Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Peiper: "Gilbert mailde dat hij gefaald heeft tegenover maats en staf"

Gepost door JW 
JW 21 april 2015 09:04
Peiper: "Gilbert mailde dat hij gefaald heeft tegenover maats en staf"

ma 20/04/2015 - 17:11
Er was heel wat te doen over de tactiek van BMC in de finale van de Gold Race. Van Avermaet mocht niet meerijden met Fuglsang, alles werd op Gilbert gezet, die het uiteindelijk niet kon afmaken. Ploegleider Alan Peiper geeft tekst en uitleg aan Sporza. "Iedereen had vertrouwen in Gilbert, die het al vaak heeft bewezen op de Cauberg. Phil was zo ontgoocheld dat hij iedereen 's avonds nog heeft ge-e-maild."

Gilbert raakte net niet weg op de Cauberg, Matthews bleef als een blok aan zijn been hangen (foto). Uiteindelijk sprintte een elitegroep voor de zege, Van Avermaet werd vijfde, Gilbert tiende. Commentator Michel Wuyts sprak van een blunder van BMC.

"Na een wedstrijd is het altijd makkelijk om te zeggen hoe het anders kon. Natuurlijk hebben we met de renners en staf na de koers nog over de tactiek gesproken."

"Maar vooraf hebben we gezegd dat Philippe de enige kopman was. Vorig jaar vroeg hij ook het vertrouwen: "Ik rijd de rest eraf op de Cauberg." Phil won 12 grote koersen in zijn carrière en al vier keer op de Cauberg. Daarom hadden we ook vertrouwen in hem. En volgde iedereen de tactiek."

"Onze mannen hebben zich telkens super aangepast aan de koerssituaties. Met een beetje geluk was Gilbert weg of had Van Avermaet gewonnen in de groepsspurt en dan was er geen vuiltje aan de lucht."

"Ploegleiders zagen op tv dat Greg niet meereed"

Peiper bevestigt dat Van Avermaet niet mee mocht rijden met de late vluchter Fuglsang (foto). "We reden voor Philippe. Vorig jaar was Greg ook weg in dezelfde fase van de koers en hebben ze hem niet laten rijden."

"Het verschil gisteren - en veel mensen onderschatten dat - was de macht van de ploegleiders in de auto. Ze zien op hun tv dat Van Avermaet niet rijdt en dan hoeven ze niet op te treden. Maar had Greg meegereden met Fuglsang, mag je zeker zijn dat drie of vier ploegen zeker twee man op kop zou zetten en een hels tempo zouden beginnen te rijden."

"Wij hoefden trouwens niet tegen Greg te zeggen dat hij niet mocht meerijden, hij wist dat van de avond ervoor."

"Of we Greg een kans ontnamen om te winnen? Er is altijd een kans om te winnen. Je kunt nooit voorspellen, wat er zou gebeurd zijn. Maar ze zouden Greg niet ver laten rijden hebben."

Peiper benadrukt het belang van de teamafspraken: "Vertrouwen hebben in een leider is zeer belangrijk. In de Vlaamse klassiekers was Greg de enige kopman, nu was het de beurt aan Gilbert. Iedereen begrijpt dat."


"Woorden van Wilfried Peeters waren heel mooi"


Naast de vele kritiek kreeg BMC ook steun: "Ik vond heel mooi wat Wilfried Peeters (ploegleider van Etixx-Quick Step, red) zei in een krant. Dat de tactiek van BMC goed was. Een kenner uit de auto begrijpt die situatie: Tony Martin heeft voor zijn ploeg hetzelfde gedaan. Hij heeft niet vol gereden, maar in dienst van Kwiatkowski. Dat blijkt een goeie tactiek."


"Een grote Gilbert in Luik-Bastenaken-Luik"


Peiper verwerpt de verwijten aan hun adres dat er geblunderd werd: "Integendeel. Ik heb er samen met Valerio Piva (medeploegleider, red) nog lang over gepraat en we zijn ervan overtuigd dat het een goeie tactiek was."

Ik zou niet zeggen dat Phil minder sterk is dan de vorige jaren. Hij gunde Hermans de zege in de Brabantse Pijl en had maar één renner in zijn wiel op de Cauberg. Ik denk dat we in Luik een grote Gilbert gaan zien

"Elke koers moet je anders aanpakken. In Milaan-Sanremo vielen we aan op de Cipressa en erna, op de Poggio, in de afdaling en we bleven met lege handen achter."

Peiper zegt dat Gilbert zeer ontgoocheld was: "Zo ontgoocheld dat hij 's avonds nog een korte mail stuurde. Dat hij ontgoocheld is in zichzelf, dat hij gefaald heeft tegenover zijn teammaats en de staf, die superhard werken. Ik vind dat bijzonder voor een leider die verantwoordelijkheid neemt."

"Je moet dat niet onderschatten. Hij heeft al vier keer gewonnen en iedereen weet waar hij gaat aanvallen. Dat is een enorme druk voor één renner. En pas op, het was weer bijna gelukt."

"Ik zou wel niet zeggen dat hij minder sterk is dan de vorige jaren. Hij gunde Hermans de zege in de Brabantse Pijl en had maar één renner in zijn wiel op de Cauberg. Ik denk dat we zondag in Luik-Bastenaken-Luik een grote Gilbert gaan zien. Dan is het weer allemaal voor hem en hopen we op dat tikkeltje meer geluk in de finale."

[sporza]
Sub Culture 21 april 2015 09:31
Wat een gedoe daarover.

Ik weet niet eens of Gilbert echt minder was dan vorig jaar.
Enige verschil is dat er nu wel eentje, zij het tussen hangen en wurgen mee kon in zijn wiel.

Kraakt Matthews een kleine fractie is Gilbert gaan vliegen en heeft iedereen het over de perfecte ploegtaktiek van BMC.
ton duk 21 april 2015 09:43
Eens
Openen door Hermans op de Cauberg was ook een goede zet....alleen goed dat Kwiatkowski in Paterski een goede knecht had smiling smiley
gr Ton DUK



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2015 09:44 door ton duk.
Pyama 21 april 2015 10:03
Ik denk dat er wel meer mee hadden gekund. Valverde leek bijv. zichtbaar te wachten totdat iemand anders het gat dicht reed. Je maakt mij niet wijs dat sprinter Matthews de enige is die Gilbert bergop kan volgen.
Sub Culture 21 april 2015 10:07
Ja, net zoals Valverde vorig jaar en op het WK zichtbaar zat te wachten omdat het tenslotte maar Gilbert is die alle registers opentrekt.
Blueprint 21 april 2015 10:08
Etixx en BMC hebben met hun koersgedrag in ieder geval een vurig pleidooi gehouden voor starten met kleinere ploegen.
Arsimo 21 april 2015 10:12
Ben geen echte Gilbert fan, maar ik denk echt dat Matthews de enige was die hem kon volgen op dat moment. Zo vreemd is dat niet, het gaat op zo'n moment niet om echte klimkwaliteiten maar om explosiviteit tegen een steil hellinkje op.

Ik vind ook dat Kwiatkowki (1ste) en Valverde (2de) aan Matthews een leuk aardigheidje moeten overmaken want als Matthews niet op hangen en wurgen net meekan op de Cauberg dan zou Gilbert niet meer gegrepen zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2015 10:12 door Arsimo.
ton duk 21 april 2015 10:21
Weer eens
gr Ton DUK
ton duk 21 april 2015 10:22
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Etixx en BMC hebben met hun koersgedrag in ieder
> geval een vurig pleidooi gehouden voor starten met
> kleinere ploegen.

Ik zou eerder dan Movistar en Bmc geschreven hebben...Etixx heeft slechts de koers ondergaan (en uiteindelijk gewonnen)
gr Ton DUK
Velodroom 21 april 2015 11:18
Gilbert en Matthews deden de Cauberg klim in 1:24 (2s boven de beste ooit geklokte tijd).

De grote vraag is toch: "Ga je harder renfietsen als je wordt ingehaald?
Sommigen zullen zeggen, moet het niet zijn: "Ga je harder renfietsen als je dreigt te worden ingehaald?"

Wellicht voor het eerst werden Gilbert's hersenen gepijnigd met de kwestie, "Verrek, ik ben niet meer zo goed als..", waardoor zijn kansen plomp kelderden.
Geen momentum voor Gilbert derhalve en hij liet zich willoos als een haas voor de koplampen vangen.

Waar wil ik nu heen? Wint de psyche in het wielrennen het niet veel vaker dan wij voor waar willen hebben?
Waarom wint een rennertje, die denkt wat rij ik toch slecht het uiteindelijk alsnog? De "vorige keren" won hij immers ook. Positief momentum.

Het is voor trouwe lezers wel duidelijk, dat Fred Velodroom weer eens een gekke bui heeft.
Afgelopen week promoveerde er echter iemand in de sportpsychologie over de psychologie achter sportprestaties en de rol van het momentum.

"Vooral een negatief momentum, waarbij een voorsprong uit handen wordt gegeven, heeft veel effect". Krek.
Blueprint 21 april 2015 12:36
Zat Tony Martin niet als dood gewicht in een groepje in het kader van ultiem anti-wielrennen?
sijbriskie 21 april 2015 13:10
Uit tactische overwegingen weigeren mee te rijden is toch bij uitstek wielrennen? Ultiem anti-wielrenen is bijvoorbeeld wat Dillier deed in de Brabantse Pijl vorige week: als een blind paard achter je eigen ploegmaat aanjagen. Kostte BMC nog bijna de overwinning. Dillier is een hardfietser, Martin de wielrenner.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2015 13:17 door sijbriskie.
Prikdude 21 april 2015 13:42
Eens maar de term van Blueprint is wel begrijpelijk. Als iedereen zo koerst dan valt de 'tactiek' van renners als Martin ook niet meer onder tactiek te scharen maar onder niet-hardfietsen. Bordjes leeg eten bestaat bij de gratie van renners die hun bordjes láten leeg eten. Anti-wielrennen is in deze vergelijkbaar met catenaccio, een tactiek die ook wel anti- of afbraakvoetbal genoemd kan worden.
Prikdude 21 april 2015 14:28
Heb je een link naar het proefschrift? Ben benieuwd.

Gilbert leek inderdaad een vertwijfeld momentum te hebben, bijna boven, met wat stuiptrekkingen die niet overliepen van overtuiging. Het zou inderdaad zomaar kunnen dat hij door het ontbreken van enig gat naar een andere renner in twijfel verzandde. Doch, dat hij het gat überhaupt niet wist te maken zegt ook al iets over de puur fysieke tekortkoming.

Je opmerking over Kwiatkowski snap ik niet helemaal, neem tenminste aan dat je op hem doelt met het rennetje die dat dacht slecht te rijden maar de 'vorige keren' ook won. Kwiatkowski heeft dit jaar enkel een proloog gewonnen en werd verder vooral juist telkens afgetroefd met een opeenstapeling van ereplaatsen. Lijkt me weinig met een positief momentum van doen te hebben?

Vooral een negatief momentum, waarbij een voorsprong uit handen wordt gegeven, heeft veel effect. Een van de duidelijkste psychische uitwerkingen in de sport, inderdaad. Vaak tentoongesteld bij penaltyseries in het voetbal na een late gelijkmaker in de extra tijd.
JW 21 april 2015 14:45
Ik blijf het frappant vinden dat al jaren één renner het kunstje op juist deze helling verreweg het beste beheerst.
Prikdude 21 april 2015 14:59
Acht de kans verre van onwaarschijnlijk dat Fuglsang bij Van Avermaet was weg gereden op de Cauberg. Door de licht andere omstandigheden raakt Gilbert dan wellicht wél van Fuglsang Matthews af en staan de BMC-renners als dé risee met smoelen van pudding op het podium.

De defensieve tactiek van BMC en Etixx leek me zeer te billijken, in tegenstelling tot Movistar. Misschien vooral gevoelsmatig maar Valverde heeft (ondanks hetzelfde laffe spelletje de afgelopen jaren) nog nooit op de Cauberg kunnen winnen en Movistar lijkt zo'n alles op één kopman-tactiek eerder te hanteren uit gewoonte dan uit brille. Weinig gehoord, maar het koersgedrag van Tinkoff was zo niet nog vervelender. Dat je met Valgren en Kreuziger als kopmannen telkens de boot mist (Valgren zat in het groepje van 5 dat even achtervolgde op Fuglsang en Greg) in groepjes kan gebeuren maar zij waren in het late stadium van de koers echt niet de aangewezen ploeg om te achtervolgen.

Het is vreemd dat de klachten over de defensieve tactiek zich toespitsen op de ploegen die er het meest recht op hadden. Er zijn veel meer verzakende ploegen geweest, die voor, tijdens en na de koers dat recht ontbeerden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2015 15:59 door Prikdude.
sijbriskie 21 april 2015 15:50
Van Avermaet is anders behoorlijk sterk in sprintjes bergop, zo bewees hij vorig jaar met winst(!) onder meer op de Citadel van Namen en op de Veste tijdens de Eneco Tour. En Fuglsang is nou ook niet de meest explosieve renner. Lijkt me dus niet heel waarschijnlijk dat Fuglsang Van Avermaet gelost zou hebben. Wat onverlet laat dat er vooraf zeker erg veel te zeggen viel voor de BMC-tactiek.
Prikdude 21 april 2015 16:03
Zoals elders ook al gezegd: Fuglsang deed 4 kilometer lang al het werk en daarmee toch een redelijke inspanning, was alsnog eerder boven dan Van Avermaet op de Cauberg en de motor van de tweede groep die nog kwam aansluiten. Daarbij dan nog het gegeven dat Van Avermaet (in grotere koersen) een notoire histoire van onafgemaakte finales heeft.

Had het ook toegejuicht als Van Avermaet had mee gereden, trek alleen mijn twijfels bij zijn zeker ontstane overwinning daardoor.
sijbriskie 21 april 2015 16:14
Zéker gewonnen had hij inderdaad zéker niet.
Prikdude 21 april 2015 16:28
In het sprintje tegen de Cauberg op dat uiteindelijk in de marge ontstond (nadat Fuglsang dus 4 kilometer wél werkte en Van Avermaet in zijn wiel hing) verloor Van Avermaet in elk geval van Fuglsang. Dat is alles wat we zeker weten.
sijbriskie 21 april 2015 16:37
Tja. Zegt denk ik weinig over hoe hard beiden gereden zouden hebben indien op kop de Cauberg aangevangen. Andere motivatie, andere plaatsing.
Velodroom 21 april 2015 18:41
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je een link naar het proefschrift? Ben benieuwd.

Google Ruud den Hartigh dan kom je via een paar klikken bij de publicaties uit.
Mijn info kwam uit een soort recensie in de VK over enkele van zijn observaties in de sport.

> Gilbert leek inderdaad een vertwijfeld momentum te hebben, bijna boven, met wat stuiptrekkingen die niet overliepen van overtuiging. Het zou inderdaad
> zomaar kunnen dat hij door het ontbreken van enig gat naar een andere renner in twijfel verzandde.
> Doch, dat hij het gat überhaupt niet wist te maken zegt ook al iets over de puur fysieke tekortkoming.

Het zou inderdaad te kort door de bocht zijn om te beweren, dat dit de ultieme oorzaak van zijn nederlaag zou zijn.
Gilbert is wel steeds minder gaan winnen.

> Je opmerking over Kwiatkowski snap ik niet helemaal, neem tenminste aan dat je op hem doelt met het rennetje die dat dacht slecht te rijden maar de 'vorige keren' ook won. Kwiatkowski heeft dit jaar enkel een proloog gewonnen en werd verder vooral juist telkens afgetroefd met een opeenstapeling van ereplaatsen. Lijkt me weinig met een positief momentum van doen te hebben?

Ik wilde alleen maar benadrukken hoe opvallend het toch was, dat juist hij won.

> Vooral een negatief momentum, waarbij een voorsprong uit handen wordt gegeven, heeft veel effect. Een van de duidelijkste psychische uitwerkingen in de sport, inderdaad. Vaak tentoongesteld bij penaltyseries in het voetbal na een late gelijkmaker in de extra tijd.

Persoonlijk zie ik dit vooral terug als onoverwinnelijke sporters zich na verloop van tijd plotseling in de positie gemanoevreerd zien, dat hun surplus als sneeuw voor de zon is verdwenen en ze dan weer in precies dezelfde situatie zitten als hun tegenstanders of zelfs op achterstand. Het van acquit winnen is dan oh zo moeilijk.
malheur 21 april 2015 19:16
" Vorig jaar was Greg ook weg in dezelfde fase van de koers en hebben ze hem niet laten rijden."

Da's natuurlijk een ongelofelijk kulargument, het was het goede moment met de goede man mee, met doorrijden waren de winstkansen minimaal verdubbeld geweest en Gilbert had daarachter ook nog mannen bij zich.
malheur 21 april 2015 19:18
Martin had evengoed keihard kunnen doorpakken met Nibali en hem nog kloppen ook, niet heel erg veel anders dan v Avermaet met Fuglsang
Hoentie 21 april 2015 21:16
Matthews is net zo min een sprinter als Degenkolb. Beiden hebben een goede sprint, dat vind ik iets anders dan een Petacchi of Cipolini of Cavendish of Kittel.
Hoentie 21 april 2015 21:19
2 keer 0 is nog steeds 0.
Blueprint 21 april 2015 22:24
Ik zie anti-wielrennen dan ook als een wezenlijk onderdeel van de koers. Ik begrijp zelfs waarom het gebeurt, maar het ontneemt mij de lust om nog naar een koers als de Amstel Gold Race te kijken. En ik vind het doodzonde dat de heuvelklassiekers tegenwoordig net zo boeiend zijn als de gemiddelde vlakke sprintersetappe in de Tour de France.
malheur 21 april 2015 22:52
Goozzer 22 april 2015 01:01
Ten eerste zat Van Avermaet natuurlijk met Gilbert, waardoor hij op de Cauberg natuurlijk niet de man was om daar meteen in alle gaten te springen. Nog daargelaten dat dat doorrijden van Fuglsang, vanwege diezelfde Van Avermaet in zijn wiel, natuurlijk maar zozo was en Fuglsang - die zeker er wel een erkend koersgenie en afmaker is? - er in zijn eentje bovenal absoluut niet zo'n inspanning van had gemaakt als waartoe Gilbert (met hulp van Hermans als haas) hem nu heeft gedwongen. Als hij überhaupt al vól had geprobeerd Van Avermaet te lossen, dan was dat vermoedelijk gegaan op die manier waarop de mindere sprinters in vele voorgaande edities dat probeerden (lees vooral ook Boogerd). En dat was dan, voor zover Van Avermaet überhaupt al de mindere was (hetgeen hij m.i. dus niet was, gezien zijn positie en zijn overdrive in de eindsprint) niet gelukt, omdat Van Avermaet zéker explosiever is dan Fuglsang en zo'n versnelling op de Cauberg derhalve standaard te laat komt - zelfs al ben je de betere wielrenner, want de slechtere schaatser (of zoiets)...
malheur 22 april 2015 07:59
Dat 'nee' schudden van Martin was inderdaad om te kotsen voor de tv-kijker ja.

Volgend jaar maar Tro Bro kijken denk ik en al helemaal met mooi weer, gewoon als protest ook. Het startveld aldaar is toch niet slecht met hele blikken topFransen.
JW 22 april 2015 10:05
Blueprint Schreef:

>...... En ik vind het doodzonde dat de heuvelklassiekers
> tegenwoordig net zo boeiend zijn als de gemiddelde
> vlakke sprintersetappe in de Tour de France.

Inderdaad een beetje vergelijkbaar.
Maar dat geldt zelfs voor veel bergetappes in een grote ronde. Zeker als het een lange vlakke etappe is die eindigt met een klim.
Meneer 60% 22 april 2015 13:12
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blueprint Schreef:
>
> >...... En ik vind het doodzonde dat de
> heuvelklassiekers
> > tegenwoordig net zo boeiend zijn als de
> gemiddelde
> > vlakke sprintersetappe in de Tour de France.
>
> Inderdaad een beetje vergelijkbaar.
> Maar dat geldt zelfs voor veel bergetappes in een
> grote ronde. Zeker als het een lange vlakke etappe
> is die eindigt met een klim.

Precies. Deze AGR was prima vergelijkbaar met een gemiddelde bergrit in de Tour en zeker niet met een vlakke etappe. Renners die afzien, wat je als kijker niet ziet. Renners die druppelsgewijs lossen, wat je vaak ook niet ziet. En een spectaculaire laatste vijf minuten. Al met al wel wat magertjes, maar moeilijk op te lossen.

Over Gilbert: ik ben ook geen fan, maar hij was gewoon echt goed in de AGR. Iedereen weet dat ie gaat op de Cauberg, en toch is hij weer de sterkste en kan er maar één man met moeite mee. BMC kun je, behalve het niet mogen meerijden van Van Avermaet, verwijten dat Van Avermaet en Gilbert (niet voor het eerst) hun eigen sprint rijden. Trekt Gilbert hem aan voor Greg, dan is er een serieuze kan dat die laatste wint. Misschien andersom ook wel.
Prikdude 22 april 2015 13:17
Ben enigszins overtuigd. Van Avermaet had gelijk Matthews inderdaad misschien wel kunnen aanklampen maar dan natuurlijk de sprint (ogenschijnlijk verrassend) verloren. Nog wat kleine kanttekeningen:

Ten eerste zat Van Avermaet natuurlijk met Gilbert, waardoor hij op de Cauberg natuurlijk niet de man was om daar meteen in alle gaten te springen.....gezien zijn positie en zijn overdrive in de eindsprint
- Van Avermaet had duidelijk de opdracht zo goed mogelijk aan te klampen om in het B-scenario voor BMC de sprint te rijden. Daarom zat hij ook perfect gepositioneerd; dat was geheel Hermans' werk. Hij is de enige voor wie de sprint wordt aangetrokken, vooraan afgezet wordt en eindigt als vijfde. Aardig.

Er in zijn eentje bovenal absoluut niet zo'n inspanning van had gemaakt als waartoe Gilbert (met hulp van Hermans als haas) hem nu heeft gedwongen.
- Fuglsang had er juist voor de zege niet zo'n inspanning van gemaakt? Wel opletten wat Frans Rutten allemaal post, hè!

Als hij überhaupt al vól had geprobeerd Van Avermaet te lossen, dan was dat vermoedelijk gegaan op die manier waarop de mindere sprinters in vele voorgaande edities dat probeerden....
- Bedoel je Gilbert?

(lees vooral ook Boogerd)
- Oh, Boogerd. Die won 3 van zijn 5 Cauberg-sprintjes (helaas wel die ene om de eerste plek).

Omdat Van Avermaet zéker explosiever is dan Fuglsang en zo'n versnelling op de Cauberg derhalve standaard te laat komt...
Freire was ook explosief. Het blijft enigszins een apart hellinkje waar de een beter rendeert als de ander. Fuglsang ligt deze koers en helling beter dan Van Avermaet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2015 13:18 door Prikdude.
Prikdude 22 april 2015 13:22
Eens dat het een kulargument is. Ze hadden gewoon moeten zeggen:

Wij reden vandaag voor Gilbert en niemand anders. Drie keer winnaar in de laatste 5 edities + nog een WK-zege, wat 4 op 6 maakt. Een ongelofelijk hoog ratio in het hedendaagse wielrennen. Je kunt stellen dat over het hele seizoen Gilbert in de Goldrace de grootste winstkansen heeft ten opzichte van alle andere renners over alle andere (grote eendags-) koersen. De enige twee edities die Gilbert niet won waren edities waarin er nog renners vooruit reden op de Cauberg. Een dergelijk scenario wilden we dus zelf niet in de hand werken. Ook niet met Van Avermaet, hier nog nooit top 10 en immer liever tweede dan winnend tegen Fuglsang, die hier al jaren sterk rijdt en al eens 4e werd.
Eindhovuh 22 april 2015 13:40
thumbs up Al had de laatste zin niet eens gehoeven.
Goozzer 22 april 2015 14:35
1. Aanklampen, inderdaad, dat is dus per definitie afwachtend en in reactie op anderen. Van Avermaet mocht het pad al niet effenen voor Gilbert, laat staan vól achter hem aanrijden. Bovendien zat hij daarom gewoon bij Fulgsang, dus ik zie hetgeen door jou gesteld wordt ook niet zo...

2. Dat zeg ik, dus had hij Van Avermaet er al helemaal nooit afgekregen.

3. Nee, Fuglsang uiteraard. Ook hij was, had hij Van Avermaet überhaupt al kunnen losrijden, ongetwijfeld te laat en juist in het voordeel van Van Avermaet aangegaan...

4. Die was misschien niet helemaal gelukkig, inderdaad. Boogerd was natuurlijk wel enigszins 'vals explosief'. Het gaat er natuurlijk om dat het op de Cauberg lastig is om je explosievere metgezellen af te schudden, zeker als je voorop zit en haast per definitie geneigd bent er een te korte inspanning van te maken...

5. Het is zeker een aparte helling, al geldt dat natuurlijk voor iedere helling. En Freire was ook een aparte coureur, wiens probleem m.i. vooral in de aanloop zat: stiekem leegelopen voordat hij aan de voet kwam. Verder kan het zo zijn dat het Fuglsang in de AGR prima bevalt, maar ik heb geen reden om te veronderstellen dat hij daarom Van Avermaet had geklopt - van wie het praktisch hetzelfde zou kunnen zeggen en eerder over de finish was...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2015 14:37 door Goozzer.
Prikdude 22 april 2015 15:50
Zo goed mogelijk aanklampen, dus per die definitie volgen wie je volgen kán. Als het echt in reactie op anderen -als in alle anderen buiten Gilbert- was geweest had hij bij Valverde of Kwiatkowski moeten zitten. Hij had het veelal aan Hermans te danken dat hij überhaupt nog bij Fuglsang kon komen. Aanklampen uit nood, niet uit weelde. De reële kans op de zege had wat los gemaakt bij Fuglsang, bij Van Avermaet het zoals vaker verstijft. Ware hij niet al leeggelopen als een Freire, zoals hij gewoon is in de Gold Race.
Goozzer 22 april 2015 17:37
Überhaupt? Waar is Fuglsang ooit echt weggeweest dan. Heb net voor de zekerheid de finale nog maar eens teruggekeken, maar ik zie het niet. Op de beklimming rijden ze praktisch allemaal bij en door elkaar en op het vlakke stuk neemt hij een keer fors over en heeft hij twee meter voorsprong. Ik zie er weinig in, en al zeker geen geloste Van Avermaet - die uiteraard gewoon rustig in dat groepje en achter zijn ploegmaat Hermans blijft zitten en niet op kop gaat lopen spelen achter Gilbert: hij moest immers ook nog gaan sprinten...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen