Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nog eens over Westra

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 01 mei 2018 22:31
De immer relevante Hans Vandeweghe schreef zoals gewoonlijk weer wat interessants

Flagellatie
Morgen verschijnt de biografie van de Nederlandse wielrenner Lieuwe Westra. Hij was elf seizoenen prof en heeft dertien wedstrijden gewonnen, te beginnen met de Ronde van Picardië, de laatste was op 31 maart 2016 een rit in de Driedaagse De Panne. Of het een goeie zaak is dat Westra – degelijke knecht, grote motor – met die kwalificaties en dat prijzenkastje een biografie uitbrengt, valt nog te bezien. Misschien is het wel gewoon slecht voor het bomenbestand.

Zijn ontboezemingen gaan – u heeft goed geraden – onder meer over ‘het gebruik van doping’ (aldus enkele media), of ‘drugs’. Aldus – dat hou je niet voor mogelijk – zegt zijn ex-team Astana geshockeerd te zijn. Westra, de naam zegt het, komt uit het noorden. Flagellatie is de calvinisten van daarboven aangeboren en dat weerspiegelt zich in zijn boek dat de mooie titel Het Beestdraagt.

Naast een zelfverklaard dopeur – wat hij op de keper beschouwd niet is – is Westra een beetje een mix van Frank Vandenbroucke en Tom Boonen, maar dan zonder de overwinningen en hij leeft ook nog. Die mix zit hem vooral in het gebruik van drugs en drank. Coke en xtc passeren onder meer de revue, maar dan vooral voorafgaand aan zijn wielercarrière. Uiteindelijk verzeilde hij in een depressie en besloot in 2016 met koersen te stoppen.

Maar nu dus die doping. Misschien wordt het wel eens tijd dat de media het onderscheid maken tussen overmedicalisering en doping, en aanvaarden dat er een grijze zone was. Westra geeft toe dat hij gebruik heeft gemaakt van doktersattesten om cortisones te spuiten, hoewel hij niet eens een zere knie of zo had. Lange tijd was dat een praktijk, een therapeutische uitzondering aanvragen en dan de spuit in de bil in plaats van het gewricht. Dat was de grijze zone en het is goed dat die minder grijs is, maar doping was het technisch gezien niet.

In 2010 werden 97 van die TUE’s goedgekeurd. In 2016 nog 20, voor het hele profwielrennen, dat betekent gedeeld door vijf. Het probleem is verschrompeld tot een bagatel. Westra bekent ook nog dat hij salbutamol heeft gebruikt – heeft gepuft – hoewel hij gaan astma had. Dat valt dan weer onder de noemer overmedicalisering. Studies genoeg die bewijzen dat niet-astmapatiënten geen baat hebben bij puffen.

Westra’s boek zal verkopen, wees daar maar zeker van. Het boek van die andere Nederlandse renner die zich vorige week heeft geout, Karsten Kroon, zal niet verkopen, omdat hij geen boek wil. Kroon is van het niveau Westra, minder overwinningen maar wel in mooiere wedstrijden. Zijn boek had ik graag gelezen omdat hij als renner in 1998 in het peloton is gekomen en in 2008 verdwenen. Dat is na de Festina-zaak en pal in de Armstrong-era. Bovendien heeft Kroon voor ploegen gereden die de marge opzochten, onder meer Rabobank en ook heel lang voor Bjarne Riis. De toegevoegde waarde van zijn bekentenis is onbestaande, want het tegendeel – een renner die tussen 1998 en 2008 clean reed – was pas nieuws geweest.

De mesthoop Twitter meldde reacties van Nederlanders dat andere landen ook wel eens mogen volgen met bekentenissen. België onder meer. Enige historische kennis van de problematiek doping kan in deze van pas komen. Alles wijst erop dat op de Festina-affaire in België, nooit een grootverbruiker van epo en transfusies, sneller en heftiger is gereageerd. Ten slotte schreef de Belgische hoofdarts van Festina al in 2000 een boek en is hij kort daarna gestorven.

Nederland daarentegen had met de Rabobank-ploeg een systeem waarvan de Belgische ploegen niet eens het bestaan afwisten, glyceroliseren van bloed in Wenen, veelal omdat ze anders dan de Rabo-ploeg niet de ambitie koesterden om te scoren in grote rondes.

Bovendien wil ik de noorderburen (m/v) er aan herinneren dat naast Festina-dokter Erik Rijckaert (2001), wij Johan Museeuw al figuurlijk hebben begraven in 2006, Frank Vandenbroucke letterlijk in 2009 nadat hij in 2002 gehandboeid is afgevoerd, en Tom Boonen in 2008 en 2009 hebben opgehangen voor coke-gebruik. Later zijn nog een aantal renners gedumpt met al of niet discutabele bloedwaarden, zoals Leif Hoste. Nederland is gewoon later met de bekentenissen (Boogerd, (Thomas) Dekker, Kroon, Westra,…). Dat we er in Vlaanderen geen theater van maken of onze erfzonden te boek stellen als een vorm van zelfkastijding, vind ik voor die ene zeldzame keer een pré van onze volksaard.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2018 22:31 door Sub Culture.
pauldob 01 mei 2018 22:42
Ik begrijp niet wat hier interessant aan is.
Hij heeft zijn feiten niet op een rij en verteld dus onzin.
Dopinggeduide middelen gebruiken met een gefraudeerde TUE is doping geen overmedicalisering.
Carlos Danger 01 mei 2018 23:07
Walnoot 01 mei 2018 23:45
'Boonen opgehangen' is natuurlijk klinkklare onzin, Boonen werd ook in die tijd in Vlaanderen op handen gedragen (ja, dat kan ik weten). Daarnaast is het natuurlijk totaal ongefundeerd om te stellen dat de Belgische ploegen niets afwisten van het smokkelen met bloedtransfusies. Even snel een leugen en een waarschijnlijke onwaarheid gespot. Hans doet normaal beter.

Overigens ben ik in zijn algemeenheid geen groot voorstander van het 'toegeven' van ex-dopinggebruikers. Dat weet ik intussen wel. Dopinggebruik in het heden is veel interessanter.
Carlos Danger 02 mei 2018 00:37
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Dopinggebruik in het heden is veel interessanter.

, maar pas in de toekomst bekend.
Cecchini 02 mei 2018 08:53
De grootste theatrale jankerd inzake het dopinggebruik door andere renners was toch wel de Vlaming Edwig van Hooijdonck
Sub Culture 02 mei 2018 09:15
Die renner die op zijn 29ste al stopte met de wielersport omdat hij itt de meesten in het peloton in die tijd niet aan de doping wou?
Persoonlijk heb ik vooral respect voor die man, maar soit..
Cecchini 02 mei 2018 09:30
Respect okay, maar een theatrale jankerd was het wel, ook als hij won. Dat doet Terpstra toch wat ingetogener.
Sub Culture 02 mei 2018 09:32
Emoties horen bij sport.
Wanny 02 mei 2018 09:47
Mapei was toch ook grotendeels een Belgische ploeg. Daar deden ze qua medische begeleiding zeker niet onder voor de jongens van Rabobank.
Walnoot 02 mei 2018 09:57
Je bedoelt dat ze pas in de toekomst bekennen? Dat is heel wat anders dan wat je schrijft. Dat van Froome was bijvoorbeeld een paar maanden na de daad al bekend. Tijdens zijn carrière zeg maar. Stoppen en dan uit zelfmedelijden en dan toegeven, dat lijkt me toch een andere zaak dan een semi-heterdaadje, nietwaar?
Lucho Herrera 02 mei 2018 10:26
Kroon verdween in 2008 uit het peloton? confused smiley
Ik heb sterkere stukjes van Hans gelezen.
Clavan 02 mei 2018 10:28
Bron: AD online van vandaag

'Een uitslag rijden zonder cortisonen, dat bestond niet'

Reconstructie | Net als bij veel andere wielerploegen kregen renners van Vacansoleil jarenlang cortisonen toegediend, op basis van medische attesten die niet deugden. In zijn gisteren verschenen biografie Het Beest vertelt oud-renner Lieuwe Westra daarover. Deze krant maakte een reconstructie van een donkere tijd. ,,Als er maar werd gepresteerd.’’

Thomas Sijtsma en Thijs Zonneveld

Ze staan recht tegenover elkaar op de parkeerplaats van het hotel. Aan de ene kant manager Daan Luijkx, aan de andere kant ploegarts Peter Janssen. Hun stemmen zijn luid, de ruzie is hevig. Iedereen kan horen waar het over gaat. Over de Italiaanse renner Matteo Carrara, die rondrijdt met een cortisonenattest waarvan Janssen niet wist én met een gevaarlijk laag cortisolgehalte. Janssen eist dat Luijkx ingrijpt en Carrara uit de Vuelta haalt. Luijkx vindt dat Janssen zijn boekje te buiten gaat.


Ze komen er niet uit.


Janssen dient ter plekke zijn ontslag in. Vacansoleil vervolgt de Vuelta zonder ploegarts. En Matteo Carrara koerst gewoon door.


Het is 2009. Het jaar van de doorbraak voor de ploeg van Luijkx. Voor het eerst een grote sponsor, voor het eerst een ProContinentale status, voor het eerst deelname aan een grote ronde. Er zullen nog vier seizoenen volgen, waarvan de laatste drie als WorldTour-formatie.


Je moest zorgen dat je goed was in de koersen. Hoe, dat maakte de ploeglei­ding niet zoveel uit.
-Een van de renners

Deze krant sprak met een groot aantal betrokkenen over die tijd. Velen van hen beschrijven de ploeg als ‘chaotisch’. Een van de renners zegt: ,,Je moest zorgen dat je goed was in de koersen. Hoe, dat maakte de ploegleiding niet zoveel uit.” Een ander: ,,In de eerste jaren was er niet eens een trainer.”


Gisteren verscheen Het Beest - de biografie van ex-Vacansoleil-renner Lieuwe Westra. Een aantal passages kwam afgelopen weekeinde al in de openbaarbeid. Westra vertelt in het boek uitgebreid en open over zijn tijd bij Vacansoleil. Over de kansen die hij er kreeg, maar ook over de donkere kant van de ploeg: hoeveel gebruik er werd gemaakt van allerhande medicamenten - hij noemt ‘verschillende soorten slaappillen, luchtwegverwijderaars als salbutamol, pijnstillers als tramadol’.
Euforie
Hij beschrijft ook hoe er misbruik werd gemaakt van de regels rond cortisonenattesten. Westra in zijn biografie: ‘Ik had binnen een paar maanden in de gaten dat renners klooiden met cortison. Er werd stiekem over gesproken. Je voelde door een injectie geen pijn, kon dieper gaan en de euforie werd meester van je lichaam. Elke renner van naam zorgde voor een medisch attest voor klassiekers en andere grote wedstrijden. Met een geveinsde blessure kon je zonder zorgen de spuit met cortison in het lijf zetten. Je was een hele knaap als je een uitslag zonder cortison kon rijden. Naar mijn idee bestond dat niet.’

De ruzie tussen Luijkx en Janssen in de Vuelta van 2009 is tekenend. Aan de ene kant heeft de ploeg een intern controlesysteem ingevoerd, maar aan de andere kant is er een arts aangesteld die niet bekendstaat om zijn terughoudendheid bij het toedienen van doping. Maar juist Janssen probeert de grenzen af te bakenen. Door de invoering van het bloedpaspoort zijn de jaren voorbij dat renners op grote schaal epo of bloedtransfusies kunnen gebruiken zonder veel risico om gepakt te worden. Een deel van het peloton grijpt naar een middel dat al sinds de jaren 80 populair is: cortison. Het is een ontstekingsremmer waarvan wordt gezegd dat het een euforisch gevoel geeft. En je zou er van afvallen bij frequent gebruik. Cortisonen staan op de dopinglijst, maar zijn wel toegestaan op doktersattest. De UCI ziet in die jaren hoeveel misbruik ervan wordt gemaakt, maar doet er niets aan. Pas jaren later worden de regels enigszins verscherpt.

Ervaren renners

Bij Vacansoleil doet een deel van de renners mee aan het misbruik van cortisonenattesten, zo stellen verschillende renners én artsen die deel uitmaakten van de ploeg. Het gaat veelal om de oudere, meer ervaren renners. Een van de artsen geeft aan dat hij naast Westra ook Johnny Hoogerland en Aart Vierhouten voorzag van cortisonen via een attest voor een niet bestaande blessure. In een reactie geven Hoogerland (,,Als hij dat zegt, dan zal het wel.”) en Vierhouten in eerste instantie toe, later trekken ze dat terug en ontkennen ze het misbruik van cortisonen.


Tekenend voor deze periode in het wielrennen is dat Westra en de andere renners het misbruiken van medische attesten en cortisonen zelf niet zagen als het overtreden van de dopingregels. Er was immers goedkeuring van de arts. En bovendien: ,,Ook bij andere ploegen deden ze het zo.”


Het is bij Vacansoleil tussen 2009 en 2013 een komen en gaan van artsen. Sommigen van hen vertrekken na conflicten met Luijkx, er werkt enige tijd een Belg (Daniël De Martelaere) als dokter bij de ploeg die helemaal geen dokter is en sommige renners gaan buiten de ploeg om naar andere artsen voor attesten.


De dokters bij Vacansoleil hebben verschillende visies. Een van hen zegt: ,,Links en rechts hoorde ik dat er corticoïden werden geadviseerd door de oudere doktoren. Die zeiden: als ik het niet doe, gaat het verkeerd. Maar dat is een drogreden. Aan de attesten die ik langs zag komen, zag ik wel hoe laat het was.”

Luijkx stelt dat het team altijd aan de regels van de UCI heeft voldaan en hij ontkent dat er met valse attesten werd gerommeld. Dat strookt niet met getuigenissen van verschillende artsen en renners. Luijkx schrijft in een reactie ook: ,,Belangrijk te melden is dat bijvoorbeeld Carrara ook echt last van zijn knie had gehad, aan het einde van de Vuelta speelde het op.”

Getuigen

In de Tour van 2012 botst Luijkx met Westra nadat die halverwege afstapt. Het onderwerp: cortisonenattesten. Luijkx roept volgens getuigen tegen Westra: ,,Kap daar nou eens mee.” Luijkx legt het als volgt uit: ,,Ik heb op niet mis te verstane wijze te kenbaar gemaakt dat ik niet meer wilde dat hij nog met een attest zou rijden.” Westra zelf, in zijn biografie: ‘Hij gaf me op m’n flikker, scheldend en tierend. Iedereen in het hotel kon het horen. Het ging over die injecties en attesten. Hij wist er blijkbaar van. Daarvoor werd het door de vingers gezien, als er maar werd gepresteerd.’


Er is bij Vacansoleil nooit een uitgesproken visie op dopingbeleid geweest. Er werd gelaveerd op de mores van de tijdgeest. Het eigen standpunt was afhankelijk van wat de UCI toeliet en gedoogde. En van hoeveel er gewonnen werd. Voor Vacansoleil gold hetzelfde als destijds voor veel andere ploegen: het was constant schipperen tussen ambitie en ethiek.
Bromertà 02 mei 2018 11:15
Ook Haglund staat garant voor langdurig cortisonen gebruik. Babyvoeding dan weer niet. Afijn, toen Wiggins bijna over de knie ging bij Westra in P-N 2012, stonden beiden dus hol van de corticoïden. Laatst hoorde ik over een renner die 4kg was afgevallen in de winter met ogen die konden doden, én die een vermaarde klimmer er bergop eventjes faliekant afreed.

De tijd heeft stilgestaan. Zo jammer.
Horsie is back 02 mei 2018 12:15
Johnny's in the basement
Mixing up the medicine

Een vooruitziende blik van Nostra Bob.

Onlangs las ik een opmerkelijk succes van Performance Profiling als anti-doping gereedschap.
Er werd zo een (dopende) marathonloper van pakweg 2h17 gehalte er uitgepikt.
Het eerste wat ik dacht: er is hier wel erg veel moeite gedaan om een krab uit het water te vissen.
In de nabije toekomst geeft Big data echter een enorme boost in dit kader.

Maar ja, de factor mens.
Er schijnt iemand van grote statuur zelf een positieve doktersverklaring te hebben geschreven.
bakfiets 02 mei 2018 12:19
chocolade jacques was ook een belgische ploeg.
rustdag 02 mei 2018 12:54
Lieuwe Westra heeft nooit de Giro gereden. Vrijdag begint hij,ik kan haast niet wachtenhot smiley
Sjorsoll 02 mei 2018 12:58
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Johnny's in the basement
> Mixing up the medicine
>
> Een vooruitziende blik van Nostra Bob.

Haha
Horsie is back 02 mei 2018 13:02
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Johnny's in the basement
> > Mixing up the medicine
> >
> > Een vooruitziende blik van Nostra Bob.
>
> Haha

Taal is geen wiskunde anders had ik geen twijfels hoeven te hebben over de betekenis van deze 4 letters.
Maar love is ongetwijfeld het meest beroemde of beter beruchtste woord, dat ook die zweem kent.
Zou ik meer weten als ik Sjorsoll kende? grinning smiley
Sjorsoll 02 mei 2018 13:20
Niet te veel over nadenken, ik vond je toepasselijke lyrics grappig smiling smiley
Horsie is back 02 mei 2018 13:25
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook Haglund staat garant voor langdurig cortisonen
> gebruik. Babyvoeding dan weer niet. Afijn, toen
> Wiggins bijna over de knie ging bij Westra in P-N
> 2012, stonden beiden dus hol van de corticoïden.

> Laatst hoorde ik over een renner die 4kg was
> afgevallen in de winter met ogen die konden doden,
> én die een vermaarde klimmer er bergop eventjes
> faliekant afreed.

Typisch een opmerking van een magisch denkend wezen. Caution. Children are experts on this matter.


> De tijd heeft stilgestaan vooral in het hoofd van Bromertà. Zo jammer.
Ridder Kale Knikker 02 mei 2018 13:56
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> De grootste theatrale jankerd inzake het
> dopinggebruik door andere renners was toch wel de
> Vlaming Edwig van Hooijdonck


Echt Cecchini? Ik ben juist fan van Edwig vanwege het tonen van die oprechte emoties en vooral van de wijze waarop hij koerste. Het is een groot schandaal en dieptepunt dat deze renner moest besluiten met stoppen omdat hij plots werd gereden door de eop-brommers. Deze man verdient enorm veel respect!
Carlos Danger 02 mei 2018 14:06
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lieuwe Westra heeft nooit de Giro gereden.
> Vrijdag begint hij,ik kan haast niet wachtenhot smiley


In welke ploeg dan?
Simeone 02 mei 2018 14:32
Het Historisch besef van Hans begint ook duidelijk bij het schrijven van het boek met Eric Rijckaert over de Festina-zaak.
Hij vergeet even dat tijdens die zelfde periode bij de noorderburen de TVM -zaak iets meer publiciteit verkreeg.

Mss had hij aan dokter Rijckaert kunnen navragen over de Intralipid affaire in 1991 bij de Nederlandse ploeg PDM,
dokter Rijckaert was hier namelijk ook arts tot 1992.

En wanneer hij het progamma reporter in 1999 had bekeken,had hij gezien dat Peter Winnen, Maarten Ducrot en Steven Rooks
daar bekennen doping te hebben gebruikt.

Maw het punt over de latere bekentenissen bij de noorderburen is erg zwak.

Het coke moment van Tom Boonen is meer prive dan doping gerelateerd benaderd door de media in Belgie, mijn gedacht is dat
Yuri van Gelder doping technisch gezien hoger is opgehangen.
Cecchini 02 mei 2018 14:46
valse trage 02 mei 2018 18:05
thumbs up ziedaar! Gans Vandewehe is ook weer afgemaakt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen