitgespookt, want de nacht is voor hem één zwarte vlek. De teamleiding besluit, na consultatie van de aanwezige renners en stafleden, dat de drie weg moeten uit het kamp. Er wordt voor hen een ticket naar huis geboekt en ze worden ondergebracht in een ander hotel. Ze zijn persona non grata.

Tolhoek zegt begrip te hebben voor het standpunt van zijn ploegmaten. 'Als ik aan de andere kant had gestaan, had ik hetzelfde besloten. We bedrijven topsport. Dan wil je niet geassocieerd worden met ploeggenoten die zulke grappen uithalen.'

Die ochtend moet hij ook, met het schaamrood op de kaken, zijn ouders inlichten. 'Tja, wat zeg je dan? Pa, ma, ik heb een probleem. Ik heb iets gedaan wat niet door de beugel kan.'

Geloofwaardigheid

Terug in Nederland moet Tolhoek zich melden op het hoofdkantoor van de ploeg in Zoetermeer. Het onderhoud met ploegleider Merijn Zeeman en teambaas Richard Plugge staat gepland om acht uur 's ochtends. Bevreesd om in de ochtendspits vast te komen zitten, boekt Tolhoek een hotel in Zoetermeer. Zijn vader, docent toerisme en recreatie in Goes, is mee. Hij heeft een vrije dag opgenomen.

Er volgt een goed, maar stevig gesprek met als uitkomst een schorsing van twee maanden. 'Ze zeiden: we willen je een tweede kans geven, maar alleen als de rest van de renners en begeleiding dat ook nog wil.'

Tolhoek realiseert zich dat hij zijn geloofwaardigheid moet terugwinnen. Liever dan dat hij dat in een interview doet, doet hij dat in de koers. 'Ik wil mijn benen laten spreken', zegt hij. 'Maar ik heb iets gedaan wat niet goed is. Daar moet ik mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Daar horen ook dit soort gesprekken bij.'

De hele maand januari verblijft hij hoofdzakelijk in Calpe, Spanje. Hij huurt er op eigen kosten een appartementje. Alleen zijn moeder komt op bezoek. 'Ik zei: ma, als je zin hebt, kom je dan langs? Ze is vier dagen geweest. Dat was gezellig.'

Een paar keer spreekt hij af met zijn mental coach Couzijn Evers en ploegleider Merijn Zeeman. 'Die coach had ik al vier jaar, maar dat wisten ze niet bij de ploeg. Dat heb ik nu ook geleerd van dit grapje, dat ik dingen moet overleggen. Zodra de mensen in de ploeg ervan afweten, kunnen ze samenwerken.'

Re-integratietraject

Ik had mijn zwakke kant nooit gezien, en de mensen om me heen ook niet. Dat is pijnlijk om te constateren. Ik ben niet zo sterk als ik dacht

In het kader van het re-integratietraject mag hij begin februari twee dagen terugkeren in het trainingskamp van de ploeg, om zijn collega's weer onder ogen te komen. 'Ik heb veel renners een-op-een kunnen uitleggen wat er is gebeurd. Dat vond ik heel fijn. Des te rotter was het dat ik weer weg moest. Dan denk je: verdomme, ik hoor er toch ook bij?'

Met Eenkhoorn, de andere gestrafte renner, meed hij in het begin contact. 'Ik kende Pascal ook pas vier, vijf dagen. Maar op een gegeven moment moet je weer vooruitkijken. Op trainingskamp hielden we elkaar in de gaten. Even zeggen: zorg dat je op tijd bent, dat soort dingen.'

Of hij Lobato nadien nog heeft gesproken, laat hij in het midden. ''s Avonds had ik direct...' Dan schudt Tolhoek zijn hoofd. 'Ach, laat dit gesprek maar over mezelf gaan, niet over iemand anders. Natuurlijk ben ik boos op hem, omdat hij mij dat spul heeft gegeven. Maar ik ben oud en wijs genoeg om het wel of niet aan te nemen. Het is gewoon stom geweest, naïef.'

Tolhoek weet nog niet of hij nog het vertrouwen van zijn collega's heeft. Dat zal hij de komende weken gaan ondervinden, zegt hij. 'Maar het gevoel is goed, mede dankzij die twee dagen dat ik ben teruggekeerd in het trainingskamp.'

Eén ding heeft 'dat stomme rot-geintje' hem wel opgeleverd: hij heeft zichzelf beter leren kennen. 'Ik dacht altijd een brave hendrik te zijn. Een serieuze topsporter, die zijn eigen beslissingen neemt. Maar ik heb ook een zwakke kant. Die had ik nooit gezien, en de mensen om me heen ook niet. Dat is pijnlijk om te constateren. Ik ben niet zo sterk als ik dacht.'
PVW 22 februari 2018 07:20
Fashionisto 22 februari 2018 08:58
Wat een heisa om een prille twintiger die een beetje met drugs experimenteert. Die overdreven transparante aanpak van Lotto-Jumbo betreffende een relatief niemendalletje is impliciet walgelijke borstklopperij van 'kijk eens naar hoe goed wij dit oplossen'. Een re-integratieproject? Tolhoek stelt zelf expliciet dat hij direct wist dat het foute boel was, dus een herhaling lijkt dan haast uitgesloten. Maar nee hoor, pek en veren erover, de jongen een complex aanpraten ('ik ben niet zo sterk als ik dacht') en hem nu als 'herboren' weer laten terugkeren.
Jasper 22 februari 2018 09:10
Helemaal eens, dit wordt enorm opgeblazen.
Cecchini 22 februari 2018 09:35
De slaapmiddelen hadden zo'n heftige uitwerking dat Tolhoek en Eenkhoorn 's nachts in verwarde toestand op de gang werden aantroffen. Lobato was er nog erger aan toe: hij was in slaap gevallen en kon met geen mogelijkheid meer wakker worden gemaakt. Het drietal moest 's nachts naar het ziekenhuis voor onderzoek.

Kan me voorstellen, dat de ploegleiding dan wat kritisch is.
Jasper 22 februari 2018 09:46
Een kritische ploegleiding is goed, maar een disciplinaire straf tot half februari is natuurlijk enigszins voor de show. Daarnaast, de media was er snel bij om dit bericht op de blazen.

Even terug naar de koers: Er is ondertussen een kopgroep van 5 ontstaan, bestaande uit: Jaco Venter, Joey Rosskopf, Charles Planet, Alexander Porsev en Allessandro Tonelli. Metg nog 118 kilometer te gaan bedraagt de voorsprong 2.53.
Eazster 22 februari 2018 09:59
Oh wat erg is dit.Zo'n typisch gevalletje van Plugge en Mental Goeroe / kwakzalver Zeeman.
De jongen maakt eigenlijk een zoals hij aangeeft naieve fout door een zwaarder middel dan gebruikelijke slaapmiddelen te nemen.
Hij moet dan in een Re-integratie traject?!En komt tot de conclusie dat hij niet zo sterk is als hij dacht en naief?
Je bent 23 jaar .....Er valt nog genoeg te leren jah maar dit maakt je op de gangster schaal nog geen Holleeder.

Anyway schorsing van 2 maanden oke, omdat het nu eenmaal buiten de huisregels van LJ valt en het ook niet goed is omdat het gevaar met zich mee kan brengen op de training.Maar dit soort gedwongen Mea Culpa's dat komt niet goed over voor dit geballetje.DAT is ongeloofwaardig.
Ridder Kale Knikker 22 februari 2018 10:26
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> De slaapmiddelen hadden zo'n heftige
> uitwerking dat Tolhoek en Eenkhoorn 's nachts in
> verwarde toestand op de gang werden aantroffen.
> Lobato was er nog erger aan toe: hij was in slaap
> gevallen en kon met geen mogelijkheid meer wakker
> worden gemaakt. Het drietal moest 's nachts naar
> het ziekenhuis voor onderzoek.

>
> Kan me voorstellen, dat de ploegleiding dan wat
> kritisch is.

Helemaal eens met Cecchini, heel goed dat de ploegleiding kritisch is en de grenzen aan geeft. Het wielrennen en deze ploeg liggen opnder een vergrootglas en je weet dat de media dit makkelijk kunnen misbruiken. Ik snap de prikkers hier niet die hier zo licht over denken. Beetje Telegraaf-achtige reacties die ik hier lees, makkelijk scoren en wijzen naar een ploegleiding terwijl deze gewoon juist gehandeld hebben. Het is toch van de zotte dat deze drie het zo bond hebben gemaakt dat ze 's-nachts naar het ziekenhuis moeten voor onderzoek? Gewoon goed gehandeld en opgelost van Plugge, Zeeman en consorten. Dit alles in belang van de ploeg en het presteren in dit seizoen. In plaats van dat ge-emmer mag er ook wel eens een ander geluid klinken voor de ploegleiding: hulde!

En ik vind de reacties van zowel Tolhoek als Eenkhoorn zeer volwassen en denk dat ze door deze ervaring uiteindelijk alleen sterker worden. Ook daarvoor hulde!
Eazster 22 februari 2018 11:30
Het wielrennen en deze ploeg liggen opnder een vergrootglas en je weet dat de media dit makkelijk kunnen misbruiken"

Diezelfde media die het interview publiceert waardoor een gevalletje laat het rusten nu weer oprakelt terwijl het zich op geen enkel niveau verhoud tot bijvoorbeeld het Froome verhaal. Disciplinaire maatregelen zijn zoals ik al aangaf natuurlijk terecht, maar houd het verder voor deze jongens simpel binnenkamers en maak het niet te groot. Ik snap dat er een ook een vergrootglas ligt op deze ploeg na het Rabo Fiasco met Matschinger en de bloeddoping ,maar ook dat staat hier totaal niet mee in verhouding. Dat snappen wij wielervolgers toch ook wel hopelijk.
Prikdude 22 februari 2018 11:59
Waaiers. Eerste twee waaiers op punt van samen smelten. Dankzij vooral UAE en QS dat weliswaar respectievelijke Aru en Alaphilippe en Mas mee hadden maar het toch belangrijker vonden dan Viviani en Kristoff vandaag konden gaan sprinten.
Prikdude 22 februari 2018 12:25
1. Viviani
2. Poppel
3. Ackermann
4. Halvorsen
5. Ewan
Anony 22 februari 2018 12:26
Sterk van Danny, maar deze Viviani is toch nog een klasse beter. Ik las ergens al eens dat Groenewegen voorlopig de sprinter van het seizoen is, maar dat is echt wel Elia.
Slimmerd 22 februari 2018 12:40
Wie gaat er nu al sprinters van het seizoen benoemen? Wat een complete onzin..
Ridder Kale Knikker 22 februari 2018 13:07
Knappe zege van Viviani, ook fraai resultaat voor zowel Danny van Poppel als Pascal Ackermann. Had met name de laatste nog niet zo sterk verwacht
Anony 22 februari 2018 13:46
Correct. Maar goed, zo zijn mensen natuurlijk: lijstjes en benoemingen. Elia en Dylan zijn ieder geval dé rappe mannen van de seizoensstart.
Slimmerd 22 februari 2018 14:01
Gaviria staat ook al op 4 zeges, toch ook niet onaardig
Slimmerd 22 februari 2018 14:40
Valverde overigens al wat boni's gescoord onderweg
JW 22 februari 2018 19:13
En een pijnpuntje voor Dumoulin: valpartij. Gelukkig alleen oppervlakkige verwondingen.
Anony 22 februari 2018 19:30
Tegen Juanneke en Mieke.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen