Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Muur over de nieuwe gouden Nederlandse wielergeneratie

Gepost door Cecchini 
Cecchini 26 februari 2018 15:40
Mag ik een beetje reclame maken ?



Er zijn magere jaren, er zijn vette jaren en er zijn jaren waarvan je wilde dat ze er nooit waren geweest. In een treurig en troosteloos tijdperk, in een periode van grote droogte en schaamte, gekenmerkt door niet, nauwelijks of verdacht presteren, waren de dagen zonder voorbehoud op de vingers van een hand te tellen.

Het wachten was op het ‘Nieuwe Wielrennen’. Dat klonk zalvend, dagdromend, marketingachtig. Maar de onmiskenbare actualiteit is: er zit weer vet op ‘onze’ trappers. Het cynisme heeft plaatsgemaakt voor nieuwe hoop en betrokkenheid. Een renaissance met perspectief. Sport leeft van identificatie met sporters; een mooie koers komt pas echt tot leven als ‘onze’ Nederlanders mee voorop fietsen.

Waar die verlichting vandaan komt? Het is een combi: van geboorte, talent en begeleiders van goede wil. Naast de as bleek er ook vruchtbare lava te zijn, waarop een nieuwe generatie zich wonderwel thuis is beginnen te voelen. Op weg en baan, in klassiekers en grote ronden, bij mannen en vrouwen.

De Muur besloot zich te verdiepen in de meest volwassen, meest aansprekende discipline: de mannen op de weg. De redactie analyseert het toen, het nu, het straks en het waarom. Is er sprake van een Nieuwe Golf, verwant aan de grote TI Raleigh-jaren? Of is dat niet (meer) met elkaar te vergelijken? Wat leert de stamboom van Tom Dumoulin? Wat maakt Wilco Kelderman en Sam Oomen tot zo’n verwachtingsvolle tweeling?

Tegen de achtergrond van de roze Giro-getuigenis van Jarl van der Ploeg (hij was erbij, in Milaan) graaft Joost-Jan Kool naar het bijzondere aan de Iwan Spekenbrink-ploegen, van Skil tot Sunweb. Frank Heinen verklaart zijn Dumoulinisme, Mark de Bruijn filosofeert over hoe we ervoor zouden staan als ook de ongenaakbare veldflyer Mathieu van der Poel overstapte naar de weg en Peter Winnen mijmert met Wout Poels over keuzes en tussenbalans, inclusief een opmerkelijke finale. Winnen, dezelfde die in 1983 de derde Nederlandse Tourwinnaar had kunnen worden en die in dit nummer onder het reconstructiemes ligt van Wiep Idzenga.

En de Nederlandse wielervrouwen? Een succesvoller oranjegeneratie was er niet. In de vorige Muur praatte Nando Boers over het Beroep van Annemiek van Vleuten, dit keer over dat van Anna van der Breggen. Zoek de verschillen.

Een nieuwe Muur, om af te tellen naar het nieuwe seizoen.

Als alles wordt wat het lijkt, moet het beste nog komen!
Carlos Danger 26 februari 2018 17:48
Opportunistisch gewauwel. Alsof er ná Zoetemelk c.s. geen goeie Hollandse wielrenners meer zijn geweest.
Andere Peter 26 februari 2018 20:26
Dat laatste is helemaal niet de implicatie.

En opportunistisch is het ook al niet. Een rondewinst is tenslotte al binnen, na een paar keer net niet. Volgens mij wordt door deze vergelijking eerder het ver;eden verheerlijkt dan het heden of de nabije toekomst.
JW 27 februari 2018 21:40
Waar begint precies die "nieuwe gouden Nederlandse wielergeneratie" ?

Weening ? Die al heel vroeg een gouden toekomst werd voorspeld, maar het niet haalde ?

Gesink/Mollema/Ten Dam ? Daarmee begonnen de toptienplaatsen in grote rondes weer binnen bereik te komen.

Kruiswijk/Dumoulin, met de eerste bijna de Giro, en de tweede helemaal.

Ietsje minder maar ook talentvol Poels en Kelderman, Oomen... Groenewegen, op weg naar de sprinttop...

Alles bijeen is het toch best veel.
LD88 28 februari 2018 01:33
Je vergeet de naam bij wie het echt begon: Thomas Dekker. Hij werd als aanvoerder genoemd van de gouden generatie met ook Lars Boom, Kai Reus en gelijk daarna kwamen Gesink en Mollema. Langeveld en Maaskant er ook nog ergens tussendoor. Terpstra had niemand het zelfs over.

Die jaren 84/85/86 waren toch wel de uitschieters qua gedachte gouden Nederlandse wielerbergen. Uiteindelijk pakte alleen Terpstra die echte hoofdprijs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2018 01:40 door LD88.
Andere Peter 28 februari 2018 01:49
Tsja...tel dan ook Knaven, Van Bon en E Dekker mee...
tvm 28 februari 2018 08:31
Remmert Wielinga
Eddy Veen 28 februari 2018 09:13
Eddy Bouwmans, Daan Olivier
Sub Culture 28 februari 2018 09:20
Ik vind Mollema by far de beste van die zogenaamde gouden generatie, omdat die al een 10-tal jaar uitermate consequent op hoog niveau presteert.
Staat er altijd, pakt af en toe een grote zege mee. Heeft een hoge gunfactor.
Eindhovuh 28 februari 2018 10:40
Grappig hoe dat werkt. Over het consequent op hoog niveau presteren ben ik het met je eens.
De gunfactor heb ik totaal niet bij Mollema.
Horsie is back 28 februari 2018 12:55
Ach, gunfactor. De victorie begon voor Nederland toen een 17-jarige een heuse Juniorenwereldtitel veroverde in het verre T-town.
Dezelfde renner doet zondag een poging om het "They never come back" adagium te ontkrachten.
Als hij het podium haalt is hij voor mij alvast Renner van het Jaar.

Iedereen, die niet binnen een nanoseconde à la Eva, de naam weet is geen wielerkenner. Nou ja, volgens de doctrine van petje af, petje op, Horsie.
LD88 28 februari 2018 13:04
Waarom? En dan juist Boogerd weglaten?

In de jaren '90 werd niet geroepen dat er een gouden Nederlandse generatie zou opstaan zover ik weet. Bij de generatie(s) Dekker-Boom-Reus-Gesink-Mollema werd dat wel geroepen al voor ze prof werden.
Daarna is het ook een stuk minder geworden, alleen Kelderman werd zo gehyped.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2018 13:05 door LD88.
Arsimo 28 februari 2018 13:50
lodjan 28 februari 2018 13:52
Horsie is back 28 februari 2018 15:00
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Theo Bos?

Uiteraard, iedereen die mij regelmatig leest, weet dat ik op papier althans zijn grootste fan ben.
Een van de acht bestaat helaas niet meer anders had U achter de lopende band met daarop ook een kijkbuis mogen plaatsnemen.
Horsie is back 28 februari 2018 15:15
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> ja

Ook in het baanwielrennen hinken vaak de paradepaardjes, maar voor mij is interessant, hoeveel sneller Theo Bos aanstaande zondag in de tweede helft van zijn leven tot nu toe (nu 34 jaar en ruim 6 maanden) is geworden. Gemakshalve reken ik dan vanaf zijn 17e verjaardag op 22 augustus 2000.
In Trexlertown 2001 was hij nog net geen 18. Wikipedia zit dus fout. In Trexlertown was zijn tijd 1:05.539
Walnoot 28 februari 2018 16:42
Natuurlijk niet perfect, maar toch wel een indicatie: Punten van Nederland op de CQ ranglijst:

2004 5798
2005 5282
2006 5253
2007 5521
2008 5397
2009 5617
2010 5783
2011 6453
2012 6736
2013 7327
2014 7638
2015 7796
2016 7672
2017 8373

Behoorlijk stabiel tussen 2004 en 2010. Vanaf 2011 wordt onder aanvoering van Mollema, Terpstra en Boom de opwaartse trend ingezet (Gesink, de sterkhouder in de periode 2008-2010, valt vanaf dan juist terug). Mollema en Terpstra behoren ook in recente jaren tot de toppers qua punten, Dumoulin, Kelderman, Groenewegen en Poels duwen Nederland verder omhoog.
JW 28 februari 2018 22:59
Veelzeggend lijstje.
Nog steeds een opwaartse trend !
Andere Peter 01 maart 2018 00:43
Da's nu een waardevolle statistische toevoeging. Dank.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen